Webhallen stänger fem butiker – på en månad

Permalänk

Sånt är tråkigt att höra, som många andra har skrivit så är det rätt skönt ibland att bara strosa runt i butiken och kolla lite nyheter som dom brukar ha på hyllorna bakom kassan. Men samtidigt är jag inte förvånad då fler och fler handlar på nätet, samt hyrorna för butik är ett skämt hur dyra dom e. Tycker dock synd om alla som jobbar i butiken som får skriva in sig till arbetsförmedlingen och börja om processen med få ett jobb.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Bor i Göteborg och skulle aldrig åka till Sisjön för att handla. Flesta jag känner här nere skulle hellre aldrig åka dit.

Webbhallen där hade faktiskt inne produkter jag ville köpa, men inte värt besväret att åka dit.
Beställde istället. Tar fyra dagar extra men slipper lägga några timmar på en bussresa.

Butiken i Nordstan hade jag åkt till direkt om den hade produkterna.

Om de öppnar en ny butik får man hoppas den blir på Hisingen. Alla techbolag är där men inga butiker alls.

Inet har ju legat på ringön senaste 20 åren

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Hur ligger webhallen i prisnivå jämfört med inet, netonnet och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag handlar sällan på webbhallen då de har sitt konstiga lojalitetsprogram. Om man tömt spargrisen styggt där och under långtid så får man bättre rabatter än andra dödliga. Det är ju nice för de såklart men för oss som inte köper så ofta så slutar det då med att de är dyrare än andra butiker och då faller de bort.

Jag tycker personligen Inet gör det bäst. Alla får samma pris. Inga konstigheter. Inga räkmackor.

Jag tror du rejält överskattar vikten av vad som (åtminstone i mitt tycke) främst framstår som en gimmick.

Har svårt att se att detta lojalitetsprogram har någon märkbar påverkan på den allmänna prissättningen, eller för den delen att det verkligen skulle ha någon större påverkan på snittpriserna som "trogna kunder" betalar i verkligheten. "Snittköpet" är ju helt opåverkat, det är iaf min uppfattning.
Vad gäller köp av den här typen av varor så är ju det normala att folk handlar saker de behöver när de behöver dem, folk sitter ju inte och slentrianköper varenda vara som lagts upp som något medlemserbjudande varesig de behövde köpa något eller ej.

Därmed blir dessa utvalda erbjudanden nästan alltid en strikt teoretisk fördel i verkligheten och betydligt mer sällan en verklig dito.
I en jämförelse har ju t.ex. matkedjorna enormt mycket större verklig inverkan med sina medlemsprogram osv just eftersom folk behöver köpa mat regelbundet oavsett.

Hursomhelst, jag tror priserna är höga för att priserna är höga... inte pga att någon annan kund får märkbart bättre priser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Får lite Skribo Font vibbar

Oj det var inte igår! Skribo Font, världens konstigaste namn med en get som logotyp väl?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Inet har ju legat på ringön senaste 20 åren

Har ärligt glömt att Inet finns och har butiker, men det ligger ju också avsides där man inte någonsin är.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Oj. Trist att de lägger ner helt och hållet i Malmö. Har uppskattat att hämta i butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Var inne på butiken i Bredden (Infracity) nyligen. Tidigare brukade vara fullt med kunder i butiken med flera säljare.
Nu var det 2 kunder + jag i butiken och en ensam säljare. Hyllorna gapade tomma och det såg ut som det var en förberedelse på nedläggning.

Jag har varit på Infracity butiken några spridda gånger genom åren och i min erfarenhet har det aldrig varit speciellt mycket folk, men å andra sidan är jag nog där rätt udda tider
Och Webhallen har ju sitt centrallager precis bredvid butiken, så jag gissar den är en av de billigaste butikerna att driva...
Så det borde finnas butiker som förlorar mycket mer pengar, men för den sakens skull inte omöjligt den läggs ner förstås.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Den i Sisjön får gärna stänga, mest efterblivna godsmottagning i västra Göteborg.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Webhallen i Brädden (strax norr om Stockholm) är nog den datorbutik jag handlat mest ifrån de senaste åren. Lagom att glida förbi strax innan stängningsdags på väg till päronen och nattjobbet. Nu har de ju sitt lager där så hoppas de inte stänger den.

Visst de är inte alltid billigast men kalas att få sina grejer direkt. Så galet mycket dyrare är de inte. Och det lilla betalar jag gärna för att få den servicen

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag uppskattade verkligen Webhallens butik på Ekelundsgatan i Göteborg...relativt stor yta med tillgång att sitta och spela både konsol och dator.

Deras butik i Nordstan har jag bara passerat och butiken i Sisjön tilltalar mig inte alls.
Väldigt litet och känns snarare som ett paketombud...

Inte så förvånad, men tråkigt.

Du har rätt! Hade glömt av den butiken.
En mycket välkomnande och lekfull miljö att komma in till :]

Visa signatur

HP

Permalänk

Tråkigt då jag bodde nära den vid emporia i malmö och gick ibland dit för att prata med dem när jag skulle köpa något.

Får väl bli endast inet i framtiden då de iaf har en butik kvar i Malmö.

Permalänk
Medlem

Helt missat att man redan stängt ner butiken i Triangeln i Malmö och nu åker den sista i Malmö på Emporia. Brukade hämta upp på Triangeln förr om jag inte orkade vänta på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Helt missat att man redan stängt ner butiken i Triangeln i Malmö och nu åker den sista i Malmö på Emporia. Brukade hämta upp på Triangeln förr om jag inte orkade vänta på posten.

Ja helt värdelöst, allt blir bara online nästan det mesta stänger inte bara webhallen generellt :/ undrar hur länge inets butiker blir kvar....

Problemet är också dessa förbannade hyror i storstäder och lägg till inflation när allt är dyrt och folk handlar generellt mindre så är jag inte förvånad webhhalen gör så men det blir ju lite trist när en sån stor e-handlare inte kommer på ett tag ha några butiker i skåne alls...

Permalänk

Tillbaka till rötterna.
Webhallen ligger på Sveavägen. That's it.

Aside: Det är så många ftg kraschat för att de öppnat alldeles för många små outlets..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

Är inte 9 Jula butiker och 4 Biltema i Stockholm tillräckligt?

Antar att du inte bor i Stockholm? Av ställena du räknar upp, så ligger samtliga långt utanför stadskärnan och bortom tunnelbana och pendeltåg.

Alla i Stockholm har inte bil, vilket butiker som Jula och Biltema nära nog kräver.

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Damn, trist.

Dock så har webbhallen gått nedför rejält på min lista. Dåligt filter på hemsidan, ha med massa refurb saker på rea som ej går att filtrera bort med mera..

Sällan deras priser varit avsevärt bättre val tyvärr.

Synd, de hade oerhört grymma reor för något år sen. På sistone är det inet, komplett och ibland netonnet och amazon som varit bäst.

Kan bara hålla med, alltid handlat på Webhallen ända sedan dom bokstavligen hade en källarlokal med blå elfahyllor och verkligen var entusiastiska och priserna var kanon...

Planerar ett nytt bygge och suttit och jämfört mellan olika butiker och prisskillnaden mellan tex komplett och Webhallen var åtskilliga tusenlappar dyrare till Webhallens nackdel för EXAKT samma prylar vilket är helt bisarrt när dom somsagt ägs av komplett gänget.

Har tyvärr inte någon speciellt utvecklad butiks hängivenhet eller lojalitet när det kommer till kostnadsbesparingar när Sverige redan har rejäla rövarpriser på dator hårdvara.
Går det att hitta billigare så är man ju tokig om man inte tar den besparingen, alternativt bättre processor/dubblar ram/mer lagring för mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chassifläkt:

Tillbaka till rötterna.
Webhallen ligger på Sveavägen. That's it.

Aside: Det är så många ftg kraschat för att de öppnat alldeles för många små outlets..

Det gjorde den dock inte från början, om än nära

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du inte bor i Stockholm? Av ställena du räknar upp, så ligger samtliga långt utanför stadskärnan och bortom tunnelbana och pendeltåg.

Alla i Stockholm har inte bil, vilket butiker som Jula och Biltema nära nog kräver.

Kjell & Clas finns dock centralt i Stockholm på flera ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tvivlar på att den kommer göra det. Täby Centrum är en oerhört attraktiv plats för kedjor att ha butiker på, även om butiken i sig inte är lönsam -- vilket den ärligt talat antagligen inte är eftersom Täby Centrum har vansinnigt höga hyror.

Det är ändå väldigt bra PR och bara närvaron av en fysisk butik ökar internethandeln i området också.

Intressanta teorier men har du något mer substantiellt som stödjer att ha en butik i Täby C skulle ha dessa positiva effekter?

Permalänk
Medlem

Tråkigt då Sisjö-butiken brukar vara min goto för upphämtning

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Nu trivs man efter en 1års tvist hos Arn! Inte oväntat alls faktiskt med den kundservicen som blivit senaste åren. Matcho-personalen skulle ha tänkt till före om dom ville behålla sina jobb😎 Tänker inte längre än näsan räcker❤️

Visa signatur

/M

Permalänk

Gillar ändå inte Wehallen sedan många år tillbaka. Och om jag gissar lite här så är det fler som håller med och därför stänger de? Bra med konkurrens, hej då Webhallen!

Permalänk
Medlem

Webhallen har väl inte alltid gått strålande ekonomiskt:
https://www.sweclockers.com/nyhet/36928-webhallen-karvar-gick...

Webhallen har dessutom Sveriges näst största anstånd för skatteskulder efter pandemin: 302 miljoner kronor. Det är bara Åhléns som är värre med 782 miljoner kronor. Det här kräver antagligen att man vänder på slantarna för att kunna överleva.

Från Göteborgs-Posten 2023-12-21:
”Under både 2020 och 2021 erbjöds företag som hade kommit i ekonomiska trångmål som en följd av pandemirestriktionerna, att vänta med att betala sin skatt.
Syftet var att göra det lättare för företag att överleva pandemin.
Tre år senare har dock många av bolagen fortfarande inte betalat skatten de är skyldiga. När sajten Market gör en genomgång bland butiker och butikskedjor visar det sig dessutom att skatteskulderna har blivit större. Sammanlagt är kedjorna skyldiga staten flera miljarder kronor.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det gjorde den dock inte från början, om än nära

Du menar när den var ett källarhål vid Adolf Fredriks kyrkogata. Ja, riktig OG när man minns sånt

Nä, närhetsprincipen har varit oerhört viktig för mig. Inte så jag har behövt saker nu, nu, nu, utan gärna beställt när inte funnits till Liljeholmen. Även om en tår i ögat när faktiskt velat ha något ganska snabbt, och ej funnits i Liljeholmen. Just då istället ofta valt att beställa från andra butiker.

Ärligt talat, så blir inte mina datorköp fler iaf nu eller framöver ändå. Även detta kan ha påverkat gällande folks köpmönster. Mid-tier moderkort 3000 kr, no thanks. Men oavsett, så blir nu Webhallen en i mängden nu framöver, typ som Komplett. Köper om bara råkar vara billigast.

Det är Inet som är min go-to butik, då vassare sortiment för mina intressen och god layout på hemsidan. Webhallens hemsida är lite som Rusta i verkligheten, mkt krimskrams.

Skräckexemplet vad gäller hur det kan gå för butiker är ju CD.ON, sedan de beslöt att bli "en marknadsplats". Ska nu inte måla f*n på väggen, men, om det nu händer, so I called it 😏

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Webhallen har vid mer än ett tillfälle med hjälp av sin närhet på olika platser löst akut brist på kablar och teknikprylar som jag haft i jobbet. Har givetvis handlat där privat under många år också, senast strax innan Jul.

Kan förstå det dock, med tanke på hur många butiker de öppnat under åren var det alltid en risk, särskilt med tanke på att folk generellt nu har mindre pengar över till teknikinköp.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja helt värdelöst, allt blir bara online nästan det mesta stänger inte bara webhallen generellt :/ undrar hur länge inets butiker blir kvar....

Problemet är också dessa förbannade hyror i storstäder och lägg till inflation när allt är dyrt och folk handlar generellt mindre så är jag inte förvånad webhhalen gör så men det blir ju lite trist när en sån stor e-handlare inte kommer på ett tag ha några butiker i skåne alls...

Ja att ha datorbutiker i dyra köpcenter som ute i Emporia känns inte direkt klockrent tycker jag personligen, känns inte som mycket folk som shoppar runt där drar inte inom och impulsköper ett grafikkort för 10k och ska man bara köpa något billigt som en usb-kabel eller nåt så finns Kjell och Clas Ohlson i samma byggnad och konkurerar. Kunde haft det ute i något billigt industriområde eller lite avsides där det är gratis och enkelt att parkera också. Tyckte det va oftare så förr med datorbutikerna.
Inets butik ligger även den "för" centralt tycker jag, det är riktigt dåligt med parkering där om man inte parkerar i ett dyrt parkeringshus.

Permalänk
Medlem

Fifan, satt och svor i 30 sekunder över Malmö tills jag kom på att jag inte bor i Skåne längre
Still, riktigt tråkigt, om jag inte glömt någonting finns det alltså INGEN "riktig" datorbutik kvar i HELA Skåne. Daym :/

Skrivet av Ortovox:

Ja att ha datorbutiker i dyra köpcenter som ute i Emporia känns inte direkt klockrent tycker jag personligen, känns inte som mycket folk som shoppar runt där drar inte inom och impulsköper ett grafikkort för 10k och ska man bara köpa något billigt som en usb-kabel eller nåt så finns Kjell och Clas Ohlson i samma byggnad och konkurerar. Kunde haft det ute i något billigt industriområde eller lite avsides där det är gratis och enkelt att parkera också. Tyckte det va oftare så förr med datorbutikerna.
Inets butik ligger även den "för" centralt tycker jag, det är riktigt dåligt med parkering där om man inte parkerar i ett dyrt parkeringshus.

Emporia fattar jag absolut, det är inte ens ett kul ställe till att börja med, men citybutiken i Malmö brukar vara smockad så det är verkligen konstigt IMO

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du inte bor i Stockholm? Av ställena du räknar upp, så ligger samtliga långt utanför stadskärnan och bortom tunnelbana och pendeltåg.

Alla i Stockholm har inte bil, vilket butiker som Jula och Biltema nära nog kräver.

Varför ska du handla på Biltema & Jula om du inte äger egen bostad och därmed stor sannolikt en egen bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Fifan, satt och svor i 30 sekunder över Malmö tills jag kom på att jag inte bor i Skåne längre
Still, riktigt tråkigt, om jag inte glömt någonting finns det alltså INGEN "riktig" datorbutik kvar i HELA Skåne. Daym :/

Emporia fattar jag absolut, det är inte ens ett kul ställe till att börja med, men citybutiken i Malmö brukar vara smockad så det är verkligen konstigt IMO

Inet räknas inte då?

Butiken i City kostar säkert svin mycket i hyra.

Själv handlar jag på webbhallen när de är billigast på prisjakt. Så det är oerhört sällan..