Permalänk
Medlem

Grafen som visas i videon jag länkade till ovan kan man laborera med här: https://aatishb.com/covidtrends/

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Mardi gras är en bov i dramat.

Spring Break har nog varit ett större problem, men Floridas guvernör fick ju till slut lite vett och stängde ner stränderna.

Det är ju helt folktomma nu (speciellt precis nu, när det är mörkt, men titta imorgon kväll), de var ju fulla med folk för bara någon vecka sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tror USA och Indien är en västanfläkt jämfört med hur det kommer bli i Afrika.

Kanske... men det bor fler människor i Indien än i hela Afrika, och dessutom mycket tätare tillsammans. Antalet äldre är också betydligt högre i Indien än i Afrika. Och med tanke på att Indien redan drabbats hårdare än Afrika, så tror jag de kommer fortsätta på den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Dödligheten var runt 0,5%, men samma där som med Covid-19, mörkertalet var nog stort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H1N1-pandemin_2009

Tack, det har du rätt i, jag blandade ihop med SARS. Jag har korrigerat inlägget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Vilken polett ska trilla ner menar du?
Vilken sanning?
Hade du förväntat dig något annat resultat gällande USA?

Och varför sitta och konstant övervaka statistik? På vilket sätt på verkar USA’s statistik ditt liv så pass att du måste basunera ut det?

Läser du innan du svarar? Basunera ut?

Varför sitta på ett forum och övervaka för att posta sådana här inlägg? 0_0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vilken polett ska trilla ner menar du?
Vilken sanning?
Hade du förväntat dig något annat resultat gällande USA?

Och varför sitta och konstant övervaka statistik? På vilket sätt på verkar USA’s statistik ditt liv så pass att du måste basunera ut det?

Vad som sker i USA påverkar oss alla oberoende om vi gillar det eller inte.
Varför tror du resten av världen bryr sig så mycket de gör om landets val, ekonomi, osv?

Och varför tar du så illa upp när någon tar upp läget i USA? Brusar du också upp när läget i Sydkorea tas upp?

Permalänk
Medlem

Intressant och läsa de första kommentarerna i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Då är jag med dig och där är vi väldigt eniga.

Jag undrar (och det är min högst personliga fundering) om det är så sunt att göra som en del länder gör och stänga ner allt och säga att det gäller tom <kort datum fram i tiden> och sen skjuta fram det. I Danmark gick man ju först ut med 31/3, nu är det förlängt till mitten av april. I Tyskland har man väl sagt typ 20 april. Jag undrar om det inte skapar en förväntning bland många människor att det ska ta slut då och om man kommer med för många framskjutningar kanske folk tappar sugen.

Jag tror att det vore bättre med information typ; "vi vet inte hur länge det här kommer pågå, men ställ in er på att det kommer bli länge, åtminstone fram tom augusti".

Exakt

Skrivet av emilakered:

Det är väl där "den svenska linjen" skiljer sig lite. Team Tegnell menar ju att den typen av strikta restriktioner inte kan pågå hur länge som helst, för då kommer folk tröttna, sluta bry sig och åtgärderna tappar effekt. Vilket är en av anledningarna att FHM vill ha så mycket som möjligt på personligt ansvar och så stor del som möjligt av samhället rullandes. Tror till och med Tegnell sade något om det på gårdagens presskonferens, att nuvrande nivå kan vi hålla "för alltid" men nästa nivå (lockdown) är något som bara går en begränsad period och därför måste sparas till rätt tillfälle.

Enda "lösningen" då är väl mer polis/militär och mer åt "Kina-hållet", vilket är problematiskt på flera sätt. Framför allt i Sverige där de geografiska avstånden i förhållande till folkmängden är rätt stora. Rätt eller fel strategi(er), det kommer vi veta.. ja, i höst någon gång. Som tidigast.

Det är inte linjen vi ifrågasätter, det är det vaga uttalandet att ”vi får acceptera att ett detta pågår en stund” eller vad nu Löfven sa. Hur långt är ett snöre?

Ja, ingen kan säga nånting exakt. Problemet med ovan uttalande är att väldigt många verkar tolka det som att allt blåser över på ett par veckor.

Jag tar hellre att dom säger ”augusti” och så blir det en bonus om det drar över innan. Märker man i juni att augusti är orimligt får man väl så gå ut och säga oktober.

Och det jag menar är inte viruset i sig, utan hur länge man tänker sig att restriktionerna kommer behöva sitta i. Jag köper inte att man på FHM och regeringen inte pratar om tidsperspektiv, framförallt datat som DN kom över visar ju på att dom i allra högsta grad har detaljerade prognoser.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: skulle gissa att det säkert finns siffror på vad som sker när folk ställs inför en sånt långt spann satt i ett tidigt skede, kanske att man börjar fuska med restriktioner ännu tidigare än i ovisshet. Tror inte man är vag på rent jävelskap.

