Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

7 stopp för snabbladdning, en långsamladdning. Första dagen i Gränna, Värnamo, Helsingborg och Nyborg. Sedan laddade vi under natten på hotellet i Åbenrå. Andra dagen Neumunster, Dammer Berge, Apeldoorn. Vi stannade nog på varannan eller var tredje Ionitystation, så det fanns gott om marginal. Sedan tyckte jag att det i både Nederländerna och Tyskland fanns gott om annan laddning att tillgå om ser bortom Ionity. 🙃

2 vuxna, jag och frun. Och en hel del Belgisk öl och choklad på hemvägen! 😅

Ok tack, klurar på om den är lagom stor för mig, fruga och barn på 7 och 9 år. Får kika påt.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Ok tack, klurar på om den är lagom stor för mig, fruga och barn på 7 och 9 år. Får kika påt.

Har du enbart provkört själv (vilket jag antar), så nästa gång du provkör så ta med hela familjen så får ni lätt testat om den fungerar för er alla.

Sedan finns ju den lite större ID4 att provköra samtidigt, om ID3 visar sig vara en för liten bil när alla är med på semester.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Åkte bakom en hyundai ionic 5 på väg till jobbet idag, och måste ju säga jäklar vilken sexig bakdel på den bilen! Fick verkligen "futuristiskt 80-tal"-vibbar från den med linjerna och baklyktorna! Mer sån här styling please

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Åkte bakom en hyundai ionic 5 på väg till jobbet idag, och måste ju säga jäklar vilken sexig bakdel på den bilen! Fick verkligen "futuristiskt 80-tal"-vibbar från den med linjerna och baklyktorna! Mer sån här styling please

Jag håller verkligen med. Frågan är om den kommer att kännas lika cool om/när den blir mer vanlig. Jag såg exempelvis en Ioniq 5 taxi i helgen för första gången, vilket någonstans drog ner min uppfattning om den en aning. Den var i alla fall inte täckt med dekaler eller så, men en liten taxiskylt och de gula plåtarna gjorde den ju mer vardaglig på något sätt.

Lite samma med Id4 som färdtjänsten har börjat använda här. Inte för att det är en bil jag tyckte var särskilt snygg från början men när man ser ett antal varje dag i någon ful lime-grön färg med skolskjutsskylt och liknande så känns den förstås mindre speciell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller verkligen med. Frågan är om den kommer att kännas lika cool om/när den blir mer vanlig. Jag såg exempelvis en Ioniq 5 taxi i helgen för första gången, vilket någonstans drog ner min uppfattning om den en aning. Den var i alla fall inte täckt med dekaler eller så, men en liten taxiskylt och de gula plåtarna gjorde den ju mer vardaglig på något sätt.

Lite samma med Id4 som färdtjänsten har börjat använda här. Inte för att det är en bil jag tyckte var särskilt snygg från början men när man ser ett antal varje dag i någon ful lime-grön färg med skolskjutsskylt och liknande så känns den förstås mindre speciell.

Så är det ju säkert, ju vanligare en bil är desto "tråkigare" blir stylingen, men änsålänge var det head turner i mina ögon

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har aldrig kört Performanceversionen av Polestar 2, det är enbart bilar med Plus och Pilot. Precis som du har jag hört om dämparna, lite synd för guldiga detaljerna är supersnygga!

Verkat få mycket motstånd om ljudnivån från Polestar-användare. Kul att ni är nöjda med er bil, jag håller med om att det är en fantastisk bil Jag tycker dock fortfarande att det är en bullrig bil. Kommer testa den mer fullskaligt i slutet av februari och kommer då bland annat ha en decibelmätare med mig, något jag precis införskaffat. Sen skiljer ju sådana siffror ungefär lika mycket som vilken räckvidd man får ut, men alltid roligt med siffror

Bara för att följa upp lite från vår diskussion tidigare. Jag var nyss iväg och fick monterat på sommarhjulen: 20” originalfälg, ej Performance, med Continental PremiumContact 6 245/40-20 som rullat knappt en säsong. Vinterhjulen är 19” originalfälg med Continental VikingContact 7 245/45-19.

Vilken skillnad i ljudnivå! Tänkte inte så mycket på det i höstas vid byte till vinterdäcken (snöstorm och allt), men nu blev det väldigt tydligt hur mycket mer sommardäcken låter. Inte jättekonstigt att ett sommardäck kan låta mer med tanke på att det är hårdare gummi och temperaturen låg runt nollan, men dessa låter vääldigt mycket mer. Man har ju hunnit prova ett gäng olika däck (och tillverkare) på olika bilar genom åren, och dessa sommardäck får jag nog säga är om inte de mest högljudda jag testat så åtminstone en stark tvåa.

Hade varit intressant att veta vilket däck som satt/sitter på nu när du testat/testar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman: är det run flat-däck som standard på polestar?
Min erfarenhet säger att RFT är väldigt negativt för ljudnivån. Har bytt från att ha RFT på både sommar och vinter till vanliga. Men ja bredd, profil och det spelar stor roll också, så skillnaden mellan sommar och vinter kvarstår.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Bara för att följa upp lite från vår diskussion tidigare. Jag var nyss iväg och fick monterat på sommarhjulen: 20” originalfälg, ej Performance, med Continental PremiumContact 6 245/40-20 som rullat knappt en säsong. Vinterhjulen är 19” originalfälg med Continental VikingContact 7 245/45-19.

Vilken skillnad i ljudnivå! Tänkte inte så mycket på det i höstas vid byte till vinterdäcken (snöstorm och allt), men nu blev det väldigt tydligt hur mycket mer sommardäcken låter. Inte jättekonstigt att ett sommardäck kan låta mer med tanke på att det är hårdare gummi och temperaturen låg runt nollan, men dessa låter vääldigt mycket mer. Man har ju hunnit prova ett gäng olika däck (och tillverkare) på olika bilar genom åren, och dessa sommardäck får jag nog säga är om inte de mest högljudda jag testat så åtminstone en stark tvåa.

Hade varit intressant att veta vilket däck som satt/sitter på nu när du testat/testar.

Den bil jag körde upp till Åre med i februari hade 19" Nokian Hakkapeliitta R3, nordiska friktionsdäck. Även dessa är däck som Polestar levererar sina bilar med. Åker man över 100 så är det väldigt mycket ljud i Polestar 2 imo.

Intressant att du tycker dom är så högljudda, hade kollat på PremiumContact 6 till min nya bil, också 20", men kanske ska skippa det då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Den bil jag körde upp till Åre med i februari hade 19" Nokian Hakkapeliitta R3, nordiska friktionsdäck. Även dessa är däck som Polestar levererar sina bilar med. Åker man över 100 så är det väldigt mycket ljud i Polestar 2 imo.

Intressant att du tycker dom är så högljudda, hade kollat på PremiumContact 6 till min nya bil, också 20", men kanske ska skippa det då

Har för mig att PC6 är några av dom tystaste däcken med deras ContiSilent-skum. Talar ju för att du kanske byter ner dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Har för mig att PC6 är några av dom tystaste däcken med deras ContiSilent-skum. Talar ju för att du kanske byter ner dig.

Nja, byta ner är svårt. Funderar på 20" som sommardäck ist för tråkiga 19" som Mustangen kommer med, å då har jag ju inget alls Lite mindre räckvidd men vem bryr sig, jag kommer så långt jag vill ändå!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Dimman: är det run flat-däck som standard på polestar?
Min erfarenhet säger att RFT är väldigt negativt för ljudnivån. Har bytt från att ha RFT på både sommar och vinter till vanliga. Men ja bredd, profil och det spelar stor roll också, så skillnaden mellan sommar och vinter kvarstår.

Jag tror inte dessa är run flat.

Skrivet av Chippen2188:

Den bil jag körde upp till Åre med i februari hade 19" Nokian Hakkapeliitta R3, nordiska friktionsdäck. Även dessa är däck som Polestar levererar sina bilar med. Åker man över 100 så är det väldigt mycket ljud i Polestar 2 imo.

Intressant att du tycker dom är så högljudda, hade kollat på PremiumContact 6 till min nya bil, också 20", men kanske ska skippa det då

Typiskt, det vore väl för synd om vi hade kunnat jämföra rakt av (Fortsätter nedan..)

Skrivet av MP-Jan:

Har för mig att PC6 är några av dom tystaste däcken med deras ContiSilent-skum. Talar ju för att du kanske byter ner dig.

Om man ska tro marknadsföringen så är dom tysta. Om man läser recensioner (jag har främst tittat på privatpersoners recensioner) så sammanfattas de mer eller mindre av "very very very very noisy tires". Det intressanta är ju dock att jag kört med PC6 i somras utan att direkt reflektera över vägljudet. Det blev bara väldigt påtagligt nu vid bytet från vinterdäcken (VikingContact 7).

Jag har inget i övrigt att klaga på när det gäller däcken, tycker greppet varit utmärkt i vått och torrt. Hade Pirelli P7 Cinturato (standard) på Alltracken jag hade tidigare. Upplevde dom som tystare (245/40-19), men den bilen är ju också något lättare. Som vinterdäck körde jag på Michelin X-Ice 3, var mycket nöjd med dessa överlag också.

Än mer off topic så brukade jag för ett antal år sen pendla 3000+ mil om året i en V70 (-10). Den slet framdäck nått otroligt så fick lov att hinna testa Yokohama, Pirelli, Continental och slutligen Landsail på den bilen. Vinnare där var utan tvekan Landsail LS388 (225/50-17). Våtgrepp som Continental, mycket bra väggrepp vid torrt väglag och extremt tysta däck. De höll dessutom 2-3ggr längre än Contintenal på den bilen. Svärföräldrarna provade Landsail på en XC70 och hade däremot inget gott att säga om de däcken, så slutsatsen man kan dra är väl att däck presterar väldigt olika beroende på dimensioner och bil

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

20 tum sitter på mina sommardäck, 19 på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Ok tack, klurar på om den är lagom stor för mig, fruga och barn på 7 och 9 år. Får kika påt.

Jag hittade info om att Id.4 tom. har mer benutrymme i bak än Q4, annars vet jag att Q4 har grymt bra med plats på längden. Leveranstiderna dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om man ska tro marknadsföringen så är dom tysta. Om man läser recensioner (jag har främst tittat på privatpersoners recensioner) så sammanfattas de mer eller mindre av "very very very very noisy tires". Det intressanta är ju dock att jag kört med PC6 i somras utan att direkt reflektera över vägljudet. Det blev bara väldigt påtagligt nu vid bytet från vinterdäcken (VikingContact 7).

Tyska AMS test
"External noise testing had no advantage for the foam damped Continental, which was the noisiest outside but the quietest inside the car."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

20 tum sitter på mina sommardäck, 19 på vintern.

Vad är det för däck på 20"? Min LR AWD kommer ju med 19" som standard vilket jag tycker är lite tråkigt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AddeC:

Ok tack, klurar på om den är lagom stor för mig, fruga och barn på 7 och 9 år. Får kika påt.

Jag har själv inte barn och har inte heller åkt några direkta långresor med någon i baksätet. Men när det inte ska inrymmas bakåtvända barnstolar tror jag det fungerar. Däremot kanske bagageutrymmet är i det allra minsta laget för fyra personer.

Ena kollegan som också har en ID.3a får det att fungera till ett barn (<2år) i bakåtvänd stol och med vagn i bak. Men då använder de det främre passagerarsätet som lastutrymme, utöver det som blir kvar i bak.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tyska AMS test
"External noise testing had no advantage for the foam damped Continental, which was the noisiest outside but the quietest inside the car."

Jag vet inte riktigt vad du försöker bevisa? Flera "professionella tester" görs med en bil och en däckdimension. Testet du länkar till verkar ha testat en Audi RunFlat-modell av däcket exempelvis. Hur det står sig mot "den vanliga varianten" kan vi ju bara spekulera i.

Jag har däcket i fråga på min bil och majoriteten av de recensioner jag läst (från privatpersoner som kör med dessa däck) upplever dem som bullriga. Är våra upplevelser felaktiga menar du?

EDIT: Jag tycker hela den citerade textraden rimmar illa generellt. Det brukar sällan "låta mindre av att något låter mer". Jag killgissar på att det är väldigt bilspecifikt, att den bilen var bättre på att dämpa vissa frekvenser eller liknande.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag vet inte riktigt vad du försöker bevisa? Flera "professionella tester" görs med en bil och en däckdimension. Testet du länkar till verkar ha testat en Audi RunFlat-modell av däcket exempelvis. Hur det står sig mot "den vanliga varianten" kan vi ju bara spekulera i.

Jag har däcket i fråga på min bil och majoriteten av de recensioner jag läst (från privatpersoner som kör med dessa däck) upplever dem som bullriga. Har vi fel menar du?

Snarare upplysa men you do you. Det blir utomordentligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Snarare upplysa men you do you. Det blir utomordentligt bra.

Då har du upplyst oss om att i ett specifikt test av en specifik modell och dimension, med en specifik bil så kom man fram till ett specifikt resultat. Tack.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

20 tum sitter på mina sommardäck, 19 på vintern.

Skrivet av Chippen2188:

Vad är det för däck på 20"? Min LR AWD kommer ju med 19" som standard vilket jag tycker är lite tråkigt

18" som gäller för mig rakt av. Gillar inte onödigt stora fälgar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Elbilar som ökat i pris

Här är de elbilarna som alldeles nyligen ökat i pris.

Ordinarie pris på den svenska marknaden för grundversionen.

Priserna är inhämtade idag (2022-04-05) och jämförs med priserna från 2022-03-02.

Bilmodell - Pris nu - Förändring

Cupra Born 58 466 900 +14 000
Cupra Born e-Boost 58 483 900 +14 000
Cupra Born e-Boost 77 508 900 +14 000

DS 3 Crossback E-Tense 495 000 +15 000

Ford Mustang Mach-e AWD Long Range 799 900 +52 000
Ford Mustang Mach-e AWD Standard Range 719 900 +45 000
Ford Mustang Mach-e GT 929 900 +55 000
Ford Mustang Mach-e RWD Long Range 719 900 +50 000
Ford Mustang Mach-e RWD Standard Range 649 900 +63 000

Hyundai Kona Electric 39 kWh 424 900 +45 000
Hyundai Kona Electric 64 kWh 474 900 +35 000

Kia e-Soul 64 kWh 461 900 +9 000

Mercedes EQA 250 543 900 +10 000
Mercedes EQA 300 4Matic 583 900 +10 000
Mercedes EQA 350 4Matic 613 900 +10 000
Mercedes EQB 250 581 900 +10 000
Mercedes EQB 300 4Matic 607 900 +10 000
Mercedes EQB 350 4Matic 637 900 +10 000
Mercedes EQS 580 4Matic 1 593 900 +18 900

Opel Corsa-e 442 400 +7 500
Opel Mokka-e 514 900 +5 000

Peugeot e-2008 504 900 +75 000
Peugeot e-208 469 900 +10 000

Renault Megane E-Tech Electric 160 kW 60 kWh 485 900 +32 000
Renault Megane E-Tech Electric 96 kW 40 kWh 435 900 +32 000
Renault Zoe R110 450 990 +48 000
Renault Zoe R135 472 990 +48 000

Tesla Model 3 604 990 +45 000
Tesla Model 3 Long Range 682 990 +53 000
Tesla Model 3 Performance 724 990 +35 090
Tesla Model Y Long Range 724 990 +5 090

Volkswagen ID.3 Pro Performance 499 900 +18 000
Volkswagen ID.4 GTX 609 900 +25 000
Volkswagen ID.4 Pro Performance 544 900 +20 000
Volkswagen ID.5 GTX 634 900 +25 000
Volkswagen ID.5 Pro Performance 569 900 +20 000

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

18" som gäller för mig rakt av. Gillar inte onödigt stora fälgar.

Vilken tur att det inte är du som ska vara nöjd med min bil då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Då har du upplyst oss om att i ett specifikt test av en specifik modell och dimension, med en specifik bil så kom man fram till ett specifikt resultat. Tack.

Som jag har förstått är du lite defensiv gällande dina val av däck och bil, samt dina upplevelser. Men låt mig ändå utmana dom: har du kört din Polestar 2 på några andra sommardäck? Om ja: hur lät det då?

Annars har ju du bara upplyst oss om din anekdotiska upplevelse av en uppsättning sommardäck jämfört med en annan uppsättning vinterdäck. Tack för det f.ö. Jag vill inte förringa dina och andras upplevelser av högljudda sommardäck från Continental, specifikt Premium Contact 6. Tror nog att jag ändå hellre följer resultat från däcktest utförda av "professionella" än subjektiva upplevelser från privatbilister (som sällan är opartiska heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vilken tur att det inte är du som ska vara nöjd med min bil då

Samma med min.

Men för att slippa onödigt "gnabbande", och istället fokusera diskussionen på konstruktiva saker och på varför:

Fördelen som jag ser det med att undvika enormt stora hjul är bättre komfort, lägre ljud/bullernivå, lägre däckspriser, och framför allt för elbilar även lägre energiåtgång och därmed mycket längre räckvidd. Dvs. man kan köra klart längre mellan laddstoppen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samma med min.

Men för att slippa onödigt "gnabbande", och istället fokusera diskussionen på konstruktiva saker och på varför:

Fördelen som jag ser det med att undvika enormt stora hjul är bättre komfort, lägre ljud/bullernivå, lägre däckspriser, och framför allt för elbilar även lägre energiåtgång och därmed mycket längre räckvidd. Dvs. man kan köra klart längre mellan laddstoppen.

Tror inte någon kommer säga emot det där. Men som jag skrev tidigare, jag vill ha 20” och struntar i om räckvidden blir något mindre, det är marginellt i vilket fall.

Och vad jag vill är inte alltid samma sak som du vill, vare sig det gäller fälgar, färg eller något annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu ska jag blotta min totala okunskap inom området. Det är helt ok att skratta åt mig

Laddade min nya XC40 recharge för första gången genom laddstoplen på jobbet idag (typ2.kontakt). Hade lite bråttom när jag skulle åka hemåt men när jag satte mig i bilen så notrerar jag att den endast laddat 8% på 9 timmar? Är det rimligt eller missar jag någon inställning nånstans?

Stryper fastighetsägarna effekten i laddstolparna på P-platserna? Det är ju inte så att P-platsen på något sätt är gratis (garage i Stockholms innerstad) och om den bara laddar 8% på en hel dag så kan man lika gärna ha en billigare icke-elbilsplats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Nu ska jag blotta min totala okunskap inom området. Det är helt ok att skratta åt mig

Laddade min nya XC40 recharge för första gången genom laddstoplen på jobbet idag (typ2.kontakt). Hade lite bråttom när jag skulle åka hemåt men när jag satte mig i bilen så notrerar jag att den endast laddat 8% på 9 timmar? Är det rimligt eller missar jag någon inställning nånstans?

Stryper fastighetsägarna effekten i laddstolparna på P-platserna? Det är ju inte så att P-platsen på något sätt är gratis (garage i Stockholms innerstad) och om den bara laddar 8% på en hel dag så kan man lika gärna ha en billigare icke-elbilsplats...

Att den laddar 8% på 9h är inte normalt, det är stor sannolikhet att laddningen har slutat eller att det har varit extremt strypt hastighet. Även om du laddar i 3,7 kW, så ska du ha fått betydligt mer än 8% under 9h.

Om fastighetsägaren stryper strömmen får du nog kolla med dom, det är ingenting jag hört talas om tidigare. Sätter man upp laddstolpar så är det såklart meningen att dom ska användas

Något du också kan kolla är inställningen i bilen, under laddning, så att du inte har ställt ampere för lågt, då brgränsar bilen sig själv

Grattis till nya bilen, XC40 är mycket trevlig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att den laddar 8% på 9h är inte normalt, det är stor sannolikhet att laddningen har slutat eller att det har varit extremt strypt hastighet. Även om du laddar i 3,7 kW, så ska du ha fått betydligt mer än 8% under 9h.

Om fastighetsägaren stryper strömmen får du nog kolla med dom, det är ingenting jag hört talas om tidigare. Sätter man upp laddstolpar så är det såklart meningen att dom ska användas

Något du också kan kolla är inställningen i bilen, under laddning, så att du inte har ställt ampere för lågt, då brgränsar bilen sig själv

Grattis till nya bilen, XC40 är mycket trevlig

Tack för svar!

Vad för ampere ska man ställa in? Är det bara att dra upp mätaren till max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Nu ska jag blotta min totala okunskap inom området. Det är helt ok att skratta åt mig

Laddade min nya XC40 recharge för första gången genom laddstoplen på jobbet idag (typ2.kontakt). Hade lite bråttom när jag skulle åka hemåt men när jag satte mig i bilen så notrerar jag att den endast laddat 8% på 9 timmar? Är det rimligt eller missar jag någon inställning nånstans?

Stryper fastighetsägarna effekten i laddstolparna på P-platserna? Det är ju inte så att P-platsen på något sätt är gratis (garage i Stockholms innerstad) och om den bara laddar 8% på en hel dag så kan man lika gärna ha en billigare icke-elbilsplats...

Kolla på t ex ChargeFinder vad för effekt laddaren borde ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Tack för svar!

Vad för ampere ska man ställa in? Är det bara att dra upp mätaren till max?

Ja, den går till 32 som max, jag har på full. Laddboxen/stolpen sköter effekten själv så det finns inget behov av att göra det i bilen. Det är om man har en dumladdare men det finns typ inga såna kvar idag, dom flesta löser det själv

Visa signatur