Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Var och provkörde Tesla model 3 idag. Var en spontantrip till Segeltorp mest bara för att sitta i bilen och få lite mer känsla. Har provkört Y tidigare.

Nu fick jag provköra vanliga SR men fortfarande bra drag i den. Sjukt nära att beställa en nu

gört, otroligt nöjd med min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Mycket? Exakt vad? Ger inte NEDC längre räckvidd än WLTP? Är priserna* härstädes direkt översättbara från kinesiska (testa med t ex Marvel R)? Om det är så praktiskt, varför har pionjären Tesla, som haft samma idé, inte genomfört sin idé med batteribyten? Man kan förstås notera att det, oaktat infrastrukturen som krävs, blir rätt knepigt om det inte rör sig om hyrda batterier eller batterier med ett mycket omfattande garantiåtagande som i princip är att jämställa med ett hyrt batteri.

*Om de, om/när de faktiskt levererar samtliga annonserade varianter håller den prissättningen är det svårbegripligt varför man alls ska bry sig om 100 kWh-batteriet på en så dyr bil. Enda motiveringen skulle väl vara om den laddar snabbare än 150 kWh eller om det största batteriet slutar med att bilen väger astronomiskt mycket. Gör den det har man inte fullt ut löst problemet. Att bara klämma in mer batteri kan säkert en del göra redan idag, men problemet är just att det blir dyrt, ännu tyngre och gör bottenplattan ännu tjockare och/eller äter upp utrymme inne i bilen.

Teknikens Värld har sina poänger. Jag har nog haft tidningen i säkert 25 år, eller något i den stilen. En gång i tiden hade jag alla papperstidningar ända från "början", men det blev ohållbart till slut, så det enda jag har kvar ända från början är Alla bilar. Jag tror att de går tillbaka till 1998 e dyl, men jag hade tidningen före dess. Webbversionen av TV är dock delvis som en kvällstidning. Som av en händelse brukar den vara länkad från Expressen som också ägs av Bonniers...

Jag tror inte det är realistiskt heller, men bytbara batterier hade förstås löst en del problem (reella eller antagna) när det kommer till räckvidd och laddning. De tekniska och designmässiga problemen är svåra att lösa och om det ska bli något måste man ju få med flera biltillverkare på att använda samma "batterier". Men tittar man på exempelvis Gogoro, som bygger elscootrar, så har de lyckats få till batteribyten som ser ut att fungera rätt bra. Det är förstås mycket lättare med en scooter som har så små batterier att man kan byta dem utan maskiner och så, men ändå intressant.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mycket? Exakt vad? Ger inte NEDC längre räckvidd än WLTP? Är priserna* härstädes direkt översättbara från kinesiska (testa med t ex Marvel R)? Om det är så praktiskt, varför har pionjären Tesla, som haft samma idé, inte genomfört sin idé med batteribyten? Man kan förstås notera att det, oaktat infrastrukturen som krävs, blir rätt knepigt om det inte rör sig om hyrda batterier eller batterier med ett mycket omfattande garantiåtagande som i princip är att jämställa med ett hyrt batteri.

*Om de, om/när de faktiskt levererar samtliga annonserade varianter håller den prissättningen är det svårbegripligt varför man alls ska bry sig om 100 kWh-batteriet på en så dyr bil. Enda motiveringen skulle väl vara om den laddar snabbare än 150 kWh eller om det största batteriet slutar med att bilen väger astronomiskt mycket. Gör den det har man inte fullt ut löst problemet. Att bara klämma in mer batteri kan säkert en del göra redan idag, men problemet är just att det blir dyrt, ännu tyngre och gör bottenplattan ännu tjockare och/eller äter upp utrymme inne i bilen.

Teknikens Värld har sina poänger. Jag har nog haft tidningen i säkert 25 år, eller något i den stilen. En gång i tiden hade jag alla papperstidningar ända från "början", men det blev ohållbart till slut, så det enda jag har kvar ända från början är Alla bilar. Jag tror att de går tillbaka till 1998 e dyl, men jag hade tidningen före dess. Webbversionen av TV är dock delvis som en kvällstidning. Som av en händelse brukar den vara länkad från Expressen som också ägs av Bonniers...

