Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Haha ja jösses, ska Moderaterna vara ett sunt underlag som argument för kärnkraft? Eon är en av mina kunder, då främst i Malmö så jag har bra koll på dem. Det är väl bra att de har sitt sjustegsprogram och redovisar övriga åtgärder och inte behöver nån kärnkraft?

Cherry picking? Du menar att vi inte har ett elnät som förhindrar etablering. Det är lögn.

Det går att föra en diskussion utan att ljuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Cherry picking? Du menar att vi inte har ett elnät som förhindrar etablering. Det är lögn.

Det går att föra en diskussion utan att ljuga.

Vad menar du med cherry picking? Vad menar du med etablering? Du är rätt obegriplig. Just nu får ingen bygga ny kärnkraft. Just nu finns det ingen intressent i att bygga kärnkraft. Just nu är den inte ekonomiskt hållbar. Det är vad vi förhåller oss till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vad menar du med cherry picking? Vad menar du med etablering? Du är rätt obegriplig. Just nu får ingen bygga ny kärnkraft. Just nu finns det ingen intressent i att bygga kärnkraft. Just nu är den inte ekonomiskt hållbar. Det är vad vi förhåller oss till.

Jag har skrivit vad jag pratar om.

Att det inte skulle finnas intresse är en sanning med modifikation. Om marknaden var neutral och betalade för den nytta det tillför så hade intresset ökat. Om den politiska spelplanen inte varit så volatil så hade intresset ökat.

Kärnkraft byggs världen över. Att det är svårstartat i Sverige ska du inte beskylla kärnkraften för.

Lågkonjunktur är inte bra för ekonomin. Som sagt, staten ska stå för ett stabilt elnät - Välfärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har skrivit vad jag pratar om.

Att det inte skulle finnas intresse är en sanning med modifikation. Om marknaden var neutral och betalade för den nytta det tillför så hade intresset ökat. Om den politiska spelplanen inte varit så volatil så hade intresset ökat.

Kärnkraft byggs världen över. Att det är svårstartat i Sverige ska du inte beskylla kärnkraften för.

Lågkonjunktur är inte bra för ekonomin. Som sagt, staten ska stå för ett stabilt elnät - Välfärd.

Många "om" i det där och antydningar om konspirationer. Det kanske inte är så att jag cherry pickar utan att det är du som försöker motivera ett drömscenario? Jag är helt för att få bort alla lagar och restriktioner rörande energifrågorna, just nu är de ett stort hinder för alla tänkbara bygganden, men som sagt så finns det ingen marknad för ny kärnkraft och definitivt inte för SMR i Sverige.

Permalänk
Medlem

Nordpool borde regleras i hur de får ta betalt. Sjukt med att alla kwh ska kosta som den dyraste som någon köper. Där har V rätt (något annat parti som hakat på?), borde vara Sverigepriser. När vi skattebetalare köpt färdigt av vårat så kan övriga få betala sina nordpoolpriser.
Bor i Norrbotten och det roliga i kråksången är att när vi haft överskott och exporterat som mest här uppe, då går ju priserna upp för Svensson och vi har haft toppar för att tex Finland betalar dyrt för elen...

Nä Nordpool i sitt nuvarande regelverk kan gärna dö ut. Sådana här kassa lösningar gör en ju inte direkt mer EU-vänlig.

Skrivet av MsSmith:

Absolut, håller helt med. Men att kalla generationer av regeringar och beslutsfattare för inkompetenta är bara tråkigt att se och grava förenklingar av en väldigt komplex situation.

Fast har det inte varit mycket så, då de agerar antingen pga ideologi, känslor, populism osv istället för faktabaserat. Gäller ju även andra punkter än energi. Kräver ju tyvärr inte någon kunskap inom ämnet för att få ta beslutet, och de brukar ju inte heller lyssna på de som kan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Nordpool borde regleras i hur de får ta betalt. Sjukt med att alla kwh ska kosta som den dyraste som någon köper. Där har V rätt (något annat parti som hakat på?), borde vara Sverigepriser. När vi skattebetalare köpt färdigt av vårat så kan övriga få betala sina nordpoolpriser.
Bor i Norrbotten och det roliga i kråksången är att när vi haft överskott och exporterat som mest här uppe, då går ju priserna upp för Svensson och vi har haft toppar för att tex Finland betalar dyrt för elen...

Nä Nordpool i sitt nuvarande regelverk kan gärna dö ut.

Fast har det inte varit mycket så, då de agerar antingen pga ideologi, känslor, populism osv istället för faktabaserat. Gäller ju även andra punkter än energi. Kräver ju tyvärr inte någon kunskap inom ämnet för att få ta beslutet, och de brukar ju inte heller lyssna på de som kan.

Precis så är det gällande priserna och det är därför jag vänder mig mot att en påstådd effektbrist i SE4 skulle ha drivit upp priset under 2022 och vintern som var. Alla vet att det var för att vi fyllde på gas lagren för kommande vinter som priserna var höga.

Men är det inte lite så som hela tjusningen med demokrati är? Fakta, löften etc är nödvändigtvis inte alltid avgörande utan färgas av tyckande och ideologier? Jag tror att det skulle vara ytterst svårt att ha en binär fråga om kärnkraft. Det finns de som tycker att det är jättebra, sedan finns det andra som väger in andra argument så som brytningen, fraktningen, förvaringen, kostnaderna osv. Man jämför kortsiktigt mot långsiktigt och en massa annat.

Om nu Microsoft bestämmer sig för att satsa på SMR så är det kanske en sådan jätte som behövs för att gå från ritbordet till verklig implementering i praktiska sammanhang. De har pengarna och kan garanterat få stöd från flera DFi's om de bestämmer sig. Men de har också sig själva som kund och behöver inte konkurrera med andra på exempelvis Nord Pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Precis så är det gällande priserna och det är därför jag vänder mig mot att en påstådd effektbrist i SE4 skulle ha drivit upp priset under 2022 och vintern som var. Alla vet att det var för att vi fyllde på gas lagren för kommande vinter som priserna var höga.

Men är det inte lite så som hela tjusningen med demokrati är? Fakta, löften etc är nödvändigtvis inte alltid avgörande utan färgas av tyckande och ideologier? Jag tror att det skulle vara ytterst svårt att ha en binär fråga om kärnkraft. Det finns de som tycker att det är jättebra, sedan finns det andra som väger in andra argument så som brytningen, fraktningen, förvaringen, kostnaderna osv. Man jämför kortsiktigt mot långsiktigt och en massa annat.

Om nu Microsoft bestämmer sig för att satsa på SMR så är det kanske en sådan jätte som behövs för att gå från ritbordet till verklig implementering i praktiska sammanhang. De har pengarna och kan garanterat få stöd från flera DFi's om de bestämmer sig. Men de har också sig själva som kund och behöver inte konkurrera med andra på exempelvis Nord Pool.

Jag har inte påstått att effektbrist är orsaken till priset under 2022. Det jag sa är att med två reaktorer till nere i söder hade priset varit nära hälften av vad det blev. Det i sin tur hade dämpat inflationen som hade dämpat räntebanan som i sin tur hade gjort lågkonjunkturen mildare och kostnaden för ränteavdraget lägre.

Räkna på den är ju dock ingen enkel övning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har inte påstått att effektbrist är orsaken till priset under 2022. Det jag sa är att med två reaktorer till nere i söder hade priset varit nära hälften av vad det blev. Det i sin tur hade dämpat inflationen som hade dämpat räntebanan som i sin tur hade gjort lågkonjunkturen mildare och kostnaden för ränteavdraget lägre.

Räkna på den är ju dock ingen enkel övning.

Det var faktiskt inte dig jag avsåg i sammanhanget så du är oskyldig
Vill nog inte hålla med dig i det där, enda sättet uppnå vad du syftar till hade varit att saturera alla kablar först vilket jag inte tror två kärnkraftverk hade räckt till för. Problemet var att flera länder dammsög all el som fanns och tvingade upp priserna här. Enda sättet att pressa priserna nedåt hade varit att maxa kapaciteten utåt, dvs sätta maxpriser som sedan ska pressas nedåt genom ett överskott här. Vi vet alla vid det här laget att hade det blivit ett överskott så hade man valt att producera mindre istället och på så vis hålla priserna uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det var faktiskt inte dig jag avsåg i sammanhanget så du är oskyldig
Vill nog inte hålla med dig i det där, enda sättet uppnå vad du syftar till hade varit att saturera alla kablar först vilket jag inte tror två kärnkraftverk hade räckt till för. Problemet var att flera länder dammsög all el som fanns och tvingade upp priserna här. Enda sättet att pressa priserna nedåt hade varit att maxa kapaciteten utåt, dvs sätta maxpriser som sedan ska pressas nedåt genom ett överskott här. Vi vet alla vid det här laget att hade det blivit ett överskott så hade man valt att producera mindre istället och på så vis hålla priserna uppe.

Det finns beräkningar gjorda. Med en ökad överföringskapacitet från norr till söder hade det också hjälpt tack vare kärnkraften.

Du för fram rätt rapport genom: kärnkraft ökad överföringskapacitet elpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om nu Microsoft bestämmer sig för att satsa på SMR så är det kanske en sådan jätte som behövs för att gå från ritbordet till verklig implementering i praktiska sammanhang. De har pengarna och kan garanterat få stöd från flera DFi's om de bestämmer sig.

Det är föralldel inte helt omöjligt men personligen gissar jag att hela grejen handlar om att Bill ringde några kompisar på MS för att skapa lite skriverier kring Terrapower. Att som privat bolag driva komplett kärnkraft är helt ohållbart ekonomiskt och en meningslös risk.

USA tar hand om kostnaden för produktion, transport, förvaring av bränsle och avfall mm inom ramarna för bl a försvarsbudgeten. Som i alla kärnkraftländer är de också defactoansvariga vid olyckor.

Utan den allmosan finns det inte en chans att få lönsamhet i det, plus att även MS skulle konka på momangen om det inträffade någon incident. Det är svårt att föreställa sig att USA skulle ge såna garantier för ett kraftverk som inte producerar el åt allmänheten utan bara MS.

Mitt favoritexempel i USA är Rancho Seco, som har varit nedlagt sedan MS lanserade DOS 5.0 men kostar flera miljoner USD om året fortfarande. Samhället betalar förstås. Inte bara elkonsumenterna som fick el från Rancho Seco (ca hälften av dem har dött av hög ålder) utan även personer som aldrig fått en kWh från Rancho Seco.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Precis så är det gällande priserna och det är därför jag vänder mig mot att en påstådd effektbrist i SE4 skulle ha drivit upp priset under 2022 och vintern som var. Alla vet att det var för att vi fyllde på gas lagren för kommande vinter som priserna var höga.

Men är det inte lite så som hela tjusningen med demokrati är? Fakta, löften etc är nödvändigtvis inte alltid avgörande utan färgas av tyckande och ideologier? Jag tror att det skulle vara ytterst svårt att ha en binär fråga om kärnkraft. Det finns de som tycker att det är jättebra, sedan finns det andra som väger in andra argument så som brytningen, fraktningen, förvaringen, kostnaderna osv. Man jämför kortsiktigt mot långsiktigt och en massa annat.

Om nu Microsoft bestämmer sig för att satsa på SMR så är det kanske en sådan jätte som behövs för att gå från ritbordet till verklig implementering i praktiska sammanhang. De har pengarna och kan garanterat få stöd från flera DFi's om de bestämmer sig. Men de har också sig själva som kund och behöver inte konkurrera med andra på exempelvis Nord Pool.

