Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv var jag otränad för 6 år sedan. Satt vid datorn mycket o tränade inte.
Lärde mig om kost o nutrition på Träna Styrka (Jacob Gudiol som hade sajten) o började med gruppträningspass. Nu har man ett 6-pack och är rätt trimmad.
Jag började äta nyttigt o slutade med skräp.

Skrivet av Bengtt:

Doktorn ringde och sade att jag är tjock. Alltid haft normalt BMI men nu gått över 25 och dessutom är kolesterolet på gränsen till att hen vill ge mig piller för det. Fick tre månader på mig att fixa till det utan piller till nästa provtagning. Har avinstallerat foodora och gått över till bönor och (frys)grönsaker. Även korta men iallfall dagliga promenader. Ska även plöja genom denna tråden för mer tips! Wish me good luck.

Fick en bild i skallen: ”*RIIING*. ”Hejsan det e Nisse”.
”Tjena Nisse! Det e Staffan, din läkare. Jo, du e tjock! Sen har du högt kolesterol också!
Så ut o rör på aschlet annars blir det piller! 😡”

🤣

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengtt:

Doktorn ringde och sade att jag är tjock. Alltid haft normalt BMI men nu gått över 25 och dessutom är kolesterolet på gränsen till att hen vill ge mig piller för det. Fick tre månader på mig att fixa till det utan piller till nästa provtagning. Har avinstallerat foodora och gått över till bönor och (frys)grönsaker. Även korta men iallfall dagliga promenader. Ska även plöja genom denna tråden för mer tips! Wish me good luck.

Tänk vilken stor skillnad det kan vara. Jag hade över 30 BMI förra läkarkontrollen via arbetet men doktorn sa att i mitt fall är det inget att oroa sig för.

Gubbarna på styrkeklubben brukar skojja och säga att tränar man och inte är överviktig enligt BMI så gör du något fel.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Summering av veckan:
Blev sjuk i covid (mycket mild, men fortfarande drygt) tyckte det var en dålig idé att ligga så mycket på underskott när man är sjuk plus att man bakade en kladdkaka med sonen osv, så hade inga höga förhoppningar.

Landade på 90,8(-0,3kg) så jag är ändå nöjd :).

Bra disciplin kommande vecka så ska det nog ordna upp sig.

Gick inte så bra med den där disciplinen! 90,7 (-0,1). Nåja. Jag är inte bitter

Permalänk

För 11 år sedan gick jag ner 45 KG på 8 månader från (130 till 85) det gick bra att hålla vikten i ca 8 år sen fick vi barn och flyttade till hus, den dagliga styrketräningen och vardagsmotion byttes till bilåkande och småbarns stress, sen covid på det.
Vid nyår vägde jag 123KG och i år fyller jag 40 så nu besluta jag mig för att åter gå ner i vikt, förra gången kunde jag själv styra min matinköp och vad som fanns hemma måltider etc , det går inte nu så det är svårare pga det.

Men 30 dagar in så har jag hittat ett sätt som fungerar för mig och det är bara äta två måltider med fasta i mellan dvs 16:8 men utöver det ligger jag ca 1200 - 1800 kalorier under mitt basala behov.

I morse vägde jag 113,5 dvs -9,5 men värt att nämna är ju att dom där uppmätta 123KG var på eftermiddagen efter en middag så mer -8 KG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Gick inte så bra med den där disciplinen! 90,7 (-0,1). Nåja. Jag är inte bitter

Hade ju sagt till mig själv att under 90 i januari kan ju inte vara så svårt, så bara för att se siffran så blev det nästan endast dryck igår (kaffe och vatten). Tom mage gjorde att man tappade 1kg, nere på 89,7 :).

Nu när målet är uppnått tänkte jag väga mig flera gånger i veckan så man ser en tydligare trend och försöka gå närmare 85kg. Ingen tidsgräns på det dock, kan få ta ett halvår eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
17/1 - 84,4 kg (-1,9 kg)

Väldigt konstigt med nedgång denna vecka. Jobbkonferens två dagar med god mat och en del dricka och nu i helgen blev det mer god mat och både öl och vin, avslutade med tacos igår och ändå går man ner för veckan.

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
31/1 - 84,1 kg (-2,2kg)

En ok vecka men har rört mig lite dåligt och ätit lite för mycket men iallafall minus i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Sånt jävla fokus på vågen! Vågen säger inte mycket!
Vill du gå ner ett kilo (eller två) på vågen? Drick massa sprit! Dagen efter har du lätt ett eller två) kilo mindre (vatten)! Vill du gå ner 5 kilo på vågen: sluta äta kolhydrater (så tappar du snabbt 4-5 kilo vatten)

Men det är väl ändå fettmassa vi (tjockisar) villl minska (i allmänhet?), då är vågen ett VÄLDIGT trubbigt instrument! Måttbandet är betydlgt bättre i det fallet (men långsammare: tänk "månad" inte "dag")!

Men kortare sagt: notera _alla_ mått innan du börjar "jämföra dig": oavsett om det är vikt, midjemått eller fett%! Se trenden och glädjs av att ngt av mätvärdena förbättras!

Edit: Min vikt är "stabil" numera: men jag pendlar lätt +-3kg under veckan! Men mitt midjemått ligger samma (eller tom minskande)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Sånt jävla fokus på vågen! Vågen säger inte mycket!
Vill du gå ner ett kilo (eller två) på vågen? Drick massa sprit! Dagen efter har du lätt ett eller två) kilo mindre (vatten)! Vill du gå ner 5 kilo på vågen: sluta äta kolhydrater (så tappar du snabbt 4-5 kilo vatten)

Men det är väl ändå fettmassa vi (tjockisar) villl minska (i allmänhet?), då är vågen ett VÄLDIGT trubbigt instrument! Måttbandet är betydlgt bättre i det fallet (men långsammare: tänk "månad" inte "dag")!

Men kortare sagt: notera _alla_ mått innan du börjar "jämföra dig": oavsett om det är vikt, midjemått eller fett%! Se trenden och glädjs av att ngt av mätvärdena förbättras!

Edit: Min vikt är "stabil" numera: men jag pendlar lätt +-3kg under veckan! Men mitt midjemått ligger samma (eller tom minskande)!

Håller med där. Har vägt mig varje dag men som du skrev så går det upp och ner väldigt mycket vilket börjar bli frustrerande att titta på. Kurvan har börjat bli väldigt ostabil med stora toppar och dalar (kurvan i appen). Vikten går neråt totalt men väldigt ostadig. Ska börja mäta midjan också, skulle väl ha gjort det från början.

Permalänk
Inaktiv

Såhär i efterhand kan jag inse att det lätt blir fokus på vikt/våg i en tråd som heter "gå ner i vikt" Men den kanske borde heta "minska fettmassa" (då det är det vi tjockisar egentligen är ute efter)!

Som sagt: måttbandet är ett bättre mått än vikt! Och rent medicinskt så är midjemått större än 94cm (mätt vid utandning) dåligt oavsett längd (förhöjd risk)! (och midjemått större än 102cm är en kraftigt förhöjd risk för "dåligheter").

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
31/1 - 84,1 kg (-2,2kg)

En ok vecka men har rört mig lite dåligt och ätit lite för mycket men iallafall minus i slutändan.

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
7/2- 83,7 kg (-2,6kg)

Neråt även om det går lite väl sakta men dick neråt som jag ser som viktigast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Såhär i efterhand kan jag inse att det lätt blir fokus på vikt/våg i en tråd som heter "gå ner i vikt" Men den kanske borde heta "minska fettmassa" (då det är det vi tjockisar egentligen är ute efter)!

Som sagt: måttbandet är ett bättre mått än vikt! Och rent medicinskt så är midjemått större än 94cm (mätt vid utandning) dåligt oavsett längd (förhöjd risk)! (och midjemått större än 102cm är en kraftigt förhöjd risk för "dåligheter").

Man skall väl mäta över naveln har jag för mig eller? Kanske skall börja med det även om jag väger mig ganska sällan.
Har i alla fall gått ner två knapphål i bältet (måste göra ett nytt för det är sista hålet jag är på).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
7/2- 83,7 kg (-2,6kg)

Neråt även om det går lite väl sakta men dick neråt som jag ser som viktigast.

