Permalänk
Medlem

Varför rödflagg vid varv 56? En stillastående omstart är en stor riskfsktor. Jag menar alla förare kommer att ge järnet vid omstart för att ta position med så få varv kvar, och bara skapa mer kaos.

Är FIA så desperata att inte avsluta ett race bakom SC?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Varför rödflagg vid varv 56? En stillastående omstart är en stor riskfsktor. Jag menar alla förare kommer att ge järnet vid omstart för att ta position med så få varv kvar, och bara skapa mer kaos.

Är FIA så desperata att inte avsluta ett race bakom SC?

Ja det var det mest onödiga och/eller felaktigt beslut dom tog, klart som tusan att alla förare kommer ge absolut järnet ner i första kurvan och vilket genererade en massa onödiga krascher

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Merca drar i panikbromsen genom att ta in en bil som leder. När dom äntligen har en bil som går rätt så fort så gör dom bort sig i besluten.
Dom ser ut som nybörjare emellanåt. Nästan i klass med Ferrari.

Undrar hur förbannad Russel är nu.

Märkligt inlägg kan jag tycka. När tävlingsledningen skickade ut säkerhetsbilen så tog man beslutet att ta in honom. Hade de alls haft någon misstanke att det skulle bli rödflagg hade de troligen inte gjort det. Beslut i sådana här fall måste tas väldigt snabbt och det är alltid en medveten risk. Denna gång blev det fel men hade loppet inte rödflaggats hade beslutet varit helt rätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Varför rödflagg vid varv 56? En stillastående omstart är en stor riskfsktor. Jag menar alla förare kommer att ge järnet vid omstart för att ta position med så få varv kvar, och bara skapa mer kaos.

Är FIA så desperata att inte avsluta ett race bakom SC?

Det var ju en massa skräp på banan? Syntes ju med all tydlighet på skysports sändning iaf.
Första rödflaggen där kunde det månne räckt med safety car men fanns ju inte en chans att inte rödflagga varv 56 och sen återuppta racet. Race ledningen fick till det klockrent i ett svårt race men jag är inte förvånad att internet klagar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Visste direkt när de gjorde stillastående start i rödflaggen på varv 57 att det skulle bli kaos.
Japp, så tråkigt att avsluta med 3 bilar i väggen yttligare 2-3 som blev avknuffade och straff. Förstörde hela racet för mig.
Edit. De tog resultatet från varv 56 så förstörde inte helt.
Men varför fick gasely inte sin 5e position? Var det för de krockade helt?
Så konfusing

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det var ju en massa skräp på banan? Syntes ju med all tydlighet på skysports sändning iaf.
Första rödflaggen där kunde det månne räckt med safety car men fanns ju inte en chans att inte rödflagga varv 56 och sen återuppta racet. Race ledningen fick till det klockrent i ett svårt race men jag är inte förvånad att internet klagar.

Internets sämsta take 2023? Fanns absolut ingen anledning till rödflagg.

Skrivet av infigo:

Edit. De tog resultatet från varv 56 så förstörde inte helt.
Men varför fick gasely inte sin 5e position? Var det för de krockade helt?
Så konfusing

Resultatet sattes på sista varvet, däremot återställdes startpositionerna. Eftersom Gasly* inte kunde köra sista varvet klassificerades han, helt riktigt, som DNF.

Skrivet av marcusOCZ:

Merca drar i panikbromsen genom att ta in en bil som leder. När dom äntligen har en bil som går rätt så fort så gör dom bort sig i besluten.
Dom ser ut som nybörjare emellanåt. Nästan i klass med Ferrari.

Undrar hur förbannad Russel är nu.

Edit: Ångrade mig - här var internets sämsta take!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Resultatet sattes på sista varvet, däremot återställdes startpositionerna. Eftersom Gasly* inte kunde köra sista varvet klassificerades han, helt riktigt, som DNF.

Var det som jag gissa. Synd att gasley kollidera....dock hade det kanske inte röflaggats igen om de inte krockat. Så för alonsos skulle så är jag glad.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Merca drar i panikbromsen genom att ta in en bil som leder. När dom äntligen har en bil som går rätt så fort så gör dom bort sig i besluten.
Dom ser ut som nybörjare emellanåt. Nästan i klass med Ferrari.

Undrar hur förbannad Russel är nu.

Ja du, det spelar ju inte nån roll övh då hans motot bestämde sig för att skita ner sig.

Permalänk
Medlem

Vilket katastrofalt race.
2 av 3 rödflaggor var ju häpnadsväckande, och att sen köra stående starter var ju än mer märkligt.
F1 cirkusen var mer en clownshow den här helgen.

Och inte blir det bättre av att nästa racet (Baku), som brukar bjuda på fantastisk racing och dramatik, är ett sprintrace.
Nånting som absolut inte hör hemma i F1.

Permalänk
Medlem

Inte är det något häpnadsväckande med rödflaggning av race för att rensa hinder säkert. Hur länge har ni följt formel 1?

Alla är vi olika men starter är ju kul. Tanken är att det är professionella förare det handlar om. Visst svinn får man räkna med när folk rejsar och försöker pusha hårdare än sina motståndare.

Ser fram emot baku. Ser inte hur racing en där blir sämre av mer racing.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Merca drar i panikbromsen genom att ta in en bil som leder. När dom äntligen har en bil som går rätt så fort så gör dom bort sig i besluten.
Dom ser ut som nybörjare emellanåt. Nästan i klass med Ferrari.

Undrar hur förbannad Russel är nu.

De utgick från att det inte skulle bli rödflagg och då hade det varit det bästa beslutet.

Men FIA rödflaggade. Shit happens. Trist att han inte fick slutföra, men det var ett helt annat problem.

Det var litet "demolition derby" i det här racet. Litet för många misstag. Alpine hade en verkligt dålig dag.

Permalänk
Medlem

Litet om straffet Sainz fick för att han snurrade Alonso:

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hamilton gnäller på däcken hela racet, produktionsteamet klipper bort från 80% av omkörningarna, Ferrari lyckas fucka sig själva in i ett svart hål, Albon ser bra ut hela helgen sen DNF, race control skapar påhittat drama - allt är som vanligt i Formel 1-land.

Samtidigt så önskar man ju att 10% av produktionskunnandet togs över till Indycar. Det är sanslöst hur uselt skött deras tidtagning och överlag den mängd data som man kan konsumera under ett lopp, om de bara började visa tiden korrekt till att börja med och sedan enkla saker som att även veta tiderna mellan de som är varvade vore det ju totalt annat underhållningsvärde...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Litet om straffet Sainz fick för att han snurrade Alonso:

https://www.youtube.com/watch?v=hA63kbv7eVU

Ibland undrar jag vilken verklighet Peter Windsor lever i. I början av videon säger han att de tog in Russel för däckbyte för att hans däck började överhetta.

Jag vet inte hur han tänker sig att George Russel skulle lyckas överhetta däcken på första varvet.

Permalänk
Medlem

Russell gick väl i depå på varv sju eller något? Men tja slet han så mycket däck så hade han ju haft svårt gå på mål på hard. Men han fick nog den primära strategin då han låg i topp och Mercedes ville splitta. Lewis var givetvis sugen på billigt depå stopp med. Sen så tycker jag iof att Lewis vart bättre med däcken medan Russell helt klart matchar mer än väl över ett varv

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Russell gick väl i depå på varv sju eller något? Men tja slet han så mycket däck så hade han ju haft svårt gå på mål på hard. Men han fick nog den primära strategin då han låg i topp och Mercedes ville splitta. Lewis var givetvis sugen på billigt depå stopp med. Sen så tycker jag iof att Lewis vart bättre med däcken medan Russell helt klart matchar mer än väl över ett varv

Det här är den enda korrekta analysen. De stannade George först eftersom han var först av de två bilarna, en informell regel som har funnits sedan Formel 1 kördes med fyra trimmade hästar framför en hövagn. Hade det inte blivit rödflagg hade detta varit taktiskt korrekt. Sedan hade han otur. Ett begrepp som verkar helt främmande för många idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Russell gick väl i depå på varv sju eller något? Men tja slet han så mycket däck så hade han ju haft svårt gå på mål på hard. Men han fick nog den primära strategin då han låg i topp och Mercedes ville splitta. Lewis var givetvis sugen på billigt depå stopp med. Sen så tycker jag iof att Lewis vart bättre med däcken medan Russell helt klart matchar mer än väl över ett varv

Varv sju kanske det var, ja. Peter Windsor yrar ju dock i nattmössan. Teamet sade visserligen åt Russel att spara på däcken (vilket han klagade på eftersom Lewis var på full attack). Det handlar ju dock om att få däcken att hålla längre, inte att de håller på att bli smält ost.
Mercedes gav depåstopppet till Russel för han låg före Lewis. Både hade ju velat ha ett billigt depåstopp. Strategin här var att ge det till ledaren och byta till hårda däck som räcker resten av racet.
Vid varv sju kan man ju annars förvänta sig att däcken precis börjar bli bra, knappast att de överhettar. Första varven är däcken för kalla och de blir inte bra förrän värmen från ytan trängt djupare och de slitit av första lagren gummi. Hur Peter Windsor får det till att Russel överhettade däcken är ett mysterium.

Permalänk
Medlem

https://www.independent.co.uk/f1/f1-george-russell-red-bull-m...

Russell tror Redbull döljer sin fart medvetet.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Är ju självklart att man kör med hängslen och svångrem för att maximera sina chanser att vinna. Russell får köra snabbare om han vill se RB riktiga pace. Förstår inte vad han och Lewis håller på med med de här självklarheterna. RB har ju inte dolt sin överlägsenhet direkt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Säsongen är lång och cateringbudgeten är ej i balans för i år - därmed kör RB sparsamt.

Det är värre för oss Ferraritr0ende, stallet är nämligen absent för i år. Åtminstone i nuläget.

SoonTM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är ju självklart att man kör med hängslen och svångrem för att maximera sina chanser att vinna. Russell får köra snabbare om han vill se RB riktiga pace. Förstår inte vad han och Lewis håller på med med de här självklarheterna. RB har ju inte dolt sin överlägsenhet direkt

Nä precis. Leder man med 9 sekunder finns det ju ingen anledning att köra slut på däcken för att öka gapet, samtidigt som även risken för misstag ökar. Kan man hålla en bekväm ledning medan man cruisar, skjuter navelludd och luktar på sina egna fisar är det väl klart man gör det.

Permalänk
Medlem

Det är rätt roligt att läsa när FIA inte följer reglerna blir det ramaskri, när de följer reglerna så blir det ramaskri. De vill ju att det ska va race i mål för publiken vill det och när de får det så gäller vi ändå. mänskligheten slutar aldrig att förvåna en

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Det är rätt roligt att läsa när FIA inte följer reglerna blir det ramaskri, när de följer reglerna så blir det ramaskri. De vill ju att det ska va race i mål för publiken vill det och när de får det så gäller vi ändå. mänskligheten slutar aldrig att förvåna en

Jo visst är det så, men man tycker också att dom borde veta och ha kunskap över hur en stående start kommer te sig med 21 hungriga förare. Frågeställningen dom borde haft med sig är att är detta en lämplig manöver att genomföra just nu? Dom har redan följt regelboken så nu är det bara en fråga om att välja lämplig väg framåt, dom valde fel..

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Många vill ju ha action och racing medan andra vill ha parad där snabbaste bilen alltid ska vinna då det blir mer rättvist och mindre kaos. Går inte göra alla nöjda. Sen är väl problemet kanske inte att det är ett gäng amatörer som inte kan hantera stående starter på gridden utan att de fick va ute med ej optimerade däck och dålig sikt. Tycker ändå de hanterade det bra nog de flesta klarade att ta sig igenom T1 och vi fick mer racing. De får ju förhålla sig till omständigheterna vilket de flesta klarade av bra. Gasly och Ocon tycker jag inte heller var någon katastrofkörning även om det var sjukt olyckligt och det drabbade ju bara dem själva.

Det är inte abu dhabi där de skarvade ihop det hela för att få förvisso än mer dramatik men där blev det rent osportsligt. Här följdes reglementet till punkt och pricka. Då får folk klaga på reglementena istället

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kollade på Drive to survive och saknade F1 denna helg. Iaf blev jag sugen på lite merch till nästa race så drog iväg en beställning på lite Red Bull (Max) merch :). Köpte från fuelforfans men inte handlat där tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Kollade på Drive to survive och saknade F1 denna helg. Iaf blev jag sugen på lite merch till nästa race så drog iväg en beställning på lite Red Bull (Max) merch :). Köpte från fuelforfans men inte handlat där tidigare.
<Uppladdad bildlänk>

Jag köpte 2022 Redbull merch och dom får räcka ett år till

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag köpte 2022 Redbull merch och dom får räcka ett år till

Det förstår jag, Redbull 2022 hade lite coolare design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Det förstår jag, Redbull 2022 hade lite coolare design.

Köpte tröja och keps då 😎 men designen har inte förändrats sådär jättemycket

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Kollade på Drive to survive och saknade F1 denna helg. Iaf blev jag sugen på lite merch till nästa race så drog iväg en beställning på lite Red Bull (Max) merch :). Köpte från fuelforfans men inte handlat där tidigare.
<Uppladdad bildlänk>

Rätt okej priser på många grejer.
Har en RB keps, som jag fick signerad av Vettel här nu under ROC.
Så nu är jag inte lika sugen på att använda den när jag gör halv svettiga aktiviteter ^^
Det är en "finare" keps från 2014, så den är inte "one size" utan är sluten bak till, men är lite stretchtyg.
Verkar stört omöjligt att hitta kepsar som inte är onesize nu med ribbad storleksändring där bak.
Tycker det är väldigt synd, för kepsar utan hålet där bak, är bra mycket snyggare. :/

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Spa i en Ford GT40, en klassisk duell som känns igen från GT Legends, för rakt framåt går det fort, kurvorna kittlar bilen så hen blir alldeles upprörd i bakvagnen.

Man niger då det svänger, körandes i en GT40.

Det är så här Spa ska upplevas, high-def på ögonhöjd i cockpit, vilket POV-strömmen hos F1TV inte lever upp till, som ligger på 720p och med vy ovanför föraren.

Banan känns både vid och lång i klippet, så typiskt Spa som det kan bli.