Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Hittar du en GT-line till en schysst deal är det en av dom bästa elbilarna du kan få tag på i dagsläget. Min bästa vän köpte en Model Y LR för att leveranstiden var kortare (när det spökade första gången om gränser för miljöbonus eller inte). Han har inga problem att erkänna att EV6an som han och jag provkörde samtidigt var nog den bättre bilen.
Jag ska inte vurma för någon bil eller något märke (i någon orimlig utsträckning) men Kia EV6 är välförtjänt av Årets Bil-priset. Gratulerar dom som hann teckna en GT-line för 6495kr/mån på privatleasing. Vilket kap!

Måste erkänna att jag hade kunnat gjort det tidigt i oktober för leverans i mars (sades det då). Snålade in och tog MG Marvel P istället. Jag har funderat mer än en gång på om jag verkligen gjorde rätt val 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Just nu 9-12 månaders leveranstid. Fast det gäller väl snart alla märken och modeller...

Är nog på alla bilar nu. Ser ingen poäng att beställa något med den leveranstiden, min nuvarande ICE får fungera ett tag till.

Permalänk
Avstängd

Jag har hört lite viskningar i skogen, flera handlar har flera Mach-E på lager runt om i landet, obokade eller som kommer in mellan man och juli.
Så jag kanske kan fånga en söder om göteborg och sedan 40-45 mil hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har hört lite viskningar i skogen, flera handlar har flera Mach-E på lager runt om i landet, obokade eller som kommer in mellan man och juli.
Så jag kanske kan fånga en söder om göteborg och sedan 40-45 mil hem

Jadå, jag beställde i måndags och har planerad leverans i maj, vad jag förstått står den redan på en båt på väg över till Europa Så visst finns det, beroende på spec så kunde man få ännu tidigare. Ring runt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter otroligt mycket om och men, förbeställning på solterra med leverans i september lyckades jag hitta en Volvo XC40 recharge twin engine med pluspaketet för 6100 kr leasing, 2k mil. Väldigt mycket bil för pengarna, finns såklart några nackdelar så som halvdan räckvid, däremot har jag gott om snabbladdare i Skellefteå där jag jobbar, samt laddare på jobbet och en egen hemma. Däremot får jag hämta bilen i Södra Sverige så blir en 100+ mil roadtrip för att hämta den i Juni.

Är 190+ och volvo-säterna är ärligt talat det som fick mig att till sist bestämma mig denna rackare. Enda jag sitter bekvämt i, jag behöver som minst köra 18 mil i veckan och som mest 36 mil så sitta bekvämt är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Utbud möter efterfrågan. Folks största rädsla för elbil är räckvidden, och det är sånt de forskar om på Youtube när det bär av att leta ny bil. Och youtubers anpassar sin content efter det folk vill se. Win win.

Räckviddsångesten härstammar nog från alla skrämsel-artiklar i biltidningar, Aftonbladet och allmänt på nätet som man har kunnat läsa de senaste 5-10 åren. Den gamla bilindustrin har länge varit emot elbilens utveckling och framfart, så man har väl jobbat aktivt med att skrämma iväg kunderna tillbaka till fossilbilen.

Media har en extremt stark påverkan på allmänheten och de är duktiga på att predika en allmän uppfattning eller en sk "conventional wisdow" till folket. Och folk minns vad de läst. Så än idag tror många att man kommer 10 mil på elbil och den kan helt plötsligt stanna mitt i vägen och bara dö för att batteriet är tomt. Ja eller den andra skrönan att batterier i elbilar automatiskt pajar efter några år och de kostar 300 000kr att byta ut. Många som håller fast i den tron. Tacka media för det.

Visst finns det säkert mycket dålig click-bait-artiklar i Aftonbladet, på sociala media, etc, men tycker att AMS håller en rätt bra kvalitet över lag. Alrik som är chefredaktör gillar verkligen elbilar, och har länge kört en själv.

Sedan tror jag inte att det är så illa hos allmänheten som vissa vill göra gällande.

Det såldes 25% elbilar i januari och februari, och nu i mars var den siffran uppe i 31%. Dvs. var tredje bil som säljs i dag är en elbil. Förra året vid denna tiden så låg siffran på 5%.