Tjusningen vetefan. Men föredrar ju demokrati jämfört med alternativen. Men hade velat att de faktiskt stod för det de säger och kämpar för det i det långa loppet. Tragiskt när politiker oavsett färg mest kör med valfläsk och ofta rena lögner.

Givetvis kommer det ju behövas kompromissas hit och dit när det är en samregering. Men borde ju finnas en röd tråd i det de stått för innan.
Men politiker sitter i sin sandlåda och kastar skit på varandra för sakens skull. Hade vi föreslagit det här hade det varit tummen upp, men nu hann vi inte så å är det korkat, det gäller båda sidor. Ingen som har ett längre tidsperspektiv. Tänk om någon hade haft Sverige som perspektiv, och inte sin egoistiska anda. Både röda och blåa sidan är ju så löjliga så det inte är sant.

Har under mina 6 val aldrig haft något parti jag tror på 100%, dels pga att jag kan sympatisera i olika frågor både till höger och vänster. Och för att det är så mycket svammel. Jag förespråkar att man istället för att måste rösta på något parti kan få lägga en minusröst på ett parti istället. Är lättare att hitta det man minst sympatiserar med

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det finns beräkningar gjorda. Med en ökad överföringskapacitet från norr till söder hade det också hjälpt tack vare kärnkraften.

Du för fram rätt rapport genom: kärnkraft ökad överföringskapacitet elpris.

Gjorde som du sa och hamnade hos Energiforsk och de skriver så här om studien:

Citat:

lade vi till antingen 1,8 GW kärnkraft eller 3,5 GW havsbaserad vindkraft i södra Sverige (...) Studien ger en indikation på vad som skulle kunna hända om vi fick in mer elproduktion i södra Sverige, men visar inte om det hade varit lönsamt att investera i just de exempel vi använt.

Vill ändå påstå att någon måste investera många miljarder för att några andra skulle fått 1-3 kronor lägre kostnad per KWh. Men vi sitter och tittar på hittepå-scenarion i detta fall, när grundorsaken fortfarande är att Ryssland ströp tillförseln av gas under augusti 2021.

Skrivet av 0cool:

Det är föralldel inte helt omöjligt men personligen gissar jag att hela grejen handlar om att Bill ringde några kompisar på MS för att skapa lite skriverier kring Terrapower. Att som privat bolag driva komplett kärnkraft är helt ohållbart ekonomiskt och en meningslös risk.

USA tar hand om kostnaden för produktion, transport, förvaring av bränsle och avfall mm inom ramarna för bl a försvarsbudgeten. Som i alla kärnkraftländer är de också defactoansvariga vid olyckor.

Utan den allmosan finns det inte en chans att få lönsamhet i det, plus att även MS skulle konka på momangen om det inträffade någon incident. Det är svårt att föreställa sig att USA skulle ge såna garantier för ett kraftverk som inte producerar el åt allmänheten utan bara MS.

Mitt favoritexempel i USA är Rancho Seco, som har varit nedlagt sedan MS lanserade DOS 5.0 men kostar flera miljoner USD om året fortfarande. Samhället betalar förstås. Inte bara elkonsumenterna som fick el från Rancho Seco (ca hälften av dem har dött av hög ålder) utan även personer som aldrig fått en kWh från Rancho Seco.

Ja, du säljer ju inte direkt in det till de som är frälsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vill ändå påstå att någon måste investera många miljarder för att några andra skulle fått 1-3 kronor lägre kostnad per KWh. Men vi sitter och tittar på hittepå-scenarion i detta fall, när grundorsaken fortfarande är att Ryssland ströp tillförseln av gas under augusti 2021.

Hur många miljoner/miljarder har inte detta kostat medborgarna i Sverige (och för den delen EU)? Skulle ju varit bättre att ha investerat det än att ha kastat bort summan för ingenting (eller mjaa, energibolagen täljer ju guld...)?

Ryssland är ju delvis orsaken, men den största delen är ju de land (Tyskland, handlar det inte lite om korruption att de satsade så mycket på gas, som inte är förnybart mer än kol?) som korkat nog förlitar sig på andra utan att ta ansvar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Hur många miljoner/miljarder har inte detta kostat medborgarna i Sverige (och för den delen EU)? Skulle ju varit bättre att ha investerat det än att ha kastat bort summan för ingenting (eller mjaa, energibolagen täljer ju guld...)?

Ryssland är ju delvis orsaken, men den största delen är ju de land (Tyskland, handlar det inte lite om korruption att de satsade så mycket på gas, som inte är förnybart mer än kol?) som korkat nog förlitar sig på andra utan att ta ansvar.

En väldigt hypotetisk fråga som man måste bryta ned i olika sektorer. Vi har sett att i efterdyningarna av Covid så vill man bli mer självförsörjande. Det finns förstås en poäng i att en geografisk yta ska till stor del klara sig själv men jag vet inte. Leker vi med tanken att det faktiskt satsas pengar, låt oss säga 1 000 miljarder för att bygga upp en rejäl kärnkraft och hälften kanske finansieras av offentliga medel och hälften genom gröna obligationer och donationer så är det ändå mycket skattemedel. Vi tittar sedan på ett antal år framåt i tiden, ska vi vara snälla så tar det tio år innan den första kilowattimmen är producerad och såld till kund. När det väl ska levereras så är det återigen kund som ska betala för användningen. För mig blir det dubbel betalning för vi kan glömma någon return of investment på det sättet. Istället tjänar aktieägarna på en eventuell vinst. På det ska läggas att priserna för el blir lägre och lägre tack vare alternativa källor. Jag kan inte se att det skulle gå att räkna hem det hela och för att mitigera hela situationen så måste man ha tagit höjd för att bygga detta för att motverka ett krig som utformades på ett särskilt sätt. För mig blir det för långsökt.

Ryssland är i majoritet anledning. Det du nämner angående Tyskland är bara en annan sida av myntet. Det hade inte blivit som det blivit om Ryssland inte gjort vad de gjorde. Det är många länder som har en negativ produktion och är beroende av import. Finland var beroende exempelvis fram till deras kärnkraftverk kom till och i deras fall var det kanske vettigt att satsa där för att minska importen och istället tjäna lite. Jag ser hellre framåt än bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om nu Microsoft bestämmer sig för att satsa på SMR så är det kanske en sådan jätte som behövs för att gå från ritbordet till verklig implementering i praktiska sammanhang. De har pengarna och kan garanterat få stöd från flera DFi's om de bestämmer sig. Men de har också sig själva som kund och behöver inte konkurrera med andra på exempelvis Nord Pool.

I Kina så började man bygga sin första SMR 2021, den ser numera ut så här:
https://www.caea.gov.cn/english/n6759361/n6759362/c10087720/c...
Förväntas börja producera el 2026. Dvs. ritbordsstadiet är redan lämnat.

OPG, vilka Microsoft tecknat avtal med, har även dem redan beställt en SMR för placering i Darlington, markberedningen för denna har börjat i Kanada och den förväntas stå klar 2028. Ja, man har faktiskt bestämt sig för att bygga tre st. till. Det är samma reaktormodell som Kärnfull och Studsvik undersöker för placering i Studsvik utanför Nyköping. Därtill så har också ett estniskt bolag där Vattenfall är delägare också beslutat sig för att bygga en.

Sedan är det i regel så att ny elproduktion ofta inte säljs på spotmarknaden utan säljs genom sk. Power Purchase Agreements, alltså elavtal med långa låsta elpriser. Även elen från Olkilouto 3 hittar du i regel inte på Nord Pools spotmarknad, utan produktionen säljs där till ägarna (däribland skogsbolagen UPM-Kymmene och Stora-Enso) till produktionskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

I Kina så började man bygga sin första SMR 2021, den ser numera ut så här:
https://www.caea.gov.cn/english/n6759361/n6759362/c10087720/c...
Förväntas börja producera el 2026. Dvs. ritbordsstadiet är redan lämnat.

OPG, vilka Microsoft tecknat avtal med, har även dem redan beställt en SMR för placering i Darlington, markberedningen för denna har börjat i Kanada och den förväntas stå klar 2028. Ja, man har faktiskt bestämt sig för att bygga tre st. till. Det är samma reaktormodell som Kärnfull och Studsvik undersöker för placering i Studsvik utanför Nyköping. Därtill så har också ett estniskt bolag där Vattenfall är delägare också beslutat sig för att bygga en.

Sedan är det i regel så att ny elproduktion ofta inte säljs på spotmarknaden utan säljs genom sk. Power Purchase Agreements, alltså elavtal med långa låsta elpriser. Även elen från Olkilouto 3 hittar du i regel inte på Nord Pools spotmarknad, utan produktionen säljs där till ägarna (däribland skogsbolagen UPM-Kymmene och Stora-Enso) till produktionskostnad.

Spännande! Läste idag på Breakit (tror jag) att ett kommunalt "kosläpp" för kärnkraft kan komma lagom till påsken nästa år.
Gällande att sälja till produktionskostnad, det är just därför det i många fall går att få fram finansiellt stöd i form av väldigt billiga lån eller donationer, exempelvis genom EIB/EIF, då det inte direkt gagnar bolaget utan någon annan, tänk samhällsvinst, jobbskapande osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

I teorin kan man köra bil på vatten också, men tills det är tagit i bruk lär jag fortsätta vara skeptisk.

Apropå skeptisk...när en Wiki artikel inleds med: "This article may be in need of reorganization to comply with Wikipedia's layout guidelines." så skulle jag vara lite försiktig med att använda källan som ett argument.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

I teorin kan man köra bil på vatten också, men tills det är tagit i bruk lär jag fortsätta vara skeptisk.

Apropå skeptisk...när en Wiki artikel inleds med: "This article may be in need of reorganization to comply with Wikipedia's layout guidelines." så skulle jag vara lite försiktig med att använda källan som ett argument.

Nu är breeder reactor inget du behöver spekulera om det funkar eller inte. Dom finns idag och har funnits sedan 60-talet.

Anledningen till att dom inte används i större utsträckning idag är för att det är för nuvarande billigare att bara bryta ny uranmalm.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Citat:

§1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande. Mer om SweClockers regler och policy om politik.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Breeder reaktorer har funnits och varit i drift bränsle cykeln är intressant

Finns även thorium reaktorer med smältsalt som har intressanta egenskaper gällande bränslecykeln som blir ändlös

Användandet av reaktorer med hög värme bidrar till att mer el kan utvinnas ur turbinerna. andra egenskaper som står till fördel är att spillvärmen kan användas till att spjälka vätgas ur vatten mycket mer effektivt utan att använda stora mängder el, vätgasen kan också användas till att skapa syntetiska bränslen genom att kombinera vätgasen med kol från koldioxiden som finns i vattnet, fördelen med att lagra syntetiskt bränsle i stället för att lagra det som ren vätgas är att lagringen sker i enklare tankar utan krav på kryokyla eller extrem täthet för att hålla kvar vätgasen. det finns även andra industrier som kan dra nytta av högtemperaread ånga eller vatten om en reaktor kunde byggas tillräckligt nära. svenska stålproducenter var på ett seminarium i finland och visade intresse för att använda vätgasen direkt i stålproduktionen fördelen var att produktionen av vätgas var billig och kontinuerlig.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Breeder reaktorer har funnits och varit i drift bränsle cykeln är intressant

https://youtu.be/cIeE9NMP8Oc

Finns även thorium reaktorer med smältsalt som har intressanta egenskaper gällande bränslecykeln som blir ändlös

https://youtu.be/Mv5Evoo8nq4

Användandet av reaktorer med hög värme bidrar till att mer el kan utvinnas ur turbinerna. andra egenskaper som står till fördel är att spillvärmen kan användas till att spjälka vätgas ur vatten mycket mer effektivt utan att använda stora mängder el, vätgasen kan också användas till att skapa syntetiska bränslen genom att kombinera vätgasen med kol från koldioxiden som finns i vattnet, fördelen med att lagra syntetiskt bränsle i stället för att lagra det som ren vätgas är att lagringen sker i enklare tankar utan krav på kryokyla eller extrem täthet för att hålla kvar vätgasen. det finns även andra industrier som kan dra nytta av högtemperaread ånga eller vatten om en reaktor kunde byggas tillräckligt nära. svenska stålproducenter var på ett seminarium i finland och visade intresse för att använda vätgasen direkt i stålproduktionen fördelen var att produktionen av vätgas var billig och kontinuerlig.

Det låter helt galet att de skulle använda ett kärnkraftverk för att göra vätgas. Den stora anledningen till att det finns ett intresse för vätgas är för att dra nytta av vind och sol när elen inte behövs för annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter helt galet att de skulle använda ett kärnkraftverk för att göra vätgas. Den stora anledningen till att det finns ett intresse för vätgas är för att dra nytta av vind och sol när elen inte behövs för annat.

Jag instämmer till 100 %. Däremot behöver kokare vätgas i processen så de har inte sällan egen produktion av vätgas. Men det är en annan femma.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

@Ingenjören Inte så tokigt egentligen vätet släpper lättare från syret om temperaturen är tillräckligt hög, var ju det som skedde i tjernobyl stor knalgasexplosion. även om de extrema temperaturerna inte uppnås i kylkretsen så släpper atomerna från varandra lättare med högre temperatur vilket gör att tillförseln av el vid elektrolysen inte behöver vara lika stor vilket gör att verkningsgraden blir bättre.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

@Ingenjören Inte så tokigt egentligen vätet släpper lättare från syret om temperaturen är tillräckligt hög, var ju det som skedde i tjernobyl stor knalgasexplosion. även om de extrema temperaturerna inte uppnås i kylkretsen så släpper atomerna från varandra lättare med högre temperatur vilket gör att tillförseln av el vid elektrolysen inte behöver vara lika stor vilket gör att verkningsgraden blir bättre.

Grejen är den att vindkraften är betydligt mycket billigare per kWh än kärnkraften när det väl blåser. Vätgas från kärnkraftel skulle aldrig kunna konkurrera med vätgas från vindkraftel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzerain:

Grejen är den att vindkraften är betydligt mycket billigare per kWh än kärnkraften när det väl blåser. Vätgas från kärnkraftel skulle aldrig kunna konkurrera med vätgas från vindkraftel.

Elen kostar ju lika mycket så det spelar ingen roll vem som tillverkar den....
Om du kan tillverka mer pga att det går åt mindre energi per vätgas kilowatt och att byggnaden redan finns så väger det nog högre....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av suzerain:

Grejen är den att vindkraften är betydligt mycket billigare per kWh än kärnkraften när det väl blåser. Vätgas från kärnkraftel skulle aldrig kunna konkurrera med vätgas från vindkraftel.

Skrivet av Swedishchef_90:

Elen kostar ju lika mycket så det spelar ingen roll vem som tillverkar den....
Om du kan tillverka mer pga att det går åt mindre energi per vätgas kilowatt och att byggnaden redan finns så väger det nog högre....

