2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Så du trodde inte på gravitation innan higgs-partikeln bevisades? Man behöver inte ha bevisat nått till 100% innan det lönar sig att tro att det är sant. Annars finns det väldigt lite vi kan lita på.

Jag har ingenting emot försiktighetsprincipen, jag är emot att hålla något som bevisat när det inte är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Glas/plast absorberar infrarödstrålning i växthus, precis som CO2 men i ett bredare spektra. Visst, förhindring av konvektion mellan utsidan och insidan är också delaktig, men strålade all värmeenergi ut skulle det bli kallt rätt fort.

Nej, förhindring av konvektion är huvudprincipen bakom ett växthus. Detta är inte kontroversiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu är det ju pruset på själva elen som ska jämföras, den kigger på 30-70 öre/kwh. Och att jämföra råenergi innehållet i bensin är bakvänt, verkningsgrade hos en bensinbil från motor till asfalt är sällan över 25% så 2,225Kwh är tillgängligt för frammåtdrift, för elbilar är verkningsgraden närmre 80% när man inkluderar laddning.

Då blir det 890 öre/kwh för bensin och 36-84 öre/kwh för eldrift.

Varför ska vi jämföra med verkningsgrad på en motor?
Om jag nu skapar en motor med 1% verkningsgrad ska jag då istället få rabatt på bränslet pga en dålig konstruktion?
Jag kan ju lika gärna köpa 1 liter Bensin, ställa in i en tunna hemma och elda upp för att få värme för det är ju nästan lika dyrt som att köpa en radiator som ger 1:1 i värme och köra med el.

Visst blir inomhusklimatet sämre med bensinen men det är fortfarande idioti att en produkt som tas upp ur jorden med energi som sedan kräver energi för att förädlas sedan fraktas över hela jorden som kräver energi och sedan pumpas till din bil som kräver energi för att sedan eldas upp för att få lite energi kostar lika mycket som el som har närproducerats, minimala transportkostnader jämfört med olja och dessutom är energieffektivare precis som du säger att en elmotor är.

Helt idiotiskt att man ska få sådan rabatt på ett bränsle som förstår så mycket som det faktiskt gör, kolla på BP läckan i Mexikanska golfen.
Visst har vi Tjernobyl och Fukushima men den tekniken görs säkrare för var dag som går, och den går att byta ut.
Men jämför man miljöpåverkan av Tjernobyl och Fukushima är det ju försumbart mot vad oljan idag för.

Jag är ingen "möljömupp" jag har haft ganska roliga bilar hela livet idag kör jag Tesla mest för att det är jäkligt roligt och nästan gratis om jag bortser från värdeminskningen men folk som klagar på bensinpriset när det är så billigt som det faktiskt är har jag inget för.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

@lasseTM: Varför är det idiotiskt? Betyder det inte bara att det är ett fantastiskt ämne som har gett mänskligheten en källa till enkel och billig energi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Alla stenas båtar har sen flera år tillbaka använt landström i göteborg, så det är liksom redan fixat.....

Dåså, då var cyklonen ute och cyklade en smula som många andra när det gäller fartygs utsläpp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Varför ska vi jämföra med verkningsgrad på en motor?
Om jag nu skapar en motor med 1% verkningsgrad ska jag då istället få rabatt på bränslet pga en dålig konstruktion?
Jag kan ju lika gärna köpa 1 liter Bensin, ställa in i en tunna hemma och elda upp för att få värme för det är ju nästan lika dyrt som att köpa en radiator som ger 1:1 i värme och köra med el.

Visst blir inomhusklimatet sämre med bensinen men det är fortfarande idioti att en produkt som tas upp ur jorden med energi som sedan kräver energi för att förädlas sedan fraktas över hela jorden som kräver energi och sedan pumpas till din bil som kräver energi för att sedan eldas upp för att få lite energi kostar lika mycket som el som har närproducerats, minimala transportkostnader jämfört med olja och dessutom är energieffektivare precis som du säger att en elmotor är.

Helt idiotiskt att man ska få sådan rabatt på ett bränsle som förstår så mycket som det faktiskt gör, kolla på BP läckan i Mexikanska golfen.
Visst har vi Tjernobyl och Fukushima men den tekniken görs säkrare för var dag som går, och den går att byta ut.
Men jämför man miljöpåverkan av Tjernobyl och Fukushima är det ju försumbart mot vad oljan idag för.

Jag är ingen "möljömupp" jag har haft ganska roliga bilar hela livet idag kör jag Tesla mest för att det är jäkligt roligt och nästan gratis om jag bortser från värdeminskningen men folk som klagar på bensinpriset när det är så billigt som det faktiskt är har jag inget för.

Sa aldrig att jag tycker vi borde ge rabatt på bensin eller diesel, bara att det är dyrt per kwh man kan nyttja till marken. Därför är det så ineffektivt att använda.fossila bränslen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Köper dock inte under sommaren då man reser en del, men ja det hade väl varit något.

Att de är nya skiter jag fullständigt i. Jag sa inte att de är gamla, jag sa att de inte fungerar.
Odenplan och Stockholm City öppnade båda 2017, och har sedan dess haft ett antal trasiga trappor som lett till en jävla massa problem. Att du utgår från att de ska fungera endast för att de är nya, är helt enkelt fel

Var och varannan dag är det något tåg som har något typ av fel, någon dörr som är ur funktion. För att inte tala om "signalfel" konstant (handlar dock inte om tågen i sig)

De gamla tågen som rullar på röd linje fungerar ju fan så mycket bättre än de nya, vilket är talande för vår nutid. Tillverkare har inte som mål att producera gods som håller.

edit: Insåg att jag visst skrev gamla! Så du har helt rätt i det du skriver skämskudde på.

Årskort innan den 3:e 9310kr så med nya priset så måste du hoppa över två inköp för att komma ner i samma pris... så mycket semester är det inte många som har men bara att gratulera dig då

Vi får väl se nu när dom gamla på röd linje skall ersättas av en helt ny typ. Jag har dock inte så mycket till över för dom gamla. Hög ljudnivå, sämre komfort och långsammare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Jag har ingenting emot försiktighetsprincipen, jag är emot att hålla något som bevisat när det inte är det.

Som jag ren sa behöver man inte ha något bevisat till 100% före det kan räknas som så gott som bevisat. Vi har så mycket bevis på att den globala uppvärmningen är männskans orsak att det är rent ut sagt löjligt att argumentera motsatsen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Det är redan balans, så vad menar du?
Jorden får en viss mängd energi från solen och strålar ut samma mängd energi själv. Eftersom strålningen beror på temperaturen så finns det en viss temperatur för jorden där utstrålningen är lika med inflödet.

Vid balans ökar inte temperaturen. Just nu håller vi på att värma upp jorden genom att släppa ut växthusgaser i sådan mängd att vi skjuter på var "normalläget" är.

Båda två har en poäng. Du har rätt i att det ungefär är samma mängd energi från solen som går in och som går ut. Diffen på inflöde och utflöde per dag är så otroligt liten del.
Och Esseboy har rätt i att det inte är jämvikt just nu utan mer värme håller på och ackumuleras på grund av våra utsläpp.

Totalt sett är det bara en liten fraktion av ökad mängd värme som nu stannar på jorden. Men jämvikt är det inte vilket är grunden till uppvärmningen av ytan på vår planet.
Men resultatet av detta är ökad temperatur på jorden vilket märks desto tydligare för oss.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Nej, förhindring av konvektion är huvudprincipen bakom ett växthus. Detta är inte kontroversiellt.

Nej, det är det inte. Huvudprincipen är att man släpper igenom ljus och släpper inte ut värmestrålning. Växthus är väldigt dåligt isolerade, därför förbrukar de massvist med värme på vintern.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@aeig och @aragon. What?

Rockström är en av de mest framstående vetenskapsmännen i världen inom klimat- och hållbarhetsfrågor.

Han är agronom och miljövetare — två gedigna naturvetenskapliga utbildningar motsvarande 5 års heltidsstudier vardera.

Har disputerat= doktor i miljövetenskap vilket innebär att man är en utbildad och erfaren forskare. Han är dessutom professor i miljövetenskap vid KTH. (Professor är den högsta vetenskapliga titeln du kan få i akademiska världen och innebär normalt bl.a. att man vägleder forskare och forskar själv).
Liksom ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien, inget man blir utan vidare.

