Snabbkoll: Använder du routern från din internetleverantör?

Permalänk
Master of Overkill

Ja för koax fiber skit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Använder en router köpt från teklager.se med pfsense på. Körde tidigare med ett par ASUS routrar med merlin installerat, men när jag ville börja få lite mer kontroll på hemmanätet och även labba lite tyckte jag inte att ASUS-routern räckte till längre.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Huawei 4G router/modem i bryggat läge via 24p Ubiquiti switch (eget VLAN) -> Ubiquiti USG. Tror jag har 5st accesspunkter totalt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

hade aldrig någonsin använt router från lev. Kör en Asus router med merlin installerat för tillfället men planerar att byta till egenbygge med pfsense inom snar framtid.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Kör just nu pfSense virtuellt på garderobsburken men då det beställts 10Gbit så tänkte jag prova att köra leverantörens som brandvägg och enkel bryggning innanför för att slippa köpa 10gig-switch där det kommer till begränsad användning...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Snusfri

Kör med egenbyggd.
Gammal Fujitsu med i5-3330, 4GB RAM och 120GB SSD som rullar pfsense.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kör egen Asus router och har gjort sen jag föyttade hemmifrån. Nu e det dags att skaffa en ny dock. Får se vad det blir för nån...

Permalänk
Medlem

Kör med den jag fick med, finns noll anledning att byta!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

comhem.com är väldigt bidragande till elektroniksopberget.
Det är min samlade erfarenhet av deras routrar.

De bättrade sig rejält när de slutade köra med netgear, var bättre än alla andra leverantörers låneutrustning.

Permalänk
Medlem

Nej, den duger inte.

Har Comhem/Tele2 Coax så får tyvärr köra medföljande i bryggat läge med inaktiverat WiFi.

Behöver ha en brandvägg med stöd för riktiga regelverk, VLAN för Internnät/Labb/DMZ/Gästnät, Site-to-Site VPN etc. För tillfället en FortiGate brandvägg men ska snart bytas ut mot MikroTik RouterBOARD. Resten av nätet består av Ubiquiti switchar och accesspunkt.

Nu jobbar jag ju med dessa produkter och får dessa från jobbet så det kanske faller sig naturligt att man kör det hemma, dels för att ha bättre koll på hur de funkar, dels för att intresse finns.

Säkerligen inget fel på medföljande router/AP om man är normalanvändare och bara ska surfa/spela och nöjer sig med ett 192.168.x.x nät och inbyggt WiFi.

Permalänk
Skrivet av TheLostSwede:

Beror på hur din IP-TV kopplas in. Har du en separat tjänstedelare är svaret ja.
I andra fall, kanske och vissa nej.
Svårt att svara på utan att veta mer specifikt vad du har för grejor.

Tack för svar

Samma tjänsteledare för både bredband och TV så det borde gå, har dock inte någon gammal router liggandes så kan inte testa heller.
Utrustningen jag har är telias standard router, Sagemcom F@ast 5370e samt en digitalbox för TV:n men det borde inte spela någon roll vad den heter, eller?

Det går att "Brygga" min router men till vad jag kan förstår så är brygga mer för större nätverk, tex för företag?

Skrivet av jimet:

En manageable switch och dela upp de olika portarna till olika vlan (internet, tv, tele) så behöver man inte använda skitet från leverantören.

Detta gäller om man har Telia som ISP.
internet = 0 (otaggat)
iptv = 845
voip = 855

Jag kör själv med Ubiquiti Edgerouter X och en AP AC Lite, Telia 500/500, Tv paket lagom & ip tele.

Du får gärna utveckla detta lite mera, fattar inte mycket alls

Ubiquiti Edgerouter X, ser ut som en vanlig nätverks switch tycker jag men vid lite läsning om den så är den mer en så.
Det enda jag använder är Bredband 250/100 och TV 'Lagom', har tillgång till telefonin men använder ej den.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Tack för svar

Samma tjänsteledare för både bredband och TV så det borde gå, har dock inte någon gammal router liggandes så kan inte testa heller.
Utrustningen jag har är telias standard router, Sagemcom F@ast 5370e samt en digitalbox för TV:n men det borde inte spela någon roll vad den heter, eller?

Det går att "Brygga" min router men till vad jag kan förstår så är brygga mer för större nätverk, tex för företag?

Att brygga i det här sammanhanget betyder egentligen att man kopplar runt routerfunktionen, men låter andra delar fortfarande fungera, som tex. ett inbyggt modem. Frågan är om det funkar med routern du har och i sånt fall verkar det bara som om det skulle vara för IP telefoni, om du har en separat tjänstedelare på väggen där en separat kabel går till din IP TV box. Är den däremot kopplad till routern, vilket verkar vara ett alternativ, så kanske bryggning hjälper.

Skrivet av Hajnyckel:

Du får gärna utveckla detta lite mera, fattar inte mycket alls

Ubiquiti Edgerouter X, ser ut som en vanlig nätverks switch tycker jag men vid lite läsning om den så är den mer en så.
Det enda jag använder är Bredband 250/100 och TV 'Lagom', har tillgång till telefonin men använder ej den.

Du får läsa på lite on VLAN, eftersom det är det han menar på att du måste konfigurera och numrena är då VLAN taggarna som man måste knappa in i inställningarna i routern för att det ska funka.

Permalänk
Medlem

Jag bor i hyresrätt med ett fiberuttag i hallen. Fick köpa router själv då det inte erbjöds.
En gammal Asus N56u (kanske) har hängt med i tio år. WiFi är värdelöst på den, så det sköts av en Ubiquiti AP.

Mor använde Telia 4G väldigt länge då hon inte kan få fiber. Men det blev så dyrt till slut, så nu har hon Hallon istället. Och även där fick man köpa egen router. Hittade en beggad 4G router på Facebook billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förstår inte riktigt varför man behöver en få ut får full 500/500 uppkoppling på en laptop eller mobil som endast behöver internet för att surfa. Vi har internet uttag i princip all rum i huset dar det behöves men vi använder endast dessa till stationära enheter dar det är smidigt att använda internet kabel och en stabil uppkoppling är viktigare. I vårat hus som är på dryga 190 kvadrat fördelar på 3,5 våning så räcker inte en router till för att få en acceptabla uppkoppling för mobila enheter. Om jag kopplar upp mig på våran telia router som sitter i mitten av huset så får jag ungefär 50mbps i nerladdning och 150 uppladdning men med vårt deco mesh system så får jag upp mott 300mbps även i källan utan att behöva sätta ditt en access punkt och dra en extra internet kabel igenom hela huset.

Du menar nätverksuttag antar jag? Ja, såna kan man installera vart det passar, så länge man gör det när man bygger.
Istället för Mesh, vilket kör trådlöst mellan enheterna, så installerar man en router och en eller flera Access Points (AP), vilka fungerar precis som ditt mesh, men använder det trådade nätverket för att koppla sig mot routern. Fördelen med att göra på det viset är att du normalt får bättre bandbredd mellan routern och AP-enheterna. Visst, det finns jättedyra, fina Mesh grejor nu för 10-12 kkr som kan vara snabbare, om det är en bra signal mellan routern och Mesh enheterna, men får man inte till det så att det går att placera dom bra, är trådburet bättre. Det går i en del fall att köra mesh över trådburen "backhaul" också, vilket skulle vara att föredra.

Utöver det så beror hastigheten du får på en myriad av andra saker än själva prestandan som står på förpackningen, eftersom det ofta är hastigheter som inte går att nå och som bara används för att sälja grejorna. Men det skulle kräva en rätt lång och ingående förklaring som jag inte orkar med nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av robbankentor:

Saknar alternativet "bryggat läge"

Vad har du efter bryggan?

Permalänk
Medlem

Finns en tjänstefördelare sedan någon månad sedan, men den kopplade jag ur igen då jag kör en egen router från Asus.

@Hajnyckel
Kolla denna tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har en Fortigate-60E som hanterar allt jag behöver

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av TheLostSwede:

Att brygga i det här sammanhanget betyder egentligen att man kopplar runt routerfunktionen, men låter andra delar fortfarande fungera, som tex. ett inbyggt modem. Frågan är om det funkar med routern du har och i sånt fall verkar det bara som om det skulle vara för IP telefoni, om du har en separat tjänstedelare på väggen där en separat kabel går till din IP TV box. Är den däremot kopplad till routern, vilket verkar vara ett alternativ, så kanske bryggning hjälper.

Då är jag mera med på hur bryggning fungerar. Passade på att fråga Farbror Google och hittade en tråd från telias forum där samma fråga ställs, om det går att byta ut telias router. Svaret är att det går, men att TV-tjänsten i vissa fall behöver ha telias router inkopplad, som du också sa tidigare.
Har en inkommande kabel till "hålet i väggen" som är kopplad till min router och från routern går kablar till datorer, skrivare samt en till digitalboxen.
Så nu blir jag sugen på att köpa en ny router men har dålig koll på viken som vore bra. Kompletts Bonanzs har ju en ASUS för ett ok pris men kanske får bli ett projekt att hitta en router till ett senare tillfälle.

Skrivet av TheLostSwede:

Du får läsa på lite on VLAN, eftersom det är det han menar på att du måste konfigurera och numrena är då VLAN taggarna som man måste knappa in i inställningarna i routern för att det ska funka.

Får nog bli läsning lite senare tror jag men tack för att du pekar på vad jag behöver läsa på om

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Du menar nätverksuttag antar jag? Ja, såna kan man installera vart det passar, så länge man gör det när man bygger.
Istället för Mesh, vilket kör trådlöst mellan enheterna, så installerar man en router och en eller flera Access Points (AP), vilka fungerar precis som ditt mesh, men använder det trådade nätverket för att koppla sig mot routern. Fördelen med att göra på det viset är att du normalt får bättre bandbredd mellan routern och AP-enheterna. Visst, det finns jättedyra, fina Mesh grejor nu för 10-12 kkr som kan vara snabbare, om det är en bra signal mellan routern och Mesh enheterna, men får man inte till det så att det går att placera dom bra, är trådburet bättre. Det går i en del fall att köra mesh över trådburen "backhaul" också, vilket skulle vara att föredra.

Utöver det så beror hastigheten du får på en myriad av andra saker än själva prestandan som står på förpackningen, eftersom det ofta är hastigheter som inte går att nå och som bara används för att sälja grejorna. Men det skulle kräva en rätt lång och ingående förklaring som jag inte orkar med nu.

Vårat deco mesh system kostade drygt 2000kr när vi köpte det för ungefär 5 år sen har aldrig märkt att hastigheten har varit för att långsamma för att kunna surfa och streama videos i bra upplösning. Självklart använder jag mig av internet sladd direkt i mitt rum till min stationära dator. Dar respons tiden är extra viktigt vid online spel och stabil och snabb uppkoppling när man ska ladda ner dagens spel som oftast ligger på runt 100gb i storlek. Men annars ser jag inga behov till varför man ska använda sig av system med access punkter i varenda rum för att få ut max hastighet över wifi.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Använder egen men saknar bra alternativ för mindre routrar utan wifi som har en formfaktor som passar in i de vanliga mediaskåpen som de flesta nya hus utrustas med. Serverrack blir för stort och många nya routrar med mesh har korkade former som även omfattar själva huvudenheten(routern). Dessa får inte plats i skåpet. Dessutom väldigt onödigt med wifi i ett plåtskåp.
Den bästa lösningen jag hittade är ganska föråldrad men funkar bra något år till: USG 3p till en POE-switch som driver en accesspunkt i mitten av huset samt kopplar upp till alla uttag i huset. En miniswitch som också drivs av POE där jag har några smarthubbar.
Hade gärna sett att det kom en ny instegs-USG med lite mer kräm och med strömförsörjning via usb-c. Två wan och en lan är perfekt. Kanske byta ut en wan mot en sfp om det är möjligt att slippa internetleverantörens mediaomvandlare.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Använder min hembyggda pfsense router. Har fungerat klockrent i 5år nu. 😊

Permalänk

Använder inte routern man får från ISP:n då jag märkte att det var djävligt dålig signalstyrka på Thomson routrarna man fick från Telia samt att dom slutade att fungera hela tiden så man fick beställa ny en gång om året och hade man tur så kunde den hålla i två år. Detta mot min ASUS RT-N66U som fungerade felfritt i sju år tills jag bytte ut den mot en nyare då det slutade släppas ny firmware till den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Just ja, kom på att jag även bad Telia att inte skicka en router eftersom jag inte behövde någon. Men det gick inte att välja bort. Nu var det kanske två år sedan; någon som lyckats bättre på senare tid med en Svensson-leverantör? 😂

Permalänk
Medlem

4. Byggt en egen router

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av eMannen:

Använder en router köpt från teklager.se med pfsense på. Körde tidigare med ett par ASUS routrar med merlin installerat, men när jag ville börja få lite mer kontroll på hemmanätet och även labba lite tyckte jag inte att ASUS-routern räckte till längre.

Hur tycker du pfSense funkar?

Har en APU4D4 från Teklager som jag är väldigt nöjd med. Hade först tänkt köra opensense eller pfSense, men beslutade mig till sist för IPFire och jag har nog aldrig använt mer än 10 % av RAM i routern, i regel mycket mindre. Väldigt stabil sak som jag aldrig behövt starta om, mer än för uppdateringen av mjukvaran. Min gamla router som Telenor prackat på mig var väldigt ofta i behov av omstart, säkerligen minnesläckor i firmware.

Kör olika nätverk (jobb/privat/IoT) på olika portar. Föredrar riktig fysisk separation framför VLAN.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Har en workstation i källaren som jag kör en vmware hypervisor på. Sedan som ett VM kör jag pfsense. Det är min routerlösning. Har rullat perfekt nu i 6 år. Klarar med lätthet flera gigabit trafik.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av urban22:

Någon som kan upplysa mig om vad man saknar med en router som kommer från ISP:n? Jag tycker min "gratis" router från Comhem funkar alldeles utmärkt för det jag vill göra, vilket är att ansluta dator, TV och NAS i gigabithastighet. Jag har 600 Mbit bredband vilket jag också får ut när jag kör trådbundet, och runt 400 Mbit som värst när jag kör trådlöst. Inget av det jag gör trådlöst är ens i närheten av att dra nytta av de hastigheterna. Nu bor jag visserligen i en mellanstor lägenhet utan betongväggar, så har man problem med räckvidd kanske åtminstone separata accesspunkter kan vara värt.

Jag upplever det som att många skaffar svindyra tekniska lösningar för hemmanätverk utan att faktiskt behöva det. Rätta mig gärna om jag har fel

Egen kontroll över många funktioner eller saknade funktioner. Jag har Telia och använder för närvarande deras router och irriteras över att bland annat ens inställningarna inte går att ändra. Sedan har vi om man vill ha mer avancerade funktioner som ASUS vpn fusion så trafik till specifika sidor går över VPN vilket gör att man kan ha vpn för t.ex Netflix på enheter där det inte går att ha vpn. IPv6 går även att fixa på ASUS om ens leverantör inte har riktig IPv6, t.ex Telia som använder sig av 6rd för IPv6 men som inte går att ha på deras egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag har två Asus AC1200G+ som kört som router resp access-punkt i säkert 5-6 år. Har inte märkt av några som helst konstigheter och de är superstabila. Om du hade sagt Netgear dock, där har jag en helt annan erfarenhet...

Är inne på min tredje generations Asus, ca 3-5 år håller de, helt övertygad om killswitch, att andra har det också kan jag tänka mig, noname bipackade routers = jättebra!

Permalänk
Medlem

Kör fiber här men deras fiber konverter åkte ut direkt, kör egen såklart, vill ha koll på läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad har du efter bryggan?

Google mesh

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700