Webhallen stänger fem butiker – på en månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Inte alls. Vet inte hur dom fungerar idag men för en tid sedan så anställde dom enbart kvinnor för en jämn könsfördelning på arbetsplatsen, såna företag kan gott brinna för all framtid. Man anställer efter kunskap när man bedriver butik som säljer hårdvara/mjukvara etc. Sånt där hör inte hemma i den branschen, eller någon annanstans heller för den delen, möjligen på en kvinnojour.

Nu tror jag att du har missförstått. Så som könskvotering fungerar så är det så att om en man och kvinna söker jobbet men har samma kompetens så ska jobbet i förstahand gå till den som är i minoritet på arbetsplatsen. Jag som jobbat mycket i skolans värld har som man blivit inkvoterad då det mestadels är ett kvinnodominerat yrke.
Det fungerar åt båda hållen.

Det är ju inte så att man anställer folk som helt saknar kompetensen vilket vissa verkar tro att det rör sig om.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Även om entusiasterna är en liten, men högljuddgrupp så måste man värna om de. Webhallen har ju lämnat Sweclockers forum helt och hållet. Svarar inte på frågor som medlemmar ställer här.

Jag handlar betydligt mindre på Webhallen när priset är högt. Så tänker jag att då kan jag handla på Inet istället. Det enda logiska är att i de butiker som är nära Netonnet så kan de slå igen. I Infracity så finns det ingen mening att ha en Netonnet och en Webhallen. (Låt webhallen ha ett hörn i Netonnet). Samma sak med Veddesta/Barkarby.

Det halvhjärtade uppesittarkvällen kan de skippa. Det var varken underhållande eller roligt och ha den samtidigt som Inet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Julkalendern i år var rena skämtet, typ 50 kr rabatt på skräp produkter som ingen vill ha.

Nog inte alla som håller med dig. Själv fyndade jag en iPhone 15 Pro 256GB med 1000:- rabatt i kalendern. Telefonen hämtades ut i deras numera nedlagda butik i Liljeholmen.

Edit: Fick för övrigt hjälp av en kunnig tjej som erbjöd mig installation av skärmskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu tror jag att du har missförstått. Så som könskvotering fungerar så är det så att om en man och kvinna söker jobbet men har samma kompetens så ska jobbet i förstahand gå till den som är i minoritet på arbetsplatsen. Jag som jobbat mycket i skolans värld har som man blivit inkvoterad då det mestadels är ett kvinnodominerat yrke.
Det fungerar åt båda hållen.

Det är ju inte så att man anställer folk som helt saknar kompetensen vilket vissa verkar tro att det rör sig om.

Ofta går jobben till en tjej även om hon kan mindre tekniskt bara för hon är tjej så får hon jobbet ändå i slutändan.. mygel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Inte alls. Vet inte hur dom fungerar idag men för en tid sedan så anställde dom enbart kvinnor för en jämn könsfördelning på arbetsplatsen, såna företag kan gott brinna för all framtid. Man anställer efter kunskap när man bedriver butik som säljer hårdvara/mjukvara etc. Sånt där hör inte hemma i den branschen, eller någon annanstans heller för den delen, möjligen på en kvinnojour.

Jag har inget till övers för sånt och det är en anledning att inte handla från dem, men jag ser hellre bot och bättring än att de konkar.

Permalänk
Medlem

Tur att dom är kvar på Sveavägen och bredden då, är enda butiker jag köper via fysiskt, har ej nåt att säga negativt, känner många av medarbetarna, samt får allt bra respons, alltid trevliga och en superbra kundtjänst, (är på lvl 18 på deras medlemsskap-18 år som medlem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ofta går jobben till en tjej även om hon kan mindre tekniskt bara för hon är tjej så får hon jobbet ändå i slutändan.. mygel

Källa på det? Känns mer som en killgissning än något annat.
När jag har sökt jobb där för många år sedan har de skrivit i annonsen att de försöker prioritera kvinnliga sökanden men det är inte samma sak som ditt påstående.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Alla bittra kränkta män, räck upp en hand!

Permalänk
Medlem

Himla smidigt att lägga en beställning och plocka upp den hos webbis på medis. Hoppas den står sig ett tag.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de stänger i Liljeholmen, perfekt för mig att beställa för avhämtning och hoppa av där på vägen hem från jobbet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nån som vart på plats och se om det funnits några utförsäljnings-fynd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Ja precis. De expanderade friskt med fler butiker och imploderade sedan när efterfrågan sjönk.

Mja, dom bytte inriktning från privatkunder mot företag och det gick sisådär om man skall vara snäll. Men de är ju inte de första som fått hybris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Det coolare Teknikmagasinet,

Ja, får se om det blir någon utförsäljning. Norge köper alla retail i Sverige. Men webhallen kan bli en onlinestore som sin syster Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Källa på det? Känns mer som en killgissning än något annat.
När jag har sökt jobb där för många år sedan har de skrivit i annonsen att de försöker prioritera kvinnliga sökanden men det är inte samma sak som ditt påstående.

Har upplevt det några gånger genom åren där tjejen visste inte vad hon pratade om men jobb fick hon konstigt där... nu menar jag inte webhallen dock men annan elektronik kedja..

Permalänk
Medlem

Dags att låsa denna tråd innan den spårar ur helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Dags att låsa denna tråd innan den spårar ur helt?

Tycker ändå förloppet är intressant, hur kommer man från webhallen till våldtäkt på så få kommentarer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tvivlar på att den kommer göra det. Täby Centrum är en oerhört attraktiv plats för kedjor att ha butiker på, även om butiken i sig inte är lönsam -- vilket den ärligt talat antagligen inte är eftersom Täby Centrum har vansinnigt höga hyror.

Det är ändå väldigt bra PR och bara närvaron av en fysisk butik ökar internethandeln i området också.

edit: Har handlat på Webhallen i många år men det känns svårmotiverat nu för tiden när deras priser är så vansinnigt mycket högre än konkurrenter. Tillskottet av Amazon på svenska marknaden har onekligen haft sina effekter. Köpte nyligen en Logitech G923 med tillhörande växelspak och Amazon var cirka 900 kr biligare än Webhallen på de prylarna. Vill mycket hellre handla på Webhallen, men inte 900 kr hellre.

Ah, ja om de ser Täby C som en annons så finns det nog större hopp. Tyvärr blir det sällan man köper där för samma anleding som många här. De flesta deals som faktiskt är bra (inte många, men några) blir mest köpta på hemisdan, men är kul att titta i butiken.

Om butiker börjar gå under mer så blir de förhoppningsvis ersatta av uppvisings/annons ställen. Skulle gära han ställen att gå till bara för att titta på nya tekniska prylar för att se om de är intressanta. Om det är en butik eller ej spelar ingen roll.

Skrivet av Wizbro:

Täbybutiken renoverades så sent som i december så den är nog säker ett tag till

Okej låter ju lite lovande.

Permalänk
Medlem

Lite skadeglad är jag. Inte varit nöjd med Webhallen senaste åren. Butiken i Barkarby får dock gärna vara kvar.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Varför lägger man ner just i Malmö och Sisjön? Brädade av Inet?

Webbhallen i Malmö är i stort sett bara en låda med en lucka där någon sticker ut huvudet, det är inga butiker. Inet-butiken i Malmö är liten men det är en riktig butik och den är trevlig. Jag gör alla mina köp där. De är dessutom superhjälpsamma.

Permalänk
Medlem

"Är i linje med företagets strategi och att företaget söker aktivt efter nya attraktiva platser att öppna butik på." luktar skitsnack på flera mils avstånd.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk

Jag var inne i butiken Nordstans i ca 5 minuter häromdagen men jag köpte inget. Och det säger lite hur intressant den butiken är. Det enda positiva jag kan säga just nu om Webhallen är att jag fick för ca 10 minuter sen mitt andra Tainted Cackleberry
5000 XP ägg. Gör butikerna mera intressanta eller lägg ner dom Webhallen.

Permalänk
Medlem

På ett jobb jag hade förra året hörde jag en HR viska till en annan nyanställd HR om företagets best practices: "Om det är två personer som söker rollen, en kille och en tjej så går vi alltid vidare med tjejen".

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tvivlar på att den kommer göra det. Täby Centrum är en oerhört attraktiv plats för kedjor att ha butiker på, även om butiken i sig inte är lönsam -- vilket den ärligt talat antagligen inte är eftersom Täby Centrum har vansinnigt höga hyror.

Det är ändå väldigt bra PR och bara närvaron av en fysisk butik ökar internethandeln i området också.

edit: Har handlat på Webhallen i många år men det känns svårmotiverat nu för tiden när deras priser är så vansinnigt mycket högre än konkurrenter. Tillskottet av Amazon på svenska marknaden har onekligen haft sina effekter. Köpte nyligen en Logitech G923 med tillhörande växelspak och Amazon var cirka 900 kr biligare än Webhallen på de prylarna. Vill mycket hellre handla på Webhallen, men inte 900 kr hellre.

Oerhört är väl att ta i, känner inga som åker ut till Täby som inte bor i närheten. Dvs de är precis som Högdalen eller Vällingby som centrum att betrakta, du handlar där om du är boende i närheten.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Inställningen att det är fel på kunderna kommer aldrig ge dig något. Om det nu är så att ingen kund är beredd att betala för köpråd eller service av en fysisk person, nej visst, då är butiksförsäljning helt meningslös. Men då gör ju butikerna ingen nytta ändå, så då är det ju ingen förlust att butikerna stänger igen.

Om det är så att folk faktiskt ser något värde i personlig service så kommer folk också betala för det, om du har en affärsmodell som fungerar. Du lär ju knappast behöva debitera någon 1600kr/h för köpråd för att kompensera för en missad försäljning med tanke på att marginalen på många produkter som säljs bara ligger på några kronor.

Folk är själviska och vi lever i en kapitalistisk värld, där de allra flesta människor inte drar sig för att utnyttja andra människor eller individer, det är bara att inse.

En variant kanske hade varit att man betalar för service och sedan dras motsvarande summa av om man köper en vara? Ingen aning, men som sagt, det är egentligen inget problem, behövs butikerna inte är det ingen förlust om dom stänger ner, behövs dom men inte är lönsamma så är det butikerna som har problem med affärsmodellen, inte fel på kunderna.

Men då ska ingen heller klaga över att man inte kan få hjälp
och att det bara går att handla vissa produkter via nätet och inte i butik. Om några år kommer man bara kunna köpa elektronik via nätet och många helt andra produkter likaså. En självklar utveckling som kunderna själva valt. Service ska vi inte ens prata om. Detta kommer också försvinna eftersom folk inte vill betala för det heller. Man kan skicka in varan så länge man har garanti. Har den gått ut får man helt enkelt köpa nytt.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Men då ska ingen heller klaga över att man inte kan få hjälp
och att det bara går att handla vissa produkter via nätet och inte i butik. Om några år kommer man bara kunna köpa elektronik via nätet och många helt andra produkter likaså. En självklar utveckling som kunderna själva valt. Service ska vi inte ens prata om. Detta kommer också försvinna eftersom folk inte vill betala för det heller. Man kan skicka in varan så länge man har garanti. Har den gått ut får man helt enkelt köpa nytt.

Vad gör det om folk klagar? Folk älskar att klaga. Är dom inte beredda att betala så låt dom klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Oerhört är väl att ta i, känner inga som åker ut till Täby som inte bor i närheten. Dvs de är precis som Högdalen eller Vällingby som centrum att betrakta, du handlar där om du är boende i närheten.

Jag bor nära vällingby och vi brukar åka till Täby C som en utflykt 😊

Vällingby är delvis öppet pga k märkt så är det - 25 så är det där också 😅 sen är utbudet svagare samt layouten är jobbig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Men då ska ingen heller klaga över att man inte kan få hjälp
och att det bara går att handla vissa produkter via nätet och inte i butik. Om några år kommer man bara kunna köpa elektronik via nätet och många helt andra produkter likaså. En självklar utveckling som kunderna själva valt. Service ska vi inte ens prata om. Detta kommer också försvinna eftersom folk inte vill betala för det heller. Man kan skicka in varan så länge man har garanti. Har den gått ut får man helt enkelt köpa nytt.

Nyfiken på vilken service som fysiska butiker tillhandahåller efter att garantitiden gått ut?