Tesla har ju egentligen redan testat batteribyte, Model S designades för det och de satta upp ställen i Kalifornien för att göra det. Folk använde det helt enkelt inte så det var ingen idé att skala upp, det är så mycket simplare att bara plugga in och de allra flesta stannar ju ändå ibland. De la ner den idén och la krutet på att öka effektiviteten och laddhastighet istället.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vilken är den billigaste elbilen man kan få tag på? Jag behöver en bil för att pendla till jobbet, ca 2 mil tur och retur. Bor i villa på landet och kan ladda hemma.

Vill bara ha billigast möjligast sätt att komma till och från jobbet. Åker till och från jobbet två gånger per dag, så totalt ca 4 mil per dag men med runda 5 timmar mellanrum för laddning.

Skulle tro att BMW i3 är svår att slå om man inte behöver så lång räckvidd. T.ex https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_i3_charged_plus__...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle tro att BMW i3 är svår att slå om man inte behöver så lång räckvidd. T.ex https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_i3_charged_plus__...

15000 kr kontant, så du kan lägga på över 1000 kr/mån på den annonsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Vilken är den billigaste elbilen man kan få tag på? Jag behöver en bil för att pendla till jobbet, ca 2 mil tur och retur. Bor i villa på landet och kan ladda hemma.

Vill bara ha billigast möjligast sätt att komma till och från jobbet. Åker till och från jobbet två gånger per dag, så totalt ca 4 mil per dag men med runda 5 timmar mellanrum för laddning.

Billigast är förstås en elmoppe, men om du vill ha en bil så är det bara att leta begagnade. Jag trodde att VAG-gruppens mini-elbil skulle vara billigast (i alla fall om vi pratar mer normala bilar), men så verkar det inte vara. Renault Twizy, vill man ha något lite seriösare så är det typ Leaf. Men sök på blocket och kolla själv: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=...

Vill man ha en ny bil på leasing så finns det några alternativ för runt 2000 i månaden. Fiat 500e eller MG ZS är väl de billigaste men jag vet inte om de är så lätta att få tag i för det priset. BMW i3 är en mycket trevligare bil men handlarna luras ju lite med priset då man får betala en hög avgift första månaden och i slutändan hamnar man någonstans runt 2800 i snitt per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

NIO-ET7, 650 hästar, 100 mil räckvidd, automatiskt batteribyte om man vill slippa lång laddningstid. Tesla verkar få konkurrens.
NIO kommer troligen först till Norge. Pris i Kina ca 700 000.

Vad menar du med konkurrens?
Att det blir fler aktörer på marknaden är ju bara bra, då konkurrens leder till utveckling för alla.
Men, hur många färre bilar kommer Tesla sälja på grund av Nio dom närmsta fem åren?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Ok. Ni som kan och vet.

Har ett par funderingar. Ska först börja med att säga att jag är inte i närheten av att ha råd med en elbil eller ny bil överhuvudtaget. Har knappt råd med min Passat 2008.

Ett par funderingar bara om någon har tålamod och ork.

1. Hur är "räckvidden" generellt på en elbil numer? Om jag som bor på landet skulle köpa en och har 3.5 mil enkelväg att köra. Hur långt räcker det på ett ungefär med en laddning?

2. Hur är det med uppvärmning i bilen under vintern? Hur mycket "minskar" räckvidden med bilen när man har värme på? Bilradio?

