Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Berörde det nog tidigare: jag tror man aktivt kommunicerar och delar upptäckter. Däremot håller man specifik information, t.ex. gällande läkemedelskandidater, tätt innanför rockärmen. Samtidigt lär man sätta ett visst kapital på detta. Att världsekonomin skulle backa kraftigt påverkar trots allt dessa bolag också.

Ren spekulering från min sida. Stora aktörer med kraftig närvaro på börsmarknaden är otroligt själviska, och jag föredrar att se deras agerande med perspektivet att det på något sätt ska tjäna deras syften. Altruism är nästan ett främmande koncept, om man drar blicken tillbaka till ett sånt abstrakt plan att man ser bolaget som en separat individ i sig.

Det är vinstdrivande företag vi pratar om, precis som du säger. Vill man ha altruistisk läkemedelsforskning får man starta statliga bolag skapade med skattemedel eller via FN eller liknande. Då blir problemet istället att de kan ta intäkter de privatägda eller konkurrera ut dem.

Det kostar ofta många hundra miljoner och flera år att ta fram ett läkemedel. Då vill man ha ensamrätt att sälja så mycket som möjligt innan patentet går ut.

Sidospår, men det blir också en paradox när ingen egentligen vill ta fram nya antibiotika mot multiresistenta bakterier t ex. Det kostar enorma summor för något som ska användas extremt sparsamt för att inte skapa resistens vilket gör det svårt att få återbetalning för investeringen.

En väg kanske skulle vara om en sammanslutning av stater betalar ett eller flera läkemedelsbolags kostnader för att ta fram ett läkemedel i sådana här fall.

Permalänk
Medlem

Italien är i och för sig hittills ett av världens hårdast drabbade länder så man förstår att de måste ta till väldigt tuffa åtgärder för att hindra smittspridningen men redan efter några veckors nedstängning så börjar det få svåra konsekvenser i ekonomin och folk har svårt att klara av isoleringen:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/palermos-borgmastare-vi-ri...

Permalänk
Medlem

Jag gick i 7an eller något när Svininfluensan var. Jag har försökt hitta en siffra men jag får olika svar på varje sökning men citerar en. ''The CDC calculates that up to 575,000 people may have died from H1N1 in 2009''. Den pandemin höll på till slutet "2010 vad jag kan läsa mig till.

Jag vet att jag fick vaccination mot den men jag har 0 minne av att man stängde ner världen/ skolor osv som man gör idag och inte heller att föräldrarna påpekade att ekonomin tankade. Är det någon som är äldre här inne som kan berätta ifall världen såg ut som den gjorde idag under det året? Ja, året är inte slut än men omkring 500.000 döda är långt ifrån vad vi har idag. Vad kan ha varit skillnaden då kontra idag?

Detta är bara en fråga jag har av nyfikenhet, dvs inte ''varför har vi panik influensan dödar ju mer varje år blabla''

Tack

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag gick i 7an eller något när Svininfluensan var. Jag har försökt hitta en siffra men jag får olika svar på varje sökning men citerar en. ''The CDC calculates that up to 575,000 people may have died from H1N1 in 2009''. Den pandemin höll på till slutet "2010 vad jag kan läsa mig till.

Jag vet att jag fick vaccination mot den men jag har 0 minne av att man stängde ner världen/ skolor osv som man gör idag och inte heller att föräldrarna påpekade att ekonomin tankade. Är det någon som är äldre här inne som kan berätta ifall världen såg ut som den gjorde idag under det året? Ja, året är inte slut än men omkring 500.000 döda är långt ifrån vad vi har idag. Vad kan ha varit skillnaden då kontra idag?

Detta är bara en fråga jag har av nyfikenhet, dvs inte ''varför har vi panik influensan dödar ju mer varje år blabla''

Tack

Vanlig säsongsinfluensa tar kål på ~300.000 till ~650.000 varje år.

Källa: WHO

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

USA har stuckit iväg ganska illa i statistiken.

Detta fortsätter, kommer få långgående konsekvenser inom, typ, allt?

Vad tror vi, har poletten trillat ner ännu hos folk? Vi talar inte om att det är veckor, snarare månader, något år. Samt finns det något land som vill hitta på något, vilket tillfälle.

Hoppas "bara flunsan" personerna börjat inse sanningen.

Permalänk
Inaktiv

Nån som har koll på varför USA skjutit iväg i statistiken så plötsligt?

Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag gick i 7an eller något när Svininfluensan var. Jag har försökt hitta en siffra men jag får olika svar på varje sökning men citerar en. ''The CDC calculates that up to 575,000 people may have died from H1N1 in 2009''. Den pandemin höll på till slutet "2010 vad jag kan läsa mig till.

Jag vet att jag fick vaccination mot den men jag har 0 minne av att man stängde ner världen/ skolor osv som man gör idag och inte heller att föräldrarna påpekade att ekonomin tankade. Är det någon som är äldre här inne som kan berätta ifall världen såg ut som den gjorde idag under det året? Ja, året är inte slut än men omkring 500.000 döda är långt ifrån vad vi har idag. Vad kan ha varit skillnaden då kontra idag?

Detta är bara en fråga jag har av nyfikenhet, dvs inte ''varför har vi panik influensan dödar ju mer varje år blabla''

Tack

COVID-19 sprids fortare och dödar fler än svininfluensan.
Sen ser väl mediaklimatet lite annorlunda ut nu antar jag. Vet inte varför det är så stor skillnad faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag gick i 7an eller något när Svininfluensan var. Jag har försökt hitta en siffra men jag får olika svar på varje sökning men citerar en. ''The CDC calculates that up to 575,000 people may have died from H1N1 in 2009''. Den pandemin höll på till slutet "2010 vad jag kan läsa mig till.

Jag vet att jag fick vaccination mot den men jag har 0 minne av att man stängde ner världen/ skolor osv som man gör idag och inte heller att föräldrarna påpekade att ekonomin tankade. Är det någon som är äldre här inne som kan berätta ifall världen såg ut som den gjorde idag under det året? Ja, året är inte slut än men omkring 500.000 döda är långt ifrån vad vi har idag. Vad kan ha varit skillnaden då kontra idag?

Detta är bara en fråga jag har av nyfikenhet, dvs inte ''varför har vi panik influensan dödar ju mer varje år blabla''

Tack

Nopp allt flöt på som vanligt förutom vissa länder som körde lite extra hårdare kontroller vin flygplatser men förutom de få undantagen så va allt normalt förutom att städarna fick köra extra täta intervaller, men samtidigt så fick man kontroll på svinis i tidigt stadium och inte blommade upp på samma vis som Covi-19 gjort.

Skrivet av anon42512:

COVID-19 sprids fortare och dödar fler än svininfluensan.
Sen ser väl mediaklimatet lite annorlunda ut nu antar jag. Vet inte varför det är så stor skillnad faktiskt.

Svinis och COVID-19 har fått lika mycket media tid iaf i början men Svinis dämpade ner fortare eftersom den inte är lika lättspridd och man fick kontroll och kunskapen om det i tidigt stadium samt vaccinet kom fram hyfsat snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

USA har stuckit iväg ganska illa i statistiken.

Detta fortsätter, kommer få långgående konsekvenser inom, typ, allt?

Vad tror vi, har poletten trillat ner ännu hos folk? Vi talar inte om att det är veckor, snarare månader, något år. Samt finns det något land som vill hitta på något, vilket tillfälle.

Hoppas "bara flunsan" personerna börjat inse sanningen.

Vilken polett ska trilla ner menar du?
Vilken sanning?
Hade du förväntat dig något annat resultat gällande USA?

Och varför sitta och konstant övervaka statistik? På vilket sätt på verkar USA’s statistik ditt liv så pass att du måste basunera ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

USA har stuckit iväg ganska illa i statistiken.

Ja, det är verkligen illa men kanske inte förvånande. USA kommer nog dominera i några veckor till innan de blir omkörda av Indien, skulle jag förutspå. 7-siffriga dödstal i Indien känns inte som någon omöjlighet. Hoppas jag har fel.

