2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen. Jag ser fortfarande inte varför detta skulle vara nödvändigt. Önskvärt ja men inte nödvändigt.

Ditt brist på svar antar jag beror på att du inte har ett svar?

Permalänk
Avstängd

@joakim99: Nödvändigt för att undvika en miljökatastrof och upprätthålla dagens ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@reverend benny: Landsbygden, och där med jordbruket, drabbas hårt av ökade bränslepriser.

Det är möjligt, men det är ju inte det ni diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@joakim99: Nödvändigt för att undvika en miljökatastrof och upprätthålla dagens ekosystem.

Ok. Tack för det lite mer fylliga svaret.

Jag är inte helt säker på att jag håller med dig om risken för miljökatastrof.

Permalänk
Medlem

Om saker trappas upp mellan Iran och USA i Mellanöstern så är frågan om vi inte kommer få se 20kronors strecket passeras rejält mkt tidigare än 2025.

Fordonsgas, Etanol, HVO, och El är sannolikt den enda vägen framåt för att minska vårt beroende av olja. Fossilolja lär självklart behövas även i framtiden, men kanske för andra saker än i en förbränningsmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Största problemet är att bilen anses vara största boven i miljöfrågan vilket är helt fel. Den moderna bensinmotorn är så många gånger bättre än någonsin.

Det som är värst är lastbilar och fartyg. Våran konsumtion gör att vi kräver lastbilar gå konstant och import av produkter vi kan själva tillverka som till exempel tomater från Holland eller gurka från Spanien.

Andra dumheter är att vi har lagar som hindrar från att göra bilar ha mindre utsläpp genom motor byten till mindre eller modernare samt återvinning av fullt fungerande motorer. Istället är vi ombedda att skrota och köpa nytt.

Men med höjd bensin och även diesel så kommer konsumentprodukter också öka i pris. Bussarna kommer kosta mer att åka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Fartyg är tvärtom de mest bränslesnåla transporterna man kan tänka sig.

Men i media har ett tankeexperiment spridits som är grovt felaktigt.

1. Man har jämfört det renaste i bensinväg (det finns ingen information om att den skulle vara tillgänglig på marknaden utan det kan vara en labbprodukt) för bilar och jämfört det med det skitigaste som är tillåtet inom shipping (inte heller här finns någon information att det faktiskt finns så smutsig bunker på marknaden och även om så var fallet så skulle de fartyg som man räknat på undvika den bunkern då slitage och tillförlitlighet blir lidande)

2. Man har utgått från max förbrukning på fartygen och det finns inga fartyg som ligger på max då man man alltid anpassar farten efter sin tidtabell. Likaså har man tillgång till väderdata för att hela tiden anpassa sin rutt så att man undviker motsjö/motvind i möjligaste mån.

3. Nya fartyg idag har konstruerats med långsammare fart i tanke och det reducerar utsläppen rejält, Maersks första fartyg med den designen togs i bruk 2013 så de är ingen nyhet och Maersk har tex 31 sådana fartyg i drift idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fartyg är tvärtom de mest bränslesnåla transporterna man kan tänka sig.

Men i media har ett tankeexperiment spridits som är grovt felaktigt.

1. Man har jämfört det renaste i bensinväg (det finns ingen information om att den skulle vara tillgänglig på marknaden utan det kan vara en labbprodukt) för bilar och jämfört det med det skitigaste som är tillåtet inom shipping (inte heller här finns någon information att det faktiskt finns så smutsig bunker på marknaden och även om så var fallet så skulle de fartyg som man räknat på undvika den bunkern då slitage och tillförlitlighet blir lidande)

2. Man har utgått från max förbrukning på fartygen och det finns inga fartyg som ligger på max då man man alltid anpassar farten efter sin tidtabell. Likaså har man tillgång till väderdata för att hela tiden anpassa sin rutt så att man undviker motsjö/motvind i möjligaste mån.

3. Nya fartyg idag har konstruerats med långsammare fart i tanke och det reducerar utsläppen rejält, Maersks första fartyg med den designen togs i bruk 2013 så de är ingen nyhet och Maersk har tex 31 sådana fartyg i drift idag.

Håller med, men det finns ändå områden där sjöfarten kraftigt påverkar lokal luftkvalitet negativt. T ex här i Göteborg har Stena kört med oljan hela tiden vid kaj, i stället för att koppla in fartyget på el. Ska inte säga säkert att det är så fortfarande, men det är inte många år sen det var så. Många fartyg ligger vid kaj och kör med smutsigt bränsle som ger stora mängder luftföroreningar lokalt.

Men det är en helt annan fråga än den om energiförbrukning och klimat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Håller med, men det finns ändå områden där sjöfarten kraftigt påverkar lokal luftkvalitet negativt. T ex här i Göteborg har Stena kört med oljan hela tiden vid kaj, i stället för att koppla in fartyget på el. Ska inte säga säkert att det är så fortfarande, men det är inte många år sen det var så. Många fartyg ligger vid kaj och kör med smutsigt bränsle som ger stora mängder luftföroreningar lokalt.

Men det är en helt annan fråga än den om energiförbrukning och klimat.

Fast ändå en intressant fråga som många andra. När det gäller närmiljö osv så gäller det ju att jobba brett vilken också görs.

https://www.goteborgshamn.se/om-hamnen/gronare-transporter/el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Håller med, men det finns ändå områden där sjöfarten kraftigt påverkar lokal luftkvalitet negativt. T ex här i Göteborg har Stena kört med oljan hela tiden vid kaj, i stället för att koppla in fartyget på el. Ska inte säga säkert att det är så fortfarande, men det är inte många år sen det var så. Många fartyg ligger vid kaj och kör med smutsigt bränsle som ger stora mängder luftföroreningar lokalt.

Men det är en helt annan fråga än den om energiförbrukning och klimat.

Nu har ju moderna fartyg katalysatorer och det där med smutsigt bränsle lär Stena knappast köra med.

Nu ligger ju inte fartyg och kör med sitt framdrivningsmaskineri i onödan utan man har ett mindre maskineri kallat hjälpkärror som används för elproduktion ombord. Dessa är betydligt mindre och går oftast på lättare bränsle. Dvs man kör även där med så lite effekt som man kan så det handlar i storleksordningen om nån lastbil (fast mer jämn belastning). Det är inga stora luftföroreningar lokalt inte.

Givetvis vore det trevligt om man kunde koppla in landström men vår kära regering lägger ju ner CO2 neutral elproduktion på västkusten... Sen skall ju även GBG hamn erbjuda inkoppling men det är något som man kan lösa lokalt rent politiskt genom att besluta att det av GBG stads ägda dotterbolaget får det uppdraget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Mithras: Bra info.
Känns meningslöst att försöka resonera kring det här med folk som inte förstår att det är påväg åt pipsvängen.

Men men, får väl ändå fortsätta lida med folk i glesbygd. Den behövs ju, av flera skäl.
Här i Stockholm så har ju nu kollektivtrafiken blivit så dyr att jag har vänner som kör bil som betalar mindre för soppan än för SL-kortet, så förstår inte riktigt problematiken. Blir svårt att få bort folk från bilarna när läget ser ut så.

Jotack, betalade precis för ett månadskort på det nya priset.... tusenlappen i månaden. För SL. För en pendel som i princip aldrig fungerar, för tåg som är gamla, för ett reaktivt istället för proaktivt felhanteringstillvägagångssätt. Nej, både SL och Stockholm är två helt misslyckade experiment. Tråkigt nog vet jag inte någon stad jag hade velat flytta till. Malmö? Nej tack, skjutningar och konstant skit. Umeå? Nej tack, vädret och mörkret samt bristen på saker att göra är för mycket. Götet? Äe. Det blir till att fortsätta knipa knytnäve i fickan och mumla vidare om jävla SL, som en bra svensk

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Även om 1 liter bensin kostar 20kr så är det ju rena kapet.
Tittar man på den energi man köper och transport, tillverkning osv så är det billigt.
1 liter bensin innehåller runt 8,9kWh energi så du betalar ca 20/8,9=2,2kr/kWh energi.
En normal svensk villa 2018 enligt Energimarknadsbyran betalade 1,4:- per kWh
Tittar man sedan på hur mycket el det går åt att tillverka en liter bensin samt frakta den över hela världen så i mina ögon är bensin/diesel rena rama rabatten.
Rimligt vore det snarare att en liter soppa kostade runt 30:- om man jämför vad vi betalar för el som har lägre tillverkningskostnad, kortare och lättare transporter och går att "närproducera".
Om folk skriker om bensinpriset bör hela Sverige skrika om el priset, som dessutom är lågt i Sverige jämfört med många andra länder där soppan är billigare än i Sverige.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Mithras: Vänta, säger du att forskare har spenderat 40 år på en fråga du tycker är korkad? Jag hänger inte med...
Om det är uppenbart hade det inte krävts årtionden av forskning.

Men herregud, hur är det egentligen med läskunnigheten?

Jag säger att:
1) forskare har i 40 års tid försökt förklara för folk som du, svaret på frågan som du ställde ("Varför är CO2-ökning dåligt för mänskligheten").
2) Man måste vara bra korkad om man inte lyckats ta till sig det svaret som forskarna försökt säga i 40 år till den frågan du ställde. Svaret har funnits överallt och varit väldigt lätt-tillgängligt, och för att ha missat det svaret behöver man vara bra korkad. För att förtydliga: Jag kallar dig korkad, inte frågan.

Forskarna har spenderat mer än de senaste 40 åren på att forska kring klimatet, och kom för cirka 40-50 år sedan fram till att klimathotet är äkta, miljöproblemen är äkta, och CO2-ökningen är farlig.

Intressant är det också att av alla de grafer, länkar och svar jag gav dig, så är det detta du svarar tillbaka med. Ett illa missuppfattat "så du säger att...." som antagligen var medvetet missupfattat också. Bra där. Good job. Din argumentatoriska förmåga skiner verkligen. Så otroligt glad att du kan ha en saklig, objektiv diskussion med vetenskapliga underlag som grunder.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jotack, betalade precis för ett månadskort på det nya priset.... tusenlappen i månaden. För SL. För en pendel som i princip aldrig fungerar, för tåg som är gamla, för ett reaktivt istället för proaktivt felhanteringstillvägagångssätt. Nej, både SL och Stockholm är två helt misslyckade experiment. Tråkigt nog vet jag inte någon stad jag hade velat flytta till. Malmö? Nej tack, skjutningar och konstant skit. Umeå? Nej tack, vädret och mörkret samt bristen på saker att göra är för mycket. Götet? Äe. Det blir till att fortsätta knipa knytnäve i fickan och mumla vidare om jävla SL, som en bra svensk

Hade du köpt årkort innan den 3:e så hade du kommit undan med 9310 kr för 365 dagar (under 800kr/månad). Istället för att köpa 12 30dagarskort för 11160 som ju dessutom bara blir 360 dagar totalt.

X60 leverades med början 2006
X60a leverades 2012
X60b leverades 2016-2017

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

@Mithras: Ironiskt... Det var inte alls frågan jag ställde. Min fråga var "varför skulle mer co2 nödvändigtvis och uppenbart vara sämre för människan?"

Innan du attackerar någons läskunnighet så kanske du ska fila lite på din egna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Även om 1 liter bensin kostar 20kr så är det ju rena kapet.
Tittar man på den energi man köper och transport, tillverkning osv så är det billigt.
1 liter bensin innehåller runt 8,9kWh energi så du betalar ca 20/8,9=2,2kr/kWh energi.
En normal svensk villa 2018 enligt Energimarknadsbyran betalade 1,4:- per kWh
Tittar man sedan på hur mycket el det går åt att tillverka en liter bensin samt frakta den över hela världen så i mina ögon är bensin/diesel rena rama rabatten.
Rimligt vore det snarare att en liter soppa kostade runt 30:- om man jämför vad vi betalar för el som har lägre tillverkningskostnad, kortare och lättare transporter och går att "närproducera".
Om folk skriker om bensinpriset bör hela Sverige skrika om el priset, som dessutom är lågt i Sverige jämfört med många andra länder där soppan är billigare än i Sverige.

Nu är det ju pruset på själva elen som ska jämföras, den kigger på 30-70 öre/kwh. Och att jämföra råenergi innehållet i bensin är bakvänt, verkningsgrade hos en bensinbil från motor till asfalt är sällan över 25% så 2,225Kwh är tillgängligt för frammåtdrift, för elbilar är verkningsgraden närmre 80% när man inkluderar laddning.

Då blir det 890 öre/kwh för bensin och 36-84 öre/kwh för eldrift.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Mithras: Ironiskt... Det var inte alls frågan jag ställde. Min fråga var "varför skulle mer co2 nödvändigtvis och uppenbart vara sämre för människan?"

Innan du attackerar någons läskunnighet så kanske du ska fila lite på din egna.

Men suck...... Upprepning är alltid otroligt kul:

För att vi har haft underlag och bevis för detta från den vetenskapliga världen i över 40 år nu, och de har försökt trycka dessa i ansiktet på oss ända sedan 80-talet. Därför bör det vara uppenbart för alla normala vuxna människor att det är illa. Matten är inte svår: Högre CO2 -> Högre medeltemp -> Förstörda ekosystem.

Seriöst, har du inget bättre att komma med än att låtsas vara cyniker som ignorerar all underlag som läggs fram?

Nej, detta är varför man aldrig ska diskutera med folk som bara förnekar vetenskap. Klimatförnekare, flat-earthers, fundamentala religiösa. Ni delar alla samma drag; vetenskap och forskning biter inte på era hjärnor. Jag ber om ursäkt för att jag tog upp din tid, ha en bra dag

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@Mithras: Ironiskt... Det var inte alls frågan jag ställde. Min fråga var "varför skulle mer co2 nödvändigtvis och uppenbart vara sämre för människan?"

Innan du attackerar någons läskunnighet så kanske du ska fila lite på din egna.

Kan inflika att CO2 ökar globalamedeltemperature genom att absorbera infrarödstrålning i 10 micrometer speltrat vilket är en stor av spektrat som jorden utrstrålar värmestrålning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hade du köpt årkort innan den 3:e så hade du kommit undan med 9310 kr för 365 dagar (under 800kr/månad). Istället för att köpa 12 30dagarskort för 11160 som ju dessutom bara blir 360 dagar totalt.

X60 leverades med början 2006
X60a leverades 2012
X60b leverades 2016-2017

Köper dock inte under sommaren då man reser en del, men ja det hade väl varit något.

Att de är nya skiter jag fullständigt i. Jag sa inte att de är gamla, jag sa att de inte fungerar.
Odenplan och Stockholm City öppnade båda 2017, och har sedan dess haft ett antal trasiga trappor som lett till en jävla massa problem. Att du utgår från att de ska fungera endast för att de är nya, är helt enkelt fel

Var och varannan dag är det något tåg som har något typ av fel, någon dörr som är ur funktion. För att inte tala om "signalfel" konstant (handlar dock inte om tågen i sig)

De gamla tågen som rullar på röd linje fungerar ju fan så mycket bättre än de nya, vilket är talande för vår nutid. Tillverkare har inte som mål att producera gods som håller.

edit: Insåg att jag visst skrev gamla! Så du har helt rätt i det du skriver skämskudde på.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Givetvis vore det trevligt om man kunde koppla in landström men vår kära regering lägger ju ner CO2 neutral elproduktion på västkusten... Sen skall ju även GBG hamn erbjuda inkoppling men det är något som man kan lösa lokalt rent politiskt genom att besluta att det av GBG stads ägda dotterbolaget får det uppdraget.

Alla stenas båtar har sen flera år tillbaka använt landström i göteborg, så det är liksom redan fixat.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Men suck...... Upprepning är alltid otroligt kul:

För att vi har haft underlag och bevis för detta från den vetenskapliga världen i över 40 år nu, och de har försökt trycka dessa i ansiktet på oss ända sedan 80-talet. Därför bör det vara uppenbart för alla normala vuxna människor att det är illa. Matten är inte svår: Högre CO2 -> Högre medeltemp -> Förstörda ekosystem.

Seriöst, har du inget bättre att komma med än att låtsas vara cyniker som ignorerar all underlag som läggs fram?

Nej, detta är varför man aldrig ska diskutera med folk som bara förnekar vetenskap. Klimatförnekare, flat-earthers, fundamentala religiösa. Ni delar alla samma drag; vetenskap och forskning biter inte på era hjärnor. Jag ber om ursäkt för att jag tog upp din tid, ha en bra dag

Så du tänker bara ignorera att du misstolkade mig och fortsätter gnata på samma spår ändå?

Du förstår väl skillnaden på frågorna:
"varför är CO2 nödvändigtvis och uppenbart vara sämre för människan?"
och
"Varför är CO2-ökning dåligt för mänskligheten?"

Vi har inte bevis för detta, vi har hypoteser och modeller.
Higgs-partikeln har varit "känd" i 50 år, men den var inte bevisad innan vi faktiskt gjorde experimentet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Kan inflika att CO2 ökar globalamedeltemperature genom att absorbera infrarödstrålning i 10 micrometer speltrat vilket är en stor av spektrat som jorden utrstrålar värmestrålning.

Kan då nämna att lika mycket energi som kommer från solen till jorden lämnar jorden ut i rymden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Och var tror du all mat och råvaror till industrier kommer ifrån? Ska vi skita i glebyggden och importera allt istället? Vad händer med importen den dagen ett krig startar eller något annat händer i det land som exporterar till oss?

Schyyy säg det inte så högt att mat och andra råvaror kommer från naturen. Storstadsfolk kan ju få fel uppfattning av verkligheten.

Permalänk
Medlem

Bensin och dieselpriset är irrelevant för mig. Bor på landsbygd. Kör på el. Blir aldrig dyrare direkt, laddar endast med lokal vind och vattenkraft. Skulle elpriset gå upp så räknar jag hem solceller ännu snabbare än idag så jag klagar inte; fortfarande mycket billigare än avgasbil.

Låt bensinpriset skena, köp elbil och njut av en helt underbar ny körglädje som förbänning aldrig kan ge dig.

Att byta till elbil från avgasbil är som att gå från mekanisk hårddisk till en SSD. Visst är räckvidden/lagringsplatsen för samma peng mindre, men det är bara relevant i 90% av gångerna. De andra gångerna tar din resa 5-10 minuter längre tid än annars, än sen då när man sparar tid varje dag genom att slippa besöka bensinstolpar och kan istället ladda hemma, på natten när du i alla fall sover. Visste ni att elnätet är som lägst belastat under samma tidpunkt som det är optimalt att ladda? Passar väldigt bra, för vi behöver inte mer kraftgenerering för den sakens skull, även om mängden vindkraft kommer att kraftigt öka de kommande fem åren. Den enorma uppgraderingen i drivlinan gör att det känns fruktansvärt förlegat att köra något med förbränning, avgaser, växellådor... Och det gäller även om du gått från en premium-SUV från Audi eller Lexus till de klenare elbilarna från Renault eller Hyundai.

Nä som sagt, släng ut Putin, ge fingret åt OPEC och lipa mot Norge. Skaffa elbil och sluta ha panik över teknikens utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Kan då nämna att lika mycket energi som kommer från solen till jorden lämnar jorden ut i rymden.

Jag skulle vilja be dig besöka ett växthus som bygger på samma princip som Jordens atmosfär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Kan då nämna att lika mycket energi som kommer från solen till jorden lämnar jorden ut i rymden.

Inte för tillfället då temperaturen ökar, tills det blir balans, dvs jordens temperatur ökar tills lika mycket strålar ut igen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Jag skulle vilja be dig besöka ett växthus som bygger på samma princip som Jordens atmosfär.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag besöker gärna ett sådant växthus. Alla växthus jag har besökt bygger på att "lagra" värme genom att förhindra konvektion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

Ok, fast har han gjort något av detta? Han har varit chef, det gör han fortfarande inte till forskare. Har du någon länk eller någon form av info som säger att han är klimatforskare?

Yes ;).
Nu ska du få ett riktigt bra tips för framtiden.
Google scholar.
https://scholar.google.com/
Använd detta verktyg för att söka efter forskningsartiklar efter namn eller område.
Bara att söka på Johan Rockström där så får du fram mer forskningsrapporter än du någonsin läst igenom ;).

Det går också bra att använda vanliga google och göra sökningar där för denna typ av frågor.

Här har du exempelvis en lista på forskningsarbete med Rockströms deltagande:
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/1217040...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Så du tänker bara ignorera att du misstolkade mig och fortsätter gnata på samma spår ändå?

Du förstår väl skillnaden på frågorna:
"varför är CO2 nödvändigtvis och uppenbart vara sämre för människan?"
och
"Varför är CO2-ökning dåligt för mänskligheten?"

Vi har inte bevis för detta, vi har hypoteser och modeller.
Higgs-partikeln har varit "känd" i 50 år, men den var inte bevisad innan vi faktiskt gjorde experimentet.

Så du trodde inte på gravitation innan higgs-partikeln bevisades? Man behöver inte ha bevisat nått till 100% innan det lönar sig att tro att det är sant. Annars finns det väldigt lite vi kan lita på.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Jag besöker gärna ett sådant växthus. Alla växthus jag har besökt bygger på att "lagra" värme genom att förhindra konvektion.

Glas/plast absorberar infrarödstrålning i växthus, precis som CO2 men i ett bredare spektra. Visst, förhindring av konvektion mellan utsidan och insidan är också delaktig, men strålade all värmeenergi ut skulle det bli kallt rätt fort.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Inte för tillfället då temperaturen ökar, tills det blir balans, dvs jordens temperatur ökar tills lika mycket strålar ut igen.

Det är redan balans, så vad menar du?
Jorden får en viss mängd energi från solen och strålar ut samma mängd energi själv. Eftersom strålningen beror på temperaturen så finns det en viss temperatur för jorden där utstrålningen är lika med inflödet.