Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Kärnkraften är ju död enligt vissa… eller hur var det nu igen? Kkv-el att producera vätgas är ju endast vettigt om man tänker använda den i syfte att producera koldioxidutsläppsfri stål. Annars går man ju över ån efter vatten , två ggr termodynamik plox.

Jag har alltid tyckte att vi borde bygga ett kkv i Barsebäck och låta tyskarna betala för den. De vill ju åt de stabiliserande egenskaperna, men inte ha den innanför landets gränser.

Det jag menade med ironin att kärnkraften som producerar den billigaste vätgasen, behöver inte vätgasen för att stabilisera elnätet eller som energilagring då kärnkraft kan regleras och planeras efter behov.

Vätgas kommer dock vara en nyckelpusselbit för syntetiska bränslen till flyg och sjöfart samt andra industriella processer som behöver ställas om, tex konstgödsel och stål. Eller som "flyttbar" fjärrvärme.

Men allt är inte guld och gröna skogar med vätgas. Vätgasläckaget från vätgasekonomins infrastruktur kommer reagera med allt hydroxid (OH) i atmosfären och göra så att metanet inte kan brytas ner till koldioxid efter 20år. Metan, som har 85ggr högre uppvärmningspotential än koldioxid kommer ligga kvar i atmosfären mycket längre som resulterar i att metanhalterna stiger enormt mycket. Om hela världen slutade med olja och naturgas så skulle höjningen snabbt klinga av att inget nytt metan kommer upp i atmosfären, men världen kommer tyvärr inte sluta med fossila bränslen på bra länge. Så det är inte kossornas fel att metanhalterna stiger.

https://www.nature.com/articles/s41467-022-35419-7

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Det jag menade med ironin att kärnkraften som producerar den billigaste vätgasen, behöver inte vätgasen för att stabilisera elnätet eller som energilagring då kärnkraft kan regleras och planeras efter behov.

Vätgas kommer dock vara en nyckelpusselbit för syntetiska bränslen till flyg och sjöfart samt andra industriella processer som behöver ställas om, tex konstgödsel och stål. Eller som "flyttbar" fjärrvärme.

Men allt är inte guld och gröna skogar med vätgas. Vätgasläckaget från vätgasekonomins infrastruktur kommer reagera med allt hydroxid (OH) i atmosfären och göra så att metanet inte kan brytas ner till koldioxid efter 20år. Metan, som har 85ggr högre uppvärmningspotential än koldioxid kommer ligga kvar i atmosfären mycket längre som resulterar i att metanhalterna stiger enormt mycket. Om hela världen slutade med olja och naturgas så skulle höjningen snabbt klinga av att inget nytt metan kommer upp i atmosfären, men världen kommer tyvärr inte sluta med fossila bränslen på bra länge. Så det är inte kossornas fel att metanhalterna stiger.

https://www.nature.com/articles/s41467-022-35419-7

Det var något som jag inte visste. Personligen tycker jag att man ska skippa h2 Green steel/hybrit fixaren konsumerar stora mängder el och jag ser hellre att man använder elen för att en gång för alla driva ut olja/gas i transporter. Framförallt ge en edge till Sverige så att vi kan få stabila elpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det finns beräkningar gjorda. Med en ökad överföringskapacitet från norr till söder hade det också hjälpt tack vare kärnkraften.

Du för fram rätt rapport genom: kärnkraft ökad överföringskapacitet elpris.

För att citera från rapporten.

Citat:

If, hypothetically, Ringhals 1 and 2 had been operating, prices in SE3 and SE4 during September-November 2021 could have been 30-45% lower than observed. Similarly, with an additional 3.5 GW of offshore wind capacity in SE4, prices in SE3 and SE4 could have been 35-50% lower than observed in the same period.

Så priserna hade varit _ännu_ lägre med havsbaserad vindkraft.

Och jag tror du missade det här:

Citat:

Results should be interpreted with caution due to the particular conditions of the Autumn of 2021 with very strong price differences between Northern and Southern Sweden and the large variations in hydro reservoir levels making it difficult to model bidding strategies of hydro power plants.

Eller för den delen att rapporten handlar om priserna hösten 2021 inte 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att citera från rapporten.

Så priserna hade varit _ännu_ lägre med havsbaserad vindkraft.

Och jag tror du missade det här:

Eller för den delen att rapporten handlar om priserna hösten 2021 inte 2022.

Fast vindkraftverken hade vi inte haft. Kärnkraften kunde vi haft.

Jag har inte missat något.

Faktum kvarstår - Vindkraft är ett komplement. Baskraft är kärnkraft och vattenkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast vindkraftverken hade vi inte haft. Kärnkraften kunde vi haft.

Jag har inte missat något.

Faktum kvarstår - Vindkraft är ett komplement. Baskraft är kärnkraft och vattenkraft.

Jag noterar att du, precis som alla andra som använder rapporten som argument, väljer att ignorera brasklappen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag noterar att du, precis som alla andra som använder rapporten som argument, väljer att ignorera brasklappen...

Du skriver för blinda ögon, eller hur man ska formulera det på ett forum. De kommer inte förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns inga högtemperaturkärnkraftsreaktorer som producerar värme och el så vitt jag vet. Var har du fått dina siffor ifrån?

Siffror från Sabine: https://youtu.be/Zklo4Z1SqkE?t=668

HT-forskningsreaktorer finns i dagsläget bara i Kina och Japan. Japan är dom som just forskar på röd vätgas med en riktig heliumkyld reaktor.: https://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur%E2%80%93iodine_cycle#Res...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att citera från rapporten.

Så priserna hade varit _ännu_ lägre med havsbaserad vindkraft.

Och jag tror du missade det här:

Eller för den delen att rapporten handlar om priserna hösten 2021 inte 2022.

Förutom att havsbaserad vindkraft inte existerar på det sättet och då undrar man ju om SVK skulle stå för anslutningen. Det hypotetiska är ju att R1 och R2 existerar…på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du skriver för blinda ögon, eller hur man ska formulera det på ett forum. De kommer inte förstå.

De som är blinda är ju de som inte vet hur världen där ute är på riktigt. Plötsligt verkar alla vara experter på elnät. Ja, förutom vi som kanske jobbar med det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag noterar att du, precis som alla andra som använder rapporten som argument, väljer att ignorera brasklappen...

Inte alls.

Du väljer dock inte att inse att vi behöver bygga ut Baskraften i södra Sverige 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Inte alls.

Du väljer dock inte att inse att vi behöver bygga ut Baskraften i södra Sverige 🤷

Fast rapporten som du använder som argument hävdade ju att det var till och med bättre om det varit vindkraft. Och det är väl inte baskraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast rapporten som du använder som argument hävdade ju att det var till och med bättre om det varit vindkraft. Och det är väl inte baskraft?

Hur kan intermittent kraftproduktion vara bättre än baskraft/reglerkraft? Det är ju sunt förnuft att det är dåligt för ett elsystem i sin helhet. Hur ”gasar” du på med vindkraft om du får en last på 50MW, utan att använda reglerkraft? Ber du till Gud att det ska blåsa lite extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hur kan intermittent kraftproduktion vara bättre än baskraft/reglerkraft? Det är ju sunt förnuft att det är dåligt för ett elsystem i sin helhet. Hur ”gasar” du på med vindkraft om du får en last på 50MW, utan att använda reglerkraft? Ber du till Gud att det ska blåsa lite extra?

Har du läst rapporten? Säger du att elforsk eller de de anlitade för skapa datan som de baserar den på inte förstår hur det fungerar? De argumenterade ju att priset hade blivit ännu billigare med havsbaserad vindkraft. (Men glöm inte deras brasklapp...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Förutom att havsbaserad vindkraft inte existerar på det sättet och då undrar man ju om SVK skulle stå för anslutningen. Det hypotetiska är ju att R1 och R2 existerar…på riktigt.

En svag hypotes eftersom kärnkraften är på nedåtgående och har de senaste tio åren avvecklats. Havsbaserad vindkraft satsas det tvärtemot på sedan några år bakåt, vilket då är en starkare hypotes.

Skrivet av slipbit:

De som är blinda är ju de som inte vet hur världen där ute är på riktigt. Plötsligt verkar alla vara experter på elnät. Ja, förutom vi som kanske jobbar med det då.

Återigen visar du varför du inte förstår diskussionen. Du klarar inte av att anpassa din expertis till rådande verklighet. Elnät är liksom inte vad världen kretsar kring. Det kallas att ha skygglappar, skulle jag tro. Allt det du skriver säger bara att du är rätt man på rätt plats för din bransch, men det betyder inte att det skulle passa in med resten av världen. För bevisligen satsas det väldigt lite på kärnkraft och betydligt mer på alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast rapporten som du använder som argument hävdade ju att det var till och med bättre om det varit vindkraft. Och det är väl inte baskraft?

