Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uppenbart besserwissersvar: visst har han väl fläkten som insug?

Det är ju därför han har filtret, men framförallt för att på den positionen är inblås av största värde eftersom det kyler både grafikkort och nordbrygga.

Nordbryggekylningen blir superb med en 140mm som blåser in på sidan. Min nordbrygga går aldrig över 34C när jag kör 1 timme OCCT och med 450MHZ fsb samt 8GB minnen. Med 26C i rummet, Nordbryggan hettas alltså bara upp med 9C trots hög klock!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uppenbart besserwissersvar: visst har han väl fläkten som insug?

Vem vet, en del kanske vill använda datorn som automatisk dammsugare. Strömsnål med massor AI-funktioner. Kan inte bli bättre.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uppenbart besserwissersvar: visst har han väl fläkten som insug?

Ja såg det nu, slarvigt läst av mig då jag läste topp och trodde det var takfläkten. Det glädjer mig att ingen hittills varit så dum att de satt filter över utblås som jag sett någon gång för några år sedan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja såg det nu, slarvigt läst av mig då jag läste topp och trodde det var takfläkten. Det glädjer mig att ingen hittills varit så dum att de satt filter över utblås som jag sett någon gång för några år sedan.

Fast för en takmonterad fläkt skulle det ju kunna finnas iallafall viss liten motivation att ha filter även om den är utblås. Annars lär ju damm som naturligt faller hamna i burken när den är avstängd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

http://img844.imageshack.us/img844/8082/dsc7787.jpg

RMA:ade mitt ax850 och satt i hx750. Det blev tajt med en 140mm fläkt.

Fick du med den där hållaren till 2,5 tums hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Fick du med den där hållaren till 2,5 tums hårddisken?

Den hållaren är vanliga hårddiskvaggan som ingår i chassit. Tror att man kan skruva fast en 2.5" i alla

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast för en takmonterad fläkt skulle det ju kunna finnas iallafall viss liten motivation att ha filter även om den är utblås. Annars lär ju damm som naturligt faller hamna i burken när den är avstängd

Hehe, tänkt på det med

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Den hållaren är vanliga hårddiskvaggan som ingår i chassit. Tror att man kan skruva fast en 2.5" i alla

Ok.
Frågar för vill veta om jag måste köpa intels SSD Retail eller om bulk funkar (utan 2,5->3,5 tums konverterare )

Permalänk
Medlem

inga problem, finns skruvhål för ssd i vaggorna också. Men senast jag kollade kostade retail konstigt nog mindre:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Ok.
Frågar för vill veta om jag måste köpa intels SSD Retail eller om bulk funkar (utan 2,5->3,5 tums konverterare )

Intel, den e fin! Väntar du till 4:de kvartalet så får du senaste generationen. Kan va en förbättring i skrivprestandan. Den e pålitlig, grym disk!

Permalänk
Medlem

Har köpt detta chassi och har nu börjat med mitt första helt egna datorbygge. Hittils har allt gått bra, fått av sidoplåttarna enkelt. Men fick med en Define R2 manual. Fick alla det? Sedan undrar jag om det finns någon manual till fläktkontrollern som följde med. Tror i allafall att det är det.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk

Hejsan! Jag har införskaffat Define R3 och det är helt underbart chassi och i princip helt tyst och ska införskaffa 3 fläktar.
Tänkte använda speedfan + den fan controller som följer med och undrara vilken av Scythe 120mm Gentle Typhoon fläktarna jag ska ta alltså vilken RPM ? Jag vill ha en tyst dator och kommer ha klockat cpun från 2.6 > 3.3 , då min gamla lät som ett jetplan.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Hejsan! Jag har införskaffat Define R3 och det är helt underbart chassi och i princip helt tyst och ska införskaffa 3 fläktar.
Tänkte använda speedfan + den fan controller som följer med och undrara vilken av Scythe 120mm Gentle Typhoon fläktarna jag ska ta alltså vilken RPM ? Jag vill ha en tyst dator och kommer ha klockat cpun från 2.6 > 3.3 , då min gamla lät som ett jetplan.

Tack för hjälpen.

Mina gt 1850 fläktar gör mer ljud när de är undervisade än i max. Har läst att de inte mår bra av det.

Köp 1150 eller 1450 rpm och skippa koppling till flaktkontroller.

Permalänk

1150 har 16db och 800rpm har 9db är det jätte stor skillnad på ljudnivå av dom? Vill som sagt har tyst dator då gamla var riktigt jobbig

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Fractal Design

Vi har läst igenom tråden och kommer forska i allt som skrivits.
Manualen var en felplock vid förpackning endast, det är en R3 Manual som skall ingå, och gör det med alla nya chassin som kommer.

Fläktarna skall givetvis inte låta mer än normalt och det verkar som några av er fått obalanserade fläktar. Detta skall vi kontrollera, med lite stickprov.
Ni som fått problem, maila gärna supporten hos oss så vi kan spåra felkällan och förbättra oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

1150 har 16db och 800rpm har 9db är det jätte stor skillnad på ljudnivå av dom? Vill som sagt har tyst dator då gamla var riktigt jobbig

Ta inte 800 rpm, blåser knappt nått.
1150 låter ungefär lika mycket. Ta 1450rpm, låter knappt nått och flåsar bra

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Ta inte 800 rpm, blåser knappt nått.
1150 låter ungefär lika mycket. Ta 1450rpm, låter knappt nått och flåsar bra

Okej tack så mycket vart 1450 och låter dom ändå för mycket sänker jag väll rpm lite

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TwiceFire:

Okej tack så mycket vart 1450 och låter dom ändå för mycket sänker jag väll rpm lite

1450 är fina med en fläktkontroller

Permalänk
Skrivet av Aser:

1450 är fina med en fläktkontroller

Nice gött att höra finns ju speedfan annars i windows då dom flesta är kopplade till moderkortet

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag blir dum i hela huvet. Jag har aldrig installerat en fläktkontroller och jag fattar fan inte hur man kopplar den till mobo. Jag har kopplat medföljande 3pin med 3 utgångar till andra 3pin i 3-pinnen på kontrollern. Ja, hur får jag ström sedan då? ^^

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk

Vill utfärda en liten varning att det blir väldigt väldigt tajt med en Corsair HX750 + en 140mm Noctua fläkt nere i botten. Noctuan gick imot så hårt på nätagget så det bildades ett litet missljud då fläktbladet gick imot fläktens "ram"..kunde dock åter gärdas genom att dra åt nätagget hårdare med skruvarna. Men det blev ändå så tajt så att jag inte fick genom alla skruvarna på noctuan när jag skulle sätta fast den, så den får nöja sig med 3 skruvar sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brickN:

Jag blir dum i hela huvet. Jag har aldrig installerat en fläktkontroller och jag fattar fan inte hur man kopplar den till mobo. Jag har kopplat medföljande 3pin med 3 utgångar till andra 3pin i 3-pinnen på kontrollern. Ja, hur får jag ström sedan då? ^^

Ehm, den ska kopplas med ström och sen alla 3-pins till respektive fläkt. Aldrig hört en fläktkontroller som kopplas till moderkortet. Låter lite farligt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

För att vara ärlig så tycker jag att chassit har fått oförtjänt mycket negativ kritik.
Men faktum kvarstår att det finns ett fåtal "buggar" som skulle gjort chassit så mycket bättre om de inte fanns där

1. Största missen - Kabeldragningen är ingen rolig grej inte. Förutom att moderkorter ofta täcker delar av kabelhålen i moderkortsplattan så är hålen dessutom för små, och gummiskydden är med problem än nytta eftersom de sparat in på lim! Lim, ärligt talat vad skulle det kunna kosta att limma fast alla gummilister. Om det skulle göra hålen större och samtidigt flytta ut dem lite från moderkorten plus att limma fast gummi-listerna så skulle problemet vara löst. Ett enda stort hål nära PSUn skulle också sitta fint plus att man borde lägga till en eller två millimeter bakom moderkorts-plåten. Inga kostnader, bara lite om-struktur.

2. Filter och fläktar - Det behövs inte sägas mycket mer än att fläktarna inte håller måtten och att filtren där fram knappt filtrerar... Dammet går rakt igenom. Dock så tycker jag om filtret till PSUn.

3. Sidoluckan - var lite fräck, kopiera designen bakom antec's sidolucka så skulle problemet vara löst... Man har ju hört flera som blivit tvungen att montera ner chassit för att få av sidoluckan första gången, INTE OK!

Om det skulle fixas så tycker jag att chassit sedan är klart bäst i prisklassen, snyggt är det enligt mig iaf!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ehm, den ska kopplas med ström och sen alla 3-pins till respektive fläkt. Aldrig hört en fläktkontroller som kopplas till moderkortet. Låter lite farligt.

Det enda som finns kvar är en 2pin som sitter på själva kontrollern. Är det en 2pin från psu som ska dit? De enda jag ser som Kanske passar är små tvåpin som finns på samma sladd som PCI-E-kontakter. Är det dom?

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brickN:

Det enda som finns kvar är en 2pin som sitter på själva kontrollern. Är det en 2pin från psu som ska dit? De enda jag ser som Kanske passar är små tvåpin som finns på samma sladd som PCI-E-kontakter. Är det dom?

Du fick med en koppling dit. Ska ligga bland tillbehören du fick med. Molexkontakt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du fick med en koppling dit. Ska ligga bland tillbehören du fick med. Molexkontakt.

Tack, hittade den. Fick dock ganska snabbt reda på att båda molexkontakterna sög stenhårt, plus att fläktkontrollern var "böjd" och omöjlig att sätta dit rakt. Får köra fläktarna på mobo istället, gör inget

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Tjenare tjenare, har lite funderingar på fläkplaceringar,
Har just nu
2x 120mm 1350 rpm insug i fronten
2x 140mm 1200 rpm utblås topp
1x 12mm utblås bak
1x 140mm 1700 rpm med fläktkontroll i bottten
1x 140mm 1700 rpm med fläktkontroll i sidan

Så det jag undrar är om botten och sido fläkten skall sitta som de gör (suga in luft) eller om det är bättre om någon av dem blåser ut luft istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Tjenare tjenare, har lite funderingar på fläkplaceringar,
Har just nu
2x 120mm 1350 rpm insug i fronten
2x 140mm 1200 rpm utblås topp
1x 12mm utblås bak
1x 140mm 1700 rpm med fläktkontroll i bottten
1x 140mm 1700 rpm med fläktkontroll i sidan

Så det jag undrar är om botten och sido fläkten skall sitta som de gör (suga in luft) eller om det är bättre om någon av dem blåser ut luft istället.

Nope, båda som insug

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av brickN:

Tack, hittade den. Fick dock ganska snabbt reda på att båda molexkontakterna sög stenhårt, plus att fläktkontrollern var "böjd" och omöjlig att sätta dit rakt. Får köra fläktarna på mobo istället, gör inget

Vi vill såklart att allt skall fungera när du köper en låda tillverkad av oss. Maila oss på supporten så löser vi en ny fläktkontroller till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi vill såklart att allt skall fungera när du köper en låda tillverkad av oss. Maila oss på supporten så löser vi en ny fläktkontroller till dig.

Tackar, ska maila!

Hellre dock en 140mm-fläkt Köpte egna 120mm fläktar till, plus att jag använder era man fick med. Ingen gick att använda på insuget i botten då dammfiltret tog emot hela tiden. Försökte patcha med skumplast, gummigutta och möbeltassar men det funkar inte hur som helst. Så fort skruvarna får tag i jängorna så går fläkten emot.

Nu vet jag ju såklart att jag inte kommer få en fläkt även om jag mailar om det. Det som jag försöker få fram är att kompatibiliteten med en 120mm fläkt är för mig obefintlig, och om man kollar på konstruktionen i sig är det nog en flipp-flopp-random-chans att det funkar om man använder skruv och inte fästet eftersom dammfiltret inte är speciellt löst.

"1 bottom 120mm/140mm fan (optional)" stämde inte för mig

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7