Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu har jag inte orkat följa upp varför vi inte testar men gissar att det saknas resurser för att testa och sen att det inte finns några testkit.
Sen kanske det inte hjälper så mycket i dagsläget men det har jag ingen aning.
Tycker Moderaterna borde sluta med att försöka köpa billiga poäng och istället följa FHMs råd.

Vi kan inte i en krissituation helt och hållet överlämna maktutövandet till en myndighet. Det är politikerna som bestämmer och de kan göra olika sorters bedömningar med avseende på olika faktorer, som inte en myndighet kan göra. Jag kan också notera att Johan Giesecke, fd statsepidemiolog, tycker att "epidemiologer har fått lite för stor makt". Dessutom finns det fler experter än Folkhälsomyndigheten, som politiker bör lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det bästa vore om man vid symptom kunde testa sig direkt för att ta reda på om det är covid eller inte. Dessutom vill man testa vilka som har varit sjuka tidigare, och inte bara vilka som är sjuka just nu.

Här var det många fel!
Om du har Corona eller inte spelar ingen roll du SKA vidta samma åtgärder dvs stanna hemma!

Testa om man bär på viruset är ett test som finns nu.

Testa om man haft Corona är ett annat test som inte är helt klart än för den stora massan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-utvecklas-tes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Vi kan inte i en krissituation helt och hållet överlämna maktutövandet till en myndighet. Det är politikerna som bestämmer och de kan göra olika sorters bedömningar med avseende på olika faktorer, som inte en myndighet kan göra. Jag kan också notera att Johan Giesecke, fd statsepidemiolog, tycker att "epidemiologer har fått lite för stor makt". Dessutom finns det fler experter än Folkhälsomyndigheten, som politiker bör lyssna på.

Har du funderat på varför han säger så? Varför blir han ens tillfrågad?

Vem ska de prata med då?
Jag kommer från en politikerfamilj så jag har inte det går vanliga politkerföraktet men en person som Kristofersson som har en politisk agenda och ingen som helst kunskap kring det här ska hålla tyst. Kommer det till att FHM ger regeringen två alternativ då ska de bestämma men inte innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Idag var jag och min fru ute vid begravningsplatsen vid Ulriksdal i Stockholm för att besöka en grav. Vi brukar stanna vid Ulriksdals handelsträdgård och köpa med lite blommor. Blev förvånad att det såg ut som vilken annan dags som helst med besökare, helt fullt på parkeringen, massor av äldre o.s.v. Det är ganska trångt där inne, finns inte en chans att hålla en meters avstånd när man ska passera varandra. Jag gick såklart inte in. Men funderade en stund på folks intelligens.

Jag blir lite arg när jag ser, och hör om, sånt. En stor del av samhället och individer tar detta på allvar, tar stort ansvar och följer till stor del frivilligt restriktioner och råd. Detta till en avsevärd kostnad och påverkan för både samhälle och individer och då tycker jag det är respektlöst att bete sig på det sättet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Här var det många fel!
Om du har Corona eller inte spelar ingen roll du SKA vidta samma åtgärder dvs stanna hemma!

Testa om man bär på viruset är ett test som finns nu.

Testa om man haft Corona är ett annat test som inte är helt klart än för den stora massan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-utvecklas-tes...

Många fel? Vi kan inte stanna hemma i två veckor för minsta förkylning hur länge som helst. Detta är möjligt just nu och några veckor framöver, men det är ingen hållbar lösning när man tittar ur ett längre perspektiv på säg 12-18 månader. Vi kan alltså inte fortsätta med den strategin hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du funderat på varför han säger så? Varför blir han ens tillfrågad?

Vem ska de prata med då?
Jag kommer från en politikerfamilj så jag har inte det går vanliga politkerföraktet men en person som Kristofersson som har en politisk agenda och ingen som helst kunskap kring det här ska hålla tyst. Kommer det till att FHM ger regeringen två alternativ då ska de bestämma men inte innan dess.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det är rena dumheter att det stora oppositionspartiet inte får lägga fram förslag innan en myndighet har uttalat sig. Vi vet inte vilket underlag Moderaterna har och vem de har pratat med. Tittar man internationellt framhävs testning som väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Vet inte om nån sett det än men lite positiva nyheter. Moderaterna vill se masstestning rapporterar aftonbladet. Bättre försent än aldrig.

Regeringen säger enligt dn nu att de e öppna för telefonspårning för att hjälpa till i covid smittreduceringen, trots att fhm sade nej till det igår

Håller tummarna på fler förnuftiga positiva grejjer även om det är aldeles för sent.

Skrivet av kanskedet:

Man masstestar redan i Tyskland och Island, så jag ser inte varför man inte skulle kunna göra det i Sverige.

Ja, varför tror ni själva att man inte gör det i dagsläget? Gör man det bara för att jävlas eller tror ni att det kanske finns någon annan anledning till att man inte masstestar (ännu) i Sverige? Jag tycker det vore intressant att höra vad de ni har för spekulationer om varför man inte gör det i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ja, varför tror ni själva att man inte gör det i dagsläget? Gör man det bara för att jävlas eller tror ni att det kanske finns någon annan anledning till att man inte masstestar (ännu) i Sverige? Jag tycker det vore intressant att höra vad de ni har för spekulationer om varför man inte gör det i dagsläget

Det är väldigt oklart varför Folkhälsomyndigheten har nuvarande strategi när det kommer till testning, där man avviker från rekommendationer från WHO. Min uppfattning är att FHM inte är särskilt transparenta här. Min syn är att man måste skala upp testningen nu så man kan använda det som strategi efter att stormen har lagt sig. När fallen går ner måste vi testa massivt för att undvika att få tillbaka en stor spridning i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det är rena dumheter att det stora oppositionspartiet inte får lägga fram förslag innan en myndighet har uttalat sig. Vi vet inte vilket underlag Moderaterna har och vem de har pratat med. Tittar man internationellt framhävs testning som väldigt viktigt.

Ok så du tycker Moderaterna har bättre koll än FHM.
Bra då vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok så du tycker Moderaterna har bättre koll än FHM.
Bra då vet jag.

Nej, men jag tycker att WHO har bättre koll än FHM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det är väldigt oklart varför Folkhälsomyndigheten har nuvarande strategi när det kommer till testning, där man avviker från rekommendationer från WHO. Min uppfattning är att FHM inte är särskilt transparenta här. Min syn är att man måste skala upp testningen nu så man kan använda det som strategi efter att stormen har lagt sig. När fallen går ner måste vi testa massivt för att undvika att få tillbaka en stor spridning i samhället.

Ok, men varför tror du att man inte masstestar i dagsläget? Att du anser att FHM inte är transparenta och vad du anser att man borde göra är en sak, men frågan var vad du tror det finns för anledningar till att man inte masstestar i dagsläget? Någon teori måste du väl ändå ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ok, men varför tror du att man inte masstestar i dagsläget? Att du anser att FHM inte är transparenta och vad du anser att man borde göra är en sak, men frågan var vad du tror det finns för anledningar till att man inte masstestar i dagsläget? Någon teori måste du väl ändå ha?

Man kan också ställa sig frågan varför ska jag ens spekulera i detta? Varför går inte FHM ut med tillräcklig information om detta så att vi slipper att spekulera?

Jag kan säkert komma på anledningar, men jag vet inte hur meningsfullt det är. Man kanske har för få testkit, men nu har man ju fått privata donationer för att köpa in fler. Eller att man har för få sjuksköterskor som kan göra själva testningen. Å andra har ju anstormningen varit lite mindre än väntat, så då borde de kunna testa istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Läser du din egen källa?
Saxat från den:
Anders Tegnell kommenterar nu WHO-chefens uppmaning.
– Länderna befinner sig i olika faser. Förr eller senare kommer man in i en fas där man inte kan hitta alla fall, säger Tegnell.
– 80-90 procent av alla fall i den här pandemin kommer att vara extremt lindriga. Vi kan inte ägna en massa resurser åt att ta hand om dem, vi måste fokusera på de tio procenten som verkligen behöver sjukvård.
WHO-chefen pratar inte om några undantag?
– Han skickar ut ett budskap till hela världen. Man måste se det i det sammanhanget. I länder som Italien håller man inte längre på och hittar varje fall och smittspårar. Det vet ju Tedros om, men han måste ha ett budskap till världen, framför allt till länderna som ligger lite tidigare i spridningsschemat än vi i Europa gör just nu.

