Permalänk
Inaktiv

f.ö. mycket "hackande" på de "onda" kolhydraterna nuförtiden, för referens:

(Visst: Kolhydrater binder vatten, men vem bryr sig om vattenvikt (egentligen?)? (Det kan t.o.m. anses vara en fördel att binda vatten (i kolhydrater) om man är en "träningstok")

Och bryr man sig om hur mycket vattenvikt man har och vill minimera den, så bör man undvika att råka få "muskler" (1kg "muskler" består av ca. 0,7kg (70%) vatten), Fettceller binder i princip inget vatten alls

Återigen: det är väl fettmassan vi vill minska?

Edit: Sen kanske man bör göra skillnad på "dåliga" och "bra" kolhydrater ("snabba", "medellångsamma" och "långsamma")? På samma sätt som man (bör) gör(a) skillnad på "dåligt" fett och "bra" fett (Mättat/omättat)?

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Med "basala behov": menar du din kaloriförbrukning med kroppen i vila (basala energibehov)? Det som ibland omnämns som "BMR"(Basalmetabolism)?

Min BMR ligger numera på runt 1850 (Vid "start" på ca. 2150) och jag är 188 cm. Med det sagt: att ligga på 1800 (k)kalorier under det torde inte vara hälsosamt i längden! Hur får du i dig tillräckligt med vitala näringsämnen och vitaminer?

Eller är du en "träningstok" och menar 1200-1800 under ditt faktiska kaloribehov?

Att inmundiga mindre än 1200 kcal/dag kan anses vara problematiskt och under 800 kcal/dag kan ofta anses vara riskfyllt i längden.

Precis vid vila mitt ligger på nu runt 2100
Brukar äta mellan 1200 - 1600 kalorier per dag, förbränner i snitt 1000 kalorier, visst kanske inte är det mest hälsosamma viktnedgången men tycker om att se tydliga resultat, kompletterar med vitaminer.
Det är inte hälsosamt att vara överviktig/fet heller...
Brukar vara rätt trög på förmiddagarna (hjärndimma) men annars märker jag inte av det så mycket, i morse vägde jag 109,1 (BMI 29,9) så -13,9 sen årsskiftet och lider inte nu längre av fetma enligt BMI ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

f.ö. mycket "hackande" på de "onda" kolhydraterna nuförtiden, för referens:
https://i.imgur.com/lePMhRB.jpg
(Visst: Kolhydrater binder vatten, men vem bryr sig om vattenvikt (egentligen?)? (Det kan t.o.m. anses vara en fördel att binda vatten (i kolhydrater) om man är en "träningstok")

Och bryr man sig om hur mycket vattenvikt man har och vill minimera den, så bör man undvika att råka få "muskler" (1kg "muskler" består av ca. 0,7kg (70%) vatten), Fettceller binder i princip inget vatten alls

Återigen: det är väl fettmassan vi vill minska?

Edit: Sen kanske man bör göra skillnad på "dåliga" och "bra" kolhydrater ("snabba", "medellångsamma" och "långsamma")? På samma sätt som man (bör) gör(a) skillnad på "dåligt" fett och "bra" fett (Mättat/omättat)?

Givetvis är det fettmassan man vill minska och givetvis måste man göra skillnad bra och dåliga kolhydrater precis på samma sätt som man måste göra skillnad på bra och dåligt fett.
Ingen bryr sig om vattenvikt, men det finns ju annat som gör att man går upp i vikt med dåliga kolhydrater.

Själv kör jag LCHF och det fungerar utmärkt. Äter bra fett, undviker kolhydrater då det ger jämnar till blodsockret som gör att jag inte blir skithungrig eller sugen på massa skit. Går även ner väldigt fort i vikt, trots att jag äter fett. Funkar utmärkt. Enligt mig bästa metoden att gå ner i vikt, det funkar ypperligt för mig. Kanske inte ett bra sätt för alla, men passar mig och min kropp. Därför undviker jag kolhydrater. Fastnar gärna i att äta för mycket av dom annars.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SideShowMicke:

Precis vid vila mitt ligger på nu runt 2100
Brukar äta mellan 1200 - 1600 kalorier per dag, förbränner i snitt 1000 kalorier, ...
... i morse vägde jag 109,1 (BMI 29,9) så -13,9 sen årsskiftet och lider inte nu längre av fetma enligt BMI ;).

Bra jobbat!

Du känner säkert redan till det: men jag nämner det ändå:

Det finns ingen större poäng med att "överdriva" kaloriunderskottet då varje kilo fett i kroppen endast kan frigöra ca: 69 kcal per dag (och kilogram fett). Har man ett större kaloriunderskott så är det muskler som "ryker".

För min del, i dagsläget (BMI 25-ish, det pendlar upp och ner, men i snitt), med min kropp, hamnar det på (högst ungefärligt) vid (högst ungefärligt) 19% kroppsfett (ungefärligt!) ett max underskott av (k)kalorier på:

kroppsvikt x kroppsfett% x 69=1129 kcal
(alternativt: fettmassa(kg) *69=max underskott)

Onoggranheten här är betydande/inte försumbar! Så reservera, åtminstånne, +-1,5 procentenheter i osäkerhet på kroppsfett%! (vilket ger ett spann på 1040-1218 kcal: för mig:i dagsläget). Allt kaloriunderskott utöver detta är, enligt min åsikt, dåligt!

(Som jämförelse kan jag väl nämna att vid min "viktstart"(BMI 35) låg mitt "maxunderskott" på (ungefärligen): 36%*122,5kg*69=3043 (k)cal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Givetvis är det fettmassan man vill minska och givetvis måste man göra skillnad bra och dåliga kolhydrater precis på samma sätt som man måste göra skillnad på bra och dåligt fett.
Ingen bryr sig om vattenvikt, men det finns ju annat som gör att man går upp i vikt med dåliga kolhydrater.

Själv kör jag LCHF och det fungerar utmärkt. Äter bra fett, undviker kolhydrater då det ger jämnar till blodsockret som gör att jag inte blir skithungrig eller sugen på massa skit. Går även ner väldigt fort i vikt, trots att jag äter fett. Funkar utmärkt. Enligt mig bästa metoden att gå ner i vikt, det funkar ypperligt för mig. Kanske inte ett bra sätt för alla, men passar mig och min kropp. Därför undviker jag kolhydrater. Fastnar gärna i att äta för mycket av dom annars.

Jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som någon form av negativ kritik mot någon enskild diet/metod: det var inte så det var menat.

Den metod/diet som är bäst är den som funkar för den enskilde! Det är inte svårare än så (och de dieter/metoder som inte funkar för den enskilde individen är värdelösa: för den individen!)

Gör det som funkar för dig och håll ut och håll i!

Permalänk
Avstängd

Hur kan man motivera sig att motionera/träna iaf en gång i månaden?
Jag käkar mest soppor (typ felix mustig tomatsoppa, mustiga franska fisksoppa, färdiga kylda) till lunch på arbetsveckorna. Olika saker till middag, allt från en fralla med ost och skinka, till nåt random från butiken.
Har gått ner 30 kg på ett halvår cirka, men har nu platåat kvar på 170 pannor i några veckor.
+/- 0.5KG mellan veckorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Hur kan man motivera sig att motionera/träna iaf en gång i månaden?
Jag käkar mest soppor (typ felix mustig tomatsoppa, mustiga franska fisksoppa, färdiga kylda) till lunch på arbetsveckorna. Olika saker till middag, allt från en fralla med ost och skinka, till nåt random från butiken.
Har gått ner 30 kg på ett halvår cirka, men har nu platåat kvar på 170 pannor i några veckor.
+/- 0.5KG mellan veckorna.

Lurigt!

Personligen så hade jag inte tränat (ingen överdrift här) de senaste 25 åren innan jag bestämde mig för att gå ner i vikt (/fett).

Hela min viktnedgång skedde helt utan "träning"!
(om man bortser från "promenader"... och det kanske är det man bör inse med de förutsättningar man har: Promenad="träning". Jag "brännde" fler kalorier på en 20 min promenad "då", än jag gör på 30-40 min löpning "nu"!)

Det som hände efter att jag gått ner "tillräckligt" (BMI <25) var att dels så gav mig promenader inte tillräckligt med puls och dels var det EXTREMT mycket enklare/lättare att röra på sig.

Numera "tränar" jag, inte för att gå ner i vikt/fett, utan för att bibehålla vikten (och för att kunna äta)! Idag har jag t.ex. cyklat 40 km och sprungit 10 km: för att kunna "fredagsmysa"! (Vilket var helt otänkbart att det ens skulle kunna ske för 2 år sedan! Då hade jag satsat på att "grisar flyger" snarare än att detta skulle hända!)

Min åsikt (andra tycker annorlunda och har lika "rätt"): Kontrollera intaget! (och anpassa det efter din aktivitetsnivå)

P.S. Och f.ö.: Ta mig tusan (för att välja ett kraftuttryck) inte sjuttsingen (attans vad jag svär ikväll: förlåt!) tycker jag att det är "roligt" att springa; men jag tycker inte längre att döden eller skendränkning skulle vara en befrielse när jag löper (som jag tyckte förr!), mao ta din tid med att gå ner i vikt (kontrollera intaget) så löser sig "träningen" när du blir mer rörlig (imo) D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hur kan man motivera sig att motionera/träna iaf en gång i månaden?
Jag käkar mest soppor (typ felix mustig tomatsoppa, mustiga franska fisksoppa, färdiga kylda) till lunch på arbetsveckorna. Olika saker till middag, allt från en fralla med ost och skinka, till nåt random från butiken.
Har gått ner 30 kg på ett halvår cirka, men har nu platåat kvar på 170 pannor i några veckor.
+/- 0.5KG mellan veckorna.

Kan rekommendera

https://mealprepmanual.com/

Om du vill ha mer inspiration till nytting och relativt enkel mat att göra, en del recept är låsta bakom en betalvägg men finns en hel del att hitta endå.

Har börjat lägga ca 2h på söndagarna till att bara göra mat för hela veckan för att komma ifrån hålet med att bara äta samma sak varje gång.

Han kör även på youtube där han lagar och visar recept från den sidan.

Permalänk
Medlem

Har nu legat still en vecka på 89.8/90.

Köpte gymkort för att börja träna ihop med äldsta grabben, första passet imorgon 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har nu legat still en vecka på 89.8/90.

Köpte gymkort för att börja träna ihop med äldsta grabben, första passet imorgon 🙃

grattis lycka till.. om du inte har tränat innan så tänk på det absolut viktigaste.. de 3 första veckorna är de jobbigaste, efter det så kommer du börja känna skillnad efter varje vecka. Ge inte upp

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

grattis lycka till.. om du inte har tränat innan så tänk på det absolut viktigaste.. de 3 första veckorna är de jobbigaste, efter det så kommer du börja känna skillnad efter varje vecka. Ge inte upp

Tack.

Sist jag tränade på gym var 2001 strax före jag bytte bransch, så det är ett tag sedan
Grabben fick ett årskort i oktober då han skulle börja träna med ett par klasspolare, men det rann ut i sanden. Så tänkte att det vore bra för både honom och mig.

Permalänk
Medlem

Dra mig på en tallpinne vad man inte hade rätt förutsättningar idag 🤣
1. Kom i säng kring 02:30 inatt 🤔
2. Ouppmärksam som man var så köpte jag fel abonnemang via nätet… Tog lite tid att få tillträde.
3. Maskinerna är ”ett par snäpp nyare” än för 21 år sedan… Bara att få igång crosstrainern som uppvärmning tog 5 min 😊
4. Trodde jag skulle orka mer, fick tillbringa typ 10-15 min i ryggläge…

Men skam den som ger sig, på’t igen i veckan!

Trevlig söndag på er!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Lurigt!

Personligen så hade jag inte tränat (ingen överdrift här) de senaste 25 åren innan jag bestämde mig för att gå ner i vikt (/fett).

Hela min viktnedgång skedde helt utan "träning"!
(om man bortser från "promenader"... och det kanske är det man bör inse med de förutsättningar man har: Promenad="träning". Jag "brännde" fler kalorier på en 20 min promenad "då", än jag gör på 30-40 min löpning "nu"!)

Det som hände efter att jag gått ner "tillräckligt" (BMI <25) var att dels så gav mig promenader inte tillräckligt med puls och dels var det EXTREMT mycket enklare/lättare att röra på sig.

Numera "tränar" jag, inte för att gå ner i vikt/fett, utan för att bibehålla vikten (och för att kunna äta)! Idag har jag t.ex. cyklat 40 km och sprungit 10 km: för att kunna "fredagsmysa"! (Vilket var helt otänkbart att det ens skulle kunna ske för 2 år sedan! Då hade jag satsat på att "grisar flyger" snarare än att detta skulle hända!)

Min åsikt (andra tycker annorlunda och har lika "rätt"): Kontrollera intaget! (och anpassa det efter din aktivitetsnivå)

P.S. Och f.ö.: Ta mig tusan (för att välja ett kraftuttryck) inte sjuttsingen (attans vad jag svär ikväll: förlåt!) tycker jag att det är "roligt" att springa; men jag tycker inte längre att döden eller skendränkning skulle vara en befrielse när jag löper (som jag tyckte förr!), mao ta din tid med att gå ner i vikt (kontrollera intaget) så löser sig "träningen" när du blir mer rörlig (imo) D.S.

Nu springer jag inte men kör med promenader. När jag var uppe i nära de tre siffrorna så var det ofta att man sa till sambon att vi kunde väl gå lite saktare och mysgå istället.
Nu är jag nere straxt över 80 kilo och går med rappa steg och utan problem dryga milen. En av de stora fördelarna med att ha hund får man väl säga. Går inte så jag blir svettig men håller ändå ett bra tempo får man väl säga, promenadtempo på ca 5km/h. hade inte hänt förr.

Tränar inget annat så det är endast promenader som gäller för mig. Kommer säkerligen bli mycket mer nu när tempen ute stiger och ljuset är kvar längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
14/2- 83,1 kg (-3,2kg)

En bra vecka med ett halvt kilo ner. Hade säkert kunnat öka tempot utan problem men det här tempot känns bra och passar min livsstil just nu.

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
14/2- 82,8 kg (-3,5kg)

Imponerande med tanke på att jag petade i mig en hel flaska rödvin i fredags plus en påse chips, lördag var det hamburgare och krogen med ett gäng öl och söndagen så var det subway till lunch/middag och sen prosecco och småplock på kvällen. Dessutom har promenaderna varit väldigt få denna vecka.

Måste ha hittat en sweetspot med allt då jag ändå går ner 0,3 kg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
14/2- 82,8 kg (-3,5kg)

Imponerande med tanke på att jag petade i mig en hel flaska rödvin i fredags plus en påse chips, lördag var det hamburgare och krogen med ett gäng öl och söndagen så var det subway till lunch/middag och sen prosecco och småplock på kvällen. Dessutom har promenaderna varit väldigt få denna vecka.

Måste ha hittat en sweetspot med allt då jag ändå går ner 0,3 kg

Inte för att vara en party pooper men alkohol är vätskedrivande så när du pratar så små förändringar som 0,3 kg så kan det utan problem handla om att du helt enkelt druckit mer alkohol än innan förra gången du vägde dig. Om du dessutom inte brukar äta så som du gjort kan det även påverka hur mycket av tarmen som töms osv. Så i realiteten kan du faktiskt lagrat in lite extra fett (även om det bör vara väldigt lite) trots att vågen visar på mindre.

Vill bara belysa att man inte kan extrapolera trender från så korta perioder när det handlar om datapunkter med så stor varians, så hade du levt så varje vecka är det inte säkert att du skulle gått ner i vikt över tid (eller ens hållit befintlig vikt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Inte för att vara en party pooper men alkohol är vätskedrivande så när du pratar så små förändringar som 0,3 kg så kan det utan problem handla om att du helt enkelt druckit mer alkohol än innan förra gången du vägde dig. Om du dessutom inte brukar äta så som du gjort kan det även påverka hur mycket av tarmen som töms osv. Så i realiteten kan du faktiskt lagrat in lite extra fett (även om det bör vara väldigt lite) trots att vågen visar på mindre.

Vill bara belysa att man inte kan extrapolera trender från så korta perioder när det handlar om datapunkter med så stor varians, så hade du levt så varje vecka är det inte säkert att du skulle gått ner i vikt över tid (eller ens hållit befintlig vikt).

Har bara märkt tidigare när man har "fuskat" så har man kunnat gå upp rätt ordentligt i vikt så hade inte väntat mig en nedgång denna månad men bara att glädja sig och köra på. Hoppas på lite trevligare väder istället för den här snösmockan så man kan njuta på promenaderna lite mer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som någon form av negativ kritik mot någon enskild diet/metod: det var inte så det var menat.

Den metod/diet som är bäst är den som funkar för den enskilde! Det är inte svårare än så (och de dieter/metoder som inte funkar för den enskilde individen är värdelösa: för den individen!)

Gör det som funkar för dig och håll ut och håll i!

Nejdå, lugnt. Vet att olika dieter / livsstilar funkar olika bra för olika människor och att alla dieter inte passar alla människor.
Gav bara min bild på vad som funkar för mig.

Håller i och håller ut, men ibland är det lite småjobbigt

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Bästa skillnaden för mig var att bli av med sockerberoendet. När blodsockret är jämnare blir man inte sugen på att småäta hela tiden.
En annan familjemedlem med sockerberoende får ångest om den inte får i sig sin dos sötsaker med jämna mellanrum. Skönt att slippa det!

Permalänk
Medlem

Då var viktnedgången avklarad för den här gången. Från 70 kilo till 64 på 8 veckor - fullt rimlig takt. Jag har inte gjort några större justeringar kring kosten utan mest sett till att äta mindre portioner och även undvikit ett par urspårningar.

Orättvist att det kan ta två veckor att komma ur form, och åtta veckor att komma i form. Jag antar att vi ses efter påsk igen grabbar (och tjej)!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Så här har jag gjort i ungefär ett år.
Började på en okänd vikt för runt ett år sedan. Sista gången jag vägde mig var några månader innan jag bestämde mig för att nu får det vara bra, då vägde jag 112kg.
Jag ville dock inte börja med någon diet då jag var ganska säker på vad jag gjorde för stora fel med min kost.
Min läkare hade även hintat om kolesterolvärden på 5,5 tror jag vid mitt förra läkarbesök vilket var på gränsen till att behöva medicineras.
Så sedan dess har jag ändrat min frukost till havregrynsgröt och till lunch sallad utan dressing på vilket lunchhak jag nu är på samt tyvärr lite för mycket bröd till.
Till middag äter jag mer eller mindre hur mycket jag vill av vad jag vill, inte pizza och hamburgare. Sedan försöker jag hålla mig till att inte äta något mer eller max ett knäckebröd på kvällen.
Denna förändring som jag försöker se som en livsstillsförändring snrare än diet har förra veckan resulterat i att jag nu väger 90kg och har 5kg kvar till min målvikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

https://i.imgur.com/0VL2dLN.jpg

Då var viktnedgången avklarad för den här gången. Från 70 kilo till 64 på 8 veckor - fullt rimlig takt. Jag har inte gjort några större justeringar kring kosten utan mest sett till att äta mindre portioner och även undvikit ett par urspårningar.

Orättvist att det kan ta två veckor att komma ur form, och åtta veckor att komma i form. Jag antar att vi ses efter påsk igen grabbar (och tjej)!

Grattis och bra jobbat.
En del av problemet att du går upp i vikt kan vara strumporna😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu är det nära nästa 10-kilosnivå! Månadens vägning visade 90,2kg (- 1,5kg sedan förra vägningen) så det borde vara rimligt att jag hamnar under 90 kg nästa gång.

Totalt gått ned 9,5kg sedan starten i slutet av oktober 2021.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Grattis och bra jobbat.
En del av problemet att du går upp i vikt kan vara strumporna😂😂

Haha, jag förstår inte vad du menar! Tack.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Haha, jag förstår inte vad du menar! Tack.

Du hade pizzor på strumporna😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Lite motigt för stunden. Började gymma för en vecka sedan och är mycket hungrigare om kvällarna.

Myckas inte hålla mig till samma portionsstorlek som sista månaden och har backat från 89.8 till 91.3 🤬

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Otori:

Myckas inte hålla mig till samma portionsstorlek som sista månaden och har backat från 89.8 till 91.3

Rätt naturlig utveckling. Lågintensiv långvarig (+1h) konditionsträning bränner fett medans gym bygger muskler. Hungern får man stå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Rätt naturlig utveckling. Lågintensiv långvarig (+1h) konditionsträning bränner fett medans gym bygger muskler. Hungern får man stå ut med.

Men att det blir 1,5kg påslag efter 3 träningstillfällen kändes motigt när man lyckats ta sig ner under 90 kändes trist.

Får bita ihop med hungern.

Permalänk
Medlem

Äntligen bröt jag 100Kgs vallen! Började efter Jul, 27dec.

Trodde inte jag skulle det idag då jag ändå åt rätt mycket kalorier och magen kändes full imorse (inte gjort nr2).
Åt igår till fruklost 1dl havregröt med laktorsfri mjölk, lunch ett par köttskivor med bea och grönsaker, middag egengjord avokodröra med lite majonäs i, 7st oliver, 6st korvskivor, ett ägg plus en äggmacka på rågbröd med lite kaviar.

Dock ganska typisk hur min diet ser ut varje dag men kyckling eller annat kött ibland, dock kvarg naturell med funlight istället för avokadoröra oftast. Annars är det liknande upplägg varje dag. Kör 30min motionscykling varannan eller var tredje dag, ett par promenader i veckan och sen lyfta lite tyngder i hemmaträning med hantelövningar, armhävningar osv. ett par ggr i veckan.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Otori:

Men att det blir 1,5kg påslag efter 3 träningstillfällen kändes motigt när man lyckats ta sig ner under 90 kändes trist.

När man börjar träna från att ha varit soffpotatis händer det mycket konstigt med kroppen. Att öka 1,5 kg på tre tillfällen enbart skulle vara muskler låter dock mindre sannolikt, förmodligen är din viktuppgång mest vatten. Vad som händer över en eller två veckors tid är inte så speciellt relevant. Jag vägde mig varje fredag vid exakt samma tidpunkt när det begav sig. -1/2 kg i veckan var inte speciellt jobbigt. Min läkare på vårdcentralen fick dock frispel när han såg mina blodvärden (är typ 2 diabetiker) och han misstänkte ketoacidos - vilket det inte alls var, bara självspäkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Äntligen bröt jag 100Kgs vallen! Började efter Jul, 27dec.

Trodde inte jag skulle det idag då jag ändå åt rätt mycket kalorier och magen kändes full imorse (inte gjort nr2).
Åt igår till fruklost 1dl havregröt med laktorsfri mjölk, lunch ett par köttskivor med bea och grönsaker, middag egengjord avokodröra med lite majonäs i, 7st oliver, 6st korvskivor, ett ägg plus en äggmacka på rågbröd med lite kaviar.

Dock ganska typisk hur min diet ser ut varje dag men kyckling eller annat kött ibland, dock kvarg naturell med funlight istället för avokadoröra oftast. Annars är det liknande upplägg varje dag. Kör 30min motionscykling varannan eller var tredje dag, ett par promenader i veckan och sen lyfta lite tyngder i hemmaträning med hantelövningar, armhävningar osv. ett par ggr i veckan.

https://i.imgur.com/3qUhb6h.jpg

En riktig milstolpe, bra jobbat!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B