Permalänk
Medlem

Trist för Perez att han kom så långt ner, men kul att Alonso kom på andraplatsen trots däckstrulet. Han verkar hålla en hög och jämn standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Säga vad man vill om Verstappen. Men att se honom toucha väggarna under kvalet och sen dubbeldrifta och nudda väggen i dagens race i det blöta gjorde att min respekt för honom växte lite Han ligger på gränsen men ändå på rätt sida av den.

Han har en gnutta tur också, det behövs inte så mycket för att ett stag i upphängningen böjs eller går av.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur tänkte man när regnet började och man kallade in Alonso och bytade till medium däck!? Blev bara ute med dom några varv sen var det in igen för inters. Gör visserligen inget på slutresultatet men konstigt beslut känns det som.

Det var en kalkylerad risk. Hade regnet slutat där och då hade det varit ett lyckodrag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det var en kalkylerad risk. Hade regnet slutat där och då hade det varit ett lyckodrag.

Hade det varit ett lyckodrag? Om regnet slutat hade Max pitat och Alonso inte vunnit något pga för stort tidsintervall. Med fortsatt regn och Alonso på inters är det en ren undercut. Givetvis hindsight is 20-20 men känns som slicks var lose-lose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimeN 43:

Inte F1 men kul med Rosenqvist och Ericsson 1-2 i indy500 just nu!

Århundradets jinx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimeN 43:

Hade det varit ett lyckodrag? Om regnet slutat hade Max pitat och Alonso inte vunnit något pga för stort tidsintervall. Med fortsatt regn och Alonso på inters är det en ren undercut. Givetvis hindsight is 20-20 men känns som slicks var lose-lose.

Alonso bytte till medium, Verstappen hade behövt byta till hårda för mjuka hade inte klarat resten av racet. Medium hade fungerat betydligt bättre än hårda om regnet slutat där. Det var därför de tog den chansningen. De visste också att OM det inte skulle fungera hade de ändå tid för ett byte till utan att tappa position.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Århundradets jinx?

🙃

Skrivet av Alphahanne:

Alonso bytte till medium, Verstappen hade behövt byta till hårda för mjuka hade inte klarat resten av racet. Medium hade fungerat betydligt bättre än hårda om regnet slutat där. Det var därför de tog den chansningen. De visste också att OM det inte skulle fungera hade de ändå tid för ett byte till utan att tappa position.

Fair, går åt båda håll. Med mer regn skulle Max behöva köra betydligt långsammare än Alonso på inters och därmed vunnit position. De trodde givetvis inte att regnet skulle fortsätta men hade ju inte skadat att vänta något varv till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Säga vad man vill om Verstappen. Men att se honom toucha väggarna under kvalet och sen dubbeldrifta och nudda väggen i dagens race i det blöta gjorde att min respekt för honom växte lite Han ligger på gränsen men ändå på rätt sida av den.

Ja, det är möjligt att Verstappen gjorde sina misstag och avåkningar i början av sin karriär som gav honom ett visst rykte då. Men sedan dess har han ju varit rent exceptionellt stabil med en ytterst hög lägsta nivå och otroligt få avåkningar eller brutna lopp. Jag har noll koll på statistik men den borde vara på rekordnivå även ur ett historiskt perspektiv?

Permalänk
Medlem

Just nu är både bil och förare extremt tillförlitliga. 25 senaste loppen utan att bryta och bara 3 lopp av dessa utanför pallen med ett par 7:e placeringar som sämst och tre senaste säsongerna så handlar det om 50 lopp och av de som är det 3 brutna och 2 ggr utöver det utanför poängplats. Då har jag inte räknat in sprintloppen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, det är möjligt att Verstappen gjorde sina misstag och avåkningar i början av sin karriär som gav honom ett visst rykte då. Men sedan dess har han ju varit rent exceptionellt stabil med en ytterst hög lägsta nivå och otroligt få avåkningar eller brutna lopp. Jag har noll koll på statistik men den borde vara på rekordnivå även ur ett historiskt perspektiv?

Verstappen 18.34% brutna lopp på 169 GP:s
Hamilton 9.18% brutna lopp på 316 GP:s
Alonso 20.72% brutna lopp på 362 GP:s

Källa: https://www.statsf1.com/en/max-verstappen.aspx

Permalänk
Avstängd

Intressant. Verstappen hade en del avbrutna race ifjol, lätt att glömma sånt när han ändå vann alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Verstappen 18.34% brutna lopp på 169 GP:s
Hamilton 9.18% brutna lopp på 316 GP:s
Alonso 20.72% brutna lopp på 362 GP:s

Källa: https://www.statsf1.com/en/max-verstappen.aspx

Jo men många av dessa var tidigt i karriären när han inte var så erferen och ung samt så var renault motorerna i Red Bull bilarna mellan 2014-2020 väldigt o pålitliga.

Senaste 50 racen som har varit så Verstapprn vunnit 29 av dom det säger väll en del över hur överlägsen han är just nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Verstappen 18.34% brutna lopp på 169 GP:s
Hamilton 9.18% brutna lopp på 316 GP:s
Alonso 20.72% brutna lopp på 362 GP:s

Källa: https://www.statsf1.com/en/max-verstappen.aspx

Mycket intressant, tack! Avsevärt sämre statistik på Verstappen än vad jag trott men hans karriär i början var ju lite stökig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Mycket intressant, tack! Avsevärt sämre statistik på Verstappen än vad jag trott men hans karriär i början var ju lite stökig.

Stökig minst sagt, det var ju ett tag där RB var nöjda om båda bilarna kom i mål. De hade väldigt mycket strul med pålitligheten på de där Renault-motorerna. Det som snarare sticker ut är att Ham lyckats i princip alltid köra för ett team som har hög pålitlighet på grejerna.

Permalänk
Medlem

Statistiken känns mer intressant när man ställer den i relation till t.ex. kollision.

Alonso - 7 av 75
Hamilton - 9 av 29
Verstappen - 8 av 31

2017 hade Alonso 10 st DNF varav 1 var p.g.a. kollision. Hamilton har haft lika många tekniska DNF på 10 år.

Galen stabilitet Mercedes har lyckats med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Intressant. Verstappen hade en del avbrutna race ifjol, lätt att glömma sånt när han ändå vann alltihop.

Verstappen gör ju en hel del misstag. Men han verkar veta var han kan pusha och överleva en spinn så han pushar smart jämfört med grosjean som letar närmsta vägg att tackla. Förvånad över alonso statistik. Nu är det väl mclaren åren som drar ned han ser man sällan göra misstag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verstappen gör ju en hel del misstag. Men han verkar veta var han kan pusha och överleva en spinn så han pushar smart jämfört med grosjean som letar närmsta vägg att tackla. Förvånad över alonso statistik. Nu är det väl mclaren åren som drar ned han ser man sällan göra misstag.

Att Alonso inte gör många misstag säger mig att han inte kör på gränsen för vad bilen klarar utan har marginaler kvar. Att han inte pressar Max och Perez har nog att göra med att trots att han har utrymme kvar så har Red Bull trots det bättre prestanda och att det lönar sig bättre att se till att vara bättre än de övriga.

Strategiskt kan det vara bra för ju fler race man fullföljer desto fler poäng samlar man. Däremot blir det inte så spännande för publiken. Om strategin är att säkra tredjeplatsen i totalresultatet så ligger Alonso rätt bra till. Han skulle t.o.m. kunna ta andraplatsen om Perez tacklar av. Verstappen skulle behöva flera race med magsjuka för att tappa nog med poäng.

Permalänk
Medlem

Det säger mig han har bra koll då det går rätt fort ändå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Dessa klippen är så jäkla roliga hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Att Alonso inte gör många misstag säger mig att han inte kör på gränsen för vad bilen klarar utan har marginaler kvar. Att han inte pressar Max och Perez har nog att göra med att trots att han har utrymme kvar så har Red Bull trots det bättre prestanda och att det lönar sig bättre att se till att vara bättre än de övriga.

Strategiskt kan det vara bra för ju fler race man fullföljer desto fler poäng samlar man. Däremot blir det inte så spännande för publiken. Om strategin är att säkra tredjeplatsen i totalresultatet så ligger Alonso rätt bra till. Han skulle t.o.m. kunna ta andraplatsen om Perez tacklar av. Verstappen skulle behöva flera race med magsjuka för att tappa nog med poäng.

Tror nog att Alonso kör så hårt han kan. Han lär ju vara bra sugen på vinna en sista gång nu när han äntligen har lyckats få en bra bil igen efter 10 år. Speciellt nu när det är race i spanien i helgen var ju 10 år sedan sista han fick vinna på hemma plan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror nog att Alonso kör så hårt han kan. Han lär ju vara bra sugen på vinna en sista gång nu när han äntligen har lyckats få en bra bil igen efter 10 år. Speciellt nu när det är race i spanien i helgen var ju 10 år sedan sista han fick vinna på hemma plan.

Nja det görs ju alltid riskkalkyleringar. Men ju hårdare man pushar och ju mindre marginaler man kör med till slut blir man straffad. Speciellt i riktig racing där du inte kan ställa in så alla paraboler är konstanta.

Även i kval kan de alltid få ut mer det perfekta varvet är lika ouppnåeligt som det perfekta ljudet

Ju snabbare bil man har desto mindre behöver man pusha och man gör mindre misstag. Undrar hur Max kommer köra när han säkrat mästerskapet med 6 race kvar. Då är det ju bara pusha max

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Verstappen 18.34% brutna lopp på 169 GP:s
Hamilton 9.18% brutna lopp på 316 GP:s
Alonso 20.72% brutna lopp på 362 GP:s

Källa: https://www.statsf1.com/en/max-verstappen.aspx

Den där presenterade statistiken är inte representativ för några slutsatser, då ingen information delges varför var och en bröt ett lopp. Och det är fasen så mycket lättare att undkomma eller undvika kollisioner med säsongens starkaste bil, kontra med bil som är i mittfältet eller längst bak. För troligtvis åker den starkaste bilen i ensamhet efter ett bra kval och kontrollerar loppet, och skyddas av blåflaggor som tvingar backmarkers åt sidan.

Alonsos siffror verkar vara rätt svärtade av stinten i McLaren-Honda och Renault förra året. Och Verstappens siffra kommer sannolikt motsvara Hamiltons statistik, om även Verstappen driftar >300 GP:n. Eller möjligtvis når ett annat stall RB:s fart, och mästerskapet blir en kamp om trådsmala marginaler. Då är det mycket möjligt att förarna tjurar ihop och säsong 2021 upprepas, med glädje från publiken.

Här ges det dock skäl för Verstappens avbrutna lopp: https://www.statsf1.com/en/max-verstappen/engagement.aspx
Och Hamilton: https://www.statsf1.com/en/lewis-hamilton/grand-prix.aspx
Samt Alonso: https://www.statsf1.com/en/fernando-alonso/engagement.aspx

Hamilton kan också framstå som involverad i olyckor/kollisioner i sina unga dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Den där presenterade statistiken är inte representativ för några slutsatser, då ingen information delges varför var och en bröt ett lopp.

Här ges det dock skäl för Verstappens avbrutna lopp: https://www.statsf1.com/en/max-verstappen/engagement.aspx
Och Hamilton: https://www.statsf1.com/en/lewis-hamilton/grand-prix.aspx
Samt Alonso: https://www.statsf1.com/en/fernando-alonso/engagement.aspx

Smidigt då att jag länkade källan till statistiken där man kan se anledningen till varför loppen bröts.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fattas bara^*

Permalänk

Hm, den utveckling är inte bra vilket har visat sig i framförallt Monaco.

Fick en tanke, hur skulle det fungera med att stallen får välja mellan 1990 & 2000 års modell att bygga sin bil på. Avser då bredd, längd och hjulbas. 1990 års modell är lite bredare men kortare medans 2000 års modell är smalare men något längre.
Skulle det kunna göra racingen mer intressant genom att det blir enklare att köra om på bland annat Monaco.

En annan tanke är att åter införa möjlighet till tankning, men att så länge tankning sker så får ej något annat göras med bilen. Avser dock inte fri tillgång till bränsle, mängden bränsle är den som finns i tanken vid start idag men med möjlighet att sprida ut under loppet.

Era tankar om detta.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte f1 längre då f3 är snabbare men hade vart kul med en vintage f1 serie där fram och bakvinge förbjuds och de tvingar fram cigarrkarosser med reglementet. Givetvis så tåliga smala hårda däck som ger förare med bilkontroll en fördel och tillåter fler spårval genom kurvorna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hm, den utveckling är inte bra vilket har visat sig i framförallt Monaco.

Fick en tanke, hur skulle det fungera med att stallen får välja mellan 1990 & 2000 års modell att bygga sin bil på. Avser då bredd, längd och hjulbas. 1990 års modell är lite bredare men kortare medans 2000 års modell är smalare men något längre.
Skulle det kunna göra racingen mer intressant genom att det blir enklare att köra om på bland annat Monaco.

En annan tanke är att åter införa möjlighet till tankning, men att så länge tankning sker så får ej något annat göras med bilen. Avser dock inte fri tillgång till bränsle, mängden bränsle är den som finns i tanken vid start idag men med möjlighet att sprida ut under loppet.

Era tankar om detta.

//Freezer

Tankning är nog ingen bra idé att återinföra, dels är det väldigt dyrt att ha tankningsutrustning och dels är det väldigt farligt när man har bränsle som pumpas under högt tryck. Isåfall skall man införa liknande regler som i andra racingkategorier där depåstoppet måste ta en viss tid vilket ger alla gott om tid att tanka och byta däck.
Det skulle dock ta bort en del av det som gör f1 intressant om man krävde att alla depåstopp skulle ta exemelvis 30 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hm, den utveckling är inte bra vilket har visat sig i framförallt Monaco.

Fick en tanke, hur skulle det fungera med att stallen får välja mellan 1990 & 2000 års modell att bygga sin bil på. Avser då bredd, längd och hjulbas. 1990 års modell är lite bredare men kortare medans 2000 års modell är smalare men något längre.

Ser man på bilarna från 2000 och framåt har förarens position inte ändrats särskilt mycket utan en stor del av längden som ökat ligger framför föraren. D.v.s. de har en större krockzon framför föraren.

Är nog bara de tidigaste bilarna med motor framför föraren som har en längre zon framför föraren, men med resultatet att föraren får motorn i knät när de åker in i något istället, och det blir också obekvämt.