Permalänk
Medlem

Detta virus är mycket mer smittsamt än svininfluensan. Dödligheten är också mycket högre.
En kraftigare reaktion från alla håll är alltså motiverad.

Skrivet av Otori:

Vilken polett ska trilla ner menar du?
Vilken sanning?
Hade du förväntat dig något annat resultat gällande USA?

Och varför sitta och konstant övervaka statistik? På vilket sätt på verkar USA’s statistik ditt liv så pass att du måste basunera ut det?

Du har nog hamnat i fel tråd. Här diskuterar vi SARS-CoV-2.

Permalänk
Medlem

Nu börjas det.

Övervakningen av alla mobiler för smittspårning. Finns verkligen mycket att tänka på om detta .
En källa: https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-oppnar-for-digit...

Här är en röst om detta: https://femtejuli.se/2020/03/28/nu-stresstestas-det-oppna-sam...

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jo, men mycket mer panik över COVID-19, det var det jag syftade på.

Du ser inte skillnaden mellan att ha ett vaccin och att sakna ett vaccin?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BasseBaba:

Det är inte linjen vi ifrågasätter, det är det vaga uttalandet att ”vi får acceptera att ett detta pågår en stund” eller vad nu Löfven sa. Hur långt är ett snöre?

Ja, ingen kan säga nånting exakt. Problemet med ovan uttalande är att väldigt många verkar tolka det som att allt blåser över på ett par veckor.

Jag tar hellre att dom säger ”augusti” och så blir det en bonus om det drar över innan. Märker man i juni att augusti är orimligt får man väl så gå ut och säga oktober.

Och det jag menar är inte viruset i sig, utan hur länge man tänker sig att restriktionerna kommer behöva sitta i. Jag köper inte att man på FHM och regeringen inte pratar om tidsperspektiv, framförallt datat som DN kom över visar ju på att dom i allra högsta grad har detaljerade prognoser.

Det finns också en risk att ekonomin skulle drabbas hårdare om man gick ut med en lång tids horisont för att "vara på den säkra sidan":
Om bolag med begränsade medel ser att de kan dra ner på vissa utgifter under en kortare period och kanske överleva istället plötsligt får höra att det är flera månader bort, är risken att man klappar ihop på en gång istället för att hålla ut så länge som möjligt, ifall vändningen är precis runt hörnet. Jag tror att arbetslösheten skulle öka mer i ett scenario där man går ut med en riktigt lång horisont istället för att medvetet hålla den var, men förbereda på lång tid indirekt ändå. All other things equal, såklart.

Also, på en mycket mer oseriös note, om detta är genrepet för den kommande zombieapokalypsen, så har mitt förtroende för mänskligheten sjunkit avsevärt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Du ser inte skillnaden mellan att ha ett vaccin och att sakna ett vaccin?

Det dröjde ett tag innan man fick fram ett vaccin, även om det gick relativt fort.
Med det sagt så är SARS-CoV-2 både mer smittsamt och dödligare än svininfluensan, så en kraftig reaktion är befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det dröjde ett tag innan man fick fram ett vaccin, även om det gick relativt fort.

Om jag minns rätt. Vaccin (flera olika) fanns framtaget, men det tog tid att producera och distribuera i de mängder som behövdes.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Det tog allt ett tag att få fram vaccin för svininfluensan också. Även om det antagligen tar längre tid för COVID-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Läser du innan du svarar? Basunera ut?

Varför sitta på ett forum och övervaka för att posta sådana här inlägg? 0_0

Var inte hundra nykter (ja, dålig bortförklaring) och reagerade på din korta kommentar på annat forum:

Citat:

Där stack USA iväg i statistiken.. :\

Flera här är precis som min fru, rädda för situationen men ska ändå aktivt sitta och leta statistik och domedagsrapporter. Bara för att ytterligare spä på rädslan.
Till vilken nytta? Förstår inte behovet av det självskadebeteendet.

Att diskutera är viktigt och det är otroligt bra att det finns ett gäng användare som försöker dämpa domedagsprofetior med saklig fakta och sundare syn.

Skrivet av lorgix:

Du har nog hamnat i fel tråd. Här diskuterar vi SARS-CoV-2.

