Vilken mediaspelare skall man köpa 2024?

Permalänk
Medlem

Vilken mediaspelare skall man köpa 2024?

Har följande behov:

4K
HDMI
IPTV
Ethernet och trådlöst
Bra fjärrkontroll

Kör en "noname" idag med LibreElec och det fungerar hyfsat men inte perfekt. Har inget emot KODI (bara det fungerar som det skall).

Vet att nVidia Shield Pro (2019) skall vara väldigt bra men blir lite skeptisk när man ser att den kom för 5 år sedan?

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Apple TV?
Har själv 4 st och är helnöjd

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Om Kodi funkar ligger på hårdvarustöd och användarstöd.

Så fortsätta på det med en Pi borde ändå vara stabilare och enklare än en Amazonbox™ eller? Fjärr finns massor av mer eller mindre enkla lösningar för. Minsta insatsen är att bara använda TVns fjärr med CEC.

Kanske appstöd blivit bättre iom nyare Android i randomboxar på senare, men jag upplevde att det alltid blev krångel rätt fort, om det inte redan var det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

AppleTV, punkt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Apple i överlag är ganska tråkigt men AppleTV tillhör en av den bästa produkter som jag äger. Har haft den många år nu och väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Nvidia Shield inte pro.
Använder KODI för att spela upp mina semesterfilmer i 4k /HDR / Dolby TrueHD / ATMOS, inga problem whatsoever.

Är dock sugen på att uppgradera till en PRO så man får stödet för DV också, men känns som att det borde komma en nyare snart?
Jag har inget att klaga på alls på Nvidia Shielden, har fungerat sedan dag ett

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Apple TV 4K om du föredrar Apple-produkter, annars Nvidia Shield Pro.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Har följande behov:

4K
HDMI
IPTV
Ethernet och trådlöst
Bra fjärrkontroll

Kör en "noname" idag med LibreElec och det fungerar hyfsat men inte perfekt. Har inget emot KODI (bara det fungerar som det skall).

Vet att nVidia Shield Pro (2019) skall vara väldigt bra men blir lite skeptisk när man ser att den kom för 5 år sedan?

Någon som har något tips?

Apple TV men gillar inte fjärren (gäller även Chromecast Google TV). Så jag kör med TV:ns fjärr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Apple TV 4K med Infuse. Det ryktas dock om att en ny Apple TV kommer att visas upp på WWDC som går av stapeln den 10 juni. Så det kan vara värt att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jag kör själv en Nvidia Shield inte pro.
Använder KODI för att spela upp mina semesterfilmer i 4k /HDR / Dolby TrueHD / ATMOS, inga problem whatsoever.

Har du semesterfilmer i 4K HDR Dolby TrueHD Atmos?
Har du ett kamerateam som filmar dina semestrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har du semesterfilmer i 4K HDR Dolby TrueHD Atmos?
Har du ett kamerateam som filmar dina semestrar?

Vissa tar semesterfilmerna jäkligt seriöst tydligen 😂

Permalänk
Medlem

Tack alla för er input! 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har du semesterfilmer i 4K HDR Dolby TrueHD Atmos?
Har du ett kamerateam som filmar dina semestrar?

Japp

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har själv en Nvidia Shield men sprang nyligen på det här dokumentet gällande Dolby Vision stöd hos diverse mediaspelare:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jBIGF8XTVi9VmDBZ8a5hE...

Så även om materialet kan spelas upp är det inte säkert att det blir riktigt som tänkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har själv en Nvidia Shield men sprang nyligen på det här dokumentet gällande Dolby Vision stöd hos diverse mediaspelare:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jBIGF8XTVi9VmDBZ8a5hE...

Så även om materialet kan spelas upp är det inte säkert att det blir riktigt som tänkt.

Korrekt. Min upplevelse med Shield är att den inte hanterar DV särskilt bra.

Personligen tycker jag en realtekspelare, typ Zidoo (för lokala filer) + Apple TV (för streamingtjänster) är den ultimata kombon. Ska man bara ha en spelare hade jag nog valt Apple TV, men Shield är ett rätt bra alternativ också, trots att den har några år på nacken.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5