Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft

Microsoft är på jakt efter en expert på kärnkraft som kan leda företagets nya satsning på små modulära kärnkraftsreaktorer som ska kunna driva datacenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack, ni azurblå vakttorn.. med plutonium tvingar vi amazonerna på knä.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det har Kärnfull pillat på ett tag, har för mig jag hörde att de har börjat bygga reda på nåt universitetsområde här i Sverige redan.

Kärnfull Next

hittade länken
https://www.architectsjournal.co.uk/news/instance-architects-plans-europes-first-small-modular-nuclear-reactor-plant?tkn=1

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Då kan vi snart påbörja driva Bitcoin med lite kärnkraft om det är OK med driva datacenter med kärnkraft 👌👍

Data som data.

Permalänk
Medlem

Ja, SMR tror jag har en plats när det gäller såna här större slukare av energi. De kan bli självförsörjande och slipper belasta elnätet på köpet.

Däremot är jag mer skeptisk till SMR på bredare front än så. Större anläggningar kommer garanterat bli billigare i längden för kommersiell elproduktion förutom möjligen i några nischade fall. Plus att SMR inte bidrar med någon svängmassa såvitt jag vet och det är ett växande problem redan som det är. Dumt att spä på det problemet, iaf innan ny är på plats så man har något att ta av.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Bästa kraftkällan så det skulle vara bra.

Permalänk
Medlem

Ja kärnkraft är väll den enda strömkällan vi har som är helt oberoende av väder och därför behövs den, om man vill slippa utsläpp i atmosfären.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Baskraft behövs, framförallt nu när allt är extra oroligt. Vad som helst som inte är olja och kol! Sjukt att många fortfarande vill ha mer dinosaurieeld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja kärnkraft är väll den enda strömkällan vi har som är helt oberoende av väder och därför behövs den, om man vill slippa utsläpp i atmosfären.

Nja, om kylvattnet är för varmt pga vädret är det inte helt ovanligt att de får minska effekt eller stänga ner ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, SMR tror jag har en plats när det gäller såna här större slukare av energi. De kan bli självförsörjande och slipper belasta elnätet på köpet.

Däremot är jag mer skeptisk till SMR på bredare front än så. Större anläggningar kommer garanterat bli billigare i längden för kommersiell elproduktion förutom möjligen i några nischade fall. Plus att SMR inte bidrar med någon svängmassa såvitt jag vet och det är ett växande problem redan som det är. Dumt att spä på det problemet, iaf innan ny är på plats så man har något att ta av.

Varför skulle inte SMR bidra till svängmassa? Du kommer förmodligen ha en turbinsträng och kanske 2 SMRer på den turbinsträngen. Det blir ju egentligen samma som de konventionella kärnkraftverken.

stavfel
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Grymt! År bara extremt synd att vi bor i ett land som varit på topp när det kommer till kärnkraft men förlorat allt iom politerkerna..

Men bara hoppas på att dom får genombrott med nya generationen i SMR form! Kommer förhoppningsvis ändra synen på kärnkraften en hel del över hela världen!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nja, om kylvattnet är för varmt pga vädret är det inte helt ovanligt att de får minska effekt eller stänga ner ett tag.

Fast detta kan man bygga bort genom att välja större kylare och dimensionera för de vattentemperaturer man tror kommer uppstå. Visst, om man tar vatten från en flod som i frankrike kan det vara lite jobbigare då det kan bli för varmt i floden om alla kärnkraftverk släpper ut sitt varma vatten där. För varmt för djuren som lever där dvs.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nja, om kylvattnet är för varmt pga vädret är det inte helt ovanligt att de får minska effekt eller stänga ner ett tag.

Det är väl främst för att vattnet inte ska bli ännu varmare i floder osv, alltså miljöskäl, inte på grund av att kärnkraftverket inte skulle klara av det. Men det är ett mindre problem då det bara är varmt i vattnet på sommaren då det förbrukas mindre energi. Det är också den tid då kärnkraftverk oftast stängs av för underhåll.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Grymt! År bara extremt synd att vi bor i ett land som varit på topp när det kommer till kärnkraft men förlorat allt iom politerkerna..

Men bara hoppas på att dom får genombrott med nya generationen i SMR form! Kommer förhoppningsvis ändra synen på kärnkraften en hel del över hela världen!

Jag försvarar inte politikerna men det var faktiskt folkomröstning om kärnkraften där svenska folket röstade för en avveckling.
Sen är det politikerna som inte följt det vägledande beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Jag försvarar inte politikerna men det var faktiskt folkomröstning om kärnkraften där svenska folket röstade för en avveckling.
Sen är det politikerna som inte följt det vägledande beslutet.

Well och folk vill ha 100% förnybart, folk vet inte hur saker funkar och borde helt enkelt inte vara med och bestämma om sånt.

Hade Sverige haft en omröstning för säg 8 år sen så hade dom utan problem röstat ja för 100% förnybar produktion i Sverige, vilket hade resulterat i svenska nätet hade kollapsat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Det är väl främst för att vattnet inte ska bli ännu varmare i floder osv, alltså miljöskäl, inte på grund av att kärnkraftverket inte skulle klara av det. Men det är ett mindre problem då det bara är varmt i vattnet på sommaren då det förbrukas mindre energi. Det är också den tid då kärnkraftverk oftast stängs av för underhåll.

Anledningen spelar inte så stor roll, verkligheten är att dom kör med minskat effekt.

Skrivet av sperglord:

Jag försvarar inte politikerna men det var faktiskt folkomröstning om kärnkraften där svenska folket röstade för en avveckling.
Sen är det politikerna som inte följt det vägledande beslutet.

I Sverige är inte folkomröstning bindande, utan typ bara i Schweiz. Dessutom fanns ingen röstmöjlighet att inte avveckla kärnkraften.
Dessutom är säkert 50% av röststocken död idag.

Permalänk
Skrivet av requiro:

Då kan vi snart påbörja driva Bitcoin med lite kärnkraft om det är OK med driva datacenter med kärnkraft 👌👍

Data som data.

Bitcoin är djävulens påfund. Ospårbara transaktioner gynnar bara kriminella samt möjliggör finansiering av terrorism.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Well och folk vill ha 100% förnybart, folk vet inte hur saker funkar och borde helt enkelt inte vara med och bestämma om sånt.

Hade Sverige haft en omröstning för säg 8 år sen så hade dom utan problem röstat ja för 100% förnybar produktion i Sverige, vilket hade resulterat i svenska nätet hade kollapsat.

Ja visst finns det negativa aspekter med en demokrati men jag föredrar det! Tillbaka till ämnet nu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Jag försvarar inte politikerna men det var faktiskt folkomröstning om kärnkraften där svenska folket röstade för en avveckling.
Sen är det politikerna som inte följt det vägledande beslutet.

Menar du folkomröstningen där alla tre alternativ var avveckling i olika snabb takt och där förslaget som var för den långsammaste avvecklingstakten vann? Tycker du det är en bra folkomröstning att ens hänvisa till? Speciellt efter 43 år?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_k%C3%A...

Permalänk
Medlem

Undra om det är i kombination med deras undervattensdatacenter?
https://news.microsoft.com/source/features/sustainability/pro...
Känns som det lite hade säkrat kylningen... Eller är detta ett perfekt sätt att värma upp haven ännu mer?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Avstängd

Framtiden är kärnkraft.. vissa behöver bara komma ikapp med verkligheten.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well och folk vill ha 100% förnybart, folk vet inte hur saker funkar och borde helt enkelt inte vara med och bestämma om sånt.

Hade Sverige haft en omröstning för säg 8 år sen så hade dom utan problem röstat ja för 100% förnybar produktion i Sverige, vilket hade resulterat i svenska nätet hade kollapsat.

Folk är alltså inte experter i kärnteknik? En demokrati låter folk styra över om sådant de inte är experter på. Bokstavligt talat ett måste då alla kan inte vara civilingenjörer, läkare, advokater, etc, samtidigt. Misstänker att du varken är eller.

Hur som, OT, känns rimligt kul att företag nuförtiden är så stora att de måste beblanda sig med elförsörjning på den skalan att kärnkraft är med på tapeten. Luktar lite cyberpunk-aktigt över det hela.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Det är väl främst för att vattnet inte ska bli ännu varmare i floder osv, alltså miljöskäl, inte på grund av att kärnkraftverket inte skulle klara av det. Men det är ett mindre problem då det bara är varmt i vattnet på sommaren då det förbrukas mindre energi. Det är också den tid då kärnkraftverk oftast stängs av för underhåll.

I Sverige stängs det av på vintern när det behövs som mest....

Vi minns alla Ringhals 4
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/202...

flestvning
Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

I Sverige stängs det av på vintern när det behövs som mest....

Vi minns alla Ringhals 4
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/202...

Fast den gick ju sönder av oklar anledning. Det var ju inte ett planerat stopp, enl vattenkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

I Sverige stängs det av på vintern när det behövs som mest....

Vi minns alla Ringhals 4
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/202...

Nej Ringhals 4 stängdes av under sommaren 2022 och var avstängd till våren 2023 p.g.a en skada. Skadan berodde inte på vädret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nja, om kylvattnet är för varmt pga vädret är det inte helt ovanligt att de får minska effekt eller stänga ner ett tag.

Är inte det ganska ovanligt om vattnet tas från havet eller stora sjöar som i de flesta fall, skulle väll vara om vattnet närmar sig kokpunkten. Kan tänka mig att värmeväxlarna är stora nog att klara så höga temperaturer det är beräknat att bli?

edit: Läste att det är beräknat att dra ned effekten på somrarna eftersom el inte behövs så att reaktorerna behöver ingen större kyleffekt då så allt är uträknat, även om det ibland slår fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Jag försvarar inte politikerna men det var faktiskt folkomröstning om kärnkraften där svenska folket röstade för en avveckling.
Sen är det politikerna som inte följt det vägledande beslutet.

Så ett beslut för 30 år sedan utan vår tids utmaningar ska ligga till grund för all framtid?

Tysklands strategi har varit en enastående hit....

Permalänk
Medlem

Dessa små reaktorer är väl fortfarande i forskningsstadie?
Kärnkraft är problematiskt. Bygga nya kärnkraftverk är mycket dyrt och tar lång tid, räkna med 20-25 år. Kolla på nya Okiluoto i Finland. De har överskridit budgetten med några hundra procent, 120 miljarder kronor i kostnad ungefär.
Frågan är när det, eller om det, betalar sig överhuvudtaget. Det är därför vi byggt ut de kärnkraftverk vi redan har, i över 30 års tid.

Vi har ännu ingen riktigt solid lösning för avfallshanteringen gällande uranet heller, vilket känns djupt oroande och ansvarlöst. Vi människor är inte förmögna att prata om hantering av saker över tidshorisonter på över 1000 år och liknande, och vi har inte tekniken för detta heller. Alla planer hittills är sågade. Det kommer garanterat att fallera.

En annan sak som talar emot kärnkraften utöver riskerna är alla dyra underhåll, som innebär driftstopp. Detta inträffar ofta, som ni kanske har märkt.
Det går inte heller att reglera kraften på ett smidigt sätt, den är inte ställbar som en del verkar tro. Det är av eller på som gäller. Energitillförseln från kärnkraft går alltså inte att reglera, som t.ex. vattenkraften kan, vilket är vår överlägset bästa energikälla här i Sverige.
Vi har överskott på el och klarar oss utmärkt på vattenkraft och mer utbyggnad av ny och kraftfull vindkraft. Solpaneler på alla nybyggen borde också kunna gynna i viss mån, även om det bara är en liten del av lösningen.
Hur som helst är det långt ifrån en energikris och inget verkligt problem. Bind elavtalet om ni är oroliga över svängningar som uppstår emellanåt.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Musikälskare

Smart, är positiv till kärnkraft och det är rätt väg att gå imo, speciellt när det kommer till SMR

Det behövs byggas mer och mycket fortare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?