Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tänkte mer på att det är svårt att kravla in under stången om den ligger på säkerhetsskenorna.

Jag drar ihop skuldrorna, lägger mig raklång och greppar bakre racket och drar mig in till position. Är dem vingliga lägger jag vikter på dem
Då jag har liten brygga har jag ca 3cm tillgodo att passera stången.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tar det månader innan man känner av att man blir starkare i kroppen?

Det går i regel snabbt i början, om du har ett vettigt program, tränar hårt och äter bra. Att få upp stor styrka eller se muskulös ut med lågt kroppsfett tar däremot år. Det är även till stor del genetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag drar ihop skuldrorna, lägger mig raklång och greppar bakre racket och drar mig in till position. Är dem vingliga lägger jag vikter på dem
Då jag har liten brygga har jag ca 3cm tillgodo att passera stången.

Jag föreställer mig att det blir krångligt att lägga sig raklång med stången precis bakom en, men jag får väl helt enkelt testa och se hur det går. Kanske föreställer jag mig konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag föreställer mig att det blir krångligt att lägga sig raklång med stången precis bakom en, men jag får väl helt enkelt testa och se hur det går. Kanske föreställer jag mig konstigt.

Du kan självklart gå uppifrån och svinga in dig under stången.

Alla har sin rutin!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tar det månader innan man känner av att man blir starkare i kroppen?

Jag instämmer i det DasIch svarat så här långt. Om jag gissar så kommer du nog i början först märka en jäkla träningsvärk, kanske trötthet från seg återhämtning p.g.a. din ålder. Sedan inom närmsta veckorna kommer rutinen övergå till pigghet, så länge du håller rutinen, äter och vilar rätt, och inte jojo-tränar. Grundstyrka och spänst kommer, men stirra dig inte blind på resultaten. Rutinen är svårast i början. Både vikt och styrkeresultat kan svaja vilt, det är den långtida trenden du är ute efter. Var sedan rimlig med förväntningar baserat på din ålder. Musklerna anpassar sig snabbt, men det gör inte andra vävnader. Ha rutin, värm upp ordentligt, lyft tungt, men ta det lugnt och metodiskt!

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Skivstång är det liggandes på rygg du menar då?

strengthlog

Gillar att det är ett fåtal övningar och appen håller koll på vikterna till nästa gång.

Du kan inte misslyckas med att bli starkare men du ska knappast ta i så du spricker vid marklyft och squats utan känna efter lite vad knän och muskler i ryggen säger, sedan känner du nog ändå av lårmusklerna dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Grattis till prestationerna!

Jag kan rekommendera till marklyft att träna allt som heter rygg.
Sälrodd, chins för att stabilisera bålen, så du inte får som mig att den kollapsar och man tappar anspänningen. Kompenserar med väldigt hög bältesplacering istället.

Sen är greppet allt, fallerar den/glider ur handen så flyttas tyngdpunkten och man får kompensera med det som finns tillgängligt, oftast nacke och ländrygg.

För att vänja dig med vikten, kör kronlyft (mark från knäna) och för att lära dig dragläget, Upphöjda mark med paus, antingen med eller utan gummiband (lättare vikt med tyngre band för att hitta känslan) lär dig anspänna triceps och sätt spänning I stången.

Och kom ihåg att man går, nästan, aldrig sönder av ett lyft utan upprepande felaktiga lyft.

Jag älskar allt som är de 3 stora lyften 😁 dock vilat sedan dottern föddes förutom spontant lyft i källaren. Allt känns tungt och var i en lättare bilolycka i januari så nacken klagar en del.

Nuvarande pb (satt senaste 6 månaderna) är
200kg mark
180kg böj
110kg bänk

Tack!
Kör väldigt mycket rygg generellt mycket av anledningen att kompensera vardagarna med att jobba mycket framför dator bla.
Tror det jag har mest behov av just nu är att stärka upp benen lite mer för att klara starten bättre och inte sticka med röven.

Jag kör utan bälte och med mixat grepp över 140kg.

Har tänkt att jag skulle utöka med både chins och andra markövningar tex. kronlyft för att få mer. Men brottas väl som många andra med att få ihop sina pass och att det då lätt är att man fokuserar det möjliga passet för mark för just mark tex.

Låter som vi är rätt jämnstarka, fast du ligger lite över. Det är mest böjen som jag inte ens kommer igång med pga. skada som inte vill ge sig.. Var upp och provade på 140 men fått backa ner nu och köra rehab/underhållspass på 60. Eftersom jag fortfarande får känningar i ljumske så är det bara glömma att öka vikten just nu

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Tack!
Kör väldigt mycket rygg generellt mycket av anledningen att kompensera vardagarna med att jobba mycket framför dator bla.
Tror det jag har mest behov av just nu är att stärka upp benen lite mer för att klara starten bättre och inte sticka med röven.

Jag kör utan bälte och med mixat grepp över 140kg.

Har tänkt att jag skulle utöka med både chins och andra markövningar tex. kronlyft för att få mer. Men brottas väl som många andra med att få ihop sina pass och att det då lätt är att man fokuserar det möjliga passet för mark för just mark tex.

Låter som vi är rätt jämnstarka, fast du ligger lite över. Det är mest böjen som jag inte ens kommer igång med pga. skada som inte vill ge sig.. Var upp och provade på 140 men fått backa ner nu och köra rehab/underhållspass på 60. Eftersom jag fortfarande får känningar i ljumske så är det bara glömma att öka vikten just nu

Har själv haft enorma ljumskproblem och för mig har cossack squats på uppvärmningen gjort under. De blir oftast överansträngada pga svag rumpa

Förhoppningsvis får jag lite fler pass in så jag kan återgå mot tidigare form 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av InAction:

Jag instämmer i det DasIch svarat så här långt. Om jag gissar så kommer du nog i början först märka en jäkla träningsvärk, kanske trötthet från seg återhämtning p.g.a. din ålder. Sedan inom närmsta veckorna kommer rutinen övergå till pigghet, så länge du håller rutinen, äter och vilar rätt, och inte jojo-tränar. Grundstyrka och spänst kommer, men stirra dig inte blind på resultaten. Rutinen är svårast i början. Både vikt och styrkeresultat kan svaja vilt, det är den långtida trenden du är ute efter. Var sedan rimlig med förväntningar baserat på din ålder. Musklerna anpassar sig snabbt, men det gör inte andra vävnader. Ha rutin, värm upp ordentligt, lyft tungt, men ta det lugnt och metodiskt!

Ja, det viktigaste i början är att bara komma iväg och träna. Att gå från ingenting till regelbunden träning några gånger i veckan är den svåraste tröskeln att ta sig över. Det är så otroligt lätt att hitta ursäkter och falla tillbaka på ingen träning alls. Efter ett tag utvecklas dock ett visst beroende, intresset växer och det börjar istället kännas dåligt att inte träna.

För att göra det lättare rekommenderar jag följande:

Kör helkroppspass 2-3ggr i veckan. Se till att ha minst 48 timmar mellan passen. Det är det mest flexibla upplägget och kan ge utmärkta resultat. Till skillnad från olika splitar kan du träna varje muskel oftare och utan att det går en massa tid emellan om du skulle missa ett pass.

Hög intensitet. Efter att du lär dig bra teknik behöver du lära dig att ta i ordentligt och pressa musklerna och kroppen. Med tanke på åldern är det dock en bra idé att inte köra skiten ur dig varje pass. Periodisera med lite lättare pass och vanlig motion. Bättre för återhämtningen och hjärtat. Hög intensitet ger annars en bra endorfinkick efter passet, så det hjälper att bygga träningsberoende.

Låg volym. Mer är inte bättre. Tvärtom är det vanligt och lätt hänt att lägga till en massa skräpvolym till träningen. Det enda det bidrar med är längre återhämtning. Hög intensitet och hög volym går inte ihop och med åldern blir återhämtningen allt viktigare. Lägg till något lågintensivt om du vill träna mer; simning, promenader eller vad du nu råkar föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har själv haft enorma ljumskproblem och för mig har cossack squats på uppvärmningen gjort under. De blir oftast överansträngada pga svag rumpa

Förhoppningsvis får jag lite fler pass in så jag kan återgå mot tidigare form 😊

Ska testa det nästa gång. Bara använt det som stretchande uppvärmning utan vikt. Men kanske ska lägga till det tillsammans med goblet squat före böj nästa gång

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har själv haft enorma ljumskproblem och för mig har cossack squats på uppvärmningen gjort under. De blir oftast överansträngada pga svag rumpa

Förhoppningsvis får jag lite fler pass in så jag kan återgå mot tidigare form 😊

Precis, ljumskproblem beror ofta på just det, svag/inaktiv rumpa. Detta löser man ofta relativt fort med korrekt uppvärmning och aktivering och sedan stärkning av dessa muskler. Hip airplane är kanon som uppvärmning inför t.ex knäböj. Sedan rekommenderar jag att köra bulgariska split squats och verkligen fokusera på att hålla kontrollen över knät i sidled och känna att man har jämnt tryck mot golvet med foten, så inte all vikt hamnar t.ex på insidan av foten vilket är väldigt vanligt om man inte aktiverar rumpan ordentligt.

Det kanske låter lite "fånigt" att lägga så mycket fokus på rumpan. Ungefär som fjortistjejerna gör på gymmet. Men faktum är att vi män oftast är för svaga och för dåliga på att använda rumpan korrekt vilket gör att vi till slut får problem i t.ex knäböj.

Min träning har äntligen börjat ta fart igen efter höstens klantolyckor. Ramlade i oktober och fick en spricka i labrum i vänsteraxeln vilket gjorde att i stort sett all överkroppsträning bara var att glömma och knäböj gick inte heller. Nu är axeln så pass stabil att stående axelpress inte är något problem på arbetsvikter och knäböjen går bra också, i alla fall med 150kg vilket är det tyngsta jag vågat gå sedan skadan. Styrkan finns dock, tior på 150kg i knäböj har inte varit några problem trots att jag tränat så pass lite. Har dock sen nån vecka tillbaka fått lite problem med vad jag antar är IT-band, alltså utsida höft/knä/lår. Tror det blev lite för mycket promenader ett tag i kombination med mycket volym i knäböjen. Förhoppningsvis så kan jag börja köra lite böj igen efter påsk.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om whey för 149 kr/kg. Fri frakt med koden SHIPIT. Brukar beställa därifrån och aldrig blivit missnöjd med smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Tänkte bara tipsa om whey för 149 kr/kg. Fri frakt med koden SHIPIT. Brukar beställa därifrån och aldrig blivit missnöjd med smaken.

Schysst, tar och testar en sån!