Det är inte överskott av el från vindkraft konstant, med produktion av vätgas från kärnkraftens spillvärme och tillförsel av lite el konstant blir produktionen konstant, och förbrukarna som till exempel stålindustrin behöver inte anpassa sin produktion av stål efter vädret. återstart av stålproduktion är väldigt kostsamt.

motargumentet kan då tänkas vara att det skulle gå att bygga mer vindkraftverk och på så sätt garantera överproduktion hela tiden i olika grad, det skulle dock behövas enormt många vindkraft verk till det ändamålet och blir då orimligt dyrt, lägg sedan till underhåll av alla dom verken och kostnaden blir enorm.

här kan ett argument vara att kärnkraftverk också är dyra vilket kan vara sant, men det krävs färre och på färre platser så service och underhåll kan ske mer rationellt då produktionen av vätgasen sker på samma ställe och inte fördelat över landet.

går att argumentera i evigheter med för och emot båda har för och nackdelar det gäller att välja genom att väga fördelarna mot nackdelarna och ta beslut utifrån vilka kompromisser man är bered att göra. men det beror även på vilket problem som man avser lösa.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter helt galet att de skulle använda ett kärnkraftverk för att göra vätgas. Den stora anledningen till att det finns ett intresse för vätgas är för att dra nytta av vind och sol när elen inte behövs för annat.

Ironin är att "röd" vätgas gjort av värmen från högtemperatur-kärnkraftsreaktorer är det enda som kan konkurrera med vanlig "grå" vätgas producerad av naturgas. Grön vätgas gjord med gratis el är dubbelt så dyr som grå vätgas.

Poland har förövrigt just signat för 3st Westinghouse AP1000 reaktorer. Estimerat 20 miljarder dollar för 3 reaktorer.
https://info.westinghousenuclear.com/news/historic-contract-p...

Skulle inte förvåna mig om Poland som nu har Europas smutsigaste el går om Tyskland inom 20 år, innan Tyska Energiwende är klart år 2050.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Skrivet av Eson:

Ironin är att "röd" vätgas gjort av värmen från högtemperatur-kärnkraftsreaktorer är det enda som kan konkurrera med vanlig "grå" vätgas producerad av naturgas. Grön vätgas gjord med gratis el är dubbelt så dyr som grå vätgas.

Poland har förövrigt just signat för 3st Westinghouse AP1000 reaktorer. Estimerat 20 miljarder dollar för 3 reaktorer.
https://info.westinghousenuclear.com/news/historic-contract-p...

Skulle inte förvåna mig om Poland som nu har Europas smutsigaste el går om Tyskland inom 20 år, innan Tyska Energiwende är klart år 2050.

Hoppas att polen går hela vägen då det är väldigt positiva miljöeffekter för oss alla som bor runt östersjön och inte minst för polackerna själva som kommer kunna njuta av att inte behöva andas in allt koldamm.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Ironin är att "röd" vätgas gjort av värmen från högtemperatur-kärnkraftsreaktorer är det enda som kan konkurrera med vanlig "grå" vätgas producerad av naturgas. Grön vätgas gjord med gratis el är dubbelt så dyr som grå vätgas.

Poland har förövrigt just signat för 3st Westinghouse AP1000 reaktorer. Estimerat 20 miljarder dollar för 3 reaktorer.
https://info.westinghousenuclear.com/news/historic-contract-p...

Skulle inte förvåna mig om Poland som nu har Europas smutsigaste el går om Tyskland inom 20 år, innan Tyska Energiwende är klart år 2050.

Kärnkraften är ju död enligt vissa… eller hur var det nu igen? Kkv-el att producera vätgas är ju endast vettigt om man tänker använda den i syfte att producera koldioxidutsläppsfri stål. Annars går man ju över ån efter vatten , två ggr termodynamik plox.

Jag har alltid tyckte att vi borde bygga ett kkv i Barsebäck och låta tyskarna betala för den. De vill ju åt de stabiliserande egenskaperna, men inte ha den innanför landets gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Ironin är att "röd" vätgas gjort av värmen från högtemperatur-kärnkraftsreaktorer är det enda som kan konkurrera med vanlig "grå" vätgas producerad av naturgas. Grön vätgas gjord med gratis el är dubbelt så dyr som grå vätgas.

Det finns inga högtemperaturkärnkraftsreaktorer som producerar värme och el så vitt jag vet. Var har du fått dina siffor ifrån?