Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ja, jag vet. Men jag syftade fortfarande på något utöver dämpande åtgärder. De flesta här förstår att allt hänger på sjukvården, klarar man hantera det kommer det fortsätta såhär i flera månader. Blir det sämre får vi lockdown också. DVS vi vet redan kommande åtgärderna, frågan är ifall det jobbas på andra åtgärder eller inte.

Utöver dämpande åtgärder? Vad skulle det ens vara?

Permalänk
Medlem

SVT2 Agenda i detta nu. Väldigt bra information från GD på Folkhälsomyndigheten, borde alla oroliga och frågande människor se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

SVT2 Agenda i detta nu. Väldigt bra information från GD på Folkhälsomyndigheten, borde alla oroliga och frågande människor se.

Du får gärna summera vissa punkter som kan anses vara kritiska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Kort om detta och egentligen det som är viktigt just nu, mycket enkelt!!

Citat Johan Giesecke:

Avslutningsvis, är det något du vill säga till svenska folket?

– Stanna hemma om du känner dig dålig och vänta tills det går över! Om alla som kände sig sjuka var hemma skulle viruset försvinna på några veckor.

Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJrWPk/johan-giesecke-da...

Nope. Du missar en viktig detalj: det kommer alltid finnas någon som är smittad (pga. otur och/eller oaktsamhet) och så fort majoriteten av människor börjar leva igen som om denna globala pandemi aldrig har hänt så kommer smittspridningen att accelerera om igen. Sedan har du också omvärlden där det alltid kommer finnas smittsamma stolpskott. Den obekväma verkligheten är att detta kmr fortsätta tills ett globalt vaccin och/eller global flockimmunitet.

Alltså, tyvärr kommer detta fortskrida flera månader (och då tycker jag ändå att det är en generös underskattning) till innan tillräcklig flockimmunitet och/eller ett vaccin har tagits fram. Jag upprepar: detta kommer att pågå flera månader till. Utgå från den "verkligheten" och skulle det mirakulöst försvinna lika fort för resten av världen som i Sydkorea och Kina, ja, då firar vi med Coronaöl-fest.

Men jag har mentalt förberett mig på att detta kommer pågå i flera månader: LAGET FÖRE JAGET. Och det kommer att komma i vågor och tyvärr finns det en extremt hög risk att många dör som kan förhindras redan nu från att dö på grund av att några andra inte har tålamodet inom sig att leva ett annorlunda liv de närmsta månaderna. Jag tänker på immunnedsatta personer via immunsjukdomar eller andra sjukdomar som också sänker immunförsvaret (t.ex., cancer).

Jag önskar att vi hade haft värnplikt så att åtminstone alla unga människor idag förstod vikten av "LAGET FÖRE JAGET!" eller "HELA SVERIGE FÖRE EGOISTISKA JAG!". I Sydkorea spekulerar jag att även detta har varit en stark bidragande faktor till den otroliga insatsen hela befolkningen har gjort och inte bara deras regerings masstester.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Utöver dämpande åtgärder? Vad skulle det ens vara?

Jadu, hade jag haft något bra hade jag sagt de. Hade de funnits planer och snack kring andra lösningar också, hade iallafall min motivation och förhoppningar att detta inte blir riktigt illa ökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du får gärna summera vissa punkter som kan anses vara kritiska.

Tycker man kan lägga några minuter av sitt liv och kika på intervjun själv så det inte blir några feltolkningar osv osv.

https://www.svtplay.se/video/25934436/agenda/agenda-29-mars-2...

Permalänk
Inaktiv

det har de upprepat i någar veckor nu, samma sak om och om igen

Permalänk

@lhugo:

Läs smittskyddslagen kapitel tre, första paragrafen. Vad står där?
Nu är det du som trollar. Eller hävdar du att regeringen har falska dokument på sin hemsida? XD

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@lhugo:

Läs smittskyddslagen kapitel tre, första paragrafen. Vad står där?
Nu är det du som trollar. Eller hävdar du att regeringen har falska dokument på sin hemsida? XD

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Vilken FB-grupp får du allt ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:
Skrivet av plunn:

Citat Johan Giesecke:
[b]Avslutningsvis, är det något du vill säga till svenska folket?
– Stanna hemma om du känner dig dålig och vänta tills det går över! Om alla som kände sig sjuka var hemma skulle viruset försvinna på några veckor.

