Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag följer nu för första gången, så jag har en newbie fråga här bara.. Varför är Red Bull så överlägsna?

Mer generelt, hur kommer det sig att vissa bilar kan vara så överlägsna andra bilar? Jag förstår att de har många parametrar att leka med och ramar att hålla sig inom, men vad gör just Red Bull som Ferrari, Mercedes och Aston-Martin inte lyckas med?

Jag tycker att sprint-racet verkligen sög luften ur rummet. Har bara sett ett sånt ännu, men hoppas att de inte går vidare med planerna att ha fler sånna framöver.

Det handlar om små marginaler och detaljer som tillsammans gör stor skillnad. 0.5% mindre luftmotstånd gör ganska många kilometer i timmen vid dessa höga hastigheter, samma med 0.1% mer marktryck, eller lite bättre grepp vid acceleration eller …

De är antagligen inte bäst på allt, men just topphastighet på långa raksträckor är det stor skillnad mellan lagen som ett exempel

Finns många videos som analyserar och gissar exakt vad som skiljer och försöker jämföra, ett exempel:

Permalänk
Medlem

Spännande kvalificerings session med en liten knorr! Racestart kommer bli väldigt spännande

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Spännande kvalificerings session med en liten knorr! Racestart kommer bli väldigt spännande

Håller med, skall bli spännande att se vad Verstappen kan göra från P9.

Tippar på Perez, Alonso och Leclerc som 1 ,2 3 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Spännande kvalificerings session med en liten knorr! Racestart kommer bli väldigt spännande

Dessutom så finns det chans för regn så det kan bli väldigt intressant.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, skall bli spännande att se vad Verstappen kan göra från P9.

Tippar på Perez, Alonso och Leclerc som 1 ,2 3 .

Tror nog att verstappen kommer att komma 1 eller 2 sedan leclerc,sainz och alsonso.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

devries 1:a
piastri 2:a
hulken 3:a

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Verstappen kommer absolut ta sig upp på en pallplacering, han har slagit sig ur sämre lägen förr men jag tror inte han vinner.

Perez
Alonso
Verstappen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vetefan om det blir så många omkörning idag, utanför DRS-zoner. Banan verkar ju sakna fäste utanför räserlinan, vilket kan bero på omtoppningen på sina håll eller översvämningen av banan?

Förhoppningsvis utvecklas GP:t till ett händelserikt Baku.

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags för att förnya diskussionen om att anamma indys regler om att man stryker den bästa tiden för den som orsakar rödflagg... Det är ju dessutom inte första gången för Leclerc, han säkrade ju till och med en pole I Monaco på det sättet 2022...

Riktigt rejält antiklimax på kvalet när man sett fram emot att se Perez försvara sin ledartid och dessutom så tätt i hela gruppen...

Hoppas det blir ett bra race även om jag tycker Miami är en rätt kass bana och racet förra året var ett sömnpiller. 😊

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Detta postades just på F1-kanalen.

Perez vs. Alonso | Side-By-Side Qualifying Comparison | 2023 Miami Grand Prix
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=dE18tW43IIM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Känns som det är dags för att förnya diskussionen om att anamma indys regler om att man stryker den bästa tiden för den som orsakar rödflagg... Det är ju dessutom inte första gången för Leclerc, han säkrade ju till och med en pole I Monaco på det sättet 2022...

Riktigt rejält antiklimax på kvalet när man sett fram emot att se Perez försvara sin ledartid och dessutom så tätt i hela gruppen...

Hoppas det blir ett bra race även om jag tycker Miami är en rätt kass bana och racet förra året var ett sömnpiller. 😊

Var det inte Perez som smällde in vägen i monaco ? Swdan så hade leclerc ingen chans att undvika at köra in i han eftersom att hände så pass fort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Känns som det är dags för att förnya diskussionen om att anamma indys regler om att man stryker den bästa tiden för den som orsakar rödflagg... Det är ju dessutom inte första gången för Leclerc, han säkrade ju till och med en pole I Monaco på det sättet 2022...

Riktigt rejält antiklimax på kvalet när man sett fram emot att se Perez försvara sin ledartid och dessutom så tätt i hela gruppen...

Hoppas det blir ett bra race även om jag tycker Miami är en rätt kass bana och racet förra året var ett sömnpiller. 😊

Smällen kommer kosta Ferrari en del pengar, pengar som kunde ha brukats på annat håll. För avåkningarna under rådande kostnadstak straffar sig, allra främst bland topp teamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Känns som det är dags för att förnya diskussionen om att anamma indys regler om att man stryker den bästa tiden för den som orsakar rödflagg... Det är ju dessutom inte första gången för Leclerc, han säkrade ju till och med en pole I Monaco på det sättet 2022...

Personligen hade jag gärna sett att man drar det ännu längre... orsakar man rödflagg bör man automatiskt falla tillbaka till sista plats. I detta fall hade då Leclerc fallit ned till P10. Men ett mindre steg på en sådan väg kan såklart vara att man tappar bästa tid. Oavsett så bör det bli mer konsekvenser än att det kostar pengar för teamet imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Känns som det är dags för att förnya diskussionen om att anamma indys regler om att man stryker den bästa tiden för den som orsakar rödflagg...

Om man inte kan ta sig tilbaka till depån för egen maskin borde det räknas som en DNF och automatisk sista plats i åtminstone aktuell kvalomgång om inte hela kvalet…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Personligen hade jag gärna sett att man drar det ännu längre... orsakar man rödflagg bör man automatiskt falla tillbaka till sista plats. I detta fall hade då Leclerc fallit ned till P10. Men ett mindre steg på en sådan väg kan såklart vara att man tappar bästa tid. Oavsett så bör det bli mer konsekvenser än att det kostar pengar för teamet imo.

Skrivet av Mayhem SWE:

Om man inte kan ta sig tilbaka till depån för egen maskin borde det räknas som en DNF och automatisk sista plats i åtminstone aktuell kvalomgång om inte hela kvalet…

Vad är underhållsvärdet i detta? För ni menar på att förarna och lagen ska köra ultra-konservativt.

Stallen och förarna har 12min på sig i Q3 att sätta en bästa tid. Sker ett misstag i första försöket, otur. Är man sedan ute i sista minuten - som alltid - så otur - om kvalet blir rödflaggat.

Det är en irritation, men kan slänga omkull fältet till stor förnöjelse för tittarna. Stallen och förarna visste om läget, att banan verkar hal utanför räserspåret och banan tillåter knappast misstag eller avåkningar som vid Frankrikes spräckliga bana.

Vinnarna i dagens GP är tittarna. För talangen i bra bilar, är de som kommer få kämpa för bättre placeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Var det inte Perez som smällde in vägen i monaco ? Swdan så hade leclerc ingen chans att undvika at köra in i han eftersom att hände så pass fort.

Visst var det så. Tror till och med att det var Sainz som drog in i honom...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vinnarna i dagens GP är tittarna. För talangen i bra bilar, är de som kommer få kämpa för bättre placeringar.

Hoppas du har rätt men tror du har fel. Tror det kommer bli rätt tråkigt som ett Indylopp på stadsbana där safety car blir enda möjligheten för intressant racing. Men vi får väl se om några timmar... 😁

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad är underhållsvärdet i detta? För ni menar på att förarna och lagen ska köra ultra-konservativt.

Stallen och förarna har 12min på sig i Q3 att sätta en bästa tid. Sker ett misstag i första försöket, otur. Är man sedan ute i sista minuten - som alltid - så otur - om kvalet blir rödflaggat.

Det är en irritation, men kan slänga omkull fältet till stor förnöjelse för tittarna. Stallen och förarna visste om läget, att banan verkar hal utanför räserspåret och banan tillåter knappast misstag eller avåkningar som vid Frankrikes spräckliga bana.

Vinnarna i dagens GP är tittarna. För talangen i bra bilar, är de som kommer få kämpa för bättre placeringar.

IndyCar plockar bort dina 2 bästa tider i ett kval likt det som diskuteras. Nu när jag följt båda serierna jämte varandra ett par år tycker jag att det vore en bra regel att ta över till F1.

Till synes är det inga som håller igen baserat på den risken, du behöver ge allt alltid annars kommer någon annan göra det istället.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

IndyCar plockar bort dina 2 bästa tider i ett kval likt det som diskuteras. Nu när jag följt båda serierna jämte varandra ett par år tycker jag att det vore en bra regel att ta över till F1.

Till synes är det inga som håller igen baserat på den risken, du behöver ge allt alltid annars kommer någon annan göra det istället.

Leclerc hade i sådana fall startat på plats 10 idag, det må ju vara lösningen. Det är ett jäkla dilemma i alla fall. För skadan är redan skedd på det kvarvarande fältet, om kvalet rödflaggas och tiden räcker inte till för vidare försök. Och det är en känd risk.

Radering av kvaltider blir ju ett känsligt ämne under Q1 och Q2. Därför tror jag på en större försiktighet i kvalet, om en sådan regel införs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Leclerc hade i sådana fall startat på plats 10 idag, det må ju vara lösningen. Det är ett jäkla dilemma i alla fall. För skadan är redan skedd på det kvarvarande fältet, om kvalet rödflaggas och tiden räcker inte till för vidare försök. Och det är en känd risk.

Radering av kvaltider blir ju ett känsligt ämne under Q1 och Q2. Därför tror jag på en större försiktighet i kvalet, om en sådan regel införs.

Indycar löser ju även det här med skadan delvis genom att alla som blir påverkade av en rödflagg och inte får sätta sin tid faktiskt blir garanterad ett till försök.
Eftersom F1 verkar älska att "testa" nya konstiga idéer hela tiden förstår jag inte varför de inte kan testa faktiskt bra saker ibland istället för saker som bara gynnar "showen".

Samma sak med att inte blåflagga bilen som är nästan ett varv efter men ännu inte varvad. I Indycar blir man inte blåflaggad förrens man faktiskt är varvad och det leder till rätt kul racing där sista bilen innan varvning får försvara sig i hopp om en safety car.

F1 skulle må bra av att låna lösningar från andra serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad är underhållsvärdet i detta? För ni menar på att förarna och lagen ska köra ultra-konservativt.

Här trodde jag att F1 ville vara en riktig sport och inte motorsportens motsvarighet till WWE. I mina ögon är det helt galet att man idag kan inneha på provisional pole, kyssa väggen så att övriga förare inte får chansen att försöka slå din tid och ändå starta längst fram.

Det bör verkligen aldrig kunna löna sig att krascha ut. Eller tycker du att om någon kraschar ut från ledning under sista varvet på loppet, då loppet redan blivit försenat så att de inte har tid att starta om efter rödflagg, att den kraschade skall tilldelas vinsten? Givetvis inte.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Här trodde jag att F1 ville vara en riktig sport och inte motorsportens motsvarighet till WWE. I mina ögon är det helt galet att man idag kan inneha på provisional pole, kyssa väggen så att övriga förare inte får chansen att försöka slå din tid och ändå starta längst fram.

Det bör verkligen aldrig kunna löna sig att krascha ut. Eller tycker du att om någon kraschar ut från ledning under sista varvet på loppet, då loppet redan blivit försenat så att de inte har tid att starta om efter rödflagg, att den kraschade skall tilldelas vinsten? Givetvis inte.

Det finns inget regelverk som behagar allas åsikter. Men jag tycker att hot om nedflyttning i kvalet, om en bil kraschar ur och orsakar rödflagg, serverar endast för skadeglädje. Faktum är att det hände, och nu ska stallet jobba frenetiskt med att få ihop bilen inför morgondagen.

Och beroende på vad som söndrades, så kan det i alla fall bli nedflyttning i ledet, för att en ny motor behövdes etc. I slutändan så blir kraschen kostsam för stallet, och mindre pengar kan spenderas på utveckling och reservdelar, eventuellt också catering.

Jag vill se bilarna åka runt banan på gränsen utan dessa tilltagna hot i bakhuvudet på stallets alla medarbetare. För motorsport ska avgöras på banan, inte via ett överdrivet detaljerat reglemente.

Ska det bli rödflagg vid eventuellt regn också? En okänd variabel som kan ske mitt i GP:t eller mitt under kvalet. Vinnarna och förlorarna kan bli vem som helst vid ett plötsligt skyfall, beroende på bilens positionering på banan osv.

Det är en udda men underhållande faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Här trodde jag att F1 ville vara en riktig sport och inte motorsportens motsvarighet till WWE. I mina ögon är det helt galet att man idag kan inneha på provisional pole, kyssa väggen så att övriga förare inte får chansen att försöka slå din tid och ändå starta längst fram.

Det bör verkligen aldrig kunna löna sig att krascha ut. Eller tycker du att om någon kraschar ut från ledning under sista varvet på loppet, då loppet redan blivit försenat så att de inte har tid att starta om efter rödflagg, att den kraschade skall tilldelas vinsten? Givetvis inte.

Det funkade ju för Alonso, titel (som han fortfarande får behålla!) tack vare planerat fuskande.
Men Schumi blev ju straffad trots att hans fall var mindre uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:


För motorsport ska avgöras på banan

Ja precis, på banan, inte i barriären

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja precis, på banan, inte i barriären

Resonemanget håller inte, för om ingen bil tar sig över mållinjen saknas kvalet en slutsats, som i sig ordnar för söndagens uppställning för startfältet. Därtill går det inte att avgöra för en vinnare av GP:t, om ingen bil kryssar över mållinjen på söndagen, efter start av racet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det finns inget regelverk som behagar allas åsikter. Men jag tycker att hot om nedflyttning i kvalet, om en bil kraschar ur och orsakar rödflagg, serverar endast för skadeglädje. Faktum är att det hände, och nu ska stallet jobba frenetiskt med att få ihop bilen inför morgondagen.

Och beroende på vad som söndrades, så kan det i alla fall bli nedflyttning i ledet, för att en ny motor behövdes etc. I slutändan så blir kraschen kostsam för stallet, och mindre pengar kan spenderas på utveckling och reservdelar, eventuellt också catering.

Jag vill se bilarna åka runt banan på gränsen utan dessa tilltagna hot i bakhuvudet på stallets alla medarbetare. För motorsport ska avgöras på banan, inte via ett överdrivet detaljerat reglemente.

Ska det bli rödflagg vid eventuellt regn också? En okänd variabel som kan ske mitt i GP:t eller mitt under kvalet. Vinnarna och förlorarna kan bli vem som helst vid ett plötsligt skyfall, beroende på bilens positionering på banan osv.

Det är en udda men underhållande faktor.

Nu när det är så tight mellan flera av stallen så tror jag det skulle bli än mer spännande med denna regel. Kör någon försiktigt och släpper någon tiondel för att inte riskera en rödflagg så hade jag blivit förvånad om de övriga inte ger allt för att knipa en högre placering. Tar du dig inte till mål så bör du inte behålla din plats, så enkelt tycker jag egentligen att det är.

Idag kan en förare orska en rödflagg till sin fördel, det är inte jämförbart med att det kan börja regna, om det var det du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det funkade ju för Alonso, titel (som han fortfarande får behålla!) tack vare planerat fuskande.
Men Schumi blev ju straffad trots att hans fall var mindre uppenbart.

Alonso vann ingen VM-titel över hädelsen vid Singapore GP 2008, däremot vann Alonso GP:t, som inte kände till (min förståelse) vad för fiffel som var på gång.

Hamilton vann mästerskapet 2008, som är uppe för diskussion - i och med ny fakta på bordet kring omständigheterna för Singapore GP. Rent av svinig fakta.

Permalänk
Medlem

Någon som brukar åka och se racen live?
Jag funderar på att åka till Ungern eller Belgien. Kanske båda.
Vad ska jag tänka på? Plats, runtomkring, resebyrå eller inte, mm. Ja, lite tips sökes.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Vilken jävla fart Verstappen hade idag.. lights out för alla andra!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Ja detta race var lika intressant som att titta på färg som torkar... från total Mercedes dominans till total Red Bull dominans 🥱

För att inte tala om förarintoduktuonen innan racet. Man fick plocka fram skämskudden. Såg inte ens ut som att förarna ville vara där. Skippar nog uppsnacket inför Vegas och Cota om det ska fortsätta sådär.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850