Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Provkörde en XC40 P6 (heter den så fwd-modellen?) och tyckte den var rätt okej, den traditionella volvo-känslan infann sig i reglage osv, men ljudnivån på ren asfalt var ju horribel i jämförelse med de övriga elbilar som jag provat så som ev6,id.4 samt Enyaq.

Detta var förvisso på 21" odubbade "recharge"-däck men upplevde bilen som lika högljudd som min Kia Optima, men läser man runt bland inlägg på nätet så är ju folk nöjda med bilen över lag, är era XC40 högljudda eller kommer ni från en ice-bil som väsnades än mer?

Tesla M3, MY, har även de en del vägljud, och samma sak gäller för de bilar som jag provkört som bygger på CMA-plattformen som Volvo/Geely använder för varumärkena Volvo, Polestar, Lync & Co, mflr. Har mest att göra med hur vibrationer från vägen fortplantar sig genom chassiets stomme. Detta märks ju självklart än lite tydligare i bilar som elbilar, som är tystare i övrigt.

Jo, XC40 är ju mycket trevliga som elbilar på många sätt. Den största nackdelen som jag ser det (som inte är så extremt känslig för dessa vägljud, är mer känslig för vindbrus som jag hade på min första M3) med elektriska CMA-bilar är deras höga energiförbrukning.

Men skall man ha bilen främst som en vardagsbil/pendlarbil, vilket är majoriteten av användning för de flesta, så blir inte förbrukningen och den kortare räckvidden något större problem. Det är först om man reser långt som det påverkar (precis som vi diskuterat mycket i tråden). Så på många sätt så är ju CMA-bilar som PS2 och XC40 mycket trevliga som elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Älskar att du länka till två 1'a april skämt.

Man får göra sitt bästa för att försöka lura någon, i iaf. någon halvsekund!

Kanske lite väl uppenbara skämt (speciellt den med de så små framhjulen att bilen satt fast på marken), men tyckte de ändå de var rätt roliga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Grym bil! Beställde själv en sådan i sage green, med twin motorn och "ultimate". Men fick några månaders leverans

Säljaren sa att jag inte skulle sitta bekvämt i den och försökte kränga på mig en dyrare bil, men visst f** satt man bekvämt i den som 190+!

Till skillnad från PS2 som jag tycker är grymt trång med sin abnormt sjukt stora breda höga mittkonsol (men ändå endast 1 öppen mugghållare!), så tycker jag man sitter rätt bekvämt när man kör en XC40. Iaf. jag som är mer normallång (185). Inga som helst problem med det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett politiskt sidospår (igen).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Många 3:or från 2019 = leasingbilar som lämnats tillbaka.

Wow sjukt att de fortfarande är så dyra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Provkörde en XC40 P6 (heter den så fwd-modellen?) och tyckte den var rätt okej, den traditionella volvo-känslan infann sig i reglage osv, men ljudnivån på ren asfalt var ju horribel i jämförelse med de övriga elbilar som jag provat så som ev6,id.4 samt Enyaq.

Detta var förvisso på 21" odubbade "recharge"-däck men upplevde bilen som lika högljudd som min Kia Optima, men läser man runt bland inlägg på nätet så är ju folk nöjda med bilen över lag, är era XC40 högljudda eller kommer ni från en ice-bil som väsnades än mer?

Yes det är rätt välkänt att XC40 och Polestar 2 som byggs på CLA-plattformen är rätt högljudda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vänta inte. Iaf. inte om du vill byta till en elbil inom de närmaste åren.

Det kommer bara bli dyrare och ännu längre leveranstider. Köper du en idag så kommer du lätt kunna sälja den utan förlust inom ett år.

Det finns dessutom tillverkare som än så länge håller en hyfsad produktionstakt. Tesla och Ford är några av de. Har modeller med en leveranstid på 1-2 månader.

Säger du, tror inte att tillverkare kommer fortsätta ligga på 1+ års leveranstid redan till jul.

Kör billigt nog idag och som det ser ut kommer mitt behov av bil minska så ser inte någon anledning att binda upp mig på något som man inte har en aning när man får.

Backar vi ett år så har det hänt otroligt mycket gällande nivå på bilarna och tror inte det kommer sakta ner, snarare att det accelererar.
I takt med att fabriker omvandlas från ICE produktion till EV produktion lär utbudet också förbättras. Kina kommer behöva släppa sina restriktioner pga covid och Ryssland och Ukraina är nog klart innan semestern är slut så tillgången lär öka.

Priserna kommer vi in för mycket på inflation och politik.

Jag ska dock ta en offert på en I4 M50 och se vad man landar på, rätt pris och skön säljare så kan det ändå bli en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Väldigt intressant. Vet du om man kan förvärma bilen och batteriet innan man kör genom sin telefon?

Iallafall värma/kyla kupén. Hittade denna info https://news.mgmotor.eu/mg-ismart-smartphone-app-why-its-a-mu...

Verkar dock inte finnas värmepump för batteriet? En besvikelse såklart.

Överlag en mindre sofistikerad bil, men så kostar den ju relativt lite, speciellt via privatleasing som är mest intressant för egen del.

Fick kostnad på 3400 från säljaren. Med vinterdäck, 1500 mil och försäkring. Rätta mig om jag har fel men låter som en bra deal.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Hyrde en Polestar 2 idag så vi fick en lång provtur, försökte hitta positiva saker med den så jag kunde övertala frun men jag blev faktiskt besviken på den. Det var 19" på bilen och inget Performance Pack men den var inte direkt bekvämare än vår Model 3 från mitten på förra året.

Fjädringen var annorlunda och man märkte att den var mjukare över ojämnheter i högre hastighet men över skarpa gupp lägre hastighet var den inte lika bekväm, man kände också av mer småvibrationer när det var dålig asfalt. Föredrar nog Polestar 2 vad gäller fjädringskomforten men det var inte natt och dag heller, lite annorlunda och bättre helt enkelt.

Ljudnivån var nog också vad jag blev mest besviken över, det läcker in mycket mer ljud via glastaket och framrutorna än i Model 3an. Framrutorna är ju inte "akustikglas" som i 3/Y men man märker när man knackar på de olika glastaken att 3/Y också "kväver" ljudet mer. Vad gäller däck och vindljud så var det mer andra frekvenser än i Teslorna, de hade en högre frekvens vilket iaf jag upplevde som mer störande. Volymen vet jag inte om den är högre eller lägre men vi var ett gäng som åkte med och testade och alla upplevde ljudet som mer störande. Ingen av bilarna är några lyxbilar vad gäller ljudnivå direkt men jag föredrar Model 3 framför Polestar 2 iaf.

Jag var dock väldigt positivt överraskad av både infotainmentsystemet och hur trevlig den var att köra, väldigt lite spårighet och styrningen var bättre än i Teslan, enligt mig mycket bättre att körkänsla för Polestar än Tesla. Jag gillade cockpitkänslan men jag gillade inte materialet i stolarna eller att de flesta ytorna var hårda, även om de var klädda så var de klädda i ett väldigt tunt material så allt var hårt när man rörde det.

Pilot assist var inte alls lika förtroendeingivande som autopilot, rörde sig rätt mycket mellan att ligga väldigt nära vänsterlinjen till väldigt nära högerlinjen vilket blir lite läskigt när man skall passera någon i andra filen och den börjar slicka högerkanten i en kurva.

Frun klagade på att hon blev mer uttröttad av att sitta i bilen än hon blir ifall hon kör själv från Göteborg till Stockholm, och då tog vi ändå en fikastund hos min far på vägen och hon körde bara i ca 35 minuter av de 4 timmarna vi var i bilen. Jag håller nog med henne, kan inte riktigt säga varför dock och kan ha varit något som inte har med bilen att göra.

Allt som allt var det mycket bra med bilen men inte bara saker som var bättre. Blir nog ingen Polestar 2 för mig som nästa bil som jag hoppades kunna få igenom faktiskt, blir nog en till 3a som bör komma med akustikglas där bak också för att dämpa mer av andra bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Säger du, tror inte att tillverkare kommer fortsätta ligga på 1+ års leveranstid redan till jul.

Kör billigt nog idag och som det ser ut kommer mitt behov av bil minska så ser inte någon anledning att binda upp mig på något som man inte har en aning när man får.

Backar vi ett år så har det hänt otroligt mycket gällande nivå på bilarna och tror inte det kommer sakta ner, snarare att det accelererar.
I takt med att fabriker omvandlas från ICE produktion till EV produktion lär utbudet också förbättras. Kina kommer behöva släppa sina restriktioner pga covid och Ryssland och Ukraina är nog klart innan semestern är slut så tillgången lär öka.

Priserna kommer vi in för mycket på inflation och politik.

Jag ska dock ta en offert på en I4 M50 och se vad man landar på, rätt pris och skön säljare så kan det ändå bli en beställning.

Kan inte tala om för dig vilken bil du skall köpa med vilken drivlina (el, bensin, diesel). Det får du räkna på själv.

Däremot, om du skall köpa elbil inom de närmaste ett till två åren, så passa på att göra det så galet fort som möjligt är min varmaste rekommendation.

Alla produktionsproblem kommer förvärras ytterligare pga. kriget i Ukraina, Covid19, halvledarbristerer, batteribrister, brister på andra komponenter, mm. kommer leda till att den totala produktionskapaciteten av elbilar (oavsett hur många modeller/varianter som finns) kommer vida understiga efterfrågan på marknaden.

Sådana förhållanden kommer i en huvudsakligen marknadsekonomi normalt innebär att priserna stiger, och med allt längre leveranstider. Det kommer även leda till att färre elbilar (och bilar totalt) säljs. Inte pga. bristande efterfråga, men just pga. bristande produktionskapacitet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes det är rätt välkänt att XC40 och Polestar 2 som byggs på CLA-plattformen är rätt högljudda.

Ja, alltså ett riktmärke för högt kupéljud brukar vara 70dB, och det vill man ligga under vid motorvägsfart. Ibland bedöms bilarna efter hur länge man kan hålla ljudet under 70. Oavsett är samtliga CMA-bilarna godkända, men återigen är P2:an mest högljudd med uppstickare över 70 vid 120-sträckor. Som referens kan man ha Audi E-tron GT på sommardäck som går över 71dB i 120. Den bilen skulle nog inte många utesluta p.g.a. detta.

Vidare måste man komma ihåg att single-motor CMA-bilarna har mindre batteripack, och med det mindre "massa". Det, i min värld, kan betyda att de är lättare men även öppnare/ihåligare bilar. Av någon (osexig) anledning driver man också över framhjulen. Det lär eka tomt över bakaxeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag ska dock ta en offert på en I4 M50 och se vad man landar på, rätt pris och skön säljare så kan det ändå bli en beställning.

Intressant. Återkoppla gärna.

Undrar hur snabbt BMW tänker införa agentskapet och "samma-pris-till-alla"-principen. Två år efter Mini, som prel. ska göra det 2024. 2026-2027? Gott om tid att förhandla vidare som vanligt då, antar jag.
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan inte tala om för dig vilken bil du skall köpa med vilken drivlina (el, bensin, diesel). Det får du räkna på själv.

Däremot, om du skall köpa elbil inom de närmaste ett till två åren, så passa på att göra det så galet fort som möjligt är min varmaste rekommendation.

Alla produktionsproblem kommer förvärras ytterligare pga. kriget i Ukraina, Covid19, halvledarbristerer, batteribrister, brister på andra komponenter, mm. kommer leda till att den totala produktionskapaciteten av elbilar (oavsett hur många modeller/varianter som finns) kommer vida understiga efterfrågan på marknaden.

Sådana förhållanden kommer i en huvudsakligen marknadsekonomi normalt innebär att priserna stiger, och med allt längre leveranstider. Det kommer även leda till att färre elbilar (och bilar totalt) säljs. Inte pga. bristande efterfråga, men just pga. bristande produktionskapacitet.

Nu är ju leveranstiden på bilar ganska samma oavsett drivlina så alternativet är ju att sitta kvar med nuvarande om du läst.

Som sagt, det kommer bli bättre. Våra största bil och lastbilsproducenter säger samma saker så jag litar nog mer på de personer som faktiskt producerar sakerna.

Tex Scanias vd.

”Vi har några leverantörer som har leverantörer i Ukraina men ur ett komponentperspektiv ser jag inga bekymmer alls för Scania. Vårt inköp känner sig trygga med att de hittar lösningar så att vi inte ska drabbas ytterligare av komponentbrist på grund av Ukraina/Ryssland”, säger vd Christian Levin som dessutom spår en snar lättnat i halvledarbristen som hämmade bolaget under det andra halvåret i fjol.

”Där ser vi att vi äntligen är på väg ut ur det värsta. När vi går in i det andra kvartalet har vi betydligt bättre löften från våra leverantörer och hoppas under kvartalet kunna gå upp på full kapacitet igen”, säger han.

Volvos cars vd gick ut i fredags och sa samma.
"Volvo Cars nytillträdde vd Jim Rowan bedömer att situationen med komponentbrist kommer att förbättras under det andra halvåret"

Det här blir ju ganska off topic.
Enda hotet är egentligen som jag sa om Kina fortsätter med total lockdown på städer men den tanken överger man nog innan semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu är ju leveranstiden på bilar ganska samma oavsett drivlina så alternativet är ju att sitta kvar med nuvarande om du läst.

Som sagt, det kommer bli bättre. Våra största bil och lastbilsproducenter säger samma saker så jag litar nog mer på de personer som faktiskt producerar sakerna.

Tex Scanias vd.

”Vi har några leverantörer som har leverantörer i Ukraina men ur ett komponentperspektiv ser jag inga bekymmer alls för Scania. Vårt inköp känner sig trygga med att de hittar lösningar så att vi inte ska drabbas ytterligare av komponentbrist på grund av Ukraina/Ryssland”, säger vd Christian Levin som dessutom spår en snar lättnat i halvledarbristen som hämmade bolaget under det andra halvåret i fjol.

”Där ser vi att vi äntligen är på väg ut ur det värsta. När vi går in i det andra kvartalet har vi betydligt bättre löften från våra leverantörer och hoppas under kvartalet kunna gå upp på full kapacitet igen”, säger han.

Det här blir ju ganska off topic.
Enda hotet är egentligen som jag sa om Kina fortsätter med total lockdown på städer men den tanken överger man nog innan semestern.

Samtidigt får man vara lite kritisk när företagsledare uttalar sig. Skulle han offentligt säga att de troligtvis får leveransproblem framöver så skrämmer han iväg kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Samtidigt får man vara lite kritisk när företagsledare uttalar sig. Skulle han offentligt säga att de troligtvis får leveransproblem framöver så skrämmer han iväg kunder.

Far man med osanning som företagsledare för börsnoterade bolag kan man kastas i finkan och självklart får man gå om förtroendet förbrukas.

Du får välja, Martins spekulationer eller två separata bolags verkställande direktörer.
Q1 rapporter lär nog guida likadant men många bolag är i tyst period nu så kommer inte komma fler uttalanden.

De flesta bolagen har dock konsekvent sen hösten sagt att det verkar lättna under våren, se ok ut till sommaren och närma sig normalläge till nästa årsskifte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Far man med osanning som företagsledare för börsnoterade bolag kan man kastas i finkan och självklart får man gå om förtroendet förbrukas.

Du får välja, Martins spekulationer eller två separata bolags verkställande direktörer.
Q1 rapporter lär nog guida likadant men många bolag är i tyst period nu så kommer inte komma fler uttalanden.

De flesta bolagen har dock konsekvent sen hösten sagt att det verkar lättna under våren, se ok ut till sommaren och närma sig normalläge till nästa årsskifte.

Det behöver inte vara osanning. Ställa en prognos, även om den baseras på mycket data, är fortfarande en prognos vilket är en gissning om än kvalificerad. Ingen som sitter med en kristallkula och kan säga absoluta sanningar.

Jag säger absolut inte emot dig behöver inte heller välja någons tro på hur det ska bli. Jag kan ta åt mig fakta och åsikter från olika håll för att sedan skapa min egna uppfattning. Gemensamt är att jag är kritisk till allt jag läser och hör så jag är öppen för annat.

Det vi vet just nu är väl att leveranstiderna fortfarande ökar för de flesta bilmodeller? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Sant, men det är väldigt riskabelt att guida en sak och få ett helt annat resultat. Det är ju som sagt dessa personer som jobbar med det och har garanterat bättre koll än oss som spekulerar på forum.

De bilar jag frågat på har leveranstiden varit ungefär samma hela tiden, ser att tesla fått lite längre leveranstid men i övrigt känns det som den legat relativt still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

De flesta bolagen har dock konsekvent sen hösten sagt att det verkar lättna under våren, se ok ut till sommaren och närma sig normalläge till nästa årsskifte.

Tyvärr är det inte längre bara komponentbristen och covid som påverkar leveranstider av elbilar. Även om läget bättras på dessa plan så har vi framförallt två stora problem som knappast kommer försvinna det närmaste året iallafall:
- Priset på bensin/diesel.
- Inflation

Den första kan dramatiskt påverka marknaden framöver. Skjuter dieseln bortåt 30kr i sommar (inte alls omöjligt) så kommer varannan bilägare börja titta på elbil som alternativ till pendlarbil För att inte tala om alla småföretagare.

Inflationen kommer bara öka. Allt pekar på att vi är på väg mot en utdragen lågkonjuktur. Med andra ord dyrare elbilar.

Så jo, som Martin säger, det är nog bra läge att lägga en beställning på elbil idag om man förväntas ha den till vintern eller våren nästa år.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

De bilar jag frågat på har leveranstiden varit ungefär samma hela tiden, ser att tesla fått lite längre leveranstid men i övrigt känns det som den legat relativt still.

Jag började titta efter elbil runt september-oktober. Då var leveranstiderna på Kia EV6 RWD ca 3-4 månader, Ionic 5 hade ca 4 månader, Skoda Enyaq 4-6 månader, VW ID4 runt 4-6 månader (även om vissa ID4 lagerbilar fanns just då), MG Marvel ca 5 månader. De flesta som beställde då har fått sina bilar undantaget vissa AWD varianter som vart försenade, plus MG som också försenades nån månad.

Alla dessa bilar har idag en uppskattad leveranstid på 9-12 månader (vissa uppemot 14) om man inte har tur och lyckas knipa nån avbokad bil som står och väntar eller redan är på väg. Med tanke på dagens situation så lär det bli ännu knepigare om 6 månader. Kanske inte för Tesla då de precis öppnat Berlin fabriken som verkar lovande, men de flesta har inte råd med Tesla och för alla de övriga märkena går det bara utför just nu när det gäller leveranser.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Far man med osanning som företagsledare för börsnoterade bolag kan man kastas i finkan och självklart får man gå om förtroendet förbrukas.

Du får välja, Martins spekulationer eller två separata bolags verkställande direktörer.

Nyheter på radion i dag på detta ämnet: https://sverigesradio.se/artikel/farre-nya-elbilar-kommer-sal...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en DS 3 exclusive till grabben som första bil. Provkörde den igår med honom och den känns rätt okay. Någon annan som har eller har provat en sådan ? Vad tyckte ni ? 4250 kr inkl allt 1500 mil på 36 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

@Daniel75 och @Chippen2188 när ni kör Android Auto på Mach-E, kan ni få upp det på fullskärm, alltså vertikalt? Har läst på flera håll att Android Auto ännu inte stödjer vertikala skärmar, så det blir liksom en landskaps-orienterad bild utav Android Auto i övre halvan av skärmen och bilens infotainment menyer i nedre halvan. Stämmer det?