Och jag som trodde det var en sandlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det tog allt ett tag att få fram vaccin för svininfluensan också. Även om det antagligen tar längre tid för COVID-19

Pandemrix, som var det vaccin som användes i Sverige under 2009/2010, tog GlaxoSmithKline patent på redan 2006. Vaccinet fanns alltså redan framtaget. Sen skulle det testas i tillräcklig omfattning, godkännas, produceras i stor mängd samt distribueras.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Undrar om det blir det nya i framtiden att dagöigen rapportera hur många som dött i världen dagligen. Bara i Italien dör det ca 600k årligen el 1700 per dygn.

Perspektiv......... . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

"minutephysics" hade en annorlunda analys häromdan: "How To Tell If We're Beating COVID-19"
Rätt intressant idé om hur man kan se hur det går.
https://www.youtube.com/watch?v=54XLXg4fYsc

Jag fattar det som att man visar hur många som testats positivt. I princip ser man väl alltså att de länder som inte har smittan under kontroll öka testningskapaciteten i ungefär samma takt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Undrar om det blir det nya i framtiden att dagöigen rapportera hur många som dött i världen dagligen. Bara i Italien dör det ca 600k årligen el 1700 per dygn.

Perspektiv......... . .

Vad är din poäng? Du säger att normalt dör 1700 per dygn, och vi ser nu 500-1000 Corona-relaterade dödsfall per dygn. Så vad är det för perspektiv denna statistik skulle ge?

Eftersom antal smittade är en så osäker siffra iom mörkertal och att länder gör tester i väldigt olika omfattning, så är det väl inte så konstig att vi följer dödsantalet då det är en bättre indikator för hur utbredd smittan är och hur vi hanterar inbromsningen.

Permalänk
Medlem

Om man läser början av tråden, och det kan som sagt vara intressant, så säger Tegnell bland annat:

"– De ekonomiska effekterna av en sjukdomsspridning som inte upplevs vara under kontroll ska inte underskattas, säger Anders Tegnell.
När 400 000 människor dör i malaria varje år skakar det inga börser. Det mänskliga lidandet är enormt, men det återkommande normaliseras och konvulsionerna uteblir.
Det är när nya virus muterar till rädsla bland friska människor som det på allvar infekterar ekonomin."

SVD 24 januari 2020

Antalet malariadödsfall är inte det intressanta, men det han har rätt i är att sjukdomsspridning utom kontroll kan ge stora ekonomiska effekter. Även om samhällen såklart "i teorin" ska klara en överdödlighet på 50%, eller 100%, på årsbasis - om det främst är äldre som dör, så blir det i praktiken inte så. Om folk upplever vardagen som att spela rysk roulette, med virussmitta istället för patroner, så kommer det att få enorm påverkan oavsett om någon säger att många fler dör av malaria, aids, sätter-kyckling-i-halsen, diarré, whatever. Västvärlden, som säkerligen kommer att klara sig bättre än de flesta u-länder i andel döda (trots högre befolkningsålder), har ett ekonomiskt system där den här typen av pandemier uppenbarligen orsakar tvärstopp och haveri. Hur länge får vi se.

Sedan är det självklart så att effekterna av Covid-19 förbleknar jämfört med exempelvis världskrigen, totalt, det gjorde även Spanska sjukan som i efterdyningen av första världskriget skördade fler offer men inte lika samhällsomstörtande.

Tegnell säger även, samma artikel 24 januari, "Det är bättre att börja med omfattande insatser och sedan trappa ner än att börja i liten skala och trappa upp". Det tycks mig som att Sverige trots allt inte följde detta. Det hade varit en smal sak att starkt avråda nöjesresor och sätta alla som kom hem, efter exempelvis 1 mars, i karantän. Det kan nog anses att det redan innan fanns en smittspridning inom landet, vi får se sen hur man bedömer smittvägar, men nöjesresor är bra på att sprida smittor över stora områden.

Jag tycker det är bra att man spårar folkflöden med mobiltelefoner, det kan ge mycket värdefull data och information inför hur man ska agera i både nära framtid och inför kommande epidemier (för de kommer ju helt säkert, om än givetvis i oklar form och omfattning)

Snälla staten, spåra min mobil. Varsågod.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

...
Tegnell säger även, samma artikel 24 januari, "Det är bättre att börja med omfattande insatser och sedan trappa ner än att börja i liten skala och trappa upp". Det tycks mig som att Sverige trots allt inte följde detta.
...

Det gjorde mig lite förvånad också, men det är fler bakom beslut och rekommendationer än Anders Tegnell såklart. Han är språkröret så att säga och tar inga beslut ensam.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det gjorde mig lite förvånad också, men det är fler bakom beslut och rekommendationer än Anders Tegnell såklart. Han är språkröret så att säga och tar inga beslut ensam.

