Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Häftig film från Teslas Giga factory i Berlin, produktionslinan filmad med drönare.

https://youtu.be/7-4yOx1CnXE

Snyggt!

Nu tar det säker ett antal månader innan de trimmat in fabriken, men när den går med full hastighet så kommer den producera bilarna på under 10 timmar.

Detta är att jämföra med VAG och deras elbilfrabrik i Zwickau som tar 30+ timmar för att tillverka en elbil. Detta skapar viss oro för VAGs CEO Herbert Diess och deras anställda.

https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/2021/...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Någon här inne som kör Taycan? Lagt en beställning, beräknas i Oktober.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon här som har kört längre resor(tänker Frankrike eller Spanien) i Europa med sin elbil, och hur var det i så fall? Vad jag kunde utgöra så finns det en hel del laddningsplatser runt om i Europa, så det verkar ju inte vara några problem(med en E-Niro).

Nu har jag inte gjort någon Europa-resa men tänker att det kan vara bra att kolla rutten innan för att kolla att du har alla kort/blippar, appar kopplade osv.

Permalänk
Medlem

Lite statistik före registrerade elbilar i Q1 SE. Kia leder och verkar sälja bra av sin Niro (deras nyare EV6 är inte med i topp fem).

Antal nyregistrerade elbilar januari–mars 2022.

1. Kia Niro (2 480)
2. Volkswagen ID.4 (2 022)
3. Tesla Model Y (1 954)
4. Volvo XC40 (1 366)
5. Polestar 2 (1 188)

https://www.vibilagare.se/nyheter/fortsatt-ras-nya-bilar-men-...

Vidare så spås det att för hela 2022 så kommer 1/3 av alla bilar som säljs vara rena elbilar.

https://sverigesradio.se/artikel/ny-prognos-var-tredje-sald-b...

Hade vi inte haft halvledarbrist, pandemier och krig så hade det troligen sålts ännu fler elbilar i år.

Elbilar börjar även leta sig in på listan över drömbilar för svenskarna. Även om Porsche 911 ligger kvar högt som önskebil att vilja äga av svenskar, så får den numera tufft sällskap av elbilar som Polestar 2 och Model 3.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Nu ser elbilar verkligen ut att slå igenom på bred front i Sverige!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Någon här inne som kör Taycan? Lagt en beställning, beräknas i Oktober.

Var starkt inne på en Taycan när jag skulle byta elbil i somras, med blev inte så helt i slutändan (även om det var väldigt nära).

Kul, och stort grattis!

Vilken färg och modell blev det? 4S? Turbo?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu har inte jag fått min Mach-E än och jag har iPhone Den mustangen jag körde hade inte den funktionen men den var ju inte uppdaterad till senaste mjukvaran visade det sig ju sen. Men behövs det större? I Mach-E så är Apple Carplay stort och tydligt, lätt att navigera och högt upp på skärmen så det är lätt att se även när man kör.

Mustangen med Apple Carplay:
https://i.imgur.com/rjtcLxk.png

När det kommer till Marvel R har ju jag lite åsikter om skärmens lutning där... Jag är nog av åsikten att allt som gör att man behöver kolla längre när på skärmen (längre tid med ögonen inte på vägen) är dåligt, så jag skulle nog föredra Android Auto av dom bilderna du visar.

Nja behöver ju inte va större men alltid roligare och kanske smidigare att kunna utnyttja större del av skärmen, framförallt i Maps/ABRP.

Angående Marvelns posotion och vinkel av skärmen så ja, jag håller delvis med. Den är inte optimal. Dock vänjde jag mig rätt snabbt vid provkörningarna. Jag kanske bara är allmänt van att titta alltför mycket i mobilen när jag kör 🤣 Ingen bra egenskap egentligen...

Skrivet av Daniel75:

Stämmer, samma problem så det är en google fråga och inte en fordonsfråga att lösa så att säga som jag förstått det.

Mm det är definitivt ett Google-problem med tanke på att detta ämne diskuteras i alla möjliga bilmärkes-forum och ingen har en enkel/gratis lösning.

Skrivet av Fetskaft:

Enligt Google så finns stödet för porträttläge inbyggt och det är upp till biltillverkaren att implementera det. Subaru, där det tydligen är samma problem, bollar tillbaka till Google och säger att stödet inte finns. Är ett problem som funnits i ett par år och det är ju konstigt att det inte lösts än. Vet att det finns någon tredjepartsapp som kan lösa problemet. Betalapp så klart.

Jepp, läst på om detta nu, tack för tipset!

Någon betal-app finns inte, men jag har kommit fram till att det finns en riktigt bra lösning på problemet, dock inte gratis:

Eftersom Apple Carplay funkar så bra i fullscreen så kan man köpa en av dessa Android 9/10 baserade boxarna. Inte nog med att man kan köra både Carplay och Android Auto trådlöst via dessa, så kör boxarna ett Android operativsystem som påminner om Android Auto fast är mer flexibelt, snyggare och helt öppen för appar i Google Play Store. De kopplas upp via sladd med Carplay faktiskt. Så egentligen behöver man inte ens Android Auto.
Man kan köra tex Netflix, Youtube, streaming, spela spel och massa annat medans bilen kör. De boxarna kostar en slant, de flesta över 2000kr, men sjukt coolt ändå. Har forskat i det hela dagen idag. Jag får rapportera sen hur det funkar. Har beställt denna:

CarlinKit 2022 Wireless CarPlay & Android Car Adapter, Suitable for Cars with CarPlay in the Original Car (Benz, Porsche, Opel, Peugeot, Toyota), Supports SIM 4G Mobile Network, Google Play Apps, YouTube, Wireless Aze https://www.amazon.de/dp/B09P16PT6C/ref=cm_sw_r_awdo_JS7Q97KB...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

I hybriden Ioniq, så kan man iaf stänga av skräpljudet när man t.ex. backar, en klar fördel tycker jag.
Har en sådan som hyrbil en månad just nu.

Permalänk
Medlem

Missat skriva att frun fick hämta sin KIA EV6 i fredags.

Själv har jag beställt en Marcedes EQB med förväntad leverans i November.

Har idag en Golf kombi på leasing som ska lämnas 1/8.

Säljaren på mercedes har erbjudit mig hyra en bil till samma månadskostnad som jag får på EQBn till min EQB kommer.

Permalänk
Skrivet av davitto:

Någon här inne som kör Taycan? Lagt en beställning, beräknas i Oktober.

Hade jag haft råd så skulle jag köpt en Taycan Cross Turismo med Offroad Design paketet. Sjukt snygg tycker jag. Nu fick det bli en Skoda Enyaq istället. Nästan samma eller hur?

Permalänk
Medlem

Rattar rundt på den här, en trevlig sak.

BMW iX3, LCI, 2022, full utrustad.

Bor i Norge og fick stor kundrabatt på bilen. Bilen är som en X3, bara med elmotor och utan 4x4. Har inte åkt någon lång resa än. Längsta var väl 30mil T/R och det gick fint utan att ladda. Då hadde jag ca 12-15 mil igjen också. Detta var på vintern, med ca 0-5 grader ute.

Har kört 200 mil nu, och bara laddat hemma. Til påsk blir det att testa ladda längs vägen, då skal jag åka ca 50 mil på en dag med full bil.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av goliat80:

Missat skriva att frun fick hämta sin KIA EV6 i fredags.

Själv har jag beställt en Marcedes EQB med förväntad leverans i November.

Har idag en Golf kombi på leasing som ska lämnas 1/8.

Säljaren på mercedes har erbjudit mig hyra en bil till samma månadskostnad som jag får på EQBn till min EQB kommer.

Snyggt. Hade säljaren på Mercedes i Uppsala erbjudit mig detta hade jag bokat en EQB för någon månad sedan. Jag frågade men det var inget de kunde hjälpa till med.

Nu lutar det åt en Mach-E för det verkar vara enda elbilen man kan få tag på innan sommaren. Måste även säga att jag gillade Mach-E starkt efter provkörning.

Det andra alternativet är att beställa en XC40 Recharge för då kan man få hyra en laddhybrid för samma kostnad fram till beställd bil kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaladin_S:

Snyggt. Hade säljaren på Mercedes i Uppsala erbjudit mig detta hade jag bokat en EQB för någon månad sedan. Jag frågade men det var inget de kunde hjälpa till med.

Nu lutar det åt en Mach-E för det verkar vara enda elbilen man kan få tag på innan sommaren. Måste även säga att jag gillade Mach-E starkt efter provkörning.

Det andra alternativet är att beställa en XC40 Recharge för då kan man få hyra en laddhybrid för samma kostnad fram till beställd bil kommer.

Jag har fått en liten lista på tillgänliga bilar runt om i landet, det finns defenitit där ute, både att få snart och som längsta jag hört juni/juli på inkommande lagerbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaladin_S:

Snyggt. Hade säljaren på Mercedes i Uppsala erbjudit mig detta hade jag bokat en EQB för någon månad sedan. Jag frågade men det var inget de kunde hjälpa till med.

Nu lutar det åt en Mach-E för det verkar vara enda elbilen man kan få tag på innan sommaren. Måste även säga att jag gillade Mach-E starkt efter provkörning.

Det andra alternativet är att beställa en XC40 Recharge för då kan man få hyra en laddhybrid för samma kostnad fram till beställd bil kommer.

Var också inne på att skaffa en Mach-E men så var jag in på Landrins i Sundsvall och provkörde EQB.

Känns som om jag fick ett bra pris. 5253 inkl vinterdäck. kommer dock att ordna däcken på egen hand så hamnar runt 4800-4900 / mån. 1000 mil / år. Samma pris på 24 eller 36 månader.

EQB 300 4MATIC SE EDITION, + Version Premium med elektriskt inställbara framsäten och mörktonade sidorutor och bakruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var starkt inne på en Taycan när jag skulle byta elbil i somras, med blev inte så helt i slutändan (även om det var väldigt nära).

Kul, och stort grattis!

Vilken färg och modell blev det? 4S? Turbo?

Tackar tackar min vän! Det är en riktigt fin bil om man får säga det själv, hade inte tänkt skaffa föräns om något år egentligen.

Det blev en vanlig Taycan, lägger även en större summa(350k) på utrustning och extra val!

Blev en Crayon grey med 21” RS Spyder wheels i svart färg och svarta detaljer. Skippade dock SportDesign paketet då det knappt gjorde nån skillnad.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hade jag haft råd så skulle jag köpt en Taycan Cross Turismo med Offroad Design paketet. Sjukt snygg tycker jag. Nu fick det bli en Skoda Enyaq istället. Nästan samma eller hur?

Håller med, lite missnöjd att man inte kan lägga till kjolpaketet på vanliga Taycan 🥲

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Jag har fått en liten lista på tillgänliga bilar runt om i landet, det finns defenitit där ute, både att få snart och som längsta jag hört juni/juli på inkommande lagerbilar.

Intressant och då låter det som det inte är helt kört att få tag i en elbil till vår/sommar. Har du lust att dela med dig av listan antingen här eller via PM? Jag har varit inne främst på Ioniq 5, Kia EV6, Volvo XC40, Mercedes EQB och Ford Mach-E men är öppen för förslag

Skrivet av goliat80:

Var också inne på att skaffa en Mach-E men så var jag in på Landrins i Sundsvall och provkörde EQB.

Känns som om jag fick ett bra pris. 5253 inkl vinterdäck. kommer dock att ordna däcken på egen hand så hamnar runt 4800-4900 / mån. 1000 mil / år. Samma pris på 24 eller 36 månader.

EQB 300 4MATIC SE EDITION, + Version Premium med elektriskt inställbara framsäten och mörktonade sidorutor och bakruta.

OK, grattis till en riktigt sjysst deal! Jag fick en offert på 5 157 kr för 1 000 mil/år eller 5 672 kr för 1 500 mil/år på 24 eller 36 mån via Hedins i Uppsala. Men sen sade säljaren att de hade höjt priserna för att ta höjd för lägre klimatbonus om bilen skulle levereras efter årskiftet + att de ändrade så att 36 mån nu är ett par hundralappar dyrare än 24 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaladin_S:

Intressant och då låter det som det inte är helt kört att få tag i en elbil till vår/sommar. Har du lust att dela med dig av listan antingen här eller via PM? Jag har varit inne främst på Ioniq 5, Kia EV6, Volvo XC40, Mercedes EQB och Ford Mach-E men är öppen för förslag

Jag beställde en Mach-E i tisdags med leverans i maj hos Hedin bil. Säljaren sa att dom hade flera på ingång, antagligen den listan som stgr har fått Så nog finns det hopp alltid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Snyggt!

Nu tar det säker ett antal månader innan de trimmat in fabriken, men när den går med full hastighet så kommer den producera bilarna på under 10 timmar.

Detta är att jämföra med VAG och deras elbilfrabrik i Zwickau som tar 30+ timmar för att tillverka en elbil. Detta skapar viss oro för VAGs CEO Herbert Diess och deras anställda.

https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/2021/...

Spännande absolut, hoppas de hinner med att kvalitetssäkra bara så det inte blir både fort och fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag beställde en Mach-E i tisdags med leverans i maj hos Hedin bil. Säljaren sa att dom hade flera på ingång, antagligen den listan som stgr har fått Så nog finns det hopp alltid

Jag pratade med de i lördags och det kommer in en del nu i maj. Främst AWD LR men även lite annat.
Jag vill ha en billig RWD SR bara till grabben men osäkert om det kommer in en sådan, därav att jag kikar på alternativ.
Men att hitta en elbil innan sommaren är inte lätt. Peugeot, DS, Renault, Ford, KIA och Nissan är de enda jag hittat som kan leverera något eller har något inne. (Som ligger under 5k i mån inkl allt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Spännande absolut, hoppas de hinner med att kvalitetssäkra bara så det inte blir både fort och fel.

Såg någon tysk video som verkar indikera att kvaliteten ytterligare förbättrats jämfört med Shanghai (som i sin tur håller högre kvalitet än Kalifornien).

De första tysktillverkade MY borde anlända till Sverige inom någon månad, så vi får nog snart reda på om det stämmer att kvaliteten ytterligare tagit ett stega framåt för Tesla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Björn: Kia Niro EV first impressions

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Har ni något tips på hur man ska göra när ens leasingperiod tar slut? Då står man där utan bil och leveranser på nya bilar är kanske 1-2 år.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Har ni något tips på hur man ska göra när ens leasingperiod tar slut? Då står man där utan bil och leveranser på nya bilar är kanske 1-2 år.

Antingen får man ha framförhållning nog att beställa en bil innan det är för sent, välja en bil med kortare leveranstid eller helt enkelt köpa en begagnad. Men situationen nu är ju ganska speciell, det är inte normalt med så långa leveranstider utan mer ett par-tre månader eller så om man beställer en bil som ska byggas åt en. Det hjälper förstås inte de i denna sits just nu (vilket inkluderar mig), men det är inget man behöver oroa sig så mycket för om man leasar en bil nu och ska lämna igen den om tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har ni något tips på hur man ska göra när ens leasingperiod tar slut? Då står man där utan bil och leveranser på nya bilar är kanske 1-2 år.

Hör med säljaren hur länge du kan hs kvar bilen, och sen är det typ Care by Volvo med flexibel leasing efter det alternativt köpa något som finns redo att hämta idag typ.

Och såklart, beställ din nya bil asap

Visa signatur
Permalänk
Medlem

15 mån innan min går ut kommer jag börja leta igen. Dvs om 19 månader.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Antingen får man ha framförhållning nog att beställa en bil innan det är för sent, välja en bil med kortare leveranstid eller helt enkelt köpa en begagnad. Men situationen nu är ju ganska speciell, det är inte normalt med så långa leveranstider utan mer ett par-tre månader eller så om man beställer en bil som ska byggas åt en. Det hjälper förstås inte de i denna sits just nu (vilket inkluderar mig), men det är inget man behöver oroa sig så mycket för om man leasar en bil nu och ska lämna igen den om tre år.

Men om 3 år står man där. Leveranstiderna ser ut att bara öka. Kolla på Playstation 5 dom finns ännu inte att köpa!!!

Skrivet av Chippen2188:

Hör med säljaren hur länge du kan hs kvar bilen, och sen är det typ Care by Volvo med flexibel leasing efter det alternativt köpa något som finns redo att hämta idag typ.

Och såklart, beställ din nya bil asap

Säljaren har "the upper hand" när den dagen kommer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har ni något tips på hur man ska göra när ens leasingperiod tar slut? Då står man där utan bil och leveranser på nya bilar är kanske 1-2 år.

Se om du kan köpa loss bilen du leasat? Går ju inte rakt av men oftast brukar de vara service-inriktade.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Se om du kan köpa loss bilen du leasat? Går ju inte rakt av men oftast brukar de vara service-inriktade.

Så kan man göra absolut men varför ska jag leasa din i första hand då?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Så kan man göra absolut men varför ska jag leasa din i första hand då?

För att prova den sedan om marknaden ser ut som den gör och kanske inget bättre kommer ut så kan man ju köpa den om man är nöjd ? Samt att det är något mindre kapital som behövs då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Så kan man göra absolut men varför ska jag leasa din i första hand då?

Enkelt, bekvämt och du får se om den är värd att köpa loss.

Oftast brukar priset vara helt ok med.