2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Det är ytterst anmärkningsvärt att man ens presenterar ett förslag som bygger på att man monterar en statlig GPS i varje fordon. Det är som taget ur en dystopisk roman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag menar inte att alla ska flytta till storstäder, om nu nån trodde det. Men glesbygd är ett problem. Bäst vore att få till en massa småstäder, på säg 15-50 tusen. Då finns det befolkningsunderlag för sjukhus, bra kollektivtrafik och annat som är viktigt. Det är mycket svårare om samma 15 000 personer är utspridda över några tusen kvadratkilometer...

Bor i en liten stad med 47 tusen invånare. Finns ingen kollektivtrafik att tala om, alla åker bil. Har en vanlig yrkesutbildning, men har 35km till jobb som jag kör. För det finns inte jobb närmare de gånger jag kollade.

Finns det övriga dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Inom Tesla är det nog lägre än så, runt 8% säljs vidare utomlands. Men bland billigare elbilar ser du definitivt hur subventionen missbrukas, precis som elcykelpremien där man köpte elcyklar, få ut premien och sen lämna tillbaka cykeln.

Jag tycker subventionen ska skrotas alternativt först kunna lösas ut stegvis efter 1-2år, såvida du har bilen i ägo.

Tar 6-8 Månader att få ut premien efter leverans.

Kollar du Tyskland, UK, Norge, Nederländerna är priserna generellt bättre och even Goverment grants mer fördelaktiga en Svenska priserna som är högre.

Så funderar vart dessa ska importeras istället menar du att Ryssland, Estland, Lituaen, Polen köper dessa istället och varför tar man då inte en Bil från Tyskland istället som är mer prisvärt och bättre tillgång och utbud ?

Norge drar av Momsen 25% på nya Elbilar och generellt bättre pris även om vi skulle lägga på Vat och detta beror på att dom köper in större kvantiter

Därför säkert alla länder jag tog upp har bättre priser pga större inköp.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Det är ytterst anmärkningsvärt att man ens presenterar ett förslag som bygger på att man monterar en statlig GPS i varje fordon. Det är som taget ur en dystopisk roman.

Dystopiska romaner är fiktion. I den verkliga världen är de positiva aspekterna med detta stora och rätt uppenbara:

1. Fordon kan enklare knytas till allvarliga brott.
2. Man får i realtid möjlighet att se exakt var alla stulna/oskattade bilar befinner sig.
3. Man kan med geofencing rättvist och noggrant kalkylera hur mycket skatt en bil ska betala för sin årliga körning beroende på var bilen körts. Landsbygd kan då få liten eller ingen skatt. Stockholm kan få all skatt.
4. Det blir svårare att fuska med skattelättnader för färd till arbetet, eftersom detta sker någorlunda automatiskt i punkt 3.
5. Trafikverket och universitet kan få ovärderlig information om trafikflöden i landet. Detta kan då användas för att prioritera rätt vägarbeten för vad som ska göras och när för att påverka trafik minst. Universitet kan studera vad som faktiskt triggar t.ex. köer, och de kan röra sig fram och tillbaka i tid. Det är en modell av verkligheten, som är 100% korrekt.

Det värsta negativa jag kan komma på är att någon "obehörig" kan få reda på var min bil befinner och har befunnit sig. Detta oroar mig inte särskilt då de redan mycket noggrannare vet var jag är genom att titta på var min mobil är. Detta är ett mycket större potentiellt problem.

Dessutom har vi en low-tech variant av GPS ändå på våra bilar idag, reg-plåtar.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Det är ytterst anmärkningsvärt att man ens presenterar ett förslag som bygger på att man monterar en statlig GPS i varje fordon. Det är som taget ur en dystopisk roman.

Detta lär ju ändå bara vara ett problem på gamla bensinbilar, så GPS'en kan du se som ett övergångsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Dystopiska romaner är fiktion. I den verkliga världen är de positiva aspekterna med detta stora och rätt uppenbara:

1. Fordon kan enklare knytas till allvarliga brott.
2. Man får i realtid möjlighet att se exakt var alla stulna/oskattade bilar befinner sig.
3. Man kan med geofencing rättvist och noggrant kalkylera hur mycket skatt en bil ska betala för sin årliga körning beroende på var bilen körts. Landsbygd kan då få liten eller ingen skatt. Stockholm kan få all skatt.
4. Det blir svårare att fuska med skattelättnader för färd till arbetet, eftersom detta sker någorlunda automatiskt i punkt 3.
5. Trafikverket och universitet kan få ovärderlig information om trafikflöden i landet. Detta kan då användas för att prioritera rätt vägarbeten för vad som ska göras och när för att påverka trafik minst. Universitet kan studera vad som faktiskt triggar t.ex. köer, och de kan röra sig fram och tillbaka i tid. Det är en modell av verkligheten, som är 100% korrekt.

Det värsta negativa jag kan komma på är att någon "obehörig" kan få reda på var min bil befinner och har befunnit sig. Detta oroar mig inte särskilt då de redan mycket noggrannare vet var jag är genom att titta på var min mobil är. Detta är ett mycket större potentiellt problem.

Dessutom har vi en low-tech variant av GPS ändå på våra bilar idag, reg-plåtar.

Det finns så många sätt att angripa den här dåliga idén på, men låt oss börja med det man anger som huvudorsaken, "rättvis beskattning". För att ens ha en CHANS att ha ett legitimt skattesystem så är det grundläggande att beskattning är enkel att förstå och att den inte är godtycklig samt föremål för politiska nycker. Den här föreslagna idén går precis stick i stäv med det. Möjligheterna att hitta på och smyga in finurliga skattesatser kommer vara bokstavligen gränslösa (och fullkomligt godtyckliga). Man gör såklart redan detta idag, men detta förslag gör det etter värre.

Det vore oändligt mycket bättre att finansiera vägunderhåll och subventionerad kollektivtrafik eller vad det nu rör sig om med hjälp av fler och dyrare vägtullar. På så vis knyter man också inkomster till gemensamma utgifter på ett tydligare sätt som ökar legitimiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det finns så många sätt att angripa den här dåliga idén på, men låt oss börja med det man anger som huvudorsaken, "rättvis beskattning". För att ens ha en CHANS att ha ett legitimt skattesystem så är det grundläggande att beskattning är enkel att förstå och att den inte är godtycklig samt föremål för politiska nycker. Den här föreslagna idén går precis stick i stäv med det. Möjligheterna att hitta på och smyga in finurliga skattesatser kommer vara bokstavligen gränslösa (och fullkomligt godtyckliga). Man gör såklart redan detta idag, men detta förslag gör det etter värre.

Det vore oändligt mycket bättre att finansiera vägunderhåll och subventionerad kollektivtrafik eller vad det nu rör sig om med hjälp av fler och dyrare vägtullar. På så vis knyter man också inkomster till gemensamma utgifter på ett tydligare sätt som ökar legitimiteten.

Ett skattesystem är legitimt oavsett hur lätt eller svårt du tycker att det är (eller vad man tycker om det). Så här ser jag inte hur något av det du skriver ger en anledning att inte införa det (p.g.a. legitimitetsproblem?). Fogden tar det hen har rätt till baserat på var din bil varit. Precis som när du tankar din bil idag, utan att du kan göra det minsta åt det. Jag ser inte hur det ena är mer eller mindre legitimt. De är likvärdiga ur den aspekten.

Vägtullar är bara denna lösning, fast med extra steg. Som lägger på fler kostnader till ingen nytta (vad jag kan se just nu). Tvärtom bara nackdelar. En fysisk vägtull kostar pengar att bygga, den kostar pengar att underhålla, och den kostar varje person som passerar den minuter av deras dag, eller några ml extra bränsle. den tar dessutom fysisk plats, som hade kunnat användas till annat. Ovanpå detta måste man ändå bygga en administrativ lösning och en mjukvarulösning som hanterar den insamlade datan.

Jag ser definitivt risker att denna data hamnar i orätta händer. Men jag har svårt att se hur de orätta händerna kan göra något särskilt av det?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på low tec lösningen som används på all energi idag , skatt på bränslet ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Det är ytterst anmärkningsvärt att man ens presenterar ett förslag som bygger på att man monterar en statlig GPS i varje fordon. Det är som taget ur en dystopisk roman.

Vill man få igång övergången till Elbilar så ska man ej sänka skatten på fossila bränslen enligt mig utan behålla dagens priser.

Då kanske man äntligen får lite mer fart på övergången så vi kan hålla Paris avtalet.

Dessutom lägga på en Kilometer skatt för då kan man ta bort onödigt resande för då kan man styra kostnaderna själv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vill man få igång övergången till Elbilar så ska man ej sänka skatten på fossila bränslen enligt mig utan behålla dagens priser.

Då kanske man äntligen får lite mer fart på övergången så vi kan hålla Paris avtalet.

Dessutom lägga på en Kilometer skatt för då kan man ta bort onödigt resande för då kan man styra kostnaderna själv.

Varför kilometerskatt? Räcker väl med koldioxidskatt på bränsle? De som kör snålt/har snåla/lätta bilar borde ju inte skattas lika hårt som de som kör stadsjeepar som idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Det är ytterst anmärkningsvärt att man ens presenterar ett förslag som bygger på att man monterar en statlig GPS i varje fordon. Det är som taget ur en dystopisk roman.

Tycker personligen att lösningen på det problemet vore att införa mer trängselskatt i städerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Eller så släpper vi det här med att punktbeskatta frihet i nån sorts symbolisk handling som kommer ha absolut noll påverkan på klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Eller så släpper vi det här med att punktbeskatta frihet i nån sorts symbolisk handling som kommer ha absolut noll påverkan på klimatet.

Absolut noll påverkan är nog felaktigt att säga, men minimal påverkan kan nog stämma ja. Är dock ändå positivt till att beskatta konsumtion i större utsträckning, för att sänka skatterna på inkomster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Absolut noll påverkan är nog felaktigt att säga, men minimal påverkan kan nog stämma ja. Är dock ändå positivt till att beskatta konsumtion i större utsträckning, för att sänka skatterna på inkomster.

Långt mindre än felmarginalen i alla "modeller". Så ja, noll är den bästa beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Långt mindre än felmarginalen i alla "modeller". Så ja, noll är den bästa beskrivningen.

Kan hända, men det räcker med att en enda person blir avskräckt av de höjda priserna och åker mindre bil för att någon påverkan faktiskt har skett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Subventionen används främst för att köpa elbilar och sen sälja dessa vidare utomlands, de 60papp tar du i egenficka, sen upprepar du denna procedur.

50% av Nissans leafs dumpas utomlands, ju billigare bil ju högre vinstmarginal gör du.

Kina är inte längre tillverkningsplatsen nummer 1, Vietnam och andra länder med ännu lägre löner står för tillväxten numera. Företagen flyttar likväl för att göra högre vinstmarginal.

Man måste ju äga bilen i 6 månader innan man får bonusen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Eller så släpper vi det här med att punktbeskatta frihet i nån sorts symbolisk handling som kommer ha absolut noll påverkan på klimatet.

Det är en begränsad frihet. Varje liter frihet du tankar är en liter frihet mindre för framtida generationer. Tar friheten slut innan vi har ett gångbart alternativ till frihet, kommer världens samhällen braka samman...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför kilometerskatt? Räcker väl med koldioxidskatt på bränsle? De som kör snålt/har snåla/lätta bilar borde ju inte skattas lika hårt som de som kör stadsjeepar som idioter.

Tackar detta kommer verkligen styra bättre mot fordon med lägre utsläpp totalt.

Tänkte inte på detta och tycker att dit förslag är bättre för då blir det Bonus/Malus på utsläppen av fordonen istället för bara bilskatten idag.

Dock lär ej Svenska staten tycka om detta då dom ej vill förlora massa skatteintäkter på fossila bränslen och därför dom också pushat på Gasfordon istället.

Säkert också därför kilometerskatt kommer på tal för att säkra skatteintäkterna.

Men Toyota Mirai 4 sitsig kostar 750 000 Sek idag finns knappt någonstans att tanka och i Norge har dom även haft explosioner vid dessa stationer.

Motorn har lägre verkningsgrad vs Eldrift , sämre acceleration och Försäljningen 2019 var 5 st i Sverige till ett projekt i södra Sverige inga privatpersoner köpte någon.

Tycker att Elbilar är självklara valet pga många saker.

95% Verkningsgrad som gör att dom svarar direkt, Motor och drivlina underhållsfria bara Kylvätska för kylning, Bromsystemet + Batteri.

Man slipper alltså hela avgassystemet + Kat, tändstift fördelardosa, brytare, oljebyten, luftfilter, Kamrem och vattenpump.

Tänk vad skönt att slippa att motorn ska bli varm på vintern för att få värme i Kupen och även kunna förvärma bilen via en app innan man kommer ut till bilen på morgonen och när man kör iväg direkt ha full värme oavsett om det är - 20 grader Celcius.

Dessutom så kollar man fordonsindustrin har äntligen Äntligen Elbilarna börjat komma ner i pris med vettig räckvidd och 2020 kommer ett enormt utbud av Elbilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Norge drar av Momsen 25% på nya Elbilar och generellt bättre pris även om vi skulle lägga på Vat och detta beror på att dom köper in större kvantiter

De har väl inte heller fordonsskatt på elbilar? Den utgjorde i varje fall tidigare en väldigt stor andel på priset på bilar med lite större motor (bensin/diesel).

Edit: inte den årliga skatten utan skatten som läggs på inköpspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Skulle också vilja veta mer..... Bara för att några jättar såsom skogsbolag, vattenkraft och gruvbolag har sitt huvudkontor i Stockholm och där registrerar intäkter mm betyder inte nu att råvarorna produceras på Östermalm... Mkt jordbruk är "stationerat" på glesbygden.. lr kanske du tror att maten produceras på lagret i ICA runt hörnet?
Att hävda att ladsbygden lever på bidrag när det som produceras där till 99% hamnar i statskassan, bolagens kassor (som har sina huvudkontor i de större städerna) är verkligen så verklighetsfrånvänt det kan vara. Men det är klart bor man i stan o kan hämta sitt käk på ICA och ser inkomsterna strömma in i bolagens kassor samt statskassan i strid ström så... Va ska man med landsbygd till då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

De har väl inte heller fordonsskatt på elbilar? Den utgjorde i varje fall tidigare en väldigt stor andel på priset på bilar med lite större motor (bensin/diesel).

Edit: inte den årliga skatten utan skatten som läggs på inköpspriset.

Som jag sa ingen Vat (moms) på nya Elbilar i Norge.

Säg att bilen kostar 500 000 Nok dra av 25% Moms = 375 000 Nok blir priset för Elbilen i Norge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Kan hända, men det räcker med att en enda person blir avskräckt av de höjda priserna och åker mindre bil för att någon påverkan faktiskt har skett.

Okej. Att posta det där inlägget påverkade då också klimatet genom energiförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara gnället från landsbygden?

Till och börja med så kostar ett hus på landsbygden lika mycket som handpenningen till en lägenhet i en storstad. När man väl har belånat sig upp till öronen för att få flytta in en liten lägenhet i stan så kostar parkeringen i runda slängar 1000 kr/månaden. Och som om det inte vore nog så tillkommer trängselskatt på 44 kr/dag.

Och sedan gnälls det på landsbygden för några hundralappar extra på bränsle...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Det är en begränsad frihet. Varje liter frihet du tankar är en liter frihet mindre för framtida generationer. Tar friheten slut innan vi har ett gångbart alternativ till frihet, kommer världens samhällen braka samman...

Varför inte erövra lite lebensraum för framtida generationers frihet också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Eller så släpper vi det här med att punktbeskatta frihet i nån sorts symbolisk handling som kommer ha absolut noll påverkan på klimatet.

Det är klart det har påverkan, både på lokala utsläpp och klimat.

Eftersom det är förhållandevis billigt att köra bil i dagsläget så kör folk mycket med mer eller mindre bra anledningar. Bilar som kör utan vettig anledning tar upp plats på vägarna och ger mer köer och spiller andras tid. Vägnätet som det ser ut idag är på många platser på tok för underdimensionerat så varje bil som försvinner från de områdena påverkar i allra högsta grad.

Jämför man med vad det kostar i övriga Europa så är vi ganska bortskämda om man ser på inkomst jämfört med bränslepriser. Antagligen är det också därför vi kör som vi gör...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Som jag sa ingen Vat (moms) på nya Elbilar i Norge.

Säg att bilen kostar 500 000 Nok dra av 25% Moms = 375 000 Nok blir priset för Elbilen i Norge.

Om momsen nu skulle vara 25% så får man dra av 20% som är när man räknar baklänges.
400000+ 25% är 500000

Tesla Model 3 Dual Motor Long Range
Sverige: 642 480 kronor.
Danmark: 637 050 kronor.
Norge: 485 686 kronor.
Tyskland: 573 738 kronor.

Kia e-Niro Advance 64 kWh
Sverige: 444 900 kronor.
Danmark: 490 961 kronor.
Norge: 405 867 kronor.
Tyskland: 390 557 kronor.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Det är klart det har påverkan, både på lokala utsläpp och klimat.

Eftersom det är förhållandevis billigt att köra bil i dagsläget så kör folk mycket med mer eller mindre bra anledningar. Bilar som kör utan vettig anledning tar upp plats på vägarna och ger mer köer och spiller andras tid. Vägnätet som det ser ut idag är på många platser på tok för underdimensionerat så varje bil som försvinner från de områdena påverkar i allra högsta grad.

Jämför man med vad det kostar i övriga Europa så är vi ganska bortskämda om man ser på inkomst jämfört med bränslepriser. Antagligen är det också därför vi kör som vi gör...

Jaså, har det? Hur många grader mindre kommer planeten att värmas upp om Sveriges utsläpp från bilar försvinner?

Jag har förövrigt inget emot trängselavgifter på underdimensionerade vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Kan någon förklara gnället från landsbygden?

Till och börja med så kostar ett hus på landsbygden lika mycket som handpenningen till en lägenhet i en storstad. När man väl har belånat sig upp till öronen för att få flytta in en liten lägenhet i stan så kostar parkeringen i runda slängar 1000 kr/månaden. Och som om det inte vore nog så tillkommer trängselskatt på 44 kr/dag.

Och sedan gnälls det på landsbygden för några hundralappar extra på bränsle...

De vill ha kvar kakan och äta upp den...

Det pratas ju alltid om hur mycket frihet det är att bo 5 mil från närmaste granne, kostar ingenting för ett stort hus, har naturen runt hörnet, ingen trängsel osv. Men så fort något blir lite dyrare av att bo långt ut så ”vill man döda landsbygden”.

Jag hade för övrigt gärna tagit parkering för 1000 kr/månaden, det får man inte ens leta en halvtimme på gatan för här. Kanske borde gråta ut om hur man vill döda städerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Kan någon förklara gnället från landsbygden?

Till och börja med så kostar ett hus på landsbygden lika mycket som handpenningen till en lägenhet i en storstad. När man väl har belånat sig upp till öronen för att få flytta in en liten lägenhet i stan så kostar parkeringen i runda slängar 1000 kr/månaden. Och som om det inte vore nog så tillkommer trängselskatt på 44 kr/dag.

Och sedan gnälls det på landsbygden för några hundralappar extra på bränsle...

Amen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Om momsen nu skulle vara 25% så får man dra av 20% som är när man räknar baklänges.
400000+ 25% är 500000

Tesla Model 3 Dual Motor Long Range
Sverige: 642 480 kronor.
Danmark: 637 050 kronor.
Norge: 485 686 kronor.
Tyskland: 573 738 kronor.

Kia e-Niro Advance 64 kWh
Sverige: 444 900 kronor.
Danmark: 490 961 kronor.
Norge: 405 867 kronor.
Tyskland: 390 557 kronor.

Tack så mycket var mitt fel där.

Sedan står Danska och Norska kronan betydligt bättre i kurs en Svenska kronan och antar att du tagit detta i beaktning.

Med tanke på att Tyskland har 6000 Euro goverment grant upp till 40 000 Euro och bilar från 40 001 - 65 000 Euro kommer få 25% avdrag på priset.
https://www.electrive.com/2019/11/05/germany-to-increase-elec...

Med tanke på att Tyskland har 19% Vat och generellt bättre priser antar jag om 1 års tid att begagnade Elbilar kommer vara lönsamt att börja importera igen då båda länderna är med i EU.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.