Webhallen stänger fem butiker – på en månad

Permalänk
Melding Plague

Webhallen stänger fem butiker – på en månad

Hårdvarubutiken Webhallen lade nyligen ned sin butik i Linköping och avvecklar snart Malmö-butiken, men nu har beslut tagits om att stänga ytterligare fyra butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nooo! Finns så få fysiska teknik/nörd prylar kvar. Tur att den i täby inte verkar falla än.

Permalänk

Kanske ett tecken då jag inte sett så mycket erbjudanden från Webhallen senaste åren. Tråkigt om de behöver stänga för vi behöver konkurrens. Men det kanske redan tog slut när Komplett Group förvärvade Webhallen för tio år sedan.

Permalänk
Medlem

Alltid när jag handlar på webbis är det för att kunna hämta direkt i butiken, de är sälla billigast men smidigt att kunna få saker samma dag

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande.. För min del så glömmer jag helt bort webhallen när jag kollar priser på saker 9 av 10 gånger och dom gångerna jag väl kommer ihåg att kolla webhallen så förstår jag varför jag glömmer bort dom..

Ända fördelen med webhallen va just den fysiska butiken, men sen har den varit borta i Västerås ett antal år nu samt utbudet dom hade i butik va inte direkt tillfredsställande tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför lägger man ner just i Malmö och Sisjön? Brädade av Inet?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Viking
Skrivet av Dinkefing:

Kanske ett tecken då jag inte sett så mycket erbjudanden från Webhallen senaste åren. Tråkigt om de behöver stänga för vi behöver konkurrens. Men det kanske redan tog slut när Komplett Group förvärvade Webhallen förra året.

Förra året?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Är ju tragiskt men det känns tyvärr som om Webhallen håller på att gå under 😔

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Butiken i LKPG var riktigt schysst, väldigt smidigt att kunna åka dit och köpa saker direkt ifall det var något som behövdes snabbt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Oj vad dåligt. Handlar på webhallen för att man kan lätt gå till butiken vid garantiärende.
Nu kommer jag ha ingen anledning att köpa via webhallen jämnfört med andra

Permalänk
Medlem

Är väl inte så många som köper i butik längre kanske. Har nog inte varit inne på en Webhallen på 5år även om jag köpt en del stuff därifrån. Vanliga spelbutiker kunde vara roliga att gå in i ibland då allt stod uppställt så man kunde botanisera lite men dom finns väl knappt längre. Allt stänger ner.

Permalänk
Medlem

Butiken i Linköping har varit fantastisk, men Webhallens urspårade prissättning senaste året har gjort att även jag börjat köpa på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Är ej förvånad, sist jag handlade av dom var en datorskärm som hade bra pris men när man fick den så va det inte samma kvalité som i texten så skickade tillbaka den och deras luddiga returpolicy och icke hjälpsamma kundservice gjorde att den blev dyrare än konkurrenterna så sista gången jag handlade från dem.

Samt Webhallen ägs av Komplett så Webhallen går nog samma möte som Siba o Netonnet att man slår ihop Webhallen med komplett.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Damn, trist.

Dock så har webbhallen gått nedför rejält på min lista. Dåligt filter på hemsidan, ha med massa refurb saker på rea som ej går att filtrera bort med mera..

Sällan deras priser varit avsevärt bättre val tyvärr.

Synd, de hade oerhört grymma reor för något år sen. På sistone är det inet, komplett och ibland netonnet och amazon som varit bäst.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Är ej förvånad, sist jag handlade av dom var en datorskärm som hade bra pris men när man fick den så va det inte samma kvalité som i texten så skickade tillbaka den och deras luddiga returpolicy och icke hjälpsamma kundservice gjorde att den blev dyrare än konkurrenterna så sista gången jag handlade från dem.

Samt Webhallen ägs av Komplett så Webhallen går nog samma möte som Siba o Netonnet att man slår ihop Webhallen med komplett.

NoN ägs av Komplett Group, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Liljeholmen är min go to, mellan lägenheten och jobbet

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Det är så ofta jag behöver ha prylar just nu för att kunna utföra en seriös sak, det tråkiga är att deras utbud hela tiden minskas.

Problemet är att folk köper laptops, de sitter med denna och kanske i extremfallet köpet en extern mus. Det blir inte så mycket övrig hårdvara som säljs då.
*edit*
Jag tror butiker som Jula och Biltema är stora konkurrenter, de säljer vissa saker som laddare, usb, hdmi kablar och lite annat skitbilligt. Dessa småköp gjorde folk i en datorbutik innan.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte ens att de hade butik i Sisjön. Trodde det bara var i Nordstan.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Blev som jag skrev i annan tråd.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hedersmedlem

Butiken i Liljeholmen är väl både lite trist och föreståelig att de lägger ner. Finns flera andra butiker i Stockholm, och den i Liljeholmen var bara ett "hål i väggen" så att säga. Trist för det är den man haft närmast, men det är inte direkt en jätteförlust.

Permalänk
Medlem

Fan, segt! Nästan enda roliga butiken när man går på stan. Hoppas dom kommer starkare och bättre ur detta... även priserna!

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt. Använde butiken i Linköping när man bodde där. Där jag bor nu har vi inte mer än en liten Ica Nära och en liten Coop i stan så köper i stort sett allt på nätet numera. Åker inte 5 mil enkel väg till Linköping om man inte måste.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Trist att Sisjön ryker men förstår samtidigt varför. Inet låg ett par hundra meter bort och har en betydligt bättre och roligare butik att besöka.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Butiken i Liljeholmen är väl både lite trist och föreståelig att de lägger ner. Finns flera andra butiker i Stockholm, och den i Liljeholmen var bara ett "hål i väggen" så att säga. Trist för det är den man haft närmast, men det är inte direkt en jätteförlust.

Låg helt klart närmast för mig med, men tyvärr hade de väldigt sällan produkter hemma i butiken. Så inte ovanligt att jag åkte och hämtade i Fruängen, vid Fridhemsplan eller på Sveavägen istället. Senaste inköpet gjordes dock hos Inet pga att Webhallen inte hade produkten i lager i hela Stockholm.

Permalänk
Medlem

Oj, vad trist! Vet inte om jag känner mig förvånad dock, med tanke på konjunkturen och dyra datorkomponenter. En kombination som knappast lär locka folk till butiker av något slag. Dessutom ska ju tydligen alla ha mer (ja förutom löntagare då)...hyrorna stiger ju brutalt mycket nu, även för företag misstänker jag.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Förra året?

Haha rättade det var tydligen 2013. Jag är för trött!

Permalänk
Medlem

Oj det här kändes lite oväntat. Men samtidigt säger de att de ska öppna på annan plats. Ska bli spännande att se vad det blir?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror butiker som Jula och Biltema är stora konkurrenter, de säljer vissa saker som laddare, usb, hdmi kablar och lite annat skitbilligt. Dessa småköp gjorde folk i en datorbutik innan.

Glöm inte Kjell & Co, Clas Ohlson och Normal (ny favorit för mig!). Jula och Biltema lyser ofta med sin frånvaro i storstäderna.

Permalänk
Medlem

Var inne på butiken i Bredden (Infracity) nyligen. Tidigare brukade vara fullt med kunder i butiken med flera säljare.
Nu var det 2 kunder + jag i butiken och en ensam säljare. Hyllorna gapade tomma och det såg ut som det var en förberedelse på nedläggning.

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt att butiken i sisjön stänger, men samtidigt är jag inte så förvånad.
Butiken var väldigt liten och i stort sett allt var beställningsvara och rätt dyra priser.
Ska man kunna konkurrera med en jätte som inet, som har en butik i närheten så får man nog satsa lite mer än det man gjorde där.
Jag hoppas dom öppnar en ny butik i Göteborg, för det behövs och finns definitivt plats för 2 butiker här.
Men välj ett mer strategiskt läge, långt ifrån närmaste inet butik skulle jag föreslå , och sen se till att fylla på lagret.