Här är förresten en snygg modell av möjlig utveckling i USA, gjord av riktiga forskare i ämnet. Den förutsäger att en bred topp kommer nås runt mitten av april för att sedan långsamt dala. Totalt 80 000 döda i USA. Förmodligen något optimistisk eftersom de antar en ideal respons från myndigheter och befolkning. Jag skulle gissat en faktor 10x högre dödlighet, men de vet ju förstås bättre, även om ingen riktigt vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jo, det är tyvärr tuffa tider framför oss som kommer påverka allas livsstil, det har man gjort klart ganska tidigt.

Personligen har jag ställt in alla planer på semester/resor/konserter osv fram till oktober.
Förändras läget så att det är säkert och praktiskt genomförbart? Kanon, då kör vi på det.
Sommarsemestern blir mer praktiskt planerad för vår del än den vanliga ”träffa alla vi känner”-semestern.
Helt ok för vår del. Uppoffringar vi är villiga att göra för att göra det vi kan för att underlätta läget för andra.

Det svåra i det hela är att ingen vet just nu. Allt är spekulationer.
Vi förbereder oss på det sämre tider men hoppas på bättre

Så länge som det räcker med att ställa in planer på semester/resor/konserter osv fram till oktober så får vi nog vara jäkligt nöjda.

Det finns åtminstone två-tre värre problem förutom det uppenbara med Corona smittan och dess hälsorisker:

1. Väldigt många av oss riskerar bli arbetslösa
2. Kan leda till en saftig krasch av bostadsmarknaden (värderas & överbelåningar)
3. Raserad privatekonomi för många

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Svinis och COVID-19 har fått lika mycket media tid iaf i början men Svinis dämpade ner fortare eftersom den inte är lika lättspridd och man fick kontroll och kunskapen om det i tidigt stadium samt vaccinet kom fram hyfsat snabbt.

Jo, men mycket mer panik över COVID-19, det var det jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nån som har koll på varför USA skjutit iväg i statistiken så plötsligt?

Ja, de har ganska nyligen börjat med omfattande tester, så antalet bekräftat smittade har skjutit i höjden. De har haft ett väldigt stort mörkertal. Antalet döda har ökat under lång tid, men det blir ju en fördröjning på kanske 3 veckor från att de blir smittade, så antalet döda idag reflekterar hur utbredd smittningen var för 2-3 veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, de har ganska nyligen börjat med omfattande tester, så antalet bekräftat smittade har skjutit i höjden. De har haft ett väldigt stort mörkertal. Antalet döda har ökat under lång tid, men det blir ju en fördröjning på kanske 3 veckor från att de blir smittade, så antalet döda idag reflekterar hur utbredd smittningen var för 2-3 veckor sedan.

Om du får gissa, hur stort tror du mörkertalet i Sverige är? Det borde rimligen vara väldigt högt? Kan vi kanske ha 15000-20000 som har eller haft Corona, vad gissar du på?

Permalänk
Medlem

Indien verkar ligga i framkant med en banbrytande metod, de piskar helt enkelt coronaviruset ur folk. Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jo, men mycket mer panik över COVID-19, det var det jag syftade på.

Det är fortfarande för att Covid-19 sprider sig betydligt fortare och aggressivare än H1N1 gjorde.

http://theconversation.com/coronavirus-what-the-2009-swine-fl...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Om du får gissa, hur stort tror du mörkertalet i Sverige är? Det borde rimligen vara väldigt högt? Kan vi kanske ha 15000-20000 som har eller haft Corona, vad gissar du på?

Om vi antar en dubblering var fjärde dag, att de som dör smittades för 2-3 veckor sedan och att den faktiska mortaliteten är 0,5%, och antal döda nu är 100, så skulle jag uppskatta antalet smittade i detta ögonblick till 100/0.5% * 2^4 = 300 000. Om du istället antar en mortalitet på 2% får du "bara" 75 000. I storleksordningen 100 000 smittade är nog inte omöjligt i alla fall.

Sen så är ju frågan hur stor effekt åtgärderna för att minska smittan de senaste 3 veckorna har haft. Om de varit väldigt framgångsrika kan antal smittade nog krypa nedåt 40 000, men inte längre ned än 20 000 eftersom det är det uppskattade antalet för 2-3 veckor sedan.

Ja, som du ser, stora osäkerheter :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nån som har koll på varför USA skjutit iväg i statistiken så plötsligt?

En anledning kan ju vara att högsta hönset ganska länge förnekade att det var ett problem, så dels kom man igång sent och dels så finns det väl ett gäng folk som trodde på att det inte var något problem. Lär ju lett till att viruset etablerades ordentligt innan man kom igång.

Sen har ju åtminstone några saker som högsta hönset beslutade nog varit kontraproduktiva; t.ex. screeningen för inresande som ledde till att dagslånga köer där folk var packade som sillar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@KlyfftPotatis: Huvudskillnaderna mellan svininfluensan och covid-19:

  1. Svininfluensan är mycket dödligare (om du smittats) men betydligt mindre smittsam än corona-viruset.
    (Edit: dödligheten är jämförbar.)

  2. Att svininfluensan orsakas av ett influensavirus (och inte ovanligare coronavirus) gjorde att det gick betydligt snabbare att få fram vaccin.

  3. Covid-19 sprids otroligt mycket snabbare, vilket gjort det svårare för myndigheter att hänga med.

Nej, en respons som covid-19 provocerat fram i världen har inte skådats i modern tid. Du får gå tillbaka till andra världskriget för att toppa det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det är verkligen illa men kanske inte förvånande. USA kommer nog dominera i några veckor till innan de blir omkörda av Indien, skulle jag förutspå. 7-siffriga dödstal i Indien känns inte som någon omöjlighet. Hoppas jag har fel.

Här är förresten en snygg modell av möjlig utveckling i USA, gjord av riktiga forskare i ämnet. Den förutsäger att en bred topp kommer nås runt mitten av april för att sedan långsamt dala. Totalt 80 000 döda i USA. Förmodligen något optimistisk eftersom de antar en ideal respons från myndigheter och befolkning. Jag skulle gissat en faktor 10x högre dödlighet, men de vet ju förstås bättre, även om ingen riktigt vet.

Vilka nivåer USA kommer att nå känner jag mig inkompetent att gissa, men kan peaken på antal som behöver sjukhusvård, och dör, verkligen komma redan om typ 14-16 dagar? Och blott 18 000 ventilators behövs, denna mirakelmaskin som alla pratar om.
Jo, jag ser att de förutsätter "Strong Social Distancing" osv. Men då får de väl ta till Kina-metoder.
Det tycks som att USA haft ett stort mörkertal, och precis som i exempelvis Spanien kan man fundera på om många tidiga fall av Corona missats och åkt in i statistiken som influensa, "hög ålder", eller whatever.

Angående Indien så gick det ju dåligt där med Spanska sjukan, värst drabbat av de större länderna med 10-20 miljoner döda (svårt att veta). De har inte sjukhusplatser i närheten av behovet ens i dagsläget så i praktiken kan bara en liten andel av befolkningen räkna med sjukvård om det krisar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det är verkligen illa men kanske inte förvånande. USA kommer nog dominera i några veckor till innan de blir omkörda av Indien, skulle jag förutspå. 7-siffriga dödstal i Indien känns inte som någon omöjlighet. Hoppas jag har fel.

Här är förresten en snygg modell av möjlig utveckling i USA, gjord av riktiga forskare i ämnet. Den förutsäger att en bred topp kommer nås runt mitten av april för att sedan långsamt dala. Totalt 80 000 döda i USA. Förmodligen något optimistisk eftersom de antar en ideal respons från myndigheter och befolkning. Jag skulle gissat en faktor 10x högre dödlighet, men de vet ju förstås bättre, även om ingen riktigt vet.

Jag tror USA och Indien är en västanfläkt jämfört med hur det kommer bli i Afrika.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En anledning kan ju vara att högsta hönset ganska länge förnekade att det var ett problem, så dels kom man igång sent och dels så finns det väl ett gäng folk som trodde på att det inte var något problem. Lär ju lett till att viruset etablerades ordentligt innan man kom igång.

Sen har ju åtminstone några saker som högsta hönset beslutade nog varit kontraproduktiva; t.ex. screeningen för inresande som ledde till att dagslånga köer där folk var packade som sillar.

Mardi gras är en bov i dramat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Det är fortfarande för att Covid-19 sprider sig betydligt fortare och aggressivare än H1N1 gjorde.

http://theconversation.com/coronavirus-what-the-2009-swine-fl...

Ja, det har jag sagt flera gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vilka nivåer USA kommer att nå känner jag mig inkompetent att gissa, men kan peaken på antal som behöver sjukhusvård, och dör, verkligen komma redan om typ 14-16 dagar?

Jo, jag tycker också det låter överraskande snabbt. Men det är ju åtminstone inte så länge tills vi får veta (och deras modell falsifieras).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det har jag sagt flera gånger?

Och jag skrev att både H1N1 och covid-19 hade samma hysteri i media från början men H1N1 dämpades ner fortare eftersom den inte spred sig lika forts som Covid-19 så man fick kontroll på det och vaccinet kom inte långt efteråt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Och jag skrev att både H1N1 och covid-19 hade samma hysteri i media från början

Nej, det hade det inte.

Permalänk
Medlem

"minutephysics" hade en annorlunda analys häromdan: "How To Tell If We're Beating COVID-19"
Rätt intressant idé om hur man kan se hur det går.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

@KlyfftPotatis: Huvudskillnaderna mellan svininfluensan och covid-19:

  1. Svininfluensan är mycket dödligare (om du smittats) men betydligt mindre smittsam än corona-viruset.

  2. Att svininfluensan orsakas av ett influensavirus (och inte ovanligare coronavirus) gjorde att det gick betydligt snabbare att få fram vaccin.

  3. Covid-19 sprids otroligt mycket snabbare, vilket gjort det svårare för myndigheter att hänga med.

Nej, en respons som covid-19 provocerat fram i världen har inte skådats i modern tid. Du får gå tillbaka till andra världskriget för att toppa det här.

Dödligheten var runt 0,5%, men samma där som med Covid-19, mörkertalet var nog stort.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H1N1-pandemin_2009

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, det hade det inte.

Då är vi överens att vi inte är överens

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vilka nivåer USA kommer att nå känner jag mig inkompetent att gissa, men kan peaken på antal som behöver sjukhusvård, och dör, verkligen komma redan om typ 14-16 dagar? Och blott 18 000 ventilators behövs, denna mirakelmaskin som alla pratar om.
Jo, jag ser att de förutsätter "Strong Social Distancing" osv. Men då får de väl ta till Kina-metoder.
Det tycks som att USA haft ett stort mörkertal, och precis som i exempelvis Spanien kan man fundera på om många tidiga fall av Corona missats och åkt in i statistiken som influensa, "hög ålder", eller whatever.

Angående Indien så gick det ju dåligt där med Spanska sjukan, värst drabbat av de större länderna med 10-20 miljoner döda (svårt att veta). De har inte sjukhusplatser i närheten av behovet ens i dagsläget så i praktiken kan bara en liten andel av befolkningen räkna med sjukvård om det krisar.

New York behöver 30.000, så 18.000 för jag gissar hela USA kommer aldrig att räcka. Presidenten verkar vara av annan åsikt, men det finns ju inte mycket mellan hans öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

USA har stuckit iväg ganska illa i statistiken.

Detta fortsätter, kommer få långgående konsekvenser inom, typ, allt?

Vad tror vi, har poletten trillat ner ännu hos folk? Vi talar inte om att det är veckor, snarare månader, något år. Samt finns det något land som vill hitta på något, vilket tillfälle.

Hoppas "bara flunsan" personerna börjat inse sanningen.

Finns ett stort gap gällande om man är orolig eller inte man är beroende på vilket parti man röstar på.
88% av Demokraterna är oroliga, varav 58% extremt oroliga.
56% av Repulikanerna är oroliga, varav 20% extremt oroliga.

Så poletten har trillat ner. ...Hos vissa.