Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Ny kärnkraft tar längre tid att bygga än det tar att bygga industrin som behöver energi. Trafiken passerar avgrunden innan bron är byggd om man vill vara lustig. Tror du landet som ansvarade för hallandsåsen och västlänken kan bygga kärnkraftverk under budget på vare sig tid eller pengar? Jag tvivlar. Bättre då att låta privata aktörer bygga egna vätgasanläggningar.

Vätgas är kanske hypat nu men det var elbilar också för några år sen. Den grundläggande fysiken är så förbaskat snygg - sol+vatten = vatten+energi. Den formeln är ingen hype, det är så det fungerar. Inga utsläpp och renat vatten på köpet.

Skall vi ge upp på den bara för att vi oroar oss för att behöva bygga lite nya anläggningar för första gången? En gång i tiden byggdes det första kärnkraftverket också.

Jo jag vet, crypto var också hypat. Vi får la se, jag tror att vätgas och andra alternativ hinner komma på banan och bevisa sitt existensberättigande långt innan någon sätter spaden i marken för att bygga något nytt kärnkraftverk i Sverige.

Jag är också för vätgas, men inte i sin nuvarande form

Naturgas är 1kg =1.36L volym
Vätgas 1kg =13L volym

Det blir några enorma anläggningar för att kunna lagra gasen...
Det är brandfarligt och explosions farligt.

Vart hade du velat placera dessa lager?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Ny kärnkraft tar längre tid att bygga än det tar att bygga industrin som behöver energi. Trafiken passerar avgrunden innan bron är byggd om man vill vara lustig. Tror du landet som ansvarade för hallandsåsen och västlänken kan bygga kärnkraftverk under budget på vare sig tid eller pengar? Jag tvivlar. Bättre då att låta privata aktörer bygga egna vätgasanläggningar.

Vätgas är kanske hypat nu men det var elbilar också för några år sen. Den grundläggande fysiken är så förbaskat snygg - sol+vatten = vatten+energi. Den formeln är ingen hype, det är så det fungerar. Inga utsläpp och renat vatten på köpet.

Skall vi ge upp på den bara för att vi oroar oss för att behöva bygga lite nya anläggningar för första gången? En gång i tiden byggdes det första kärnkraftverket också.

Jo jag vet, crypto var också hypat. Vi får la se, jag tror att vätgas och andra alternativ hinner komma på banan och bevisa sitt existensberättigande långt innan någon sätter spaden i marken för att bygga något nytt kärnkraftverk i Sverige.

Vissa av oss har velat bygga kärnkraft i 10 år. Men det ska förhalas, försvåras och göras så omständligt det går, för att det ska inte vara lätt.

Vi skjuter oss själva i foten och det är vi som får lida. Typiskt människan.

Jag vet hur vätgas fungerar - Har ägt aktier i alldeles för många av bolagen ska nyttja det 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag är också för vätgas, men inte i sin nuvarande form

Naturgas är 1kg =1.36L volym
Vätgas 1kg =13L volym

Det blir några enorma anläggningar för att kunna lagra gasen...
Det är brandfarligt och explosions farligt.

Vart hade du velat placera dessa lager?

Men vätgas har också mer energi per kilo än naturgas. Skillnaden i energi för samma volym är ca 3x fördel naturgas, så man behöver 3x så mycket plats. (ish).

Vi måste modda lagren, alternativt blanda in vätgasen med annan gas till en början sedan kan man lagra den på samma ställen som i dag. Nu har inte Sverige så många gaslager men andra länder har så det är inte fantasikonstruktioner vi pratar om.

Vätgas är ungefär lika brandfarligt som annan gas, så jag ser inte en ny problemställning där. Det inträffar förvisso gasexplosioner lite varstans regelbundet i världen men det är ingen big deal på det stora hela. Många få lager istället för ett stort känns som en bra ide.

Säkerhetsfrågan är lite förvirrande. Vi har vätgasfordon i allmän trafik, men vätgaslager är så farligt att vi skall ha.....kärnkraftverk..... istället? Om vi lägger ens en bråkdel av säkerhetsbudgeten som kärnkraft förbrukar per år på att hålla vätgas säkert så tror jag vi kan känna oss rätt så trygga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vi skjuter oss själva i foten och det är vi som får lida. Typiskt människan.

Instämmer till 100%, men jag ser kärnkraft som fotpistolen. Våra barnbarns barnbarn kommer betala för Forsmark utan att ens veta vad det var frågan om när ström är lika dyrt som luft.

(plot twist: luft kostar 5 kr litern)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Ni verkar fortfarande tro att kärnkraften styrs via någon form av reglerbar ratt, som bara går att vrida upp/ner efter behov. Det är inte så det fungerar.
Har vi någon tekniker här som faktiskt jobbar vid ett av våra kärnkraftverk, som kan steppa in och förklara?

De ingenjörer jag har pratat med, som arbetat vid Ringhals, har berättat att kärnkraftverket är utformat för att tillhandahålla en stabil och konsekvent effekt. Plötsliga och frekventa förändringar av effektuttaget försöker man undvika.

"Tekniska minimikrav för förmåga till frekvens- och effektreglering för anslutande kraftproduktion finns i SvKFS 2005:2 samt i kommissionens förordning (EU) 2016/631 av den 14 april 2016 om fastställande av nätföreskrifter med krav för nätanslutning av generatorer. Svenska kärnkraftsanläggningar är undantagna kravet om att ha förmåga till frekvensreglering enligt SvKFS 2005:2. Däremot så omfattas kärnkraftsanläggningarna av kraven att ha förmåga till effektreglering."

"Kärnkraftsanläggningarna har från och med 90-talet producerat baskraft, vilket innebär att de är optimerade för att leverera största möjliga aktiva effekt. Överlag anses de svenska kärnkraftsanläggningarna som en oflexibel resurs, men det har inte alltid varit så. Som beskrivs i del 2 konstruerades anläggningarna för både effektreglering (dygns- och veckoslutsreglering) och frekvensreglering62 63. På 80-talet nyttjades förmågan till effektreglering hos flertalet av kärnkraftsanläggningar för att följa den varierande förbrukningen i kraftsystemet62. Vid konstruktionen utrustades samtliga kärnkraftsanläggningar med förmåga till frekvensreglering, den förmågan har dock aldrig använts i kommersiell drift."

Sidan 46: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2019/karnkraft...

https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/19886/la...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Instämmer till 100%, men jag ser kärnkraft som fotpistolen. Våra barnbarns barnbarn kommer betala för Forsmark utan att ens veta vad det var frågan om när ström är lika dyrt som luft.

(plot twist: luft kostar 5 kr litern)

Nej för vi kommer kunna göra något med avfallet i framtiden.

Se på Tyskland som lagt ner kärnkraft och fått elda mer kol och olja. Vi körde Karlshamnsverket för elpriset gjorde det värt det(ett pris vi inte hade haft med två reaktorer kvar).

Det finns siffror på vad kol/oljeeldande kostar i människoliv. Men nej nej, debattera vätgas i 15 år till så kan både Tyskland och Karlshamn få bränns lite mer olja 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej för vi kommer kunna göra något med avfallet i framtiden.

Jo det måste de tyvärr, bland annat eftersom SKB's mandat för SFR sträcker sig 500 år i framtiden och förbrukar 40 miljoner per år redan, innan den planerade utökningen. https://skb.se/anlaggningar-i-drift/slutforvaret-sfr-2/

Notera också här var detta förvaret har placerats. Vattennivån förväntas stiga så det måste troligen flyttas innan våra barnbarn går i pension.

Till okänd kostnad förstås, och även om den inte flyttas vet vi ju inte ens hur inflationen ser ut i morgon, långt mindre om 100 år.
Sedan vet vi ju inte alls när och var vi får ett slutförvar för det högaktiva avfallet, eller vad det kommer kosta. Tyskland trodde sig ha ett förvar för avfall i en gammal saltgruva men fick flytta alltihop när det visade sig vara geologiskt olämpligt - givetvis utan att det dök upp på kärnkraftens konto. Pappa staten betalade och därmed tror folk fortfarande att kärnkraften var billig. (Googla "Asse II" för mer info).

Jag tycker vi har ansvar att tänka på sånt även om det är kostnader som troligen inte drabbar oss personligen. Våra föräldrar levde loppan på el som vi betalar för fortfarande, det räcker tycker jag.

Investerar vi i lagring som tar hand om "gratisenergi" från förnybara källor så betalar det sig för barnbarnen istället för att kosta, det är givetvis mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jo det måste de tyvärr, bland annat eftersom SKB's mandat för SFR sträcker sig 500 år i framtiden och förbrukar 40 miljoner per år redan, innan den planerade utökningen. https://skb.se/anlaggningar-i-drift/slutforvaret-sfr-2/

Notera också här var detta förvaret har placerats. Vattennivån förväntas stiga så det måste troligen flyttas innan våra barnbarn går i pension.
https://skb.se/wp-content/uploads/2015/04/SFR-vy_940px.jpg

Till okänd kostnad förstås, och även om den inte flyttas vet vi ju inte ens hur inflationen ser ut i morgon, långt mindre om 100 år.
Sedan vet vi ju inte alls när och var vi får ett slutförvar för det högaktiva avfallet, eller vad det kommer kosta. Tyskland trodde sig ha ett förvar för avfall i en gammal saltgruva men fick flytta alltihop när det visade sig vara geologiskt olämpligt - givetvis utan att det dök upp på kärnkraftens konto. Pappa staten betalade och därmed tror folk fortfarande att kärnkraften var billig. (Googla "Asse II" för mer info).

Jag tycker vi har ansvar att tänka på sånt även om det är kostnader som troligen inte drabbar oss personligen. Våra föräldrar levde loppan på el som vi betalar för fortfarande, det räcker tycker jag.

Investerar vi i lagring som tar hand om "gratisenergi" från förnybara källor så betalar det sig för barnbarnen istället för att kosta, det är givetvis mycket bättre.

OK vi ger upp. du har rätt, det blir för dyrt. Vi låter våra 8000 ton högradioaktivt uttjänt kärnbränsle bara ligga på någon soptipp eller dumpa det i havet direkt eftersom slutförvaret ändå kommer läcka. Vi får också då sluta med röntgen i sjukvården för att det inte ska genereras något mer radioaktivt avfall.

Jag kan se det framför mig när klimataktivister stolt berättar för sina barnbarn hur dom gjorde allt dom kunde för att stoppa alla försök till att med mänsklighetens samlade kunskaper, bygga det säkraste slutförvaret för, enlig dem själva, världens farligaste ämnen. "Vi lyckades inte bygga tillräckligt med vindkraft för att rädda klimatet i tid men vi lyckades stoppa alla nya gen4 kärnkraftsreaktorer som skulle drivas med kärnavfallet, det hade blivit för dyrt."

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Men vätgas har också mer energi per kilo än naturgas. Skillnaden i energi för samma volym är ca 3x fördel naturgas, så man behöver 3x så mycket plats. (ish).

Vi måste modda lagren, alternativt blanda in vätgasen med annan gas till en början sedan kan man lagra den på samma ställen som i dag. Nu har inte Sverige så många gaslager men andra länder har så det är inte fantasikonstruktioner vi pratar om.

Vätgas är ungefär lika brandfarligt som annan gas, så jag ser inte en ny problemställning där. Det inträffar förvisso gasexplosioner lite varstans regelbundet i världen men det är ingen big deal på det stora hela. Många få lager istället för ett stort känns som en bra ide.

Säkerhetsfrågan är lite förvirrande. Vi har vätgasfordon i allmän trafik, men vätgaslager är så farligt att vi skall ha.....kärnkraftverk..... istället? Om vi lägger ens en bråkdel av säkerhetsbudgeten som kärnkraft förbrukar per år på att hålla vätgas säkert så tror jag vi kan känna oss rätt så trygga!

Naturgas är 13-16kwh /kg och vätgas är 33kwh/kg så det skiljer bara 2x snarare än 3x.
LNG ÄR 16kwh/kg och biogas är 13ish

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

OK vi ger upp. du har rätt, det blir för dyrt. Vi låter våra 8000 ton högradioaktivt uttjänt kärnbränsle bara ligga på någon soptipp eller dumpa det i havet direkt

Jag anar en viss sarkasm, men ser inte att du förklarar varför kärnkraft inte kommer bli för dyr?

