Varför kallar folk datorn för hårddisken?

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har även noterat vissa fall av var/vart.

Det där är väl lite dialektalt? Norrlänningar brukar väl säga "det vart kul", "det vart inte mitt fel"? Med norrlänningar menar jag alla över Västra Götaland.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl tycka att folk som växt upp med datorn borde åtminstone veta att det heter dator. Så sitter jag med kompisar och dom säger "data" så brukar jag titta snett på dem och påpeka att det heter dator. De borde faktiskt kunna bättre.

Jag kommer däremot inte begära att min t.ex 85 år gamla farfar ska kunna skillnaden. Han har sett min dator på golvet och det är så långt hans erfarenhet med datorer går. Pappa och mamma brukar säga data och då rättar jag dem inte. De växte inte upp med datorer och data är ju ett vanligt slang hos många. Förstår man inte ens skillnaden mellan "data" och "dator" så är det nog svårt att se syftet med att träna in ordet "dator". För de oinsatta är de synonyma med varandra. Åtminstone är det vad jag har upplevt.

Mamma brukade säga hårddisk för datorn för några år sedan men hon lärde sig snabbt att datorn heter just dator. Slanget "data" sitter tyvärr fortfarande i som sagt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Hahaha bästa jag har sett på länge "Det där är ingen PC, det är en BOX!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av belieberslayer:

Det där är väl lite dialektalt? Norrlänningar brukar väl säga "det vart kul", "det vart inte mitt fel"? Med norrlänningar menar jag alla över Västra Götaland.

Det kanske är något som förekommer mer i vissa delar av landet än i andra men ingenstans är det korrekt att använda var och vart felaktigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hela min familj kallar skärmen för datorn och chassit o allt 'hårddisk' -.-

Min brorsa och hans kompis tror att PC är en konsol...

Hans kompis frågade mig 'Jag ser inte att det står PC någonstans,som på Xbox' -_________________________-
Och enligt dom så är 'Xbox och Playstation mäktigast av allt' (Dom är 8 år)

Hans kompis förstod inte mig när jag sa 'nej du,det här är en dator,en helt vanlig dator fast med kraftfullare saker där inne i 'hårddisken' så man kan göra allt man kan göra på en vanlig dator OCH köra alla spel' Han förstod inte....... ;_;

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Att någon kallar datorn för "hårddisken" har jag aldrig hört i mitt liv.
Däremot är mina klasskamrater begåvade med en enorm oförmåga för datorer och det svenska språket i den utsträckningen att "datorn" blir "datan" och när de saknar nätverksuppkopplingen brukar det kallas "jag har inget Internet på min data".

Skrivet av DerpMcDerp:

Till skillnad från dig som rättar dom för felsägningen? Oftast förstår man vad dom menar, annars kan man ganska snabbt komma fram till det. Visst kan det tyckas märkligt för oss insatta, men för 99+ procent av befolkningen spelar det över huvud taget ingen roll .

Sen kan det förstås vara intressant ur ett språkvetenskapligt perspektiv och de teorier andra framlagt i den här tråden har varit intressant läsning.

tl;dr: Ha lite överseende de få gånger du kommer i direkt samtal med någon som kallar datorn för hårddisk.

Jag ogillar starkt när folk hittar på statistik för att understryka en poäng. Du kan omöjligen göra en bedömning utav hur många som tycker något i denna frågan då det saknas statistiskt underlag för påståendet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan inte minnas jag hört nån kalla datorer för "hårddisken".

Bryr mig inte ett jäkla dugg om de/dem/dom. Ska kanske börja med 'di' som man gör i Småland

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Nja, compute är synonym till att räkna ut saker, kalkylera. Därför kallas datorer för computers, samma sak med jobbet.

Jag vet vad compute är. Men just benämningen för datamaskinen - "the computer", "a computer", "two computers" - kommer från yrket "computer". Det är ordets etymologi.

Det är väl underförstått att computer kommer ur compute...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag ogillar starkt när folk hittar på statistik för att understryka en poäng. Du kan omöjligen göra en bedömning utav hur många som tycker något i denna frågan då det saknas statistiskt underlag för påståendet.

Du har helt rätt. Der är helt poänglöst och en dålig egenskap. Tar det till mig,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det kanske är något som förekommer mer i vissa delar av landet än i andra men ingenstans är det korrekt att använda var och vart felaktigt.

Helt rätt!

Citat:

Vart frågar efter riktning, var frågar efter plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Jag blir mest irriterad på att det i princip BARA är datorer man använder fel namn för.
Har du hört någon säga "Motorns bil är trasig".
I think not.
I min åldersgtupp (12-13 år) känns det som om ingen vet att "data" är något helt annat. Och om man säger det blir man nördförklarad. "Jobbig".
"Käften Stefan... -__-"

Samma, fast man är ju 16 då. Egentligen har jag inga problem med att kallas för data(EHM! "Dator")nörd
men det är som du säger jobbigt ibland. Jag stör mig på att folk inte vill lyssna för deras lathet nivå är över 9000,
och säger att det är svårt som i videon med den norska blondinen när det enda som är svårt (för dom) är att lyssna.
Att tro att skärmen är datorn gör man när man är 5-år, det gjorde jag, men inte långt därefter visste jag att det var
den stora lådan under skrivbordet som var datorn. Och då var jag inte nära på intresserad av datorer överhuvudtaget.
Man måste inte vara ett geni inom ett område för att kunna något om det.
Man får tänka logiskt och ha lite allmänbildning. Jag kan knappt något om bilar, men jag vet att dom har fyra hjul,
en motor, går på bensin (dom flesta iaf, finns ju elbilar osv såklart) och brukar ha något kallat bagage.

Pinsamt också hur tröga även lärare är. För inte så längesedan så skulle vi egentligen vara lediga,
men min klass och en annan 9a skulle vara i skolan en stund som "guider" för mängder av lärare som kom till
skolan eftersom det var föreläsningar där i olika klassrum osv. Vi fick papper på vart olika föreläsningar ägde rum,
tider och vad det var för föreläsning då. Dom flesta av dom handlade om hur man gjorde dittan och dattan med en iPad.
Sorgligt egentligen då en av dom handlade om hur man "filmar med iPad" eller hur man redigerar en bild med iPad (som beskärning).

Permalänk
Inaktiv

Varför kallar folk spänning för volt och ström för ampere.

Troligtvis för att de inte bryr sig eller inte vet bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varför kallar folk spänning för volt och ström för ampere.

Troligtvis för att de inte bryr sig eller inte vet bättre

spänning mäts i volt och ström mäts i ampere det låter mer okej än att kalla datorn för hårddisken

Permalänk

Ett par kolleger säger det, en är 25 och en 39. VD:n sa det också härom dagen.

Jag tror det är för att när man pratar datorrelaterade grejer så menar man ibland mjukvara, molnet, kringutrustning etc. Men när någon vill omnämna självaste datorn, så väljer de det ord som i deras öron låter allra mest: "det är den där solida fyrkanten jag menar". Och då låter ju "hårddisk" som det ultimata. Kan inte missförstås att det är den där fysiska burken man menar.

Och de har väl någon gång snappat upp att hårddisk, det är där saker finns, typ.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Man kan inte veta allt om allt, för många så har datorn en väldigt låg prioritet.

Jag skulle säga att datorintresserade är den smartare delen av befolkningen. Iallafall om man lär sig förstå hur olika komponenter eller mjukvara fungerar.

Skrivet av anon81912:

Varför kallar folk spänning för volt och ström för ampere.

Troligtvis för att de inte bryr sig eller inte vet bättre

Vad är skillnaden mellan dem? : )

Permalänk

Det var mycket vanligare när jag var ung, men ja det var rent allmänt att lådan skärmen stod på (ja såna datorer) var hårddisken och sen hade man skärmen. Vet inte varför.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

En mer intressant fråga tycker jag är varför man gräver upp en 10 år gammal tråd.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt, så detta är nog sagt redan.

Det är bara visst folk nu äldre än 65 som kör med dessa gamla 80-tals uttryck på riktigt. Dom gör det även om de blivit rättade 987 ggr.

"Datan, hårddisken, modemet" osv.

Sen har vi som varit med ett tag börjat köra med uttrycken för det blivit humor att uttrycka sig förhistoriskt.

Till exempel från tidningsartikel:
"Formuleringen ”Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, fungerar inte” blev kult bland dator‑nördar ..."

Antar att ni som är födda på den här sidan millenniet blir förvirrade.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden mellan dem? : )

Storhet och enhet, som hastighet och meter per sekund/kilometer per timme.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En mer intressant fråga tycker jag är varför man gräver upp en 10 år gammal tråd.

Varför inte? Det behövs inte en ny tråd varje gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden mellan dem? : )

Förväxlar man storheter och enheter så kan det låta... lite märkligt.

Hur meter hoppade kalle? Tre långt!
Vilken kilometer i timmen åkte du? Trettio hasighet.
Vilken celcius är det ute? Tretton temperatur.
Vilken volt ska man köra på? 1,3 spänning.

Man fattar ju vad som menas. Men visst ser det aningen knackigt ut språkmässigt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av joakim99:

En mer intressant fråga tycker jag är varför man gräver upp en 10 år gammal tråd.

En frågeställning utan direkt bäst före-datum. Samt, många forumanvändare från 10 år sedan är nog inte bland oss längre (utan i stället nya som inte tröttats ut av trådens existens) och är de det så kanske de glömt diskussionen och är redo för en ny runda.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte frågan?

Hur ska man annars beskriva plåtlådan som man kopplar in internetsladden i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

En frågeställning utan direkt bäst före-datum. Samt, många forumanvändare från 10 år sedan är nog inte bland oss längre (utan i stället nya som inte tröttats ut av trådens existens) och är de det så kanske de glömt diskussionen och är redo för en ny runda.

Ett problem blir dock när 10 år gamla inlägg citeras och den som blir citerad kanske inte varit aktiv de sista 8 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag förstår inte frågan?

Hur ska man annars beskriva plåtlådan som man kopplar in internetsladden i?

Spelar det någon roll när man har svart bälte i kommandorörelser?

Permalänk

Varför kallar folk hårddisken för modermodemet?

Permalänk
Föredetting

Alla vet ju att hårddisk är fel. Det heter CPU!

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-cpu-staell-med-hjul-moer...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Spelar det någon roll när man har svart bälte i kommandorörelser?

Nej då kanske alla förstår vad man menar ändå, i alla fall om de är advancerade hackers.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ett problem blir dock när 10 år gamla inlägg citeras och den som blir citerad kanske inte varit aktiv de sista 8 åren.

Tror den som citerar klarar sig även om svar uteblir

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bluetrain:

Varför kallar folk hårddisken för modermodemet?

Men det är faktiskt själva hjärtat i hårddisken