Varför kallar folk datorn för hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Då skulle det kunna bli "skyddstruppsenheten". Låter inte alls lika roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

låter som ett nytt namn till NortonAntivirus

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

I min mening är det alltid viktigt att kunna göra sig förstådd.

om nu, enligt ditt föregående inlägg, majoriteten av befolkningen inte tycker det spelar någon större roll så borde det inte spela större roll heller om jag säger att

-"Jag kör en sväng med motorn."

Istället för:

-"Jag kör en sväng med bilen."

Vi ska inte fördumma oss själva och detta är inget svårt om man ägnar en minut av sitt liv, om ens det, att lyssna på någon som kan.

Är det konstigt att det är lätt för försäljarna på t.ex. Elgiganten att sälja sina saker när folk inte vill lära sig basala kunskaper?

När jag köpte bil, hus, mobil, gräsklippare, datordelar, skärm, TV, tvättmaskin, torktumlare, skruvdragare, trimmer, häcksax, handverktyg, duschkabin, soffa, husvagn, borr, tigersågsblad, mus, tangentbord etc. Så kollar jag

Internet
Säljare i butik
Yrkesmän
Forum
Rescensioner

För att få basala kunskaper om vad som är vad och vad som är viktigt att tänka på vid köp. Denna kunskap har jag även haft användning för när jag:

Reparerat/bytt saker
Pratat med yrkesmän om hur jag ska göra/hur de ska göra. För att bli förstådd.
Diskuterat med vänner, familj, kollegor.
etc.

Man behöver inte fördjupa sig i allt men detta är så fruktansvärt enkelt och kräver så lite av en att det är löjligt att folk inte kan skilja på hårddisk och dator. Oavsett om jag är "insatt" eller ej.

Jag håller med dig i det du skriver, och jag har samma tillvägagångssätt när jag själv köper saker som kostar lite mer. Och jag kan också bli lite trött på folks ignorans i t.ex. fallet hårddisk = dator eller minne = hdd-utrymme eller liknande.

Dock har jag en stor del av mitt liv varit en obotlig besserwisser, något jag till stor del tränat bort (hoppas jag?). Mina avsikter med mitt konstant rättande av allt och alla i min omgivning berodde aldrig på att jag ville vara överlägsen. Jag tyckte helt enkelt bara att jag vänligt upplyste folk om saker dom inte visste så att dom kunde lära sig till nästa gång. I regel blev dom inte glada, utan tyckte mest att jag var ett drygt arsel. Särskilt de gånger då jag hade fel. >.<

Så istället för att lägga energi på att bli irriterad över vad folk säger (tar sjukt mycket energi att vara irriterad eller arg om man ältar det) så låter jag det passera eftersom det i det stora hela inte har någon betydelse. Ber en person inte om mitt råd brukar jag inte ge något. Om jag tycker att någon verkar behöva hjälp med något brukar jag fråga om dom vill ha hjälp innan jag häver ur mig råd.

Alla är vi olika, och tur är väl det, men det är min syn på saken.

Och med det sagt tycker jag fortfarande att fenomenet är språkligt intressant.

SAOL:s definition av ordet "hårddisk": hård|disk s. · (data) fast monterad magnetskiva i dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

låter som ett nytt namn till NortonAntivirus

Lol jag kanske skall sälja in det till dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Offtopic: Efter att ha läst denna tråd så tycker jag det är värre att så många personer inte vet hur de använder orden de, dem samt dom.

Ontopic: Jag rättar alla personer som säger hårddisk istället för dator, 15 sekunder senare så säger de ändå hårddisken igen, tragiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Offtopic: Efter att ha läst denna tråd så tycker jag det är värre att så många personer inte vet hur de använder orden de, dem samt dom.

Oj. Känner mig träffad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Om en hårddisk enl. SAOL är "fast monterad magnetskiva i dator" - är det då bara skivorna i sig som korrekt kan omnämnas som "hårddisk"? Och vad kallar vi då chassiet som diskarna sitter monterade i? Är en hot-swap disk en "hårddisk"? Den är ju inte fast monterad? Och en "Extern hårddisk" kan ju inte vara en "hårddisk" eftersom den inte är fast monterad I en dator?

SAOL är ju rättssnöret för svenska språket, men här säger logiken något annat. Vem har rätt? =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Oj. Känner mig träffad.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte gjort något fel, du har bara använt dig av dom. Det är folk som har både de/dem samt dom i en mening som jag stör mig på. Om man inte vet när man ska använda de/dem så kan man skriva dom, bara dom.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört någon säga så

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Du har inte gjort något fel, du har bara använt dig av dom. Det är folk som har både de/dem samt dom i en mening som jag stör mig på. Om man inte vet när man ska använda de/dem så kan man skriva dom, bara dom.

Jag trodde "dom" var talesspråk. Känns ju mer korrekt att skriva de/dem.
Ont: någon som tagit upp modermodemet än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag trodde "dom" var talesspråk. Känns ju mer korrekt att skriva de/dem.
Ont: någon som tagit upp modermodemet än?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bättre att konsekvent skriva dom istället för att blanda de/dem SAMT dom. Antingen använder man sig av de/dem ELLER dom

Permalänk
Medlem

Har inte hört detta tidigare tbh, inte ens morsan/farsan säger hårddisk om datorn, oftast heter den "Datorjävel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Det är bättre att konsekvent skriva dom istället för att blanda de/dem SAMT dom. Antingen använder man sig av de/dem ELLER dom

Men dock så är ju 'dom' helt felaktigt i skriftlig form (om man nu inte syftar på en rättslig dom). Håller nog inte riktigt med dig om att det är bättre att vara konsekvent och därmed skriva fel hela tiden istället för att bara skriva fel ibland.

OnT: Det frustrerar mig nästan mer när folk säger data. Jag sålde en bärbar dator för en tid sedan, och då frågade killen som ringde mig hur mycket jag ville ha för min data. Jag svarade nästan "ingenting, men du får komma och hämta den själv!", dock hade nog detta misuppfattats och inte blivit till min fördel.

Känner även en (äldre) person som kallar mobiltelefoner för biltelefoner, ett misstag som är rätt lätt att förstå men inte mindre komiskt för det. Ett möjligen grovare misstag (om det nu är det) är användandet av ordet mobil när man syftar på mobiltelefon. Men det har väl antagligen att göra med att mobiltelefon som ord är svårt att förkorta och att något bättre ord helt enkelt inte har framkommit (förutom telefon, då, som faktiskt är korrekt).

Som en liten parentes kan jag även tillägga att min (pensionerade) fiollärare har fått en iPhone (som hon inte kan använda). Nu refererar hon till alla elektroniska prylar som hon inte själv äger som iPhone; min android-telefon, min dator, min laptop och min ebok-läsare. "Du kan väl kolla upp det på din iPhone", säger hon rätt så ofta, trots att jag aldrig ägt någon apple-produkt (jag har dock aldrig brytt mig om att rätta henne, så jag får väl skylla mig själv lite).

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Tycker det är värre när medlemmar på Swec kallar sin dator för data.

Säger inte att du har fel, eller att dom som gör det gör rätt. Tänkte bara upplysa att det finns en hel del som kmr från norge o chillar på sweclockers forum. och i norge så, vad jag förstått så säger man faktiskt datan. Att dator på svenska = datan på norska. Sen så finns det ju också Finlandssvenskar, men hur det sen fungerar där vågar jag inte ta ställning till.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

Folk?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Offtopic: Efter att ha läst denna tråd så tycker jag det är värre att så många personer inte vet hur de använder orden de, dem samt dom.

Ontopic: Jag rättar alla personer som säger hårddisk istället för dator, 15 sekunder senare så säger de ändå hårddisken igen, tragiskt

Håller med. Dem orden vekar många ha svårt att använda.

Permalänk
Medlem

Har man ex.vis bara en dator hemma så ser jag inte att det är något direkt fel att kalla den för "CPU'n" om man ser till vad ordet faktiskt betyder.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Du kan nog inte skillnaden på bönder o sånna som inte kan ngt om datorer -.-'

Om jag aldrig har hört det sägas och aldrig hänger med bönder så måste det ju vara bönder som säger det om ts får höra det så ofta?

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Det heter "modermodem" och inget annat!!!
http://modermodemet.com/

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kallat min dator för hårddisken, dock kallar jag min dator för dunderklumpen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Det jag märkte på mina föräldrar var att när jag hade en C64/C128 och allt låg på kasetter, så förstod dom att datorn var tangentbordet så att säga, sen när jag fick en PC och jag förklarade att den hade en hårddisk så att man kan lagra saker i själva datorn, ja det enda nya dom såg var ju burken, så dom antog då att den var hårddisken helt enkelt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Men dock så är ju 'dom' helt felaktigt i skriftlig form (om man nu inte syftar på en rättslig dom). Håller nog inte riktigt med dig om att det är bättre att vara konsekvent och därmed skriva fel hela tiden istället för att bara skriva fel ibland.

Många har problem med "de" och "dem", se bevismaterial A:

Skrivet av lindahlj:

Håller med. Dem orden vekar många ha svårt att använda.

Felaktig användning av de/dem gör att jag hakar upp mig när jag läser texten. Det låter liksom fel när jag läser, och jag måste stanna upp och mentalt korrigera vad jag läst. Då är det mycket bättre att använda "dom" tycker jag, i alla fall här på SC. "Dom" används ju ofta i text som ska uppfattas som informell, och så formella tycker jag inte vi behöver vara här

Men angående felaktig användning av datortermer så har jag aldrig hört någon kalla en dator för hårddisk. Däremot så har jag många gånger hört personer kalla skärmen för dator (eller oftast termer som inte lämpar sig här ), vilket väl är rätt så förståeligt. Men det känns som att det nog var vanligare förr, datorer har nu blivit så vanliga att de flesta åtminstone har lite koll på vad saker heter.

Men just skärmen tycker jag är lite intressant. Det händer då och då att någon använder begreppet dataskärm här på SC, vilket oftast resulterar i att denne får veta att det heter datorskärm och inget annat. Men dataskärm är ju faktiskt korrekt, det är en skärm som visar data. Bara någonting jag brukar fundera på varje gång jag ser någon korrigera användningen av dataskärm

Permalänk
Skrivet av upr0426:

det kallas för All in one computer
apple kallar det för iMac

Ja, fast jag menade ett samlingsnamn för när man har en separat dator ihopkopplad med en separat skärm. Det är hela paketet som min pappa kallar för dator, när den är helt komplett och fungerar. Men endast "lådan" kallar han för hårddisk.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Skrivet av perost:

Men just skärmen tycker jag är lite intressant. Det händer då och då att någon använder begreppet dataskärm här på SC, vilket oftast resulterar i att denne får veta att det heter datorskärm och inget annat. Men dataskärm är ju faktiskt korrekt, det är en skärm som visar data. Bara någonting jag brukar fundera på varje gång jag ser någon korrigera användningen av dataskärm

Detta har jag inte sett faktiskt, dock, en "dataskärm" skulle nog kunna vara en TV som faktiskt också visar data (både från en dator och från en dvd/digitalbox mm) och tänker man lite mer "outside the box" så kan det vara en skärmvägg som man häftar upp papper på. Medans "datorskärm" bara borde syfta på en skärm kopplad till en dator.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Hahaha, en box och en PC... :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av belieberslayer:

Hahaha, en box och en PC... :')

box är norska för låda
lite samma för folk som kallar datorn för burken
hon kallade datorn korrekt
det som var pinsamt var att hon trodde att skärmen var datorn

Permalänk
Medlem

Så... Vem vann?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Men slangord finner jag bara som en ignorans människor besitter i sin motsträvan att lära sig sitt eget lands språk.
Finns nog en lexikon app att ladda ner.

Off topic
Tycker snarare engelska förstör det svenska språket än slang
ett ord som jag blir extremt störd på är på gym eller när folk lägger upp på instagram "ska jobba på min cardio"
cardio är engelska för uthållighet eller kondition
hatar när folk använder engelska ord när det finns svenska
cardio finns inte i SAOL så det är inte ett svenskt ord
det orsakas nog för att folk pratar/lyssnar för mycket engelska till slut börjar man tänka på engelska typ som när man tänker
"ska jag ta bussen eller bilen" så tänker man istället "should i take the car or catch the bus?"
Jonas och Emil är även ökända för att använda ett engelskt ord när det finns ett svenskt och det ordet är "Feature"
Feature är engelska för funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Off topic
Tycker snarare engelska förstör det svenska språket än slang
ett ord som jag blir extremt störd på är på gym eller när folk lägger upp på instagram "ska jobba på min cardio"
cardio är engelska för uthållighet eller kondition
hatar när folk använder engelska ord när det finns svenska
cardio finns inte i SAOL så det är inte ett svenskt ord

På svenska heter det kardiovaskulär träning (kardio = hjärta på grekiska) Men det är nog få som känner till det, så du har nog ändå en poäng där.

Permalänk
Skrivet av upr0426:

box är norska för låda
lite samma för folk som kallar datorn för burken
hon kallade datorn korrekt
det som var pinsamt var att hon trodde att skärmen var datorn

Men hon menade det ju inte så. Hon kallade ju skärmen för PC och trodde att datorn var en låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Offtopic: Efter att ha läst denna tråd så tycker jag det är värre att så många personer inte vet hur de använder orden de, dem samt dom.

Jag har även noterat vissa fall av var/vart.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.