2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast om vi inte ljuger så drar snarare volvon 1l/mil och golfen 0,6l/mil vid likvärdig körning.

Det är ändå värt att byta ut Volvon, som jag visat så är fortfarande förbrukningen den stora miljöboven och inte tillverkningen av bilen.
Volvon släpper dessutom ut mer än bara CO2, visst hade den kat men knappast lika bra som en modern bil.
Nu hoppas jag istället att en elbil byter ut Volvon istället men jag förstår att det krävs ett lite större "start kapital" för att köra elbil men tittar man på vad det faktiskt kostar är inte min Tesla dyrare än att brumma runt i en V60 som dessutom är sjukt mycket tråkigare bil.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Faktaresistensen verkar rätt hög hos er båda, då ingen av er har framkommit med några bevis (om man bortser från enstaka citat från wikipedia). Hellowiener verkar anse sig vara den självutnämnde experten inom de flesta områdena utan att egentligen hänvisa till någon fakta själv, istället besvaras frågor med frågor eller sarkastiska kommentarer.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Så du är fortfarande övertygad om att du har rätt? Löjligt. Faktaresistensen är hög.

Ahaa, så du har hittat källor? Fram med dem *poppar popcorn*

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matt76:

Faktaresistensen verkar rätt hög hos er båda, då ingen av er har framkommit med några bevis (om man bortser från enstaka citat från wikipedia). Hellowiener verkar anse sig vara den självutnämnde experten inom de flesta områdena utan att egentligen hänvisa till någon fakta själv, istället besvaras frågor med frågor eller sarkastiska kommentarer.

Jag hävdar att det saknas bevis. Jag sa inte att jag har rätt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Nej, det är det inte. Huvudprincipen är att man släpper igenom ljus och släpper inte ut värmestrålning. Växthus är väldigt dåligt isolerade, därför förbrukar de massvist med värme på vintern.

Skrivet av Esseboy:

Jag hävdar att det saknas bevis. Jag sa inte att jag har rätt.

Om du inte tror att det du säger är rätt, varför ens säga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@aeig och @aragon. What?

Rockström är en av de mest framstående vetenskapsmännen i världen inom klimat- och hållbarhetsfrågor.

Han är agronom och miljövetare — två gedigna naturvetenskapliga utbildningar motsvarande 5 års heltidsstudier vardera.

Har disputerat= doktor i miljövetenskap vilket innebär att man är en utbildad och erfaren forskare. Han är dessutom professor i miljövetenskap vid KTH. (Professor är den högsta vetenskapliga titeln du kan få i akademiska världen och innebär normalt bl.a. att man vägleder forskare och forskar själv).
Liksom ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien, inget man blir utan vidare.

Rockström har varit chef för Stockholm Environment Institute 2004–2012 och för Stockholm Resilience Centre (SRC) i 2006- 2018.

Sedan 2018 leder han Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK), med bas i Tyskland.
PIK är ett av Europas mest framstående centrum för klimat- och hållbarhetsforskning.

Varför kollar ni inte upp sånt här innan ni uttalar er bergsäkert om något som är så enkelt att researcha?

Skickades från m.sweclockers.com

möjligen inom miljö, men inte klimat som andra påpekat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matt76:

Faktaresistensen verkar rätt hög hos er båda, då ingen av er har framkommit med några bevis (om man bortser från enstaka citat från wikipedia). Hellowiener verkar anse sig vara den självutnämnde experten inom de flesta områdena utan att egentligen hänvisa till någon fakta själv, istället besvaras frågor med frågor eller sarkastiska kommentarer.

Vad är fel med citat från wikipedia om ett fullständigt trivialt påstående? Det är inte på något sätt kontroversiellt.

Du misstar dessutom att jag bara väljer att uttala mig om områden jag har bra koll på med att jag anser mig vara expert på de flesta områdena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Om du inte tror att det du säger är rätt, varför ens säga det?

Jag säger inte att jag definitivt har rätt, men troligen. Samma som att jag säger att jag inte tror på gud, men kan inte definitivt säga att gud inte finns.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Jag säger inte att jag definitivt har rätt, men troligen. Samma som att jag säger att jag inte tror på gud, men kan inte definitivt säga att gud inte finns.

Okej, så vad får dig att tro att wikipedia har fel och att du troligen har rätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Okej, så vad får dig att tro att wikipedia har fel och att du troligen har rätt?

För att svenska wikipedias enda källa är trädgårdsväxter.com....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

För att svenska wikipedias enda källa är trädgårdsväxter.com....

Engelska wikipedia då? Den var du väldigt snabb på att hänvisa till när du trodde att den stödde dig.