Rockström har varit chef för Stockholm Environment Institute 2004–2012 och för Stockholm Resilience Centre (SRC) i 2006- 2018.

Sedan 2018 leder han Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK), med bas i Tyskland.
PIK är ett av Europas mest framstående centrum för klimat- och hållbarhetsforskning.

Varför kollar ni inte upp sånt här innan ni uttalar er bergsäkert om något som är så enkelt att researcha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Nej, det är det inte. Huvudprincipen är att man släpper igenom ljus och släpper inte ut värmestrålning. Växthus är väldigt dåligt isolerade, därför förbrukar de massvist med värme på vintern.

Haha nej. Det där är en klassisk myt. Googla bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Vid balans ökar inte temperaturen. Just nu håller vi på att värma upp jorden genom att släppa ut växthusgaser i sådan mängd att vi skjuter på var "normalläget" är.

Båda två har en poäng. Du har rätt i att det ungefär är samma mängd energi från solen som går in och som går ut. Diffen på inflöde och utflöde per dag är så otroligt liten del.
Och Esseboy har rätt i att det inte är jämvikt just nu utan mer värme håller på och ackumuleras på grund av våra utsläpp.

Totalt sett är det bara en liten fraktion av ökad mängd värme som nu stannar på jorden. Men jämvikt är det inte vilket är grunden till uppvärmningen av ytan på vår planet.
Men resultatet av detta är ökad temperatur på jorden vilket märks desto tydligare för oss.

Nej, det är jämvikt just nu. Växthuseffekten är inte så enkel

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Jag har läst om hans eskapader och meriter, däremot så innebär inte det att han automatiskt är en auktoritet på meteorologi, vilket kan anses vara mest relevant när det gäller atmosfär, utsläpp av gaser, solstrålning, mm.

Sen kan argumentet föras att miljön är ett systematiskt arbete som omfattar mer än atmosfär och utsläpp av gaser, men då utsläpp är vad som diskuteras i samband med bensinpriset så vidhåller jag fortfarande att Johan Rockström inte är en auktoritet specifikt inom det området, oavsett hur starkt renommé han har när det gäller miljöarbete i övrigt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hade man tagit alla statens intäkter från miljö- och trängselskatter och pumpat in dem i forskning för nya drivmedel, energiutvinning, batterier osv. som faktiskt hade kunnat göra en skillnad miljömässigt hade jag tyckt det var OK. Men som det är nu när det bara fungerar som en enorm kassako för staten där pengarna går till en ohållbar flyktingpolitik och allt annat i samhället tycker jag det är ren och skär idioti då det inte gör ett dugg skillnad för klimatpåverkan, även om samtliga Sveriges utsläpp hade försvunnit helt.

Edit: Sen tror jag, utan att ha några belägg för det, att det klimatsmartaste hade varit att fortsätta köra med våra befintliga bilar istället för att ersätta alla dagens bilar med nya som är marginellt snålare/elbilar. Som det är nu skrotas fullt körbara bilar med några år på nacken som kanske blivit underkända på besiktningen eller med småfel för att det inte finns någon ekonomi i att reparera dem. Ser man på hela tillverkningskedjan med allt från råmaterialutvinning till färdig bil och leverans till kund lär man redan där ha en rejäl klimatskuld som tar lång tid att ta igen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Nej, det är jämvikt just nu. Växthuseffekten är inte så enkel

Jo växthuseffekten är precis så enkel faktiskt. Mer värme kommer in än vad som går ut på grund av att vi släppt ut växthusgaser. Det är anledningen till att vi värmt upp jorden med våra utsläpp ca 1 grad. Den delen står klart.
Men visst är det så att per dag handlar det om så ofantligt liten skillnad att det kan anses vara en försumbar differens. Problemet är ackumulationen av denna lilla differens som på kort tid är obefintligt men över tid innebär en ökning av biljardtals ton material på planeten värms upp med en grad. Den totala effekten för att värma upp så mycket material är inte försumbar.
Och ökningen kommer fortsätta. Just på grund av våra utsläpp.¨'
Det är ju just det problemet vi står inför.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jo växthuseffekten är precis så enkel faktiskt. Mer värme kommer in än vad som går ut på grund av att vi släppt ut växthusgaser. Det är anledningen till att vi värmt upp jorden med våra utsläpp ca 1 grad. Den delen står klart.
Men visst är det så att per dag handlar det om så ofantligt liten skillnad att det kan anses vara en försumbar differens. Problemet är ackumulationen av denna lilla differens som på kort tid är obefintligt men över tid innebär en ökning av biljardtals ton material på planeten värms upp med en grad. Den totala effekten för att värma upp så mycket material är inte försumbar.
Och ökningen kommer fortsätta. Just på grund av våra utsläpp.¨'
Det är ju just det problemet vi står inför.

Nej. lika mycket värme går ut som kommer in. Ditt resonemang betyder att för en given mängd växthusgas i atmosfären så ökar temperaturen kontinuerligt. Det är fel.
Jorden får en viss mängd energi från solen och strålar ut samma mängd energi själv. Eftersom strålningen beror på temperaturen så finns det en viss temperatur för jorden där utstrålningen är lika med inflödet. Den temperaturen har ingenting med växthusgaser att göra, om vi så bytte ut luften mot olja så hade sambandet kvarstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Dåså, då var cyklonen ute och cyklade en smula som många andra när det gäller fartygs utsläpp.

Hördu, jag skrev att de tidigare gjorde så. Inget felaktigt i mitt inlägg. Jag minns de konstanta svarta rökmolnen över skorstenarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Haha nej. Det där är en klassisk myt. Googla bara.

Jasså, varför hålls inte min bil varm mer än en 5 min om vintern men blir kokhet på sommaren?

Du bryter med all fysik....vilka fler irrläror har du lurats i? Är du emot vaccin?Är jorden platt?

Säger bara jösses, nån har sovit på lektionerna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Nej, det är jämvikt just nu. Växthuseffekten är inte så enkel

Så du motsätter att den globala medeltemperaturen stiger? Hmm, därför vi se arter flytta sig norrut och värmerekord slås oftare än tidigare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Hördu, jag skrev att de tidigare gjorde så. Inget felaktigt i mitt inlägg. Jag minns de konstanta svarta rökmolnen över skorstenarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kalla motorer som startar har högre halt partiklar då förbränningen är för kall. När de är varma släpps väldigt lite partiklar ut, annars slösar de vränsle och riskerar att sota igen avgasdelarna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Jasså, varför hålls inte min bil varm mer än en 5 min om vintern men blir kokhet på sommaren?

Du bryter med all fysik....vilka fler irrläror har du lurats i? Är du emot vaccin?Är jorden platt?

Säger bara jösses, nån har sovit på lektionerna.

För att det är typiskt kallare på vintern än på sommaren. Easy.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthus
"I överförd bemärkelse har orden växthus, drivhus och plantskola fått stå för olika institutioner som hjälper talangfull ungdom framåt. Växthusets förmåga att stänga in värme har också gett namn åt växthuseffekten, en etablerad teori om att utsläpp i jordens atmosfär orsakar bestående klimatförändring och global uppvärmning men till skillnad från växthuseffekten så bevarar växthus värme främst genom att förhindra konvektiv avkylning."

Det här är inte kontroversiellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aeig:

@Xyborg: Jag har läst om hans eskapader och meriter, däremot så innebär inte det att han automatiskt är en auktoritet på meteorologi, vilket kan anses vara mest relevant när det gäller atmosfär, utsläpp av gaser, solstrålning, mm.

Sen kan argumentet föras att miljön är ett systematiskt arbete som omfattar mer än atmosfär och utsläpp av gaser, men då utsläpp är vad som diskuteras i samband med bensinpriset så vidhåller jag fortfarande att Johan Rockström inte är en auktoritet specifikt inom det området, oavsett hur starkt renommé han har när det gäller miljöarbete i övrigt.

Mvh

Nänä. Men så är du också lekman på området. Det är inte politik det handlar om så det här är inte riktigt en åsiktsfråga där man frågar den mindre insatta allmänheten om deras åsikt i frågan riktigt.
Det här rör sig om vetenskapssammanhang och där handlar det om vilken typ av forskning man ägnar sig åt som avgör forskningsområdet. Och hur välrenommerad man är avgörs snarare av andra forskare i samma fält baserat på kvalité och nivå på forskningen, var man får sina artiklar publicerade och i vilka vetenskapliga sammanhang man tas in i (så som exempelvis att bli invald som ledamot i kungliga vetenskapliga akademin).

Det är lite av ett gissel idag att en del tror att forskning försöker göras till åsiktsfrågor. Men så är det alltså inte riktigt. Det spelar alltså mindre roll om du väljer vilka forskare du tycker om baserat på hur väl de konfirmerar din befintliga världsbild.
Johan Rockström är helt enkelt en erkänd och framstående klimatforskare oavsett dina känslor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Så du motsätter att den globala medeltemperaturen stiger? Hmm, därför vi se arter flytta sig norrut och värmerekord slås oftare än tidigare.

Nej, det gör jag inte. Jag motsätter att växthuseffekten är simpel och är intresserad av att se om nån här är kapabel att ge en vettig förklaring istället för att bara ge barnboksversionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Nej. lika mycket värme går ut som kommer in. Ditt resonemang betyder att för en given mängd växthusgas i atmosfären så ökar temperaturen kontinuerligt. Det är fel.
Jorden får en viss mängd energi från solen och strålar ut samma mängd energi själv. Eftersom strålningen beror på temperaturen så finns det en viss temperatur för jorden där utstrålningen är lika med inflödet. Den temperaturen har ingenting med växthusgaser att göra, om vi så bytte ut luften mot olja så hade sambandet kvarstått.

Du glömmer att ökad temperatur leder till ökad utstrålning, när utstrålningen igen matchar instrålningen slutar ökningen av temperatur.

Detta är kunskap du lätt kunnat googla, men eftersom du ren tror att du är expert innom ämnet vägrar du att göra det och acceotera andras kunskap. Du reagerar känslomässigt och därför kan du inte acceptera ny information för att du har en känsla att något är på ett visst sätt...skulle du objektivt se på saken skulle du komma fram till samma sak som resten av klimatforskarna. Men det kommer du inte göra, eftersom du är känslomässigt knvesterad.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hade man tagit alla statens intäkter från miljö- och trängselskatter och pumpat in dem i forskning för nya drivmedel, energiutvinning, batterier osv. som faktiskt hade kunnat göra en skillnad miljömässigt hade jag tyckt det var OK. Men som det är nu när det bara fungerar som en enorm kassako för staten där pengarna går till en ohållbar flyktingpolitik och allt annat i samhället tycker jag det är ren och skär idioti då det inte gör ett dugg skillnad för klimatpåverkan, även om samtliga Sveriges utsläpp hade försvunnit helt.

Edit: Sen tror jag, utan att ha några belägg för det, att det klimatsmartaste hade varit att fortsätta köra med våra befintliga bilar istället för att ersätta alla dagens bilar med nya som är marginellt snålare/elbilar. Som det är nu skrotas fullt körbara bilar med några år på nacken som kanske blivit underkända på besiktningen eller med småfel för att det inte finns någon ekonomi i att reparera dem. Ser man på hela tillverkningskedjan med allt från råmaterialutvinning till färdig bil och leverans till kund lär man redan där ha en rejäl klimatskuld som tar lång tid att ta igen.

Jag kan hålla med dig om det första stycket men ang nya bilar kan det vara en bra "affär" för miljön att byta gamla Volvo 740 som drar 1,5l/milen mot en 1,5L TSI Golf som drar 0,5l/milen. Problemet är bara att vi går mot större bilar och SUV med mer prestanda som ändå drar ganska mycket bränsle.
Det finns ingen exakt siffra på vad en bil kostar att tillverka ur CO2 eftersom det beror på vilken bil vi pratar om samt hur effektiv den är men "man" prata om ca 5-10% av bilens miljöutsläpp är tillverkning och 90-95% är när bilen brukas ett ur ett helt livscykelperspektiv.
Räknar vi då på att en bil "håller" 25k mil idag så är det +- efter runt 2500 mil om du då har köpt en snålare bil förstås och inte Isabella Lövin stenförflyttar bil.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Nej, det gör jag inte. Jag motsätter att växthuseffekten är simpel och är intresserad av att se om nån här är kapabel att ge en vettig förklaring istället för att bara ge barnboksversionen.

Okej

Jorden får X atrålning från rymden, jorden strålar ut Y.
Utan växthusgaser vore jorden lika varm som månen, dvs runt -150 grader på natten och +150 om dagen, men nu har vi en atmosfär som gör att vu strålar ut Y•V. Då ökar temperaturen, vilekt ökar utstrålningen så då får vi (Y•T)Y, när Y blir samma som X hålls temperaturen stabil. Ökar V ökar temperaturen till Y blir lika med X?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Dåså, då var cyklonen ute och cyklade en smula som många andra när det gäller fartygs utsläpp.

Har sett mycket tokigheter i tråden, men inte orkat kommentera då jag vet att jag inte kommer orka svara på allt tangentbordsriddare kommer slänga ur sig, och konstant "källa på det?"

Har arbetat på diverse fartyg de senaste 17 åren, var ombord på Stena Gothica 2016 när vi var det sista Stena fartyget att installera landströmsanslutning.

Du har rätt i mycket du skriver, var på ett fartyg konstruerat för lågsvavligt bränsle när seca reglerna ändrades, vi körde på LS 80 med 0,2% svavel (om jag inte minns fel), sedan skärptes SECA kravet till max 1,0% svavel och då kunde vi plötsligt köra på så kallad seca-olja, var ju billigare och 1% klarade maskinerna (men inte 1,5% som tidigare krav)
Myndigheter slår sig för bröstet att de skärpt gränsvärderna, vi kunde köpa billigare bränsle med 5x mer svavel i än tidigare..

Du har dock fel angående katalysatorer, har aldrig sett en katalysator på ett fartyg. De är dyra (innehåller ju platina) och har kort livslängd. På en bil är det väl OK att behöva byta katalysator efter 10 000 mil men ett fartyg som kanske är i drift 22 timmar/dygn 365 dagar om året så hade de inte blivit långlivade... Dessutom fungerar de väl inte speciellt bra på dieselavgaser generellt.
Men du kanske tänker på skrubber? är dock något helt annat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Du glömmer att ökad temperatur leder till ökad utstrålning, när utstrålningen igen matchar instrålningen slutar ökningen av temperatur.

Detta är kunska du lätt kunnat googla, men eftersom du ren tror att du är expert innom ämnet vägrar du att göra det och acceotera andras kunskap. Du reagerar känslomässigt och därför kan du inte acceptera ny information för att du har en känsla att något är på ett visst sätt...skulle du objektivt se på saken skulle du komma fram till samma sak som resten av klimatforskarna. Men det kommer du inte göra, eftersom du är känslomässigt knvesterad.

Vad dillar du om? Jag är fullt medveten om att ökad temperatur leder till ökad utstrålning, men det du glömmer är att utstrålningen är redan begränsad till att vara maximalt instrålningen från solen, och eftersom då utstrålningen inte kan öka så kan temperaturen inte öka.

Jag har redan kommit fram till samma sak som klimatforskarna, jag väntar på att ni amatöralarmister ska komma ikapp. Växthuseffekten är äkta, den är bara mer komplicerad än ni tror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Vad dillar du om? Jag är fullt medveten om att ökad temperatur leder till ökad utstrålning, men det du glömmer är att utstrålningen är redan begränsad till att vara maximalt instrålningen från solen, och eftersom då utstrålningen inte kan öka så kan temperaturen inte öka.

Jag har redan kommit fram till samma sak som klimatforskarna, jag väntar på att ni amatöralarmister ska komma ikapp. Växthuseffekten är äkta, den är bara mer komplicerad än ni tror.

Utstrålningen är inte begränsad till att vara lika stor som instrålningen, tar vi bort atmosfären skulle jorden temporärt stråla ut mer till det att temperaturen sjunkit tillräckligt.
Utstrålningen kan öka, men det är knte det som är orsaken till ökad temperatur, det är att den minskar som leder till högre global temperatur.

Haha, du vet ju inte enshur ett växthus fungerar, du vet inte ens en bråkdel av vad klimatforskarna vet. Det kan jag lova dig.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...