Varför kallar folk datorn för hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

nej. nej. nej...
får ont i magen av hennes attityd. att hon inte kan gör inte så mycket, man att hon vägrar lära sig är hemskt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Om det inte är viktigt så ska fan jag börja säga:

-" Jag ska ut och köra med motorn."

Viktigt i vilket sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Viktigt i vilket sammanhang?

att fortsätta ha tron på människans intelligens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

ohh herregud
den riktiga definitionen av en bimbo
folk som bara kan någonting om skönhetsprodukter men det är allt

Permalänk
Skrivet av sj6:

För jävla rolig. Skrattade hela videon.

Norsk och blond, inge vidarekombo

Inget fel på Norska;)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Viktigt i vilket sammanhang?

I min mening är det alltid viktigt att kunna göra sig förstådd.

om nu, enligt ditt föregående inlägg, majoriteten av befolkningen inte tycker det spelar någon större roll så borde det inte spela större roll heller om jag säger att

-"Jag kör en sväng med motorn."

Istället för:

-"Jag kör en sväng med bilen."

Vi ska inte fördumma oss själva och detta är inget svårt om man ägnar en minut av sitt liv, om ens det, att lyssna på någon som kan.

Är det konstigt att det är lätt för försäljarna på t.ex. Elgiganten att sälja sina saker när folk inte vill lära sig basala kunskaper?

När jag köpte bil, hus, mobil, gräsklippare, datordelar, skärm, TV, tvättmaskin, torktumlare, skruvdragare, trimmer, häcksax, handverktyg, duschkabin, soffa, husvagn, borr, tigersågsblad, mus, tangentbord etc. Så kollar jag

Internet
Säljare i butik
Yrkesmän
Forum
Rescensioner

För att få basala kunskaper om vad som är vad och vad som är viktigt att tänka på vid köp. Denna kunskap har jag även haft användning för när jag:

Reparerat/bytt saker
Pratat med yrkesmän om hur jag ska göra/hur de ska göra. För att bli förstådd.
Diskuterat med vänner, familj, kollegor.
etc.

Man behöver inte fördjupa sig i allt men detta är så fruktansvärt enkelt och kräver så lite av en att det är löjligt att folk inte kan skilja på hårddisk och dator. Oavsett om jag är "insatt" eller ej.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

På 90-talet användes inte internet lika frekvent... Svensson köpte färdiga datorer från IBM etc. Det fanns inget sweclockers som redde ut begreppen. Tidningarna som ni såg tidigare, använde begrepp som "modermodem". Att ens föräldrar trodde att själva datorn var "hårddisken" var då kanske inte så konstigt. Jag skulle vilja påstå att de som hängde med på 90-talet har fått begreppet därifrån. Och de som inte uppdaterat sig själva på hårdvarufronten sedan dess kanske fortfarande fastnat där. Inte så konstigt egentligen... Men för er nykläckta purfärska nyfödingar som kom till efter sajter som sweclockers är det såklart helt oförståeligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Om det inte är viktigt så ska fan jag börja säga:

-" Jag ska ut och köra med motorn."

Min morsa sa till min bror i morse "Du kan ju inte ens byta bil på däcken" hahaha det var visserligen bara en felsägning, men ack så kul det var xD sitter fortfarande o småskrattar åt det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

På 90-talet användes inte internet lika frekvent... Svensson köpte färdiga datorer från IBM etc. Det fanns inget sweclockers som redde ut begreppen. Tidningarna som ni såg tidigare, använde begrepp som "modermodem". Att ens föräldrar trodde att själva datorn var "hårddisken" var då kanske inte så konstigt. Jag skulle vilja påstå att de som hängde med på 90-talet har fått begreppet därifrån. Och de som inte uppdaterat sig själva på hårdvarufronten sedan dess kanske fortfarande fastnat där. Inte så konstigt egentligen... Men för er nykläckta purfärska nyfödingar som kom till efter sajter som sweclockers är det såklart helt oförståeligt.

Det är även oförståeligt för mig och jag är ingen nykläckt purfärsk nyföding, hade ingen pc tidning eller internet att lära mig från ändå lärde man sig sakerna väldigt snabbt problemet är nog snarare lathet folk tror att man bara ska kunna skaffa sig en sak och inte ens kunna nåt om det för det sköter ju andra åt dom och blir man idiotförklarad får man ta det för det är idiotiskt att inte lära sig nåt om saker man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

I min mening är det alltid viktigt att kunna göra sig förstådd.

om nu, enligt ditt föregående inlägg, majoriteten av befolkningen inte tycker det spelar någon större roll så borde det inte spela större roll heller om jag säger att

-"Jag kör en sväng med motorn."

Istället för:

-"Jag kör en sväng med bilen."

Vi ska inte fördumma oss själva och detta är inget svårt om man ägnar en minut av sitt liv, om ens det, att lyssna på någon som kan.

Är det konstigt att det är lätt för försäljarna på t.ex. Elgiganten att sälja sina saker när folk inte vill lära sig basala kunskaper?

När jag köpte bil, hus, mobil, gräsklippare, datordelar, skärm, TV, tvättmaskin, torktumlare, skruvdragare, trimmer, häcksax, handverktyg, duschkabin, soffa, husvagn, borr, tigersågsblad, mus, tangentbord etc. Så kollar jag

Internet
Säljare i butik
Yrkesmän
Forum
Rescensioner

För att få basala kunskaper om vad som är vad och vad som är viktigt att tänka på vid köp. Denna kunskap har jag även haft användning för när jag:

Reparerat/bytt saker
Pratat med yrkesmän om hur jag ska göra/hur de ska göra. För att bli förstådd.
Diskuterat med vänner, familj, kollegor.
etc.

Man behöver inte fördjupa sig i allt men detta är så fruktansvärt enkelt och kräver så lite av en att det är löjligt att folk inte kan skilja på hårddisk och dator. Oavsett om jag är "insatt" eller ej.

plötsligt känner jag mig lite stolt över mig själv har alltid tänkt att jag är för försiktig och jobbig när jag alltid kollar upp en produkt innan jag köper den, men det kanske jag inte är

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@Morxy

Du är definitivt inte ensam om det. Gör nästan alltid så med saker jag ska köpa!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

När kommer detta övergå till att de kallar det för "datorn och SSD:n" (eller SSD-disken som vissa har uppfunnit)?

Tänk va sjukt de skulle bli om de bara skrev "SS-disken" istället. Då känns de bättre att skriva lite tokigt T_T

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Anledning till förvirring där folk kallar datorn för "CPU" kan jag förstå. Ofta i (Äldre) spel står det "CPU1", "CPU2" etc för datorstyrda spelare, det man mera korrekt skulle kalla för AI. Minns när jag var yngre, då pratades det ofta om man skulle spela emot varandra på 2-dator direct link 'lan'et vi hade hemma eller "Mot datorn" som då som sagt ofta kallades CPU.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Atlas Tasume:

Anledning till förvirring där folk kallar datorn för "CPU" kan jag förstå. Ofta i (Äldre) spel står det "CPU1", "CPU2" etc för datorstyrda spelare, det man mera korrekt skulle kalla för AI. Minns när jag var yngre, då pratades det ofta om man skulle spela emot varandra på 2-dator direct link 'lan'et vi hade hemma eller "Mot datorn" som då som sagt ofta kallades CPU.

Eller som jag när jag var mindre.

Trodde CPU stod för ComPUter.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min mormor kallar datorn utan skärm för hårddisk. Vägrar lära sig och tycker att alla som använder en dator är en hjärndöd zombie.
Satans påhitt.

Permalänk

Kommer ihåg när jag och några polare hade lan för många år sen. Lokaltidningen skrev att vi hade tagit med oss "skärmar, tangentbord, möss och hårddiskar". Har inte hört det sen dess, typ 7 år sen va det.

Yrkesskadad är man som påpekar varje gång någon säger "data".

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Latinamerikaner benämner ofta datorer CPU. Kanske vill Kamprad göra blå/gula IKEA lite mer salsa?

Det finns nog värre förväxlingar. Fildelning har övergått till betydelsen olaglig fildelning, t o m i alltför många tidningsartiklar.

Spelar egentligen inte så stor roll tycker jag. Allmänheten ska inte behöva kunna och veta allt.

Om inte allmännheten, som bolag, universitet, regeringar, departement osv bygger på, ska veta allt, vem ska då göra det?

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Människor har blivit för bortskämda, vill inte ens veta dem basiska egenskaperna och funktioner saker dom innehar besitter.

Ja, det är ju alltid viktigt att veta vad ens prylar har för ph-värde.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Japp här har det i alla eviga tider hetat hårddisk om datorchassit. Jag tycker det låter rätt bra även om det är missvisande givetvis.

Lite som att Stockholm heter Stockholm. Även om det inte direkt är en holme full av stockar ;). Det bara heter.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Tänk va sjukt de skulle bli om de bara skrev "SS-disken" istället. Då känns de bättre att skriva lite tokigt T_T

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast nu står ju inte d i ssd för disk, utan för drive. Men kul skulle det vara

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Så alla dagens ungdomar har lärt sig det av sina föräldrar då? för inte använde dem en Apple2.

Vänta nu va.. säger ungdomar det? Trodde det bara var åldringarna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tror jag hört nån säga Hårddisk om chassit, nån gång i tiden.
Själv brukar jag säger Burken & skärmen. Umm Ser ju inte direkt ut som en burk, men,det bara blev så att kalla den för det när jag lanade mycket förr. "Jag springer o hämtar burken"

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Om det inte är viktigt så ska fan jag börja säga:

-" Jag ska ut och köra med motorn."

kunde inte låta bli

och de säger nog fel för att de inte riktigt vet bättre och står sig kvar på samma sak som de vet att det heter...
vet några som inte kan mkt alls om datorn...
T ex en klasskamrats burk från komplett som överhettar och varnar honom för det har gjort att han inte använder den längre då den piper och låter illa (slog på ovansidan av datorn så lät det ännu mer och hela tiden istället )
hade gärna hjälpt honom men han bor lite långt bort för att kunna dra dit själv för en sån sak bara Ludvika...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp här har det i alla eviga tider hetat hårddisk om datorchassit. Jag tycker det låter rätt bra även om det är missvisande givetvis.

Lite som att Stockholm heter Stockholm. Även om det inte direkt är en holme full av stockar ;). Det bara heter.

Fast Stockholm är ett namn som är fastställt. En dator är en dator inte en hårddisk. Det är ett eget påhittat namn för dator.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Jag har haft en del kunder som kallar datorn för "modemet" och precis som du skrev kallar väldigt många den hårddisken. Skärmen tror en del enbart att det också är hela datorn.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Har hört detta många gånger på förra jobbet.
"Hårddisken" är den stora burken på golvet/skrivbordet och "datorn" är saken framför dem som visar bilder...

En del är helt enkelt inte kapabla till att orka ta till sig sådana moderniteter som IT-åldern medför, så att få rätt namn på saker blir ju inte helt lätt heller.

Det är lite samma sak som när man ber någon leta efter X på skrivbordet och de börjar gå igenom lådor och saker på sin skrivbordmöbel istället. Eller som när man ber någon klicka på "start-menyn" och får som svar att de gör det men inget händer (för att de sitter och klickar på en tom del av aktivitetsfältet istället för knappen till menyn).

Personligen tycker jag det är pinsamt. Visst att alla inte kan eller vill kunna dessa saker, men kan man hålla reda på vad som är en TV och vad som är en video/dvd, då kan man banne mig lära sig vad som är en dator och vad som är en skärm. Än värre blir det när de sen är blir sura för att man "slänger sig" med så tekniska termer som rätt namn på saker... Det är faktiskt helt OK att folk inte kan saker. Kunde de det skulle jag vara arbetslös. Men att bli sur över att folket som faktiskt kan dessa saker inte vill cementera befängda felaktigheter ytterligare är bara löjligt.

på mitt tidigare jobb när man hade 2nd line support för mjukvaran i Kassaaparater för x-antal stora butikskedjor så bad man dem starta om datorn för att Kassaprogrammet hade hängt sig, då tröck de på on/off knappen på skärmen å sa att de hade startat om den... de var inte alltid lätt å felsöka med butikspersonal av äldre generation.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Tänk va sjukt de skulle bli om de bara skrev "SS-disken" istället. Då känns de bättre att skriva lite tokigt T_T

Skickades från m.sweclockers.com

ja SS har en dålig klang, men SS = SchultzStaffel = skyddstrupp. Skyddstrupp´s-disken

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ja, fast nu står ju inte d i ssd för disk, utan för drive. Men kul skulle det vara

Skrivet av WDac:

ja SS har en dålig klang, men SS = SchultzStaffel = skyddstrupp. Skyddstrupp´s-disken

Då skulle det kunna bli "skyddstruppsenheten". Låter inte alls lika roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Som när folk säger att det är mycket minne i "datan".
Dom menar att det är stor hårddisk. Minne för mig är arbetsminnet

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Hade en vän när jag var yngre som jämt slog på skärmen när det gick lite snett i spelen, eftersom att han trodde det var datorn. Så ja det kanske är dags att göra en ändring på detta och skicka ut nån form av information till användare vad dom korrekta namnen är och vad man ska säga så dom inte förvirrar alla IT-Tekniker som får höra det ena o de andra.