Här är en annan artikel du kan läsa
https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Permalänk
Avstängd

@Hellowiener:

http://uwm.edu.pl/wnt/technicalsc/tech_17_4/b04.pdf

Är det någon som har confirmation bias så är det du, trots att IPCC blivit granskad och godkänd av tusentals oberoende forskare...vilket tyder på att du inte vill acceptera sanningen

Jävla sekt dom där klimatförändringsförnekarna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är svårt att få exakta siffror, jag jobbade på en större lastbilstillverkare på motorutvecklingen innan som ägs av en större tysk bilkoncern och lastbilen pratade men strax under 4-5% var tillverkning av lastbil osv och runt 95-96% var brukare som stod för utsläppen.
På bilkoncernen fick jag av en tysk kollega höra att bilens tillverkning stod för nära 10% men det är ju självklart många faktorer som spelar roll här.
Sedan är ju allt en viktning, ska du lägga r134a utsläpp på fabriken eller ska du lägga det på slutkonsumenten när systemet börja läcka efter något år?
Det är ju ändå väldigt potent CO2 equivalent, men skrotar du din gamla bil och köper en snål ny bil utan massor av lull lull så kan du nog känna dig ganska trygg men köper du en Porsche SUV med all extra utrustning och ska vara först vid varje rödlyse kanske man inte ska slå sig för bröstet utom att du ofta vinner dina race förstås så länge du inte råkar ut för en Tesla.

EDIT: Hittade denna som påstår att "Standard gasoline vehicle" kostar 23% under en livscykel att producera.
Vad sedan Standard gasoline vehicle är är ju dock oklart hur man har räknat osv men säg mellan 10-20% så har du nog ganska rätt när det kommer till tillverkningen.
Denna studie skriven åt MIT säger följande: "The study reveals that fully 75 percent of a car's lifetime carbon emissions stem from the fuel it burns, not its production. A further 19 percent of that is production and transportation of the fuel, leaving just six percent for the car's manufacture."

Jo det är såklart extremt svår att få någon exakt siffra.
Sen kan nog de flesta bilar från 90-talet rulla minst 35-40 tusen mil utan problem, och asiatiska bilar från den eran brukar inte dra 1,5 l/milen utan snarare runt 0,75 blandad körning. Det brukar snarare vara bilens låga värde konta service/reparationskostnader som gör att folk skrotar sina bilar i förtid. Är bilen värd 5000 kr och du står inför ett kamremsbyte för 4000 kr så skrotar många bilen.

Edit: Min poäng är alltså att jämförelsen med moderna bilar som drar mindre haltar lite då skillnaden mellan säg 0,75 l mot säg 0,5 l (drog bara till med en siffra) som en modern bil i samma klass förbrukar inte är så stor. Och som du säger går trenden mot stora SUVar snarare än mindre bilar.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Vad menar du?
Norrland står för majoriteten av den svenska råvaru-exporten medans vinsterna hamnar hos huvudkontoren i storstäderna.

Det subventioneras ingenting. Däremot så betalar t.ex. Västernorrland runt 400 miljoner per år för SL.
Det är Norrland/Glesbygd som subventionerar Stockholm, inte tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Fint, du länkar alltså en artikel som kommer fram till att det är små skillnader mellan vanligt glas och special glas.

Jag vet inte riktigt om du förstår din egen position särskilt väl, men det du säger är att om klimatskalet i ett växthus släppte igenom luft men inte värmestrålning så hade det varit varmare där än att om det släppte igenom värmestrålning men inte luft.
Du förstår väl att den varma luften bara skulle blåsa bort?

Permalänk
Medlem

Makthavarna skiter fullständigt i miljön - Detta handlar om att mer skattepengar behöver komma in för att finansiera politiken de för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Fint, du länkar alltså en artikel som kommer fram till att det är små skillnader mellan vanligt glas och special glas.

Jag vet inte riktigt om du förstår din egen position särskilt väl, men det du säger är att om klimatskalet i ett växthus släppte igenom luft men inte värmestrålning så hade det varit varmare där än att om det släppte igenom värmestrålning men inte luft.
Du förstår väl att den varma luften bara skulle blåsa bort?

Nej, jag säger att utan absorberingen eller reflektering skulle växthuset bli iskallt på natten. Men du verkar inte förstå det, därför termosar är silverfärgade, för att hålla kvar värmen i flaskan, skulle de vara gjorda av nått material som släpper igenom infraröd strålning skulle innehållet bli kallt på nån minut. Så funkar också rymdfiltar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Makthavarna skiter fullständigt i miljön - Detta handlar om att mer skattepengar behöver komma in för att finansiera politiken de för.

Mindre än 2% av skatteinkomsterna är från drivmedelskatten, kaffepengar med andra ord. Handlar helt och hållet om klimat och hälsa.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Många bäckar små. En höjning av bensinskatten är dessutom perfekt att genomföra då det är relativt populärt, samt att man alltid kan hävda att man gör det för miljön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Nej, jag säger att utan absorberingen eller reflektering skulle växthuset bli iskallt på natten. Men du verkar inte förstå det, därför termosar är silverfärgade, för att hålla kvar värmen i flaskan, skulle de vara gjorda av nått material som släpper igenom infraröd strålning skulle innehållet bli kallt på nån minut. Så funkar också rymdfiltar.