Frågar eftersom MG Marvel också verkar lida av det problemet och där skyller man på Android gränssnittet. Apple Carplay fungerar tydligen i fullskärmsläge på vertikala skärmar men inte Android Auto. Hur sjukt är inte det egentligen?

Edit: Såhär ser det tydligen ut på Marveln, medans Apple Carplay körs på hela skärmen.
Android Auto:
https://i2.wp.com/images.frandroid.com/wp-content/uploads/2021/11/mg-marvel-r-42-scaled.jpg?ssl=1
Carplay:
https://i.ibb.co/XjGGvYL/Screenshot-20220402-092842-Chrome.jpg

Stämmer, samma problem så det är en google fråga och inte en fordonsfråga att lösa så att säga som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Stämmer, samma problem så det är en google fråga och inte en fordonsfråga att lösa så att säga som jag förstått det.

Enligt Google så finns stödet för porträttläge inbyggt och det är upp till biltillverkaren att implementera det. Subaru, där det tydligen är samma problem, bollar tillbaka till Google och säger att stödet inte finns. Är ett problem som funnits i ett par år och det är ju konstigt att det inte lösts än. Vet att det finns någon tredjepartsapp som kan lösa problemet. Betalapp så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Enligt Google så finns stödet för porträttläge inbyggt och det är upp till biltillverkaren att implementera det. Subaru, där det tydligen är samma problem, bollar tillbaka till Google och säger att stödet inte finns. Är ett problem som funnits i ett par år och det är ju konstigt att det inte lösts än.

Typiskt problemet när flera leverantörer är inblandade; de skyller bara på varandra, och det blir kunden som bli lidande. Klassiker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det har ju diskuterats mycket om hur farliga elbilsbränder med dess utsläpp av vätefluorider är för brandmän och annan räddningspersonal, men även oss vanliga människor runt omkring.

Här är en mycket bra video som tar upp problem på ett faktabaserat sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Häftig film från Teslas Giga factory i Berlin, produktionslinan filmad med drönare.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Intresset på forumet verkar finnas för elbilar av olika slag, detta med tanke på att det oftast kommer mycket kommentarer och frågor när det omnämns i andra trådar. Så tänkte att vi kanske kan ha en egen tråd där intresserade kan utbyta erfarenheter, de som funderar på att ta klivet kan få hjälp och nyfikna kan ställa frågor.

Jag själv är ett riktigt fan av elbilar och ser fram emot det som komma skall när det blir mer vanligt.

Så, har du någon elbil du ser fram emot skall släppas? Äger du en just nu och vill dela med dig? Undrar du något från någon som äger en? Är din drömbil nu elektrisk? Är du orolig över hur laddning fungerar? Skriv av dig här!

Alla tankar och frågor är välkomna men för att undvika potentiell konflikt önskar jag att vi utelämnar diskussioner om klimatkrisers vara eller ickevara och politiken kring det, här fokuserar vi istället på produkter i kategorin elbilar.

Jobbar som hantverkare och ser sjukt fram emot ID Buzz Cargo!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Ta med grabben och kolla en gång till? Inte kul att stå med ett kontrakt och färgen eller modellen är fel... Spontant känns den lite dyr och designen sticker ut ordentligt.
Id3 som jag spontant rankar lite högre verkar ligga bättre i pris just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tro det eller ej, barnuppfostran hör inte hemma i denna tråden 😮

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har kört längre resor(tänker Frankrike eller Spanien) i Europa med sin elbil, och hur var det i så fall? Vad jag kunde utgöra så finns det en hel del laddningsplatser runt om i Europa, så det verkar ju inte vara några problem(med en E-Niro).