Vi har redan perioder då kärnkraften måste sänka sin produktion eftersom den inte är lönsam i dag. Det kommer ju bli allt vanligare framöver ju mer förnybart som installeras. Vi kan inte trolla bort behovet av stora mängder högutbildad personal, extremt rigorösa säkerhetsrutiner, avancerade transportfordon mm för att driva kärnkraft. Det kommer alltid kosta mycket pengar.

Vi kan alltså inte betala för hanteringen av avfallet med vinster från kärnkraft, eftersom den med övervägande sannolikhet inte kommer generera några vinster. Vi kommer få betala hanteringen oavsett förstås.

Om våra föräldrar hade gett oss solpaneler på varje hustak och massiva vätgasanläggningar, pumpstationer, batterilager mm istället för kärnkraft så hade det varit en gåva liknande den vi fick från vattenkraftverken de byggde. De tog investeringen, vi fick vinsterna. Vattenkraften har varit sveriges guldbiljett och silversked i flera generationer.

Jag tycker det är den sortens lösningar vi skall satsa på. Kostnaden för ett kärnkraftverk räcker till en hel del pumpad lagring, en massa gasgeneratorer, massor med vätgaslager - och när såna väl är på plats kommer de garanterat löna sig förr eller senare, om inte just med det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag anar en viss sarkasm, men ser inte att du förklarar varför kärnkraft inte kommer bli för dyr?

Om våra föräldrar hade gett oss solpaneler på varje hustak och massiva vätgasanläggningar, pumpstationer, batterilager mm istället för kärnkraft så hade det varit en gåva liknande den vi fick från vattenkraftverken de byggde. De tog investeringen, vi fick vinsterna. Vattenkraften har varit sveriges guldbiljett och silversked i flera generationer.

Jag tycker det är den sortens lösningar vi skall satsa på. Kostnaden för ett kärnkraftverk räcker till en hel del pumpad lagring, en massa gasgeneratorer, massor med vätgaslager - och när såna väl är på plats kommer de garanterat löna sig förr eller senare, om inte just med det samma.

Om de hade monterat massa vindkraft och solceller på 80 talet så hade vi behövt pröjsa väldigt massa på återvinning och sanering med tanke på hur man gjorde förr i tiden.
Vi skulle också behöva ersätta allt för andra gången för flera miljarder....

Vi har inte upplevt mass-återvinning av vind och sol ännu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om de hade monterat massa vindkraft

Inte vindkraft, solpaneler, pumpad lagring och vätgaslager var förslaget. Vindkraft behöver kompetent personal och kontinuerligt relativt dyrt underhåll också så det är inte optimalt.

Solpaneler som obligatorisk del av alla hustak och några TWh med diverse lagring hade ju täckt upp det kärnkraften producerar i dag, med dagens teknik för solpaneler förstås. Den fanns inte på den tiden så det blir givetvis hypotetiskt.

Men om det funnits så hade takläggarindustrin tagit hand om bytena så ofta som det krävs (vilket är ungefär lika ofta som tak måste bytas i vilket fall) och det hade givetvis funnits hantering för ett avfall som är så vanligt som solpaneler hade varit då. Folk som monterar värmepumpar och AC tar hand om det problematiska avfallet från dem exempelvis, solpaneler är enklare.

Jag tolkar det du säger som att du ändå håller med om grundprincipen, dvs att det är bättre att satsa på saker som betalar sig över tid än på saker som visat sig bara kosta mer och mer över tid?

Du köper inte att vi har det alternativet, medan jag är helt övertygad om att vi har det. Närmare kommer vi nog inte samförstånd denna gången. Kanske nästa gång.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xorcist:

Dessa små reaktorer är väl fortfarande i forskningsstadie?
Kärnkraft är problematiskt. Bygga nya kärnkraftverk är mycket dyrt och tar lång tid, räkna med 20-25 år. Kolla på nya Okiluoto i Finland. De har överskridit budgetten med några hundra procent, 120 miljarder kronor i kostnad ungefär.
Frågan är när det, eller om det, betalar sig överhuvudtaget. Det är därför vi byggt ut de kärnkraftverk vi redan har, i över 30 års tid.

Vi har ännu ingen riktigt solid lösning för avfallshanteringen gällande uranet heller, vilket känns djupt oroande och ansvarlöst. Vi människor är inte förmögna att prata om hantering av saker över tidshorisonter på över 1000 år och liknande, och vi har inte tekniken för detta heller. Alla planer hittills är sågade. Det kommer garanterat att fallera.

En annan sak som talar emot kärnkraften utöver riskerna är alla dyra underhåll, som innebär driftstopp. Detta inträffar ofta, som ni kanske har märkt.
Det går inte heller att reglera kraften på ett smidigt sätt, den är inte ställbar som en del verkar tro. Det är av eller på som gäller. Energitillförseln från kärnkraft går alltså inte att reglera, som t.ex. vattenkraften kan, vilket är vår överlägset bästa energikälla här i Sverige.
Vi har överskott på el och klarar oss utmärkt på vattenkraft och mer utbyggnad av ny och kraftfull vindkraft. Solpaneler på alla nybyggen borde också kunna gynna i viss mån, även om det bara är en liten del av lösningen.
Hur som helst är det långt ifrån en energikris och inget verkligt problem. Bind elavtalet om ni är oroliga över svängningar som uppstår emellanåt.

Ja, jätteofta...

Från Svenska kraftnät kring förväntad tillgänglighet i de lägen vi behöver effekten som mest. (Vi har sett andra kreativa definitioner av "tillgänglighet" i denna tråd, har själv solceller och de har aldrig strulat men trots deras "100 %-iga" tillgänglighet har de en märklige egenhet att inte leverera ström rätt ofta när det behövs...).

Ser däremot billigt framåt, september var billigaste månaden på 3 år. Tyvärr är det ingen som verkar tjäna pengar just nu, Vestas (världens största leverantör av vindkraftverk) med flera har haft det riktigt trevligt i många år men nu har kurvorna vänt brant nedåt.

Ingen kommer kunna driva elproduktion med vinst om vi regelmässigt kommer se det vi såg förra månaden med frekvent förkommande minuspriser (som Svenska kraftnät pekar på kommer av en snabbt ökande brist på FCR-D ned kapacitet relativt produktionskapaciteten, d.v.s. någon som kan konsumera effekten när det är överskott).

Ett problem vindkraftsindustrin verkar ha är att de lite räknat med "det blir billigare med tiden". Det är sant att vissa delar blivit billigare p.g.a. stordriftsfördelar, men allt blir inte nödvändigtvis billigare med tiden. Historiska exempel är olja, även där har det skett massor med utveckling men priset har ändå ökat då man började med de ställen det var lätt/billigt att pumpa upp oljan.

Vindkraftsindustrin verkar ha liknande problem, man började med de riktigt bra ställena. Ovanpå det har man nu problemet att med den kraftiga utbyggnad vi haft är det allt svårare att tjäna pengar. Vid gynnsamt väder producerar ju alla på topp, så blir överskott. Vid ogynnsamt väder är produktionen låg, även om priset är högt.

Bara inse att inget av kraftslagen kommer ensamt lösa problemet, man måste bygga ett rätt komplicerat pussel där vissa saker måste finnas i rätt specifik balans. Sen bör man nog undvika avvikande fall när man generaliserar, Okiluoto är inte på något sätt typiskt för vare sig kostnad (är betydligt dyrare än medianfallet) eller konstruktionstiden (tog betydligt längre än medianfallet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Allt är inte guld och gröna skogar för vind och sol heller.

https://www.nyteknik.se/energi/vindkraften-far-betalt-for-att...

att det tillförs 33 TwH per år från vindkraft är en klen tröst då vi inte kan säga när vi kan förvänta oss att produktionen sker.
med lagring och så kallade smarta nät går vi från att styra produktionen till att styra konsumtionen, jag kan för all del inte tänka mig att det är ett steg i rätt riktning. ska det bli en klassfråga om när det är möjligt att tvätta laga mat och dammsuga hemma?

och kärnkraften reglerar inte ner på grund av lönsamheten, nedregleringen sker för att nätet ska vara stabilt.
regleringen med vattenkraften når som påpekats tidigare i tråden en gräns för hur mycket den klarar att reglera.
vindkraften kan tillföra allt från 0-200 MW till 10 000 MW då måste vattenkraften klara av dom svängningarna, och det finns gränser här för hur mycket frånfall och tillförsel som kan kompenseras för.

lagring av vätgas går så klart men det är inte bara att bygga tankar som existerar i all framtid om det rör sig om trycktankar så behöver dessa bytas ut och besiktigas med jämna mellanrum trycktankar har begränsad livslängd, väder och vind sliter även det.

just nu förvaras avfallet från kärnkraften i clab vilket jag inte har hört ska vara några problem. att bränslet bara har 97% av energin kvar tycker jag är tråkigt då det finns teknik sedan 60-tal för att använda upp det och göra det mycket mindre radioaktivt. så nej att det skulle efterlämnas något skadligt som någons barnbarns barn ska ta hand om är inte ett problem.

större miljöskulder finns kvar från första och andra världskrigen där det dumpades oanvända kemvapen direkt i östersjön senapsgas och fosgen. för att inte tala om pappersbruken där det på flera platser finns farligt avfall i sjöar som behöver saneras. som är ett långt större problem som dumpats på senare generationer.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vänta nu, så din logik är att baskraft inte behövs när det blåser mycket och regnar så vi har minuspriser…

Den PLANERBARA kärnkraften kan reglera ner sin produktion för att inte trycka ner elpriserna än mer. Till skillnad från vindkraften….

Det är inte direkt så att elnätet jublar över minuspriser utan visar ju på ett problem.

Du måste sluta blanda äpplen och päron.
Först och främst, du är nog den första jag stött på som anmärker på låga priser. De olika slagen av solkraft kommer enbart fortsätta trycka ned priserna, vilket gör att kärnkraften kommer fortsätta stängas av och/eller nedregleras för att den är för dyr.

Det andra är att baskraften i sig behövs - det säger jag inte emot någon på - men inte för att producera el utan för att stabilisera elnätet. Sedan finns det inget syfte för kärnkraften. I praktiken skulle mängden alternativa källor kunna fördubblas och dagens mängd kärnkraft fortfarande klara av att hålla elnätet stabilt. Eftersom det är det dyraste slaget finns det således numera en nischad marknad för kärnkraft, inte mer.

Senast igår ändrade sig Centerpartiet gällande kärnkraft och vill att nya satsningar ska försöka få stå på egna ben. För att citera Aftonbladet:

Citat:

– Vi trodde på sol, vind och vatten. Det här programmet tror på sol, vind och vatten. De som tror på kärnkraften får en chans att bevisa sig genom att säga att vi klarar det här på marknadens villkor.

– Än så länge har de inte klarat sig. De kommer inte klara sig imorgon heller. De kommer inte att ha en chans. - Christer Jonsson

Jag är också för en öppen marknad så det är bra.
Internationella energiorganet IEA tror i sin prognos som kom den 26e september på följande utfall

I absoluta tal kommer kärnkraften öka, vilket säkert stämmer överens med att vissa mindre nogräknade länder satsar på det nu. Samtidigt i absoluta tal minskar dess inblandning, vilket är det viktiga. Inte att ett enskilt land som Turket eller Kina satsar på ett eller några få verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ja, jätteofta...

Från Svenska kraftnät kring förväntad tillgänglighet i de lägen vi behöver effekten som mest. (Vi har sett andra kreativa definitioner av "tillgänglighet" i denna tråd, har själv solceller och de har aldrig strulat men trots deras "100 %-iga" tillgänglighet har de en märklige egenhet att inte leverera ström rätt ofta när det behövs...).

<Uppladdad bildlänk>

Ser däremot billigt framåt, september var billigaste månaden på 3 år. Tyvärr är det ingen som verkar tjäna pengar just nu, Vestas (världens största leverantör av vindkraftverk) med flera har haft det riktigt trevligt i många år men nu har kurvorna vänt brant nedåt.

Du borde kanske nämna att din bild avser vinterläget, folk kanske tolkar det som att det ser ut så här året runt.

Citat:

Ingen kommer kunna driva elproduktion med vinst om vi regelmässigt kommer se det vi såg förra månaden med frekvent förkommande minuspriser (som Svenska kraftnät pekar på kommer av en snabbt ökande brist på FCR-D ned kapacitet relativt produktionskapaciteten, d.v.s. någon som kan konsumera effekten när det är överskott).

Du kan också stänga av en del av produktionen.

Citat:

Ett problem vindkraftsindustrin verkar ha är att de lite räknat med "det blir billigare med tiden". Det är sant att vissa delar blivit billigare p.g.a. stordriftsfördelar, men allt blir inte nödvändigtvis billigare med tiden. Historiska exempel är olja, även där har det skett massor med utveckling men priset har ändå ökat då man började med de ställen det var lätt/billigt att pumpa upp oljan.

Jag tycker inte det går att jämföra med olja. Det finns en bestämd mängd olja i ett oljefält, vinden kommer inte ta slut på ett lönsamt ställe (även om det säkert kan ändra sig med tiden pga klimatförändringar eller något). Den stora anledningen till att vinden inte blir billigare har att göra med att folk klumpar ihop onshore och offshore men de går inte riktigt att jämföra eftersom det ställs helt olika krav på dem. För onshore vindkraft fortsätter priserna nedåt än så länge, men det borde börja plana av pga NIMBY tänker jag. Offshore har blivit dyrare än förväntat.

Citat:

Bara inse att inget av kraftslagen kommer ensamt lösa problemet, man måste bygga ett rätt komplicerat pussel där vissa saker måste finnas i rätt specifik balans. Sen bör man nog undvika avvikande fall när man generaliserar, Okiluoto är inte på något sätt typiskt för vare sig kostnad (är betydligt dyrare än medianfallet) eller konstruktionstiden (tog betydligt längre än medianfallet).

Inom västvärlden har det sett ut så här de senaste 20-25 åren, då borde ett rimligt antagande vara att nästa kkv kommer likna det mer än hur det ser ut utanför västvärlden eller hur det såg ut här i västvärlden på 70-talet eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag anar en viss sarkasm, men ser inte att du förklarar varför kärnkraft inte kommer bli för dyr?

Vi har redan perioder då kärnkraften måste sänka sin produktion eftersom den inte är lönsam i dag. Det kommer ju bli allt vanligare framöver ju mer förnybart som installeras. Vi kan inte trolla bort behovet av stora mängder högutbildad personal, extremt rigorösa säkerhetsrutiner, avancerade transportfordon mm för att driva kärnkraft. Det kommer alltid kosta mycket pengar.

Vi kan alltså inte betala för hanteringen av avfallet med vinster från kärnkraft, eftersom den med övervägande sannolikhet inte kommer generera några vinster. Vi kommer få betala hanteringen oavsett förstås.

Om våra föräldrar hade gett oss solpaneler på varje hustak och massiva vätgasanläggningar, pumpstationer, batterilager mm istället för kärnkraft så hade det varit en gåva liknande den vi fick från vattenkraftverken de byggde. De tog investeringen, vi fick vinsterna. Vattenkraften har varit sveriges guldbiljett och silversked i flera generationer.

Jag tycker det är den sortens lösningar vi skall satsa på. Kostnaden för ett kärnkraftverk räcker till en hel del pumpad lagring, en massa gasgeneratorer, massor med vätgaslager - och när såna väl är på plats kommer de garanterat löna sig förr eller senare, om inte just med det samma.

Bara för att man vet vad något kostar gör det inte dyrt jämfört något man inte vet kostnaden på, som tex ett förnybart elsystem.
Kärnkraft kostar mycket pengar men kan mycket väl vara det billigaste och snabbaste alternativet.
Ett förnybart elsystem som inte klarar av att sänka koldioxidutsläppen är väl det absolut dyraste alternativet då det är helt kastade pengar i sjön.

Tyskland har 120GW sol och vind, två gånger deras 60GW elkonsumtion men har ändå på ett årssnitt 10-20ggr högre koldioxidutsläpp per kWh än Sverige och Frankrike. Vind och sol kan alltså inte tränga bort behovet av fossil baskraft.

"The BDI study – conducted by management advisers Boston Consulting Group (BCG) and the consultancy Prognos – says that cutting emissions by 80 percent by 2050 (the lower end of Germany's climate targets) - would require cumulative total investment of 1.5 trillion (1,500 billion) euros."

"That 1.5 trillion euros figure translates into around 45 billion euros per year. Reducing emissions by 95 percent (the high end of Germany's 2050 climate targets) would require total investment of about 2.3 trillion euros, according to the BDI study."

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/how-much-does-germ...

Frankrike ska bygga 6st 1650MW ERP-2 reaktorer för 50-60 miljarder euro, säg 10 miljarder euro per 1650MW reaktor. Det är liknande Finlands OL3 ERP-reaktor.
Så för Frankrike att totalt ersätta sina (61GW) gamla reaktorer med nya ERP-2 så behövs det 37st reaktorer, alltså 370 miljarder euro.
Även om man tar världens nuvarande dyraste reaktorer, (även dom ERP-reaktorer, Hinkley Point C 18,9 miljarder euro styck) så skulle 61GW kosta 700 miljarder euro, fortfarande hälften av Tyska Energiewende kostnad för att klara 80 procent koldioxidreducing.

Tyskland kanske blir fossilfritt år 2050, 40år efter dom började år 2010, till en kostnad på 2300 miljarder euro.
Sverige byggde alla sina reaktorer på 10år och Frankrike 15år, till liknande kostnader med dagens pengavärde.
Sen ska man inte glömma bort livslängden på kraftslagen, kärnkraft har minst 40år, nya ERP är gjorda för 60år och 80år borde inte vara några problem. Vindkraft har max 25år, solceller minskar 1% per år i kapacitet.

Kärnkraft kostar mycket pengar men det är det säkraste och snabbaste alternativet till ett fossilfritt elsystem som fungerar i uppåt 80år.

https://www.worldnuclearreport.org/The-World-Nuclear-Industry...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Du borde kanske nämna att din bild avser vinterläget, folk kanske tolkar det som att det ser ut så här året runt.

Utgick från att det var uppenbart att det är då vi har störst behov.

Skrivet av pine-orange:

Du kan också stänga av en del av produktionen.

Well, är just det Svenska kraftnät kikar på just nu för ingen kommer göra det om de inte blir ordentligt kompenserade.

SvK har mandat att tvinga vissa producenter att stänga av produktion, de har börjat utnyttja det mandatet men de säger själv att det är långt ifrån en optimal lösning.

Vi (för är konsumenterna som kommer stå för notan) kommer framåt få en merkostnad för den här typen av reglering, den kostnaden borde rimligen tillföras de som orsakat den när man räknar på vad som är "billigast" att bygga framåt.

Men här finns förhoppningsvis storskalinga lösningar som är långt bättre än att stänga av produktion!!! Men likt allt annat här ligger det nog tyvärr en eller ett par decennier framåt i tiden...

Skrivet av pine-orange:

Jag tycker inte det går att jämföra med olja. Det finns en bestämd mängd olja i ett oljefält, vinden kommer inte ta slut på ett lönsamt ställe (även om det säkert kan ändra sig med tiden pga klimatförändringar eller något). Den stora anledningen till att vinden inte blir billigare har att göra med att folk klumpar ihop onshore och offshore men de går inte riktigt att jämföra eftersom det ställs helt olika krav på dem. För onshore vindkraft fortsätter priserna nedåt än så länge, men det borde börja plana av pga NIMBY tänker jag. Offshore har blivit dyrare än förväntat.
Inom västvärlden har det sett ut så här de senaste 20-25 åren, då borde ett rimligt antagande vara att nästa kkv kommer likna det mer än hur det ser ut utanför västvärlden eller hur det såg ut här i västvärlden på 70-talet eller hur?

Även om inte vinden tar slut på ett specifikt ställe har anläggningarna där en begränsad livslängd (förväntad livslängd är 20-25 år).

Men det jag menade är att alla nyetablering (för planen är forfarande att kraftigt expandera vindkraften) kommer har sämre lönsamhet och därmed knuffa genomsnittspriset per producerad kWh uppåt (och är den egenskapen jag jämförde med oljefälten).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Utgick från att det var uppenbart att det är då vi har störst behov.

Well, är just det Svenska kraftnät kikar på just nu för ingen kommer göra det om de inte blir ordentligt kompenserade.

SvK har mandat att tvinga vissa producenter att stänga av produktion, de har börjat utnyttja det mandatet men de säger själv att det är långt ifrån en optimal lösning.

Vi (för är konsumenterna som kommer stå för notan) kommer framåt få en merkostnad för den här typen av reglering, den kostnaden borde rimligen tillföras de som orsakat den när man räknar på vad som är "billigast" att bygga framåt.

Men här finns förhoppningsvis storskalinga lösningar som är långt bättre än att stänga av produktion!!! Men likt allt annat här ligger det nog tyvärr en eller ett par decennier framåt i tiden...

Även om inte vinden tar slut på ett specifikt ställe har anläggningarna där en begränsad livslängd (förväntad livslängd är 20-25 år).

Men det jag menade är att alla nyetablering (för planen är forfarande att kraftigt expandera vindkraften) kommer har sämre lönsamhet och därmed knuffa genomsnittspriset per producerad kWh uppåt (och är den egenskapen jag jämförde med oljefälten).

https://www.nyteknik.se/energi/vindkraften-far-betalt-for-att...

diskussionen har varit att vindkraftsproducenterna vill ha betalt oavsett om det blåser eller inte, blåser det mycket blir priset lågt och det går inte att göra vinst samma när det blåser lite och priset är högt då är produktionen i stället för låg, dom vill ha kakan och äta den med.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

https://www.nyteknik.se/energi/vindkraften-far-betalt-for-att...

diskussionen har varit att vindkraftsproducenterna vill ha betalt oavsett om det blåser eller inte, blåser det mycket blir priset lågt och det går inte att göra vinst samma när det blåser lite och priset är högt då är produktionen i stället för låg, dom vill ha kakan och äta den med.

Vad är det för konstiga avtal vindkraftsproducenter har egentligen? Är det liknande som villaägare med solceller, att de får spot-pris + 60 öre, och därför lönar det sig att köra vindkraften även när priset är negativt? Om de hade vettiga avtal borde de ju stänga av vindkraften självmant när priset hamnar under slitagekostnaden på vindkraftverken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du måste sluta blanda äpplen och päron.
Först och främst, du är nog den första jag stött på som anmärker på låga priser. De olika slagen av solkraft kommer enbart fortsätta trycka ned priserna, vilket gör att kärnkraften kommer fortsätta stängas av och/eller nedregleras för att den är för dyr.

Det andra är att baskraften i sig behövs - det säger jag inte emot någon på - men inte för att producera el utan för att stabilisera elnätet. Sedan finns det inget syfte för kärnkraften. I praktiken skulle mängden alternativa källor kunna fördubblas och dagens mängd kärnkraft fortfarande klara av att hålla elnätet stabilt. Eftersom det är det dyraste slaget finns det således numera en nischad marknad för kärnkraft, inte mer.

Senast igår ändrade sig Centerpartiet gällande kärnkraft och vill att nya satsningar ska försöka få stå på egna ben. För att citera Aftonbladet:

Jag är också för en öppen marknad så det är bra.
Internationella energiorganet IEA tror i sin prognos som kom den 26e september på följande utfall

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

I absoluta tal kommer kärnkraften öka, vilket säkert stämmer överens med att vissa mindre nogräknade länder satsar på det nu. Samtidigt i absoluta tal minskar dess inblandning, vilket är det viktiga. Inte att ett enskilt land som Turket eller Kina satsar på ett eller några få verk.

Fast nu vet vi ju att nätet är inte stabilt i södra Sverige. Vi saknar baskraft i södra Sverige vilket begränsar vår överföringskapacitet. Det finns en anledning till att kommuner tvingas bygga batterier och man nekat stora bolag att bygga här nere 🤷

Att vi har minuspriser är ju ett bevis på att vi inte har en balans. Vi har överskott så det sjunger om ibland och när Tyskland har problem snittar det av sig på SE4.

Jag är inte ensam att tycka att minuspriser är ett problem, för det visar att vårt nät saknar vissa förutsättningar(vätgas skulle kunna vara en lösning).

Åter igen, bygg 2-4 reaktorer på Barsebäck som en grundplatta i södra Sverige och låt sedan tiden komma med ny teknik.

Intressant att marknaden ska få bevisa sig ändå fick inte kärnkraften betalt för all nytta den bidrog med för elnätet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast nu vet vi ju att nätet är inte stabilt i södra Sverige. Vi saknar baskraft i södra Sverige vilket begränsar vår överföringskapacitet. Det finns en anledning till att kommuner tvingas bygga batterier och man nekat stora bolag att bygga här nere 🤷

Att vi har minuspriser är ju ett bevis på att vi inte har en balans. Vi har överskott så det sjunger om ibland och när Tyskland har problem snittar det av sig på SE4.

Jag är inte ensam att tycka att minuspriser är ett problem, för det visar att vårt nät saknar vissa förutsättningar(vätgas skulle kunna vara en lösning).

Åter igen, bygg 2-4 reaktorer på Barsebäck som en grundplatta i södra Sverige och låt sedan tiden komma med ny teknik.

Intressant att marknaden ska få bevisa sig ändå fick inte kärnkraften betalt för all nytta den bidrog med för elnätet…

Återigen bara Sverige, Sverige, Sverige.
Det är inte så systemet är byggt. "Tvingas" är nog ett ansträngt ord i sammanhanget, omställningen är där pengarna finns.

Tror inte vi definierar balans likadant. Balans för mig är att vi håller oss inom felmarginalen runt 50hz. Själv tycker jag att det är bra med fluktuerande priser. Det kan heller inte vara en rättighet att driva stora bolag var helst man vill bara för att det ser bra ut. Då blir det bara en massa what-if scenarion och det är rätt trist det med.

Oavsett hur många reaktorer man skulle bygga:

  1. Vem skulle stå för notan under byggnationen

  2. Vem skulle våga hävda att vi måste ha högre elpriser?

  3. Du tror inte att under de 10-15 åren som tillstånd och byggande skulle kräva att man kan använda tiden till annat? Hänvisar återigen till prisutvecklingen, och om detta har hänt de senaste tio åren, hur tror du att det kommer se ut de kommande tio åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Återigen bara Sverige, Sverige, Sverige.
Det är inte så systemet är byggt. "Tvingas" är nog ett ansträngt ord i sammanhanget, omställningen är där pengarna finns.

Tror inte vi definierar balans likadant. Balans för mig är att vi håller oss inom felmarginalen runt 50hz. Själv tycker jag att det är bra med fluktuerande priser. Det kan heller inte vara en rättighet att driva stora bolag var helst man vill bara för att det ser bra ut. Då blir det bara en massa what-if scenarion och det är rätt trist det med.

Oavsett hur många reaktorer man skulle bygga:

  1. Vem skulle stå för notan under byggnationen

  2. Vem skulle våga hävda att vi måste ha högre elpriser?

  3. Du tror inte att under de 10-15 åren som tillstånd och byggande skulle kräva att man kan använda tiden till annat? Hänvisar återigen till prisutvecklingen, och om detta har hänt de senaste tio åren, hur tror du att det kommer se ut de kommande tio åren?
    <Uppladdad bildlänk>
    <Uppladdad bildlänk>

Hahaha, inte få driva företag i Skåne, mycket ska man få höra.

Staten ska driva kärnkraftverk då ett fungerande elnät där företag kan etablera sig bör anses vara del av välfärden.

Permalänk

Från svenksa kraftnät citat "Ökad elektrifiering och nya förbrukningsmönster har bidragit till en snabbt ökad efterfrågan av el i flera delar av samhället. På senare tid har allt fler elintensiva industrier i Sverige velat ansluta sig till näten. På grund av kapacitetsbrist, det vill säga att nätet inte räcker till, får de vänta.

- Ofta beror kapacitetsbristen på en lokal effektbrist orsakat av att samhället lägger ned lokal effektproduktion, vilket leder till att effekten måste överföras via transmissionsnätet istället. Det är dock inte möjligt att ha ett nät på plats i förväg för att möta sådana förändringar i kraftsystemet, säger Ulf Moberg, teknisk direktör."

länk https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter...

sen vet jag inte hur det går att påstå att svenskt kraftsystem inte är tänkt att försörja just Sverige då kraftsystemet byggdes och planerades innan EU och liknande ens var påtänkt, kan tänkas att förbindelse med Norge var påtänkt i och med unionen som var. är faktiskt nyfiken på om någon har planeringsunderlaget eller hstorien kring hur elnätet planerades i från första början någon som vet?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Well, är just det Svenska kraftnät kikar på just nu för ingen kommer göra det om de inte blir ordentligt kompenserade.

Det beror väl mest på att regelverket har stöd för det nu, SVK följer ju bara EU i princip. Producenterna budar på elmarknaden och de som budar lägst pris vinner, om man vill kringgå hur marknaden fungerar är det rimligt att man kompenseras för det. Det är en bra utveckling att det kommer allt fler stödtjänster där man kan få betalt för att hjälpa till med att hålla elsystemet i god form.

Citat:

Även om inte vinden tar slut på ett specifikt ställe har anläggningarna där en begränsad livslängd (förväntad livslängd är 20-25 år).

Menar du att det kommer bli dyrare att ersätta vindkraftverket med ett nytt på samma ställe där all nödvändig infrastruktur redan finns och därmed leda till en högre produktionskostnad efter 20-25 år? Det låter inte så sannolikt att 20-25 år av teknologiska framsteg kommer göra det.

Citat:

Men det jag menade är att alla nyetablering (för planen är forfarande att kraftigt expandera vindkraften) kommer har sämre lönsamhet och därmed knuffa genomsnittspriset per producerad kWh uppåt (och är den egenskapen jag jämförde med oljefälten).

Det gäller ju all form av nyetablering. En lönsamhetsanalys avgör var det är billigast och man börjar där. Om det inte längre är lönsamt kommer marknaden gå över till en nyare eller annan teknologi. Om kärnkraft levererar billigare el än det blir det kanske kärnkraft. Jag tror att de kommer kunna lösa lönsamhetsproblemen med havsbaserad vindkraft på grund av de enorma marknadskrafterna som finns där, men det återstår att se. Havet har ju en tendens att förstöra allt

Skrivet av funky_monkey:

https://www.nyteknik.se/energi/vindkraften-far-betalt-for-att...

diskussionen har varit att vindkraftsproducenterna vill ha betalt oavsett om det blåser eller inte, blåser det mycket blir priset lågt och det går inte att göra vinst samma när det blåser lite och priset är högt då är produktionen i stället för låg, dom vill ha kakan och äta den med.

De kan ju försöka men förhopppningsvis går ingen inte med på det Har du någon länk?

Skrivet av trudelutt:

Vad är det för konstiga avtal vindkraftsproducenter har egentligen? Är det liknande som villaägare med solceller, att de får spot-pris + 60 öre, och därför lönar det sig att köra vindkraften även när priset är negativt? Om de hade vettiga avtal borde de ju stänga av vindkraften självmant när priset hamnar under slitagekostnaden på vindkraftverken?

Du har elcertifikatsystemet i Sverige (och Norge) för anläggningar som togs i drift innan 2022, just nu kostar ett certifikat 8,6kr per MWh men det är ju bara 0.86 öre/kWh så det borde inte ha någon vidare påverkan. Det kan också vara större elproducenter som gör förlust men där det fortfarande är billigare än att stoppa produktionen under de timmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hahaha, inte få driva företag i Skåne, mycket ska man få höra.

Staten ska driva kärnkraftverk då ett fungerande elnät där företag kan etablera sig bör anses vara del av välfärden.

Jag har personligen rådgivit och flyttat ett företag från norra Skåne till Västra Götaland för att infrastrukturen inte var bra nog. Inget gnäll, dubblad omsättning, tre gånger fler skapade jobb till ingen kostnad för välfärden alls. Du behöver inte tro mig men arbetsmarknadspolitiken är mer komplex än lite kärnkraft.

Angående ditt sista stycke antar jag att du avser att skattebetalarna ska stå för notan och sedan även betala för användningen, där vinsten enbart går till ägaren.

Permalänk

Vi måste få till någon slags lagring av elen för att nyckfulla energislag ska kunna vara till nytta.

Marknaden mår inte bra när priset svänger fram och tillbaka mellan 1-350 öre.

Att verkningsgraden inte är så bra spelar mindre roll när energin kostar en spottstyver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det beror väl mest på att regelverket har stöd för det nu, SVK följer ju bara EU i princip. Producenterna budar på elmarknaden och de som budar lägst pris vinner, om man vill kringgå hur marknaden fungerar är det rimligt att man kompenseras för det. Det är en bra utveckling att det kommer allt fler stödtjänster där man kan få betalt för att hjälpa till med att hålla elsystemet i god form.

Håller med

Skrivet av pine-orange:

Menar du att det kommer bli dyrare att ersätta vindkraftverket med ett nytt på samma ställe där all nödvändig infrastruktur redan finns och därmed leda till en högre produktionskostnad efter 20-25 år? Det låter inte så sannolikt att 20-25 år av teknologiska framsteg kommer göra det.

Det kommer faktiskt kosta multum att ersätta då nya verk är större och kräver nya fundament, nya verk producerar mer och behöver förmodligen större/fler kablar. Så i princip, om det inte var förutsede, kommer det bli att göra nytt minus projektering av mark.

Skrivet av pine-orange:

Det gäller ju all form av nyetablering. En lönsamhetsanalys avgör var det är billigast och man börjar där. Om det inte längre är lönsamt kommer marknaden gå över till en nyare eller annan teknologi. Om kärnkraft levererar billigare el än det blir det kanske kärnkraft. Jag tror att de kommer kunna lösa lönsamhetsproblemen med havsbaserad vindkraft på grund av de enorma marknadskrafterna som finns där, men det återstår att se. Havet har ju en tendens att förstöra allt

Jag är tveksam om det har tagit i för slitage från vattnet, sen har det ju precis blivit lönsamt om man läser vattenfalls prognos om deras nya park. Vilket var att elen måste ligga runt 100 öre + i snitt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag har personligen rådgivit och flyttat ett företag från norra Skåne till Västra Götaland för att infrastrukturen inte var bra nog. Inget gnäll, dubblad omsättning, tre gånger fler skapade jobb till ingen kostnad för välfärden alls. Du behöver inte tro mig men arbetsmarknadspolitiken är mer komplex än lite kärnkraft.

Angående ditt sista stycke antar jag att du avser att skattebetalarna ska stå för notan och sedan även betala för användningen, där vinsten enbart går till ägaren.

Arbetsmarknaden gynnas ju inte i Skåne av att vi inte kan konkurrera på lika villkor 🤷

Japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Arbetsmarknaden gynnas ju inte i Skåne av att vi inte kan konkurrera på lika villkor 🤷

Japp!

Visserligen ett problem men ett lokalt sådant. Nästan alla läns-funktioner sliter med olika demografiska situationer där sjukvård, kollektivtrafik med mera är bristfällig för att de få som blir kvar är unga lågutbildade eller äldre medan större samhällen och storstäder växer så det knakar på sina håll med utbildningsbar arbetskraft. Du pratar om en höna/ägg-situation där det skulle krävas tusentals, om inte hundratusentals, arbeten för att motivera ett (1) kärnkraftverk a 100+ miljarder. Vad ett par tre stycken skulle kosta kan vi bara spekulera i, i synnerhet i dessa tider där räntan förväntas ligga på 5+ procent det närmsta decenniet. Någonstans ska det här betalas tillbaka och det kommer i sådana fall hamna på oss konsumenter. Tror ingen kommer vilja ha högre priser, när det finns lägre priser tillgängliga. Inflation och höjda priser är saker som folk redan nu är trötta på. På det ska många alternativa källor läggas, de etiska problemen med kärnkraft osv. Det kommer helt enkelt vara väldigt svårt att få ihop en sån här affär, både ekonomiskt så väl som emotionellt.