Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
17/1 - 84,9 kg (-1,4 kg)

Har tydligen gått upp denna vecka men ändå har allt känts bra och tycker jag har skött mig helt ok förutom på lördagen då jag festade till det med en halv flaska vin, en whiskey och god mat.
Känns ändå som jag har gått ner men det är väl härifrån jag nu får jobba helt enkelt.

Alla kan nog ha en sådan vecka. Du får rapportera hur det går denna vecka.
Själv gick jag upp i vikt ett par dagar men det var förmodligen för att jag var hård i magen/förtoppad dom dagarna.

Vad äter du för mat?

Har legat på -0.2-0.3hg / dag senaste veckorna.
Igår åt jag 1.5dl havregröt till frukost, "köttgryta" med grönsaker till lunch, 3 apelsiner under dagen och två (hela ägg) äggmackor på fiberbröd till middag plus kanske 8st oliver. Ingen fysisk aktivitet den dagen. Bara vatten att dricka. Men jag har förmodligen mer övervikt så går säkert lättare då. BMI 30.1 för tillfället. Började på 30.5 tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Alla kan nog ha en sådan vecka. Du får rapportera hur det går denna vecka.
Själv gick jag upp i vikt ett par dagar men det var förmodligen för att jag var hård i magen/förtoppad dom dagarna.

Vad äter du för mat?

Har legat på -0.2-0.3hg / dag senaste veckorna.
Igår åt jag 1.5dl havregröt till frukost, "köttgryta" med grönsaker till lunch, 3 apelsiner under dagen och två (hela ägg) äggmackor på fiberbröd till middag plus kanske 8st oliver. Ingen fysisk aktivitet den dagen. Bara vatten att dricka. Men jag har förmodligen mer övervikt så går säkert lättare då. BMI 30.1 för tillfället. Började på 30.5 tror jag.

Jag äter enligt viktväktarna och skippar frukost i veckorna. Dricker mest bara vatten.
Promenerar rätt mycket i god fart, denna vecka ca 60 000 steg.
Min mat består av vanlig husmanskost enligt viktiväktarnas recept även om jag byter ut vissa matvaror då jag inte äter så mycket lättprodukter. Är inte orolig att jag ska fortsätta upp utan denna vecka var nog bara en tillbakakaka från efter julen. Åt och drack en hel del över jul och nyår och sen började jag med viktväktarna och och gick då ner drygt 5kg första veckan. Säkerligen mycket bunden vätska som försvann. Nu efter andra veckan så är man väl tillbaka i det mer normala men har allt som allt gått ner drygt ett kilo på två veckor och det är ok för mig och det känns bra i alla fall så det är bara att köra på.
Har gått ner 20 kilo förr men börjat fuska lite och gått upp en del av det igen så nu ska jag ta tag i allt och komma hela vägen fram till 73 kg.

Räknar med att det ska vara färdigt till midsommar eller så utan större ansträngningar så säkert tidigare. Ju bättre väder och ljusare det blir så ju mer promenader blir det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

text*
Räknar med att det ska vara färdigt till midsommar eller så utan större ansträngningar så säkert tidigare. Ju bättre väder och ljusare det blir så ju mer promenader blir det.

Låter bra, helt klart lättare att hålla vikten sen om man hittar ett normalläge man trivs med istället för att banta som tusan en period för att sen gå upp igen vilket hänt mig ett par ggr.

Permalänk
Medlem

Jag kör också periodisk fasta (5:2) som metod. Har testat det tidigare men föll på att det var för jobbigt att komponera måltider till 2-dagarna som var lagom många kalorier i. I oktober startade jag om och kör matersättningspulver i shake istället. Sjukt mycket enklare! Varje skopa är 200kcal, färdigt! En annan fördel är att det är lite mjukare för magen att ta emot en shake efter att man fastat.

På 5-dagarna försöker jag äta lite mer vegetariskt men är inte jättestrikt utan det blir pizza, öl och vin ibland. Även godis/chips faktiskt. Trots det så har jag gått ned ca. 6kg på 3 månader (från 99,7 till 93,4) och tycker det fungerar bra. Tänkte väl fortsätta tills jag når under 80kg (är 185cm) och då gå över till 6:1 istället.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tycker alltid jag går upp i vikt dom perioder jag käkat mycket pasta. Kanske högre energidensitet?
Dock kanske man inte äter lika mycket grönsaker som man gör pasta och därav lägre energi in.

*edit efter googling så verkar stämma att spagetti har mer energi / vikt. Väger inte maten bara lägger upp en vanlig potion så antar därför bli mindre kalorier med samma mängd grönsaker då grönsakerna är mycket lättare så blir det betydligt mindre sådana. Inte 100g skulle jag tro. Sen ta bort socker och mackor så ligger man nog ganska bra på -kcal.

100g Kokt spagetti = 131 kcal
100g "Grönsaker" = 65,2 kcal
100g Blomkål = 24,9 kcal

Kan vara bra att tänka på att ifall man normalt sett äter lite kolhydrater och trycker i sin en stor tallrik pasta kan man gå upp en del i vattenvikt når kolhydraterna lagras in som glykogen i musklerna. Det är alltså en sockervattenblandning som lagras in i muskelvävnaden och inte fett, men det kan se otäckt ut på vågen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Kan vara bra att tänka på att ifall man normalt sett äter lite kolhydrater och trycker i sin en stor tallrik pasta kan man gå upp en del i vattenvikt når kolhydraterna lagras in som glykogen i musklerna. Det är alltså en sockervattenblandning som lagras in i muskelvävnaden och inte fett, men det kan se otäckt ut på vågen.

Aha ja det kan förklara en del. Är väl därför man känner sig lite svullen också antar jag
Tycker det går hyffsat bra med min diet hittills iaf. Började på 113.5Kg den 27dec, nu 106.8.Kg.
Bara 17.8Kg to go.. Får se om man kommer till en punkt där det börjar gå trögare. Hoppas inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Aha ja det kan förklara en del. Är väl därför man känner sig lite svullen också antar jag
Tycker det går hyffsat bra med min diet hittills iaf. Började på 113.5Kg den 27dec, nu 106.8.Kg.
Bara 17.8Kg to go.. Får se om man kommer till en punkt där det börjar gå trögare. Hoppas inte!

Ja precis jag känner igen det där. Brukar känna mig riktigt varm och svullen efter en kolhydratsladdning, känns inte bra när man vill gå ner i vikt men det ordnar sig.

Startar för övrigt min deff idag. 106 kilo på ca 2 meter kropp, första delmålet är 100.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Jobbat på tok för mycket hela veckan, knappt sovit inatt och har heldagssittning hos tatuerare idag…

Är iaf under 92kg nu 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jaha ja. Jobbat på tok för mycket hela veckan, knappt sovit inatt och har heldagssittning hos tatuerare idag…

Är iaf under 92kg nu 🙃

Bra jobbat! Då är jag dig hack-i-häl, 92,4kg i tisdags!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Bra jobbat! Då är jag dig hack-i-häl, 92,4kg i tisdags!

👍🏻
Det går faktiskt lättare än jag trodde att minska portionerna och drastiskt dra ner sockerarter. Men vissa dagar är jag sjukt hungrig på morgonen, då får jag lägga band på mig och inte bre två smörgåsar.

Men det var sjukt tufft att sitta under nålen idag, fick räcka med 6,5h och nu fryser jag som en nakenkatt som förirrat sig till nordpolen 🥶

Ingen viking här inte.

Permalänk
Medlem

Tror det är något allvarligt fel på mig, eller min våg

Torsdag
Vikt: 84.2kg
Body fat: 19.9%
Muscle mass: 34.2kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.5%

Träning: Yoga 55min (~150kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Frallor med te

Fredag
Vikt: 83.9kg (ner 0.3kg)
Body fat: 19.8%
Muscle mass: 34.1kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.6%

Träning: 8.46km promenad (565kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Halloumisallad (+ popcorn på kvällen)

Lördag
Ingen invägning

Träning: Löpband 5km @ 9km/h (lugnt temp, aldrig uppe i zon 5) 389kcal
Mat: Lunch - Broccoli och veg "fisk"pinnar, Middag: Veg. hamburgare med lite pommes (ej friterat) (+ popcorn på kvällen)

Söndag:
Vikt: 84.6kg (upp 0.7kg)
Body fat: 20.2%
Muscle mass: 34.3kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.3%

Väger mig på morgonen efter utförda behov
+0.3% fett mellan torsdag morgon och söndag morgon är typ 250gr fett. Tveksamt om jag ens fått i mig så mycket totalt, och det skulle isåfall innebära noll förbränning?

Räknar inte kalorier och väger inte mat, men har svårt att se att jag någon av dagarna kommer över rekommenderat intag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror det är något allvarligt fel på mig, eller min våg

Torsdag
Vikt: 84.2kg
Body fat: 19.9%
Muscle mass: 34.2kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.5%

Träning: Yoga 55min (~150kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Frallor med te

Fredag
Vikt: 83.9kg (ner 0.3kg)
Body fat: 19.8%
Muscle mass: 34.1kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.6%

Träning: 8.46km promenad (565kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Halloumisallad (+ popcorn på kvällen)

Lördag
Ingen invägning

Träning: Löpband 5km @ 9km/h (lugnt temp, aldrig uppe i zon 5) 389kcal
Mat: Lunch - Broccoli och veg "fisk"pinnar, Middag: Veg. hamburgare med lite pommes (ej friterat) (+ popcorn på kvällen)

Söndag:
Vikt: 84.6kg (upp 0.7kg)
Body fat: 20.2%
Muscle mass: 34.3kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.3%

Väger mig på morgonen efter utförda behov
+0.3% fett mellan torsdag morgon och söndag morgon är typ 250gr fett. Tveksamt om jag ens fått i mig så mycket totalt, och det skulle isåfall innebära noll förbränning?

Räknar inte kalorier och väger inte mat, men har svårt att se att jag någon av dagarna kommer över rekommenderat intag.

Ja, bioimpedansvågar för hemmabruk är i regel värdelösa.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig bytt batterier på vågen i morse 🤣

Igår morse visade den 91,7kg. Idag blev det low battery när frugan skulle väga sig.

Efter byte av batterier så vägde även jag mig, pissnödig som fan. 92,3kg 😡
Efter uträttat behov 92,5kg 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror det är något allvarligt fel på mig, eller min våg

Torsdag
Vikt: 84.2kg
Body fat: 19.9%
Muscle mass: 34.2kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.5%

Träning: Yoga 55min (~150kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Frallor med te

Fredag
Vikt: 83.9kg (ner 0.3kg)
Body fat: 19.8%
Muscle mass: 34.1kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.6%

Träning: 8.46km promenad (565kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Halloumisallad (+ popcorn på kvällen)

Lördag
Ingen invägning

Träning: Löpband 5km @ 9km/h (lugnt temp, aldrig uppe i zon 5) 389kcal
Mat: Lunch - Broccoli och veg "fisk"pinnar, Middag: Veg. hamburgare med lite pommes (ej friterat) (+ popcorn på kvällen)

Söndag:
Vikt: 84.6kg (upp 0.7kg)
Body fat: 20.2%
Muscle mass: 34.3kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.3%

Väger mig på morgonen efter utförda behov
+0.3% fett mellan torsdag morgon och söndag morgon är typ 250gr fett. Tveksamt om jag ens fått i mig så mycket totalt, och det skulle isåfall innebära noll förbränning?

Räknar inte kalorier och väger inte mat, men har svårt att se att jag någon av dagarna kommer över rekommenderat intag.

Du borde väga det du äter för att få bättre koll. "Frallor med te" säger inte så mycket. Lätt att komma upp i många kcal på mackor..

Vågen skulle jag endast titta på vikten - de andra siffrorna skulle jag ta med en nypa salt, speciellt mindre variationer från dag till dag.

Skrivet av Otori:

Skulle aldrig bytt batterier på vågen i morse 🤣

Igår morse visade den 91,7kg. Idag blev det low battery när frugan skulle väga sig.

