Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

LTT är imponerad av bilen Kia EV6 men inte imponerad av mjukvaran eller instrumentpanelen.
https://www.youtube.com/watch?v=EREg2XtohTg

Att bilen spontant växlar från enpedalskörning till vanlig rullfunktion känns direkt farligt, man tror att bilen ska stanna och istället rullar man in i bilen framför?

För mig har den aldrig växlat av sig själv och är något den inte ska göra vad jag vet, inget jag hört om förrän denna video heller, han har inte råkat komma åt paddlarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej men 90% av biltesterna av ICE bilar handlar inte heller om att dra husvagnar. Det är det oproportionerliga i fokuset på räckvidd / långresor hos elbilar som är poängen. Förklaringen till det har du i inlägget under ditt.

Precis och håller helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kanske skulle ha varit tydligare. Förkondis av batteriet inför snabbladdning syftade jag på. När jag tänker efter lär det aldrig fungera med förkondis av batteriet om man inte navigerar med det egna kartsystemet. Vilket leder tillbaka till frågan - kan Ford vara minst lika bra som Google gällande kartor/laddställen?

Okay då missförstod jag, just den frågan har jag tyvärr inget svar på. Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

För mig har den aldrig växlat av sig själv och är något den inte ska göra vad jag vet, inget jag hört om förrän denna video heller, han har inte råkat komma åt paddlarna då?

Vet att Ioniq 5 slog av i-pedal om man la i backen, gör Kia också det? Den kom heller inte ihåg att man hade i-pedal aktivt nästa gång så man var tvungen att lägga i det läget hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vet att Ioniq 5 slog av i-pedal om man la i backen, gör Kia också det? Den kom heller inte ihåg att man hade i-pedal aktivt nästa gång så man var tvungen att lägga i det läget hela tiden.

Den sparar bara upp till level 3, så vill man köra i-pedal får man trycka en gång på vänster padel efter man stängt av bilen osv. Vet inte om det finns något sätt att ha det aktivt jämt? Jag är för det mesta nöjd med level 3 så har inte använt det så mycket.

I videon kanske han haft det inställt på Auto? Då ändrar den beroende på situation osv

Permalänk
Medlem

Vill påminna alla att inga nyheter man läser idag är sanna! Redan hört om nyheter om att Tesla öppnat upp sina Superchargers i Sverige och att bara elbilar tillåts på någon crusing i sommar…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Den sparar bara upp till level 3, så vill man köra i-pedal får man trycka en gång på vänster padel efter man stängt av bilen osv. Vet inte om det finns något sätt att ha det aktivt jämt? Jag är för det mesta nöjd med level 3 så har inte använt det så mycket.

I videon kanske han haft det inställt på Auto? Då ändrar den beroende på situation osv

Det finns 8 inställningar för regenering i I5 och om man kör bilen i några timmar hinner man antagligen inte gå igenom alla.
jag förstår ine heller varför alla vill använda enpedalsläge. Kanske bekvämt när man kör i stadstrafik, men om man behöver röra lite på högerfoten bromsar och accelererar bilen. De som ligger bakom blir säkert irriterade av ett blinkande bromsljus.
Jag föredrar frihjul, då kan man flytta foten från gaspedalen och rulla nedför backar. Använder man Auto inställningen bromsar bilen när man kommer ifatt en annan bil. Vill man bromsa krftigare håller man in vänster paddel. Vill man stanna helt tex vid ett trafikljus håller man in vänster paddel hela tiden. Man anväder gaspedal och paddlar för att hantera bilen.
När man använder farthållaren, går det inte att använda paddlarna, men det är enkelt att pausa och aktivera farthållaren med rattknappen.
När man närmar sig en sträcka med lägre hastighet pausar man farthållaren och frirullar.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Det finns 8 inställningar för regenering i I5 och om man kör bilen i några timmar hinner man antagligen inte gå igenom alla.
jag förstår ine heller varför alla vill använda enpedalsläge. Kanske bekvämt när man kör i stadstrafik, men om man behöver röra lite på högerfoten bromsar och accelererar bilen. De som ligger bakom blir säkert irriterade av ett blinkande bromsljus.
Jag föredrar frihjul, då kan man flytta foten från gaspedalen och rulla nedför backar. Använder man Auto inställningen bromsar bilen när man kommer ifatt en annan bil. Vill man bromsa krftigare håller man in vänster paddel. Vill man stanna helt tex vid ett trafikljus håller man in vänster paddel hela tiden. Man anväder gaspedal och paddlar för att hantera bilen.
När man använder farthållaren, går det inte att använda paddlarna, men det är enkelt att pausa och aktivera farthållaren med rattknappen.
När man närmar sig en sträcka med lägre hastighet pausar man farthållaren och frirullar.

Jag är en stor användare av rnpedalsläget och tycker det är fantastiskt. Svårare att förstå paddlarnas funktion, då tycker jag det är enklare att hantera det med en fot Men alls körstil och preferenser är ju olika så det är väl bra att det finns alternstiv. Jag hade såklart föredrsgit att om man la i i-pedal så kom bilen ihåg det, det var en av anledbingarna till att jag avbokade i5.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MP-Jan

Mjukvara 21P22 kom just till Mach E GT. Jag bokade in min för uppdatering precis. De kunde inte svara på vad de motsvarade för OTA då denna görs genom FDRS men det ska vara att lyfta en 21a till 22 så ny laddkurva, lite nya styrdon, batteri till 91kwh etc.
Den 8e vet jag exakt vad som uppdaterades.

För övrigt står jag och kikar på "din" Grabber Blå just nu här medan jag väntar på däckbytet.
Jag ska se snabbt om jag ser några repor el annat på den och ta bild i så fall.

Edit: Jag ser inga direkta skrapmärken i baksäte men ev något litet fram. Det verkar vara damm mest annars. Om du pmar mig din mailadress så skickar jag bilder jag tagit samt det på navin du bad om så slipper forumet detta.

Permalänk
Medlem

På tal om det vi pratade om igår, krångliga laddningar med appar mm... Läste lite om E-tron 55 precis då jag kollat på Björns senaste video:

"Audi e-tron kan enkelt och säkert laddas hos IONITY utan vare sig RFID-kort eller app. Verifieringen sker automatiskt vid kompatibla IONITY-laddstationer så snart som laddkabeln ansluts till bilen och därefter startar laddningen. Debiteringen sker sedan automatiskt baserat på det befintliga e-tron Charging Service-avtalet."

Nu snackar vi! Känns som att det här kommer bli standard om ett par år på de flesta etablerade märkena. Iallafall med Ionity och de andra stora bolagen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om det vi pratade om igår, krångliga laddningar med appar mm... Läste lite om E-tron 55 precis då jag kollat på Björns senaste video:

"Audi e-tron kan enkelt och säkert laddas hos IONITY utan vare sig RFID-kort eller app. Verifieringen sker automatiskt vid kompatibla IONITY-laddstationer så snart som laddkabeln ansluts till bilen och därefter startar laddningen. Debiteringen sker sedan automatiskt baserat på det befintliga e-tron Charging Service-avtalet."

Nu snackar vi! Känns som att det här kommer bli standard om ett par år på de flesta etablerade märkena. Iallafall med Ionity och de andra stora bolagen.

Vet att några partners till Ionity har detta VW tror jag har det på sina IDs, säljaren på Ford sa att det fanns för Mustangen också. Håller med om stt det är bästa tänkbara, bra att det går framåt, även om det inte går så fort.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Vill påminna alla att inga nyheter man läser idag är sanna! Redan hört om nyheter om att Tesla öppnat upp sina Superchargers i Sverige

Det är redan på gång, har gjorts i flera länder bla Norge. Fler länder ska komma så att Sverige får är nog inte orimligt.

Permalänk
Skrivet av SweViver:

På tal om det vi pratade om igår, krångliga laddningar med appar mm... Läste lite om E-tron 55 precis då jag kollat på Björns senaste video:

"Audi e-tron kan enkelt och säkert laddas hos IONITY utan vare sig RFID-kort eller app. Verifieringen sker automatiskt vid kompatibla IONITY-laddstationer så snart som laddkabeln ansluts till bilen och därefter startar laddningen. Debiteringen sker sedan automatiskt baserat på det befintliga e-tron Charging Service-avtalet."

Nu snackar vi! Känns som att det här kommer bli standard om ett par år på de flesta etablerade märkena. Iallafall med Ionity och de andra stora bolagen.

Var det inte just det som skulle funka på en av bilarna i AMS videon? Har för mig det var Porsche Taycanen? Som inte funkade på en enda laddstation? 😅

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vet att några partners till Ionity har detta VW tror jag har det på sina IDs, säljaren på Ford sa att det fanns för Mustangen också. Håller med om stt det är bästa tänkbara, bra att det går framåt, även om det inte går så fort.

Ah ok, nice! Hade ingen aning om detta. Fast det känns som att min MG aldrig kommer få den tjänsten. Ionity lär inte samarbeta med kineserna i första hand..

Skrivet av TobiasStockholm:

Var det inte just det som skulle funka på en av bilarna i AMD videon? Har för mig det var Porsche Taycanen? Som inte funkade på en enda laddstation? 😅

AMS menar du? Jajust ja han fick ju krångla en del hehe.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag är en stor användare av rnpedalsläget och tycker det är fantastiskt. Svårare att förstå paddlarnas funktion, då tycker jag det är enklare att hantera det med en fot Men alls körstil och preferenser är ju olika så det är väl bra att det finns alternstiv. Jag hade såklart föredrsgit att om man la i i-pedal så kom bilen ihåg det, det var en av anledbingarna till att jag avbokade i5.

Jag håller med om enpedalsläge. Det är gött.
Om du släpper gasen helt så bromsar ju bilen in hårt. Däremot kan man ju kontrollera regenereringen/inbromsningen med gaspedalen huruvida du vill den ska bromsa in vilket gör det till verkligt enpedalsläge. Man kan i princip kontrollera det så det blir frirullning även med enpedalsläge.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av P-I H:

Det finns 8 inställningar för regenering i I5 och om man kör bilen i några timmar hinner man antagligen inte gå igenom alla.
jag förstår ine heller varför alla vill använda enpedalsläge. Kanske bekvämt när man kör i stadstrafik, men om man behöver röra lite på högerfoten bromsar och accelererar bilen. De som ligger bakom blir säkert irriterade av ett blinkande bromsljus.
Jag föredrar frihjul, då kan man flytta foten från gaspedalen och rulla nedför backar. Använder man Auto inställningen bromsar bilen när man kommer ifatt en annan bil. Vill man bromsa krftigare håller man in vänster paddel. Vill man stanna helt tex vid ett trafikljus håller man in vänster paddel hela tiden. Man anväder gaspedal och paddlar för att hantera bilen.
När man använder farthållaren, går det inte att använda paddlarna, men det är enkelt att pausa och aktivera farthållaren med rattknappen.
När man närmar sig en sträcka med lägre hastighet pausar man farthållaren och frirullar.

Jag ser framför mig hur du ger den instruktionen till en random ointresserad bilförare typ min mamma och de svarar "eehh jag tar nog bussen istället" 😂

Jämfört med "enpedalskörning - du kör/bromsar med en enda pedal" eller "frirullning - du kör/bromsar" som vanligt""

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Fick iväg en beställning på en Cupra Born igår och idag höjde Cupra priserna. Lite tur ska man ha ibland. 🙂
Preliminär leverans i augusti så blir en sista bilsemester med bensinare. 🙂

Permalänk
Medlem

@Chippen2188 jag satt och kollade på din senaste video med genomgång av MG ZS infotainmentsystemet. Känns som att det är ett lyft från Marvelns infotainment i överlag. Inte bara märkbart snabbare i navigeringen men också mer genomtänkt. Skärmen bakom ratten har också mycket bättre upplägg än Marvelns samt fler val. Sjukt ändå, då ZS är deras budgetmodell och Marveln anses mer som "premium" enligt MG själva.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag ser framför mig hur du ger den instruktionen till en random ointresserad bilförare typ min mamma och de svarar "eehh jag tar nog bussen istället" 😂

Jämfört med "enpedalskörning - du kör/bromsar med en enda pedal" eller "frirullning - du kör/bromsar" som vanligt""

Man behöver inte ge någon instruktion. Bilen startar i läget Auto 1 och körs på vanligt sätt. Vill man dock köra snålare ändrar man till Auto 0 och skapar regenerering genom att bromsa med vänster paddel.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

@Chippen2188 jag satt och kollade på din senaste video med genomgång av MG ZS infotainmentsystemet. Känns som att det är ett lyft från Marvelns infotainment i överlag. Inte bara märkbart snabbare i navigeringen men också mer genomtänkt. Skärmen bakom ratten har också mycket bättre upplägg än Marvelns samt fler val. Sjukt ändå, då ZS är deras budgetmodell och Marveln anses mer som "premium" enligt MG själva.

https://youtu.be/Pbx5L0kDg2w

Jag nämnde just det till MGs presskontakt, att jag tycker systemet kändes bättre än i Marvel. Fick svaret att det här är en uppdaterad version som ska komma till Marvel under våren, där man optimerat lite bättre. Kan inte svara på hur mycket bättre det blir eller vad som förändras, men det är tydligen en större planering på gång för Marvel. Vad jag förstått

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag nämnde just det till MGs presskontakt, att jag tycker systemet kändes bättre än i Marvel. Fick svaret att det här är en uppdaterad version som ska komma till Marvel under våren, där man optimerat lite bättre. Kan inte svara på hur mycket bättre det blir eller vad som förändras, men det är tydligen en större planering på gång för Marvel. Vad jag förstått

Låter lovande! Med tanke på alla buggar och skavanker i Marvelns mjukvara just nu (enligt de som fått bilarna) så behövs det verkligen en rejäl förbättring. Hårdvarumässigt borde väl inte ZS infotainmentsystem ha bättre prestanda, så allt handlar nog om uppdateringar i mjukvaran, precis som du säger.

Fan jag vill bara ha min elbil nu... så trött på att vänta i över 5 månader nu 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

@MP-Jan

Mjukvara 21P22 kom just till Mach E GT. Jag bokade in min för uppdatering precis. De kunde inte svara på vad de motsvarade för OTA då denna görs genom FDRS men det ska vara att lyfta en 21a till 22 så ny laddkurva, lite nya styrdon, batteri till 91kwh etc.
Den 8e vet jag exakt vad som uppdaterades.

För övrigt står jag och kikar på "din" Grabber Blå just nu här medan jag väntar på däckbytet.
Jag ska se snabbt om jag ser några repor el annat på den och ta bild i så fall.

Edit: Jag ser inga direkta skrapmärken i baksäte men ev något litet fram. Det verkar vara damm mest annars. Om du pmar mig din mailadress så skickar jag bilder jag tagit samt det på navin du bad om så slipper forumet detta.

Goda nyheter, onekligen! Men tidsbokningen gäller alltså att du lämnar in bilen??

Du har PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Goda nyheter, onekligen! Men tidsbokningen gäller alltså att du lämnar in bilen??

Du har PM.

Precis, OTA uppdateringar sker via bilen/appen men FDRS är som ODB eller liknande, man måste koppla upp den till någon dator och köra uppdateringar per modul.

Jag har kikat i USA forumen och vet vad 21P22 uppdaterar nu. Mailar det till dig.

Edit: Ser att din är byggd 2021-08-16, min är byggd 2021-08-30 så det är samma batch och Job 2 21':or båda två. Då ska de ligga på eller en bit över 1.7.1 OTA om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Precis, OTA uppdateringar sker via bilen/appen men FDRS är som ODB eller liknande, man måste koppla upp den till någon dator och köra uppdateringar per modul.

Jag har kikat i USA forumen och vet vad 21P22 uppdaterar nu. Mailar det till dig.

Edit: Ser att din är byggd 2021-08-16, min är byggd 2021-08-30 så det är samma batch och Job 2 21':or båda två. Då ska de ligga på eller en bit över 1.7.1 OTA om jag förstått det rätt.

Att säga till en Tesla-ägare att hen behöver boka tid i en verkstad för en mjukvaruuppdatering vore som att svära i kyrkan. Jag är relativt färsk från den (halv-)verkligheten. Jag säger halv eftersom BMW länge erbjöd uppdateringar av mjukvara till vissa delar av bilen, och kartor, via USB som man kunde göra hemma själv. Det var ganska trevligt faktiskt Men nu FÖRVÄNTAR jag mig att allt sånt här ska gå over the air, som i en Tesla.

Nagelfor alla detaljer i avtalet igår med Ford Hedin Uppsala. Kunde inte hålla mig för skratt när säljaren förklarade vad som ingår i servicen som man har på avtal i leasingavtalet. För strax under 5000kr får man ett luftfilterbyte och dom kopplar in en dator för att köra en diagnostik...

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade av MG5 El.

Och dagen till ära: Peder Karlsson har beställt en elbil!

April, april
Permalänk
Avstängd

Såg en EV6 på vägen hem idag. Den verkar intressant och typ 6500kr/månaden med leasing

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Såg en EV6 på vägen hem idag. Den verkar intressant och typ 6500kr/månaden med leasing

Lite knepigt bagageutrymme.
Att man ser dom där böljande bakre skärmarna i backspeglarna.
Får inte in fötterna under sätet när man sitter i baksätet plus att man slår i den lilla ratten när man ska i och ur bilen blev lite av dealbreakers för mig.

Hade kanske för höga förväntningar? Men den var väldigt väldigt pigg med sina 325hk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Såg en EV6 på vägen hem idag. Den verkar intressant och typ 6500kr/månaden med leasing

Just nu 9-12 månaders leveranstid. Fast det gäller väl snart alla märken och modeller...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Lite knepigt bagageutrymme.
Att man ser dom där böljande bakre skärmarna i backspeglarna.
Får inte in fötterna under sätet när man sitter i baksätet plus att man slår i den lilla ratten när man ska i och ur bilen blev lite av dealbreakers för mig.

Hade kanske för höga förväntningar? Men den var väldigt väldigt pigg med sina 325hk!

Har bara sett utsidan, har sällan passagerare, så det är inget problem för mig.
Men kommer i nästa vecka prova runt lite olika modeller och hopps det finns någon förbeställd som inte är bokad av någon.

Skrivet av SweViver:

Just nu 9-12 månaders leveranstid. Fast det gäller väl snart alla märken och modeller...

Ja tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Såg en EV6 på vägen hem idag. Den verkar intressant och typ 6500kr/månaden med leasing

Hittar du en GT-line till en schysst deal är det en av dom bästa elbilarna du kan få tag på i dagsläget. Min bästa vän köpte en Model Y LR för att leveranstiden var kortare (när det spökade första gången om gränser för miljöbonus eller inte). Han har inga problem att erkänna att EV6an som han och jag provkörde samtidigt var nog den bättre bilen.
Jag ska inte vurma för någon bil eller något märke (i någon orimlig utsträckning) men Kia EV6 är välförtjänt av Årets Bil-priset. Gratulerar dom som hann teckna en GT-line för 6495kr/mån på privatleasing. Vilket kap!