Precis, man vill ha en diet/livstil som funkar i längden. Inte superstrikt som man bara pallar i ett par månader och sen lägger av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Precis, man vill ha en diet/livstil som funkar i längden. Inte superstrikt som man bara pallar i ett par månader och sen lägger av.

Det är därför jag kör viktväktarna istället för LCHF eller liknande där man helt utesluter vissa födoämnen. Jag kör inte jättestrikt heller ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

104,8 igår så -1,2 på 2,5 veckor. Vattenvikten som rasade i början kom tillbaka som förväntat.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av SideShowMicke:

För 11 år sedan gick jag ner 45 KG på 8 månader från (130 till 85) det gick bra att hålla vikten i ca 8 år sen fick vi barn och flyttade till hus, den dagliga styrketräningen och vardagsmotion byttes till bilåkande och småbarns stress, sen covid på det.
Vid nyår vägde jag 123KG och i år fyller jag 40 så nu besluta jag mig för att åter gå ner i vikt, förra gången kunde jag själv styra min matinköp och vad som fanns hemma måltider etc , det går inte nu så det är svårare pga det.

Men 30 dagar in så har jag hittat ett sätt som fungerar för mig och det är bara äta två måltider med fasta i mellan dvs 16:8 men utöver det ligger jag ca 1200 - 1800 kalorier under mitt basala behov.

I morse vägde jag 113,5 dvs -9,5 men värt att nämna är ju att dom där uppmätta 123KG var på eftermiddagen efter en middag så mer -8 KG.

Nu 112,1

Permalänk
Medlem

Gått ner 9,8 kilo nu sedan nyår. Kör periodisk fasta och strikt lchf. Tuffar på.
Ska ner ca 10 kilo till sedan är jag nöjd. Vägde in på 100,7 kilo imorse.
185,5 cm lång.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik-W:

Man skall väl mäta över naveln har jag för mig eller? Kanske skall börja med det även om jag väger mig ganska sällan.
Har i alla fall gått ner två knapphål i bältet (måste göra ett nytt för det är sista hålet jag är på).

Jupp, över naveln, vid utandning, för den medicinska aspekten (i skillnad från hos skräddaren där allt ska "hänga ut naturligt" )
Och gränsvärdena är (som sagt?)
större än 94cm: Förhöjd Risk
större än 102cm: Kraftigt förhöjd/Hög Risk

(En annan fördel/motivation med att mäta fler saker än vikt (dvs andra "mått" som lår/biceps/hals/vad/Fett%/handled/bröst/foton/hattstorlek(!)/etc.) är att när "vågen är elak" så kan man titta på något av de andra värdena man dokumenterat och se en trend/förbättring där istället (förhoppningsvis )

Tydligen är jag mindre tjockskallig nuförtiden: Har tappat en hattstorlek!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

(En annan fördel/motivation med att mäta fler saker än vikt (dvs andra "mått" som lår/biceps/hals/vad/Fett%/handled/bröst/foton/hattstorlek(!)/etc.) är att när "vågen är elak" så kan man titta på något av de andra värdena man dokumenterat och se en trend/förbättring där istället (förhoppningsvis )

Tydligen är jag mindre tjockskallig nuförtiden: Har tappat en hattstorlek!

Jag mäter biceps som ett sorts mått på muskelförlust. Tappat 2 mm ungefär sedan dietens början. Det är inget finkornigt mått direkt men jag tänker att om armarna minskar långsamt och vikten snabbt tappar jag inte så mycket muskler.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Härligt jobbat.

Idag nådde jag en första milstolpe!
För första gången sedan äldsta grabben föddes (15 år) har jag kunnat knäppa innersta hålet på bältet. Visst att det satt hårt, men jag har aldrig varit i närheten tidigare.

Ställde mig på vågen före maten, den fixerade på 91.1kg 🙃

Så då kände man föra att fira lite under kvällen. Men efter en last word, southside och negroni så är man duktigt uppblåst 😊

In i dimman och krocka med kudden! Time for a shuteye.

Har blivit lite för mycket GT’s och godmat på sistone, men nu passerades en ordentlig milstolpe!
Vågen stannade precis på 89,9kg 🥳

Viktnedgång sedan 23/12-21 ca 7,5kg.
Följer ingen diet, har bara minimerat storlek på måltiderna och försöker begränsa intag av kolhydrater. Har lyckats att helt lägga av med sockrad läsk.

😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har blivit lite för mycket GT’s och godmat på sistone, men nu passerades en ordentlig milstolpe!
Vågen stannade precis på 89,9kg 🥳

Viktnedgång sedan 23/12-21 ca 7,5kg.
Följer ingen diet, har bara minimerat storlek på måltiderna och försöker begränsa intag av kolhydrater. Har lyckats att helt lägga av med sockrad läsk.

😊

Visst känns det extra bra när man passerar ett 10-kilosstreck? Starkt jobbat!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Visst känns det extra bra när man passerar ett 10-kilosstreck? Starkt jobbat!

Tack!
Jo du, skoja inte!

Sist jag var under 90 måste varit kring 2005, så det känns riktigt fint.
Lär firas med en Coffee Negroni ikväll 😊🤫

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Visst känns det extra bra när man passerar ett 10-kilosstreck? Starkt jobbat!

Skrivet av Otori:

Tack!
Jo du, skoja inte!

Sist jag var under 90 måste varit kring 2005, så det känns riktigt fint.
Lär firas med en Coffee Negroni ikväll 😊🤫

När jag gick från 97 -> 75 kg så firade jag varje jämt tiotal med en kebabtallrik
Nu är jag uppe en bit över 80 kg igen så nu jobbar jag mig neråt igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Då är man nere under tresiffrigt nu då.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Då är man nere under tresiffrigt nu då.

Gött!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Då är man nere under tresiffrigt nu då.

Starkt jobbat. En underbar känsla kan jag tänka mig. Var närheten till tresiffrigt som fick mig att börja banta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Starkt jobbat. En underbar känsla kan jag tänka mig. Var närheten till tresiffrigt som fick mig att börja banta.

Oerhört skönt när vågen visar det här. Man kände sig rätt otymplig på 110,5 kilo även om min kroppstyp är rätt stadig från början.
För att inte tala om hälsoförbättringen som antagligen sker i kroppen samtidigt.
Nästa delmål 95 och sen försöka landa och hålla 90 pannor.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Oerhört skönt när vågen visar det här. Man kände sig rätt otymplig på 110,5 kilo även om min kroppstyp är rätt stadig från början.
För att inte tala om hälsoförbättringen som antagligen sker i kroppen samtidigt.
Nästa delmål 95 och sen försöka landa och hålla 90 pannor.

De gör stor skillnad och man känner sig så mycket yngre och snabbare kan jag lova dig. Bra jobbat, bara att hålla i.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Oerhört skönt när vågen visar det här. Man kände sig rätt otymplig på 110,5 kilo även om min kroppstyp är rätt stadig från början.
För att inte tala om hälsoförbättringen som antagligen sker i kroppen samtidigt.
Nästa delmål 95 och sen försöka landa och hålla 90 pannor.

Bra jobbat! Vikten har en stark koppling mot hälsa!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
7/2- 83,7 kg (-2,6kg)

Neråt även om det går lite väl sakta men dock neråt som jag ser som viktigast.

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
14/2- 83,1 kg (-3,2kg)

En bra vecka med ett halvt kilo ner. Hade säkert kunnat öka tempot utan problem men det här tempot känns bra och passar min livsstil just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SideShowMicke:

... ligger jag ca 1200 - 1800 kalorier under mitt basala behov....

Med "basala behov": menar du din kaloriförbrukning med kroppen i vila (basala energibehov)? Det som ibland omnämns som "BMR"(Basalmetabolism)?

Min BMR ligger numera på runt 1850 (Vid "start" på ca. 2150) och jag är 188 cm. Med det sagt: att ligga på 1800 (k)kalorier under det torde inte vara hälsosamt i längden! Hur får du i dig tillräckligt med vitala näringsämnen och vitaminer?

Eller är du en "träningstok" och menar 1200-1800 under ditt faktiska kaloribehov?

Att inmundiga mindre än 1200 kcal/dag kan anses vara problematiskt och under 800 kcal/dag kan ofta anses vara riskfyllt i längden.