Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
iPHONE dog innan den kom ut, bara folk som inte insåg det.

Vet inte vad det är för fel på dom som inbildar sig att iPHONE eller iPOD är bra.. hur som helst jag kallar dom för iFOLK.

Jag kallar dig för efterbliven!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
iPHONE dog innan den kom ut, bara folk som inte insåg det.

Vet inte vad det är för fel på dom som inbildar sig att iPHONE eller iPOD är bra.. hur som helst jag kallar dom för iFOLK.

iPod är bra grejor

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

asså ni som snackar skit om iphone har ni ägd en? iphone är den bästa mobil jag har haft å jag har haft ett antal mobiler... det enda som är bra med iphone det är mjukvaran MEN det är mjukvaran man använder inte hårdvaran... 5800 är riktigt seg å oprecis så den är inte så kallad "iphone-dödare" å inte omnia heller osv...den enda som kanske kan utmana är nog htc hd touch... och självklart spelar ju det roll vad man kräver men om man kräver mkt ifrån en mobil så är iphone den bästa just nu!

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk

Beror på vad du menar med "kräver mycket".
Jag tycker t.ex att kräva en 3 mpixelkamera med blixt inte alls är att kräva mycket. Inte heller att kunna skicka mms är att kräva mycket.

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem

Visst kan iPhonen vara enkel och snygg, men att säga "om man kräver mkt ifrån en mobil så är iphone den bästa just nu!" är en otroligt stor överdrift.

Med ordet "iPhone-dödare" menar man en telefon som är lättare att använda än en iPhone? annars skulle den varit död flera år innan den lanserades?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papphammar
Beror på vad du menar med "kräver mycket".
Jag tycker t.ex att kräva en 3 mpixelkamera med blixt inte alls är att kräva mycket. Inte heller att kunna skicka mms är att kräva mycket.

Går att skicka MMS och kamera är objektivt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
asså ni som snackar skit om iphone har ni ägd en? ... 5800 är riktigt seg å oprecis

Så du snackar skit enligt dig själv, för det är kanska säkert att du har inte ägd eller provat 5800'an...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Går att skicka MMS och kamera är objektivt.

Ja men det är inte längre att "kräva mycket" som tidigare författare uttryckte det!

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
iPHONE dog innan den kom ut, bara folk som inte insåg det.

Vet inte vad det är för fel på dom som inbildar sig att iPHONE eller iPOD är bra.. hur som helst jag kallar dom för iFOLK.

löjligt. när ska folk inse att deras smak inte nödvändigtvis är andras smak. kan vi inte bara konstatera att alla har olika smak. gillar man inte iphone, köp den inte, gillar man den köp den. gillar man 5800, köp den, gillar man den inte, köp den inte.

jag personligen har två ipods och stortrivs med dem, inbildar mig inget, inbillar mig inget heller för mig är de bra. för dig, uppenbarligen inte. betyder inte att jag tänker sjunka så lågt att kalla dig för nå skällsord eller liknande

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
asså ni som snackar skit om iphone har ni ägd en? iphone är den bästa mobil jag har haft å jag har haft ett antal mobiler... det enda som är bra med iphone det är mjukvaran MEN det är mjukvaran man använder inte hårdvaran... 5800 är riktigt seg å oprecis så den är inte så kallad "iphone-dödare"

hahaha. Du pratar emot dig själv det vet du va?
Du har absolut INTE provat och ännu mindre ägt en 5800, ändå snackar du skit om den.

Tänk innan du skriver, ett bra tips.

Jag gillar personligen inte Iphone, den är snygg och gränssnittet är så enkelt att en 3åring kan klara av det vilket väll är bra.

Men sen saknar den så löjligt många saker som borde vara standard idag på en highend mobil. Och ja jag har pillat timmtals på lilla äppelprylen.

Läst lite mer om 5800 och tror inte det blir en sådan för mig iaf. N85 verkar mera prisvärd, sen föredrar jag fysiska knappar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ungefär lika slö som många andra s60-lurar från Nokia. Inte som en n73, men av alla filmer att dömma så är det delay lite överallt. Nu är den ju inte helt klar som tur är, men jag undrar ju ändå om de lyckas förbättra det något innan releasen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Jag kallar dig för efterbliven!

Hellre det är hjärntvättad idiot, en efterbliven kan tänka för sig själv till viss mån, men en hjärntvättad gör det inte fast dom tror sig kunna det.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Hellre det är hjärntvättad idiot, en efterbliven kan tänka för sig själv till viss mån, men en hjärntvättad gör det inte fast dom tror sig kunna det.

Det är förvisso sant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan vi inte hålla det här på en rimlig nivå, o inte göra påhopp o personangrepp. både efterbliven o hjärntvättad idiot är saker som i alla fall jag inte tycker passar in på detta forum.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

SÖK PÅ YOUTUBE!! så får ni se att den är seg å oprecis om man jämför med iphone!
det är skillnad på att ha testat en mobil å äga en...! (jailbreakat osv).
5800 är nokia första touch mobil så ha inte så höga förväntningar å speciellt inte en "iphone-dödare" det är en billig touch mobil ingen jag skulle vilja ha om den är å seg som dom visar på youtube! och jag tycker att den ser för tjock ut!
och jag snackar inte skit...säger bara min intryck av youtube klippet och om du tycker att den är snabb å precis så köp den å få damp...
och om du inte gillar enkla å bra mjukvara så ska du köpa motorola då kan du hålla på å leta runt om du nu tycker att det är kul... det har aldrig varit någon snabb mobil med touch till symbian! (uiq eller s60)

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker den ser hyfsad ut men lite seg efter klipp på youtube.. Verkar segare än min nuvarande SE G900 och även tjejens LG KF 700. Men blir priset lågt så kanske jag provar en ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
SÖK PÅ YOUTUBE!! så får ni se att den är seg å oprecis om man jämför med iphone!
det är skillnad på att ha testat en mobil å äga en...! (jailbreakat osv).
5800 är nokia första touch mobil så ha inte så höga förväntningar å speciellt inte en "iphone-dödare" det är en billig touch mobil ingen jag skulle vilja ha om den är å seg som dom visar på youtube! och jag tycker att den ser för tjock ut!
och jag snackar inte skit...säger bara min intryck av youtube klippet och om du tycker att den är snabb å precis så köp den å få damp...
och om du inte gillar enkla å bra mjukvara så ska du köpa motorola då kan du hålla på å leta runt om du nu tycker att det är kul... det har aldrig varit någon snabb mobil med touch till symbian! (uiq eller s60)

Iphone var ju Apples första mobiltelefon någonsin (?) och den är ju så bra enligt dig Noob

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
SÖK PÅ YOUTUBE!! så får ni se att den är seg å oprecis om man jämför med iphone!
det är skillnad på att ha testat en mobil å äga en...! (jailbreakat osv).
5800 är nokia första touch mobil så ha inte så höga förväntningar å speciellt inte en "iphone-dödare" det är en billig touch mobil ingen jag skulle vilja ha om den är å seg som dom visar på youtube! och jag tycker att den ser för tjock ut!
och jag snackar inte skit...säger bara min intryck av youtube klippet och om du tycker att den är snabb å precis så köp den å få damp...
och om du inte gillar enkla å bra mjukvara så ska du köpa motorola då kan du hålla på å leta runt om du nu tycker att det är kul... det har aldrig varit någon snabb mobil med touch till symbian! (uiq eller s60)

Kasta inte sten i ett glashus, tidigare skrev du "asså ni som snackar skit om iphone har ni ägd en?"

Hur fan kan du uttala dig om Nokia 5800 när du själv inte äger en.. speciellt hur du kan få en uppfattning genom sunkiga youtubeklipp fyllda med prototyper.

Jag har själv ägt en Iphone 1g och sålde den av just den anledningen att den inte uppfyllde mina krav, Iphone är överskattad precis som alla andra apple produkter.

Nu kan jag inte själv jämnföra den med Nokia 5800 då jag inte äger den, återstår dock att se när de släpper den.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Iphone var ju Apples första mobiltelefon någonsin (?) och den är ju så bra enligt dig Noob

iphone 3g är deras andra så nej det är inte deras första med iphone 2g var det! och nokia har ju erkännt att apple har röjt om i mobilmarknaden med iphone!

iphone är ingen dålig mobil ! vad är det som är dåligt? DÅLIG KAMERA!, visst den är dålig i dålig ljus men vad spelar det för roll när det är mörkt? för alla bilder ifrån mobiler blir ändå dåliga( om man jämför med vanliga kamermor) ... mms, jo det finns osv... å det finns massor med program som man kan ladda ner, jag har inte hittat något annat sätt att ladda ner så många program så enkelt!

Och vad spelar det för roll om t ex bilden är sunkig? man ser ju fortfarande att mobilen är seg å oprecis? lr måste man ha hd upplösning för att kunna avgöra? 5800 kommer vara en billig touch mobilen inget mer... undrar hur alla program som finns till s60 funkar till den... och att hylla 5800 å säga att iphone är värdelös är ju så löjligt!

massor med stav fel ser jag å osv, är trött om det är något ni itne förstår så får ni fråga.

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
... mms, jo det finns osv...

Ja, om man köper programmet för 300 kr som fixar så att man kan skicka MMS, vilket telefonen borde ha fixat redan från början... Gillar du program, så finns det tusentals till mobiltelefoner som kör Windows Mobile som operativsystem. Ungefär tusentals fler än det finns till Apple.

Anyway, att bedömma telefonen som du gör, efter att ha läst lite och tittat på YouTube-klipp, är lite halvt patetiskt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Ja, om man köper programmet för 300 kr som fixar så att man kan skicka MMS, vilket telefonen borde ha fixat redan från början... Gillar du program, så finns det tusentals till mobiltelefoner som kör Windows Mobile som operativsystem. Ungefär tusentals fler än det finns till Apple.

Anyway, att bedömma telefonen som du gör, efter att ha läst lite och tittat på YouTube-klipp, är lite halvt patetiskt...

Det må finnas massor av program till Windows Mobile. Men var hittar man dom? För den vanlige lata, okunniga användaren så är trots allt iPhone en enkel början till att upptäcka mer än MMS och autofocus. Framtiden ligger trots allt i mjukvaran, inte i hårdvaran. Sen är iallafall jag en av dom som gärna betalar för mig för någons arbete i form av bra mjukvaror.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Det må finnas massor av program till Windows Mobile. Men var hittar man dom? För den vanlige lata, okunniga användaren så är trots allt iPhone en enkel början till att upptäcka mer än MMS och autofocus. Framtiden ligger trots allt i mjukvaran, inte i hårdvaran. Sen är iallafall jag en av dom som gärna betalar för mig för någons arbete i form av bra mjukvaror.

Den som söker, han finner. Sen alltid dessa smileys från dig, så du får en också -

Två enkla adresser (om man nu ens är intresserad för fem öre):
http://www.windows-mobile-software.net/index.php?category=4
http://www.wm6software.net/page2.html

Sen tror jag bestämt att du beskrev den generelle iPhoneanvändaren med ord som jag skulle kunnat skriva, men du gjorde det åt mig. Tack! Sen tar vi en smiley till på det -

iPhone saknar oavsett vad, grundläggande saker i mjukvaran, så så bra är den inte. Jag vet att du tycker det, men som tur är så slipper vi andra att tycka samma sak. Slutligen, en sista smiley -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Den som söker, han finner. Sen alltid dessa smileys från dig, så du får en också -

Två enkla adresser (om man nu ens är intresserad för fem öre):
http://www.windows-mobile-software.net/index.php?category=4
http://www.wm6software.net/page2.html

Sen tror jag bestämt att du beskrev den generelle iPhoneanvändaren med ord som jag skulle kunnat skriva, men du gjorde det åt mig. Tack! Sen tar vi en smiley till på det -

iPhone saknar oavsett vad, grundläggande saker i mjukvaran, så så bra är den inte. Jag vet att du tycker det, men som tur är så slipper vi andra att tycka samma sak. Slutligen, en sista smiley -

Haha så bitter. Hur når jag de där programmen via ett knapptryck i min HTC Diamond? Sen är det väl bara skönt att kunna vara lat och okunnig för att kunna ratta sin mobil. Eller ska alla dricka joltcola och ha 8 års datorvana för att kunna göra detsamma? De där länkarna gav mig djup ångest. Inte direkt användarvänligt. Iallafall inte i min värld. Men jag är väl en dum Applenarkoman som inte förstår bättre.. mmm.

Permalänk

Och varför måste du kunna nå de där programmen via ett knapptryck? Lägg in en snabblänk och programmera knappen att surfa till den sidan? Väl på sidan behöver du fortfarande klicka på olika kategorier eller program - precis som på Apples sida (återigen, datorn eller telefonen är fortfarande inte så intelligent att den vet vilka program du vill ladda ner eller köpa).

Anyway, för att få slut på OT - det jag försökte få fram var bara ett svar på ett inlägg ovan där jag:
1. pekar på att det inte är något unikt med en site där man kan ladda ner och köpa program,
2. samt att det finns tusentals fler program till WM6 för den som är intresserad och som kör en mobil som använder sig av WM eller motsvarande.

Alla ska inte behöva dricka Joltcola och ha 8 års datorvana, men det är så härligt att du återigen bekräftar min tes och genom självupplevd tid i butik och som återförsäljare, att de flesta användare som köper en Appleprodukt, ofta är lata eller ointresserad av vad han eller hon köper.

För att återgå till tråden (iPhone vs WM går att diskutera i andra trådar), så tycker jag att 5800 verkar riktigt läcker. Längtar efter att få klämma lite på den och se hur den presterar.

Permalänk
Medlem

Vilket är release datumet på denna telefonen?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem

15,5mm tjock visst det är ju inte en high-end mobil, mer lågpris mobil.
Dock så kommer HTC med in Touch HD och det är ju verkligen vacker med sin högupplösta 3,8 tums skärm

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone2=2537&idPhone1=2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
€279, kan man verkligen sälja en mobil med så mycket för så lite?
Annars ser den jättetrevlig ut! Hoppas bara inte det blir en Xperia 2 utan att dom gör som apple och får ut den snabbt på marknaden!

Mjo att avslöja nya projekt långt i förväg retar gallfeber på folk, även om Sonyericsson tydligt talade om från början när den beräknades släppas på marknaden, andra hälften av 2008, vilket ligger bra i tiden eftersom de flesta konkurenterna släpper liknande lurar nu.
Iphone räknas inte till denna kategorin eftersom den saknar alltför mycket för att komma upp till denna nivån.

Nokia höll tyst in i det längsta och presenterar den först nu, och alla glömmer med en gång hur alla klagade på Nokia för att dom inte hade någon liknande telefon på gång

Ser ut att bli en bra telefon detta, men jag köper INTE en nokia igen, inte efter jag ägt en N95.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Är det bara jag eller blir det alltid väldigt livliga diskussioner så fort apple är inblandat? från alla parter då.

Jag blir så jävla trött på tjatet om att iPhone är jättebra eller jättedålig. Det beror på som allt annat i princip vad man har för krav, behov själv och vad man gillar.
Vissa vill ha telefonen med alla funktioner och den bästa hårdvaran, andra bryr sig mera om mjukvaran.

Så snälla, jag vedgar till alla att hålla käften och inte slänga ur sig en kommentar som att "iPhone suger" "iPhone är bäst". För en person kan den vara helt underbar och för en annan kan den vara helt värdelös. Det är mycket bättre att säga "iPhone är det bästa valet för mina behov" eller något liknande.

För att gå lite med on topic så tycker jag 5800 verkar rätt intressant. Jag trivs rätt bra med symbian som OS. Jag känner inget behov av en bra kamera då jag tycker att så länge kameran tar okej bilder så att man ser ordentligt vad det är på bilden, vilket i princip alla nya mobilkameror gör idag. Jag tycker inget bättre behövs i en mobilkamera. GPS och W-LAN är två saker jag skulle vilja ha i telefonen. Musikspelaren är inget jag prioriterar heller direkt då det fortfarande inte går att ha tillräckligt med minne i en mobil, jag vill har runt 60gb. 5800 har väl då alla funktioner jag känner att jag vill ha, förutom att jag tycker att en inbyggd fm-sändare kan vara ganska trevligt att ha. Men den känns en aning stor och det verkar som att det är kvaliten i telefonen som de dragit in på. Telefoner med dålig kvalite har jag fått nog av.

Dessutom är jag liten kluven över att skriva på skärmen då jag inte riktigt tror jag gillar det. Därför är jag mera intresserad av SE xperia x1 då den har ett fint fysiskt tangentbord och är ungefär lika stor som 5800 ändå. Det är en dyr telefon där kvalitetskänslan ska vara ganska bra och det är rätt många metalldetaljer. Eftersom det mestadels egentligen är htc som har gjort telefonen så är många detaljer jag har hatat med SE telefoner borta. Som t ex deras äckliga kontakt som är helt värdelös, istället är det standard miniusb för laddning och datoröverföring. Även 3,5mm plugg finns här och inget sony minneskort utan microsd. Man slipper även SE's äckliga OS och inga läskiga orange:a detaljer som förstör allt. xperia är helt klart den enda SE mobilen som har intresserat mig lite, inte lite faktiskt utan ganska mycket. Men det enda som hindrar mig egentligen är WM, jag vet inte hur segt, drygt och jävligt det kommer vara.

Ni som klagar på att den verkar seg så ser jag inga tecken på det i mobil.se's video om den som man finner här: http://www.mobil.se/ArticlePages/200810/03/20081003202833_MOB...

Där verkar den riktigt rapp.

Jag tror dock att jag kommer vänta till nästa år med telefonköp för att se vad det blir för roliga OS då. Jag är sugen på att se vad android och WM7 har att komma med. För hårdvaran i dagens telefoner tycker jag duger för tillfället, men mjukvaran duger inte riktigt.

Permalänk
Medlem

programmet för mms går på 50 spänn. Lägger gärna ut det för ett användbart program.

Ang 5800 så ser den intressant ut, dock har jag ägt en n73 och om de inte fått bort lagget i systemet så floppar den.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Håller med om att testet på mobil.se visade att den inte skulle vara speciellt seg! Dessutom om den bara kommer att kosta under 3000:- då ska jag köpa o testa!