3. Hur lång laddtid är det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

KIA E-Niro

För två veckor sen slog jag till och beställde mig en "Yacht blue" Kia E-Niro med Tech paket. Ser ooootroligt fram emot att få min nya bil

Vis av min förra leasing period då jag hade 4500mil så slog jag till på 6000mil istället då 4500mil inte räcker för mig.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tips på vinterdäck till bakhjulsdriven elbil?
Behöver investera i vinterdäck och fälgar till min ID3, och vet inte riktigt vad man skall välja.
Har inget behov av dubbdäck då jag ej bor i nordligaste Sverige.
Är nordiska friktion att rekommendera till en elbil?
Gissar att man behöver ut med ca 2k per däck och nästan lika mycket för fälgar men kommer gärna undan så billigt som möjligt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

1. Hur är "räckvidden" generellt på en elbil numer? Om jag som bor på landet skulle köpa en och har 3.5 mil enkelväg att köra. Hur långt räcker det på ett ungefär med en laddning?

18 - 55 riktiga mil beroende på modell.
18: bmw i3
55: Tesla model S LR

2. Hur är det med uppvärmning i bilen under vintern? Hur mycket "minskar" räckvidden med bilen när man har värme på? Bilradio?

Kan bara utgå från min Tesla: tappar bara några enstaka % efter 20-30min uppvärmning på vintern här på västkusten.
Värmer du den med laddaren i så tappar du inget.

3. Hur lång laddtid är det?
0-100%
Vanligt eluttag: 30h
11kw laddbox hemma: 7h
22kw box hemma(kräver fet säkring): 3.5h
Supercharging: 30min?

Med dina 7 mil pendling om dagen så kan du köpa vilken elbil du vill och förvärma hur mycket du vill utan problem med en 11kw laddbox

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Vad menar du med konkurrens?
Att det blir fler aktörer på marknaden är ju bara bra, då konkurrens leder till utveckling för alla.
Men, hur många färre bilar kommer Tesla sälja på grund av Nio dom närmsta fem åren?

Ja det är bra med konkurrens. Kina är världens största marknad för elbilar. Utan köpstarka nyrika kineser hade det gått dåligt för Tesla. Kom ihåg att Tesla svävade på gränsen till kk för inte länge sedan.
Nio var också nära kk men räddades av staten. Nu har bilen stora framgångar och väldigt hängivna kunder och ligger inte efter Tesla i utvecklingen av självkörande bilar mm. En västerlänning har testat bilen under en 600 mil tur genom Kina och var mycket imponerad. Grundaren av Nio är väldigt lik Elon Musk. Det blir intressant att se hur Nio tas emot i Europa

Edit: Länk https://www.dw.com/en/chinese-carmaker-nio-is-hoping-for-a-gl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

15000 kr kontant, så du kan lägga på över 1000 kr/mån på den annonsen.

Såg ut att vara 1000mil/år också vilket är ganska tight för många i/runt Stockholm som ändå pendlar 2mil enkel väg dagligen till jobbet. Blir ju i princip att inte använda bilen utöver det om man ska hålla sig under det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Tips på vinterdäck till bakhjulsdriven elbil?
Behöver investera i vinterdäck och fälgar till min ID3, och vet inte riktigt vad man skall välja.
Har inget behov av dubbdäck då jag ej bor i nordligaste Sverige.
Är nordiska friktion att rekommendera till en elbil?
Gissar att man behöver ut med ca 2k per däck och nästan lika mycket för fälgar men kommer gärna undan så billigt som möjligt såklart.

Få inte spel nu 😁 jag körde Maxxis vinterdäck till min förra bil, BMW 430i xDrive. Sjukt nöjd med dom och de kostade bra mycket mindre än välkända märken. Däckgubben hos mig i Gbg köpte dom direkt från fabrik i Dubai och de va anpassade för nordiskt klimat. Mjuka, låg ljudnivå och de hade bra grepp också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Tips på vinterdäck till bakhjulsdriven elbil?
Behöver investera i vinterdäck och fälgar till min ID3, och vet inte riktigt vad man skall välja.
Har inget behov av dubbdäck då jag ej bor i nordligaste Sverige.
Är nordiska friktion att rekommendera till en elbil?
Gissar att man behöver ut med ca 2k per däck och nästan lika mycket för fälgar men kommer gärna undan så billigt som möjligt såklart.

Jag körde Nokian WR SUV 4 på min ID.3 förra vintern, gick på 12k inkl fälgar (Stella Black). Fungerade över förväntan bra. Bilen är ju så tung så man får väl en aning extra fäste den vägen också. Bor en bit utanför Borås så inte direkt Norrland.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om att battery swap inte kommer vara möjligt.
Har ni missat att NIO redan gör det?
https://insideevs.com/news/537644/nio-4-million-battery-swaps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

För två veckor sen slog jag till och beställde mig en "Yacht blue" Kia E-Niro med Tech paket. Ser ooootroligt fram emot att få min nya bil

Vis av min förra leasing period då jag hade 4500mil så slog jag till på 6000mil istället då 4500mil inte räcker för mig.

Vad kostar den per månad?

Vad ingår i avgiften?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ni som pratar om att battery swap inte kommer vara möjligt.
Har ni missat att NIO redan gör det?
https://insideevs.com/news/537644/nio-4-million-battery-swaps...

Frågan är väl om NIO kommer kunna bli stora nog för att ha massvis med batteripack sittandes längs vägarna så man kan åka överallt. Skall jag vara ärlig tror jag inte efterfrågan på det konceptet är stort nog för att fungera i stor skala. Framförallt blir ju problemet hur man gör med batterierna och bilen, hyr man dem bara? För om jag äger min bil vill jag ju inte få ett batteri med mer degradering vid bytet.

Tesla gjorde det i mindre skala för massa år sedan, men det blev ju ingen hit. Folk valde att använda superchargers istället för att byta batterier så då var det ingen idé att designa bilarna för att batterierna snabbt skulle kunna bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

För två veckor sen slog jag till och beställde mig en "Yacht blue" Kia E-Niro med Tech paket. Ser ooootroligt fram emot att få min nya bil

Vis av min förra leasing period då jag hade 4500mil så slog jag till på 6000mil istället då 4500mil inte räcker för mig.

Kul, hoppas att du blir nöjd.

Nyfiken fråga, vad var skillnaden på miltillägget/mån och att betala ev övermil? När jag räknade lite själv så skiljde det knappt någonting när jag räknade på 11kr/övermil men det var ett tag sedan nu så jag kan ha fått det om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Kul, hoppas att du blir nöjd.

Nyfiken fråga, vad var skillnaden på miltillägget/mån och att betala ev övermil? När jag räknade lite själv så skiljde det knappt någonting när jag räknade på 11kr/övermil men det var ett tag sedan nu så jag kan ha fått det om bakfoten.

Nu har dom tagit bort beställningsmöjligheten online på KIA hemsida så jag kan inte kontrollera men det var ingen stort påslag vad jag kan minnas att gå från 4500mil till 6000mil

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Vad kostar den per månad?

Vad ingår i avgiften?

4800kr/mån och det ingår alla servicekostnader plus vinterhjul, 6000mil och "Techpaket"

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Kul, hoppas att du blir nöjd.

Nyfiken fråga, vad var skillnaden på miltillägget/mån och att betala ev övermil? När jag räknade lite själv så skiljde det knappt någonting när jag räknade på 11kr/övermil men det var ett tag sedan nu så jag kan ha fått det om bakfoten.

Jag räknade på det för några olika leasing-erbjudande och kom fram till att brytpunkten ofta går mitt i mellan. Dvs, ifall du kör <1750 mil är 1500 (+övermil) mest lönsamt, om du kör >1750 mil så välj 2000 mil/år.

Ett undantag är Toyota (RAV4) som vill ha 533:-/mån för 500 mil extra. Då lönade det sig att betala för övermil mycket längre än 1750 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Tips på vinterdäck till bakhjulsdriven elbil?
Behöver investera i vinterdäck och fälgar till min ID3, och vet inte riktigt vad man skall välja.
Har inget behov av dubbdäck då jag ej bor i nordligaste Sverige.
Är nordiska friktion att rekommendera till en elbil?
Gissar att man behöver ut med ca 2k per däck och nästan lika mycket för fälgar men kommer gärna undan så billigt som möjligt såklart.

Jag köpte dessa till vår ID.3 förra vintern (med Michelin X-Ice North 4 dubbdäck):
https://www.bythjul.com/falgar/rial/rial_kodiakgraphite/7.5x18/130949

Med valfria däck så hamnar det på ca 14-15 inklusive montering på fälg och frakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Ni som pratar om att battery swap inte kommer vara möjligt.
Har ni missat att NIO redan gör det?

Är väl ingen som säger att det är omöjligt på så sätt. Bara att det är orealistiskt att få det att funka i stordrift i praktiken.

Batteribyte har förvisso massor av utropstecken som måste hanteras, den allra största är väl kanske att det kommer begränsa innovationen på elbilsmarknaden. Alla dimensioner måste vara likadana, alla anslutningar måste vara exakt samma, och innovationer typ Teslas strukturella batteripack går sannolikt inte att realisera.

Så alla bilar (i en viss storleksklass) måste byggas för att acceptera samma en och samma batteripack - och för mycket lång tid framöver (för ingen vill ju köpa en bil som använder en batteripack som är på utgång; det ger ju värsta sortens Osborn-effekt typ...)

Förvisso kunde man tänka sig ett system med flera olika versioner av batteripacks som används parallellt, men det ger å andra sidan bara upphov till en allt mer komplicerad och dyr logistiksituation där varje utbytsstation måste lagerföra fler och fler sorter av batteripacks i diverse storlekar.

Lägg till behovet av mycket tåliga anslutningar som klarar hundratals byten, fastsättningsanordningar som är lika slitstarka (man vill ju inte riskera att en batteripack på ett halvt ton kanske eller eventuellt ännu mer sliter sig loss...) och en räcka problem till, och det blir lite vanskligt. Typ, vad är det för batteri du får? Hur slitet är det, hur långt kommer du kunna köra på det? Folk bryr sig tyvärr inte så mycket om sånt de inte äger själva, skötseln av ett utbytbart batteri lär nog därför bli lidande. Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är väl om NIO kommer kunna bli stora nog för att ha massvis med batteripack sittandes längs vägarna så man kan åka överallt. Skall jag vara ärlig tror jag inte efterfrågan på det konceptet är stort nog för att fungera i stor skala. Framförallt blir ju problemet hur man gör med batterierna och bilen, hyr man dem bara? För om jag äger min bil vill jag ju inte få ett batteri med mer degradering vid bytet.

Tesla gjorde det i mindre skala för massa år sedan, men det blev ju ingen hit. Folk valde att använda superchargers istället för att byta batterier så då var det ingen idé att designa bilarna för att batterierna snabbt skulle kunna bytas ut.

https://www.dw.com/en/chinese-carmaker-nio-is-hoping-for-a-gl...
Se min länk ovan. Det fungerar i storstäder och man kan hyra batteri. Dåliga batterier sorteras bort. Bytet tar 10 minuter men borde kunna snabbas upp med bättre teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

https://www.dw.com/en/chinese-carmaker-nio-is-hoping-for-a-gl...
Se min länk ovan. Det fungerar i storstäder och man kan hyra batteri. Dåliga batterier sorteras bort. Bytet tar 10 minuter men borde kunna snabbas upp med bättre teknik.

Det är inte det att det inte går rent tekniskt, även om det uppenbart sätter begränsningar på utformning av batterier och fordon när alla måste passa mallen. Fundera över vad det skulle kosta att bygga ett sådant nät med stationer i Sverige så att det faktiskt blir meningsfullt. Varje station ska ha ett lager med batterier, eventuellt i flera kapaciteter. Förutom kostnaden för alla stationer krävs ett batterilager och hantering av detta. Stationerna får inte få slut på laddade batterier, för då faller hela idén platt.

Det får inte bli kö heller*, för då faller idén också. Får du två bilar framför som i sin helhet inkl. in och utkörning tar tio minuter var så kommer ditt "snabba" batteribyte att ta en halvtimme. Idag klarar sig uppenbarligen inte Nios stationer utan personal även om själva bytet i sig görs av en robot, vilket förvärrar problemet.

Sedan kanske man kan fundera över vad som händer om bilen är full med snö och is... Jag hade i vintras en period så mycket snö att hjulhusen fram i princip var skräddarsydda efter hjulen. Vid kraftig fjädringsrörelse, typ fartgupp, skrapade iskokorna i framkanten av tröskellådan i och kakan under tröskellådan gick rätt långt bak när det var som värst.

*Kö kan det förstås bli till laddare också, men om du ändå drar fram el så är det knappast en vågad gissning att tillkommande laddare är billigare än tillkommande robotiserade batteribytesstationer med batterilager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

https://www.dw.com/en/chinese-carmaker-nio-is-hoping-for-a-gl...
Se min länk ovan. Det fungerar i storstäder och man kan hyra batteri. Dåliga batterier sorteras bort. Bytet tar 10 minuter men borde kunna snabbas upp med bättre teknik.

Fast varför skulle jag vilja byta batteri i städerna? Där kommer bilen stå parkerad ändå. Scenariot där det faktiskt ger någonting vettigt är på långresor så då behövs det depåer med massa fulladdade batterier överallt. Tror helt enkelt inte det är rätt väg att gå då det inte kommer bli så heltäckande som krävs för att åka ner genom Europa med det systemet.

Som ztenlund skriver måste man dessutom sitta med massvis med utbytesrobotar på varje plats för det får ju inte bli kö för annars faller idén. Sedan är frågan om jag hellre står bredvid och väntar på att bilen byter batteri i 10 minuter än att gå in och köpa min dricka och gå på toa medan den laddar i 15, jag tror det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast varför skulle jag vilja byta batteri i städerna? Där kommer bilen stå parkerad ändå. Scenariot där det faktiskt ger någonting vettigt är på långresor så då behövs det depåer med massa fulladdade batterier överallt. Tror helt enkelt inte det är rätt väg att gå då det inte kommer bli så heltäckande som krävs för att åka ner genom Europa med det systemet.

Som ztenlund skriver måste man dessutom sitta med massvis med utbytesrobotar på varje plats för det får ju inte bli kö för annars faller idén. Sedan är frågan om jag hellre står bredvid och väntar på att bilen byter batteri i 10 minuter än att gå in och köpa min dricka och gå på toa medan den laddar i 15, jag tror det senare.

Vet inte om du bor i storstaden?
Men är det inte så att många bor i storstäder och då bor i lägenheter där de inte kan sätta upp ladd stolpar hur som hällst? Bilen parkerad längst med en trottoar eller i ett P hus?

Supersmidigt att byta ett batteripack om man inte har laddmöjlighet
Nio de skulle väll byta batteri på under 5 minuter? Tror jag hörde 3 minuter.

säg 5 minuter vs 50 minuter om du ska toppa ett teslabatteri LR eller liknande.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vet inte om du bor i storstaden?
Men är det inte så att många bor i storstäder och då bor i lägenheter där de inte kan sätta upp ladd stolpar hur som hällst? Bilen parkerad längst med en trottoar eller i ett P hus?

Supersmidigt att byta ett batteripack om man inte har laddmöjlighet
Nio de skulle väll byta batteri på under 5 minuter? Tror jag hörde 3 minuter.

säg 5 minuter vs 50 minuter om du ska toppa ett teslabatteri LR eller liknande.

Jag bor i stan, finns gott om stolpar att ladda på faktiskt men bor man utanför tullarna i lägenhet är det inte alltid lika bra. Det lär oavsett vara mycket lättare och billigare att bygga laddstolpar överallt än att bygga batteribytarbås inne i städerna då stolparna kan sättas på vanliga parkeringsplatser och kostar väldigt lite. Båsen måste ju dessutom finnas på väldigt kort avstånd från där du kör för om du behöver köra en omväg så tappar det hela meningen med det.

Man laddar aldrig batterierna fulla när man är på väg ändå, ett normalt stopp är 10-20 minuter och för det mesta hinner man precis med toalettbesök med mera innan man skall iväg igen.