Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Orsaken till att ingen testar stadsförbrukning på elbilar är för att det normalt är rätt/relativt ointressant.

I motsats till fossilbilar (som har störst problem med effektiviteten under stadskörning) så är elbilar helt perfekta för det. Drar i princip "inget" med elbilar.

Elbilarnas problem är körning i jämn hög motorvägsfart, och gärna kombination med dåligt väder (vind, snö, regn).

Så problemen med energikonsumtion för elbilar är väldigt olika, och nästan precis tvärt om mot problemen med energikonsumtion för fossilbilar på det sättet.

Nu vill jag inte alls bestämma/påverka vad @Chippen2188 skall testa eller inte. Utan detta är bara ett försök till förklaring varför andra normalt inte testar detta.

Kan man inte ladda hemma tror jag nog det kan vara intressant att veta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Orsaken till att ingen testar stadsförbrukning på elbilar är för att det normalt är rätt/relativt ointressant.

I motsats till fossilbilar (som har störst problem med effektiviteten under stadskörning) så är elbilar helt perfekta för det. Drar i princip "inget" med elbilar.

Elbilarnas problem är körning i jämn hög motorvägsfart, och gärna kombination med dåligt väder (vind, snö, regn).

Så problemen med energikonsumtion för elbilar är väldigt olika, och nästan precis tvärt om mot problemen med energikonsumtion för fossilbilar på det sättet.

Nu vill jag inte alls bestämma/påverka vad @Chippen2188 skall testa eller inte. Utan detta är bara ett försök till förklaring varför andra normalt inte testar detta.

Tror inte det alls är ointressant eftersom många har elbil som stadsbil och/eller kör många av sina mil med den typen av körning.
Sen om en elbil "drar i princip inget" i stadskörning då skulle ju alla som har det som stadsbil slippa ladda, eller hur

Det handlar inte om att testa att ligga i 40/50 km/h under lång sträcka utan det handlar om körning med mycket start/stopp där även en elmotor får helt annan förbrukning, märker ju själv att jag helt annan förbrukning i stadskörning på min phev när jag kör på el.
Upplever även att elmotorn är mycket känsligare för "gaspådrag" än fossilmotorn.

Edit: Som du förstår (eftersom jag ställde frågan) är t.ex. jag intresserad även av den förbrukningen och en av anledningarna till att jag bytte till phev var just att min körning består av mycket stadskörning med många korta turer.

Permalänk
Medlem

Lite tramsigt kanske, men ändå lite kul med äldre som provar nya bilar och funktioner (som fungerar så där i Tesla).

Is My Mom Selling Her Tesla?!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror inte det alls är ointressant eftersom många har elbil som stadsbil och/eller kör många av sina mil med den typen av körning.
Sen om en elbil "drar i princip inget" i stadskörning då skulle ju alla som har det som stadsbil slippa ladda, eller hur

Det handlar inte om att testa att ligga i 40/50 km/h under lång sträcka utan det handlar om körning med mycket start/stopp där även en elmotor får helt annan förbrukning, märker ju själv att jag helt annan förbrukning i stadskörning på min phev när jag kör på el.
Upplever även att elmotorn är mycket känsligare för "gaspådrag" än fossilmotorn.

Edit: Som du förstår (eftersom jag ställde frågan) är t.ex. jag intresserad även av den förbrukningen och en av anledningarna till att jag bytte till phev var just att min körning består av mycket stadskörning med många korta turer.

Var "i princip". Inte absolut (givetvis) som du kanske övertolkar mig.

Här är de två främsta orsakerna att detta (normalt) inte testat av YouTubers, motortidningar, och andra liknande:

1.

Elmotorer är just så enormt mycket effektivare just med alla start/stopp, och den typiskt "ryckiga" körningar som sker i stadstrafik än vad fossilmotorer är. Dvs. det kostar i jämförelse mycket mindre energi med den typen av körning, jämfört med en förbränningsmotor som med dess begränsande effektkurva (har ett snävt område där motorerna körs med optimal verkningsgrad) påverkas oerhört mycket mer i sin energikonsumtion under dessa förhållanden. Detta är orsaken till att det normalt är superintressant för testare att testa fossilbilar vad de drar i stadstrafik, men ganska ointressant för elbilar (normalt).

2.

Det är, om man inte har ett program som körs i labbmiljö/testbänk, oerhört svårt att testa bilar i stadstrafik. Det är en annan orsak till att man inte gör så mycket av den typen av tester "fritt" av YouTubers och motortidningar. Blir sådana potetiellt stora skillnader emellan en gång till en annan, så att det är svårt att upprepa förhållanden och trafiksituationer som sker i stadstrafik. Det gör att det, även om man hade varit mer intresserad av det, hade fått svårt att få fram objektiva resultat och data som går att jämföra med varandra från en gång till en annan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Någon som känner till en besiktningstation som har besiktningtekniker som är, ska vi säga, mer eller mindre omdömeslösa?

Har en Renault Express som har blivit konverterad från blybatterier till litiumjon med modern BMS och hela kalaset. Själva motorn är original.

Har besiktat den på 6 olika stationer och fått "Motor ändrad". Går inte att regbessa heller. Någon inavlad byråkrat tycker väl att en sådan konvertering ska juridiskt motsvara byte från bensin till dieselmotor i en bil.

Det måste vara någon uppenbar skillnad på bilen, då 6 stationer har underkänt den?
Har du inte försökt åtgärda "problemet" mellan gångerna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag tycker det ser ut som du har dom man behöver.
Något jag brukar tipsa om är att om det går ha tag i stället för app. Taggen funkar med största säkerhet fast laddaren är offline och det är mindre risk för störningar.

Tack, ja det ser ut som att man borde klara sig långt på dessa leverantörers appar/taggar/kort runtom i Sverige.

Det här med taggar och kort är lite förvirrande dock. Många erbjuder inte ens det. Vissa såsom OKQ8 säger att de erbjuder tagg, men jag hittar ingenstans i medlemsportalen eller i appen där man kan beställa nån, varken tagg eller kort. Däremot kan man registrera en valfri tagg via appen med dess ID nummer. Kan jag använda vilken tagg som helst för det eller måste det vara deras egna?

Samma med Cirkle K. Ingenstans går det att beställa en tagg, men man kan tydligen scanna tagg via appen med RFID. Jag testade med en random tagg jag hade hemma liggandes och den registrerade den faktiskt. Innebär det att jag kan starta tankningen med den nu?

Och om det nu funkar, borde man inte då kunna registrera och använda en och samma tagg till flera operatörer, istället för att ha en massa taggar på nyckelknippan?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det har du ju helt rätt i, det ska jag hålla i tanken Hämtar en Kia e-Niro imorgon (gamla) och har en Model Y under påsken, så det är full recording-mode nu! Tack för tipset

Ecodriver i Innsbruck har ett sevärt upplägg.
Han kör samma slinga, som bla innehåller stadskörning. Han visar en tabell i slutet, som visar hur bilarna klarat sig.
Bl a Volvo XZ40, Dacia Spring, EV6, MachE, I5 finns med. Rangordningen år lite skum, han rangordnar bilarna i förhållandet Vikt/Förbrukning.
Bäst i tabellen är E-Niro och sämst Dacia Spring.https://www.youtube.com/watch?v=03zdHDiggGw

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var "i princip". Inte absolut (givetvis) som du kanske övertolkar mig.

Här är de två främsta orsakerna att detta (normalt) inte testat av YouTubers, motortidningar, och andra liknande:

1.

Elmotorer är just så enormt mycket effektivare just med alla start/stopp, och den typiskt "ryckiga" körningar som sker i stadstrafik än vad fossilmotorer är. Dvs. det kostar i jämförelse mycket mindre energi med den typen av körning, jämfört med en förbränningsmotor som med dess begränsande effektkurva (har ett snävt område där motorerna körs med optimal verkningsgrad) påverkas oerhört mycket mer i sin energikonsumtion under dessa förhållanden. Detta är orsaken till att det normalt är superintressant för testare att testa fossilbilar vad de drar i stadstrafik, men ganska ointressant för elbilar (normalt).

2.

Det är, om man inte har ett program som körs i labbmiljö/testbänk, oerhört svårt att testa bilar i stadstrafik. Det är en annan orsak till att man inte gör så mycket av den typen av tester "fritt" av YouTubers och motortidningar. Blir sådana potetiellt stora skillnader emellan en gång till en annan, så att det är svårt att upprepa förhållanden och trafiksituationer som sker i stadstrafik. Det gör att det, även om man hade varit mer intresserad av det, hade fått svårt att få fram objektiva resultat och data som går att jämföra med varandra från en gång till en annan.

1.
Om nu testet i så fall visar att det inte är så stor skillnad pga effektiviteten så är även det av intresse, ett test måste inte visa på enorma skillnader utan ett test kan även visa att det inte är några större skillnader, men det är fortfarande intressant att se för många som är på väg att skaffa elbil första gången.

2.
Tester skall inte göras i labbmiljö eller testbänk för där är ingen som köper bil för att sätta den i bänk, alla tester som görs på det viset blir helt missvisande mot vanlig körning och det är inte svårare att köra i stadsmiljö än lands/motorväg, att det kan skilja mycket beroende på hur trafiken flyter är ju just det jag är ute efter med ett sådant test.
Ett test är lika värdefullt om det visar att det är skillnader från gång till gång beroende på situationer och därefter kan man göra ett medelvärde om man nu vill det.

Tester skall utföras i de miljöerna där tilltänkta "läsare" kör sina flesta mil, och kör man mer än 50% av sina mil i stadsmiljö är ett lands/motorvägs test mindre intressant och tvärtom när man kör sina flesta mil på lands/motorväg.
Det är som sagt var inte heller svårare att göra testet i stadsmiljö, kanske tråkigare och jobbigare.

Permalänk
Avstängd

Jag känner mig sjukt velig nu men ska, som nämnt, lämna tillbaka min leasingbil i sommar. Kollade på ett antal elbilar men det var svårt att få leverans i tid. Landade i att köpa en begagnad fossilbil, men priserna gör det ju något olustigt. En tolv år gammal Volvo som gått 15-20K mil för över 100K känns inte kul. Började fundera på en begagnad i3, kanske med generatorn ("REX"), men de är också rätt dyra. Ska man ha mellanbatteriet som klarar runt 15 mil så kostar de typ från 250K med REX, kanske 220K utan om man har tur.

Så nu är jag något inne på en begagnad Model 3. Man kan få en fin 2019 SR+ för typ 450K. Men det stora frågetecknet är försäkringen. En del verkar få helt sjuka offerter på 20-30K per år för helförsäkring vilket ju förändrar kalkylen ganska rejält. Samtidigt beror försäkring så mycket på annat än själva bilen, hur gammal man är och vart man bor exempelvis. Jag försökte med Compriser och liknande jämförningstjänster men fick inga offerter alls. Sen är ju inte AWD särskilt mycket dyrare begagnad, vilket ju är lite lockande också men jag antar att det låga begagnatpriset kan ha att göra med kostnaden för försäkring.

Ett annat alternativ är ju en lite äldre Model S. Man kan ju få en typ 2016 för samma pris som en Model 3, ofta med gratis SC, men de har gått längre. Jag misstänker också att det inte direkt gör försäkringen billigare tyvärr.

Så hur är era erfarenheter från att försäkra en Tesla efter vagnskadegarantin? Trygghansa verkar ha någon specifik Teslaförsäkring, men det betyder inte att den är billigast. Water Circles vet jag inte vad det är riktigt men de verkar också ha Tesla-specifika försäkringar.

Permalänk
Avstängd

Det är lätt att testa en elbil i stadsmiljö, ut på essingeleden i rusningstrafik och se förbrukningen bli det dubbla direkt.

Skrivet av martinot:

Var "i princip". Inte absolut (givetvis) som du kanske övertolkar mig.

Här är de två främsta orsakerna att detta (normalt) inte testat av YouTubers, motortidningar, och andra liknande:

1.

Elmotorer är just så enormt mycket effektivare just med alla start/stopp, och den typiskt "ryckiga" körningar som sker i stadstrafik än vad fossilmotorer är. Dvs. det kostar i jämförelse mycket mindre energi med den typen av körning, jämfört med en förbränningsmotor som med dess begränsande effektkurva (har ett snävt område där motorerna körs med optimal verkningsgrad) påverkas oerhört mycket mer i sin energikonsumtion under dessa förhållanden. Detta är orsaken till att det normalt är superintressant för testare att testa fossilbilar vad de drar i stadstrafik, men ganska ointressant för elbilar (normalt).

2.

Det är, om man inte har ett program som körs i labbmiljö/testbänk, oerhört svårt att testa bilar i stadstrafik. Det är en annan orsak till att man inte gör så mycket av den typen av tester "fritt" av YouTubers och motortidningar. Blir sådana potetiellt stora skillnader emellan en gång till en annan, så att det är svårt att upprepa förhållanden och trafiksituationer som sker i stadstrafik. Det gör att det, även om man hade varit mer intresserad av det, hade fått svårt att få fram objektiva resultat och data som går att jämföra med varandra från en gång till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

1.
Om nu testet i så fall visar att det inte är så stor skillnad pga effektiviteten så är även det av intresse, ett test måste inte visa på enorma skillnader utan ett test kan även visa att det inte är några större skillnader, men det är fortfarande intressant att se för många som är på väg att skaffa elbil första gången.

2.
Tester skall inte göras i labbmiljö eller testbänk för där är ingen som köper bil för att sätta den i bänk, alla tester som görs på det viset blir helt missvisande mot vanlig körning och det är inte svårare att köra i stadsmiljö än lands/motorväg, att det kan skilja mycket beroende på hur trafiken flyter är ju just det jag är ute efter med ett sådant test.
Ett test är lika värdefullt om det visar att det är skillnader från gång till gång beroende på situationer och därefter kan man göra ett medelvärde om man nu vill det.

Tester skall utföras i de miljöerna där tilltänkta "läsare" kör sina flesta mil, och kör man mer än 50% av sina mil i stadsmiljö är ett lands/motorvägs test mindre intressant och tvärtom när man kör sina flesta mil på lands/motorväg.
Det är som sagt var inte heller svårare att göra testet i stadsmiljö, kanske tråkigare och jobbigare.

Håller med dig om att det finns både bra och dåliga saker att testa bilar i labbmiljö.

Varför de flesta testare fokuserar på att testa landsväg/motorväg för just elbilar, och inte fossilbilar är för att det är där elbilar både skiljer sig mest mellan varandra, och där som de har mest problem med effektivitet och räckvidd (till skillnad från just fossilbilar).

Du har tyvärr en del variabler att ta hänsyn till, som kan ställa till det, när du testar elbilar på lands-/motorväg, och det är förutom trafik olika former av väder (snö, regn, temperatur, vindstyrka, vindriktning). Men, generellt, så är det mindre problem med olika trafiksituationer på motor/landsväg, än vid just stadskörning

När det gäller stadskörning så är som sagt elbilar så mycket effektivare än bilar med förbränningsmotorer. Skillnaden mellan olika elbilar i stadskörning är också så mycket mindre än vid landsvägskörning. Vid landsvägskörning av elbilar så spelar val av elmotorer och aerodynamik in en enormt stor roll på förbrukning och räckvidd, men vid stadskörning så är det väldigt mycket mindre skillnader.

Vill du ha en effektiv körning och bil för stadskörning är det egentligen huvudsakligen två parametrar som spelar roll:

1. Hur du som förare kör. Dvs. hur snabbt som du accelererar eller bromsar in bilen. Vissa kört väldigt hårt och aggressivt, medans vissa andra kör mjukt och försiktigt. Detta påverkar mycket förbrukningen även i en bil, trots att den är något bättre då den har möjlighet till återvinning av den kinetiska energin när man bromsar in (till en viss del). Dvs. det gamla ordspråket att köra med "ägg mellan foten och pedalerna" gäller i stort även för elbilar om man vill sänka sin förbrukning.

2. Vikten. Alla andra saker som tex. reluktans i elmotorer som kommer vid högre varvtal, tex. vid höga farter på motorväg (blir ett visst motstånd i elmotorer på högre varv pga. magnetiska fenomen i vissa elmotorer) och aerodynamik (vindmotståndet som måste övervinnas) är så små att man kan räkna bort de vid stadskörning. Det enda du egentligen behöver fokusera på vid stadskörning när du skall välja en så effektiv bil som möjligt är vikten. Detta pga. att rullmotståndet, stigningsmotståndet och accelerationsmotståndet är direkt proportionella mot fordonets vikt. Vid typiska stopp vid rödljus och köer så är det oftast energin som åtgår vid acceleration av bilen, direkt proportionell mot dess vikt, som är av stor betydelse.

Vill du ha ner förbrukningen vid bilkörning i stadstrafik?

Kör mjukt, och välj en liten och lätt bil liten "stadsbil" och inte en stor och tung SUV. Bilen behöver egentligen i sig inte vara liten, då luftmotståndet inte är någon stor faktor vid dessa låga hastigheter, men vet man inte bilens vikt så kan man förenkla genom att att börja med att kika på små bilar, som oftast har mindre material, och därmed normalt är lättare.

Undvik även att köra normal-/fullhybrider av bilar. De är oftast den sämsta typen av bil du kan ha i stadstrafik. Dess dubbla drivlinor driver oftast upp vikten på bilen, och när du kör på bensin så är de därmed mindre effektiva än rena bensinbilar, och när du kör på el så har de därmed sämre effektivitet än rena elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag känner mig sjukt velig nu men ska, som nämnt, lämna tillbaka min leasingbil i sommar. Kollade på ett antal elbilar men det var svårt att få leverans i tid. Landade i att köpa en begagnad fossilbil, men priserna gör det ju något olustigt. En tolv år gammal Volvo som gått 15-20K mil för över 100K känns inte kul. Började fundera på en begagnad i3, kanske med generatorn ("REX"), men de är också rätt dyra. Ska man ha mellanbatteriet som klarar runt 15 mil så kostar de typ från 250K med REX, kanske 220K utan om man har tur.

Så nu är jag något inne på en begagnad Model 3. Man kan få en fin 2019 SR+ för typ 450K. Men det stora frågetecknet är försäkringen. En del verkar få helt sjuka offerter på 20-30K per år för helförsäkring vilket ju förändrar kalkylen ganska rejält. Samtidigt beror försäkring så mycket på annat än själva bilen, hur gammal man är och vart man bor exempelvis. Jag försökte med Compriser och liknande jämförningstjänster men fick inga offerter alls. Sen är ju inte AWD särskilt mycket dyrare begagnad, vilket ju är lite lockande också men jag antar att det låga begagnatpriset kan ha att göra med kostnaden för försäkring.

Ett annat alternativ är ju en lite äldre Model S. Man kan ju få en typ 2016 för samma pris som en Model 3, ofta med gratis SC, men de har gått längre. Jag misstänker också att det inte direkt gör försäkringen billigare tyvärr.

Så hur är era erfarenheter från att försäkra en Tesla efter vagnskadegarantin? Trygghansa verkar ha någon specifik Teslaförsäkring, men det betyder inte att den är billigast. Water Circles vet jag inte vad det är riktigt men de verkar också ha Tesla-specifika försäkringar.

Har idag en M3 LR 2021 och har en försäkring hos TH på typ 4000 kr/år. Men andra och tredje året iigger den på 6500 kr/år.

Efter 3 år vill de ha 20.000 kr/år vilket känns för mycket. Kikade på WaterCircles och hittade en helförsäkring för 12.000 kr/år vilket är bättre.

Hoppas att Teslas egna bilförsäkring kommer hit innan det är dags. Eller att generellt försäkringsbolagen blir bättre på att sätta premier för elbilar i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag känner mig sjukt velig nu men ska, som nämnt, lämna tillbaka min leasingbil i sommar. Kollade på ett antal elbilar men det var svårt att få leverans i tid. Landade i att köpa en begagnad fossilbil, men priserna gör det ju något olustigt. En tolv år gammal Volvo som gått 15-20K mil för över 100K känns inte kul. Började fundera på en begagnad i3, kanske med generatorn ("REX"), men de är också rätt dyra. Ska man ha mellanbatteriet som klarar runt 15 mil så kostar de typ från 250K med REX, kanske 220K utan om man har tur.

Så nu är jag något inne på en begagnad Model 3. Man kan få en fin 2019 SR+ för typ 450K. Men det stora frågetecknet är försäkringen. En del verkar få helt sjuka offerter på 20-30K per år för helförsäkring vilket ju förändrar kalkylen ganska rejält. Samtidigt beror försäkring så mycket på annat än själva bilen, hur gammal man är och vart man bor exempelvis. Jag försökte med Compriser och liknande jämförningstjänster men fick inga offerter alls. Sen är ju inte AWD särskilt mycket dyrare begagnad, vilket ju är lite lockande också men jag antar att det låga begagnatpriset kan ha att göra med kostnaden för försäkring.

Ett annat alternativ är ju en lite äldre Model S. Man kan ju få en typ 2016 för samma pris som en Model 3, ofta med gratis SC, men de har gått längre. Jag misstänker också att det inte direkt gör försäkringen billigare tyvärr.

Så hur är era erfarenheter från att försäkra en Tesla efter vagnskadegarantin? Trygghansa verkar ha någon specifik Teslaförsäkring, men det betyder inte att den är billigast. Water Circles vet jag inte vad det är riktigt men de verkar också ha Tesla-specifika försäkringar.

Frågan man kan ställa sig är varför den är så dyr för Tesla men inte andra begagnade bilar ? Det styrs av många parametrar som ålder, var man bor, hur man bor etc men mycket har att göra med kvalitet och felfrekvens.
Om Tesla nu har samma kvalititet eller åt minstone jämförbart med andra elbilar i samma prisklass, och det finns de som är lika snabba, varför är deras försäkringar så fruktansvärt mycket dyrare ?
Martin visade ju innan om jag minns rätt att det är väldigt få elbilar som stjäls över huvud taget så vad grundar sig de sjukt höga försäkringarna i för just Tesla ? Någon som vet detta ?

Om jag kollar på t ex en Audi RS6/S6, BMW M5 eller liknande så är den (något) billigare än en Tesla S av liknande årsmodell P100D ludacris t ex. Direkt underligt om du frågar mig - om det inte hänger ihop med att det är mer fel på Tesla eller att de körs vildare än en M5 eller RS6 ?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

1.
Om nu testet i så fall visar att det inte är så stor skillnad pga effektiviteten så är även det av intresse, ett test måste inte visa på enorma skillnader utan ett test kan även visa att det inte är några större skillnader, men det är fortfarande intressant att se för många som är på väg att skaffa elbil första gången.

2.
Tester skall inte göras i labbmiljö eller testbänk för där är ingen som köper bil för att sätta den i bänk, alla tester som görs på det viset blir helt missvisande mot vanlig körning och det är inte svårare att köra i stadsmiljö än lands/motorväg, att det kan skilja mycket beroende på hur trafiken flyter är ju just det jag är ute efter med ett sådant test.
Ett test är lika värdefullt om det visar att det är skillnader från gång till gång beroende på situationer och därefter kan man göra ett medelvärde om man nu vill det.

Tester skall utföras i de miljöerna där tilltänkta "läsare" kör sina flesta mil, och kör man mer än 50% av sina mil i stadsmiljö är ett lands/motorvägs test mindre intressant och tvärtom när man kör sina flesta mil på lands/motorväg.
Det är som sagt var inte heller svårare att göra testet i stadsmiljö, kanske tråkigare och jobbigare.

Samtidigt förlorar man mycket av värdet av testet då. Man kan ju inte jämföra en bil körd på samma slinga ena dagen med en körd på samma slinga nästa dag för både ståtid och kördistans kan ju variera, för att inte nämna inbromsningar och så. Men det är ju därför vi har standardiserade tester förstås, typ WLTP och liknande. Den amerikanska teststandarden "EPA" är mer pessimistisk än WLTP, för elbilar inte sällan väl pessimistisk, och redovisar också siffror separat för stadstrafik och så, så den kan vara intressant att titta på. Till exempel denna tabell som dock inte har med alla elbilar på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Frågan man kan ställa sig är varför den är så dyr för Tesla men inte andra begagnade bilar ? Det styrs av många parametrar som ålder, var man bor, hur man bor etc men mycket har att göra med kvalitet och felfrekvens.
Om Tesla nu har samma kvalititet eller åt minstone jämförbart med andra elbilar i samma prisklass, och det finns de som är lika snabba, varför är deras försäkringar så fruktansvärt mycket dyrare ?
Martin visade ju innan om jag minns rätt att det är väldigt få elbilar som stjäls över huvud taget så vad grundar sig de sjukt höga försäkringarna i för just Tesla ? Någon som vet detta ?

Om jag kollar på t ex en Audi RS6/S6, BMW M5 eller liknande så är den (något) billigare än en Tesla S av liknande årsmodell P100D ludacris t ex. Direkt underligt om du frågar mig - om det inte hänger ihop med att det är mer fel på Tesla eller att de körs vildare än en M5 eller RS6 ?!

Vet inte om man ska lita för mycket på Teknikens Värld, men:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Frågan man kan ställa sig är varför den är så dyr för Tesla men inte andra begagnade bilar ? Det styrs av många parametrar som ålder, var man bor, hur man bor etc men mycket har att göra med kvalitet och felfrekvens.
Om Tesla nu har samma kvalititet eller åt minstone jämförbart med andra elbilar i samma prisklass, och det finns de som är lika snabba, varför är deras försäkringar så fruktansvärt mycket dyrare ?
Martin visade ju innan om jag minns rätt att det är väldigt få elbilar som stjäls över huvud taget så vad grundar sig de sjukt höga försäkringarna i för just Tesla ? Någon som vet detta ?

Om jag kollar på t ex en Audi RS6/S6, BMW M5 eller liknande så är den billigare än en Tesla S av liknande årsmodell. Direkt underligt om du frågar mig - om det inte hänger ihop med att det är mer fel på Tesla eller att de körs vildare än en M5 eller RS6 ?!

Beror mycket på annat än bilen som sätter priserna också, kvalitén på bilen kommer vara en rätt liten del av försäkringskostnaden.

Personligen tycker jag att Teslorna har galet billiga försäkringar jämfört med andra dyra och snabba bilar. Kollar jag BMW M5 och liknande så kostar den 3 ggr så mycket som en Model S för mig (1500-1700 kr/mån för Model S och kring 5k för BMW M5) när vi kollar på helförsäkring och bil från 2018/2019. Till och med en BMW M3 är dyrare med 2200 kr/mån och en Audi E-tron 55 från samma årtal hamnar kring 2500 kr/mån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuken:

Har idag en M3 LR 2021 och har en försäkring hos TH på typ 4000 kr/år. Men andra och tredje året iigger den på 6500 kr/år.

Efter 3 år vill de ha 20.000 kr/år vilket känns för mycket. Kikade på WaterCircles och hittade en helförsäkring för 12.000 kr/år vilket är bättre.

Hoppas att Teslas egna bilförsäkring kommer hit innan det är dags. Eller att generellt försäkringsbolagen blir bättre på att sätta premier för elbilar i framtiden...

Jo. Samtidigt hamnar man ju på TH's Teslaförsäkring om man går via Tesla.com så det kanske är den som är deras "egna".

Skrivet av Daniel75:

Frågan man kan ställa sig är varför den är så dyr för Tesla men inte andra begagnade bilar ? Det styrs av många parametrar som ålder, var man bor, hur man bor etc men mycket har att göra med kvalitet och felfrekvens.
Om Tesla nu har samma kvalititet eller åt minstone jämförbart med andra elbilar i samma prisklass, och det finns de som är lika snabba, varför är deras försäkringar så fruktansvärt mycket dyrare ?
Martin visade ju innan om jag minns rätt att det är väldigt få elbilar som stjäls över huvud taget så vad grundar sig de sjukt höga försäkringarna i för just Tesla ? Någon som vet detta ?

Om jag kollar på t ex en Audi RS6/S6, BMW M5 eller liknande så är den (något) billigare än en Tesla S av liknande årsmodell P100D ludacris t ex. Direkt underligt om du frågar mig - om det inte hänger ihop med att det är mer fel på Tesla eller att de körs vildare än en M5 eller RS6 ?!

Ja det är väldigt konstigt. Jag förstår ju att mycket kraft är en parameter där Tesla tenderar att stå ut en del, i alla fall jämfört med familjebilar, men inte i den utsträckningen, och om M3, RS6 och liknande är billigare så är det ju väldigt konstigt för de är ju bilar som verkligen inbjuder till hård körning liksom. Och kollar man på en Model 3 SR så är den ju inte överdrivet kraftig, en 535D eller liknande är ju i ungefär samma klass.

Kvalitetsmässigt vet jag inte om Tesla står ut så värst mycket heller. Eller vi vet ju att de är lite sämre på vissa saker som inpassning av paneler och kanske lack, men panelerna innebär ju inte några ökade kostnader utan är ju bara något man får leva med. Lacken kan ju kosta en del förstås om man behöver lacka om, men så vanligt är det ju inte ändå. Å andra sidan så är det ju väldigt mycket färre mekaniska komponenter som kan gå sönder vilket borde kompensera en hel del tycker jag.

Sen kan man ju diskutera om man måste ha helförsäkring, det är inte ofta vagnskadan kommer till användning direkt, men å andra sidan kan det ju bli sjukt dyrt om det händer något och man står där med halvförsäkringen. För en bil under typ 200K hade jag nog kört på halv, men där är vi inte för typ någon elbil om man inte verkligen går in på snålmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror mycket på annat än bilen som sätter priserna också, kvalitén på bilen kommer vara en rätt liten del av försäkringskostnaden.

Personligen tycker jag att Teslorna har galet billiga försäkringar jämfört med andra dyra och snabba bilar. Kollar jag BMW M5 och liknande så kostar den 3 ggr så mycket som en Model S för mig (1500-1700 kr/mån för Model S och kring 5k för BMW M5) när vi kollar på helförsäkring och bil från 2018/2019. Till och med en BMW M3 är dyrare med 2200 kr/mån och en Audi E-tron 55 från samma årtal hamnar kring 2500 kr/mån.

Jo, nu kan jag bara priser på företagsförsäkringar (som ofta är galet mycket högre än privatförsäkringar, vilket är lite märkligt i sig), men var samma sak för mig när jag jämförde försäkringskostnaden på en Tesla M3 vs BMW M3. Nästan halva priset för mig för Teslan jämfört med för den BMW jag först var inne på att köpa.

Eftersom jag, som många andra, företagsleasar mina Teslor på max 3 år, så kommer jag ju tack vare den svenska vagnskadeförsäkringen undan med halvförsäkring, så har även dålig koll på vad helförsäkringar kostar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, ju fler som kör elbil desto mer krav på offentlig laddning.

Helt riktigt.

Enligt TCS idag:

EU borde installera 14 000 laddstolpar per vecka för att hinna med elbilsboomen – men takten ligger på bara 2 000 nu.

Den nedslående slutsatsen kom bilbranschorganisationen ACEAs forskningsrapport “European EV Charging Infrastructure Masterplan” fram till.

Enligt rapporten kommer år 2030 finnas 43 miljoner laddbara bilar i EU varav 35 miljoner elbilar. De kommer behöva 7 miljoner publika laddstolpar och 85 tusen snabbladdare längs motorvägarna.

https://www.acea.auto/files/Research-Whitepaper-A-European-EV...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt riktigt.

Enligt TCS idag:

EU borde installera 14 000 laddstolpar per vecka för att hinna med elbilsboomen – men takten ligger på bara 2 000 nu.

Den nedslående slutsatsen kom bilbranschorganisationen ACEAs forskningsrapport “European EV Charging Infrastructure Masterplan” fram till.

Enligt rapporten kommer år 2030 finnas 43 miljoner laddbara bilar i EU varav 35 miljoner elbilar. De kommer behöva 7 miljoner publika laddstolpar och 85 tusen snabbladdare längs motorvägarna.

https://www.acea.auto/files/Research-Whitepaper-A-European-EV...

Det där blir den svåra nöten att knäcka för att tillmötesgå långpendlarna eller de resande säljarna, godstrafik etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Samtidigt hamnar man ju på TH's Teslaförsäkring om man går via Tesla.com så det kanske är den som är deras "egna".

Jag tänkte mer på Teslas egna försäkring som de håller på att rulla ut i staterna. De ser en möjlighet att tjäna pengar på anpassade bilförsäkringar för deras egna bilar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag tänkte mer på Teslas egna försäkring som de håller på att rulla ut i staterna. De ser en möjlighet att tjäna pengar på anpassade bilförsäkringar för deras egna bilar.

Tesla kan inte trolla med knäna och få en försäkring billigare utan anledning, det enda de kan göra är att de som är "bra risker" får lägre premie och de som är "dåliga risker" för högre premie än idag. Dvs måste du godkänna att Tesla övervakar hur du kör och sätter premien därefter, att trycka på gasen mycket, köra för fort, köra på natten, ta kurvor i högre hastighet, bromsa kraftigt osv är saker som kan höja premien om man kollar på några av alla riskfaktorer. I förlängningen kan de t.ex. sänka ersättningen om ditt körsätt kan ha varit del i varför du krockade, även om de i dagsläget inte gjort sådana saker vad jag vet.

Det Tesla gör finns redan, du kan plugga in en enhet i bilen som spårar hur du kör och sätter premien därefter redan idag. Visst kommer Tesla få tillgång till mer data att grunda premiesättningen på men konceptet är likadant. Inte så många har varit intresserade av det hittills så vet inte riktigt varför det skulle slå igenom stort med Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Frågan man kan ställa sig är varför den är så dyr för Tesla men inte andra begagnade bilar ? Det styrs av många parametrar som ålder, var man bor, hur man bor etc men mycket har att göra med kvalitet och felfrekvens.
Om Tesla nu har samma kvalititet eller åt minstone jämförbart med andra elbilar i samma prisklass, och det finns de som är lika snabba, varför är deras försäkringar så fruktansvärt mycket dyrare ?
Martin visade ju innan om jag minns rätt att det är väldigt få elbilar som stjäls över huvud taget så vad grundar sig de sjukt höga försäkringarna i för just Tesla ? Någon som vet detta ?

Om jag kollar på t ex en Audi RS6/S6, BMW M5 eller liknande så är den (något) billigare än en Tesla S av liknande årsmodell P100D ludacris t ex. Direkt underligt om du frågar mig - om det inte hänger ihop med att det är mer fel på Tesla eller att de körs vildare än en M5 eller RS6 ?!

En parameter som också spelar in är ju vad reparationerna kostar, kan det vara ett Teslan är dyrare att reparera?

Skrivet av snajk:

Samtidigt förlorar man mycket av värdet av testet då. Man kan ju inte jämföra en bil körd på samma slinga ena dagen med en körd på samma slinga nästa dag för både ståtid och kördistans kan ju variera, för att inte nämna inbromsningar och så. Men det är ju därför vi har standardiserade tester förstås, typ WLTP och liknande. Den amerikanska teststandarden "EPA" är mer pessimistisk än WLTP, för elbilar inte sällan väl pessimistisk, och redovisar också siffror separat för stadstrafik och så, så den kan vara intressant att titta på. Till exempel denna tabell som dock inte har med alla elbilar på något sätt.

Så är det ju med alla tester som görs i verklig miljö vid olika tillfällen men testet kan fortfarande visa på skillnaderna mellan stads och lands/motorvägs körning för den aktuella modellen.

Permalänk
Medlem

Jag försäkrar min Model S med halvförsäkring för 700 kr per månad. Tycker det är helt okej, ett par hundringar mer än min förra Audi. Förstår att den är dyr att försäkra med tanke på hur tramsigt mycket teknik det sitter överallt och hur osäkra försäkringsbolagen är. När jag kollade senast så vill några inte ens försäkra bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Förstår att den är dyr att försäkra med tanke på hur tramsigt mycket teknik det sitter överallt och hur osäkra försäkringsbolagen är. När jag kollade senast så vill några inte ens försäkra bilen.

Nyfiken; Vilken teknik är det som är tramsig?

Skrivet av MacAllan:

En parameter som också spelar in är ju vad reparationerna kostar, kan det vara ett Teslan är dyrare att reparera?

För att hålla ner vikten så har ju Tesla lite mer aluminium än de flesta bilar, och det brukar vara lite svårare och dyrare att arbeta med än vanlig plåt. Men det är inte ensamma. Tex. så har ju en del Audi har ju också en hel del alu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Måste få ranta lite om laddningsmarknaden.

Prismässigt är det fullständigt oöverblickbart. Varje app ger olika pris vid en given stolpe, vissa har olika taxa för olika effekt också. Huuur står folk ut?!

Finns det någon tjänst där man kan mata in alla sina taggar, abonnemang etc och få ut vilken blipp som ger lägst pris vid en given stolpe?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; Vilken teknik är det som är tramsig?

Dörrhantag som fälls ut med elmotor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

En parameter som också spelar in är ju vad reparationerna kostar, kan det vara ett Teslan är dyrare att reparera?

De är nog inte så billiga, men jag tror inte de står ut så kraftigt där i alla fall. Sen borde ju risken att behöva repareras vara lägre för en elbil med mycket färre rörliga delar och liknande.

Citat:

Så är det ju med alla tester som görs i verklig miljö vid olika tillfällen men testet kan fortfarande visa på skillnaderna mellan stads och lands/motorvägs körning för den aktuella modellen.

Jo jag säger inte att det är värdelöst med den typen av tester i "verkliga situationer". Men de flesta använder väl förbrukningssiffror för att jämföra bilar, och då blir det ju väldigt konstigt om bil X drar 70% av bil Y i test Z, men när man läser det finstilta så kördes bil X genom en stad mitt i semestern i juli utan några större mängder trafik och bil Y i rusning i februari i samma stad liksom. De kan ha gjort allt de kan för att det ska vara rättvist, försökt köra exakt samma slinga, samma snitthastighet, samma vikt på föraren och så vidare, men resultaten är ändå inte bra att jämföra.

Man kan kritisera de körslingor eller testcykler som används, att de är för enkla, har för stort fokus på det ena eller andra, och det gör ju att de kanske inte är det bästa att bedöma exempelvis utsläpp över en bils livslängd eller så. Men de är ju ganska bra på att visa skillnaden mellan två bilar. Om bil X enligt WLTP "drar" 2 kWh per mil och bil Y 1,8 så borde bil Y ligga ungefär tio procent lägre i allmänhet. Tittar man på detaljerna och ser att bil X drog mindre än Y i stadstrafik men mer på motorväg exempelvis så kan man ju ta med detta i sin beräkning också. Kör du mest i stan kanske det är viktigare med förbrukningen eller räckvidden i stan, men sannolikt är det på långresa som räckvidden är ett problem förstås. Vad man vet när det gäller WLTP är att ingen av bilarna man jämför har körts i gynnsamma eller ogynnsamma förhållanden och att de har gjort samma manövrar, körts samma sträckor i samma hastighet och så.

När jag jobbade som provförare var det ju väldigt tydligt att man inte kunde bedöma exempelvis en varm bil på exakt samma sätt som en kall bil. Där handlade det inte om förbrukning eller liknande förstås, utan man letade efter missljud och så. Men en iskall bil är ju stelare än en varm, vilket gör att den låter mer men också att ljuden får lite av en annan karaktär. Förbrukningen, än mer i en elbil, påverkas dock mer än så.

Det är ju som laxpudding brukar säga om tester av TV-apparater. Det kan absolut vara intressant och ha värde att läsa typ Ljud och Bilds tester även om det bara handlar om en snubbe som kollar på några grejer på skärmen och drar fram ett betyg ur röven. Men vill man veta vilken som är bäst, vilka svagheter och styrkor en viss TV har får man ju läsa mer vetenskapligt utförda tester där man mäter paneler i kontrollerade förhållanden. Rtings liksom, inte PC för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tja, 260kW (Edit: nehe, ännu mer typ 350kW!) vilket väl är exakt det den laddar med som mest? Skulle vara intressant att känna skillnaden mellan 0 regen (100% laddat batteri tex) och med regen i dessa hastigheter vid kraftiga inbromsningar... det måste ju märkas skillnad i känsla!