Nope. Du missar en viktig detalj: det kommer alltid finnas någon som är smittad (pga. otur och/eller oaktsamhet) och så fort majoriteten av människor börjar leva igen som om denna globala pandemi aldrig har hänt så kommer smittspridningen att accelerera om igen.

Jättebra intervju med Johan Giesecke som tidigare hade Anders Tegnells jobb som stadsepidemiolog och nu är rådgivare till WHO. Du har rätt i att det inte går att utrota viruset så enkelt, eftersom det förutsätter att nästan alla sköter sig, i hela världen. Det kanske är lite mycket att begära. Men alla behöver inte sköta sig, det räcker med att tillräckligt många gör det så att antalet smittade som en nysmittad smittar är mindre än 1, dvs R0 < 1.

Som extremt exempel: anta att vi har en population som alla låter bli att smitta andra, förutom en enstaka superspridare som smittar hundratals. Eftersom de han smittar inte för smittan vidare så dör viruset när superspridaren och de andra så smångingom tillfrisknar.

Likaså, om alla i en population lät bli att smitta andra så skulle importfall aldrig leda till utbrott.

Skrivet av anon910:

det har de upprepat i någar veckor nu, samma sak om och om igen

Nu vet jag inte vad du pratar om, men så brukar det vara, så du har säkert rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Det står exakt såhär.

"En läkare som misstänker att en patient bär på en sådan sjukdom skall skyndsamt undersöka patienten och ta de prover som behövs."

Läkare kan inte utföra ovanstående om inte masstestning görs. Vilket inte har varit något mål för fhm. Läs gärna hela lagtexten.

Det stod mao inte det du sa. Att "ta de prover som behövs" är inte detsamma som masstestning. F.ö. tror jag att FHM har betydligt bättre koll på just denna lag än vad både du och jag har.

Som amatör skulle t.ex. jag hänvisa till 1:a kap, §4 som jag tror har företräde och som säger "Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet ...". Dock skulle jag tro att varken du eller jag har nåt att komma med i en "vem pissar längst tävling" inom juridik.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Här finns en intervju med Dr. Fauci (han som "rättar" Trump dagligen) från idag: Doctor Mike Interviews Dr. Fauci On COVID19. Ha i åtanke om att han pratar om Amerikanska förhållanden.

Jag postade i ett tidigare inlägg video från minutephysics (How To Tell If We're Beating COVID-19), men det kanske försvann i bruset. Jag är nyfiken på hur ni andra ser på detta sätt att åskådliggöra virusets spridning.

Skrev det tidigare, men eftersom man använder siffrorna på antal bekräftade fall så är ju risken att det egentligen bara att länder ökar provtagningen/träffsäkerheten i ungefär samma takt. Förutom de länder som hamnar under linjen i grafen.

Skrivet av Anonymous FTW:

Antalet smittade sjunker i Stockholm, antalet döda sjunker i Italien. Hoppas vi har nått topparna på båda ställena så man kan börja se ett slut på detta. När detta är över får verkligen Sverige se till att vi har civilberedskapslager igen.

Tror inte vi är i närheten av att toppa i Stockholm, är nog mer en tillfällig dipp om det inte är så att det bara är en eftersläpning i rapporteringen under helgen. Men alla dagar det inte drar iväg är ytterligare en dag att färdigbehandla de som redan vårdas och ytterligare en dag att förbereda sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det stod mao inte det du sa. Att "ta de prover som behövs" är inte detsamma som masstestning. F.ö. tror jag att FHM har betydligt bättre koll på just denna lag än vad både du och jag har.

Som amatör skulle t.ex. jag hänvisa till 1:a kap, §4 som jag tror har företräde och som säger "Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet ...". Dock skulle jag tro att varken du eller jag har nåt att komma med i en "vem pissar längst tävling" inom juridik.

