Snabbkoll: Använder du routern från din internetleverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja du kan använda en annan router men du behöver koppla in din andra router via din telia router för att telia tv ska fungera. Så båda ruterna behöver vara inkopplade samtligt för att telia tv ska fungera.

Det stämde inte när jag använde Telia. Du kan göra inställningar i många routrar, eller kunde i alla fall innan, för att IPTV ska fungera.

T.ex:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Musikälskare

Jag kör en Linksys WRT3200ACM sedan 2018 och har installerat DD-WRT på den, fungerar perfekt och har aldrig klyddat (Den är kopplad tillsammans med en Raspberry Pi där det snurrar Pi-hole för att få bort reklamen på nätverket)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag kör en Linksys WRT3200ACM sedan 2018 och har installerat DD-WRT på den, fungerar perfekt och har aldrig klyddat (Den är kopplad tillsammans med en Raspberry Pi där det snurrar Pi-hole för att få bort reklamen på nätverket)

https://www.linksys.com/resources/img/features/wrt3200acm/linksys-li-WRT3200ACM-7.jpg

varför inte köra OpenWrt på den där man kan köra adblock direkt på routern?

https://openwrt.org/toh/linksys/wrt3200acm

https://openwrt.org/docs/guide-user/services/ad-blocking

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Gilgamesh:

varför inte köra OpenWrt på den där man kan köra adblock direkt på routern?

https://openwrt.org/toh/linksys/wrt3200acm

https://openwrt.org/docs/guide-user/services/ad-blocking

Ahh det visste jag inte man kunde!
Aja det har rullat på utan problem i många år... "don't fix what ain't broken"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en egen router kopplad till den jag fick med leverantören i bryggat läge, då det är lite svårt att hitta kabelmodem i affären.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vårat deco mesh system kostade drygt 2000kr när vi köpte det för ungefär 5 år sen har aldrig märkt att hastigheten har varit för att långsamma för att kunna surfa och streama videos i bra upplösning. Självklart använder jag mig av internet sladd direkt i mitt rum till min stationära dator. Dar respons tiden är extra viktigt vid online spel och stabil och snabb uppkoppling när man ska ladda ner dagens spel som oftast ligger på runt 100gb i storlek. Men annars ser jag inga behov till varför man ska använda sig av system med access punkter i varenda rum för att få ut max hastighet över wifi.

Tror inte att jag skrev varenda rum. Bor själv på tre våningar, men bara ett par rum per våning. Huset är byggt av betong och stål, vilket betyder att det är urkass trådlös täckningen mellan våningarna. Har en AP på varje våning, eftersom Mesh inte funkade, för den trådlösa signalen inte kom fram tillräckligt kraftigt, något som en kabel löste väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem

Dom som man får med brukar oftast hamna på hyllan efter ett snabbt test (bytt leverantör ex antal ggr så provat det som erbjuds) Telias ADSL router var dock helt OK för att vara en man får låna på den tiden ADSL fanns.

Vill man ha full kontroll på ALLT, menar verkligen ALLT men även kunna köra sakerna i Svensson läge om man vill kan jag rekommendera Mikrotik´s Routerar, Switchar samt AP´s.
Äntligen fått fiber in i huset, hade bara LTE innan som låg hyffsat stabila 150-100mbit UL/DL och införskaffade då deras LTE Chateau LTE12 router å deras AP´s. Routern får nu ge vika för deras nya RB5009UG+S+IN router och switchar byts till deras CSS610-8G-2S+IN och RB260GSP för PoE grejer då jag passar på att uppgradera till 10Gbit hemma. Ända nackdelen som jag kan se är att dom ännu inte har några Wifi 6 AP´s.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara spekulationer alltså....

Läste du ens vad jag skrev?
Vill du ha någon möjlighet till egen konfigurering så går leverantörens routrar bort. Är du något sånär insatt i cybersäkerhet så tror jag personligen du skulle välja något annat än leverantörens router.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor via BRF. Routern man fick via dem var helt rutten (AP:n likaså) och de vägrade erkänna det. Det var problem med allt möjligt: mikrostörningar, dålig täckning, låg hastighet. En av deras idéer var att man skulle starta om routern stup i kvarten, på sin sida benämner de käckt sitt råd som ett "lifehack". Inte så kul att göra mitt i en film t ex. Nej, tack.

De råder starkt från att skaffa en egen router av någon anledning, vilket skämt. Jag skaffade egen och har lagt in schemalagda omstarter ("lifehack") och har sluppit precis allt strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Läste du ens vad jag skrev?
Vill du ha någon möjlighet till egen konfigurering så går leverantörens routrar bort. Är du något sånär insatt i cybersäkerhet så tror jag personligen du skulle välja något annat än leverantörens router.

Svårt att vantolka: "Har inget behov av att styrka mitt påstående.". Efterföljande spekulationer och argument uppfyller inte mitt krav på saklighet helt enkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Svårt att vantolka: "Har inget behov av att styrka mitt påstående.". Efterföljande spekulationer och argument uppfyller inte mitt krav på saklighet helt enkelt.

😂 Kör vidare på leverantörens router du. Den duger säkert utmärkt för dig.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

😂 Kör vidare på leverantörens router du. Den duger säkert utmärkt för dig.

Jag gillar bara att lära mig om svagheter där dessa finns och hur dessa yttrar sig. Men i vanlig ordning här på Swec har vissa svårt att skilja på sak och person.
Vad gäller min utrustning så består den av sådant man placerar hos mindre till medelstora företag. En fördel med att jobbat för ett företag som inriktar sig på nätverkskommunikation och säkra nät.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gillar bara att lära mig om svagheter där dessa finns och hur dessa yttrar sig. Men i vanlig ordning här på Swec har vissa svårt att skilja på sak och person.
Vad gäller min utrustning så består den av sådant man placerar hos mindre till medelstora företag. En fördel med att jobbat för ett företag som inriktar sig på nätverkskommunikation och säkra nät.

Då vet du ju mycket väl hur illa ställt det är med inställningsmöjligheter på en leverantörs (inga nämnda inga glömda, men alla har liknande grejer) routrar, samt att dom givetvis kan gå in och ändra inställningar för att förenkla för sig själva. Jag vet av erfarenhet att dom utan problem kan gå in i routern och ändra den till bryggat läge t.ex. Alltså finns det öppningar utåt som andra också kan nyttja. Jag rekommenderar heller inte billigare konsumentroutrar eftersom dessa inte uppdateras efter något eller några år av tillverkaren, då det inte ger några extra pengar till deras kassa. Det skrevs t.ex. om D-Links routrar så sent som häromveckan om att dom bör kopplas bort från nätet då dom är vansinnigt osäkra samt ej uppdateras.
Man får helt enkelt vad man betalar för. Betalar man inget för utrustningen så kommer man heller inte få så särskilt mycket uppdateringar.

Nu gäller inte nedanstående länk just routrar som olika leverantörer av internet skickar med, men givetvis finns liknande problem även hos dom.
Källa vad gällar ovanstående påstående;
https://nvd.nist.gov/vuln/search/results?form_type=Basic&resu...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

pfSense på Xeon Quad, 8GB ram, SSD och Intel Dual Gigabit server Ethernet adapter PCI-E.
Inte alls overkill.
Belastningen på cpu har nog aldrig varit över typ 2%

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Segmenterar mitt nätverk med flera routrar enligt Steve Gibsons lösning "Three dumb routers". Detta för att isolera och förhindra spridning av eventuella virus/trojaner som någon besökare kanske har i sin mobil eller där någon IoT pryl inom nätverket har drabbats genom en sårbarhet via nätet. Kör även med "hängslen och livrem", d v s har även konfigurerat VLAN på huvudroutern som är i direkt anslutning till det bryggade modemet, i syfte att definitivt isolera samtliga kabelkopplade routrar från varandra. Som grädde på moset finns ju självklart VPN på samtliga slavroutrar.

Jag kan medge ett visst osunt och något överdrivet intresse för nätverkssäkerhet... /C.

Permalänk
Medlem

Använder inte leverantörens router efter samtal med deras support där de visar att de enkelt kan gå in och se routerinställningar från deras håll.
Finns säkert bakdörrar i de kommersiella routrarna också... men hellre något där det kanske finns en risk än något där det garanterat finns en risk.

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

Minipc (intel i3) med pfsense.
För wifi har jag kopplat ett par ubiquity unify AP's.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett egenkonstruerat 1U-chassi med ett Gigabyte J4005N och ett Intel i350-T4 som jag kör debian med udhcpd+iptables-script på.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubiquti Dream Machine Pro. Smidigt när man vill koppla den till ett flertal accesspunkter i ett större hus.

Det är även smidigt om man vill dela upp nätet hemma i flera VLAN (inte WLAN). Jag har ett nät för IoT med t.ex. elpluggar, smarta assistenter, mediaenheter etc. Ett annat för jobb som är helt isolerat. Och sedan ett tredje normalt nät för datorer och telefoner som jag inte vill ha hackat av min kinesiska dammsugare. IoT kan inte nå något på mitt normala nät, men det normala nätet kan till viss del nåt IoT för att t.ex. kunna tända och släcka, starta damsugare etc. Jobbnätet är helt isolerat.

Det går även att integrera med Home Assistant. Antal uppkopplade telefoner till familjemedlemmar är ju en bra ledtråd till om det är någon hemma även om man kan samköra det med andra sensorer för ett mer träffsäkert resultat.

Permalänk
SpelClockers

jag kör med den som satt i när jag flyttade in. allt är i ett metallskåp som hänger på väggen. där sitter alla kontakter till internet. och man får vara försiktig när man öppnar skåpet, annars ramlar allt ut. det är väldigt smalt och litet skåp. ett under att allt får plats.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Kör egentligen med både routern från ISP och egen.

Permalänk
Medlem

Då jag har Hybrid (ADSL/4G) så är det Telias router som gäller, och kan inte annat än att svära illa över hur nedlåst den är.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

När vi skaffade fiber från vår lokala lilla isp fick man med en Asus router i 200kr klassen så den bytte jag ut till en utan wifi när den är i elskåpet och satte en skilld AP för wifi. Nu blev ju den ispn uppköpt av en större och då skulle deras teknik installeras. Använder nu deras router, IP tv är programmerad till en skilld port på den. Det tråkiga är att den är helt låst för konsumenten. Sen är det positivt att hastigheten gick upp från 80/80 till 500/100 till samma pris. Om man ej får info om hur man ska programmera IP tv porten så får jag väl lov att använda deras router den har för övrigt fungerat bra.

Felstavning
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tror faktiskt aldrig att jag fått en router av min ISP genom åren (endast diverse modem) så det har alltid varit egenköpta lösningar hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tror faktiskt aldrig att jag fått en router av min ISP genom åren (endast diverse modem) så det har alltid varit egenköpta lösningar hemma.

Motsatsen till mig då. 😅

För ~10+år sen så hade jag en hel trave (mängder) med telia smartboxar ouppackade.
Kunde ju inte slänga dem heller då de är telias.
De skulle skicka en vood iptele adapter men de skickade smartbox efter smartbox efter smartbox...
Gud va less man var på deras kundtjänst o att hämta teliapaket hos postombud..