Efter byte av batterier så vägde även jag mig, pissnödig som fan. 92,3kg 😡
Efter uträttat behov 92,5kg 🤔

Min enda tanke är.. ojämnt golv? Annars verkar det som det är dags att investera i en ny våg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Min enda tanke är.. ojämnt golv? Annars verkar det som det är dags att investera i en ny våg

Stadig parkett, så varken sviktande eller ojämnt. Låter som läge att skaffa ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror det är något allvarligt fel på mig, eller min våg

Torsdag
Vikt: 84.2kg
Body fat: 19.9%
Muscle mass: 34.2kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.5%

Träning: Yoga 55min (~150kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Frallor med te

Fredag
Vikt: 83.9kg (ner 0.3kg)
Body fat: 19.8%
Muscle mass: 34.1kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.6%

Träning: 8.46km promenad (565kcal)
Mat: Lunch - Veg. bullar med potatis, Middag - Halloumisallad (+ popcorn på kvällen)

Lördag
Ingen invägning

Träning: Löpband 5km @ 9km/h (lugnt temp, aldrig uppe i zon 5) 389kcal
Mat: Lunch - Broccoli och veg "fisk"pinnar, Middag: Veg. hamburgare med lite pommes (ej friterat) (+ popcorn på kvällen)

Söndag:
Vikt: 84.6kg (upp 0.7kg)
Body fat: 20.2%
Muscle mass: 34.3kg
Bone mass: 5.5kg
Body water: 58.3%

Väger mig på morgonen efter utförda behov
+0.3% fett mellan torsdag morgon och söndag morgon är typ 250gr fett. Tveksamt om jag ens fått i mig så mycket totalt, och det skulle isåfall innebära noll förbränning?

Räknar inte kalorier och väger inte mat, men har svårt att se att jag någon av dagarna kommer över rekommenderat intag.

Att du ökar i vikt efter 2 dagar med popcorn på kvällen är inget konstigt, det kommer öka på din vätskelagring när du äter mycket salt (och kolhydrater). Sedan så skulle jag säga att viktförändringar under 1 kg är ingen idé att ha koll på alls just på grund variationerna som kan ske baserat på vad man ätit eller tränat.

Övriga siffror än vikt från vågen kan man bortse från helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror det är något allvarligt fel på mig, eller min våg

Det finns ingen anledning att väga sig varje dag såvida du inte brottas eller boxas på elitnivå. När jag går ner i vikt brukar jag väga mig den första varje månad för att kunna koppla bort vågen helt och hållet. Absolut inte oftare än en gång i veckan skulle jag säga gällande invägning.

Och det har varit uppe flera gånger redan men väg sin mat. Frallor med te och hamburgare är extremt diffusa måltider och kan i princip vara allt från 400 till 2000 kcal beroende på hur många frallor/hamburgare du äter samt dess innehåll. Ost, dressing m.m är riktiga kaloribovar utöver brödet.

Äter du köttbullar och potatis bart? Ingen sås?

Du gör mycket rätt låter det som men tror att invägning av mat istället för dig själv är det som kommer ge en extra boost. Kämpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Det finns ingen anledning att väga sig varje dag såvida du inte brottas eller boxas på elitnivå. När jag går ner i vikt brukar jag väga mig den första varje månad för att kunna koppla bort vågen helt och hållet. Absolut inte oftare än en gång i veckan skulle jag säga gällande invägning.

Och det har varit uppe flera gånger redan men väg sin mat. Frallor med te och hamburgare är extremt diffusa måltider och kan i princip vara allt från 400 till 2000 kcal beroende på hur många frallor/hamburgare du äter samt dess innehåll. Ost, dressing m.m är riktiga kaloribovar utöver brödet.

Äter du köttbullar och potatis bart? Ingen sås?

Du gör mycket rätt låter det som men tror att invägning av mat istället för dig själv är det som kommer ge en extra boost. Kämpa!

Håller inte alls med, väg dig varje dag MEN ta sedan medelvärdet efter en vecka/månad för att få en mer exakt bild över vad du väger. Annars kan det vara så att du har mycket vatten vikt just den dagen du väger dig, etc. och då kan det lätt skilja några kilo mot vad medel är.

När det gäller att väga mat håller jag helt med, i alla fall i början tills man har mer koll. Och sås är nästan djävulen själv när det kommer till kalorier.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Summering av veckan:
Blev sjuk i covid (mycket mild, men fortfarande drygt) tyckte det var en dålig idé att ligga så mycket på underskott när man är sjuk plus att man bakade en kladdkaka med sonen osv, så hade inga höga förhoppningar.

Landade på 90,8(-0,3kg) så jag är ändå nöjd :).

Bra disciplin kommande vecka så ska det nog ordna upp sig.

Permalänk
Medlem

Jag har gått ner några kilo av att köpa mer hårdvara. Det kan tyckas konstigt, men jag har en sån där jävla automat på jobbet...dyr och full med godsaker. Kan lätt lägga ett Micro SD-kort eller en Greaseweazle på den under en vecka. I kostnad alltså. Och det är kalorier jag inte behöver, så att säga.

Jag behöver alltså muta mig för att gå ner i vikt. Inget godis på en vecka = 1 Greazeweazle (USB-mojäng för att läsa 3.5"-disketter). Inget godis på en månad = En Raspberry Pi 400. Ok, det var lite mer än jag brukade köpa godis för. Men, som morot var det bra. Har även köpt en skruvdragare (500kr) och lite annat jag "tjänar" på att inte slösa bort pengarna på godis.

Räkna kalorier etc har jag varken tålamod eller karaktär för. Har provat att gå till jobbet utan plånbok. Då betalar jag med mobilen istället. Karaktär, 0. Muta med hårdvara? Det funkar rätt ok.

I ärlighetens namn äter jag för mycket godis hemma också. Ska jobba på det. Ner 5kg innan sommaren och 10 innan slutet på året är målet. Nu kör jag! (hoppas att man blir peppad av att peppa sig själv)

Covid-19 har gjort det svårare för mig. Vill inte äta i matsalen på jobbet och då blir det lätt att man klämmer en Snickers istället. Varje rast. Med Cola kanske. Så, mer hårdvarumutor till mig ska det bli framöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Hade invägning i fredags och det blev -1.1 kilo för veckan trots ett återfall där ett par tre påsar chips passerade gommen.

Startvikt 70 kg, nuvarande vikt 66.7 kg.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadazi:

Håller inte alls med, väg dig varje dag MEN ta sedan medelvärdet efter en vecka/månad för att få en mer exakt bild över vad du väger. Annars kan det vara så att du har mycket vatten vikt just den dagen du väger dig, etc. och då kan det lätt skilja några kilo mot vad medel är.

När det gäller att väga mat håller jag helt med, i alla fall i början tills man har mer koll. Och sås är nästan djävulen själv när det kommer till kalorier.

Kan vattenvikten göra så stor skillnad att den nollställer en månads viktnedgång? Säg t. Ex 5 kg vid skapligt lagom takt. Förutsatt att man äter och dricker likadant vid invägning som man gjort under hela månaden. Isåfall kan man väl istället väga sig tre dagar i rad en gång i månaden istället. Jag frågar då jag undrar, inte för att jag misstror det du säger utan snarare tvärtom. Jag går bara efter egna erfarenheter. 😁

Jag personligen är rätt säker på att vägning varje dag gör att majoriteten av alla som vill förlora vikt tappar motivationen när de inser att ingenting hänt efter ett par dagar eller vikten rentav står på plus som i personen ovans fall. Många här i tråden är duktiga på att följa de bra sätten men vi får inte glömma hur många det är som kämpar med vikten och som aldrig får någon ordning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Hade invägning i fredags och det blev -1.1 kilo för veckan trots ett återfall där ett par tre påsar chips passerade gommen.

Startvikt 70 kg, nuvarande vikt 66.7 kg.

Nyfiken, är du 15 år och väldigt kortväxt, eller vad gör att man vid 70kg anser sig behöva gå ner i vikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nyfiken, är du 15 år och väldigt kortväxt, eller vad gör att man vid 70kg anser sig behöva gå ner i vikt?

39 år, 178 cm! Anledningen är främst för att det enligt mig nästan alltid är mer estetiskt tilltalande med låg % underhudsfett än hög dito.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av fetakniven:

39 år, 178 cm! Anledningen är främst för att det enligt mig nästan alltid är mer estetiskt tilltalande med låg % underhudsfett än hög dito.