Den nämnde priset. Det är inte därför vi behöver baskraft i södra Sverige…

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har du läst rapporten? Säger du att elforsk eller de de anlitade för skapa datan som de baserar den på inte förstår hur det fungerar? De argumenterade ju att priset hade blivit ännu billigare med havsbaserad vindkraft. (Men glöm inte deras brasklapp...)

Skit i rapporten. Svara på min fråga istället. Eftersom du kan det där med el, så kan väl du dra en slutsats. Eller hur var det nu igen? Hur hanterar du en en ökad last på 50MW eller 100MW, utan baskraft/reglerkraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

En svag hypotes eftersom kärnkraften är på nedåtgående och har de senaste tio åren avvecklats. Havsbaserad vindkraft satsas det tvärtemot på sedan några år bakåt, vilket då är en starkare hypotes.

Återigen visar du varför du inte förstår diskussionen. Du klarar inte av att anpassa din expertis till rådande verklighet. Elnät är liksom inte vad världen kretsar kring. Det kallas att ha skygglappar, skulle jag tro. Allt det du skriver säger bara att du är rätt man på rätt plats för din bransch, men det betyder inte att det skulle passa in med resten av världen. För bevisligen satsas det väldigt lite på kärnkraft och betydligt mer på alternativen.

Det spelar ingen roll vad du skriver eftersom din kunskap inom området är begränsad. Tyvärr. Det jag är säker på att elnät inte byggdes av sådana som du. Det säger en hel del.

Permalänk
Medlem

Ögonblicksbild. Just nu går kärnkraften på 39,1% av sin kapacitet. Baskraft i all ära, men för det behövs bevisligen inte mer kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skit i rapporten. Svara på min fråga istället. Eftersom du kan det där med el, så kan väl du dra en slutsats. Eller hur var det nu igen? Hur hanterar du en en ökad last på 50MW eller 100MW, utan baskraft/reglerkraft?

Förväntar mig att folket på elforsk och de de anlitar vet mer om el än mig eller dig för den delen.

Någon drog upp rapporten, dock verkar det ju som den personen inte hade läst hela rapporten alternativt valde ut vissa delar att använda som argument.

Men om du istället vill argumentera att de inte fattar vad de sysslar med, så ok, men då faller ju hela biten om att använda rapporten i diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Nu är breeder reactor inget du behöver spekulera om det funkar eller inte. Dom finns idag och har funnits sedan 60-talet.

Anledningen till att dom inte används i större utsträckning idag är för att det är för nuvarande billigare att bara bryta ny uranmalm.

Finns det så finns det, det är ju inget att orda om. Som lösning är det ju tämligen ointressant dock ifall ingen använder det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Siffror från Sabine: https://youtu.be/Zklo4Z1SqkE?t=668

HT-forskningsreaktorer finns i dagsläget bara i Kina och Japan. Japan är dom som just forskar på röd vätgas med en riktig heliumkyld reaktor.: https://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur%E2%80%93iodine_cycle#Res...

Den ena (vänstra) siffran är för en hypotetisk Cu-Cl cykel och den andra siffran är för en hypotetisk S-I cykel. Källan till S-I cykeln är Brown LC, Besenbruch GE, Lentsch RD, Schultz KR, Funk JF, Pickark PS, et al. High efficiency generation of hydrogen fuels using nuclear power. Technical report GA-A24285 General Atomics San Diego, CA 2003, medan källan till Cu-Cl cykeln är M.F. Orhan, I. Dincer, G.F. Naterer, Cost analysis of a thermochemical Cu–Cl pilot plant for nuclear-based hydrogen production, International Journal of Hydrogen Energy. Siffran för Cu-Cl cykeln är baserad på den redan hypotetiska siffran för S-I cykeln. Du får ta siffrorna med en rejäl nypa salt för att uttrycka det milt, materialvetenskapen behöver göra lite framsteg innan de ens går att bygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

<Uppladdad bildlänk>
Ögonblicksbild. Just nu går kärnkraften på 39,1% av sin kapacitet. Baskraft i all ära, men för det behövs bevisligen inte mer kärnkraft.