Det har ändå hänt en enormt stor förändring på bara ett år.

https://alltomelbil.se/statistik-manga-valjer-elbil-31-procen...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej men 90% av biltesterna av ICE bilar handlar inte heller om att dra husvagnar. Det är det oproportionerliga i fokuset på räckvidd / långresor hos elbilar som är poängen. Förklaringen till det har du i inlägget under ditt.

Har ingen statistik på detta. Har du?

Känns som det är mycket egna gissningar och subjektiva tyckanden som florerar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Otroligt många begagnade Tesla med varierande mil som kommit ut senaste tiden. Har dålig koll på läget, lätt- eller svårsålt till de priserna med ett antal mil på mätaren?
Tesla på Bytbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fick iväg en beställning på en Cupra Born igår och idag höjde Cupra priserna. Lite tur ska man ha ibland. 🙂
Preliminär leverans i augusti så blir en sista bilsemester med bensinare. 🙂

Gott!

Har sagt till alla; prishöjningar kommer komma. Vänta inte med att beställa elbil. Vet att ID-bilarna (som är syskon med Born) skulle höjas efter den 1/4. Fler höjningar kommer komma.

Stort grattis till nya elbilen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har ingen statistik på detta. Har du?

Känns som det är mycket egna gissningar och subjektiva tyckanden som florerar.

Självklart inte, det spelar ingen roll om det är 70% eller 90%. Men du tycker alltså att det är en minoritet av testerna som fokuserar på räckvidd / snabbladdning?

Vi får väl agree to disagree helt enkelt om så är fallet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Otroligt många begagnade Tesla med varierande mil som kommit ut senaste tiden. Har dålig koll på läget, lätt- eller svårsålt till de priserna med ett antal mil på mätaren?
Tesla på Bytbil

Många 3:or från 2019 = leasingbilar som lämnats tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Är nog på alla bilar nu. Ser ingen poäng att beställa något med den leveranstiden, min nuvarande ICE får fungera ett tag till.

Vänta inte. Iaf. inte om du vill byta till en elbil inom de närmaste åren.

Det kommer bara bli dyrare och ännu längre leveranstider. Köper du en idag så kommer du lätt kunna sälja den utan förlust inom ett år.

Det finns dessutom tillverkare som än så länge håller en hyfsad produktionstakt. Tesla och Ford är några av de. Har modeller med en leveranstid på 1-2 månader.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Efter otroligt mycket om och men, förbeställning på solterra med leverans i september lyckades jag hitta en Volvo XC40 recharge twin engine med pluspaketet för 6100 kr leasing, 2k mil. Väldigt mycket bil för pengarna, finns såklart några nackdelar så som halvdan räckvid, däremot har jag gott om snabbladdare i Skellefteå där jag jobbar, samt laddare på jobbet och en egen hemma. Däremot får jag hämta bilen i Södra Sverige så blir en 100+ mil roadtrip för att hämta den i Juni.

Är 190+ och volvo-säterna är ärligt talat det som fick mig att till sist bestämma mig denna rackare. Enda jag sitter bekvämt i, jag behöver som minst köra 18 mil i veckan och som mest 36 mil så sitta bekvämt är viktigt.

Riktigt kap och grymt bra pris på en sådan fin bil!

Volvos stolar är i mitt tycke (säkert personligt) bland de absolut bästa som finns i branschen. Älskar de när man kör långt (tyvärr så har vi inte en Volvo längre själva).

Stort grattis!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Efter otroligt mycket om och men, förbeställning på solterra med leverans i september lyckades jag hitta en Volvo XC40 recharge twin engine med pluspaketet för 6100 kr leasing, 2k mil. Väldigt mycket bil för pengarna, finns såklart några nackdelar så som halvdan räckvid, däremot har jag gott om snabbladdare i Skellefteå där jag jobbar, samt laddare på jobbet och en egen hemma. Däremot får jag hämta bilen i Södra Sverige så blir en 100+ mil roadtrip för att hämta den i Juni.

Är 190+ och volvo-säterna är ärligt talat det som fick mig att till sist bestämma mig denna rackare. Enda jag sitter bekvämt i, jag behöver som minst köra 18 mil i veckan och som mest 36 mil så sitta bekvämt är viktigt.

Jag är 183cm och kunde inte sitta alls i XC40. Fick kramp i foten
Det var min nr1 bil att köpa efter Volvo V40 men gick bort helt efter en provkörning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har alltid påstått att dagens bilar kommer med sjukt för stora fälgar och hjul. Nu har även forskarna räknat på att det drar mindre energi från batteriet med mindre hjul på elbilar. Ibland så räcker det med att endast byta det främre hjulparet för att sänka sin energikonsumtion i bilen.

https://alltomelbil.se/forskarnas-enkla-knep-for-att-forlanga...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har alltid påstått att dagens bilar kommer med sjukt för stora fälgar och hjul. Nu har även forskarna räknat på att det drar mindre energi från batteriet med mindre hjul på elbilar. Ibland så räcker det med att endast byta det främre hjulparet för att sänka sin energikonsumtion i bilen.

https://alltomelbil.se/forskarnas-enkla-knep-for-att-forlanga...

De som kör dragster vet vad de sysslar med. Det gäller att håll ned storleken på framhjulen för räckviddens skull, för man vill ju inte ha soppatorsk efter 398 meter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är 183cm och kunde inte sitta alls i XC40. Fick kramp i foten
Det var min nr1 bil att köpa efter Volvo V40 men gick bort helt efter en provkörning.

Jag har inte allt för långa ben utan överkroppen har de extra CM:erna. Volvo är enda som varit riktigt bekvämt för mig. Har nu en Kia E-niro som funkat ok, men jag sitter med huvudet mot taket och ser inte hela rutan på ett fånigt vis, men har funkat mer än ok om jag ska vara ärlig. Blev dock riktigt positivt överraskad när jag testade XC40, den är lite större, lite högre men fortfarande en smidig suv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Riktigt kap och grymt bra pris på en sådan fin bil!

Volvos stolar är i mitt tycke (säkert personligt) bland de absolut bästa som finns i branschen. Älskar de när man kör långt (tyvärr så har vi inte en Volvo längre själva).

Stort grattis!

Ja jag känner samma sak, hade more or less gett upp att hitta en 4hjulsdriven bil med leverans innan höst-vinter, sen så gav blocket mig en notis och jag kastade mig över telefonen. Har en Kia E-niro 2019 nu så jag kör förhållandevis billigt men då jag äger den så tänkte jag att det är betydligt roligare att sälja den, lösa lånet och lägga resterande pengarna på solceller till gården istället så man känner att dyrt el och bensinpris inte är hela världen framöver.

Är hur som helst super peppad!

Permalänk
Medlem

Model Y nu som A-traktor med ny begränsning av hastighet och effekt i mjukvara från Tesla som är typgodkänd. Funderar på att beställa en åt dottern som är 15 och behöver en bil nu till sommaren.

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-y-som-a-traktor/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Provkörde en XC40 P6 (heter den så fwd-modellen?) och tyckte den var rätt okej, den traditionella volvo-känslan infann sig i reglage osv, men ljudnivån på ren asfalt var ju horribel i jämförelse med de övriga elbilar som jag provat så som ev6,id.4 samt Enyaq.

Detta var förvisso på 21" odubbade "recharge"-däck men upplevde bilen som lika högljudd som min Kia Optima, men läser man runt bland inlägg på nätet så är ju folk nöjda med bilen över lag, är era XC40 högljudda eller kommer ni från en ice-bil som väsnades än mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Provkörde en XC40 P6 (heter den så fwd-modellen?) och tyckte den var rätt okej, den traditionella volvo-känslan infann sig i reglage osv, men ljudnivån på ren asfalt var ju horribel i jämförelse med de övriga elbilar som jag provat så som ev6,id.4 samt Enyaq.

Detta var förvisso på 21" odubbade "recharge"-däck men upplevde bilen som lika högljudd som min Kia Optima, men läser man runt bland inlägg på nätet så är ju folk nöjda med bilen över lag, är era XC40 högljudda eller kommer ni från en ice-bil som väsnades än mer?

Ja, XC40 är högljudd. Min har 19" Recharge-däck men det spelar ingen roll, vägljudet är inget man kommer ifrån tyvärr. Bra bil om man tycker om Volvo, men mjukvaran lämnar lite att önska. Google Maps är grymt men mycket buggar och funktioner som fanns i Volvos egna system är borta, både i bilen och i appen.

Och det stämmer att det heter P6 och P8:) I MY23 tror jag man döpt om det till Single Engine och Twin Engine dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på väghållning och körupplevelse på en bensindriven XC40 och på Recharge?

Hyrde en bensindriven XC40 och det var nog det värsta jag kört på flera år. Till och med sämre väghållning i den, än i en Dacia Duster och det är inget gott betyg. Både jag och min kompis som var med tyckte den var läskig att köra. Man kände sig inte trygg om man säger så.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Är det någon skillnad på väghållning och körupplevelse på en bensindriven XC40 och på Recharge?

Hyrde en bensindriven XC40 och det var nog det värsta jag kört på flera år. Till och med sämre väghållning i den, än i en Dacia Duster och det är inget gott betyg. Både jag och min kompis som var med tyckte den var läskig att köra. Man kände sig inte trygg om man säger så.

Då har vi extremt olika uppfattning, har du verkligen kört en duster någon gång? Det är dag och natt mellan XC40 och duster. Med fördel till XC40..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Provkörde en XC40 P6 (heter den så fwd-modellen?) och tyckte den var rätt okej, den traditionella volvo-känslan infann sig i reglage osv, men ljudnivån på ren asfalt var ju horribel i jämförelse med de övriga elbilar som jag provat så som ev6,id.4 samt Enyaq.

Detta var förvisso på 21" odubbade "recharge"-däck men upplevde bilen som lika högljudd som min Kia Optima, men läser man runt bland inlägg på nätet så är ju folk nöjda med bilen över lag, är era XC40 högljudda eller kommer ni från en ice-bil som väsnades än mer?

Skrivet av Chippen2188:

Ja, XC40 är högljudd. Min har 19" Recharge-däck men det spelar ingen roll, vägljudet är inget man kommer ifrån tyvärr. Bra bil om man tycker om Volvo, men mjukvaran lämnar lite att önska. Google Maps är grymt men mycket buggar och funktioner som fanns i Volvos egna system är borta, både i bilen och i appen.

Och det stämmer att det heter P6 och P8:) I MY23 tror jag man döpt om det till Single Engine och Twin Engine dock.

Ja, för att jämförelser ska vara rättvisa bör bilarna testas där så få variabler som möjligt är utom kontroll. Det innebär egentligen en labbmiljö med flera olika bilar från samma modell, med identiska däck och tryck osv. Nu finns det inte sådan data att tillgå för gemene man.
Men Björn Nylands test utförs över samma sträckor av asfalt med en notering om vägförhållanden, däckdimensioner och modell etc. Därifrån kan man samla en del data och få en ganska god fingervisning om hur bilarna presterar jämförelsevis. Ibland får man dock nöja sig med att man får veta hur en bil presterar på våta vägar med ett otypiskt däck. Bilarna kan vara pressbilar, demobilar, privata utlånade bilar, mao väldigt olika hur de har utrustats och preparerats. Vilket gör att det blir svårt att generalisera från det enskilda testet.

Jag kan kommentera hur en XC40 B4 - 21 med en helt färsk uppsättning av Continental Viking Contact 7 18" på originalfälgar låter. Den var behaglig att åka i. Skulle inte alls klaga på vägljudet. Kördes bl.a. på E4an mellan Uppsala och Arlanda flera gånger. Tänkte oftast mycket mer på motorljudet än däckljudet.
Kör kusinen C40 dagligen och den är utrustad med 20" Recharge-däck (21" Recharge-däck finns inte, inte än iaf). Den skulle jag säga är relativt tyst. Jämfört med i4 M50 på GoodYear vinterdäck (oklart vilka som satt på) , nej. Jämfört med Model Y LR -22 på Nokian R3 19". Mycket tyst. Allt detta är förstås fullkomligt subjektivt utan siffror. Men kollar man på Björns siffror utan hänsyn till skillnader i dimensioner, däckmodeller och väderlek är: C40 tystast av CMA-bilarna(67,63dB), Polestar låter mest(68,75dB), och XC40 är mitten(68,16dB). Detta backas upp av AMS subjektiva bedömning när P2 testades mot Xc40 Recharge, Volvon var tystare i synnerhet gällande däckbuller. AMS anger inga decimaler när dom mäter ljudvolym. Mach-E LR AWD och i4 M50 presterar nästan lika bra 65,33 resp. 65,75dB. EV6 AWD 67,12dB.

Kika själva: https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja, för att jämförelser ska vara rättvisa bör bilarna testas där så få variabler som möjligt är utom kontroll. Det innebär egentligen en labbmiljö med flera olika bilar från samma modell, med identiska däck och tryck osv. Nu finns det inte sådan data att tillgå för gemene man.
Men Björn Nylands test utförs över samma sträckor av asfalt med en notering om vägförhållanden, däckdimensioner och modell etc. Därifrån kan man samla en del data och få en ganska god fingervisning om hur bilarna presterar jämförelsevis. Ibland får man dock nöja sig med att man får veta hur en bil presterar på våta vägar med ett otypiskt däck. Bilarna kan vara pressbilar, demobilar, privata utlånade bilar, mao väldigt olika hur de har utrustats och preparerats. Vilket gör att det blir svårt att generalisera från det enskilda testet.

Jag kan kommentera hur en XC40 B4 - 21 med en helt färsk uppsättning av Continental Viking Contact 7 18" på originalfälgar låter. Den var behaglig att åka i. Skulle inte alls klaga på vägljudet. Kördes bl.a. på E4an mellan Uppsala och Arlanda flera gånger. Tänkte oftast mycket mer på motorljudet än däckljudet.
Kör kusinen C40 dagligen och den är utrustad med 20" Recharge-däck (21" Recharge-däck finns inte, inte än iaf). Den skulle jag säga är relativt tyst. Jämfört med i4 M50 på GoodYear vinterdäck (oklart vilka som satt på) , nej. Jämfört med Model Y LR -22 på Nokian R3 19". Mycket tyst. Allt detta är förstås fullkomligt subjektivt utan siffror. Men kollar man på Björns siffror utan hänsyn till skillnader i dimensioner, däckmodeller och väderlek är: C40 tystast av CMA-bilarna(67,63dB), Polestar låter mest(68,75dB), och XC40 är mitten(68,16dB). Detta backas upp av AMS subjektiva bedömning när P2 testades mot Xc40 Recharge, Volvon var tystare i synnerhet gällande däckbuller. AMS anger inga decimaler när dom mäter ljudvolym. Mach-E LR AWD och i4 M50 presterar nästan lika bra 65,33 resp. 65,75dB. EV6 AWD 67,12dB.

Kika själva: https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8l...

Jag hade en XC40 T3 innan nuvarande XC40 Recharge och jag upplevde den som väldigt bullrig. Hade Volvos orginaldäck, kommer inte ihåg vad det var, 18” sommardäck och det lät högt. Vinterdäcken var 17” nokian hakka 9 suv (dubbat alltså) och det kan jag inte beskriva annan än dånande i bilen. Det var Volvos billigaste bil vid den tiden och det märktes, det ingav inte en premiumkänsla.

Där är XC40 Recharge mycket bättre. Inte alls liks ljudlig av uppenbara skäl och komforten är mycket trevligare. Jämför man med andra elbilar skulle jag inte kalla bilen för tyst men kommer man från en ICE-bil så kommer man vara klart nöjd.

Att Polestar misslyckats så mycket med ljudet i bilen är jag lite förvånad över. Trodde det var något man skulle jobbat mer med för att få lite mer premium-känsla.

Kul att se att Mach-E låg så lågt, den är märkbart tystare än ovan bilar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Då har vi extremt olika uppfattning, har du verkligen kört en duster någon gång? Det är dag och natt mellan XC40 och duster. Med fördel till XC40..

Frugan har en, så ja, den har jag kört några gånger. Upplevde Volvon som mer ostabil och hård i gången, men det kan ju ha varit något fel på den också. Någon som lekt för mycket med hyrbilen innan oss, vem vet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har alltid påstått att dagens bilar kommer med sjukt för stora fälgar och hjul. Nu har även forskarna räknat på att det drar mindre energi från batteriet med mindre hjul på elbilar. Ibland så räcker det med att endast byta det främre hjulparet för att sänka sin energikonsumtion i bilen.

https://alltomelbil.se/forskarnas-enkla-knep-for-att-forlanga...

Skrivet av martinot:

Model Y nu som A-traktor med ny begränsning av hastighet och effekt i mjukvara från Tesla som är typgodkänd. Funderar på att beställa en åt dottern som är 15 och behöver en bil nu till sommaren.

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-y-som-a-traktor/

Älskar att du länka till två 1'a april skämt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Daniel75 och @Chippen2188 när ni kör Android Auto på Mach-E, kan ni få upp det på fullskärm, alltså vertikalt? Har läst på flera håll att Android Auto ännu inte stödjer vertikala skärmar, så det blir liksom en landskaps-orienterad bild utav Android Auto i övre halvan av skärmen och bilens infotainment menyer i nedre halvan. Stämmer det?

Frågar eftersom MG Marvel också verkar lida av det problemet och där skyller man på Android gränssnittet. Apple Carplay fungerar tydligen i fullskärmsläge på vertikala skärmar men inte Android Auto. Hur sjukt är inte det egentligen?

Edit: Såhär ser det tydligen ut på Marveln, medans Apple Carplay körs på hela skärmen.
Android Auto:

Carplay:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Efter otroligt mycket om och men, förbeställning på solterra med leverans i september lyckades jag hitta en Volvo XC40 recharge twin engine med pluspaketet för 6100 kr leasing, 2k mil. Väldigt mycket bil för pengarna, finns såklart några nackdelar så som halvdan räckvid, däremot har jag gott om snabbladdare i Skellefteå där jag jobbar, samt laddare på jobbet och en egen hemma. Däremot får jag hämta bilen i Södra Sverige så blir en 100+ mil roadtrip för att hämta den i Juni.

Är 190+ och volvo-säterna är ärligt talat det som fick mig att till sist bestämma mig denna rackare. Enda jag sitter bekvämt i, jag behöver som minst köra 18 mil i veckan och som mest 36 mil så sitta bekvämt är viktigt.

Grym bil! Beställde själv en sådan i sage green, med twin motorn och "ultimate". Men fick några månaders leverans

Säljaren sa att jag inte skulle sitta bekvämt i den och försökte kränga på mig en dyrare bil, men visst f** satt man bekvämt i den som 190+!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

@Daniel75 och @Chippen2188 när ni kör Android Auto på Mach-E, kan ni få upp det på fullskärm, alltså vertikalt? Har läst på flera håll att Android Auto ännu inte stödjer vertikala skärmar, så det blir liksom en landskaps-orienterad bild utav Android Auto i övre halvan av skärmen och bilens infotainment menyer i nedre halvan. Stämmer det?

Frågar eftersom MG Marvel också verkar lida av det problemet och där skyller man på Android gränssnittet. Apple Carplay fungerar tydligen i fullskärmsläge på vertikala skärmar men inte Android Auto. Hur sjukt är inte det egentligen?

Edit: Såhär ser det tydligen ut på Marveln, medans Apple Carplay körs på hela skärmen.
Android Auto:
https://i2.wp.com/images.frandroid.com/wp-content/uploads/2021/11/mg-marvel-r-42-scaled.jpg?ssl=1
Carplay:
https://i.ibb.co/XjGGvYL/Screenshot-20220402-092842-Chrome.jpg

Nu har inte jag fått min Mach-E än och jag har iPhone Den mustangen jag körde hade inte den funktionen men den var ju inte uppdaterad till senaste mjukvaran visade det sig ju sen. Men behövs det större? I Mach-E så är Apple Carplay stort och tydligt, lätt att navigera och högt upp på skärmen så det är lätt att se även när man kör.

Mustangen med Apple Carplay:

När det kommer till Marvel R har ju jag lite åsikter om skärmens lutning där... Jag är nog av åsikten att allt som gör att man behöver kolla längre när på skärmen (längre tid med ögonen inte på vägen) är dåligt, så jag skulle nog föredra Android Auto av dom bilderna du visar.

Visa signatur