Nu har jag inte jobbat på FHM men på en annan myndighet men det jag har fått höra så är det ungefär samma på myndigheterna och det är väldigt hierarkiskt och oftast cheferna som bestämmer. Det jag vill ha sagt är att han mycket väl kan ta besluten själv eller så är det tvärtom att han bara får agera språkrör för någon annan. Men vad vet jag. Kan ha helt fel också 😋 De kanske samarbetar och tar hjälp av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om man läser början av tråden, och det kan som sagt vara intressant, så säger Tegnell bland annat:

"– De ekonomiska effekterna av en sjukdomsspridning som inte upplevs vara under kontroll ska inte underskattas, säger Anders Tegnell.
När 400 000 människor dör i malaria varje år skakar det inga börser. Det mänskliga lidandet är enormt, men det återkommande normaliseras och konvulsionerna uteblir.
Det är när nya virus muterar till rädsla bland friska människor som det på allvar infekterar ekonomin."

SVD 24 januari 2020

Antalet malariadödsfall är inte det intressanta, men det han har rätt i är att sjukdomsspridning utom kontroll kan ge stora ekonomiska effekter. Även om samhällen såklart "i teorin" ska klara en överdödlighet på 50%, eller 100%, på årsbasis - om det främst är äldre som dör, så blir det i praktiken inte så. Om folk upplever vardagen som att spela rysk roulette, med virussmitta istället för patroner, så kommer det att få enorm påverkan oavsett om någon säger att många fler dör av malaria, aids, sätter-kyckling-i-halsen, diarré, whatever. Västvärlden, som säkerligen kommer att klara sig bättre än de flesta u-länder i andel döda (trots högre befolkningsålder), har ett ekonomiskt system där den här typen av pandemier uppenbarligen orsakar tvärstopp och haveri. Hur länge får vi se.

Sedan är det självklart så att effekterna av Covid-19 förbleknar jämfört med exempelvis världskrigen, totalt, det gjorde även Spanska sjukan som i efterdyningen av första världskriget skördade fler offer men inte lika samhällsomstörtande.

Jag trycker tillbaka lite på jämförelsen med åtminstone Andra Världskriget, då efterdyningarna av det istället var sällan skådat ekonomiskt välstånd för vissa nationer. Nog för att vi är mitt uppe i vår egen kris, men i det här läget har ju 'all produktion' avstannat och konsumtion har mattats av. Vissa branscher påverkas i mindre grad, medan andra står på randen till fullständig kollaps. Och om ett par sidor faller kommer det kraftigt påverka alla andra, då möjligheter till konsumtion kraftigt minskar.

Gissningsvis kommer de största aktörerna klara sig väl långsiktigt, och ta åt sig ännu mer mark av sina affärsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu har jag inte jobbat på FHM men på en annan myndighet men det jag har fått höra så är det ungefär samma på myndigheterna och det är väldigt hierarkiskt och oftast cheferna som bestämmer. Det jag vill ha sagt är att han mycket väl kan ta besluten själv eller så är det tvärtom att han bara får agera språkrör för någon annan. Men vad vet jag. Kan ha helt fel också 😋 De kanske samarbetar och tar hjälp av varandra.

Fast nu är ju inte Anders Tegnell TheBigBoss utan det är Johan Carlson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Fast nu är ju inte Anders Tegnell TheBigBoss utan det är Johan Carlson

Absolut och han lägger säkert in veto om han misstycker.

Permalänk
Medlem

WHO säger nu att viruset INTE är luftburet. Faller ner rätt snabbt. Så gäller att hålla avståndet till andra. De säger 1m andra 1,5m och 2m. Stå inte tätt i köer i butiker.

I Kina hade de ett fall där en kvinna blev smittad i ett trapphus utan att ha träffat någon annan. Men det fanns en Corona smittad man i samma byggnad som också gått i trapphuset. Antagligen hade virus rullat ner för trappan och samlats i större mängder på bottenvåningen.

https://twitter.com/WHO/status/1243972193169616898?s=20

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Läste precis på Expressens hemsida att djurmarknaderna i Kina öppnar igen.. Men herregud, hoppas världen förbjuder resor från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Om jag minns rätt. Vaccin (flera olika) fanns framtaget, men det tog tid att producera och distribuera i de mängder som behövdes.

Skrivet av Jumpcut:

Pandemrix, som var det vaccin som användes i Sverige under 2009/2010, tog GlaxoSmithKline patent på redan 2006. Vaccinet fanns alltså redan framtaget. Sen skulle det testas i tillräcklig omfattning, godkännas, produceras i stor mängd samt distribueras.

Poängen, och det som är relevant i sammanhanget, är förstås att det inte fanns ett vaccin tillgängligt för användning när utbrottet drog igång.
Ett vaccin kommer dröja betydligt längre för SARS-CoV-2.