Permalänk
Medlem

Luft/vattenvärmepump-tråden

Det diskuteras inte uppvärmning till våra hus här på Sweclockers!?

Jag är mitt uppe ett köp av en luft/vattenvärmepump och står lite vid ett vägskäl.
Ska jag välja känt svenskt märke, eller ett väldigt stort i Europa men relativt okänt i Sverige-märke?
Det står mellan IVT och Vaillant.
Har något hört talas om Vaillant och är det någon som har en sådan pump? Är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Jag fick rådet att göra research på firmor, välja en bra. Märket på pumpen spelar mindre roll så länge det är ett välkänt märke med bra garantier(gissar att alla stora märken har liknande).

Att ha ett företag som svarar när man ringer och åtgärdar fel utan problem är guld värt.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbone10:

Jag fick rådet att göra research på firmor, välja en bra. Märket på pumpen spelar mindre roll så länge det är ett välkänt märke med bra garantier(gissar att alla stora märken har liknande).

Att ha ett företag som svarar när man ringer och åtgärdar fel utan problem är guld värt.

Det är just garantier som gör att jag tvekar på Vailliant. Tre år vs sex år på IVT. Plus att IVT har 10 år på själva kompressorn. Så händer något har jag igen de ca 30 000 som skiljer.
Har inte fått exakta slutpriset ännu på Vailliant. Men siffrorna jag fick först 85 000 var riktigt bra. Det var "inklusive allt" men så har det tillkommit saker. 11 000 för cirkulationspump och bufferttank. Jag får gjuta fundament till utedelen själv. Och nu idag så kläckte han att elektrikern inte ingår. Vet inte vad det kan tänkas kosta, men vi är ju över 100K garanterat.
Så trettio tusen för att få allting fixat och lite peace of mind är kanske värt det.
Enligt energiberäkningarna jag fått så är dessutom IVTn ca 25% effektivare. 3500kr varje år som jag sparar på elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är just garantier som gör att jag tvekar på Vailliant. Tre år vs sex år på IVT. Plus att IVT har 10 år på själva kompressorn. Så händer något har jag igen de ca 30 000 som skiljer.
Har inte fått exakta slutpriset ännu på Vailliant. Men siffrorna jag fick först 85 000 var riktigt bra. Det var "inklusive allt" men så har det tillkommit saker. 11 000 för cirkulationspump och bufferttank. Jag får gjuta fundament till utedelen själv. Och nu idag så kläckte han att elektrikern inte ingår. Vet inte vad det kan tänkas kosta, men vi är ju över 100K garanterat.
Så trettio tusen för att få allting fixat och lite peace of mind är kanske värt det.
Enligt energiberäkningarna jag fått så är dessutom IVTn ca 25% effektivare. 3500kr varje år som jag sparar på elräkningen.

Om det redan är så mycket strul med den "billiga" så tror jag du har kommit fram till rätt beslut själv🙈

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Och nu idag så kläckte han att elektrikern inte ingår. Vet inte vad det kan tänkas kosta

Eletriker kostar ett par tusen bara de dyker upp och fortsätter kosta från det... Håller med, man vill ha ett all-inclusive pris och där är val av firma det viktigaste och jag skulle se till att välja ett märke som faktiskt är tillverkat för nordiskt klimat så lite tvek på märken som är ovanliga på vår marknad. Det är skillnad på att utvinna värme vid -10 jämfört med +10.

IVT är Bosch-ägare av numer, så både IVT och Bosch är värda att kika på, vi köpte IVT bergvärmepump förra året och är nöjda med allt utom att ÅF inte berättade att modellen vi valde var en-fas vilket kräver rätt stor huvudsäkring vid kompressorstarterna (vi fick säkra upp eftersom säkringen löste ut flera gånger när det blev väl blev kallt ute)

Svärföräldrarna valde Thermia som är värda att titta på och den lilla modell de valde har även den tre-fas, så 3x10A räcker till den, vilket jag tycker är ett stort plus.

Andra märken värda att titta på är Nibe och CTC.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbone10:

Om det redan är så mycket strul med den "billiga" så tror jag du har kommit fram till rätt beslut själv🙈

Den är "billig" eftersom det är en maskin som blivit levererad till kund, men där fel upptäcktes innan den installerades. Byttes således ut till en helt ny hos kunden. Den här ställdes på firman, lagades och står nu där och tar plats. Har gått noll timmar men är "begagnad".
Därav det "billigare" priset. Köper man samma modell på nätet typ Bygghemma.se så går den loss på 150K exkl installation.
Garantier ska gälla som vanligt. Men dom är såklart korta jämfört med IVT.

Skrivet av Mindfighter:

Eletriker kostar ett par tusen bara de dyker upp och fortsätter kosta från det... Håller med, man vill ha ett all-inclusive pris och där är val av firma det viktigaste och jag skulle se till att välja ett märke som faktiskt är tillverkat för nordiskt klimat så lite tvek på märken som är ovanliga på vår marknad. Det är skillnad på att utvinna värme vid -10 jämfört med +10.

IVT är Bosch-ägare av numer, så både IVT och Bosch är värda att kika på, vi köpte IVT bergvärmepump förra året och är nöjda med allt utom att ÅF inte berättade att modellen vi valde var en-fas vilket kräver rätt stor huvudsäkring vid kompressorstarterna (vi fick säkra upp eftersom säkringen löste ut flera gånger när det blev väl blev kallt ute)

Svärföräldrarna valde Thermia som är värda att titta på och den lilla modell de valde har även den tre-fas, så 3x10A räcker till den, vilket jag tycker är ett stort plus.

Andra märken värda att titta på är Nibe och CTC.

Ja elektriker är kända för att ta betalt. Och att ha den olöst innan jag tar ett beslut kan ju bli väldigt dyrt.
Informationsmaterialet till Vaillant påstår att det är tillverkat för nordiska klimat. Den har det nya miljövänliga köldmediet och ska vara extremt tyst.
Det är väl deras största fördelar anser jag.

På plus/minus är att det är en 12kw maskin. Alla andra offerter jag fått har varit 9kw. Så den är ju väldigt överdimensionerad för mitt hus. Har frågat runt lite och några säger att en luft/vatten ska vara enligt husets behov.
En kollega (som jag förövrigt inte litar på mycket vad han säger) påstår att det är bra med extra effekt. Då värmer den snabbare när det behövs.

På minussidan är som nämnt tidigare det okända namnet, korta garantierna och den högre uträknade årsförbrukningen. Plus då den lite struliga kontakten med min kompis kompis.

Har tittat på Nibe och Panasonic. Men Nibe kostar 173 tkr och Panasonic 140tkr.
Behöver bestämma mig innan fredag då IVT hade en kampanj som sparade mig 7200kr.

Har en offert till på ingång som kan vara intressant. Qvantum QA, en sprillans ny teknik som lanserades nu i april.
Timpriser och överladdning när priserna är låga, så kan den pumpa upp värmen till 90° och spara det till senare bruk. Tanken är också att den ska avlasta elnätet genom att överladda inför prisspikarna. Den trevliga bieffekt är ju att jag sparar pengar.
Säkert ingen billig teknik. Men eftersom den är ny hoppas jag såklart på någon form av lanseringspris.