Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samma med min.

Men för att slippa onödigt "gnabbande", och istället fokusera diskussionen på konstruktiva saker och på varför:

Fördelen som jag ser det med att undvika enormt stora hjul är bättre komfort, lägre ljud/bullernivå, lägre däckspriser, och framför allt för elbilar även lägre energiåtgång och därmed mycket längre räckvidd. Dvs. man kan köra klart längre mellan laddstoppen.

Det finns ju en anledning till de stora hjulen på elbilar och det är ju på grund av den stora vikten på bilen. Bredd och/eller diameter måste upp för att bärighet ska bli bra. Ökat däcktryck skulle också fungera men är inte praktiskt. Större diameter ger inte ökad förbrukning men det gör däremot bredden, mer gummi i backen och mer motstånd, så därför är det bättre att öka diametern.

45-50 i profil på däcken är ju ändå ganska normalt så ljud- och komfortmässigt bör det inte vara så stor skillnad. Även om man går till 40 i profil så är det ju mycket gummi. Förr i tiden så kunde man inte ha 18-19" utan att bli tvungen att ha lågprofildäck på 30 eller lägre. Då gjorde det en jäkla skillnad. Är det någon som har under 40 i profil på sin elbil?

Priset däremot kunde ju vara lite trevligare. Hoppas bara att med ökad efterfrågan och tillgång så kanske priserna kommer pressas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Här är de elbilarna som alldeles nyligen ökat i pris.

Volvo ska tydligen höja XC/C40 med 25 lax i nästa vecka också, så funderar man på en sån, vilket jag vet att många gör, så bör man bestämma sig snarast!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Nu ska jag blotta min totala okunskap inom området. Det är helt ok att skratta åt mig

Laddade min nya XC40 recharge för första gången genom laddstoplen på jobbet idag (typ2.kontakt). Hade lite bråttom när jag skulle åka hemåt men när jag satte mig i bilen så notrerar jag att den endast laddat 8% på 9 timmar? Är det rimligt eller missar jag någon inställning nånstans?

Stryper fastighetsägarna effekten i laddstolparna på P-platserna? Det är ju inte så att P-platsen på något sätt är gratis (garage i Stockholms innerstad) och om den bara laddar 8% på en hel dag så kan man lika gärna ha en billigare icke-elbilsplats...

Det kan vara så att fastighetsägaren har effektvakt på anläggningen i kombination med att stolpen har en begränsad lägsta effektnivå. Om den t ex kan leverera som minst 6 A och det ibland finns mindre än 6A tillgängligt så kommer stolpen emellanåt att slå av strömmen. Vem som nu skulle sätta så snäva marginaler på en arbetsplats vet jag inte men omöjligt är det inte.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Här är de elbilarna som alldeles nyligen ökat i pris.
(...)

Helt sjukt ju. Prishöjningar var ganska väntade egentligen, men att det redan kom nu är lite skrämmande. Hur mycket kommer en genomsnittlig elbil kosta om 2-3 år?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Helt sjukt ju. Prishöjningar var ganska väntade egentligen, men att det redan kom nu är lite skrämmande. Hur mycket kommer en genomsnittlig elbil kosta om 2-3 år?

Det beror på hur mycket vi tänker kriga i närtid. Justeringarna är runt 4-5 % vilket speglar inflationen den senaste tiden. Ska det fortsätta i den här takten kostar en ID4 strax under 700000 om 3 år...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Det kan vara så att fastighetsägaren har effektvakt på anläggningen i kombination med att stolpen har en begränsad lägsta effektnivå. Om den t ex kan leverera som minst 6 A och det ibland finns mindre än 6A tillgängligt så kommer stolpen emellanåt att slå av strömmen. Vem som nu skulle sätta så snäva marginaler på en arbetsplats vet jag inte men omöjligt är det inte.

Som jag förstått är 6A mista strömmen som går att förhandla fram mellan bilen och laddaren enligt standarden för hur de kommunicerar

Permalänk
Medlem

En eldriven Giulia

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Blir genast nyfiken på hur mycket batterikapacitet men lyckas klämma in i denna. Blir den enbart bakhjulsdriven eller kommer det kanske också en AWD Quadrifoglio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tror inte någon kommer säga emot det där. Men som jag skrev tidigare, jag vill ha 20” och struntar i om räckvidden blir något mindre, det är marginellt i vilket fall.

Och vad jag vill är inte alltid samma sak som du vill, vare sig det gäller fälgar, färg eller något annat.

Helt OK! Vi prioriterar alla olika.

Men skulle inte kalla det marginell skillnad. Kan vara så mycket som 10-20% range som skiljer, beroende på skillnad i storlek och hjultyp. Potentiellt klart mycket mer än vad man kanske först tror.

Kan nästan vara liknande skillnad som att välja mellan ett litet eller stort batteripack i vissa bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vissa innerstads laddare kör pulserande laddning också..... Vet att garage av aimo kör det (grannen sköter deras p hus och vurmade hur mycket laddare de hade per 32A grupp) typ 30 st.... Så om alla är upptagna och man får 5s laddning per rotation så får man inte mycket alls, tillsammans med ladtbalansering på huvudsäkringen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det finns ju en anledning till de stora hjulen på elbilar och det är ju på grund av den stora vikten på bilen. Bredd och/eller diameter måste upp för att bärighet ska bli bra.

Tyvärr så är det så ibland, och speciellt när man väljer större och tyngre SUV:ar.

Klar nackdel med SUV även på det sättet. Den höga vikten på SUV, och än värre i el-SUV:ar jämfört med fossil-SUV:ar, skapar en ond cirkel av problem att allt blir större och tyngre.

Men i vissa lägen så kan man välja ifrån fabrik vilken storlek man vill ha på hjulen, och då kan det vara smart att reflektera över att det valet man gör att välja onödigt stora hjul kan få en kraftig minskning av räckvidden.

Bara genom att undvika de onödigt stora hjulen, så kan man ibland kompensera bort nästan hela räckviddstappet man får på vintern. Gör större skillnad än vad man kanske tror, och speciellt så på elbilar (gör inte lika procentuellt stor skillnad på en ICE-bil).

Alla gör självklart de val som de vill (måste tala om det på förekommen anledning), men kan vara värt att iaf. att känna till alla nackdelar man får när man väljer större hjul än vad som praktiskt behövs.

Oftast är det mest en mode/trend-sak, och inte någon som helst praktisk nytta. Kan vara bra att reflektera över, oavsett vad man väljer sedan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvo ska tydligen höja XC/C40 med 25 lax i nästa vecka också, så funderar man på en sån, vilket jag vet att många gör, så bör man bestämma sig snarast!

Bra tips och info!

Även om det är något törstiga bilar, så är ju XC40/C40 på många sätt grymt trevliga och prisvärda bilar (speciellt nu innan höjningen).

Kommer säkert fler prishöjningar på fler elbilar. Tror att vi (tyvärr) inte sett de sista på ett tag. Så skall man köpa elbil inom närmaste året så är det nog dumt att inte göra det nu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra tips och info!

Även om det är något törstiga bilar, så är ju XC40/C40 på många sätt grymt trevliga och prisvärda bilar (speciellt nu innan höjningen).

Kommer säkert fler prishöjningar på fler elbilar. Tror att vi (tyvärr) inte sett de sista på ett tag. Så skall man köpa elbil inom närmaste året så är det nog dumt att inte göra det nu.

Verkligen! Så j*vla glad att jag bestämde mig för en Mach-e och åkte till Hedin. Nya listpriset + utebliven bonus gör bilen 122 000 kr dyrare, säg att jag hade fått pröjsa 50% av det i leasing så är det fortfarande närmare 1700kr/mån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Verkligen! Så j*vla glad att jag bestämde mig för en Mach-e och åkte till Hedin. Nya listpriset + utebliven bonus gör bilen 122 000 kr dyrare, säg att jag hade fått pröjsa 50% av det i leasing så är det fortfarande närmare 1700kr/mån.

Härligt! Riktigt bra tajming du hade där!

Dessa prishöjningar på elbilar kan ju snart helt radera ut fördelen av miljöbonusen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Härligt! Riktigt bra tajming du hade där!

Dessa prishöjningar på elbilar kan ju snart helt radera ut fördelen av miljöbonusen.

Det har det redan gjort tycker jag...
Funderar fortfarande på att leasa en hybrid i 9 månader.. då är "miljö"-bonus lägre och bilarna fortfarande mycket dyrare..

Permalänk
Medlem

Kan inte mer än hålla med. Börjar nästan ångra mig att jag leasade istället för att köpa. Om 3 år blir det dyrare att lease:a en elbil i den klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Som jag har förstått är du lite defensiv gällande dina val av däck och bil, samt dina upplevelser. Men låt mig ändå utmana dom: har du kört din Polestar 2 på några andra sommardäck? Om ja: hur lät det då?

Annars har ju du bara upplyst oss om din anekdotiska upplevelse av en uppsättning sommardäck jämfört med en annan uppsättning vinterdäck. Tack för det f.ö. Jag vill inte förringa dina och andras upplevelser av högljudda sommardäck från Continental, specifikt Premium Contact 6. Tror nog att jag ändå hellre följer resultat från däcktest utförda av "professionella" än subjektiva upplevelser från privatbilister (som sällan är opartiska heller).

Du är fri att tolka det hur du vill, jag bryr mig inte om varken märke eller modell när det gäller däck sålänge de uppfyller mina krav. Jag tolkade ditt inlägg som ganska arrogant, vilka är vi att komma med subjektiva åsikter när du minsann rättar oss med den korrekta sanningen från proffs. Jag är öppen för att jag har misstolkat dig, i så fall ber jag om ursäkt.

Jag tycker mig ha varit ganska tydlig rakt igenom med att det jag uttrycker är mina egna upplevelser och under vilka förutsättningar som jag upplevt dessa.

Jag nämnde även några inlägg upp om just hur samma märke och modell av däck kan ge olika upplevelse beroende på däck och bil. Jag poängterade att professionella tester ofta utförs med en bil och en dimension, vilket man bör ha i åtanke speciellt om den dimension man är ute efter inte överensstämmer med den testade. Ser inga konstigheter i något av det ovan?

Jag har inte provat några andra sommardäck på PS2’an än nej. Jag har bara konstaterat att jämfört med VikingContact 7 så för PremiumContact 6 (245/40-20) ett jäkla oväsen i min PS2. Jag upplever oväsendet som bland det högsta jag upplevt i de 6 bilar jag ägt. Det skulle kunna vara så att PS2’an är horribel när det kommer till dämpning av däckljud och att VikingContact7 är exceptionellt tysta. Jag håller det som osannolikt men inte omöjligt.

Tittar man på andra användares erfarenhet av däcken (på samma sida som du länkade) så tycker var och varannan att däcken väsnas mycket.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det finns ju en anledning till de stora hjulen på elbilar och det är ju på grund av den stora vikten på bilen. Bredd och/eller diameter måste upp för att bärighet ska bli bra. …

Tänkte bara flika in med ytterligare en anledning: högre vikt brukar också betyda större bromsar som ska få plats.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du är fri att tolka det hur du vill, jag bryr mig inte om varken märke eller modell när det gäller däck sålänge de uppfyller mina krav. Jag tolkade ditt inlägg som ganska arrogant, vilka är vi att komma med subjektiva åsikter när du minsann rättar oss med den korrekta sanningen från proffs. Jag är öppen för att jag har misstolkat dig, i så fall ber jag om ursäkt.

Jag tycker mig ha varit ganska tydlig rakt igenom med att det jag uttrycker är mina egna upplevelser och under vilka förutsättningar som jag upplevt dessa.

Jag nämnde även några inlägg upp om just hur samma märke och modell av däck kan ge olika upplevelse beroende på däck och bil. Jag poängterade att professionella tester ofta utförs med en bil och en dimension, vilket man bör ha i åtanke speciellt om den dimension man är ute efter inte överensstämmer med den testade. Ser inga konstigheter i något av det ovan?

Jag har inte provat några andra sommardäck på PS2’an än nej. Jag har bara konstaterat att jämfört med VikingContact 7 så för PremiumContact 6 (245/40-20) ett jäkla oväsen i min PS2. Jag upplever oväsendet som bland det högsta jag upplevt i de 6 bilar jag ägt. Det skulle kunna vara så att PS2’an är horribel när det kommer till dämpning av däckljud och att VikingContact7 är exceptionellt tysta. Jag håller det som osannolikt men inte omöjligt.

Tittar man på andra användares erfarenhet av däcken (på samma sida som du länkade) så tycker var och varannan att däcken väsnas mycket.

Du gillar inte att bli rättad. Det var inte meningen att "rätta dig". "Jag har för mig", som jag skrev, måste ju komma någonstans ifrån. Annars är det ju bara hörsägen. Letar man sommardäck för ett nyköp, bör man göra ett informerat beslut. Blir ett ganska dyrt misstag annars.
Man kan ju sen står där med en uppsättning däck för att antingen:
"En kille på forumet sa så"
eller
"Auto Motor und Sport (eller valfri annan publikation) rekommenderade dom"

Sedan är det så att PS2 låter rätt mycket särskilt på 20".

Permalänk
Medlem

Någon som nyligen fått sin VW ID.4 eller har koll på förseningar i produktionen just nu? Tänker om det är någon som beställt en förra året och fått den, eller vet när dom ska få den. I så fall vilka månader och hur mycket försening etc. Citera gärna så att jag ser svaret, tack

Permalänk
Medlem

Angående stora hjul. Vår ID4 har 20 tum från fabrik. Minibussen bredvid väger 400 kg mer och får dra 2500 kg, den har 17 tum. Tolkar det som att bromsverkan, tryck etc inte är grunden för de större hjulen. Såvida de inte har olika prestandakrav för typgodkännande?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det finns ju en anledning till de stora hjulen på elbilar och det är ju på grund av den stora vikten på bilen. Bredd och/eller diameter måste upp för att bärighet ska bli bra. Ökat däcktryck skulle också fungera men är inte praktiskt. Större diameter ger inte ökad förbrukning men det gör däremot bredden, mer gummi i backen och mer motstånd, så därför är det bättre att öka diametern.

45-50 i profil på däcken är ju ändå ganska normalt så ljud- och komfortmässigt bör det inte vara så stor skillnad. Även om man går till 40 i profil så är det ju mycket gummi. Förr i tiden så kunde man inte ha 18-19" utan att bli tvungen att ha lågprofildäck på 30 eller lägre. Då gjorde det en jäkla skillnad. Är det någon som har under 40 i profil på sin elbil?

Priset däremot kunde ju vara lite trevligare. Hoppas bara att med ökad efterfrågan och tillgång så kanske priserna kommer pressas också.

Jag såg denna för några månader sen, intressant hur storlek/bredd/rullmotstånd påverkar räckvidden

Att bara byta diameter på hjulet påverkar enligt denna video mellan 8-15% i räckvidd.

Tillägg
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Vi åkte en "kortare" sväng till Nederländerna och Belgien med omnejd i okt/nov med vår ID.3a (77kWh och 125kW DC laddning). Det var förutom semester, lite av ett test för att kolla hur just långresor skulle fungera. Vi kör med abonnemang på Ionity via Volkswagen så all snabbladdning var på de stationerna, sedan långsamladdade vi på hotellen där det fanns möjlighet.

Lite grovt körde vi:

Västerås-Åbenrå
Åbenrå-Amsterdam
Amsterdam-Brygge
Brygge-Dortmund (via Maastricht)
Dortmund-Köpenhamn
Köpenhamn-Västerås

Totalt blev det 913 kWh laddat fördelat på 481 mil körning, till en kostnad på 2587kr (klart jag för körjournal i excel! 😁)

Enda tillfällerna vi råkade ut för trasiga laddare eller kö var vid Ionity Värnamo och Gränna, både på vägen ner och upp.

Jag använde ABRP för att grovplanera rutten och kolla vilka platser det skulle passa bra att ladda.
För vårt körmönster blir det i stort sett ingen skillnad mot med bensinbil. 2-3 timmar körning innan vi stannar för lite stretching, toabesök och kanske en kaffe. Och på den tiden hinner vi ladda tillräckligt för kommande timmarna körning. Vi tycker överlag det fungerar klockrent. Så nu till sensommaren ska vi köra en längre tur, Först Österike och Slovenien, genom Italien till Franska alperna sedan upp genom Belgien och Nederländerna på vägen hem.

Kul! Tack för infon, låter ju som att det fungerar utmärkt. Att man måste planera lite extra är jag fullt beredd på, men förhoppningsvis har det kommit någon extra laddstolpe inför nästa sommar då man vill försöka bila ner till Spanien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Tänkte bara flika in med ytterligare en anledning: högre vikt brukar också betyda större bromsar som ska få plats.

Min Mach E GT kan inte ha mindre än 19" för då får inte bromsskivorna plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag såg denna för några månader sen, intressant hur storlek/bredd/rullmotstånd påverkar räckvidden

https://www.youtube.com/watch?v=NYvKxsYFqO8

Att bara byta diameter på hjulet påverkar enligt denna video mellan 8-15% i räckvidd.

Kanske inget problem på en standardbil och motor men de som är lite snabbare och har högre vrid måste ha sommardäck med en diameter som tillåter att man får grepp, annars slirar det bara om man skulle trycka gasen i botten.
Alternativt så kan man så klart köra den med illusionen av att man har ett ägg eller liknande under gasen och då är det inget problem med t ex 19" 125:or på min bil men ...

Sedan påverkar det bromssträcka också kan jag tänka mig så är det verkligen så säkert ?

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Kan inte mer än hålla med. Börjar nästan ångra mig att jag leasade istället för att köpa. Om 3 år blir det dyrare att lease:a en elbil i den klassen.

Miljöbonusen kommer kanske försvinna.

Läser om stora lockdowns i Kina idag. Bådar inte gott.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Miljöbonusen kommer kanske försvinna.

Läser om stora lockdowns i Kina idag. Bådar inte gott.

Från nästa år kanske, ja, men de som levereras nu innan sommaren ser jag inga problem med egentligen.
Personligen fick jag min under början av Februari så att de inte skjuter till något (om det behövs) innan valet ser jag som minimal risk och då får jag väl ta det i så fall från löneöket helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Kanske inget problem på en standardbil och motor men de som är lite snabbare och har högre vrid måste ha sommardäck med en diameter som tillåter att man får grepp, annars slirar det bara om man skulle trycka gasen i botten.
Alternativt så kan man så klart köra den med illusionen av att man har ett ägg eller liknande under gasen och då är det inget problem med t ex 19" 125:or på min bil men ...

Sedan påverkar det bromssträcka också kan jag tänka mig så är det verkligen så säkert ?

Detta handlade ju om räckvidd på långkörning, inte om man vill vara rödljuskung i lågskor eller ej Har svårt att tro att även den starkaste elbilen på marknaden spinner loss 2 eller 4 hjul om man gasar fullt i hastigheter i typ 100 km/h speciellt med alla moderna förarstöd som finns i bilarna idag

Såg du hela filmen? Där han på slutet endast ändrade parametern för diameter, inte vare sig rullmotstånd eller bredd på däcket, och fick fram skillnad på 8-15% teoretisk räckvidd

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Detta handlade ju om räckvidd på långkörning, inte om man vill vara rödljuskung i lågskor eller ej Har svårt att tro att även den starkaste elbilen på marknaden spinner loss 2 eller 4 hjul om man gasar fullt i hastigheter i typ 100 km/h speciellt med alla moderna förarstöd som finns i bilarna idag

Såg du hela filmen? Där han på slutet endast ändrade parametern för diameter, inte vare sig rullmotstånd eller bredd på däcket, och fick fram skillnad på 8-15% teoretisk räckvidd

Att den spinner loss i 100km/h har jag inte sagt men under 50 km/h så gör i allafall min det utan problem med 245:orna med sommardäck. Jag kan tänka mig att en Tesla Plaid eller Audi Etron GT gör detsamma som exempel.

Ändrar du diameter på däcket så stämmer inte längre hastighetsmätare och annat. Det är dimensionerat för specifika diametrar med maximala avvikelser. Det är därför t ex en fälg till en bil är antingen 17/235/55 eller 18/235/45 t ex.
Sätter du på ett 17/235/30 eller 17/235/80 i exemplet ovan så kommer hastighetsmätare inte visa rätt om den inte är GPS baserad eller liknande. Samt att det kan ta i för hjulhuset om dimensionen är för stor, speciellt fram då det är de som vrids dessutom på de flesta bilarna, samt vid gropig väg om du har en fjädring som ska klara en viss dämpning / distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Att den spinner loss i 100km/h har jag inte sagt men under 50 km/h så gör i allafall min det utan problem med 245:orna med sommardäck. Jag kan tänka mig att en Tesla Plaid eller Audi Etron GT gör detsamma som exempel.

Ändrar du diameter på däcket så stämmer inte längre hastighetsmätare och annat. Det är dimensionerat för specifika diametrar med maximala avvikelser. Det är därför t ex en fälg till en bil är antingen 17/235/55 eller 18/235/45 t ex.
Sätter du på ett 17/235/30 eller 17/235/80 i exemplet ovan så kommer hastighetsmätare inte visa rätt om den inte är GPS baserad eller liknande. Samt att det kan ta i för hjulhuset om dimensionen är för stor, speciellt fram då det är de som vrids dessutom på de flesta bilarna, samt vid gropig väg om du har en fjädring som ska klara en viss dämpning / distans.

Jag vet att man måste hålla sig inom en viss marginal på rulldiameter för att allt du nämner ska lira med hastighetsmätare osv. Stärre fälgar mindre gummi.

Om du tittar på filmen, får känslan att du inte gjort det?, och börjar vid typ 6.20 in i den så förklarar han hur, i detta fall Tesla själva, annonserar räckviddsskillnader med olika originalhjul mellan 18-22"

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag vet att man måste hålla sig inom en viss marginal på rulldiameter för att allt du nämner ska lira med hastighetsmätare osv. Stärre fälgar mindre gummi.

Om du tittar på filmen, får känslan att du inte gjort det?, och börjar vid typ 6.20 in i den så förklarar han hur, i detta fall Tesla själva, annonserar räckviddsskillnader med olika originalhjul mellan 18-22"

Nej jag har inte kikat på den men givetvis har olika standarddäck och dimensioner från tillverkaren olika räckvidd (liksom bensinförbrukning på en ICE). Trodde ni talade om egen "moddning" av fälg/diameter/dimension etc så ni rekommenderade alla att sätta på så små och smala däck man kan (utan att tänka på ovanstående).