Snabbkoll: Använder du routern från din internetleverantör?

Permalänk
Medlem

Min egna dog för en tid sen. Sen dess kör vi på den inbyggda. Ska dra kabel för ett ordentligt nätverk med accesspunkter Vilket år som helst™.

Permalänk
Medlem

Jag kör med routern från ISP:n. Dels för att det är en massa specifika inställningar som måste vara rätt vilket blir bökigt om jag ska ställa in på en egen router och dels för att jag inte tror att IP-telefonin skulle fungera utan ISP-routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är väl just det som är tanken? Asus hårdvara är en av få som stödjer tredjeparts-mjukvara, och då med Merlin får du ju koll på säkerheten

Jaså? Trodde det gick att installer aOpenWrt eller tomato på det mesta.

Skrivet av TheLostSwede:

Asus har rätt bra hårdvara ja.
Deras säkerhet är bättre än de flesta andra tillverkare av konsumentroutrar, men det gäller att köpa rätt modeller från Asus, eftersom vissa verkar ha noll support, medans andra modeller får nya uppdateringar varannan månad eller så.

Om du är orolig när det kommer till säkerhet, undvik alla kinesiska märken.

Ja, jag gick över till pfSense istället. Försöker byta till OPNsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

De bryr sig inte om säkerhet.

Artiklar som denna har jag sett med jämna mellanrum i säkert 10 år om just Asus.

Som vi även skrev om här. https://www.sweclockers.com/nyhet/33967-aldre-asus-routrar-ma...

Det är väl snarare att dom bryr sig när dom släpper uppdateringar för att försöka fixa problemet.
Är det bättre att välja en tillverkare som släpper två eller tre uppdateringar och sedan inget mer? För det är så många andra routertillverkare gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag kör med routern från ISP:n. Dels för att det är en massa specifika inställningar som måste vara rätt vilket blir bökigt om jag ska ställa in på en egen router och dels för att jag inte tror att IP-telefonin skulle fungera utan ISP-routern.

Där har du nog helt rätt, det är sånt som definitivt inte funkar med de flesta routrar som man kan köpa själv som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man bor i en vila på mer en 100m2 så krävs det nästan alltid ett mesh system för att få en bra uppkoppling över hela huset. Men om bor i lägenhet eller ett litet mindre en plans hus så räcker det gott och väll med routern man får med internet leverantören.

Routern som kommit med mina abbos klarar knappt att ta sig utanför rummet de varit placerade i (väldigt tjocka och isolerade väggar/tak/golv), egen Router har varit ett krav.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, jag gick över till pfSense istället. Försöker byta till OPNsense.

Lite för meckigt och kräver rätt dyr hårdvara om det ska funka bra.
Men men, var och en för sitt, har man tid och intresse, så varför inte.

Permalänk
Avstängd

Leverantörens.
Dock är allting låst i den.

Permalänk
Medlem

ISPens har wifi etc avslaget (men behövs då vi har combort som modem) öppen port sen till egen router, sen retur till en 5 ports switch vid TVn

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tyvärr ja. Har Comhem med koax. Hårdvaran är knuten mot Comhem -_-

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Använder Telias via Fiber, den e väll sådär men duger den står i rummet brevid och endå har jag problem att få WIFI ibland på TVn...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Lite för meckigt och kräver rätt dyr hårdvara om det ska funka bra.
Men men, var och en för sitt, har man tid och intresse, så varför inte.

Lite meckigt, visst. Om hårdvara vet jag inte. Kör det i en VM med lite CPU och 512 MB RAM, inga problem med 250 Mbit bredband och OpenVPN.

Permalänk

Kör routern som jag fick av Felia, dock länge tänkt byta ut den men varit fundersam på om min IP-TV fortfarande fungerar då men det borde den väl göra kan man tro samt om det ev. kan dyka upp andra problem som är krångliga att lösa.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Kör både leverantörens och en egen plus ett antal extra puckar.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en Genexis router (som hette Inteno förut), men inte från Bahnhof utan för att jag jobbar på det svenska(!) företaget som gör mjukvaran till dessa.

Vi baserar IOWRT på OpenWRT.

https://www.iopsys.io

rätt URL ;-)
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Mesh pesh... Bättre att dra en kabel till andra sidan/våningen och köra en AP.
Mesh störs ut mycket lättare och erbjuder inte samma prestanda.

Vi kör med kablar till våra stationära enheter som smart tv och telia tv och även våra datorer. Men mesh fungerar ju hur bra som helst till våra mobila enheter som laptop, surfplattor och mobiler som inte kräver en super stabil uppkoppling. betydligt smidigare en att ha en varsin router i varje rum och även billigare en att köpa en massa routrar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Har bryggat den från ISP och kör en Asus RT-AX58U med Merlin FW.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

vettig router med möjlighet till OpenWrt, kört det med olika routrar genom åren tex DIR-885L, R7800 och nu 3st Xiaomi AX6S/AX3200, alltid funkat bra, skönt att man hela tiden får senaste uppdateringarna i många år och inte behöver oroa sig för att produkten blir EOL.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Har själv en routern som jag fick från Telia den står i låda i källaren och skäms.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Tyvärr ja. Har Comhem med koax. Hårdvaran är knuten mot Comhem -_-

Bara att sätta den i bryggat läge så kan du köra något eget bakom den. Så gjorde jag när jag bodde i ett Comhem-område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Mycket bättre, men dom ligger ändå efter Merlin när det kommer till säkerhetsuppdateringar, vilket är en anledning till att köra alternativ mjukvara på routrar. Kör iofs Voxel på en äldre Netgear R7800 själv, men Netgear släpper också uppdateringar för den, men igen, Voxel är mycket bättre när det kommer till säkerhetsuppdateringar.
Dessutom är både Merlin och Voxel bättre på att uppdatera just VPN mjukvaran och lägga till stöd för saker som WireGuard osv.
Inte för att jag har pillat med det, men det finns också tredjepartsmjukvara som kräver Merlin eller Voxel för att fungera som utökar funktionaliteten med saker som adblocker och andra saker.
Beror helt på vad man har för krav helt enkelt.
Dessutom så verkar både Merlin och Voxel hålla liv i lite äldre produkter längre än vad tillverkarna gör, även om det finns begränsningar på vad dom kan göra.

Gillar också custom firmware och att få tidigare stöd för olika saker, kunna använda routing policies och sånt. Men tror det är lite hypat och mest från tiden då stock saknade vissa säkwrhetspatcher. För bygger de inte vidare på asus firmware och mest lägger till mjukvaru-features? För gemene man är det ju sällan någon som fipplar med dns, scripts eller annan konfiguration?

Hårdvaruaccelead vpn är iallafall något riktigt trevligt för den som vill köra vpn på hela nätvärket och slippa klienter på sina datorer/telefoner.

https://www.asuswrt-merlin.net/features

Permalänk
Medlem

En gammal dator med OPNsense är min router.
En gammal router fungerar enbart som WiFi accesspunkt.
Har inte fått någon router från nuvarande internetleverantör.

Permalänk
Medlem

Har en router från Telia men använder den inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Kör routern som jag fick av Felia, dock länge tänkt byta ut den men varit fundersam på om min IP-TV fortfarande fungerar då men det borde den väl göra kan man tro samt om det ev. kan dyka upp andra problem som är krångliga att lösa.

Beror på hur din IP-TV kopplas in. Har du en separat tjänstedelare är svaret ja.
I andra fall, kanske och vissa nej.
Svårt att svara på utan att veta mer specifikt vad du har för grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vi kör med kablar till våra stationära enheter som smart tv och telia tv och även våra datorer. Men mesh fungerar ju hur bra som helst till våra mobila enheter som laptop, surfplattor och mobiler som inte kräver en super stabil uppkoppling. betydligt smidigare en att ha en varsin router i varje rum och även billigare en att köpa en massa routrar.

Tror du har missförstått vad en router är.
Man behöver bara en router.
Däremot om man har ett trådat nätverk är det bättre att koppla in en Access Point (AP) i andra änden av huset/lägenheten än att köra Mesh, eftersom du då har bandbredden i det trådade nätverket att föra över datan över, vilket inte störs ut lika lätt. Dessutom är det normal mycket billigare än Mesh, i alla fall om du ska ha samma hastighet på kopplingen mellan de två Mesh enheterna som man får med kabel.
Däremot är Mesh en helt ok lösning om man inte har trådat nätverk och inte kan/vill installera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Gillar också custom firmware och att få tidigare stöd för olika saker, kunna använda routing policies och sånt. Men tror det är lite hypat och mest från tiden då stock saknade vissa säkwrhetspatcher. För bygger de inte vidare på asus firmware och mest lägger till mjukvaru-features? För gemene man är det ju sällan någon som fipplar med dns, scripts eller annan konfiguration?

Hårdvaruaccelead vpn är iallafall något riktigt trevligt för den som vill köra vpn på hela nätvärket och slippa klienter på sina datorer/telefoner.

https://www.asuswrt-merlin.net/features

Jag var kanske lite oklar också, menade inte att det är ett måste att installera Merlin, men är routern med på listan av modeller han stöder, så vet man att det finns support för routern ett bra tag framåt, så det är ett säkert köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nu har jag ingen från ISP (Bahnhof). Men tidigare när jag hade en router från Telia har jag haft bekymmer med bland annat överhettning (så internet dör titt som tätt och kräver omstart av router), OERHÖRT seg mjukvara för att ändra valfri inställning, samt mycket begränsat med inställningar för bland annat port forwarding och manuella IP-adresser. Tyvärr var jag tvungen att köra deras router för att få ut IP-TV, men då gick det tack och lov att brygga den för att sedan köra eget nätverk bakom

Skrivet av Hajnyckel:

Kör routern som jag fick av Felia, dock länge tänkt byta ut den men varit fundersam på om min IP-TV fortfarande fungerar då men det borde den väl göra kan man tro samt om det ev. kan dyka upp andra problem som är krångliga att lösa.

En manageable switch och dela upp de olika portarna till olika vlan (internet, tv, tele) så behöver man inte använda skitet från leverantören.

Detta gäller om man har Telia som ISP.
internet = 0 (otaggat)
iptv = 845
voip = 855

Jag kör själv med Ubiquiti Edgerouter X och en AP AC Lite, Telia 500/500, Tv paket lagom & ip tele.

Permalänk
Medlem

Aldrig fått någon sen jag skaffade fiber, så använder egen. (Hade gjort det i vilket fall, men nu har jag ju inget val )

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Kör en riktig brandvägg ist 😉
Kan ju inte ha nån konsument-dynga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Tror du har missförstått vad en router är.
Man behöver bara en router.
Däremot om man har ett trådat nätverk är det bättre att koppla in en Access Point (AP) i andra änden av huset/lägenheten än att köra Mesh, eftersom du då har bandbredden i det trådade nätverket att föra över datan över, vilket inte störs ut lika lätt. Dessutom är det normal mycket billigare än Mesh, i alla fall om du ska ha samma hastighet på kopplingen mellan de två Mesh enheterna som man får med kabel.
Däremot är Mesh en helt ok lösning om man inte har trådat nätverk och inte kan/vill installera det.

Förstår inte riktigt varför man behöver en få ut får full 500/500 uppkoppling på en laptop eller mobil som endast behöver internet för att surfa. Vi har internet uttag i princip all rum i huset dar det behöves men vi använder endast dessa till stationära enheter dar det är smidigt att använda internet kabel och en stabil uppkoppling är viktigare. I vårat hus som är på dryga 190 kvadrat fördelar på 3,5 våning så räcker inte en router till för att få en acceptabla uppkoppling för mobila enheter. Om jag kopplar upp mig på våran telia router som sitter i mitten av huset så får jag ungefär 50mbps i nerladdning och 150 uppladdning men med vårt deco mesh system så får jag upp mott 300mbps även i källan utan att behöva sätta ditt en access punkt och dra en extra internet kabel igenom hela huset.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO