2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har sett mycket tokigheter i tråden, men inte orkat kommentera då jag vet att jag inte kommer orka svara på allt tangentbordsriddare kommer slänga ur sig, och konstant "källa på det?"

Har arbetat på diverse fartyg de senaste 17 åren, var ombord på Stena Gothica 2016 när vi var det sista Stena fartyget att installera landströmsanslutning.

Du har rätt i mycket du skriver, var på ett fartyg konstruerat för lågsvavligt bränsle när seca reglerna ändrades, vi körde på LS 80 med 0,02% svavel (om jag inte minns fel), sedan skärptes SECA kravet från max 1,0% till 0,1% svavel, och då kunde vi plötsligt köra på så kallad seca-olja, var ju billigare och 0,1% klarade maskinerna (men inte 1,0)
Myndigheter slår sig för bröstet att de skärpt gränsvärderna ordentligt, vi kunde köpa billigare bränsle med 5x mer svavel i än tidigare..

Du har dock fel angående katalysatorer, har aldrig sett en katalysator på ett fartyg. De är dyra (innehåller ju platina) och har kort livslängd. På en bil är det väl OK att behöva byta katalysator efter 10 000 mil men ett fartyg som kanske är i drift 22 timmar/dygn 365 dagar om året så hade de inte blivit långlivade... Dessutom fungerar de väl inte speciellt bra på dieselavgaser generellt.
Men du kanske tänker på skrubber? är dock något helt annat

Tja, en hel del av färjorna har ju kat skrivet på sig. Men visst kan det vara så som du säger att det egentligen är scrubbers. Nu var jag aldrig i gruvan när jag var till sjöss och det är 20år i år sen jag klev iland efter att ha gått ut till sjöss 20år tidigare även om jag gjorde en del där nere i början då vi inte hade nån egentligt maskinist. Göra ren separator och lite sånt typ.

Om du kollar i häcken på henne tex så står det ganska stor just KAT.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Visst blir inomhusklimatet sämre med bensinen men det är fortfarande idioti att en produkt som tas upp ur jorden med energi som sedan kräver energi för att förädlas sedan fraktas över hela jorden som kräver energi och sedan pumpas till din bil som kräver energi för att sedan eldas upp för att få lite energi kostar lika mycket som el som har närproducerats, minimala transportkostnader jämfört med olja och dessutom är energieffektivare precis som du säger att en elmotor är.

tror du inte förstår riktigt vad elström är, eller skillnaden mellan energikälla och energibärare.

elström är en energibärare av redan framställd mekanisk kraft och en elmotor en transformator som omvandlar redan mekanisk energi (det som matar på generatoraxeln) tillbaka till mekanisk energi igen, och på värmekraftverk (dvs alla kraftverk som har värmeenergi från tex eldning som energikälla) så släpper man lokalt ut 60 - 63% av bränslets värmemängd i form av kylvatten hos kraftverket som inte kan användas till något nyttigt alls och 40 - 37% blir då elenergi - sedan har man överföringsförluster på för 10 år sedan på nästan 10% och idag ca 5% innan det når konsument - det exklusive omvandlingsförluster i laddare och batteri ( vattenkylda batterier....)

Det som ofta glöms bort i den här typen av diskussioner är att 1 kWh värmemängd är inte av samma kvalitet överallt och inom termodynamiken pratar man om begreppen Exergi och Anergi. Exergi är den användbara delen av energin (dvs delen av värme som kan omvandlas till riktad kraft/rörelse som att vrida på en generatoraxel) och anergi är den slumpmässiga värmerörelsen som inte kan användas till något nyttigt hur man än försöker.

Elström är 100% exergi - värmemängden i tex. dieseloljan kan omvandlas till max 66% exergi av dess värmeinnehåll i en perfekt Dieselmotor (de bästa av fartygsdieslar ligger idag på knappt 60% och i praktiken i oljekondensverk ca 40%) - så 1 kW elelement så släpper man ut 2 kWh i värmemängd redan hos kraftverket för varje 1 kWh värme man får ut på elelementet. - alltså krasst sett motsvarar 1 kWh elström i en elbil ca 3 dl bensin i värmemängd och om genomsnittet är 2 kWh/mil i en elbil så matchar det ca 6 dl bensin i en bensinmotor och dagens mindre bensinbilar drar mindre än så. Är det kol och kolkraftverk som byggs för att möta den ökade el-efterfrågan för att elbilsparken ökar fort så kastas det in ännu mer bränsle viktmässigt per kWh och och man maximerar CO2-utsläppet i jämförelse med flytande och gasformiga bränslen.

Citat:

Helt idiotiskt att man ska få sådan rabatt på ett bränsle som förstår så mycket som det faktiskt gör, kolla på BP läckan i Mexikanska golfen.

Oljeolyckan där var det bästa som kunde hända för naturen - visst den akuta situationen var inte bra för de drabbade djuren - men vad som hände efter är förundrande med total explosion av liv då rovfiske kunde inte läge göras i området då fiskarna var osäljbara för att det alltid fanns någon oljedroppe i fångsten som skämde varorna och fiskarna stannade i hamn - så den största skadan är människan och dess fiskande - inte oljeolyckan i sig, samma sak kan man se i Tjenobyl där livet närmaste exploderade i de övergivna områdena just för att människan inte längre är närvarande och visar på vad som verkligen är en bristvara i naturen - häckningsplatser och boplatser för olika djurarter och människan är jättebra på att skapa sådana både i liten och stor skala men blir tillgängliga för djuren först efter att människan övergivit sina byggnader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Haha, du vet ju inte enshur ett växthus fungerar, du vet inte ens en bråkdel av vad klimatforskarna vet. Det kan jag lova dig.

Haha, väldigt ironiskt. Du tänker alltså bara ignorera min hänvisning till hur växthus faktiskt fungerar för att hålla kvar din villfarelse om att det är absorbering av värmestrålning i glasen som är det viktiga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Haha, väldigt ironiskt. Du tänker alltså bara ignorera min hänvisning till hur växthus faktiskt fungerar för att hålla kvar din villfarelse om att det är absorbering av värmestrålning i glasen som är det viktiga?

Om du tittar på engelska wiki så får de 8% lägre uppvärmningskrav med infrareflektorskiskt på glasen, svenska wiki är inte komplett, bara en källa.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Tja, en hel del av färjorna har ju kat skrivet på sig. Men visst kan det vara så som du säger att det egentligen är scrubbers. Nu var jag aldrig i gruvan när jag var till sjöss och det är 20år i år sen jag klev iland efter att ha gått ut till sjöss 20år tidigare även om jag gjorde en del där nere i början då vi inte hade nån egentligt maskinist. Göra ren separator och lite sånt typ.

Om du kollar i häcken på henne tex så står det ganska stor just KAT.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Baltic_Queen_Tallinn_2009-04-23.JPG

Kan inte svara för den båten, men kan med säkerhet säga att om det finns båtar med katalysator så är det väldigt ovanligt.
Spontant skulle jag snarare assosiera KAT med Katamaran, men verkar den ju inte vara. Är säkert något påhitt från PR-avdelningen.

Kom på att jag skrev fel ang svavlet också, tiden går så fort. Vi körde på 0,2% när kravet sänktes till max 1% år 2010 och kunde då köra sämre bränsle än innan. Blandade ihop det med kravändringen 2015. 0,01% som kravet är nu så måste du i princip köra på gasolja/diesel (eller typ LNG/LPG)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Nej. lika mycket värme går ut som kommer in.

Det här stämmer inte riktigt. Det står helt klart att jorden har värmts upp av våra växthusutsläpp. Det är för att mer värme har kommit in från solen än vad som har gått ut. Resultatet är ökad temperatur på ytan av planeten.

