Permalänk
Medlem

Vi kan verkligen inte få bort bakplaten.. första lossnade till slut men den andra rör sig verkligen inte en mm. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Vi kan verkligen inte få bort bakplaten.. första lossnade till slut men den andra rör sig verkligen inte en mm. Tips?

Svårt att säga, mina var verkligen tröga men ett snabbt ryck RAKT bakåt med handen urgröpningen som är "handtag", och med bestämd kraft utan att tveka, lossade båda mina utan problem. Efter första gången har det sen inte varit speciellt trögt att öppna dem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mix, inget framsteg.

Dessutom blivit massa märken från div våldsförsök.

Sämsta skit jag varit med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Mix, inget framsteg.

Dessutom blivit massa märken från div våldsförsök.

Sämsta skit jag varit med om

Jag fick bort sidan bakom moderkortet lätt.
Den andra sidan fick jag bort genom att sticka handen igenom "processor-hålet" och hålla en hand på vardera sida och sen dra mot sig samtidigt man la upp en knä för att förhindra att chassit skulle glida med...

Permalänk
Medlem

Vita FD R3

Köpte min vita R3A på mediamarkt. Hur snygg som helst!

Har någon bra tips på hur man ska placera fläktarna?

Jag kommer ha en i5 750, 5850 ATI. Räcker det med 2 st 120 i front, en 120 botten och ett utsug i bakre delen?

I vilket fall, R3:an är ett tydligt exempel på bang for the buck!

Vit färg är också läcker, speciellt när man kommer från Apple-världen

Permalänk
Medlem

Nä, jag skrotar mitt define. Spenderat hela dagen på de här... sen att plåten är så tunn att nästan allt man rör inne o chassit viker sig man får väl vad man betalar for helt enkelt

Ser att inet har höjt h70 till 990:-. Kan sälja min oöppnade om ngn vill för 790:- inkl frakt o pingvinstång

Permalänk
Medlem

krillin jag tog faktiskt en flat skruvmejsel till hjälp och bände för att få loss båda sidorna. Inga märken och man får upp dom

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

krillin jag tog faktiskt en flat skruvmejsel till hjälp och bände för att få loss båda sidorna. Inga märken och man får upp dom

Du kilade i en mejsel? Sen då?

Permalänk
Medlem

böjde försiktigt på sidorna om hantaget. Vågade faktiskt inte dra fullt i handtaget genom att den gav nästan med sig.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

böjde försiktigt på sidorna om hantaget. Vågade faktiskt inte dra fullt i handtaget genom att den gav nästan med sig.

Tack!! Det var busenkelt att få loss det på det sättet.

Synd bara att jag hann att göra fula märken innan
Får måla i med vit penna.. de fyller ändå sin funktion.

Något jag tycker är lite halvtaskigt med chassit är att plåten är så mjuk. Känns inte alls robust

Permalänk
Medlem

nope. Kvaliteten i chassit var inte så hög som man förväntat sig. Men det är lätt att bygga i och är tyst trotts att det kyler bra.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Mongo

Jag har nyss öppnat lådan och funderar på att slänga chassiet redan.

Jag hade en Antec Solo innan med sin pianolack, så jag har mycket svårt att nedgradera till denna fula billiga look som Fractal Design har i verkligheten, så matt och ful i alla detaljer till det yttre. Ser ut att ha skönhetsfel med småbucklor och dåligt applicerat lack på fronten.

Till en finnig 14-åring passar denna utmärkt, men jag får rysningar i hela kroppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har nyss öppnat lådan och funderar på att slänga chassiet redan.

Jag hade en Antec Solo innan med sin pianolack, så jag har mycket svårt att nedgradera till denna fula billiga look som Fractal Design har i verkligheten, så matt och ful i alla detaljer till det yttre. Ser ut att ha skönhetsfel med småbucklor och dåligt applicerat lack på fronten.

Till en finnig 14-åring passar denna utmärkt, men jag får rysningar i hela kroppen!

Nu har shocken börjat lägga sig.. Tror största felet var att solen sken när jag öppnade lådan, nu har jag ställt den i en skuggig del av lägenheten och försöker vänja mig vid tanken att jag ska använda dem.

Ett alternativ för mig hade varit Antec p180 mini, för att jag har ett m-atx kort.

Permalänk
Inaktiv

Tjo!

Har lite att påpeka angående detta chassi.

Först är det så att 'bak-sidoplåten'(dvs. inte den man öppnar för att pilla med datorn utan andra sidan) har en pigg som är böjd och därför sticker ut lite framtill.
Det är en fläkt som inte ens börjar snurra utan jag måste peta igång den, väldigt dåligt.

Det är även många andra smågrejer som är störande, t.ex. de där gummi hållarna som ska vara vid hålen där kablarna går är helt värdelösa.. Lite besviken på detta chassi måste jag säga, inte riktigt värt pengarna.

Sen har jag även en fråga!

Jag flytta den medföljande Fractal Design 120mm fläkten från baksidan till sidoplatsen och den låter som fan när man skruver upp den på max.. Man hör verkligen hur det låter som när ett flygplan ska ta av vid starten. (blir som ett konstant susande ljud). Det är nästan så man tror att den inte är balanserad alls :/

När jag hade den baktill på max var den rätt tyst men låter som satan nu, till och med mer än min gamla Antec fläkt som snurrar i minst 1500RPM på max.

Är det chassit som är byggt på det sättet eller ska jag försöka möblera om inutå med mina PCI-kort? alternativt köpa en 140mm fläkt?
Några idéer om vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

en snabb fråga, medföljer skruv och annat tillbehör till detta chassi man kan behöva för hårdiskar etc ?

Permalänk
Medlem

Lång tid av förväntan och som vanligt blir jag besviken. Finns egentligen ingenting positivt att säga om det här chassit. Får fortsätta mitt sökande efter ett vettigt chassi.. ställt in mig på p183 men de kanske slutar på samma sätt...

Värsta av allt är att det inte ens är snyggt.

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Det blev ett svart, vitt hade inte funkat i mitt rum ^^ sen orkade jag inte vänta på det heller men nu när jag ser att det kom in i lager så undrar jag om det var ett misstag aja jag är nöjd, förutom att jag missade att fractal design - fläktarna jag köpte bara var på 600 rpm.. jaja man kan ju inte lyckas jämt fick ju med 3 st också.

De 2 monterade fläktarna är på 1350 Rpm. De medföljande en eller två är på 1000rpm.
Är de på 600 så har du dratt ner fläktkontrollen på lägsta eller nåt

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

http://img836.imageshack.us/img836/354/dsc7761.jpg

Lång tid av förväntan och som vanligt blir jag besviken. Finns egentligen ingenting positivt att säga om det här chassit. Får fortsätta mitt sökande efter ett vettigt chassi.. ställt in mig på p183 men de kanske slutar på samma sätt...

Värsta av allt är att det inte ens är snyggt.

Huh vad är det som är så förfärligt med det chassit. Visa fler bilder

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem att få av sidoplåtarna på min R3:a. Stötte dock på lite besvär när jag skulle montera en DVD, fick böja till de små skenorna som DVDn är tänkt att vila på för att få in den överhuvudtaget. En liten repa på chassit lyckades jag åstadkomma i mitt våld att få dit den. Gick ifrån ett Antec P182 som jag haft i 2½ år, är ändå ganska nöjd med R3:an även om jag hade önskat lite mer utrymme. Moderkortet täcker nästan samtliga hål, men så går det när man köper ett saftigt kort också.

Kylningen är förvånansvärt bra ändå med de fläktar som kommer (Fick en extra med köpet). Kör GTX 460 1GB i SLI men går inte över 50-60C vid load jämnfört med mitt HD4870 1GB som vid load låg närmare 80-90C. Men som många säger, man får vad man betalar för. Hade jag haft en större budget när jag köpte nytt hade jag hållt mig till Antec, förslagsvis P193.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voy:

Har inte haft några problem att få av sidoplåtarna på min R3:a. Stötte dock på lite besvär när jag skulle montera en DVD, fick böja till de små skenorna som DVDn är tänkt att vila på för att få in den överhuvudtaget. En liten repa på chassit lyckades jag åstadkomma i mitt våld att få dit den. Gick ifrån ett Antec P182 som jag haft i 2½ år, är ändå ganska nöjd med R3:an även om jag hade önskat lite mer utrymme. Moderkortet täcker nästan samtliga hål, men så går det när man köper ett saftigt kort också.

Kylningen är förvånansvärt bra ändå med de fläktar som kommer (Fick en extra med köpet). Kör GTX 460 1GB i SLI men går inte över 50-60C vid load jämnfört med mitt HD4870 1GB som vid load låg närmare 80-90C. Men som många säger, man får vad man betalar för. Hade jag haft en större budget när jag köpte nytt hade jag hållt mig till Antec, förslagsvis P193.

Vilket hål drog du 24 pinnarn genom?
Buzzar ditt ax850?

Mitt bzzuzuzuzuzuzzzzar rejält, värre än min tv 60" plasma på högsta kontrast

Permalänk
Medlem

Vild gissning är att många ersatt fläktarna i fronten med GT-fläktar... men när mina snurrar stöter de emot dammfiltret... finns det någon smidig lösning för att undvika detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Vild gissning är att många ersatt fläktarna i fronten med GT-fläktar... men när mina snurrar stöter de emot dammfiltret... finns det någon smidig lösning för att undvika detta ?

Jag löste det genom att klippa en möbeltass i fyra delar och sen klistra en del i varje hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Jag löste det genom att klippa en möbeltass i fyra delar och sen klistra en del i varje hörn.

http://img836.imageshack.us/img836/8296/tuss.jpg

jag löste det problemet med min r2:a genom att "klippa" och hyvla bort nästan allting där, helt öppet in nu, riktigt ledsen att jag köpte ett fractal chassi, det var verkligen inte så bra som jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Buzzar ditt ax850?

Mitt bzzuzuzuzuzuzzzzar rejält, värre än min tv 60" plasma på högsta kontrast

Hmm, om du är säker på att det är nätagget, så låter det som det är dags för en retur. Ska inte behöva vara sådär illa!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Vilket hål drog du 24 pinnarn genom?
Buzzar ditt ax850?

Mitt bzzuzuzuzuzuzzzzar rejält, värre än min tv 60" plasma på högsta kontrast

Fick dra 24-pinnarn genom glappet mellan moderkortsplåten och hdd-buren, mitt moderkort täcker alla hål ut med den kanten. Och mitt AX850 är tyst som natten, stockkylaren på i7:an låter klart mest i systemet som det är nu.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför folk köper det här skräpet.

Permalänk
Medlem

hade de bara fixat alla dessa "småfel" hade det varit ett kanon chassi.
Så mycket småfel så man blir inte klok.
Fläktar som inte kan sitta på sidoplåten utan att låta utav bara fan, samma i botten. Dammfilter som slår i fläktbladen.
Skruvhål som skruvas in snett så att skruven inte skruvas åt ordentligt m.m.

Men jag antar att man får se allt bra med chassit före alla småfel.
Det är tyst, robust, bra med kylning, bra med hål för kabeldragning, hål bakom processor sockeln, snyggt och lätt att installera och ta av hårddiskar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

hade de bara fixat alla dessa "småfel" hade det varit ett kanon chassi.
Så mycket småfel så man blir inte klok.
Fläktar som inte kan sitta på sidoplåten utan att låta utav bara fan, samma i botten. Dammfilter som slår i fläktbladen.
Skruvhål som skruvas in snett så att skruven inte skruvas åt ordentligt m.m.

Men jag antar att man får se allt bra med chassit före alla småfel.
Det är tyst, robust, bra med kylning, bra med hål för kabeldragning, hål bakom processor sockeln, snyggt och lätt att installera och ta av hårddiskar.

Gör som xilli tipsade om ovan och sätt i en liten möbeltass i vardera hörn. Fungerar klockrent för mig både i botten och i sidan. Jag satt dessutom i ett lian li 140 mm dammfilter då man inte får med något.

Permalänk
Medlem

Tre av slädarna såg ut såhär.

Kanske lika bra att ta bort färgen på övriga också, så det ser ut som att det ska vara såhär. Går trots allt pilla bort färgen med nageln utan problem.

Permalänk
Medlem

Wow! Överallt har jag sett detta chassi blivit prisat och det har varit åh, så himla bra. Men nu den senaste sidan släpptes det verkligen en bomb! Nu förstår jag inte hur det kan ha varit sådan hype kring det...
En sak är säker iallafall, nu kommer jag säkerligen inte att köpa ett Define!

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM