Varför kallar folk datorn för hårddisken?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jakob55:

Men du skulle väl iaf inte säga "Jag ska ut o köra tank"? xD

Hahaha nej såklart inte!
Men hur en motor fungerar och bilens anatomi etc är jag ganska noll på och då har jag ändå försökt lära mig via vissa videos men jag förstår inte så bra...
Det jag vet är att gaspedalen nedtryckt=Hög fart! Det är väl som att jämföra med att "Högre GHz ger dig en mycket snabbare dator"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av upr0426:

Har alltid undrat varför folk kallar sin dator för hårddisken.
Jag tycker det är okej att säga data man förstår vad folk menar därmed burk, PC, Mac m.m.
En hårddisk är en lite komponent i datorn om man tänker på storlek så är den i genomsnitt 1/15 av datorn.
Folk som "leker" sig eller tror de är smarta säger oftast hårddisk (besserwissrar).
Kan ni nämna var det begreppet kan kanske kan tänkas komma ifrån hör liksom inte folk kalla sin dator för "nätagget"
Såg också i ett annat forum där någon nämde att IKEA kallar datorn för CPU "Köp ett rött eller blått ställ för din CPU" känner ni igen det?
Folk kallar också skärmern för dator och själva datorn för hårddisken.
Ska man förklara för dem att det heter dator eller undvika striden?

har lärt mig genom att stå ta emot datorer på reparationsfirma att ''minnet'' är själva där man lagrar sina bilder. sen händer det att dom lämnar in allt Skärm, högtalare, router, modem, kablar, möss, tangentbord, ja kan inte få mailen att funka så ja tog ''datorn'' jo men det är ju en hel IKEA kasse med prylar varför tar du med allt ?? ska nån uppgradera minnet så är första frågan, hur mycket har du nu? då får man också uppfattningen om dom menar Hdd eller ram-minnet

1.oftast har dom väl fått förklarat av nån släkting som har lite mer koll att ''Minnet''/Hdd har kraschat så nu kommer ja inte åt mina semesterbilder..

2.eller tar dom bort kylaren för att göra rent sen pressar dom ner processorn ner i socketen så allt böjs,

3.har också varit med om *ja behöver hjälp! men ''kan själv'' förklara men gör det så ja inte tycker att ja själv är dum/inte påläst.

4.hela HDD är full med Porr/egna nakenbilder/flickvännen.. HDD kraschar kan man rädda semesterbilderna ?? men man får inte kolla på resten+ ja vill sitta med när du gör det... sorry men men det är nog ingen chans att ja kollar på dina nakenbilder 55+ ja har redan vissa bilder inbrända på näthinnan, ja vill kunna sova ikväll och resten av månaden utan att Det där kommer upp igen :S

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hahaha nej såklart inte!
Men hur en motor fungerar och bilens anatomi etc är jag ganska noll på och då har jag ändå försökt lära mig via vissa videos men jag förstår inte så bra...
Det jag vet är att gaspedalen nedtryckt=Hög fart! Det är väl som att jämföra med att "Högre GHz ger dig en mycket snabbare dator"

Men hur en motor fungerar är ju typ som hur en processor fungerar xD det kan ju inte jag heller men man vet att en bil är en bil och ingen tank, och man vet att en dator är en dator och ingen hårddisk(fast den har en såklart).

Permalänk

Människor har blivit för bortskämda, vill inte ens veta dem basiska egenskaperna och funktioner saker dom innehar besitter.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Har alltid undrat varför folk kallar sin dator för hårddisken.
Jag tycker det är okej att säga data man förstår vad folk menar därmed burk, PC, Mac m.m.
En hårddisk är en lite komponent i datorn om man tänker på storlek så är den i genomsnitt 1/15 av datorn.
Folk som "leker" sig eller tror de är smarta säger oftast hårddisk (besserwissrar).
Kan ni nämna var det begreppet kan kanske kan tänkas komma ifrån hör liksom inte folk kalla sin dator för "nätagget"
Såg också i ett annat forum där någon nämde att IKEA kallar datorn för CPU "Köp ett rött eller blått ställ för din CPU" känner ni igen det?
Folk kallar också skärmern för dator och själva datorn för hårddisken.
Ska man förklara för dem att det heter dator eller undvika striden?

Tycker det är värre när medlemmar på Swec kallar sin dator för data.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Man kan inte veta allt om allt, för många så har datorn en väldigt låg prioritet.

Inte många vet något om bilar förutom att den tar dem till jobbet osv..men inte sägger dem ''Vänta ska ta en runda med backspegeln''

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Det *kan* bero på gammal vana, speciellt i USA där Apple2 och de tidiga mac:arna inte hade disken i sin AIO där skärm och moderkort var byggt in i samma enhet medans man köpte HDD separat i en kabinett och anslöt till datorn externt.
Datorn=Macen, Hårddisken är lådan vid sidan om där man sparade sin data som inte rymdes i en diskett.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tycker det är värre när medlemmar på Swec kallar sin dator för data.

Data har ju mer eller mindre blivit ett slangord för dator... Tyvärr använder jag själv data ibland, fast det är mest när man pratar med kompisar o så. Annars använder jag data och dator korrekt.

Permalänk
Medlem

När kommer detta övergå till att de kallar det för "datorn och SSD:n" (eller SSD-disken som vissa har uppfunnit)?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av danedi:

Det *kan* bero på gammal vana, speciellt i USA där Apple2 och de tidiga mac:arna inte hade disken i sin AIO där skärm och moderkort var byggt in i samma enhet medans man köpte HDD separat i en kabinett och anslöt till datorn externt.
Datorn=Macen, Hårddisken är lådan vid sidan om där man sparade sin data som inte rymdes i en diskett.

Så alla dagens ungdomar har lärt sig det av sina föräldrar då? för inte använde dem en Apple2.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

För jävla rolig. Skrattade hela videon.

Norsk och blond, inge vidarekombo

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Data har ju mer eller mindre blivit ett slangord för dator... Tyvärr använder jag själv data ibland, fast det är mest när man pratar med kompisar o så. Annars använder jag data och dator korrekt.

Men slangord finner jag bara som en ignorans människor besitter i sin motsträvan att lära sig sitt eget lands språk.
Finns nog en lexikon app att ladda ner.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Kvinnor kan lära sig hela historian om mode och se skillnaden mellan olika märken bara genom designen men inte ens vara kapabel att byta en glödlampa.

Män kan veta diverse sports historia men inte installera ett väggfäste eller laga en ordentlig middag.

Det visar var mänskligheten är påväg, ointelligenta zombier som lägger sin lilla fritid på skit.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Men slangord finner jag bara som en ignorans människor besitter i sin motsträvan att lära sig sitt eget lands språk.
Finns nog en lexikon app att ladda ner.

Riktigt bra sammanfattat!

Skrivet av toxicstone:

Kvinnor kan lära sig hela historian om mode och se skillnaden mellan olika märken bara genom designen men inte ens vara kapabel att byta en glödlampa.

Män kan veta diverse sports historia men inte installera ett väggfäste eller laga en ordentlig middag.

Det visar var mänskligheten är påväg, ointelligenta zombier som lägger sin lilla fritid på skit.

Du är ju kung.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin hört någon använda sig av dessa ord du beskriver... haha.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av upr0426:

Har alltid undrat varför folk kallar sin dator för hårddisken.
Jag tycker det är okej att säga data man förstår vad folk menar därmed burk, PC, Mac m.m.
En hårddisk är en lite komponent i datorn om man tänker på storlek så är den i genomsnitt 1/15 av datorn.
Folk som "leker" sig eller tror de är smarta säger oftast hårddisk (besserwissrar).
Kan ni nämna var det begreppet kan kanske kan tänkas komma ifrån hör liksom inte folk kalla sin dator för "nätagget"
Såg också i ett annat forum där någon nämde att IKEA kallar datorn för CPU "Köp ett rött eller blått ställ för din CPU" känner ni igen det?
Folk kallar också skärmern för dator och själva datorn för hårddisken.
Ska man förklara för dem att det heter dator eller undvika striden?

När jag började i branchen -95 sa alla kontorstjänstemän 'hårddisken'. Det kommer dels av att många trodde de satte på datorn när de tryckte på onknappen på skärmen och det uppmuntrades att folk förstod vad man pratade om när man ville att de skulle flytta fokus till lådan bredvid. Det var ganska konkret också därför att man ganska tydligt kunde höra hårddisken spinna upp och knattra när man satte på datorn.
Men framförallt tror jag det kommer från tidigare än så. Från början var kontorsdatorer bara terminaler mot stordatorer, men senare när PC-n kom så blev det plötsligt viktigt att skilja på om man arbetade mot stordatorn/servern eller den egna hårddisken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sj6:

Jag är inte intresserad av hur el funkar i mitt hus egentligen, skittråkigt men jag vet en del för att kunna utföra visst jobb själv och kunna göra mig förstådd när jag pratar med elektrikern.

Jag vill bara åkgräsklipparen ska funka men jag lär mig grundläggande saker så jag kan köpa reservdelar och byta själv.

Jag vet att det är skillnad på bil och motor. Jag vet att bromsarna på bilen består av skivor och klossar m.m.

Jag vet en jävla massa egentligen. Lite om mycket för att grundläggande kunskap hjälper i det vardagliga livet. Och att skilja på datorn och hårddisken är inget svårt. Jag har fått hjälpa många med sina datorer, inkoppling av TV & ljudsystem etc för att de är för lata att leta upp infon själva. Detta trots att jag gett tips om sidor och forum så de kan klara ut det själva.

Lathet och att man bara bryr sig om sin egna lilla bubbla är orsaken.

Jag kan absolut ingenting om bilar, motorer och dess like då jag inte har någon nytta av den kunskapen då jag åker kommunalt. Jag vill inte anse mig själv som lat eller obildad bara för det. Jag kan däremot en massa saker om massa annat som jag antingen har nytta utav eller är intresserad av.

Tycker inte det är någon större skillnad från att min polare kallar datorn för datan.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag kan absolut ingenting om bilar, motorer och dess like då jag inte har någon nytta av den kunskapen då jag åker kommunalt. Jag vill inte anse mig själv som lat eller obildad bara för det. Jag kan däremot en massa saker om massa annat som jag antingen har nytta utav eller är intresserad av.

Tycker inte det är någon större skillnad från att min polare kallar datorn för datan.

Så här tycker jag, citerat från denna tråd titta speciellt på den nedersta:

Skrivet av toxicstone:

Människor har blivit för bortskämda, vill inte ens veta dem basiska egenskaperna och funktioner saker dom innehar besitter.

Skrivet av Pimpim666:

Tycker det är värre när medlemmar på Swec kallar sin dator för data.

Skrivet av toxicstone:

Men slangord finner jag bara som en ignorans människor besitter i sin motsträvan att lära sig sitt eget lands språk.
Finns nog en lexikon app att ladda ner.

Skrivet av toxicstone:

Kvinnor kan lära sig hela historian om mode och se skillnaden mellan olika märken bara genom designen men inte ens vara kapabel att byta en glödlampa.

Män kan veta diverse sports historia men inte installera ett väggfäste eller laga en ordentlig middag.

Det visar var mänskligheten är påväg, ointelligenta zombier som lägger sin lilla fritid på skit.

Skrivet av Skylar7s:

Inte många vet något om bilar förutom att den tar dem till jobbet osv..men inte sägger dem ''Vänta ska ta en runda med backspegeln''

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Min mor säger hårddisk åt datorn.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Jag har aldrig hört någon säga det. Du kanske hänger med bönder.

bor i skåne

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

Vet inte vart förväxlingen kommer ifrån.

Men min pappa säger dator till hela paketet alltså dator och skärm, men när han vill enbart säga dator uttrycker han sig med hårddisk. Det skulle kanske behövas ett ord för dator med skärm.

det kallas för All in one computer
apple kallar det för iMac

Permalänk
Medlem

Jag blir mest irriterad på att det i princip BARA är datorer man använder fel namn för.
Har du hört någon säga "Motorns bil är trasig".
I think not.
I min åldersgtupp (12-13 år) känns det som om ingen vet att "data" är något helt annat. Och om man säger det blir man nördförklarad. "Jobbig".
"Käften Stefan... -__-"

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det har jag aldrig någonsin hört. Menar du att de säger "jag har cs på min hårddisk" istället för "jag har cs på min dator"? För om man använder det så så är det ju helt korrekt att säga hårddisk.

Att däremot säga "jag tar med mig min hårddisk hem till dig så kan vi lana" är efterblivet och om jag undrar vad tusan du umgås med för människor om de använder ordet så.

bara släktingar och vänner till mina föräldrar kallar det för hårddisk när de ber om hjälp med datorn

Permalänk
Medlem

Men det är det för data är information på hårddisken och datorn är "burken". Det finns många exempel här men jag kallar inte min säng för spiralen, inte min bil för bensinen, inte min klocka för batteriet bara för att de innehåller dom detaljerna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har också stött på det här fenomenet och misstänker att det bror på hur datorer var förut. Var ju ganska vanligt med liggande desktops med skärmen ovanpå så att det lätt gick att uppfatta som en enhet istället för två. Alla vet ju att hårddiskar blir större (mera gigabyte) hela tiden och det pratas ju mycket om krympningar av teknik i datorn (mindre nm tillverkningsteknik) nu när det blir vanligare med towerchassin så kanske det uppfattas som att resten av datorn därmed krympt in i skärmen medans hårddisken växt och blivit så stor att den står bredvid.

Det är typ det mest logiska jag kan föreställa mig som förklaring och det låter inte det minsta logiskt i mina öron. Ett annat alternativ kan ju vara att folk varit bekanta med andra sorters datorlösningar tidigare och nu applicerar kunskap från dem på ett sätt de tycker verkar bra.

På min uråldriga ABC-80 var ju lagringen separat (bandspelaren var en egen enhet) och samma sak har det väl varit med gamla AIO appleburkar? Kanske kommer missuppfattningen därifrån, låter mer logiskt än min första teori.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Jag blir mest irriterad på att det i princip BARA är datorer man använder fel namn för.
Har du hört någon säga "Motorns bil är trasig".
I think not.
I min åldersgtupp (12-13 år) känns det som om ingen vet att "data" är något helt annat. Och om man säger det blir man nördförklarad. "Jobbig".
"Käften Stefan... -__-"

Det blir man även i vuxen ålder om man inte jobbar med teknikintresserade. Jag brukar svara:

-"Jag ber om ursäkt för att jag kan mer och rättar er okunnighet."

Gärna med en nedvärderande ton så lugnar de ner sig

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tjejer kallar skärmen för datorn så...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Data kommer från ordet Datamaskin som nu heter dator
Dator är ett begrepp som kom senare än datamaskin
Det orsakas inte förvirring när folk säger data istället för dator folk förstår vad de menar
Hårddisk däremot låter däremot idiotiskt svara gärna ska sätta i en ny hårddisk i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

...Folk som "leker" sig eller tror de är smarta säger oftast hårddisk (besserwissrar)...

Till skillnad från dig som rättar dom för felsägningen? Oftast förstår man vad dom menar, annars kan man ganska snabbt komma fram till det. Visst kan det tyckas märkligt för oss insatta, men för 99+ procent av befolkningen spelar det över huvud taget ingen roll .

Sen kan det förstås vara intressant ur ett språkvetenskapligt perspektiv och de teorier andra framlagt i den här tråden har varit intressant läsning.

tl;dr: Ha lite överseende de få gånger du kommer i direkt samtal med någon som kallar datorn för hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Till skillnad från dig som rättar dom för felsägningen? Oftast förstår man vad dom menar, annars kan man ganska snabbt komma fram till det. Visst kan det tyckas märkligt för oss insatta, men för 99+ procent av befolkningen spelar det över huvud taget ingen roll .

Sen kan det förstås vara intressant ur ett språkvetenskapligt perspektiv och de teorier andra framlagt i den här tråden har varit intressant läsning.

tl;dr: Ha lite överseende de få gånger du kommer i direkt samtal med någon som kallar datorn för hårddisk.

Om det inte är viktigt så ska fan jag börja säga:

-" Jag ska ut och köra med motorn."

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold