Se det såhär: Du går in på din lokala lilla elektronikbutik, eller möbelfirma eller vilken annan specialistbutik som helst, du frågar försäljaren om råd, får prova grejorna, jämföra, se det på plats, men sedan går du hem och beställer från.. ja var då? kina? för halva priset. Kunderna idag ÄR så fräcka. Och du kan ge dig både 17, 18 och 19 på att samme kund knatar in på samma fysika butik en tid senare och vill ha hjälp med nåt, igen.
Butikerna kan knappast börja ta betalt 1600/timmen för att du ska få prata med en säljare och se på grejorna, för då kan de verkligen dra ner gardinen och gå hem.
Det är hopplöst för de enskilda butikerna att hålla reda på om den där kunden köpte av oss eller av nån annan, och sparka ut parasiten när denne kommer 3 månader efter och frågar efter kompatibla tillbehör, tonerkassetter eller liknande, och jag som haft företag inom just elektronik (främst service) kan t.o.m intyga att kunder kommit och begärt garanti på grejor de köpt på andra ställen, för DÅ vill dom inte åka ut till kuststäderna 3.5 timme igen för att lämna in apparaten eller packa ihop i en låda och skicka, bli utan i 3 veckor, nej DÅ ska dom ha det gjort lokalt, helst veckan innan det gick sönder, och gratis, vad annars.
Det är sånt där som dödar lokala butiker.
Såna butiker borde inte ge gratis råd och service om dom inte vet att kunden kommer köpa något.