Permalänk
Medlem

Har en fråga angående fläktkontrollers, funderar på att köpa detta chassi med 4 fläktar, hade tänkt att köpa en kontroller för en smidig inkoppling, det jag undrar är om man med denna kontroller kommer ha problem med dörren i fronten, hur mycket utrymme är det mellan dörren och chassit när den är stängd.
kom gärna med alternativa förslag om ni har några ^^.

Tack på förhand!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk

Jag har precis en sån, och den får bara plats om man monterar den ca 1 cm in i chassit, annars går det inte att stänga dörren. Det ser OK ut att ha det så tycker jag, för det mesta så har man ju ändå dörren stängd.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag har precis en sån, och den får bara plats om man monterar den ca 1 cm in i chassit, annars går det inte att stänga dörren. Det ser OK ut att ha det så tycker jag, för det mesta så har man ju ändå dörren stängd.

ok tack för svaret, hur är kvaliten? får man vad man betalar för eller är det bättre?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Jag gav upp ambitionerna att ha en knäpptyst rigg, det är ändå en gamingburk det rör sig om, så bort med sista täckplattan(däruppe) och in med 2 st Fractal 140mm 600rpm, en däruppe och en på sidan. Det gjorde faktiskt inte att ljudet höjde sig speciellt, de är mycket tysta. Men nu har jag alltså 7 fläktar, 5x120mm + 2x140mm och det är riktigt svalt i datorn, och faktiskt hyfsat tyst också till min förvåning. Manna för mitt GTX470 och jag är glad

Dagens mindre bra är att nätagget till Linux-burken gav upp i samband med att jag flyttade över Linux-riggen till ett Xigmatek Asgard, det är andra nätagget som Linux-riggen käkar den här veckan. Följdriktigt är min site nere tiills jag har bytt agg. Förvisso var båda gamla och budget, men, men, aldrig får man vara riktigt glad

edit. körde Mafia II benchmark med allt på High och PhysX medium och GTX470 överklockat till 815/4GHz, tidigare innebar det 107C på kortet och max fläkt. Nu maxade kortet 94C vid 80% fläkt! Rätt rejäl skillnad, och då är kortet också riktigt hårt klockat. PhysX-kortet(G92) maxxade 57C vid 35% fläkt. Cpun är ännu bättre, tidigare kunde den sämsta kärnan(det är En som är dålig) nå runt 80C överklockat till 3.5GHZ, nu maxxade den på 63C i 3.5GHz och de andra 3 kärnorna som brukar hamna kring 70C gick aldrig över 53C! I 3.5GHz! Och då är det ändå 26C i rummet! Det är uppenbarligen en riktigt dragig burk numera

edit2. Det var inte nätaggen som gått sönder för min Linux-burk, det var moderkortet, damned Gigabyte. Då köpte jag ett VX450 i onödan eller iofs inte, de är så sjukt billiga på Webhallen så det är bra att ha ett innanför västen. Det lär ju minska min elräkning märkbart eftersom Linux-burken är den jag använder mest(80+, japanska kondingar). Det fick bli ett billigt Asus P5Q-SE2 till Linux-riggen, och det funkar uppenbarligen för nu är siten upp igen och jag är nöjd med båda mina nya chassin(det är klart att gamla Linux-burken skulle få ett nytt fint chassie när spelburken fick ett Fractal R3, Xigmatek Asgard är helt ok för ca.300Kr)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Någon som Vann R3 Tävlingen?

Den skulle väl sluta idag kl 12:00

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Citat:

hur är kvaliten? får man vad man betalar för eller är det bättre?

Jag tycker kvaliten är hög, och i klass med t ex Antec 900-902-1200 som jag också har byggt. Det som utmärker R3 är främst att den är smart och genomtänkt i sin design.
Om man jämför med Lian Li-chassit som finns i min sign, så har det chassit bättre finish i sina detaljer, medan fästet för sidoväggarna är idiotiskt utformat så att väggarna bågnar och glappar, alltså inte genomtänkt. Exempel på detaljer som inte är genomtänkta på Antec 902 är fläktöppningen på sidoplexiglaset. Av estetiska(?) skäl är det placerat i mitten, med påföljd att en fläkt där krockar med stora processorkylare.

Jag har 140mm fläktar i botten och på sidan på R3, sedan 120mm i fronten och på baksidan. Inga i taket, som är öppet.
Det räcker för att få ett chassi med lika bra kylning som Antec 902, och samtidigt tystare eftersom R3 ju har dämpmaterial i väggarna.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Tycker de borde ha placerat dammfilret under chassit även för fläkten bredvid nätagget.

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det rätt ???

1) Det finns ingen dammfilter för fläkten i botten?
Det går väl sätta det ett? I så fall hur? Har inte sett några bilder hur botten ser ut i lådan.

2) Hårddisk slädorna har väl insatser eller något så att det går ha SSD diskar i alla facken utan att man måste skaffa konverteringsskenor? De har inte visat några bilder på det utan enbart släden.

3) Var monterar man fläktkontrollern? Har inte sett någon bild på den.

4) Hur är det med ljuddämpningen? Lossnar det fortfarande från sidplåten?

5) Vilka fläktar rekommenderar ni att man har i lådan/köper extra för att få en så tyst låda som möjligt men ända kyler hårddiskarna bra samt skyfflar luften bra i lådan? På sommaren kan det ju bli väldigt varmt och man vill ju ha svalt i lådan men viktigast för mig är att det blir så tyst som möjligt.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Har jag fattat det rätt ???

1) Det finns ingen dammfilter för fläkten i botten?
Det går väl sätta det ett? I så fall hur? Har inte sett några bilder hur botten ser ut i lådan.

2) Hårddisk slädorna har väl insatser eller något så att det går ha SSD diskar i alla facken utan att man måste skaffa konverteringsskenor? De har inte visat några bilder på det utan enbart släden.

3) Var monterar man fläktkontrollern? Har inte sett någon bild på den.

4) Hur är det med ljuddämpningen? Lossnar det fortfarande från sidplåten?

5) Vilka fläktar rekommenderar ni att man har i lådan/köper extra för att få en så tyst låda som möjligt men ända kyler hårddiskarna bra samt skyfflar luften bra i lådan? På sommaren kan det ju bli väldigt varmt och man vill ju ha svalt i lådan men viktigast för mig är att det blir så tyst som möjligt.

Det är dammfilter i botten.
Fläktkontrollern sätter man i en pci "lucka" längst bak på chassit.
Ljuddämpningen sitter som en sten.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xoka:

ok tack för svaret, hur är kvaliten? får man vad man betalar för eller är det bättre?

antar att du syftar på kontrollern, min (iofs 5,25"an med display) har gett upp på 3 av 4 linor... Kan bero på överhettning, funderade ett tag på att sätta på mosfetskylare men så blev det inte. Bör också nämna att jag körde flera fläktar på varje kanal (men höll mig med marginal inom specs om man bara adderar fläktarnas A). Så ska jag köpa någon mer kontroller så tänker jag ta i och beställa en lite kraftfullare, synd bara att det inte verkar finnas några stilrena sådana i borstad alu med display, tar gärna emot tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag tycker kvaliten är hög, och i klass med t ex Antec 900-902-1200 som jag också har byggt. Det som utmärker R3 är främst att den är smart och genomtänkt i sin design.
Om man jämför med Lian Li-chassit som finns i min sign, så har det chassit bättre finish i sina detaljer, medan fästet för sidoväggarna är idiotiskt utformat så att väggarna bågnar och glappar, alltså inte genomtänkt. Exempel på detaljer som inte är genomtänkta på Antec 902 är fläktöppningen på sidoplexiglaset. Av estetiska(?) skäl är det placerat i mitten, med påföljd att en fläkt där krockar med stora processorkylare.

Jag har 140mm fläktar i botten och på sidan på R3, sedan 120mm i fronten och på baksidan. Inga i taket, som är öppet.
Det räcker för att få ett chassi med lika bra kylning som Antec 902, och samtidigt tystare eftersom R3 ju har dämpmaterial i väggarna.

Skrivet av Aser:

antar att du syftar på kontrollern, min (iofs 5,25"an med display) har gett upp på 3 av 4 linor... Kan bero på överhettning, funderade ett tag på att sätta på mosfetskylare men så blev det inte. Bör också nämna att jag körde flera fläktar på varje kanal (men höll mig med marginal inom specs om man bara adderar fläktarnas A). Så ska jag köpa någon mer kontroller så tänker jag ta i och beställa en lite kraftfullare, synd bara att det inte verkar finnas några stilrena sådana i borstad alu med display, tar gärna emot tips.

ok tack för svaren, det blev en kontroller.. den kostar ju rätt lite i sammanhanget så den får hålla så länge den hålller. Sitter här ivrigt och väntar på chassi och nätagg ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

ok tack för svaren, det blev en kontroller.. den kostar ju rätt lite i sammanhanget så den får hålla så länge den hålller. Sitter här ivrigt och väntar på chassi och nätagg ^^

Väntar du på vita eller?
Jag kunde inte hålla mig så det fick bli en svart.

Permalänk
Medlem

Inet har fått den vita! Jippie!!!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ||Corsair AX 750||Intel I7 950||Cooler Master Hyper 212 Plus||Asus P6T Deluxe V2||6 GB Corsair 1600 XMS3 DHX+||2X Sparkle 460 OC||SSD Corsair Force 120 GB||2X Samsung Spinpoint F3 1TB i Raid0||Samsung Ecogreen F3 2TB||BenQ V2400 Eco + Phillips 200WP

Permalänk
Medlem

Men fan! jag ringde o ändrade till en svart imorse..

Edit: Var en jobbig kund och ändrade till vit igen. =D

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt R3 från inet.

Efter ett kamp mellan mig och sidoplåten möttes jag av en mindre trevlig överraskning:

Får hoppas att lite tyngder löser det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompa89:

Fick precis hem mitt R3 från inet.

Efter ett kamp mellan mig och sidoplåten möttes jag av en mindre trevlig överraskning:

http://img203.imageshack.us/img203/6450/29481257.jpg

http://img843.imageshack.us/img843/3918/81869384.jpg

Får hoppas att lite tyngder löser det..

http://img843.imageshack.us/img843/9145/20374909.jpg

Det där verkar tråkigt nog ganska vanligt. Du kan väl posta senare hur det gick

Edit: Mitt vita är skickat =D

Mattias på Inet är en klippa!

Permalänk
Medlem

Går det att placera en h70 i taket eller kör man upp den i bak?

Permalänk
Medlem

Nu har jag en fråga till er som har det här chassit. Är det inte väldigt tungt? Jag tycker att 12 kg känns lite väl...

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Skrivet av thompa89:

Fick precis hem mitt R3 från inet.

Efter ett kamp mellan mig och sidoplåten möttes jag av en mindre trevlig överraskning:

http://img203.imageshack.us/img203/6450/29481257.jpg

http://img843.imageshack.us/img843/3918/81869384.jpg

Får hoppas att lite tyngder löser det..

http://img843.imageshack.us/img843/9145/20374909.jpg

Peppar peppar inga problem att ta loss sidoplåtar eller andra skavanker hos mig utan ett kanon chassi. Kan ingen ordna statestik av hur många som har problem eller inte. Kan va bra för fd att veta som feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

Nu har jag en fråga till er som har det här chassit. Är det inte väldigt tungt? Jag tycker att 12 kg känns lite väl...

För den storleken är det tungt. Bitumenplattorna som bidrar till det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Går det att placera en h70 i taket eller kör man upp den i bak?

För all del, kör inte upp den i baken. Jag tror meningen är att den skall monteras i datorn.

Permalänk
Skrivet av krillin:

eller kör man upp den i bak?

I like the way you think.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Har jag fattat det rätt ???

1) Det finns ingen dammfilter för fläkten i botten?
Det går väl sätta det ett? I så fall hur? Har inte sett några bilder hur botten ser ut i lådan.

2) Hårddisk slädorna har väl insatser eller något så att det går ha SSD diskar i alla facken utan att man måste skaffa konverteringsskenor? De har inte visat några bilder på det utan enbart släden.

3) Var monterar man fläktkontrollern? Har inte sett någon bild på den.

4) Hur är det med ljuddämpningen? Lossnar det fortfarande från sidplåten?

5) Vilka fläktar rekommenderar ni att man har i lådan/köper extra för att få en så tyst låda som möjligt men ända kyler hårddiskarna bra samt skyfflar luften bra i lådan? På sommaren kan det ju bli väldigt varmt och man vill ju ha svalt i lådan men viktigast för mig är att det blir så tyst som möjligt.

Skrivet av Devil May Cry:

Det är dammfilter i botten.
Fläktkontrollern sätter man i en pci "lucka" längst bak på chassit.
Ljuddämpningen sitter som en sten.

Skrivet av krillin:

Tycker de borde ha placerat dammfilret under chassit även för fläkten bredvid nätagget.

Så är det dammfilter för både nätagg och fläkt i botten?
Hur är det med 2,5" fästen i hddvaggorna?
Vilka extra fläktar rekommenderar ni att man köper?

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Väntar du på vita eller?
Jag kunde inte hålla mig så det fick bli en svart.

Det blev ett svart, vitt hade inte funkat i mitt rum ^^ sen orkade jag inte vänta på det heller men nu när jag ser att det kom in i lager så undrar jag om det var ett misstag aja jag är nöjd, förutom att jag missade att fractal design - fläktarna jag köpte bara var på 600 rpm.. jaja man kan ju inte lyckas jämt fick ju med 3 st också.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Fått mitt vita ... sidoplaten sitter som berget

Sent from my HTC Desire.

Permalänk

Fick också mitt vita R3 idag. Snygg finish, allt OK inuti och ny manual för R3

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Jfag fick ingen låda med skruvar!!! Var låg eran?

Permalänk
Citat:

Jfag fick ingen låda med skruvar!!! Var låg eran?

Översta hårddiskplatsen, svart låda

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Finns ingen

Helvete

Permalänk

Skulle fått min vita R3 idag, men givetvis så sorterade posten mitt paket fel. Något att se fram emot i alla fall