Vänta nu, så din logik är att baskraft inte behövs när det blåser mycket och regnar så vi har minuspriser…

Den PLANERBARA kärnkraften kan reglera ner sin produktion för att inte trycka ner elpriserna än mer. Till skillnad från vindkraften….

Det är inte direkt så att elnätet jublar över minuspriser utan visar ju på ett problem.

Permalänk
Medlem

Ni verkar fortfarande tro att kärnkraften styrs via någon form av reglerbar ratt, som bara går att vrida upp/ner efter behov. Det är inte så det fungerar.
Har vi någon tekniker här som faktiskt jobbar vid ett av våra kärnkraftverk, som kan steppa in och förklara?

De ingenjörer jag har pratat med, som arbetat vid Ringhals, har berättat att kärnkraftverket är utformat för att tillhandahålla en stabil och konsekvent effekt. Plötsliga och frekventa förändringar av effektuttaget försöker man undvika.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Ni verkar fortfarande tro att kärnkraften styrs via någon form av reglerbar ratt, som bara går att vrida upp/ner efter behov. Det är inte så det fungerar.
Har vi någon tekniker här som faktiskt jobbar vid ett av våra kärnkraftverk, som kan steppa in och förklara?

De ingenjörer jag har pratat med, som arbetat vid Ringhals, har berättat att kärnkraftverket är utformat för att tillhandahålla en stabil och konsekvent effekt. Plötsliga och frekventa förändringar av effektuttaget försöker man undvika.

Ja ingenjören gör som svarat i denna tråd.. Ringhals tror jag han jobbar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skit i rapporten. Svara på min fråga istället. Eftersom du kan det där med el, så kan väl du dra en slutsats. Eller hur var det nu igen? Hur hanterar du en en ökad last på 50MW eller 100MW, utan baskraft/reglerkraft?

Man hanterar den med med vattenkraft förstås. Varför skulle det ändra sig?

Kärnkraft är inte reglerkraft, det är i princip bara vattenkraft som reglerar i Sverige. Varför skuille den försvinna bara för att vi inte bygger nya kärnkraftverk? Magasinen kommer ju bevaras i viss mån på grund av ökad energi från andra källor även om dessa är variabla.

Och det är just nu - om vi investerar i att omvandla överskottet som i dag leder till minuspriser på el till vätgas eller andra syntetbränlen kan vi reglera med gas, om vi pumpar vatten till magasin när det är minuspris kan vi reglera med ytterligare vatten utöver det vi redan har, om vi bygger batteribankar kan vi reglera med batterier. Det finns en handfull andra alternativ som är gångbara också.

Kärnkraft är alltid dyrt, så med kärnkraft som baskraft är inga mellanlagringsalternativ lönsamma och man kommer enbart kunna ha befintlig vattenkraft som alternativ för reglering. Det är väl inte bra?

Med förnybart som källa kommer samtliga mellanlagringsalternativ kunna vara lönsamma, åtminstone periodvis.

Lagringslösningar har också fördelen att de kommer fortsätta tjäna pengar så länge de existerar och slutar kosta något ganska omedelbart om man vill lägga ner dem. De är alltså investeringar.

Kärnkraft däremot kostar pengar decennier (vad vi vet) och århundraden (vad vi tror) efter att de slutat producera. Även om det inte händer någon olycka, vilket inte kan garanteras förstås. Kärnkraft är därmed egentligen ingen investering, det är defacto ett lån. Man kan förstås ha kul för stunden med lånade pengar men det är ingen vettig strategi.

Att satsa på energikällor som emellanåt ger faktiskt-gratis el och lagra den gratiselen så den fungerar som både bas- och reglerkraft känns helt oslagbart som alternativ för mig, inte minst för att det är en sund investering som kommer ge avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Man hanterar den med med vattenkraft förstås. Varför skulle det ändra sig?

Kärnkraft är inte reglerkraft, det är i princip bara vattenkraft som reglerar i Sverige. Varför skuille den försvinna bara för att vi inte bygger nya kärnkraftverk? Magasinen kommer ju bevaras i viss mån på grund av ökad energi från andra källor även om dessa är variabla.

Och det är just nu - om vi investerar i att omvandla överskottet som i dag leder till minuspriser på el till vätgas eller andra syntetbränlen kan vi reglera med gas, om vi pumpar vatten till magasin när det är minuspris kan vi reglera med ytterligare vatten utöver det vi redan har, om vi bygger batteribankar kan vi reglera med batterier. Det finns en handfull andra alternativ som är gångbara också.

Kärnkraft är alltid dyrt, så med kärnkraft som baskraft är inga mellanlagringsalternativ lönsamma och man kommer enbart kunna ha befintlig vattenkraft som alternativ för reglering. Det är väl inte bra?

Med förnybart som källa kommer samtliga mellanlagringsalternativ kunna vara lönsamma, åtminstone periodvis.

Lagringslösningar har också fördelen att de kommer fortsätta tjäna pengar så länge de existerar och slutar kosta något ganska omedelbart om man vill lägga ner dem. De är alltså investeringar.

Kärnkraft däremot kostar pengar decennier (vad vi vet) och århundraden (vad vi tror) efter att de slutat producera. Även om det inte händer någon olycka, vilket inte kan garanteras förstås. Kärnkraft är därmed egentligen ingen investering, det är defacto ett lån. Man kan förstås ha kul för stunden med lånade pengar men det är ingen vettig strategi.

Att satsa på energikällor som emellanåt ger faktiskt-gratis el och lagra den gratiselen så den fungerar som både bas- och reglerkraft känns helt oslagbart som alternativ för mig, inte minst för att det är en sund investering som kommer ge avkastning.

Vattnet kan inte reglera tillräckligt för att kompensera vindstilla vinter dagar.... Och vindkraft blir inte lönsamt om det blåser då går företag i KK och vill inte bygga/investera mer...

Kärnkraften kan regleras i viss mån då man kan förutspå blåsiga dagar och drag ned effekten till viss mån.

De är alltid kul när folk tror att elen kan nå Se3/Se4 vindstilla dagar utan baskraft

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centerpartiet-svanger-om-k...

Citat:

PUBLICERAD IDAG 12:14
Centerpartiet svänger om kärnkraften. Begränsningen om att få ha max tio reaktorer i drift i Sverige ska tas bort. Det beslutades på partiets stämma i Örebro.
...
Partiet beslutade också att det energipolitiska målet görs om från att Sverige ska ha ett förnybart energisystem till ett fossilfritt energisystem till 2040.

Permalänk
Medlem

Jag tycker många av inlnäggen i tråden är helt otroliga. Man verkligen tar sig för pannan för hur en del kan kombinera ord på ett vackert sätt och komma fram till i princip vad som helst. Och på det temat vill jag därför presentera en text från ChatGPT:

Citat:

Ett vågkraftverk i Vänern skulle kunna lösa hela Sveriges elförsörjning på grund av följande faktorer:

- Väl tilltagen vattenyta: Vänern är en av Europas största insjöar med en omfattande vattenyta, vilket ger betydande energipotential från vågorna.
- Konstant vågaktivitet: Sjön Vänern upplever regelbunden vågaktivitet, vilket är idealiskt för att generera kontinuerlig elproduktion.
- Ren och förnybar energi: Vågkraft är en ren och förnybar energikälla som inte genererar koldioxidutsläpp eller föroreningar.
- Läget nära elförbrukning: Vänern ligger i närheten av många större städer och elförbrukningscentra, vilket minskar överföringsförluster.
- Miljömässigt hållbart: Med rätt miljöhänsyn och tekniskt skydd kan vågkraftverket byggas med minimal negativ påverkan på den omgivande miljön.

Sammanfattningsvis skulle ett vågkraftverk i Vänern kunna erbjuda en hållbar och pålitlig källa till ren energi för att möta Sveriges elförsörjningsbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag tycker många av inlnäggen i tråden är helt otroliga. Man verkligen tar sig för pannan för hur en del kan kombinera ord på ett vackert sätt och komma fram till i princip vad som helst. Och på det temat vill jag därför presentera en text från ChatGPT:

"100 MW. Men New Atlas noterar att bolagets 32 meter långa prototyp som bäst presterade 1,4 kW under testerna." "

Skall då verket vara hela Vättern?

https://www.nyteknik.se/energi/deras-teknik-pastas-ge-den-bil...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"100 MW. Men New Atlas noterar att bolagets 32 meter långa prototyp som bäst presterade 1,4 kW under testerna." "

Skall då verket vara hela Vättern?

https://www.nyteknik.se/energi/deras-teknik-pastas-ge-den-bil...

Du får läsa inlägget en gång till tror jag