Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Han är mycket bra på det han gör, underhållande och konsekvent.
Någon som minns Mythbusters? Adam Savage sa en gång:
The difference between screwing around and science is writing it down.
Passar väl väldigt bra in på Björn och hans eskapader? Han och hans Google Sheeeeets(!).

Är väl inte helt begeistrad i det som skall vara underhållande (snabbspolar en del), men gällande data och tester så är han ovärderlig. Han är den mest konsekvente av alla testare på YT.

Ett föredöme för alla som testar elbilar på YT.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att så många klagar på Björn.
Han gör ett bra jobb och har intresset. Det är gratis att komma åt hans videos. Finns alltid småsaker att jobba på att bli bättre såklart.

Han har en personlighet och låter det vara en del av sin produktion. Det tycker jag bara är uppfriskande och kul att han inte bara är som en robot.

Att klaga på den delen säger nog mer om er än honom

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tycker det är tråkigt att så många klagar på Björn.
Han gör ett bra jobb och har intresset. Det är gratis att komma åt hans videos. Finns alltid småsaker att jobba på att bli bättre såklart.

Han har en personlighet och låter det vara en del av sin produktion. Det tycker jag bara är uppfriskande och kul att han inte bara är som en robot.

Att klaga på den delen säger nog mer om er än honom

Borde kanske inte fortsätta detta egentligen… men kan inte låta bli. Exakt vad säger det om oss?

Att man inte gillar precis allt någon gör är väl mer regel än undantag? Björn är toppen för oss entusiaster som tycker om data och jämförande. Men han, precis som jag, precis som carwow, precis som [insert random YT here] gör saker som inte vissa tycker om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att man inte gillar precis allt någon gör är väl mer regel än undantag? Björn är toppen för oss entusiaster som tycker om data och jämförande. Men han, precis som jag, precis som carwow, precis som [insert random YT here] gör saker som inte vissa tycker om.

Faktum är att när en Youtuber börjar få många haters så är det ett sunt tecken på framgång.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Borde kanske inte fortsätta detta egentligen… men kan inte låta bli. Exakt vad säger det om oss?

Att man inte gillar precis allt någon gör är väl mer regel än undantag? Björn är toppen för oss entusiaster som tycker om data och jämförande. Men han, precis som jag, precis som carwow, precis som [insert random YT here] gör saker som inte vissa tycker om.

Det är precis det jag menar och du skrev det perfekt.
Ingen lägger upp exakt samma kontent och gör det olika på youtube.

Dvs ni, vi, oss är också olika och då gillar vi olika saker och måste acceptera det. Och det kan man göra utan att klaga och klanka ner massor.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Borde kanske inte fortsätta detta egentligen… men kan inte låta bli. Exakt vad säger det om oss?

Att man inte gillar precis allt någon gör är väl mer regel än undantag? Björn är toppen för oss entusiaster som tycker om data och jämförande. Men han, precis som jag, precis som carwow, precis som [insert random YT here] gör saker som inte vissa tycker om.

Jag gillar Björn (men även Matt på carwow) och har följt honom under många år. Beroende på vad jag är ute efter så snabbspolar jag men ibland kollar jag hela avsnitten. Tycker han är rolig även om jag tycker att det spårar ur lite ibland.

Men jag håller med om att man måste få säga att man inte tycker om något en person gör. Gärna varför också, så kan personen utvecklas ifall det är en åsikt många delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det var väl ändå inte ett race utan mer att se hur en person gör under vanlig resa på 75 mil, där de hade vissa checkpoints för att det skulle simulera en genomsnittsperson.

Tycker de visade rätt bra på att det är Tesla som gäller för Svenssonsfamiljen och de andra märkena är mer för de intresserade.

Jo, fördelen är att man kan låta morfar och farmor sätta sig i en Tesla och åka på långresa, vilket jag inte tror är lika enkelt med andra elbilar som saknar samma integrerade upplevelse mellan bil, navigation och SuC-laddnätet.

Väldigt små risker för köer, trasiga laddare och inga krångliga lösningar för att betala. Stanna när bilen säg till att du skall ladda, och det räcker med att plugga in kabeln så sköts allt annat helt automatiskt.

