Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt

Det är inte linjen vi ifrågasätter, det är det vaga uttalandet att ”vi får acceptera att ett detta pågår en stund” eller vad nu Löfven sa. Hur långt är ett snöre?

Ja, ingen kan säga nånting exakt. Problemet med ovan uttalande är att väldigt många verkar tolka det som att allt blåser över på ett par veckor.

Jag tar hellre att dom säger ”augusti” och så blir det en bonus om det drar över innan. Märker man i juni att augusti är orimligt får man väl så gå ut och säga oktober.

Och det jag menar är inte viruset i sig, utan hur länge man tänker sig att restriktionerna kommer behöva sitta i. Jag köper inte att man på FHM och regeringen inte pratar om tidsperspektiv, framförallt datat som DN kom över visar ju på att dom i allra högsta grad har detaljerade prognoser.

Fast jag tycker nog att det framgått att restriktionerna kommer hålla på länge. Min fundering var mer kring om det är vettigt att göra som andra länder gör när dom sitter upp hårda restriktioner med kort slutdatum och sen skjuter fram datumet.

Jag tror dock det vore bra om dom kunde förtydliga och konkretisera kring tidsaspekten. Skulle kännas bättre för mig iaf.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem

*§1.2-inlägg raderade, dags att höja nivån några snäpp.*
/mod

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Poängen, och det som är relevant i sammanhanget, är förstås att det inte fanns ett vaccin tillgängligt för användning när utbrottet drog igång.
Ett vaccin kommer dröja betydligt längre för SARS-CoV-2.

Ja, det är det jag menar. Det ska först tas fram ett vaccin, sen ska alla andra stegen också jobbas igenom.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

WHO säger nu att viruset INTE är luftburet. Faller ner rätt snabbt. Så gäller att hålla avståndet till andra. De säger 1m andra 1,5m och 2m. Stå inte tätt i köer i butiker.

I Kina hade de ett fall där en kvinna blev smittad i ett trapphus utan att ha träffat någon annan. Men det fanns en Corona smittad man i samma byggnad som också gått i trapphuset. Antagligen hade virus rullat ner för trappan och samlats i större mängder på bottenvåningen.

https://pbs.twimg.com/media/EUN5_GHWkAI013Y?format=jpg&name=large
https://twitter.com/WHO/status/1243972193169616898?s=20

WHO snackar skitsnack på den punkten men de har rätt att det inte är _konstant luftburet_ som exempelvis mässling.

Om du lyssnar ca 10-20 minuter av detta avsnitt: https://www.theskepticsguide.org/podcasts så får du höra uppdateringen om studien som visade resultat på luftburen smitta. Fler forskare har tittat närmare på den studien nu en vecka senare och det framgår att det finns särskilda omständigheter som krävs för tillfällig luftburen smitta. Mer ofta blir det bara droppar som ramlar ner på marken direkt.

Att säga att det ALDRIG kan bli luftburen smitta är alltså att vara överoptimistisk. Det kan uppstå omständigheter då en viss del av viruset som hostats ut blir luftburet tillfälligt. En viktig sak i studien som de anmärkte nu i avsnittet är att studien tittade inte på hur länge infektionsrisken fanns med virusets överlevnad på olika ytor. Samma sak gällde även när det blev tillfälligt luftburet.

Alltså: bara för att viruset klarar sig 2-3 dagar på plast och rostfritt stål betyder inte nödvändigtvis att det kan infektera en under lika lång tid. Möjligen är det så att sista dagen eller de sista timmarna så är dess infektionspotential mycket lägre trots att det fortfarande kan observeras att, "fortfarande vara levande". Liknande kan gälla vid tillfällig luftburet.

Vad gäller avståndet så är 2 meter att föredra. Varför öka risken när du kan minska den ytterligare, (utan att överdriva så klart), så att säga?

Till sist: gällande rengöring av ytor så kan det krävas att man överdriver lite. Det är ungefär som när du rengjort en yta och du tror att du har varit noga men nu ser du faktiskt alla ställen som du missat. Sådan tabbe vill du INTE göra med ett potentiellt blodigt dödligt lunginflammationsvirus.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Läste precis på Expressens hemsida att djurmarknaderna i Kina öppnar igen.. Men herregud, hoppas världen förbjuder resor från Kina.

Risken att smittas från en människa i dagsläget är nog ofantligt mycket större än att smittas från ett djur. Eller menar du att man ska stänga alla djurmarknader över huvud taget för all framtid, för att gardera sig mot händelser som startade covid-19 epidemin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Risken att smittas från en människa i dagsläget är nog ofantligt mycket större än att smittas från ett djur. Eller menar du att man ska stänga alla djurmarknader över huvud taget för all framtid, för att gardera sig mot händelser som startade covid-19 epidemin?

Kinesiska Nalle Puh behöver sina bin att börja arbeta igen. Han har varit utan honung i flera månader nu!

Åtminstone bör de omreglera djurmarknaderna. De har ju tydligen hjärnskada som fortsätter att upprepa historien gång på gång...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag trycker tillbaka lite på jämförelsen med åtminstone Andra Världskriget, då efterdyningarna av det istället var sällan skådat ekonomiskt välstånd för vissa nationer. Nog för att vi är mitt uppe i vår egen kris, men i det här läget har ju 'all produktion' avstannat och konsumtion har mattats av. Vissa branscher påverkas i mindre grad, medan andra står på randen till fullständig kollaps. Och om ett par sidor faller kommer det kraftigt påverka alla andra, då möjligheter till konsumtion kraftigt minskar.

Gissningsvis kommer de största aktörerna klara sig väl långsiktigt, och ta åt sig ännu mer mark av sina affärsområden.

Du har rätt, det här kan inte jämföras med världskrig. Både under och efter världskrigen fanns det en omättad efterfråga och obefintlig arbetslöshet. Det här jämförs bättre med kollapsen 1929.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Skulle inte rusa iväg ta vaccin när det väl kommer. Sist fick väl folk biverkningar i form av narkolepsi när svininfluensan härjade?

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Åtminstone bör de omreglera djurmarknaderna. De har ju tydligen hjärnskada som fortsätter att upprepa historien gång på gång...

Jag har ingen strörre insyn i vad kineserna gör, men skulle tro att de är ganska mycket på tårna efter det som hände sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Skulle inte rusa iväg ta vaccin när det väl kommer. Sist fick väl folk biverkningar i form av narkolepsi när svininfluensan härjade?

Stämmer gör bra det.
Främst barn och unga som blev vaccinerade med Pandemrix fick det.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Skulle inte rusa iväg ta vaccin när det väl kommer. Sist fick väl folk biverkningar i form av narkolepsi när svininfluensan härjade?

Det här har redan varit uppe några varv i tråden... men ja, 3,6 på 100 000 fick väldigt allvarliga biverkningar. Man får ju väga riskerna av allvarliga biverkningar mot risken för att bli smittad och hur allvarligt det sjukdomsförloppet skulle bli. Sedan kan man vaccinera sig för att andra ska slippa. Det är för att få vaccin säkra som det tar så lång tid att framställa dem, typiskt 10-15 år, med kortaste rekordtiden på 5 år. Om man lyckas pressa ned vaccin för SARS-CoV-2 ned till ett år utan att tumma på säkerheten är det nära nog mirakulöst, så jo, det blir nog en avvägning om man ska sätta in det på stor skala. Troligen är det ändå försent för att stora andelar av befolkningen redan hunnit bli smittade och tillfrisknat. Det kanske skulle bli aktuellt för framtida smittvågor med milt muterade virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det finns också en risk att ekonomin skulle drabbas hårdare om man gick ut med en lång tids horisont för att "vara på den säkra sidan":
Om bolag med begränsade medel ser att de kan dra ner på vissa utgifter under en kortare period och kanske överleva istället plötsligt får höra att det är flera månader bort, är risken att man klappar ihop på en gång istället för att hålla ut så länge som möjligt, ifall vändningen är precis runt hörnet. Jag tror att arbetslösheten skulle öka mer i ett scenario där man går ut med en riktigt lång horisont istället för att medvetet hålla den var, men förbereda på lång tid indirekt ändå. All other things equal, såklart.

Risken finns ju alltid, men samtidigt tror jag att de flesta bolag nog är kapabla att inse att det inte handlar om ett kort period. För vanligt folk tror jag att det är mer demoraliserande att ha en kort tidsgräns som hela tiden flyttas fram. Nåja, jag vet inte om det finns något rätt eller fel vad det gäller detta och min (och andras?) åsikt kanske förändras vartefter.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Vet inte om nån sett det än men lite positiva nyheter. Moderaterna vill se masstestning rapporterar aftonbladet. Bättre försent än aldrig.

Regeringen säger enligt dn nu att de e öppna för telefonspårning för att hjälpa till i covid smittreduceringen, trots att fhm sade nej till det igår

Håller tummarna på fler förnuftiga positiva grejjer även om det är aldeles för sent.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Idag var jag och min fru ute vid begravningsplatsen vid Ulriksdal i Stockholm för att besöka en grav. Vi brukar stanna vid Ulriksdals handelsträdgård och köpa med lite blommor. Blev förvånad att det såg ut som vilken annan dags som helst med besökare, helt fullt på parkeringen, massor av äldre o.s.v. Det är ganska trångt där inne, finns inte en chans att hålla en meters avstånd när man ska passera varandra. Jag gick såklart inte in. Men funderade en stund på folks intelligens.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Vet inte om nån sett det än men lite positiva nyheter. Moderaterna vill se masstestning rapporterar aftonbladet. Bättre försent än aldrig.

Regeringen säger enligt dn nu att de e öppna för telefonspårning för att hjälpa till i covid smittreduceringen, trots att fhm sade nej till det igår

Håller tummarna på fler förnuftiga positiva grejjer även om det är aldeles för sent.

Var inte du avstängd alldeles nyss? Om du var det så misstänker jag att det var relaterat till hur du agerade i denna tråd.

Kanske att du skall tänka till lite innan du skriver. Du är inte kapabel att avgöra vad som är åtgärder i rätt tid. Det faktum att någon propagerar för en åtgärd eller sätter in en sådan som du tidigare har propsat på ger inte dig rätt. Den kanske var för tidig att sätta in då och det behöver inte handla om att någon kryper till korset.

Halvkass analogi om ovanstående resonemang är svårt:

1. Polis stöter på hotfull man på en restaurang
2. Du ser vad som händer och skriker att man skall skjuta personen direkt och inser inte poliserna detta är de idioter
3. Polisen försöker lugna personen under många minuter. Under tiden slår denne sönder tallrikar och vinflaskor.
4. Till slut tar mannen fram en kniv och efter fortsatta försök till att lugna honom attackerar han och polisen tvingas att skadeskjuta honom.
5. Du proklamerar "Titta nu kryper poliserna till korset och skjöt honom. Det var dock alldeles för sent och de borde siktat på huvudet. Nu gick ju dyra vinflaskor sönder med. Där ser ni att ni borde lyssnat på mig från början".

Detta är givetvis lite tillspetsat men illustrerar ditt konstanta feltänk i vad som händer i samhället idag rörande virusutbrottet. Givetvis hoppas vi att kunna hålla smittan på en sån nivå att vi kan hålla oss kvar vid sansade åtgärder. Om vi i framtiden skulle bli tvugna att strama åt åtgärder ytterligare ger inte det dig rätt för fem öre.

Låt experterna göra bedömningar och fundera ett extra varv innan du självsäkert uttalar dig i frågor du inte är insatt i. Inser att inlägget är hårt men det är inte läge att mana till panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

@BasseBaba: skulle gissa att det säkert finns siffror på vad som sker när folk ställs inför en sånt långt spann satt i ett tidigt skede, kanske att man börjar fuska med restriktioner ännu tidigare än i ovisshet. Tror inte man är vag på rent jävelskap.

Skrivet av Hurtigbullen:

Fast jag tycker nog att det framgått att restriktionerna kommer hålla på länge. Min fundering var mer kring om det är vettigt att göra som andra länder gör när dom sitter upp hårda restriktioner med kort slutdatum och sen skjuter fram datumet.

Jag tror dock det vore bra om dom kunde förtydliga och konkretisera kring tidsaspekten. Skulle kännas bättre för mig iaf.

Skrivet av Shudnawz:

Det finns också en risk att ekonomin skulle drabbas hårdare om man gick ut med en lång tids horisont för att "vara på den säkra sidan":
Om bolag med begränsade medel ser att de kan dra ner på vissa utgifter under en kortare period och kanske överleva istället plötsligt får höra att det är flera månader bort, är risken att man klappar ihop på en gång istället för att hålla ut så länge som möjligt, ifall vändningen är precis runt hörnet. Jag tror att arbetslösheten skulle öka mer i ett scenario där man går ut med en riktigt lång horisont istället för att medvetet hålla den var, men förbereda på lång tid indirekt ändå. All other things equal, såklart.

Also, på en mycket mer oseriös note, om detta är genrepet för den kommande zombieapokalypsen, så har mitt förtroende för mänskligheten sjunkit avsevärt.

Jag köper vad ni säger, kloka ord.

Så för att sammanfatta så är det väl alltså (minst?) 3 olika synsätt på detta?
A) Ge ett inget eller ett vagt datum
B) Ge ett kort datum som skjuts fram
C) Ge ett långt datum som kanske aldrig inträffar, utan kortas av innan

Jag får tacka för er feedback, för jag inser att jag och min familj är i en situation som skulle gagnas av "C", men inser ju att så inte är fallet för allt och alla.

Skrivet av Jumpcut:

Idag var jag och min fru ute vid begravningsplatsen vid Ulriksdal i Stockholm för att besöka en grav. Vi brukar stanna vid Ulriksdals handelsträdgård och köpa med lite blommor. Blev förvånad att det såg ut som vilken annan dags som helst med besökare, helt fullt på parkeringen, massor av äldre o.s.v. Det är ganska trångt där inne, finns inte en chans att hålla en meters avstånd när man ska passera varandra. Jag gick såklart inte in. Men funderade en stund på folks intelligens.

Det är lite sådär jag känner, där jag bor och rör mig verkar inte folk brydda öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Vet inte om nån sett det än men lite positiva nyheter. Moderaterna vill se masstestning rapporterar aftonbladet. Bättre försent än aldrig.

Regeringen säger enligt dn nu att de e öppna för telefonspårning för att hjälpa till i covid smittreduceringen, trots att fhm sade nej till det igår

Håller tummarna på fler förnuftiga positiva grejjer även om det är aldeles för sent.

Har du en källa på att ingen vill testa? Problemet är ju att det finns inte resurser eller testkit. Så hur tycker herr Kristofersson att de ska lösa det? För det står inte hur de ska lösa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

WHO säger nu att viruset INTE är luftburet. Faller ner rätt snabbt. Så gäller att hålla avståndet till andra. De säger 1m andra 1,5m och 2m. Stå inte tätt i köer i butiker.

I Kina hade de ett fall där en kvinna blev smittad i ett trapphus utan att ha träffat någon annan. Men det fanns en Corona smittad man i samma byggnad som också gått i trapphuset. Antagligen hade virus rullat ner för trappan och samlats i större mängder på bottenvåningen.

https://pbs.twimg.com/media/EUN5_GHWkAI013Y?format=jpg&name=large
https://twitter.com/WHO/status/1243972193169616898?s=20

Förmodligen så tog personen som bar på viruset i handtag när hen skulle ut, eller tog på ett räcke i trappen, sedan kom kvinnan och råkade ta på samma ställe, kliade sig sedan i ögat, under näsan, eller vidrörde munnen, mer troligt än att viruset suttit i luften och väntat. (Jag säger inte att jag litar på WHO i denna fråga till 100%, utan mer att det kanske finns andra troligare scenarion i detta fall)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Förmodligen så tog personen som bar på viruset i handtag när hen skulle ut, eller tog på ett räcke i trappen, sedan kom kvinnan och råkade ta på samma ställe, kliade sig sedan i ögat, under näsan, eller vidrörde munnen, mer troligt än att viruset suttit i luften och väntat. (Jag säger inte att jag litar på WHO i denna fråga till 100%, utan mer att det kanske finns andra troligare scenarion i detta fall)

Japp, mycket mer sannolikt att personen tog i något som någon hade hostat på. Dessa anekdoter är mycket opålitliga för många människor är också usla på att återge händelseförlopp och glömma bort avgörande detaljer som, "ja just det, jag tog oxå på handtaget när jag gick ut ur hissen!".

Det kan vara luftburet under olika omständigheter. En faktor som är simpel att fatta är att det bör finnas tillräcklig vindstyrka. Är det helt vindstilla så blir det svårt för majoriteten av de tyngre partikelsamlingarna att flyga iväg. När jag är ute och promenerar anmärker jag vindstyrkans riktning och vart andra människor går.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@lhugo: Riktigt bra inlägg, jag önskar att det fanns en Gilla++ knapp

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur ska det genomföras då? Bara för att någon vill något så kanske det inte går.
Tror alla vill testa allt och alla men det är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Det hade kännts bättre om det var Folkhälsomyndigheten som propsade på det än Moderaterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur ska det genomföras då? Bara för att någon vill något så kanske det inte går.
Tror alla vill testa allt och alla men det är omöjligt.

Man masstestar redan i Tyskland och Island, så jag ser inte varför man inte skulle kunna göra det i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du en källa på att ingen vill testa? Problemet är ju att det finns inte resurser eller testkit. Så hur tycker herr Kristofersson att de ska lösa det? För det står inte hur de ska lösa det.

Jag förstår då inte hur han tänker... han säger såhär:

Citat:

– Den ska inte belastas mer, den ska få mer resurser i och med att den får tillbaka personal som är hemma nu, men som inte har corona.

Men vilka är det? De som är hemma för att undvika bli smittade är ju troligen till hög grad just inte smittade.

Permalänk
Medlem

Resultatet om man är frisk idag, men smittad imorgon...tänkte inte på de...bortkastat test mao!

Moddarna kommer säkert med en KO anmälan i nästa vecka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Var inte hundra nykter (ja, dålig bortförklaring) och reagerade på din korta kommentar på annat forum:
Flera här är precis som min fru, rädda för situationen men ska ändå aktivt sitta och leta statistik och domedagsrapporter. Bara för att ytterligare spä på rädslan.
Till vilken nytta? Förstår inte behovet av det självskadebeteendet.

Att diskutera är viktigt och det är otroligt bra att det finns ett gäng användare som försöker dämpa domedagsprofetior med saklig fakta och sundare syn.

Och jag som trodde det var en sandlåda.

Det finns en ignorera funktion på Sweclockers med, fungerar bra! Med hjälp av denna kan du styra forumet så det passar din bild utav hur det ska vara.

Statistiken är enormt intressant, för den visar vad som pågår, hur det har gått, vad vi kan vänta oss. Om du läser några nyheter överhuvudtaget är det svårt att slippa den. Med help av denna bild:

Så ser man en hel del, längd på utbrottet under karantän, är intressant tycker jag, ca 2 månader.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att ökningen av nya instensivfall stannat av. Det är för tidigt att säga att så verklgien är fallet, men det man kan säga är väl i allla fall att det inte verkar accelerera lika snabbt som man sett i andra länder - och det är ju väldigt positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man masstestar redan i Tyskland och Island, så jag ser inte varför man inte skulle kunna göra det i Sverige.

Nu har jag inte orkat följa upp varför vi inte testar men gissar att det saknas resurser för att testa och sen att det inte finns några testkit.
Sen kanske det inte hjälper så mycket i dagsläget men det har jag ingen aning.
Tycker Moderaterna borde sluta med att försöka köpa billiga poäng och istället följa FHMs råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Resultatet om man är frisk idag, men smittad imorgon...tänkte inte på de...bortkastat test mao!

Moddarna kommer säkert med en KO anmälan i nästa vecka

Det bästa vore om man vid symptom kunde testa sig direkt för att ta reda på om det är covid eller inte. Dessutom vill man testa vilka som har varit sjuka tidigare, och inte bara vilka som är sjuka just nu.