Snabbkoll: Använder du routern från din internetleverantör?

Permalänk
Medlem

De som man får med från internetleverantören brukar inte ha stöd för Merlin, så nej, jag kör en jag köpt själv

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

pfSense på en Intel D2500cc med pico-nätdel i ett chassi från Microsense
Har 100/100 fiber

Permalänk
Medlem

Jag kör egen och tillverkarens - Tillverkarens ligger mot nätet och används till trådat, och en egen som står på bättre plats som agerar WIFI och switch i Passthrough läge, eller vad det nu heter

Permalänk
Medlem

Jo Routern byts ju ut, efter lite koll på vad för sorts skräp det är.

Kör en Mikrotik RB1100AHx4 sedan ett tag tillbaka.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5125434

Visa signatur
Permalänk

Egen, man har ju bättre åtkomst till funktioner än internetleverantörers som ofta har funktioner låsta. Fördel om tex onlinespel skulle sluta fungera och man kan lösa det själv istället för behöva be isp brygga den.

Permalänk
Medlem

Ja, Tele2 routern funkar utmärkt för att koppla om från koax till RJ45 och WiFi. samt kan koppla in 4st RJ45 enheter och ett par USB-portar för t.ex en USB-sticka som nätverkslagring.
Jag bor i liten lgh, men kan enkelt surfa på Wi-FI med mobilen inne hos grannen.

Största problemet med routern är att den behöver lämnas påslagen 24/7 för annars tar det 20-30 minuter för den att förhandla till sig en IP-adress och den har lampor som behövt täckas med strumpor, då jag vill kunna sova utan disko.

Fysisk brandvägg känns overkill för privat bruk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

För gemen man som bara precis kopplar in utrustningen så kan leverantörens router räcka.
Kan.
Inte sällan alls så är det rent skit som kommer med posten. Dom funkar inte. DOA. Segar efter ett tag. Startar om sig när wifi används osv.

Ni som använder en sådan och är nöjda, vad väldigt tacksamma över att ni slipper sitta i timmar med en oförstående support

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Någon som kan upplysa mig om vad man saknar med en router som kommer från ISP:n? Jag tycker min "gratis" router från Comhem funkar alldeles utmärkt för det jag vill göra, vilket är att ansluta dator, TV och NAS i gigabithastighet. Jag har 600 Mbit bredband vilket jag också får ut när jag kör trådbundet, och runt 400 Mbit som värst när jag kör trådlöst. Inget av det jag gör trådlöst är ens i närheten av att dra nytta av de hastigheterna. Nu bor jag visserligen i en mellanstor lägenhet utan betongväggar, så har man problem med räckvidd kanske åtminstone separata accesspunkter kan vara värt.

Jag upplever det som att många skaffar svindyra tekniska lösningar för hemmanätverk utan att faktiskt behöva det. Rätta mig gärna om jag har fel

Hårdvaran brukar det inte skilja så mycket på, men mycket utrustning som man "får gratis" har man också väldigt lite kontroll över.
Föräldrarna hade en Technicolor från Tele 2 eller nåt sånt och den hade så mycket begränsningar på inställningarna att det inte gick att fixa vissa säkerhetsrisker. Dessutom var den trådlösa täckningen inget vidare, men mycket bättre än deras tidigare router.
Det beror väl på vad man har för krav, men personligen skulle jag inte lita på utrustning från leverantörerna, speciellt inte om det är TR-069 access på utrustningen, för då kan internetleverantören gå in och ändra inställningar utan att man vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har slarvat och kört på telias egna efter flytten nyligen, men ska koppla in min egna. Har en Linksys ea6900 tror jag det är, och den har strulat aningen på senare tid med disconnect osv. Var redan innan flytten.
Vad är en bra ersättningsprodukt runt 1500:- ?

Vilken modell som helst från Asus som har stöd för Merlins firmware.
https://www.asuswrt-merlin.net/

Permalänk
Medlem

Testade routern som Telia skickade och till liten lägenhet dög den utmärkt till 500 Mbit, men jag hade redan en router med mer inställningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Någon som kan upplysa mig om vad man saknar med en router som kommer från ISP:n? Jag tycker min "gratis" router från Comhem funkar alldeles utmärkt för det jag vill göra, vilket är att ansluta dator, TV och NAS i gigabithastighet. Jag har 600 Mbit bredband vilket jag också får ut när jag kör trådbundet, och runt 400 Mbit som värst när jag kör trådlöst. Inget av det jag gör trådlöst är ens i närheten av att dra nytta av de hastigheterna. Nu bor jag visserligen i en mellanstor lägenhet utan betongväggar, så har man problem med räckvidd kanske åtminstone separata accesspunkter kan vara värt.

Jag upplever det som att många skaffar svindyra tekniska lösningar för hemmanätverk utan att faktiskt behöva det. Rätta mig gärna om jag har fel

Nu har jag ingen från ISP (Bahnhof). Men tidigare när jag hade en router från Telia har jag haft bekymmer med bland annat överhettning (så internet dör titt som tätt och kräver omstart av router), OERHÖRT seg mjukvara för att ändra valfri inställning, samt mycket begränsat med inställningar för bland annat port forwarding och manuella IP-adresser. Tyvärr var jag tvungen att köra deras router för att få ut IP-TV, men då gick det tack och lov att brygga den för att sedan köra eget nätverk bakom

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

OPNSense på en gammal 1U-server från ASUS

Permalänk
Medlem

Använder routern från leverantören då det är ett krav/enda som få plats i skåpet i lägenheten. Men utöver det satt up eget mesh nätverka för att bättre täcka lägenheten samt extra uttag utöver dem 2 som har dragits in i varje rum.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag använder utav leverantören.

Tycker jämt att uppkopplingen har varit perfekt, så varför köpa en egen?

Visst byter folk router för att den fungerar dåligt, men tror de flesta gör det pga. bristande funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Jag använder routern från min ISP men har slagit av wifi på den och sköter det via en Unifi AP istället.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För tillfället funkar inte medlevererad Router, men kommer gå över då jag fått allt att funka.
Föredrar bipackade routrar då min erfarenhet är att dessa är bygga för att hålla längre än 2-5år, min referens där är Asus Routrar som verkar ha inbyggd "killswitch".

Permalänk

Jag använder den jag fick från Comhem (deras wi-fi hub C1) Har alltid funkat fint och får oftast till och med lite högre hastighet än vad jag betalar för så jag är nöjd som det är.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, Tele2 routern funkar utmärkt för att koppla om från koax till RJ45 och WiFi. samt kan koppla in 4st RJ45 enheter och ett par USB-portar för t.ex en USB-sticka som nätverkslagring.
Jag bor i liten lgh, men kan enkelt surfa på Wi-FI med mobilen inne hos grannen.

Största problemet med routern är att den behöver lämnas påslagen 24/7 för annars tar det 20-30 minuter för den att förhandla till sig en IP-adress och den har lampor som behövt täckas med strumpor, då jag vill kunna sova utan disko.

Fysisk brandvägg känns overkill för privat bruk.

Det brukar finnas in inställning där man kan stänga av alla LED lysen, fast Tele 2 kanske snålade in på det?

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof så nej, men har alltid köpt eget oavsett. Nu skickar kanske de flesta ISPer ut lite bättre grejer, men iaf Telia skickade ut Technicolor-skräp under rätt många år. Nu kör de väl Sagecom tror jag, kanske något bättre...

Numera har jag en UDM-Pro och en U6-LR hemma. Täcker tvåplanshuset på 180 kvm och en bit utanför tomten med för den delen. Inte riktigt grejer för gemene man kanske, får väl kalla det yrkesskada

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Vilken modell som helst från Asus som har stöd för Merlins firmware.
https://www.asuswrt-merlin.net/

Har också kört merlin väldigt länge. Men asus stock firmware verkar väl bra nuförtiden, varför skulle du säga man ska köra custom firmware? Vill minnas jag bytte för ovpn-clienten som skulle vara bättre då, men verkar ju hänt endel med asus firmware också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Vilken modell som helst från Asus som har stöd för Merlins firmware.
https://www.asuswrt-merlin.net/

Känns konstigt att rekommendera en produkt som du omedelbart byter firmware på. Är Asus hårdvara bättre?

Skulle personligen avråda från Asus med tanke på deras ruttna säkerhet.

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde använda en egen men nej, får inte egen router att fungera tyvärr på grund av att den måste autentisera på något vis som jag inte har kontroll över.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

För tillfället funkar inte medlevererad Router, men kommer gå över då jag fått allt att funka.
Föredrar bipackade routrar då min erfarenhet är att dessa är bygga för att hålla längre än 2-5år, min referens där är Asus Routrar som verkar ha inbyggd "killswitch".

Jag har två Asus AC1200G+ som kört som router resp access-punkt i säkert 5-6 år. Har inte märkt av några som helst konstigheter och de är superstabila. Om du hade sagt Netgear dock, där har jag en helt annan erfarenhet...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Egen, men läste inte frågan ordentligt och röstade fel

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har Tele2, och det blev bara problem när jag försökte använda min egna router, så därför så tvingas jag att använda deras egna skitrouter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Har också kört merlin väldigt länge. Men asus stock firmware verkar väl bra nuförtiden, varför skulle du säga man ska köra custom firmware? Vill minnas jag bytte för ovpn-clienten som skulle vara bättre då, men verkar ju hänt endel med asus firmware också.

De bryr sig inte om säkerhet.

Artiklar som denna har jag sett med jämna mellanrum i säkert 10 år om just Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Har också kört merlin väldigt länge. Men asus stock firmware verkar väl bra nuförtiden, varför skulle du säga man ska köra custom firmware? Vill minnas jag bytte för ovpn-clienten som skulle vara bättre då, men verkar ju hänt endel med asus firmware också.

Mycket bättre, men dom ligger ändå efter Merlin när det kommer till säkerhetsuppdateringar, vilket är en anledning till att köra alternativ mjukvara på routrar. Kör iofs Voxel på en äldre Netgear R7800 själv, men Netgear släpper också uppdateringar för den, men igen, Voxel är mycket bättre när det kommer till säkerhetsuppdateringar.
Dessutom är både Merlin och Voxel bättre på att uppdatera just VPN mjukvaran och lägga till stöd för saker som WireGuard osv.
Inte för att jag har pillat med det, men det finns också tredjepartsmjukvara som kräver Merlin eller Voxel för att fungera som utökar funktionaliteten med saker som adblocker och andra saker.
Beror helt på vad man har för krav helt enkelt.
Dessutom så verkar både Merlin och Voxel hålla liv i lite äldre produkter längre än vad tillverkarna gör, även om det finns begränsningar på vad dom kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Känns konstigt att rekommendera en produkt som du omedelbart byter firmware på. Är Asus hårdvara bättre?

Skulle personligen avråda från Asus med tanke på deras ruttna säkerhet.

Det är väl just det som är tanken? Asus hårdvara är en av få som stödjer tredjeparts-mjukvara, och då med Merlin får du ju koll på säkerheten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Känns konstigt att rekommendera en produkt som du omedelbart byter firmware på. Är Asus hårdvara bättre?

Skulle personligen avråda från Asus med tanke på deras ruttna säkerhet.

Asus har rätt bra hårdvara ja.
Deras säkerhet är bättre än de flesta andra tillverkare av konsumentroutrar, men det gäller att köpa rätt modeller från Asus, eftersom vissa verkar ha noll support, medans andra modeller får nya uppdateringar varannan månad eller så.

Om du är orolig när det kommer till säkerhet, undvik alla kinesiska märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag har två Asus AC1200G+ som kört som router resp access-punkt i säkert 5-6 år. Har inte märkt av några som helst konstigheter och de är superstabila. Om du hade sagt Netgear dock, där har jag en helt annan erfarenhet...

Har kört min R7800 i över 5 år, har aldrig haft några problem. Men du har rätt, vissa produkter som dom släppte lite längre tillbaks var inte så bra, men det gäller även Asus.