Man kan vara nörd/elbilsentusiast och köra Tesla, men till skillnad från andra elbilar så måste man inte vara det. Det bara fungerar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

För det första: jättetack för ditt svar. Glöm inte att skicka fakturan till Ford Sverige. Signera den: Mach-e-ambassadören. Får bättre svar från dig än från snubbarna på Ford Hedin Uppsala. Det är ju rätt avgörande frågor, liksom. Mjukvara som låser upp mer kapacitet. Ja, vad har den här bilen för kapacitet/mjukvara? Jag vet inte, duger inte.

För det andra: om du har/får lust och ork tar jag gladeligen emot bilder på hur Maps-navigation presenteras i förardisplayen. Jag litar på Ford när det kommer till chassi-tuning men gällande mjukvara om konkurrenten är Google - Nja! Ser då helst att det fungerar att mata in adresser via android auto. Förstår fullt om inte förkondis funkar, om man inte navigerar via Ford egna kartor. Eller vet du hur det är med det?

@MP-Jan
Haha den var bra. Inga problem, bara kul om vi blir fler Sweclocker GTs på vägarna.

Jag fotar det imorgon bitti, inga problem.

Förkondis kan du göra på fyra sätt:

1) ställ in tiden i bilen om du i förväg vet när du ska iväg i schemaläggaren

2) ställ in tiden i appen om du t ex vaknar och kommer på att du ska ett ärende om 3 timmar så knappar du in det i schemaläggaren via appen till bilen

3) ladda bara till 90% som du ställer in i bilen (dessutom rekommenderat av Ford) sedan när du behöver bilen om t ex 30- 45 min så trycker du bara ladda till 100% så laddar den vidare och viss prekondition är på då (inte klimatanläggning dock)

4) starta bilen remote (max 15 min håller det dock)

Det som jag saknar i appen är en enkel instant precondition knapp som inte är kopplad till schemaläggaren, det hade varit smidigast.

Mata in via android auto fungerar utmärkt liksom via fordpass till fords egna navi, en smaksak bara.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Det är precis det jag menar och du skrev det perfekt.
Ingen lägger upp exakt samma kontent och gör det olika på youtube.

Dvs ni, vi, oss är också olika och då gillar vi olika saker och måste acceptera det. Och det kan man göra utan att klaga och klanka ner massor.

Det du kallar klaga kallar jag konstruktiv kritik. Men det säger väl en del om folk som inte kan ta konstruktiv kritik 😜

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, fördelen är att man kan låta morfar och farmor sätta sig i en Tesla och åka på långresa, vilket jag inte tror är lika enkelt med andra elbilar som saknar samma integrerade upplevelse mellan bil, navigation och SuC-laddnätet.

Väldigt små risker för köer, trasiga laddare och inga krångliga lösningar för att betala. Stanna när bilen säg till att du skall ladda, och det räcker med att plugga in kabeln så sköts allt annat helt automatiskt.

Man kan vara nörd/elbilsentusiast och köra Tesla, men till skillnad från andra elbilar så måste man inte vara det. Det bara fungerar.

Ja fast... Tittar du på Carwow's senaste video så verkar det ändå som att hans mor har rullat med hennes Tesla M3 utan att ha lärt sig nåt utav dess system eller finesser. Hon bara laddar hemma och trycker på gasen för att köra. Aldrig ens snabbladdat.

Och det är ju fullt förståeligt, hon behöver inte dessa system och hon behöver inte krångla mer än nödvändigt. Men då är ju frågan, på vilket sätt skiljer sig alla andra elbilar från en Tesla i detta sammanhang? De kan, precis på samma sätt som Teslan, laddas hemma och köras med en gas/broms pedal. Svårare än så är det inte.

Jag skulle nog säga, att för en teknisk person eller en person som faktiskt intresserar sig för all teknik elbilarna har, så kommer Teslan vara en enklare bil att bemästra, medan övriga märken kräver mer tid och tålamod. Framförallt om man är en entusiast.

Allt jag säger är att det är vi entusiaster som krånglar till det och det är vi som ställer enorma krav på infotainment, bekvämligheter osv. Vilket gör att många av oss väljer en Tesla.
En vanlig svensson eller en gammal tant kör bara bilen från A till B. Precis som med vilken annan bil som helst, vare sig det är en Tesla eller en Dacia.

Edit: jag håller med om att Teslas laddnätverk är överlägset, men om man bortser från det faktum, och bara låtsas att tant Agda ska ladda hemma å köra till Ica 5km bort 5 dagar i veckan, så ger Teslan inte henne någon som helst fördel.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk

LTT är imponerad av bilen Kia EV6 men inte imponerad av mjukvaran eller instrumentpanelen.
https://www.youtube.com/watch?v=EREg2XtohTg

Att bilen spontant växlar från enpedalskörning till vanlig rullfunktion känns direkt farligt, man tror att bilen ska stanna och istället rullar man in i bilen framför?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja fast... Tittar du på Carwow's senaste video så verkar det ändå som att hans mor har rullat med hennes Tesla M3 utan att ha lärt sig nåt utav dess system eller finesser. Hon bara laddar hemma och trycker på gasen för att köra. Aldrig ens snabbladdat.

Har man inget behov för att resa långt och snabbladda så är det en sak. Men då är det iaf. inte en begränsning i systemet.

Åker man bara normala turer i vardagen (jobb, dagis, gym, matbutik, etc) så fungerar precis vilken elbil som helst. Man behöver inte ens fundera på det så länge man kan ladda hemma bekvämt på nätterna.

Det är inte det dessa tester är till för.

Dessa tester är endast intressanta för de som vill använda en elbil just på längre resor från hemmet. Är man inte intresserad av detta, så skall man självklart inte läsa eller se ett test som handlar om det.

Det är lite som att läsa om ett test hur bra bilar är att dra husvagn, och sedan klaga på att man är minsann inte det minsta intresserad av att dra husvagn, och därför att det är dumt att testa det. Typ så.

Som sagt; i vardagen är det viktiga att kunna enkelt ladda elbilen där den normalt är parkerad under natten.

Skall man resa längre turer så är det däremot viktigt att man kan snabbladda enkelt och bekymmerslöst längs med vägarna. Samt ha att en vettig räckvidd/förbrukning tillsammans med bra navigation som hjälper till när man skall snabbladda (något man inte behöver bry sig om till vardagskörningen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har man inget behov för att resa långt och snabbladda så är det en sak. Men då är det iaf. inte en begränsning i systemet.

Åker man bara normala turer i vardagen (jobb, dagis, gym, matbutik, etc) så fungerar precis vilken elbil som helst. Man behöver inte ens fundera på det så länge man kan ladda hemma bekvämt på nätterna.

Det är inte det dessa tester är till för.

Dessa tester är endast intressanta för de som vill använda en elbil just på längre resor från hemmet. Är man inte intresserad av detta, så skall man självklart inte läsa eller se ett test som handlar om det.

Det är lite som att läsa om ett test hur bra bilar är att dra husvagn, och sedan klaga på att man är minsann inte det minsta intresserad av att dra husvagn, och därför att det är dumt att testa det. Typ så.

Som sagt; i vardagen är det viktiga att kunna enkelt ladda elbilen där den normalt är parkerad under natten.

Skall man resa längre turer så är det däremot viktigt att man kan snabbladda enkelt och bekymmerslöst längs med vägarna. Samt ha att en vettig räckvidd/förbrukning tillsammans med bra navigation som hjälper till när man skall snabbladda (något man inte behöver bry sig om till vardagskörningen).

Ja den biten håller jag med om helt och hållet. Insåg vad du menade och la till en edit i förra posten.

Jag tror att den enkla lösningen vore att låta folk betala med betalkort på samtliga publika laddare. Då är problemet löst. Klarar man inte av det så klarar man nog inte av att tanka en vanlig bensinare heller.

En så enkel lösning men uppenbarligen väldigt svår också.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja den biten håller jag med om helt och hållet. Insåg vad du menade och la till en edit i förra posten.

Jag tror att den enkla lösningen vore att låta folk betala med betalkort på samtliga publika laddare. Då är problemet löst. Klarar man inte av det så klarar man nog inte av att tanka en vanlig bensinare heller.

En så enkel lösning men uppenbarligen väldigt svår också.

Sorry, missade din edit innan jag svarade.

Sedan är det inte bara betalning som skall fungera. Även laddpunkterna skall fungera, och tyvärr så är det allt för anskrämligt på den punkten jämfört med Teslas som nästan alltid fungerar.

Sedan har andra laddoperatörer allt för få laddpunkter. I kombination med att de ofta har minst en trasig laddpunkt så är det inte en bra kombination för kundupplevelsen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja den biten håller jag med om helt och hållet. Insåg vad du menade och la till en edit i förra posten.

Jag tror att den enkla lösningen vore att låta folk betala med betalkort på samtliga publika laddare. Då är problemet löst. Klarar man inte av det så klarar man nog inte av att tanka en vanlig bensinare heller.

En så enkel lösning men uppenbarligen väldigt svår också.

Inte svårare än att EU behöver kliva in och se till att företagen skärper sig (halva poängen med EU är ju att rasera handelshinder). Ingen kommer harmonisera med konkurrenter frivilligt men om det finns en politisk vilja så kommer det reda upp sig så småningom, ha förtröstan!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sorry, missade din edit innan jag svarade.

Sedan är det inte bara betalning som skall fungera. Även laddpunkterna skall fungera, och tyvärr så är det allt för anskrämligt på den punkten jämfört med Teslas som nästan alltid fungerar.

Sedan har andra laddoperatörer allt för få laddpunkter. I kombination med att de ofta har minst en trasig laddpunkt så är det inte en bra kombination för kundupplevelsen.

Ingen fara

Jajo, nu har jag som sagt inte hunnit smaka på de jobbiga bitarna ännu (fortfarande i väntan på min första elbil) men jag förbereder mig redan mentalt på att snabbladdningarna inte alltid kommer vara så problemfria. Blir nästan mörkrädd när jag läser om folk som klagar på alla snabbladdare, framförallt på Facebook.

Det är rätt anmärkningsvärt att snabbladdarna så ofta är ur funktion. Hur är det ens möjligt egentligen? Det är väl knappast kablarna som pajar så lätt?

Det där med för få laddpunkter tror jag beror på det du själv nämnde häromdagen, om jag inte minns fel. Många av dessa bolag hyr mark från bensinmackar, shoppingcenter osv. Det gör ju att de knappt har plats för mer än 3-4 laddare.
Jag undrar lite vart Ionity i Södertälje ska få plats med sina 2 ytterligare stolpar när det redan ser fullt ut med de 4st befintliga på mackens område.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har man inget behov för att resa långt och snabbladda så är det en sak. Men då är det iaf. inte en begränsning i systemet.

Åker man bara normala turer i vardagen (jobb, dagis, gym, matbutik, etc) så fungerar precis vilken elbil som helst. Man behöver inte ens fundera på det så länge man kan ladda hemma bekvämt på nätterna.

Det är inte det dessa tester är till för.

Dessa tester är endast intressanta för de som vill använda en elbil just på längre resor från hemmet. Är man inte intresserad av detta, så skall man självklart inte läsa eller se ett test som handlar om det.

Det är lite som att läsa om ett test hur bra bilar är att dra husvagn, och sedan klaga på att man är minsann inte det minsta intresserad av att dra husvagn, och därför att det är dumt att testa det. Typ så.

Som sagt; i vardagen är det viktiga att kunna enkelt ladda elbilen där den normalt är parkerad under natten.

Skall man resa längre turer så är det däremot viktigt att man kan snabbladda enkelt och bekymmerslöst längs med vägarna. Samt ha att en vettig räckvidd/förbrukning tillsammans med bra navigation som hjälper till när man skall snabbladda (något man inte behöver bry sig om till vardagskörningen).

Det är inte det du poängterar som är det märkliga. Det märkliga är att det är en väldigt liten andel bilägare som gör såpass långa resor alls. Ytterligare en liten minoritet gör det en gång om året typ till fjällen. Ändå är det en övervägande del av elbilstesterna som handlar om räckvidd / hur den funkar på långresor. Pga folkets, i 90% av fallen, irrationella räckviddsångest. Det är ungefär som om 90% av ICE biltester skulle handla om hur bra de är på att dra husvagn, om du förstår poängen då.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ändå heter videon "elbilsracet 2022" och dom jämförde tider och en bil "vann". Jag hade kallat det för test, då hade det inte haft samma krav på sig imo.

Håller med om att rubrikerna är missvisande jämfört med hur de genomför det hela, men även jämfört med hur de summerar upp det.

Skrivet av Chippen2188:

Volvo/Polestar gör det jättebra med Google Maps, gissningsvis kommer också Renault Megane E-tech göra det bra eftersom dom också kommer köra Google Automotive. Mustang klarar också av att planera en rutt med laddstopp.

Personligen ser jag fortsatt gärna att biltillverkare fortsätter vara bilbolag och inte techbolag. Tekniken finns det alternativ för, som t.ex. Apple Carplay eller Android Auto. Är bildelen dålig så får man gilla läget.

(det är menat som en generell kommentar och inte mot tesla, men eftersom dom är den enda biltillverkaren som räknas som techbolag så blir det ju automatiskt dom...)

Ta inte illa upp, men jag tycker faktiskt du säger emot dig själv här. På ett sätt så håller du fram Volvo, Polestar och Renault som föredömen att de gör det bra, men samtidigt så dissar du Tesla som väljer att göra sitt egna system.

Det blir lite som att dissa telefontillverkare som Apple som gör sina egna system, och klaga på att de inte använder Googles Android som alla andra.

Skrivet av Chippen2188:

Tekniken finns det alternativ för, som t.ex. Apple Carplay eller Android Auto. Är bildelen dålig så får man gilla läget.

Håller inte alls med dig. Tycker du har en alldeles för hög acceptans av dåliga system, och fatalistiskt resignerar att man inte skall klaga utan tugga i sig och gilla läget. Det är IMO inget bra synsätt när det gäller att testa elbilar eller andra produkter. Har alla den felaktiga synen så blir aldrig saker bättre. Det är kraven vi kunder ställer, och även testare på YT och annan media, som är med och driver på tillverkarna framåt.

Håller inte heller med att Careplay löser problemen. De saknar just den där viktiga integrationen när det gäller att ha direktkoppling till bilens BMS, förkonditionering och till laddnäten, etc. Det är just den enkla integrationen som gör att vem som helst kan använda en bra utformad bil med god inbyggd mjukvara.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är inte det du poängterar som är det märkliga. Det märkliga är att det är en väldigt liten andel bilägare som gör såpass långa resor alls. Ytterligare en liten minoritet gör det en gång om året typ till fjällen. Ändå är det en övervägande del av elbilstesterna som handlar om räckvidd / hur den funkar på långresor. Pga folkets, i 90% av fallen, irrationella räckviddsångest. Det är ungefär som om 90% av ICE biltester skulle handla om hur bra de är på att dra husvagn, om du förstår poängen då.

Nej. Förstår inte.

Man läser väl inte tester om att dra husvagnar om man just inte har tänkt att dra husvagnar?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är inte det du poängterar som är det märkliga. Det märkliga är att det är en väldigt liten andel bilägare som gör såpass långa resor alls. Ytterligare en liten minoritet gör det en gång om året typ till fjällen. Ändå är det en övervägande del av elbilstesterna som handlar om räckvidd / hur den funkar på långresor. Pga folkets, i 90% av fallen, irrationella räckviddsångest. Det är ungefär som om 90% av ICE biltester skulle handla om hur bra de är på att dra husvagn, om du förstår poängen då.

Utbud möter efterfrågan. Folks största rädsla för elbil är räckvidden, och det är sånt de forskar om på Youtube när det bär av att leta ny bil. Och youtubers anpassar sin content efter det folk vill se. Win win.

Räckviddsångesten härstammar nog från alla skrämsel-artiklar i biltidningar, Aftonbladet och allmänt på nätet som man har kunnat läsa de senaste 5-10 åren. Den gamla bilindustrin har länge varit emot elbilens utveckling och framfart, så man har väl jobbat aktivt med att skrämma iväg kunderna tillbaka till fossilbilen.

Media har en extremt stark påverkan på allmänheten och de är duktiga på att predika en allmän uppfattning eller en sk "conventional wisdow" till folket. Och folk minns vad de läst. Så än idag tror många att man kommer 10 mil på elbil och den kan helt plötsligt stanna mitt i vägen och bara dö för att batteriet är tomt. Ja eller den andra skrönan att batterier i elbilar automatiskt pajar efter några år och de kostar 300 000kr att byta ut. Många som håller fast i den tron. Tacka media för det.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

@MP-Jan
Haha den var bra. Inga problem, bara kul om vi blir fler Sweclocker GTs på vägarna.

Jag fotar det imorgon bitti, inga problem.

Förkondis kan du göra på fyra sätt:

1) ställ in tiden i bilen om du i förväg vet när du ska iväg i schemaläggaren

2) ställ in tiden i appen om du t ex vaknar och kommer på att du ska ett ärende om 3 timmar så knappar du in det i schemaläggaren via appen till bilen

3) ladda bara till 90% som du ställer in i bilen (dessutom rekommenderat av Ford) sedan när du behöver bilen om t ex 30- 45 min så trycker du bara ladda till 100% så laddar den vidare och viss prekondition är på då (inte klimatanläggning dock)

4) starta bilen remote (max 15 min håller det dock)

Det som jag saknar i appen är en enkel instant precondition knapp som inte är kopplad till schemaläggaren, det hade varit smidigast.

Mata in via android auto fungerar utmärkt liksom via fordpass till fords egna navi, en smaksak bara.

Kanske skulle ha varit tydligare. Förkondis av batteriet inför snabbladdning syftade jag på. När jag tänker efter lär det aldrig fungera med förkondis av batteriet om man inte navigerar med det egna kartsystemet. Vilket leder tillbaka till frågan - kan Ford vara minst lika bra som Google gällande kartor/laddställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ta inte illa upp, men jag tycker faktiskt du säger emot dig själv här. På ett sätt så håller du fram Volvo, Polestar och Renault som föredömen att de gör det bra, men samtidigt så dissar du Tesla som väljer att göra sitt egna system.

Det blir lite som att dissa telefontillverkare som Apple som gör sina egna system, och klaga på att de inte använder Googles Android som alla andra.

Han jag svarade sa att Tesla var i princip det enda företaget som kan köra från a till b varpå jag svarade att det finns faktiskt fler biltillverkare som kan det. Vi pratade om en funktion i systemet, inte hela systemet. Sen fortsatte jag med att inte hålla med om att alla bilföretag ska bli techföretag för jag tycker fortfarande bildelen är en viktig del.

Jag dissade inte alls Tesla för deras mjukvara, jag har många gånger sagt att deras mjukvara är bland den bästa i bilvärlden. Om det är något jag dissar med Tesla så är det sättet dom bygger bilar på, där bilarna byggs mer och mer för att köra av sig själv istället för att hjälpa föraren med t.ex. förardisplay, döda vinkel-varnare på backspegeln eller 360-kamera. Det är precis det jag menar med att bilföretag borde vara bilföretag och inte techföretag, som den jag citerade föredrog.

Skrivet av martinot:

Håller inte alls med dig. Tycker du har en alldeles för hög acceptans av dåliga system, och fatalistiskt resignerar att man inte skall klaga utan tugga i sig och gilla läget. Det är IMO inget bra synsätt när det gäller att testa elbilar eller andra produkter. Har alla den felaktiga synen så blir aldrig saker bättre. Det är kraven vi kunder ställer, och även testare på YT och annan media, som är med och driver på tillverkarna framåt.

Håller inte heller med att Careplay löser problemen. De saknar just den där viktiga integrationen när det gäller att ha direktkoppling till bilens BMS, förkonditionering och till laddnäten, etc. Det är just den enkla integrationen som gör att vem som helst kan använda en bra utformad bil med god inbyggd mjukvara.

Ingenstans i det du citerade stod det att jag accepterar dålig mjukvara. Jag förstår inte vad du fick det ifrån. En mjukvara som är dålig, t.ex. VW, kan man komma runt genom att använda Apple Carplay/Android Auto. Att det skulle betyda att man accepterar dålig mjukvara är ju inte sant. Att det skulle betyda att man inte får klaga på mjukvaran är inte sant.

Jag vet inte varför du väljer att läsa in saker som inte finns där, jag kanske sa något som gjorde att du tog illa vid dig. Men att lägga ord i andras mun sådär, då tar iallafall jag illa vid mig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martinot:

Nej. Förstår inte.

Man läser väl inte tester om att dra husvagnar om man just inte har tänkt att dra husvagnar?

Nej men 90% av biltesterna av ICE bilar handlar inte heller om att dra husvagnar. Det är det oproportionerliga i fokuset på räckvidd / långresor hos elbilar som är poängen. Förklaringen till det har du i inlägget under ditt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Räckviddsångesten härstammar nog från alla skrämsel-artiklar i biltidningar, Aftonbladet och allmänt på nätet som man har kunnat läsa de senaste 5-10 åren. Den gamla bilindustrin har länge varit emot elbilens utveckling och framfart, så man har väl jobbat aktivt med att skrämma iväg kunderna tillbaka till fossilbilen.

Media har en extremt stark påverkan på allmänheten och de är duktiga på att predika en allmän uppfattning eller en sk "conventional wisdow" till folket. Och folk minns vad de läst. Så än idag tror många att man kommer 10 mil på elbil och den kan helt plötsligt stanna mitt i vägen och bara dö för att batteriet är tomt. Ja eller den andra skrönan att batterier i elbilar automatiskt pajar efter några år och de kostar 300 000kr att byta ut. Många som håller fast i den tron. Tacka media för det.

Har nyligen snappat upp uttrycket "ICE age"-människor (är det ironiskt, för att jag är sen på den bollen?).
Amen. Detta är dom vanligaste sakerna jag också hör från elbilsskeptikerna, alltså ICE age-människorna. Senast var när svärfar (70+, kör Volvo V70 II) raljerade om bl.a. dyra batteribyten och sniken räckvidd osv.

Och sen klassikerna:
- Hur ska elen räcka om alla ska köra elbil?!
- Vad händer med alla batterier sen då?!
- Vad händer om det blir strömavbrott då?!

Kan ju säga att tonerna har ändrats något sedan priset på dieseln och bensinen har dragit iväg.

Ser ni priserna?

22: a juni 2021, LOL OIL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

En MP-politiker här i Uppsal som hade det som sitt regplåt på sin Tesla förut. Lite humor ändå

https://unt.se/4243577

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller inte heller med att Careplay löser problemen. De saknar just den där viktiga integrationen när det gäller att ha direktkoppling till bilens BMS, förkonditionering och till laddnäten, etc. Det är just den enkla integrationen som gör att vem som helst kan använda en bra utformad bil med god inbyggd mjukvara.

Ja eller så köper man en OBD2 dosa för en femhundring, kopplar in den i bilen, synkar med telefonen, skaffar ett Premium abonnemang på A Better Route Planner, drar igång det på Carplay/Android Auto och vips så har man all den datan som behövs från bilen (räckvidd, batterinivå, förbrukning osv i realtid) direkt i ABRP så den funkar precis som bilens navigering, fast bättre. Förkonditionering vette tusan om det stöds i ABRP, men med lite kunskap går det mesta att koda och komma åt via OBD2. Det är iallafall så jag kommer köra i min Marvel, istället för MGs navigation.

Skrivet av MP-Jan:

Och sen klassikerna:
- Hur ska elen räcka om alla ska köra elbil?!
- Vad händer med alla batterier sen då?!
- Vad händer om det blir strömavbrott då?!

Kan ju säga att tonerna har ändrats något sedan priset på dieseln och bensinen har dragit iväg.

Haha exakt. Eller:
- Tillverkningen av en elbil släpper ut mer CO2 än en fossilare genom hela sin livslängd, så elbilar är inte alls miljövänliga.

Folk är folk.
Som du kanske minns så hade folk väldigt svårt för att gå över till platta digitala skärmar/TVn en gång i tiden. Fanns en miljon argument varför analoga CRT skärmar var bättre. Finns dom som fortfarande sitter på CRT, av ren princip 😀

Skrivet av Chippen2188:

En MP-politiker här i Uppsal som hade det som sitt regplåt på sin Tesla förut. Lite humor ändå
https://unt.se/4243577

Det tragiska är ändå att om MP hade fått som de ville så skulle skrönan "Hur ska elen räcka om alla ska köra elbil?!" faktiskt bli ett verkligt problem, tyvärr.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

En MP-politiker här i Uppsal som hade det som sitt regplåt på sin Tesla förut. Lite humor ändå

https://unt.se/4243577

Haha! Du, jag har sett den där bilen! Minns att jag då osökt tänkte på avsnittet i South Park där alla självbelåtna miljövänner körde Prius och sög i sig sina egna fisar.

Lite nostalgi sådär, men fortfarande relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Haha exakt. Eller:
- Tillverkningen av en elbil släpper ut mer CO2 än en fossilare genom hela sin livslängd, så elbilar är inte alls miljövänliga.

Folk är folk.
Som du kanske minns så hade folk väldigt svårt för att gå över till platta digitala skärmar/TVn en gång i tiden. Fanns en miljon argument varför analoga CRT skärmar var bättre. Finns dom som fortfarande sitter på CRT, av ren princip 😀

Det tragiska är ändå att om MP hade fått som de ville så skulle skrönan "Hur ska elen räcka om alla ska köra elbil?!" faktiskt bli ett verkligt problem, tyvärr.

(Hur infogar jag en ROFL-smiley?) Du får föreställa dig en!

Permalänk
Medlem

Hej tråden, jag står i valet och kvalet mellan EV och ICE, med en leasad bil som ska lämnas tillbaka i augusti.

Hittills provkört ID4GTX, Model 3 och Polestar 2. Mer om det senare.

Jag fick precis mail om leasingpriserna på MG 5 som ska komma i år. Tänkte det kan vara intressant för er med!

  • "Sverige är endast tilldelade ett begränsat antal bilar till detta kanonpris! Från ENDAST 2690kr inklusive service."

  • "Välj mellan 1000, 1500 (+150kr) eller 2000 mil per år(+350kr). Även 2500 mil /år går att ordna."

  • "Beställer man en bil idag så kommer den om 6-9 månader preliminärt. Bilen finns att provköra inom ca 2v. OBS vi garanterar ej att de finns bilar kvar när provkörningsbilen kommer."

Tycker ju det verkar som ett väldigt bra pris, även om det är en budgetbil. Min nuvarande Golf SC 1.5TSI R-line går på 3500kr för 1500 mil per år.

Jag har provsuttit i en MG 5, och den känns helt OK interiört. Enda bristen är väl en billig, plastig ratt jämfört med den läderklädda på Golfen (även grundnivå på golf har mycket bättre ratt).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Hej tråden, jag står i valet och kvalet mellan EV och ICE, med en leasad bil som ska lämnas tillbaka i augusti.

Hittills provkört ID4GTX, Model 3 och Polestar 2. Mer om det senare.

Jag fick precis mail om leasingpriserna på MG 5 som ska komma i år. Tänkte det kan vara intressant för er med!

  • "Sverige är endast tilldelade ett begränsat antal bilar till detta kanonpris! Från ENDAST 2690kr inklusive service."

  • "Välj mellan 1000, 1500 (+150kr) eller 2000 mil per år(+350kr). Även 2500 mil /år går att ordna."

  • "Beställer man en bil idag så kommer den om 6-9 månader preliminärt. Bilen finns att provköra inom ca 2v. OBS vi garanterar ej att de finns bilar kvar när provkörningsbilen kommer."

Tycker ju det verkar som ett väldigt bra pris, även om det är en budgetbil. Min nuvarande Golf SC 1.5TSI R-line går på 3500kr för 1500 mil per år.

Jag har provsuttit i en MG 5, och den känns helt OK interiört. Enda bristen är väl en billig, plastig ratt jämfört med den läderklädda på Golfen (även grundnivå på golf har mycket bättre ratt).

Väldigt intressant. Vet du om man kan förvärma bilen och batteriet innan man kör genom sin telefon?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||