Skrivet av Hellowiener:

Ditt resonemang betyder att för en given mängd växthusgas i atmosfären så ökar temperaturen kontinuerligt. Det är fel. Jorden får en viss mängd energi från solen och strålar ut samma mängd energi själv. Eftersom strålningen beror på temperaturen så finns det en viss temperatur för jorden där utstrålningen är lika med inflödet. Den temperaturen har ingenting med växthusgaser att göra, om vi så bytte ut luften mot olja så hade sambandet kvarstått.

Stopp. Det är inte vad jag sagt, och det är inte vad det betyder. Jag har förklarat det här en gång innan för just dig. Så jag får väl länka in det här en gång till.

#18094272

Alla objekt som värms upp kommer att börja avge värme och hitta en balans mellan intag och uttag. Under uppvärmningsfasen ackumuleras en del av värmen istället för att sändas ut så under en period ser förhållandet ut så att 100 går in och 99 går ut.
Det är inte rätt att temperaturökningen blir oändlig.

Det relevanta i sammanhanget är att ökade koldioxidutsläpp ökar vid vilken temperatur det blir jämnläge.

Det fungerar likadant med all termodynamik.
Vi kan exempelvis titta på en processor som avger 100W värme. Med en liten kylare på så kommer processorn bli varm för värmeavledningen minskar men temperaturen skenar inte i det oändliga. När temperaturen stigit tillräckligt mycket så kommer deltaT vara så stort att avstrålningen per yta ökat så mycket att jämvikt mellan intag och uttag uppnås.
Med en större kylare kommer processorn gå svalare.

Låter ju bra att temperaturen självstabiliseras på en högre nivå. Yes.
Men ökad temperatur på jorden har också konsekvenser i hur klimatet påverkas.

Dessutom tillkommer följdeffekter av uppvärmningen. När tillräckligt med is smälter bort kring polerna så reflekteras ännu mindre ljus bort vilket ökar på uppvärmningen ännu mer. Här finns lite av ett självspelande piano som vi drar igång med utsläppen.

Dold text
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Att du kallar mig för lekman i någon form av försök till härskarteknik hör inte till diskussionen, även om det är beklagligt och inte en nivå som jag planerar att sänka mig till i närtid.

För övrigt så förhåller jag mig objektiv till klimatfrågan och har inga särskilda känslor inför ex. denna tråd. Anledningen till att jag ÖHT svarade på ditt inlägg var felaktigheten i att framställa Johan Rockström som någon form av expert eller auktoritet på specifikt utsläpp och atmosfär, vilket han ej är. Det finns andra vetenskapsmän som är avsevärt mer kvalificerade, som ex. Richard Lindzen som tidigare nämnt.

Däremot har Johan Rockström säkerligen och utan tvivel ett väldigt brett perspektiv och god insikt i klimatfrågor, något jag aldrig har motsagt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aeig:

@Söderbäck: Att du kallar mig för lekman i någon form av försök till härskarteknik hör inte till diskussionen, även om det är beklagligt och inte en nivå som jag planerar att sänka mig till i närtid.

För övrigt så förhåller jag mig objektiv till klimatfrågan och har inga särskilda känslor inför ex. denna tråd. Anledningen till att jag ÖHT svarade på ditt inlägg var felaktigheten i att framställa Johan Rockström som någon form av expert eller auktoritet på specifikt utsläpp och atmosfär, vilket han ej är. Det finns andra vetenskapsmän som är avsevärt mer kvalificerade, som ex. Richard Lindzen som tidigare nämnt.

Däremot har Johan Rockström säkerligen och utan tvivel ett väldigt brett perspektiv och god insikt i klimatfrågor, något jag aldrig har motsagt.