Ja användaren är ett uppenbart troll. Jag orkar inte fortsätta diskussionen med honom/henne. H*n gör en feltolkning i vad som står och med det resonemanget som denne för skulle man behöva masstesta hela befolkningen för samtliga smittspårningspliktiga sjukdomar. Jag gissar att det görs avsiktligt i hopp om att provocera.

För att göra något seriöst av det hela så är det som du skriver att lagarna hänvisar till medicinsk vetenskap och beprövad erfarenhet då lagar annars är allt för sega. Tidigare okända sjukdomar som blir pandemier är eett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skrev det tidigare, men eftersom man använder siffrorna på antal bekräftade fall så är ju risken att det egentligen bara att länder ökar provtagningen/träffsäkerheten i ungefär samma takt. Förutom de länder som hamnar under linjen i grafen.

Tror inte vi är i närheten av att toppa i Stockholm, är nog mer en tillfällig dipp om det inte är så att det bara är en eftersläpning i rapporteringen under helgen. Men alla dagar det inte drar iväg är ytterligare en dag att färdigbehandla de som redan vårdas och ytterligare en dag att förbereda sig på.

Man kan dock ändra till bekräftade dödsfall på hemsidan: https://aatishb.com/covidtrends/

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

[...]
@beginner
Endast med test i stor skala av potentiella fall, sätta dessa i karantän kan vi stävja viruset. A la sydkorealinjen. Citerar who :'testa testa testa, testa alla"

Helt korrekt. Fhm går tvärt emot yttersta organet WHO när man inte testar alla misstänkta fall. Dessutom bryter man mot smittskyddslagen kap3 paragraf 1 dvs "'man måste testa misstänkta fall av sammhällsfarlig sjukdom"'. Vår egen smittskyddslag, who, omvärlden, man kanske bör fundera på vad fhm egentligen gör?

Jag tror även att 1:a kap §7 gör att FHM har rätten att bortse från 3:e kap §1. Länk

Citat:

§7 Folkhälsomyndigheten ansvarar för samordning av smittskyddet på nationell nivå och ska ta de initiativ som krävs för att upprätthålla ett effektivt smittskydd.
Folkhälsomyndigheten ska följa och vidareutveckla smittskyddet. Folkhälsomyndigheten ska följa och analysera det epidemiologiska läget nationellt och internationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tror inte vi är i närheten av att toppa i Stockholm, är nog mer en tillfällig dipp om det inte är så att det bara är en eftersläpning i rapporteringen under helgen. Men alla dagar det inte drar iväg är ytterligare en dag att färdigbehandla de som redan vårdas och ytterligare en dag att förbereda sig på.

Jag är rädd att du har rätt, men tänker fortsätta hoppas att du har fel, åtminstone en stund till

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Någon som är kunnig inom detta område?

Donald Trump berättar om en ny behandlingsmetod.

​– Behandlingen innebär att man tar blod från patienter som redan tillfrisknat. De är starka och då tar vi plasman från de människorna och ger det till sjuka patienter.

https://www.expressen.se/nyheter/119-nya-bekraftade-fall-av-c...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Någon som är kunnig inom detta område?

Donald Trump berättar om en ny behandlingsmetod.

​– Behandlingen innebär att man tar blod från patienter som redan tillfrisknat. De är starka och då tar vi plasman från de människorna och ger det till sjuka patienter.

Grabben du måste ha källor med när du skriver att X sa si och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Någon som är kunnig inom detta område?

Donald Trump berättar om en ny behandlingsmetod.

​– Behandlingen innebär att man tar blod från patienter som redan tillfrisknat. De är starka och då tar vi plasman från de människorna och ger det till sjuka patienter.

Det är en metod som använts vid tidigare liknande virussjukdomar, så något av hans vanliga struntprat är det inte.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Grabben du måste ha källor med när du skriver att X sa si och så.

Fixade källan.
https://www.expressen.se/nyheter/119-nya-bekraftade-fall-av-c...

Carl-Fredrik Eriksson - EXPRESSEN
Donald Trump berättar om en ny behandlingsmetod.

​– Behandlingen innebär att man tar blod från patienter som redan tillfrisknat. De är starka och då tar vi plasman från de människorna och ger det till sjuka patienter.

Hur som helst så hoppas jag att detta virus snart är besegrat.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Nu har djurmarknaderna öppnat upp igen i Kina enligt Aftonbladet. I allafall jag blir ganska besviken på dem ☹

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

@jorgen69: Jag är inte speciellt kunnig, men jag tror det han pratar om är en behandling där man förenklat tar blodplasma från tillfrisknade och extraherar/koncentrerar antikropparna mot Covid-19 och ger dom till insjuknade patienter.

Kina har provat detta och jag har för mig att jag läst att Kina även hjälpt Italien att testa detta, men jag har för mig att detta är att betrakta som lite experimentell behandling, eller iaf bara funkar ibland.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man kan dock ändra till bekräftade dödsfall på hemsidan: https://aatishb.com/covidtrends/

Då var det lite mer intressant. Ska se om jag orkar sätta mig in i hur det fungerar framöver, men det verkar ju vara ett intressant sätt att visualisera trenden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

​– Behandlingen innebär att man tar blod från patienter som redan tillfrisknat. De är starka och då tar vi plasman från de människorna och ger det till sjuka patienter.

Det gjorde dom framgångsrikt även i Kina. De tillfrisknade har ju antikroppar mot covid-19. Tråkigt nu då att vi bara har 16 tillfrisknade i hela Sverige och över 3000 bekräftat smittade patienter i sars-cov-2.

Permalänk
Medlem

Island på sån liten befolkning har en 3'e del smittade som oss. 10 personer per 330 personer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Island på sån liten befolkning har en 3'e del smittade som oss. 10 personer per 330 personer.

Gissningsvis så hade de betydligt färre personer som spenderade sportlovet i alperna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:
Skrivet av Def_Dog:

SVT2 Agenda i detta nu. Väldigt bra information från GD på Folkhälsomyndigheten, borde alla oroliga och frågande människor se.

Du får gärna summera vissa punkter som kan anses vara kritiska.

SVT har nu lagt ut en bra sammanfattning, bättre än intervjun tycker jag eftersom den blev sönderhackad av en stressad reporter som inte kunde låta generaldirektören tala till punkt. I korthet anser GD att det är mer av ett folkhälsoexperiment att låsa in människor under flera månader än att hålla den svenska linjen, samt att det i hälsofrågor är mer effektivt att informera medborgarna om hur man bör bete sig än att i detalj försöka tvinga dem genom förbud och regleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

SVT har nu lagt ut en bra sammanfattning, bättre än intervjun tycker jag eftersom den blev sönderhackad av en stressad reporter som inte kunde låta generaldirektören tala till punkt. I korthet anser GD att det är mer av ett folkhälsoexperiment att låsa in människor under flera månader än att hålla den svenska linjen, samt att det i hälsofrågor är mer effektivt att informera medborgarna om hur man bör bete sig än att i detalj försöka tvinga dem genom förbud och regleringar.

Jag tyckte intervjun var bra och att bra frågor ställdes. Det känns naturligt att fråga om varför Sveriges agerande skiljer sig från andras länder agerande. Många undrar om det. Sedan tycker jag att FHM verkar ha agerat rimligt i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

SVT har nu lagt ut en bra sammanfattning, bättre än intervjun tycker jag eftersom den blev sönderhackad av en stressad reporter som inte kunde låta generaldirektören tala till punkt. I korthet anser GD att det är mer av ett folkhälsoexperiment att låsa in människor under flera månader än att hålla den svenska linjen, samt att det i hälsofrågor är mer effektivt att informera medborgarna om hur man bör bete sig än att i detalj försöka tvinga dem genom förbud och regleringar.

Jag har både sett intervjun och läst sammanfattningen. Jag tycker han var förtroendeingivande och gav ett bra intryck. Han förtydligade också en del.

Apropå det som diskuterades tidigare i tråden om hur länge, så utspelades bl.a följande ordväxling ca 7:23 in i intervjun; journalist: "Vadå, pratar vi om ett halvår, eller?" GD: "Ja, så kan det bli". Flera gånger var GD inne på en tidsperiod kring 5-6 månader.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"