Jag kan själv tycka att ibland att kommunikationen mellan FHM och oss kan bli bättre men det betyder inte att jag misstror dem.
Att tro att WHO skulle vara bättre är märkligt. Varför då?
Du väljer vilka du ska lyssna på och som du tycker har rätt enligt dig. Giesecke tyckte du hade helt rätt utan att analysera över varför han säger så, WHO för att det stämmer inte med din bild. Jag förstår att du vill att fler ska testas, det vill jag också, men det du inte verkar fatta vilket Moderaterna nu försöker få extra poäng på är att det hjälper inte att skrika att nu måste vi testa utan se ett steg längre.
Ifall du läser lite på FHMs sida så ser du att de har startat ett samarbete för att få igång mer testning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man masstestar redan i Tyskland och Island, så jag ser inte varför man inte skulle kunna göra det i Sverige.

Island masstestar; sett till sin befolkning! Ock merparten av testerna sker av en företag som både har kompetens och resurser och dessutom beslutat att gratis testa alla som vill bli testade. Det privata företaget hoppas på att kunna testa 2.000 personer per dag, dvs typ 0.5% av Islands befolkning per dag.

Om vi ska göra samma sak så behöver vi testa 50.000 personer per dag. När vi massvaccinerade för svininfluensan så var det ju en stor insats Jag tror nog att masstestning på den skalan skulle vara svår att åstadkomma och dessutom inte ge så mycket eftersom man konstant måste testa om alla som inte är smittade. Jag tror att det skulle ge mer att satsa på storskalig testning när man väl har testet för antikroppar framme, för då kan man åtminstone också avgöra vilka som inte inte behöver testas om, inte behöver oroa sig och dessutom kan jobba på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Läser du din egen källa?
Saxat från den:
Anders Tegnell kommenterar nu WHO-chefens uppmaning.
– Länderna befinner sig i olika faser. Förr eller senare kommer man in i en fas där man inte kan hitta alla fall, säger Tegnell.
– 80-90 procent av alla fall i den här pandemin kommer att vara extremt lindriga. Vi kan inte ägna en massa resurser åt att ta hand om dem, vi måste fokusera på de tio procenten som verkligen behöver sjukvård.
WHO-chefen pratar inte om några undantag?
– Han skickar ut ett budskap till hela världen. Man måste se det i det sammanhanget. I länder som Italien håller man inte längre på och hittar varje fall och smittspårar. Det vet ju Tedros om, men han måste ha ett budskap till världen, framför allt till länderna som ligger lite tidigare i spridningsschemat än vi i Europa gör just nu.

Jag kan själv tycka att ibland att kommunikationen mellan FHM och oss kan bli bättre men det betyder inte att jag misstror dem.
Att tro att WHO skulle vara bättre är märkligt. Varför då?
Du väljer vilka du ska lyssna på och som du tycker har rätt enligt dig. Giesecke tyckte du hade helt rätt utan att analysera över varför han säger så, WHO för att det stämmer inte med din bild. Jag förstår att du vill att fler ska testas, det vill jag också, men det du inte verkar fatta vilket Moderaterna nu försöker få extra poäng på är att det hjälper inte att skrika att nu måste vi testa utan se ett steg längre.
Ifall du läser lite på FHMs sida så ser du att de har startat ett samarbete för att få igång mer testning.

Jag anser att WHO har uttryckt sig bättre och har haft bättre koll än FHM, ja. Exempelvis när Tegnell sa att vi hade sett toppen för några veckor sedan eller när man kunde gå till jobbet dagen after att man hade varit i Italien. Då gick många företag och myndigheter emot rekommendationerna från FHM och bad anställda att karantänsätta sig i två veckor efter besök i Italien. Dessutom jämför Tegnell i artikeln ovan Sverige med Italien. Jag ser hellre att vi jämför oss med andra länder som verkar lyckas bättre, exempelvis Tyskland och Sydkorea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Island masstestar; sett till sin befolkning! Ock merparten av testerna sker av en företag som både har kompetens och resurser och dessutom beslutat att gratis testa alla som vill bli testade. Det privata företaget hoppas på att kunna testa 2.000 personer per dag, dvs typ 0.5% av Islands befolkning per dag.

Om vi ska göra samma sak så behöver vi testa 50.000 personer per dag. När vi massvaccinerade för svininfluensan så var det ju en stor insats Jag tror nog att masstestning på den skalan skulle vara svår att åstadkomma och dessutom inte ge så mycket eftersom man konstant måste testa om alla som inte är smittade. Jag tror att det skulle ge mer att satsa på storskalig testning när man väl har testet för antikroppar framme, för då kan man åtminstone också avgöra vilka som inte inte behöver testas om, inte behöver oroa sig och dessutom kan jobba på.

Fast vi måste ha en ambition av att masstesta! Och vi måste påbörja det arbetet nu. Exakt hur stor volym vi pratar, det vet jag inte, men jag ser ingen mobilisering alls av masstestning, vilket man ser i andra länder som Tyskland osv (som kan testa 500k i veckan nu). Vi kan inte vänta tills stormen har lugnat ner sig. Dvs, så länge sjukvården hanterar stormen som bäst, måste andra delar av samhället mobilisera sig och förbereda inför vad som kommer efter stormen. Man behöver testa både ifall en person är sjuk just nu och ifall de har varit det innan. Som jag förstår kan man inte använda samma tester för båda, men jag kan ha missuppfattat det.

Permalänk
Medlem

Politiker får så klart föreslå vad som helst. Men om dom ska övertyga folk om att dom kan epidemiologi bättre än FHM så får dom räkna med lite uppförsbacke.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

Vet inte om nån sett det än men lite positiva nyheter. Moderaterna vill se masstestning rapporterar aftonbladet. Bättre försent än aldrig.

Det är billiga politikerpoäng för att locka väljare. Alla vill se mer tester. Det finns ingen som inte vill ha bättre koll på utbredningen. Problemet ligger i begränsningen på tillgång.
Gå inte på så enkla trick

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@lhugo: Riktigt bra inlägg, jag önskar att det fanns en Gilla++ knapp

Tack! Dock osäker på vilket inlägg du åsyftar men jag gör mitt bästa. Är även tacksam att Sweclockers i stort sluter upp som rationella i dessa tider och att de fåtal konspiratoriskt lagda inte får sprida sina ogrundade påståenden oemotsagda. Vågade först öppna tråden för en vecka sedan då jag vet att dessa ämnen lätt spårar likt de om mobilstrålning, månlandningar, att jorden är rund och allt vad man kan hitta på att förvränga.

Bra jobbat att ni håller värdig nivå på diskussionen!

Permalänk
Medlem

Företaget som tillverkar coronatesterna måste vara överlyckliga idag. Undrar om det är ett kinesiskt bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är billiga politikerpoäng för att locka väljare. Alla vill se mer tester. Det finns ingen som inte vill ha bättre koll på utbredningen. Problemet ligger i begränsningen på tillgång.
Gå inte på så enkla trick

Jag uppfattar det som ett det finns en spridning i hur mycket man vill testa. Jag har inte sett några stora mobiliseringar i Sverige för masstestning såsom man har sett i Tyskland, exempelvis. Så jag tycker det är lite löjligt att reducera ner förslaget till att plocka politiska poänger. Oppositionen i ett land ska granska den regering som sitter och ska föreslå åtgärder som man anser att regeringen inte gör tillräckligt av. Det ligger i oppositionens roll. Men sammantaget tycker jag ändå att de politiska partierna har varit ganska överens än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast vi måste ha en ambition av att masstesta! Och vi måste påbörja det arbetet nu. Exakt hur stor volym vi pratar, det vet jag inte, men jag ser ingen mobilisering alls av masstestning, vilket man ser i andra länder som Tyskland osv (som kan testa 500k i veckan nu). Vi kan inte vänta tills stormen har lugnat ner sig. Dvs, så länge sjukvården hanterar stormen som bäst, måste andra delar av samhället mobilisera sig och förbereda inför vad som kommer efter stormen. Man behöver testa både ifall en person är sjuk just nu och ifall de har varit det innan. Som jag förstår kan man inte använda samma tester för båda, men jag kan ha missuppfattat det.

Jag börjar tappa räkningen hur många gånger jag fått påpeka att man inte kan ha en kvalificerad åsikt om man inte är väl insatt i det ämne som berörs. Jag citerar mig själv eftersom det inlägget även gäller dig i stora drag:

Skrivet av lhugo:

Du är inte den första och inte heller den sista som sitter och tror att du är mer kompetent än en expertmyndighet fylld av läkare och statistiker. Klart att du får komma med din åsikt, men som jag skrivit tidigare så luktar det lite Dunning–Kruger här. Att du vagt lutar dig mot "vetenskap som finns runtomkring i värden" för att motivera din ståndpunkt att svenska myndigheter gör helt fel ger inte mycket. Inte nog med att du inte pekar på någon form utav forskningskonsensus, dessutom antar du att utländska förutsättningar går att översätta till svenska diton.

Inom epidemiologi är begreppet extern validitet centralt. Innan man överhuvudtaget går vidare måste man fråga om de studier jag läser går att översätta till den population jag vill använda forskningsresultaten på.

I detta fall har du varken motiverat din ståndpunkt med goda studier eller motiverat varför du kan överföra resonemanget på oss i Sverige.

Däremot så har du helt rätt i att de finns olika test beroende på om man vill undersöka om en person genomlidit en infektion eller har den i denna stund. Vanliga tester är så kallade serologiska tester och PCR-analyser. Vid PCR-tester kan man påvisa virusets arvsmassa och detta finns normalt endast närvarande under en fas av infektionen. Serologiska tester ger annan information där man bland annat kan påvisa serokonversion för att exempelvis undersöka om personen nyligen smittats eller om tid har gått. Men att man inte kan använda samma tester för påvisande av aktuell och genomgången infektion betyder inte att vi idag borde testa brett i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag börjar tappa räkningen hur många gånger jag fått påpeka att man inte kan ha en kvalificerad åsikt om man inte är väl insatt i det ämne som berörs. Jag citerar mig själv eftersom det inlägget även gäller dig i stora drag:

Däremot så har du helt rätt i att de finns olika test beroende på om man vill undersöka om en person genomlidit en infektion eller har den i denna stund. Vanliga tester är så kallade serologiska tester och PCR-analyser. Vid PCR-tester kan man påvisa virusets arvsmassa och detta finns normalt endast närvarande under en fas av infektionen. Serologiska tester ger annan information där man bland annat kan påvisa serokonversion för att exempelvis undersöka om personen nyligen smittats eller om tid har gått. Men att man inte kan använda samma tester för påvisande av aktuell och genomgången infektion betyder inte att vi idag borde testa brett i samhället.

Jag antar att du menar att man i Tyskland inte är insatta i ämnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag antar att du menar att man i Tyskland inte är insatta i ämnet?

Läste du mitt inlägg? Jag skrev inte att någon annan expertmyndighet gör fel. Jag påtalade att extern validitet kan vara låg vid jämförelse mellan länders beslut och att din åsikt i en sakfråga bleknar i relation till experters. Jag har överhuvudtaget inte värderat tyska myndigheters kompetens att sköta utbrottet på hemmaplan. Läs det jag skrev igen:

Citat:

Du är inte den första och inte heller den sista som sitter och tror att du är mer kompetent än en expertmyndighet fylld av läkare och statistiker. Klart att du får komma med din åsikt, men som jag skrivit tidigare så luktar det lite Dunning–Kruger här. Att du vagt lutar dig mot "vetenskap som finns runtomkring i värden" för att motivera din ståndpunkt att svenska myndigheter gör helt fel ger inte mycket. Inte nog med att du inte pekar på någon form utav forskningskonsensus, dessutom antar du att utländska förutsättningar går att översätta till svenska diton.

Inom epidemiologi är begreppet extern validitet centralt. Innan man överhuvudtaget går vidare måste man fråga om de studier jag läser går att översätta till den population jag vill använda forskningsresultaten på.

I detta fall har du varken motiverat din ståndpunkt med goda studier eller motiverat varför du kan överföra resonemanget på oss i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Läste du mitt inlägg? Jag skrev inte att någon annan expertmyndighet gör fel. Jag påtalade att extern validitet kan är låg vid jämförelse mellan länders beslut och att din åsikt i en sakfråga bleknar i relation till experters. Jag har överhuvudtaget inte värderat tyska myndigheters kompetens att sköta utbrottet på hemmaplan. Läs det jag skrev igen:

Men frågan är ju vad vår expertmyndighet ser som ingen annan expertmyndighet i andra länder ser? Jag tycker att det är löjligt att man inte kan ifrågasätta FHM utan att någon kommer om anklagelser om Dunning-Kruger, när man jämför hur andra länder agerar med Sveriges agerande. Finns det fog för att vara kritisk mot svenska myndigheter? Ja, jag anser det, givet att man inte har beredskapslager, exempelvis. Sjukvården har alltså inte tillräckligt med skyddsutrusning för de få fall vi har idag, och istället får man ibland arbeta med mindre skydd än vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag uppfattar det som ett det finns en spridning i hur mycket man vill testa. Jag har inte sett några stora mobiliseringar i Sverige för masstestning såsom man har sett i Tyskland, exempelvis. Så jag tycker det är lite löjligt att reducera ner förslaget till att plocka politiska poänger. Oppositionen i ett land ska granska den regering som sitter och ska föreslå åtgärder som man anser att regeringen inte gör tillräckligt av. Det ligger i oppositionens roll. Men sammantaget tycker jag ändå att de politiska partierna har varit ganska överens än så länge.

Hade Moderaterna visat på hur de kan få ta på både tester och någon som kan hjälpa till vid tester så hade det varit en sak.
Men de har inte kommit med några konkreta förslag på hur de ska göra det. Inte ut till media iaf och jag tycker det är rent förmätet att tro att jag gör minsann ett bättre jobb än Tegnell som bara jobbat med detta i 20+ år. Eller resten av FHM.
Sen igen WHO har ingen kunskap om Sverige generellt utan de pratar ur ett större perspektiv. Gissar jag...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanskedet:

Jag uppfattar det som ett det finns en spridning i hur mycket man vill testa. Jag har inte sett några stora mobiliseringar i Sverige för masstestning såsom man har sett i Tyskland, exempelvis. Så jag tycker det är lite löjligt att reducera ner förslaget till att plocka politiska poänger. Oppositionen i ett land ska granska den regering som sitter och ska föreslå åtgärder som man anser att regeringen inte gör tillräckligt av. Det ligger i oppositionens roll. Men sammantaget tycker jag ändå att de politiska partierna har varit ganska överens än så länge.

Ja men moderaterna är inte bättre utbildade på det här än vår epedemiologikår. Det är inte sittande regering som valt hur många tester vi ska använda per dag heller. Eller hur de ska användas.

Ja - vi vill ha tillgång till enkla tester. I mängder. Ingen önskar något annat.

Samtidigt vill jag inte såga något parti för att bedriva rekryteringsverksamhet. Det är deras uppdrag. Så det är inte någon diss mot moderaterna här. Jag menar bara att Moderaterina inte vill tvärt emot någon annan här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast vi måste ha en ambition av att masstesta! Och vi måste påbörja det arbetet nu. Exakt hur stor volym vi pratar, det vet jag inte, men jag ser ingen mobilisering alls av masstestning, vilket man ser i andra länder som Tyskland osv (som kan testa 500k i veckan nu). Vi kan inte vänta tills stormen har lugnat ner sig. Dvs, så länge sjukvården hanterar stormen som bäst, måste andra delar av samhället mobilisera sig och förbereda inför vad som kommer efter stormen. Man behöver testa både ifall en person är sjuk just nu och ifall de har varit det innan. Som jag förstår kan man inte använda samma tester för båda, men jag kan ha missuppfattat det.

Vi har begränsade resurser och användandet måste noga avvägas. Dom som testar är också utbildad personal inom vården. Är det viktigare att testa än att vårda någon sjuk? Det är hela tiden avvägningar och prioriteringar. FHM, regionerna och berörda myndigheter är dom som är lämpade att göra dessa avvägningar och prioriteringar.

Fast jag ska inte sticka under stol med om att jag gärna hade sett mer testning och jag är tämligen övertygad om att det jobbas på att utöka testkapaciteten också, oavsett om vi ser det eller inte.

Om sen Tyskland ska komma upp i Islands nivå så måste dom börja testa närmare 500k om dan snarare än i veckan (specifikt 415k per dag).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man kan också ställa sig frågan varför ska jag ens spekulera i detta? Varför går inte FHM ut med tillräcklig information om detta så att vi slipper att spekulera?

Jag kan säkert komma på anledningar, men jag vet inte hur meningsfullt det är. Man kanske har för få testkit, men nu har man ju fått privata donationer för att köpa in fler. Eller att man har för få sjuksköterskor som kan göra själva testningen. Å andra har ju anstormningen varit lite mindre än väntat, så då borde de kunna testa istället?

Skrivet av kanskedet:

Jag anser att WHO har uttryckt sig bättre och har haft bättre koll än FHM, ja. Exempelvis när Tegnell sa att vi hade sett toppen för några veckor sedan eller när man kunde gå till jobbet dagen after att man hade varit i Italien. Då gick många företag och myndigheter emot rekommendationerna från FHM och bad anställda att karantänsätta sig i två veckor efter besök i Italien. Dessutom jämför Tegnell i artikeln ovan Sverige med Italien. Jag ser hellre att vi jämför oss med andra länder som verkar lyckas bättre, exempelvis Tyskland och Sydkorea.

Skrivet av kanskedet:

Fast vi måste ha en ambition av att masstesta! Och vi måste påbörja det arbetet nu. Exakt hur stor volym vi pratar, det vet jag inte, men jag ser ingen mobilisering alls av masstestning, vilket man ser i andra länder som Tyskland osv (som kan testa 500k i veckan nu). Vi kan inte vänta tills stormen har lugnat ner sig. Dvs, så länge sjukvården hanterar stormen som bäst, måste andra delar av samhället mobilisera sig och förbereda inför vad som kommer efter stormen. Man behöver testa både ifall en person är sjuk just nu och ifall de har varit det innan. Som jag förstår kan man inte använda samma tester för båda, men jag kan ha missuppfattat det.

Jag skulle tro att FHM har bättre koll än WHO när det gäller förutsättningarna i Sverige. WHO måste uttala sig brett då det gäller alla länder medan FHM kan vara mer anpassade till Svenska förhållanden. Anledningen till att jag vill att du/nu spekulerar är att man lätt får intrycket att ni uppfattar Sveriges avsaknad av masstestning som ett aktivt val att låta bli. Det blir så lätt att man hamnar i att "det är väl bara att göra". Något som inte alltid är så lätt.

En något undanskymd del av det hela när man anlitar privata labb för testningen är att det fortfarande gäller patientsekretess. Någon person måste fortfarande göra själva testet och registrera det i journaler samtidigt som patientsekretessen upprätthålls. Ett administrativt problem som naturligtvis går att lösa, men det är ytterligare en sak i listan av saker som ska ordnas. Min erfarenhet är att listor med saker "det är väl bara att göra, det tar väl inte så lång tid" har en tendens att ta lång tid just för att det är många saker som faller in i den kategorin

Sedan är det ju också en fråga om testets pålitlighet. I en artikel i DN konstaterar dom att Spanien köpte in mängder av tester från en företag i Kina som visade sig ha en tillförlitlighet runt 30%. Det räcker alltså inte med ett test, även med bättre tester så lär man köra ett par/person för att öka tillförlitligheten. Samt att om man ska göra det så seriöst så måste man planera för att testa väldigt många på kort tid, annars så ger det inte speciellt mycket då spridningen kommer att ligga steget före oavsett.

Men ingen här har väl någon direkt insikt i vad FHM planerar för när det gäller testning? Man säger väl att man planerar för att öka testfrekvensen och att man hoppas komma igång med begränsade tester av vilka som redan varit smittade?

Permalänk
Medlem

Ursäkta. Inte läst igenom allt. Sitter mest och deppar.

En fundering. Var har Moderaterna hittat alla dessa testkit som ingen annan kommit över? Vari är "lösningen" att masstesta folk. Kan inte riktigt fatta det för det botar väl ingen?

Deppar för jag har ånyo pratat med äldre släktingar. Min farbror som blir 91 i april var tvungen att masa sig iväg med rullator för att hämta ut mediciner. Några onda blickar fick han från folk som inte kunde hjälpa honom på det sättet att de kunde väja för honom som går med rullator.

Väl inne på apoteket hade de satt tejp på golvet ca två meter från disken som inte fick överträdas. När han väl skulle betala för sig så stod han där, snart 91 år gammal, två meter från betalterminalen. Han frågade hur han skulle betala då han inte nådde fram. Fick inget svar så då tog han några steg fram och blev åtruten av apotekaren vid disken bredvid "GÅ INTE ÖVER MARKERINGEN!". Han vände om och gick hem utan mediciner........

I övrigt sitter han hemma och glor på väggen. Inget att göra och inget att titta på tv, "det är som att sitta i fängelse."

Farsgubben min fyller 87 idag. Tråkig dag. Brukar åka med honom till någon pizzeria när han fyller, han gillar calzone, men inte idag. Han och jag inser att det är lika bra att strunta i det då han respekterar FHM´s råd och att folk kanske blir lacka på honom. Jag vill inte iväg och köpa åt honom, dels för att pizzerian är en bit bort och att då vi bor ihop så är jag en "riskperson" åt honom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk