Snabbkoll: Använder du routern från din internetleverantör?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du routern från din internetleverantör?

Många bredbandsabonnemang inkluderar router av varierande kvalitet. Använder du modellen din internetleverantör skickar med eller har du skaffat en egen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej ,Här körs pfsense på egen dator😀 Intel dual core 2 med 4 GB ram och två nätverks uttag från moderkortet. + switch och unifi AP

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Fick en ny router av vår leverantör nu vid flytt. Hamnade på en hylla direkt.

Permalänk
Medlem

comhem.com är väldigt bidragande till elektroniksopberget.
Det är min samlade erfarenhet av deras routrar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag använder utav leverantören.

Tycker jämt att uppkopplingen har varit perfekt, så varför köpa en egen?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

För att dra mer information så skulle undersöksunderlagen vara bättre. De som får en bra router från leverantören men väljer en egen är intressant.
Jag själv har haft ett hål i väggen som jag pluggar i min dator sedan 90 tal. Omkring 2000tal så kopplade jag en router dit för att särskila min dator från resten av datorerna som är inkopplade till samma väggar.

Permalänk
Medlem

Osäker på om jag ens blev erbjuden en när jag tecknade med Ownit senast. Möjligt jag glömt att det fanns någon checkruta, men oavsett så hade jag inte velat ha.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte ens det ingick någon router (har nätverksuttag direkt i väggen), men jag skulle ändå inte använda en router jag inte har kontroll över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag använder utav leverantören.

Tycker jämt att uppkopplingen har varit perfekt, så varför köpa en egen?

Om man bor i en vila på mer en 100m2 så krävs det nästan alltid ett mesh system för att få en bra uppkoppling över hela huset. Men om bor i lägenhet eller ett litet mindre en plans hus så räcker det gott och väll med routern man får med internet leverantören.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "bryggat läge"

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Kör med egen men har tidigare i flera 0r kört med comhema egna router då jag körde koaxial då de va så pass mycket billigare än fiber för mig och det funkade faktiskt riktigt bra

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Någon som kan upplysa mig om vad man saknar med en router som kommer från ISP:n? Jag tycker min "gratis" router från Comhem funkar alldeles utmärkt för det jag vill göra, vilket är att ansluta dator, TV och NAS i gigabithastighet. Jag har 600 Mbit bredband vilket jag också får ut när jag kör trådbundet, och runt 400 Mbit som värst när jag kör trådlöst. Inget av det jag gör trådlöst är ens i närheten av att dra nytta av de hastigheterna. Nu bor jag visserligen i en mellanstor lägenhet utan betongväggar, så har man problem med räckvidd kanske åtminstone separata accesspunkter kan vara värt.

Jag upplever det som att många skaffar svindyra tekniska lösningar för hemmanätverk utan att faktiskt behöva det. Rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, jag tror inte ens det ingick någon router (har nätverksuttag direkt i väggen), men jag skulle ändå inte använda en router jag inte har kontroll över.

Det är väll inte direkt så säker att ha sakerna inkopplade direkt i fiber uttagen då finns det väll ingen brandvägg eller skydd mot nätet ? Eller har jag förstört det hela fel ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

När Brf skaffade 1 gigbit fick vi en router från banhof och eftersom min egen inte stödde 1 gigabit så kör jag på den fortfarande. Kanske blivit bättre nu men för några år sedan var gigabit routrar inte superbilliga heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

comhem.com är väldigt bidragande till elektroniksopberget.
Det är min samlade erfarenhet av deras routrar.

Deras nyaste är det inget fel på, tyvärr måste man alltid ha kvar den om man vill ha egen i bryggat läge

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har slarvat och kört på telias egna efter flytten nyligen, men ska koppla in min egna. Har en Linksys ea6900 tror jag det är, och den har strulat aningen på senare tid med disconnect osv. Var redan innan flytten.
Vad är en bra ersättningsprodukt runt 1500:- ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har tyvärr internet via kabel-TV-nätverket, så måste använda leverantörens utrustning, till en viss del. Som tur är kan leverantören ställa in sina routrar så som fungerar som ett dumt "modem" i bryggläge och sedan är det bara att plugga in sin egen router och köra.

Permalänk
Medlem

Kör en Linux-server som dns-server. En AP för trådlöst och en switch för just switch och routing. Sen har jag en separat brandvägg.

Bättre när var grej gör sin sak ordentligt i stället för att ha en router som gör allt mediokert.

Funderar på att skaffa en opnsense burk, det verkar smutt

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Kör också med min medföljande från Telia, dock kopplat in en Ubiquiti unifi AC Lite som accesspunkt för WiFi. Dock är det enda som jag kör trådlöst mobiler och surfplattor. Allt annat som är inkopplat är via TP.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Någon som kan upplysa mig om vad man saknar med en router som kommer från ISP:n? Jag tycker min "gratis" router från Comhem funkar alldeles utmärkt för det jag vill göra, vilket är att ansluta dator, TV och NAS i gigabithastighet. Jag har 600 Mbit bredband vilket jag också får ut när jag kör trådbundet, och runt 400 Mbit som värst när jag kör trådlöst. Inget av det jag gör trådlöst är ens i närheten av att dra nytta av de hastigheterna. Nu bor jag visserligen i en mellanstor lägenhet utan betongväggar, så har man problem med räckvidd kanske åtminstone separata accesspunkter kan vara värt.

Jag upplever det som att många skaffar svindyra tekniska lösningar för hemmanätverk utan att faktiskt behöva det. Rätta mig gärna om jag har fel

jag har exakt samma men jag behöver bättre wifi, så jag kör min i bryggat läge med ett mesh bakom..

normalt gör Comhem ett bra jobb med den router man får med..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag använder utav leverantören.

Tycker jämt att uppkopplingen har varit perfekt, så varför köpa en egen?

Säkerhetskäl?
Föräldrarna hade en urkass och inte alls uppdaterad router som de fick av leverantören, som 6-7 år senare inte hade erbjudit att uppdatera hårdvaran, fastän signalen hade blivit så klen att den inte nådde utanför vardagsrummet, samt körde fem år gammal mjukvara.

Det var inte många år sedan det var stora notiser i dagstidningarna att internetleverantörerna hade utrustning ute hos kunder som kundes tas över på 30 sekunder, eftersom all utrustning hade samma användarnamn och lösenord via TR-069, så vem som helst kunde koppla in sig över internet. Den biten ska ha blivit bättre, men när utrustning skickas ut och sedan glöms bort, är det en stor risk att det blir stora säkerhetsrisker som kan påverka alla som har samma leverantör i slutändan.

Däremot är inte alla leverantörer dåliga eller använder dålig utrustning, men mång kör med billigaste shit.

Permalänk
Medlem

kör med Amplifier Router som jag fått av brosan min snygg och liten router med touch display. kan se nerladdning + uppladdnings hastigheter på den samt vilka portar som är öppen + stängda.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Alltid kört med leverantörens, både trådat o trådlösa gör det den ska så har aldrig sett nån anledning öht att köra nåt annat.

Permalänk
Medlem

Jag klickade såklart på fel alternativ. Jag har ingen "router" från min ISP men däremot en "tjänstefördelare", eller L2-switch om man så vill. Till denna ansluter jag egen brandvägg som agerar "router" utåt. Egna AP också för den delen. Säkrare, snabbare och bättre såklart

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man bor i en vila på mer en 100m2 så krävs det nästan alltid ett mesh system för att få en bra uppkoppling över hela huset. Men om bor i lägenhet eller ett litet mindre en plans hus så räcker det gott och väll med routern man får med internet leverantören.

Mesh pesh... Bättre att dra en kabel till andra sidan/våningen och köra en AP.
Mesh störs ut mycket lättare och erbjuder inte samma prestanda.

Permalänk
Medlem

I min gamla lägenhet hade jag en egen. Föräldrarna bytte till den när jag flyttade för telias var rent skräp. Behövde startas om 2 gånger om dagen för den var inte kapabel att fungera om man hade 250/250 in i huset....även om man bara satt och slösurfade vanliga hemsidor.
Men nu kör jag Telenors senaste router och tycker den fungerat bättre än alla tidigare leverantörsroutrar jag använt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Alltid haft egen innan, men nu när vi flyttade till BRF förra året och föreningen har avtal med Telenor så ingick deras nyaste router. Funkar toppen och det enda jag kan klaga på är väl antalet LAN-portar (vilket löstes med en liten 4 ports switch).

Denna router: https://www.telenor.se/foretag/bredband/fiber/wifi-router/

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Någon som kan upplysa mig om vad man saknar med en router som kommer från ISP:n?

Det funkar absolut för vissa. Jag har däremot sett väldigt många gånger att hårdvaran inte hänger med i dessa billigare så när det blir tillräckligt många separata anslutningar så låser de sig/överhettar/startar om sig, you name it. I dessa fall behöver det inte handla om direkt onormal användning heller utan en familj på 4 där alla har varsin telefon och dator anslutna + lite TV-apparater och andra enheter kan räcka gott för att få strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är väll inte direkt så säker att ha sakerna inkopplade direkt i fiber uttagen då finns det väll ingen brandvägg eller skydd mot nätet ? Eller har jag förstört det hela fel ?

Nej, att ha datorn direkt kopplad mot internet är kanske inte den bästa idén. Men jag menade att jag använder min egen router, som jag kan göra vad jag vill med.

Permalänk
Medlem

Både och

Saknades som alternativ.
Måste ha ISP router för ip tele (sitter inget annat på den)
Har min egen för resten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415