Mvh

Nä men jag är också lekman på det här området. Det är inte bara du utan det gäller även mig. Jag tror du får stå ut med att vara lekman i det här området - så är det ju. Jag med.
Våra åsikter om vilken forskarstatus en forskare har inom sitt fält är inte riktigt en tyckesfråga (för oss iaf). Gäller mig också. Det är upp till forskarvälden att avgöra. Men jag ifrågasätter inte heller hans nuvarande ställning inom det forskningsfält han agerar vilket du ändå tycks göra. Och det är väl här jag tycker det blir lite tokigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Om du tittar på engelska wiki så får de 8% lägre uppvärmningskrav med infrareflektorskiskt på glasen, svenska wiki är inte komplett, bara en källa.

Snälla, erkänn bara att du hade fel... Det där är bara pinsamt.
Du kan inte hoppa från
"Nej, [förhindring av konvektion är inte huvudprincipen bakom ett växthus]. Huvudprincipen är att man släpper igenom ljus och släpper inte ut värmestrålning. Växthus är väldigt dåligt isolerade, därför förbrukar de massvist med värme på vintern."

till

"de får 8% lägre uppvärmningskrav med infrareflektorskiskt på glasen" som om att det är samma sak.

Permalänk
Medlem

"kan"? Det är mer av ett faktum. Däremot tror jag på elbilar. Hoppas Tesla gör det ännu billigare för en Sven Svensson att köpa sig en ny bil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det här stämmer inte riktigt. Det står helt klart att jorden har värmts upp av våra växthusutsläpp. Det är för att mer värme har kommit in från solen än vad som har gått ut. Resultatet är ökad temperatur på ytan av planeten.

Nej, det stämmer helt och hållet. Det du behöver läsa på lite om är begreppet flux samt om temperaturgradienten genom atmosfären.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Nej, det stämmer helt och hållet. Det du behöver läsa på lite om är begreppet flux samt om temperaturgradienten genom atmosfären.

Du har vid två tillfällen dragit in idén om att någon förespråkar en kontinuerlig temperaturökning. Det är ingen annan än du som dragit in den delen. Och det är helt enkelt felaktigt.

Jag citerar:
Snälla, erkänn bara att du hade fel...
(vilket såklart inte kommer hända trots en del påstådda tokigheter)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Du har vid två tillfällen dragit in idén om att någon förespråkar en kontinuerlig temperaturökning. Det är ingen annan än du som dragit in den delen. Och det är helt enkelt felaktigt.

Jag citerar:
Snälla, erkänn bara att du hade fel...
(vilket såklart inte kommer hända trots en del påstådda tokigheter)

Självklart är det felaktigt att det blir en kontinuerlig temperaturökning, men det är den logiska konsekvensen av "mer energi in än ut".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Självklart är det felaktigt att det blir en kontinuerlig temperaturökning, men det är den logiska konsekvensen av "mer energi in än ut".

Allrighty. Ja jag kan förklara närmre. My bad. Borde nog varit mer konstruktiv.

Jordens medeltemperatur är idag högre än för 30 år sedan. Det finns alltså just nu mer termisk energi bunden i jordytan/atmosfären än för ett gäng år sedan. Om exakt lika mycket energi som kommit in till jorden också lämnat jorden de senaste 30 åren. Då är frågan var all denna extra termiska energi kommer ifrån?
Jag vill påstå att det beror på att förhållandet av inflödet på strålningsenergi de senaste 30 åren inte varit identiskt med utflödet. I runda svängar handlar det om att lika mycket har strålat ut som har kommit in. Men det borde rimligen inte vara exakt lika mycket för då hade temperaturen varit på samma nivå som för 30 år sedan.
Det är en väldigt liten del som har ackumulerats som höjd temperatur av planeten.
Häri har växthuseffekten och våra utsläpp en inverkan.
Eftersom att vi höjt mängden växthusgaser så har vi skjutit på vid vilken medeltemperatur jorden håller när inga andra faktorer ändras. Och det är också vad forskningen visar.
Det innebär inte att ökningen kommer fortsätta i det oändliga. Men det innebär att planeten blir varmare av växthusgasutsläppen vi orsakar. I nuläget verkar det röra sig om ca 1 grad. Kanske lite till. Just för att lite mer värmeenergi har kommit in till planeten än vad som har gått ut. Slutar vi släppa ut växthusgaser nu direkt så kommer väl den här temperaturen fortsätta stiga lite till, men avstanna ganska snart. Det är fördröjning i systemet att fördela ut värmen i alla materiallager globalt.

Sedan finns det såklart ett helt gäng andra faktorer som också påverkar planetens temperatur. Yas ;).
Men just faktorn för jordens temperatur som växthusgaserna bidrar med har vi påverkat och därmed höjt planetens temperatur en del och detta kommer från att lite mer energi har gått in än vad som har gått ut. En temporär fas som sker medan temperaturen stiger till ett nytt jämviktsläge. Men ja, vad detta nya jämvitsläge är vet vi inte riktigt för vi har ju inte slutat släppa ut växthusgaser så den ribban flyttar vi konstant uppåt så länge vi fortsätter ösa ut mer koldioxid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men jag är också lekman på det här området. Det är inte bara du utan det gäller även mig. Jag tror du får stå ut med att vara lekman i det här området - så är det ju. Jag med.
Våra åsikter om vilken forskarstatus en forskare har inom sitt fält är inte riktigt en tyckesfråga (för oss iaf). Gäller mig också. Det är upp till forskarvälden att avgöra. Men jag ifrågasätter inte heller hans nuvarande ställning inom det forskningsfält han agerar vilket du ändå tycks göra. Och det är väl här jag tycker det blir lite tokigt.

Jag är ej lekman inom området och besparar mig liknande försök till härskartekniker likt ovanstående inlägg.

Klarar du av att föra diskussionen vidare utan att sätta epitet på individer som ifrågasätter dina påståenden?

Faktum kvarstår att Johan Rockström inte är en auktoritet inom meteorologi, och oavsett hur högt aktad han är för sitt generella klimatarbete så förändras inte det.

Det finns vetenskapsmän som specifikt arbetar och riktar in sig mot utsläpp och atmosfär.

En annan aspekt är istider och dess cykler, något vi är maktlösa inför att påverka.

Slutligen så undviker jag generellt offentliga diskussioner på grund av just det beteende du uppvisar, det blir aldrig särskilt konstruktivt utan bottnar i personangrepp.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

tror du inte förstår riktigt vad elström är, eller skillnaden mellan energikälla och energibärare.

elström är en energibärare av redan framställd mekanisk kraft och en elmotor en transformator som omvandlar redan mekanisk energi (det som matar på generatoraxeln) tillbaka till mekanisk energi igen, och på värmekraftverk (dvs alla kraftverk som har värmeenergi från tex eldning som energikälla) så släpper man lokalt ut 60 - 63% av bränslets värmemängd i form av kylvatten hos kraftverket som inte kan användas till något nyttigt alls och 40 - 37% blir då elenergi - sedan har man överföringsförluster på för 10 år sedan på nästan 10% och idag ca 5% innan det når konsument - det exklusive omvandlingsförluster i laddare och batteri ( vattenkylda batterier....)

Det som ofta glöms bort i den här typen av diskussioner är att 1 kWh värmemängd är inte av samma kvalitet överallt och inom termodynamiken pratar man om begreppen Exergi och Anergi. Exergi är den användbara delen av energin (dvs delen av värme som kan omvandlas till riktad kraft/rörelse som att vrida på en generatoraxel) och anergi är den slumpmässiga värmerörelsen som inte kan användas till något nyttigt hur man än försöker.

Elström är 100% exergi - värmemängden i tex. dieseloljan kan omvandlas till max 66% exergi av dess värmeinnehåll i en perfekt Dieselmotor (de bästa av fartygsdieslar ligger idag på knappt 60% och i praktiken i oljekondensverk ca 40%) - så 1 kW elelement så släpper man ut 2 kWh i värmemängd redan hos kraftverket för varje 1 kWh värme man får ut på elelementet. - alltså krasst sett motsvarar 1 kWh elström i en elbil ca 3 dl bensin i värmemängd och om genomsnittet är 2 kWh/mil i en elbil så matchar det ca 6 dl bensin i en bensinmotor och dagens mindre bensinbilar drar mindre än så. Är det kol och kolkraftverk som byggs för att möta den ökade el-efterfrågan för att elbilsparken ökar fort så kastas det in ännu mer bränsle viktmässigt per kWh och och man maximerar CO2-utsläppet i jämförelse med flytande och gasformiga bränslen.

Fast nu pratar jag om energiinnehåll i ämnet och inte fordon över lag och hur de framdrivs.
En tvåtaktsdiesel på ett fartyg är "hög" verkningsgrad jämfört med en liten fyrtaktare som sitter i en bil men det är ju fortfarande kassa jämfört med tex en elmotor.

Jag har också läst termodynamik som du säkerligen också har men jag kan ju fortfarande välja att elda min bensin för att få nära 100% värme i en tunna hemma på mitt parkettgolv eller köpa valfritt konvektorelement på Jula och tillsätta motsvarande mängd energi som jag frigjorde när jag eldade min bensin och jämför kostnaden för min värme.
Då är skillnaden i kostnad inte speciellt stor el kontra bensin med dagens priser vilket är tämligen märkligt med tanke på oljans påverkan samt leveranskedja, tillverknings osv.
Folk skriker att de inte har råd att leva när priset går upp några % men JAG tror att säkert 1/3 av Sveriges bilresor ganska lätt kan undvikas men det är en högst personlig åsikt men om priset går upp 25% så blir folk galna. '
Även om priset på bensin och diesel gick upp till 50:- litern skulle Sverige som land fungera men folk kanske faktiskt skulle överväga att cykla och köpa glass på sommaren istället för att åka bil.
Vi måste sluta ta bilen för givet när affären ligger 300m bort eller barnens dagis ligger 200m åt fel håll kontra jobbet.

Sedan pratar du om värmekarftverk något som vi i Sverige går bort ifrån, visst eldar vi sopor men det är något "nödvändigt ont" och självklart ska vi ta tillvara på den energi vi frigör men om Sverige ökar sitt behov av el så är det inte värmekraftverk som är det som kommer byggas ut som det ser ut idag, utan snarare vind, vatten och sol.
Jag hade ju gärna hoppats på kärnkraft som jag vet är en typ av värmekraftverk men att elda kol eller tex olja som olje raffen gör för att raffinera olja är ju bara ännu ett felsteg.

Som sagt jag jämför bara kostanden för den energi jag köper och drar slutsatsen att soppa är för billigt mot vad du faktiskt får och vad den kostar kontra våran el i Sverige som ändå har relativt hög verkningsgrad om man jämför med Oljan.

EDIT: "elström är en energibärare av redan framställd mekanisk kraft" är ju inte sant med tanke på att mina solceller på taket inte utför något mekaniskt arbete, det är ju snarare så att Ofta är elström är en energibärare av redan framställd mekanisk kraft men det behöver inte vara det, visst rör sig elektroner i mina solceller men någon annan mekanisk kraft är det inte frågan om.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag kan hålla med dig om det första stycket men ang nya bilar kan det vara en bra "affär" för miljön att byta gamla Volvo 740 som drar 1,5l/milen mot en 1,5L TSI Golf som drar 0,5l/milen. Problemet är bara att vi går mot större bilar och SUV med mer prestanda som ändå drar ganska mycket bränsle.
Det finns ingen exakt siffra på vad en bil kostar att tillverka ur CO2 eftersom det beror på vilken bil vi pratar om samt hur effektiv den är men "man" prata om ca 5-10% av bilens miljöutsläpp är tillverkning och 90-95% är när bilen brukas ett ur ett helt livscykelperspektiv.
Räknar vi då på att en bil "håller" 25k mil idag så är det +- efter runt 2500 mil om du då har köpt en snålare bil förstås och inte Isabella Lövin stenförflyttar bil.

Kan det verkligen stämma att tillverkningen av en bil, inkl brytning av malm, framtagning av stål, samtliga transporter osv, tillverkning av varenda skuv och mutter kan likställas miljömässigt med förbränning av 1250 liter bensin en ny Golf drar för att komma 2500 mil? Jag säger inte att du ar fel, men jag tycker det låter osannolikt. Ska det bli en korrekt slutsats måste man ju ta med varenda komponent och transport i hela tillverkningsledet.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Kan det verkligen stämma att tillverkningen av en bil, inkl brytning av malm, framtagning av stål, samtliga transporter osv, tillverkning av varenda skuv och mutter kan likställas miljömässigt med förbränning av 1250 liter bensin en ny Golf drar för att komma 2500 mil? Jag säger inte att du ar fel, men jag tycker det låter osannolikt. Ska det bli en korrekt slutsats måste man ju ta med varenda komponent och transport i hela tillverkningsledet.

Det är svårt att få exakta siffror, jag jobbade på en större lastbilstillverkare på motorutvecklingen innan som ägs av en större tysk bilkoncern och lastbilen pratade men strax under 4-5% var tillverkning av lastbil osv och runt 95-96% var brukare som stod för utsläppen.
På bilkoncernen fick jag av en tysk kollega höra att bilens tillverkning stod för nära 10% men det är ju självklart många faktorer som spelar roll här.
Sedan är ju allt en viktning, ska du lägga r134a utsläpp på fabriken eller ska du lägga det på slutkonsumenten när systemet börja läcka efter något år?
Det är ju ändå väldigt potent CO2 equivalent, men skrotar du din gamla bil och köper en snål ny bil utan massor av lull lull så kan du nog känna dig ganska trygg men köper du en Porsche SUV med all extra utrustning och ska vara först vid varje rödlyse kanske man inte ska slå sig för bröstet utom att du ofta vinner dina race förstås så länge du inte råkar ut för en Tesla.

EDIT: Hittade denna som påstår att "Standard gasoline vehicle" kostar 23% under en livscykel att producera.
Vad sedan Standard gasoline vehicle är är ju dock oklart hur man har räknat osv men säg mellan 10-20% så har du nog ganska rätt när det kommer till tillverkningen.
Denna studie skriven åt MIT säger följande: "The study reveals that fully 75 percent of a car's lifetime carbon emissions stem from the fuel it burns, not its production. A further 19 percent of that is production and transportation of the fuel, leaving just six percent for the car's manufacture."

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kan inte svara för den båten, men kan med säkerhet säga att om det finns båtar med katalysator så är det väldigt ovanligt.
Spontant skulle jag snarare assosiera KAT med Katamaran, men verkar den ju inte vara. Är säkert något påhitt från PR-avdelningen.

Kom på att jag skrev fel ang svavlet också, tiden går så fort. Vi körde på 0,2% när kravet sänktes till max 1% år 2010 och kunde då köra sämre bränsle än innan. Blandade ihop det med kravändringen 2015. 0,01% som kravet är nu så måste du i princip köra på gasolja/diesel (eller typ LNG/LPG)

Dock vanlig på de som är oftast i våra stora hamnar

Birka Paradise har minsann 8st

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Dock vanlig på de som är oftast i våra stora hamnar

Finns det stora hamnar på ostkusten???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Snälla, erkänn bara att du hade fel... Det där är bara pinsamt.
Du kan inte hoppa från
"Nej, [förhindring av konvektion är inte huvudprincipen bakom ett växthus]. Huvudprincipen är att man släpper igenom ljus och släpper inte ut värmestrålning. Växthus är väldigt dåligt isolerade, därför förbrukar de massvist med värme på vintern."

till

"de får 8% lägre uppvärmningskrav med infrareflektorskiskt på glasen" som om att det är samma sak.

Om 8% ges av att reflektera infraröd strålning kan man anta att glaset/plasten som absorberar infraröd strålning har en stor effekt. Men ingen har testat med en paneltyp som är genomskimlig för infrarödstrålning.

Du säger ju själv att man inte ska kalla något för fakta innan det är bevisat...hur gick det med det?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Om 8% ges av att reflektera infraröd strålning kan man anta att glaset/plasten som absorberar infraröd strålning har en stor effekt. Men ingen har testat med en paneltyp som är genomskimlig för infrarödstrålning.

Du säger ju själv att man inte ska kalla något för fakta innan det är bevisat...hur gick det med det?

Haha du måste skämta?
Annars så kan du ju ta och hitta en enda källa på att hindring av konvektion inte är huvudprincipen för ett växthus. lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Haha du måste skämta?
Annars så kan du ju ta och hitta en enda källa på att hindring av konvektion inte är huvudprincipen för ett växthus. lycka till.

Nej. Så fungerar det inte. Du får läsa på lite om skillnaden på "avsaknaden av bevis" och "bevis att något saknas".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Nej. Så fungerar det inte. Du får läsa på lite om skillnaden på "avsaknaden av bevis" och "bevis att något saknas".

Jo så fungerar det.
Jag vill ha bevis för påståendet att hindring av IR och inte hindring av konvektion är huvudprincipen för växthus.

Men gulligt försök.

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att forskarna utvecklar quantum batteriet väldigt fort!

https://www.sciencealert.com/scientists-have-made-a-blueprint...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag kan hålla med dig om det första stycket men ang nya bilar kan det vara en bra "affär" för miljön att byta gamla Volvo 740 som drar 1,5l/milen mot en 1,5L TSI Golf som drar 0,5l/milen.

Fast om vi inte ljuger så drar snarare volvon 1l/mil och golfen 0,6l/mil vid likvärdig körning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Jo så fungerar det.
Jag vill ha bevis för påståendet att hindring av IR och inte hindring av konvektion är huvudprincipen för växthus.

Men gulligt försök.

Du har ju inte heller visat några test där de bevisat hur mycket konvektionen bidrar. Vi står ord mot ord. Jag tycker vi lämnar ämnet och fokuserar på jorden istället, som inte påverkas konvektion alls

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Finns det stora hamnar på ostkusten???

Många anlöp

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Då många kör stadskörning i lägre hastigheter måste Elbilar vara optimalt enligt mig vid 40 km/h fördubblas räckvidden och den använder hälften av energi förbrukningen.

Kolla på en Bensinbil så drar dom oftast 35% mer i stadskörning.

Om man kollar hastighet ända upp till 80 km/h så använder Elbilar mindre energi.

Tesla modell 3 standard range+ 153 wh/km i 80 km/h enligt Björn Nyland Oslo video idag med +4 grader Celsius som Vintern neröver och vi hade + 2-3 grader Celsius i Östersund idag.

Det jag gillar med min Elmoped är att den är tyst och alla kollar på en vid parkeringen när men åker ljudlöst förbi dom.

Ingen kan undkomma att vid mycket trafik känner man lukten från avgaserna och för gående , moped, MC så känner vi även detta tydligare och detta är inte hälsosamt.

95% Verkningsgrad på Elmotorn Vs 30% Verkningsgrad på Bensin motorn talar sitt tydliga språk hur ineffektiva förbränningsmotorer är och i stadstrafik är det värst och tydligast.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Du har ju inte heller visat några test där de bevisat hur mycket konvektionen bidrar. Vi står ord mot ord. Jag tycker vi lämnar ämnet och fokuserar på jorden istället, som inte påverkas konvektion alls

Så du är fortfarande övertygad om att du har rätt? Löjligt. Faktaresistensen är hög.