Permalänk
Medlem

Alonso är i alla fall konsistent, bara förra racet han inte tog tredjeplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja detta race var lika intressant som att titta på färg som torkar... från total Mercedes dominans till total Red Bull dominans 🥱

er jo inte ens kul längre, när man vet redbull vinner uansett vart dom kvalar..

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var ett BRA race, inga gulflaggor, och en hel del bra omkörningar som inte var rena DRS-omåkningar... Imponerad av Alonso...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja detta race var lika intressant som att titta på färg som torkar... från total Mercedes dominans till total Red Bull dominans 🥱

För att inte tala om förarintoduktuonen innan racet. Man fick plocka fram skämskudden. Såg inte ens ut som att förarna ville vara där. Skippar nog uppsnacket inför Vegas och Cota om det ska fortsätta sådär.

Vill du ha tightare jämnare racing så rekommenderar jag tex Indycar eller Supercars Championship. I F1 går det nästan alltid i cykler vilka team som dominerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

er jo inte ens kul längre, när man vet redbull vinner uansett vart dom kvalar..

Var det bättre när Williams, McLaren, Ferrari eller Mercedes dominerade menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vill du ha tightare jämnare racing så rekommenderar jag tex Indycar eller Supercars Championship. I F1 går det nästan alltid i cykler vilka team som dominerar.

Supercars är väl sällan jämnare racing. #97 van Gisbergen vinner nästan varje säsong nuförtiden (tidigare vann alltid Whincup) och minst ett lopp varje tävlingshelg förutom de där 2-3 åren med Mclaughlin. Och teamet Triple Eight Race Engineerin har väl vunnit 10 säsonger de senaste 15 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vill du ha tightare jämnare racing så rekommenderar jag tex Indycar eller Supercars Championship. I F1 går det nästan alltid i cykler vilka team som dominerar.

Eller så kan man kolla på F3 och F2 man vet ju aldrig vad som kommer att hända i deras race.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Undra om resultatet idag, kan spika för Ricciardos återkomst som RB-förare nästa år? Det är tidigt in på säsongen för något sådant beslut, men Verstappen saknar för tillfället en motsvarighet.

Oh well, underhållningen fortsätter på r/formuladank i väntan på Imola GP om 2 veckor.
Memelonso Flower inspector: https://www.reddit.com/r/formuladank/comments/13b5fex/flower_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Undra om resultatet idag, kan spika för Ricciardos återkomst som RB-förare nästa år? Det är tidigt in på säsongen för något sådant beslut, men Verstappen saknar för tillfället en motsvarighet.

Oh well, underhållningen fortsätter på r/formuladank i väntan på Imola GP om 2 veckor.
Memelonso Flower inspector: https://www.reddit.com/r/formuladank/comments/13b5fex/flower_...

Som Perez kört denna säsong har jag svårt se att Ricciardo skulle kunna göra det bättre. Har svårt se vad RB skulle tjäna på att byta ut Perez.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Undra om resultatet idag, kan spika för Ricciardos återkomst som RB-förare nästa år? Det är tidigt in på säsongen för något sådant beslut, men Verstappen saknar för tillfället en motsvarighet.

Oh well, underhållningen fortsätter på r/formuladank i väntan på Imola GP om 2 veckor.
Memelonso Flower inspector: https://www.reddit.com/r/formuladank/comments/13b5fex/flower_...

hahaha, han är så skön Alonso!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Undra om resultatet idag, kan spika för Ricciardos återkomst som RB-förare nästa år? Det är tidigt in på säsongen för något sådant beslut, men Verstappen saknar för tillfället en motsvarighet.

Oh well, underhållningen fortsätter på r/formuladank i väntan på Imola GP om 2 veckor.
Memelonso Flower inspector: https://www.reddit.com/r/formuladank/comments/13b5fex/flower_...

Det är väl lite som för mercedes med Hamilton/Bottas. Varför skulle RB ens överväga att byta ut Perez om han kommer 2:a efter Max, ser till att dem vinner VM och inte skapar en massa drama?

Nu kan det ju förvisso hända att han skapar drama osv då det är tidigt på säsongen men som det ser ut nu är ju Perez helt perfekt.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk

Sent race och upp vid 5-tiden på morgonen. Visste att risken var överhängande för en väldigt sömning måndag, med facit i hand blev det så också 😴

Men, skam den som ger sig, efter Baku skulle det bli kul med ett race som hade potentialen att vara spännande med oväntade vändningar, red flags, safety cars mm. Men nope, inget sånt över huvud taget. Inget alls som skakade om racet, allt följde samma modell som tidigare. Raketen Max vinner, igen. Jag tycker förvisso han är värd vinsten med tanke på farten han hade. Med det hade ju varit kul om vi kunde ha tex 3 lag/6 förare som var någorlunda jämna och kämpade om platserna.

Skulle lagt mig i tid och sett höjdpunkterna idag istället 🙄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vill du ha tightare jämnare racing så rekommenderar jag tex Indycar eller Supercars Championship. I F1 går det nästan alltid i cykler vilka team som dominerar.

Tro mig, jag har övervägt detta.

Än är det rätt tidigt på säsongen men trenden är tydlig. Personligen tycker jag att det är så tråkigt när ett team totalt dominerar.
Jag menar det är bara två team som vunnit mästerskapet sedan 2010 (!). Före 2010 var det inte lika vanligt att ett team dominerade i flera säsonger, Schumacher-eran i Ferrari borträknat. Den perioden varade inte heller lika länge som Mercedes dominans mellan 2014 - 2020.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som Perez kört denna säsong har jag svårt se att Ricciardo skulle kunna göra det bättre. Har svårt se vad RB skulle tjäna på att byta ut Perez.

Skrivet av Zmt:

Det är väl lite som för mercedes med Hamilton/Bottas. Varför skulle RB ens överväga att byta ut Perez om han kommer 2:a efter Max, ser till att dem vinner VM och inte skapar en massa drama?

Nu kan det ju förvisso hända att han skapar drama osv då det är tidigt på säsongen men som det ser ut nu är ju Perez helt perfekt.

Jag är skeptisk till att RB vill hamna i Mercedes scenario, där ena föraren i princip dominerar den andra. Bottas utförde en del rätt, men saknade ett antal punkter för att klå Hamilton. Jag tror även att det kan intressera Max Verstappen med ordentligt mothugg från stallkamraten. För Verstappen verkar helt såld på stunden att klås om en position, mot för att varva gentemot ett vinnande delta t. Tiden får utvisa vad som sker.

Perez går mot en bra säsong som förare och jag hoppas Sergio kan konkurrera på allvar gentemot stallkamraten, då villkoren är snarlika. Miami GP eller de övriga loppen avslöjar inte Perez styrkor i nya RB-bilen, som verkar passa honom. I mitt tycke sker benchmark över Perez kapacitet framöver, då ikoniska banor är på schemat, exkluderat gruppkramen Monaco.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Undra om resultatet idag, kan spika för Ricciardos återkomst som RB-förare nästa år? Det är tidigt in på säsongen för något sådant beslut, men Verstappen saknar för tillfället en motsvarighet.

Oh well, underhållningen fortsätter på r/formuladank i väntan på Imola GP om 2 veckor.
Memelonso Flower inspector: https://www.reddit.com/r/formuladank/comments/13b5fex/flower_...

Jag tror tyvärr inte att det är resultaten från racen som kommer visa oss om Ricciardo har en chans för återkomst i Red Bull eller inte. Det känns dock tveksamt att Red Bull tar emot Ricciardo av annan anledning än just att ha honom som Perez ersättare.

De saker som tyder mot Ricciardos återkomst är nog ganska dolda för oss (testkörningar med föregående årets bil, simulatorkörningar etc).

Hade dock varit kul att se Ricciardo hoppa in ett race eller två (om Perez inte skulle kunna köra av någon anledning), och se hur pass han är i jämförelse med Verstappen i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Undra om resultatet idag, kan spika för Ricciardos återkomst som RB-förare nästa år? Det är tidigt in på säsongen för något sådant beslut, men Verstappen saknar för tillfället en motsvarighet.

Oh well, underhållningen fortsätter på r/formuladank i väntan på Imola GP om 2 veckor.
Memelonso Flower inspector: https://www.reddit.com/r/formuladank/comments/13b5fex/flower_...

Nja det tror jag inte Perez har gett top resultat för RedBull varje race förutom ett denna säsongen så han blir nog kvar om det fortsätter så har ingen anledning att ta en risk och byta ut han än så länge. Sen så tror jag att det är större chans att en förare som Lando Norris får en förar plats i RedBull över Riccardo.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vill du ha tightare jämnare racing så rekommenderar jag tex Indycar eller Supercars Championship. I F1 går det nästan alltid i cykler vilka team som dominerar.

Formula E är också väldigt jämnt.

Permalänk
Medlem

För oss som håller på Ferrari är det bara att inse - vi är helt chanslösa i år - igen..på nåt vis står jag lättare ut med att Max/Red Bull kör över alla än när Hamilton/Mercedes gjorde det..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Ge det 5 år till och du lär bli minst lika trött. Jag tycker ändå det var bättre med Mercedes. De gav båda förarna support trots allt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Formula E är också väldigt jämnt.

Var kan man se det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ge det 5 år till och du lär bli minst lika trött. Jag tycker ändå det var bättre med Mercedes. De gav båda förarna support trots allt.

2 spontana frågor direkt.
Bottas har väl uttalat sig om att han presterade sämre för att han inte alls fick den support han ville ha. Att han bara fick ett års kontrakt hela tiden. Så var det knappast en helhjärtad insats för stöd till Bottas.

Och hur menar du att Perez inte får support idag av RB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Var kan man se det?

Eurosport sänder det. Men du kan också se det om du har VPN och väljer UK som land och tittar på Channel 4 Sport på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

2 spontana frågor direkt.
Bottas har väl uttalat sig om att han presterade sämre för att han inte alls fick den support han ville ha. Att han bara fick ett års kontrakt hela tiden. Så var det knappast en helhjärtad insats för stöd till Bottas.

Och hur menar du att Perez inte får support idag av RB?

Bottas hade behövt få riktiga horn i pannan för att klå Hamilton, lik Rosberg. Bottas har då påvisat sin kvalitet som förare åt Alfa.

Russell tror jag kan bli en hornad Rosberg som lägger krokben på Hamilton, i slaget om VM-titeln, om Mercedes får ordning på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Bottas hade behövt få riktiga horn i pannan för att klå Hamilton, lik Rosberg. Bottas har då påvisat sin kvalitet som förare åt Alfa.

Russell tror jag kan bli en hornad Rosberg som lägger krokben på Hamilton, i slaget om VM-titeln, om Mercedes får ordning på bilen.

Russell är väll just nu än bättre förare en Hamilton om vi bortser från alla varv 1 incidenter under de senaste året.

Tror nog att det är större chans att Russell vinner en vm titel med mercedes än att Hamilton vinner en till.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Russell är väll just nu än bättre förare en Hamilton om vi bortser från alla varv 1 incidenter under de senaste året.

Tror nog att det är större chans att Russell vinner en vm titel med mercedes än att Hamilton vinner en till.

Russel är helt klar Mercedes val, han är yngre så om 5år är det bättre att ha en Russel kvar i stallet som världsmästare än att låta Hamilton ta en 8:e och sen sluta, det bygger bara Hamilton och inte märket Mercedes.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Russell är väll just nu än bättre förare en Hamilton om vi bortser från alla varv 1 incidenter under de senaste året.

Tror nog att det är större chans att Russell vinner en vm titel med mercedes än att Hamilton vinner en till.

Jag tycker att det för vågat att tyda 2022 och 2023 som benchmark för Hamiltons faktiska form. För bilen är en grispitt.

Hamilton har därtill antytt att han offrat sig en del, dvs bilen har Ham tillåtit konfigureras udda, för att samla in data så stallet kan förstå bilen bättre.

Å andra sidan verkar han brumma på lugn tomgång inombords, för det verkar saknas en gnista från Ham vid diverse intervjuer. Men får Ham chansen på en pallplats, så uppfinner han nytt momentum för att ta sig dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag tycker att det för vågat att tyda 2022 och 2023 som benchmark för Hamiltons faktiska form. För bilen är en grispitt.

Hamilton har därtill antytt att han offrat sig en del, dvs bilen har Ham tillåtit konfigureras udda, för att samla in data så stallet kan förstå bilen bättre.

Å andra sidan verkar han brumma på lugn tomgång inombords, för det verkar saknas en gnista från Ham vid diverse intervjuer. Men får Ham chansen på en pallplats, så uppfinner han nytt momentum för att ta sig dit.

Det är väll när bilen är "skit" som förvararna kan vissa hur bra de faktiskt är ?

Tror inte helt på att han offrat sig helt för utveckla bilen under 2022 annars borde väll bilen ha varit bra mycket bättre i år ?

Tror nog mer på Hamilton har det svårt att maximera prestanda i en bil som är sämre en vad han van med att köra. Detta är nog även anledningen till varför Russell kan prestera så pass bra i Mercedes nya bil jämfört med Hamilton eftersom att Russell satt fast i skit bil i 3 år och har lärt sig hur maximerar prestanda i dålig bil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

2 spontana frågor direkt.
Bottas har väl uttalat sig om att han presterade sämre för att han inte alls fick den support han ville ha. Att han bara fick ett års kontrakt hela tiden. Så var det knappast en helhjärtad insats för stöd till Bottas.

Och hur menar du att Perez inte får support idag av RB?

Notera hur tyst det var på Perez radio. Fick rejsa blint hela racet medan max fick konstanta uppdateringar. Sen så hör man ju hur horner snackat. Det är alltid konstpauser innan de ska grattar Perez medan max alltid är best ever

Ham är ju absolut första förare i merc också men RB är lika extrem i sin förstaförarprio som Ferrari i sina glansdagar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Notera hur tyst det var på Perez radio. Fick rejsa blint hela racet medan max fick konstanta uppdateringar. Sen så hör man ju hur horner snackat. Det är alltid konstpauser innan de ska grattar Perez medan max alltid är best ever

Ham är ju absolut första förare i merc också men RB är lika extrem i sin förstaförarprio som Ferrari i sina glansdagar

Det där med radiotsystnaden var ju ett påhitt från Sky, och är debunked.

Anthony Davidson - who listened to all the board-radio's - mentioned on the Sky-broadcast that Red Bull didn't give any information to Checo. But an quick investigation shows that Pérez WAS getting information from his engineer, almost every single lap - https://threadreaderapp.com/thread/1655520805965516800.html

Jag tror att RB utgår från att Max är deras primära vinstmaskin ja. Men jag tror inte en sekund på Sky/Internet-narrativet att de trycker ner Perez.

För att vara seriös en stund, Sky är uppenbart ogillande av RB/Ver och tar varje chans för att sprida felaktigheter som sedan gör att folk får uppfattningen att detta är sanningen. En stor del av internet-hatet som sprids är pågrund av sådant där som Sky ofta häver ut sig. Alltså att göra ett påstående eller spekulation och sedan fortsätta föda trollen.

Det har dock sett lika dant ut förr, när Ferrari dominerade. Eller Alonso för den delen som alltid blev påhoppad av britterna på rätt fula vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Undra om resultatet idag, kan spika för Ricciardos återkomst som RB-förare nästa år? Det är tidigt in på säsongen för något sådant beslut, men Verstappen saknar för tillfället en motsvarighet.

Oh well, underhållningen fortsätter på r/formuladank i väntan på Imola GP om 2 veckor.
Memelonso Flower inspector: https://www.reddit.com/r/formuladank/comments/13b5fex/flower_...

Fyra pallplatser på fem race, och tvåa i mästerskapet... Vad snackar du om? Är väl inget annat än drömläge för redbull, till skillnad från Ricardo som strulade i flera säsonger, och inte alls visat att han fortfarande förtjänar en plats i ett topteam.

Stroll däremot är väl intressantare att prata om... Är väl stor risk att han personligen är den som kommer avgöra om Aston kommer två i konstruktörsmästerskapet eller inte. Hans resultat duger helt enkelt inte nu när dom ligger i toppen. Familje-dynamiken lär få det tufft den här säsongen, har dom verkligen råd att bära runt på den dövikten nu när det faktiskt står saker på spel? Sen har han väl iof steppat upp sig senaste åren, men Aston behöver en till topförare i det här läget, och det är absolut inte Stroll. Om det inte vore för Ricardo (tyvärr) har gått ifrån att anses som en av dom bästa förarna i f1 till att blivit lite av ett wildcard, så hade det ju vart kul att se han där istället.