Att lukta brakskit pga ketogenes är väl inte speciellt attraktivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att lukta brakskit pga ketogenes är väl inte speciellt attraktivt?

Då jag varken fastar under längre perioder eller undviker kolhydrater vet jag inte riktigt vad din fråga har för relevans.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Doktorn ringde och sade att jag är tjock. Alltid haft normalt BMI men nu gått över 25 och dessutom är kolesterolet på gränsen till att hen vill ge mig piller för det. Fick tre månader på mig att fixa till det utan piller till nästa provtagning. Har avinstallerat foodora och gått över till bönor och (frys)grönsaker. Även korta men iallfall dagliga promenader. Ska även plöja genom denna tråden för mer tips! Wish me good luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

39 år, 178 cm! Anledningen är främst för att det enligt mig nästan alltid är mer estetiskt tilltalande med låg % underhudsfett än hög dito.

Inte lätt att vara fåfäng 🤣
Inget illa menat, var bara nyfiken.

Själv fyller jag snart 45 och har samma längd. Som bäst mådde jag när jag tränade TKD för 20 år sedan och höll en matchvikt på 80kg.

Min målvikt nu är att ca 78kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nyfiken, är du 15 år och väldigt kortväxt, eller vad gör att man vid 70kg anser sig behöva gå ner i vikt?

Jag är 178 lång och min idealvikt, sett till min kropp, är runt 64 kg. Hade ungefär den vikten i 6-7 år och det var alldeles lagom. Har aldrig mått så bra som då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Kan vattenvikten göra så stor skillnad att den nollställer en månads viktnedgång? Säg t. Ex 5 kg vid skapligt lagom takt. Förutsatt att man äter och dricker likadant vid invägning som man gjort under hela månaden. Isåfall kan man väl istället väga sig tre dagar i rad en gång i månaden istället. Jag frågar då jag undrar, inte för att jag misstror det du säger utan snarare tvärtom. Jag går bara efter egna erfarenheter. 😁

Jag personligen är rätt säker på att vägning varje dag gör att majoriteten av alla som vill förlora vikt tappar motivationen när de inser att ingenting hänt efter ett par dagar eller vikten rentav står på plus som i personen ovans fall. Många här i tråden är duktiga på att följa de bra sätten men vi får inte glömma hur många det är som kämpar med vikten och som aldrig får någon ordning på det.

Om in vägning varje dag förstör din vikt nedgång, så ska du skita i det. Spelar ju INGEN roll vad jag eller någon annan säger! Så länge det du gör funkar, keep it up.

Men om du väger dig en gång i månaden gillar jag starkt din idé med att väga sig tre dagar i rad för att ta fram ett genomsnitt borde ge bättre resultat en endast en mätpunkt.
Sedan om man verkligen äter och dricker exakt samma så borde invägningens ”fel” vara relativt konstant. Men är nog få som äter exakt samma varje vecka, till och med jag som äter nästan samma hela tiden varierar ju maten lite ibland.

Du får ursäkta att jag inte kommer ihåg exakt hur mycket den normala dagliga variationen är och inte har källa, men har för mig det normala är +/- 2kg med ett extrem är närmare +/- 8kg men då får du jobba lite extra på det.
Exempel på hur du hade kunnat närma dig 8kg på en dag. Är tex. att börja ta ta kreatin, gå från no carbs till carbs vilket binder vätska och se till att äta lite extra, samt ingen toa. Sedan kan du ju också gå åt andra hållet om du vill droppa i vikt fort vilket man ofta gör i sporter med invägning som du nämnde. Inget jag rekommenderar då det som sagt inte är "riktig" vikt du ändrar utan vatten och tarm(?) vikt, plus kan vara farligt.

Ursäkta om något inte är tydligt, är inte jättebra på att uttrycka mig i skrift och det blev mycket längre en vad jag tänkte mig, men är mer en villig att svara om det är något som är otydligt och tar nog aldrig illa upp.

Sist måste också säga att jag är jäkligt imponerad av er alla, bra jobbat med er vikt nergång allihopa. Keep it up.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P