Jo det säger du. Du sade uttryckligen att värmestrålning var en större faktor än konvektion.
Det är dock inte sant. Du såg väl själv i det du länkade att uppvärmningsbehovet ändrades minimalt med superfönster jämfört med vanliga, det är helt enkelt inte en stor faktor.
Det är faktiskt så enkelt att glaset hindrar den varma luften att blåsa bort.

Du borde ta tillfället att lära dig något nytt.

Permalänk
Medlem

@Hellowiener @Esseboy :

Lite offropic: Just växthus blir enligt min erfarenhet (efter att ha ägt ett par stycken olika) kalla på natten. Det brukar inte skilja speciellt mycket på temperaturen inne i växthuset och omgivande temperatur utanför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Jo det säger du. Du sade uttryckligen att värmestrålning var en större faktor än konvektion.
Det är dock inte sant. Du såg väl själv i det du länkade att uppvärmningsbehovet ändrades minimalt med superfönster jämfört med vanliga, det är helt enkelt inte en stor faktor.
Det är faktiskt så enkelt att glaset hindrar den varma luften att blåsa bort.

Du borde ta tillfället att lära dig något nytt.

Vanligt glas absorberar värmestrålning, så det håller växthuset varmare, man borde testa med ett genomskinligt material som inte absorberar infrarödstrålning, vilket du skulle veta om du kunde läsa ordentligt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

@Hellowiener @Esseboy :

Lite offropic: Just växthus blir enligt min erfarenhet (efter att ha ägt ett par stycken olika) kalla på natten. Det brukar inte skilja speciellt mycket på temperaturen inne i växthuset och omgivande temperatur utanför.

Mhmm, sa inte att det är perfekt, för att helt hålla värmen borde man ha vakuum mellan två glasskikt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

@Esseboy: Många bäckar små. En höjning av bensinskatten är dessutom perfekt att genomföra då det är relativt populärt, samt att man alltid kan hävda att man gör det för miljön.

Hmmm, kanske för att folk vill förhindra klimatförändringen? Sammanträffande? De tror jag knappast.

Och vad tjänar politiker på det? Varför har då korrupta länder sämre reglering kring koldioxid? Kanske för att det är mer pengar i att släppa ut koldioxid än att förhindra det....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Mindre än 2% av skatteinkomsterna är från drivmedelskatten, kaffepengar med andra ord. Handlar helt och hållet om klimat och hälsa.

2% är ju SUPER långt ifrån kaffepengar?! Vilket strunt. Var tror du alla pengar kommer från? Säg ett par punkter som inte är kaffepengar (ta inte generell skatt eller generell moms).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

2% är ju SUPER långt ifrån kaffepengar?! Vilket strunt. Var tror du alla pengar kommer från? Säg ett par punkter som inte är kaffepengar (ta inte generell skatt eller generell moms).

För ett land som sverige är det kaffepengar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om vi släpper alla miljöargument en stund och fokuserar på frågeställningen..

20 kronorsgränsen kan nog passeras bra mycket tidigare än 2025. Beroende på flera saker som kronans värde mot dollarn, konflikten Iran/USA och politiska beslut i Sverige tex.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Om vi släpper alla miljöargument en stund och fokuserar på frågeställningen..

20 kronorsgränsen kan nog passeras bra mycket tidigare än 2025. Beroende på flera saker som kronans värde mot dollarn, konflikten Iran/USA och politiska beslut i Sverige tex.

De har nämnts tidigare. Tror dock inte det kommer att eskalera, ingen vinner på de.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hmmm, kanske för att folk vill förhindra klimatförändringen? Sammanträffande? De tror jag knappast.

Och vad tjänar politiker på det? Varför har då korrupta länder sämre reglering kring koldioxid? Kanske för att det är mer pengar i att släppa ut koldioxid än att förhindra det....

Ja, det är populärt att bekämpa klimatförändringar, helt rimligt. Det som är orimligt är att tro att politiker gör det för att de vill få människor att köra mindre bil. Ville de göra något för miljön på riktigt, så hade de kunnat öronmärka skatteintäckterna från t.ex. bensinskatten och satsa det på lobbyverksamhet för källsortering i Thailand, eller på att bygga kärnkraftverk och exportera ström till länder som fortfarande bränner kol. Gör man det? Nej, givetvis inte. Pengarna blir anonyma så fort de kommit in till staten och kan läggas på valfritt idioti eller poserade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Ja, det är populärt att bekämpa klimatförändringar, helt rimligt. Det som är orimligt är att tro att politiker gör det för att de vill få människor att köra mindre bil. Ville de göra något för miljön på riktigt, så hade de kunnat öronmärka skatteintäckterna från t.ex. bensinskatten och satsa det på lobbyverksamhet för källsortering i Thailand, eller på att bygga kärnkraftverk och exportera ström till länder som fortfarande bränner kol. Gör man det? Nej, givetvis inte. Pengarna blir anonyma så fort de kommit in till staten och kan läggas på valfritt idioti eller poserade.

Kanske för att sånna idér kräver mycket sammarbete, politik är långsam om folket inte väljer in typ bara ett parti för att göra snabba beslut.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...